I. C. HAAN Zondarmorreo ZET VISCH BALM lien ter tngen 't KAASHUIS PERZISCHE TAPIJTEN Aanvullingsbrandstof CLEAN J. F. KROONE GCASSEE Thé Dansant N „BROERS" TELEF. 20810 USTHOEK" vergaderingen HUIZINGEN MESTIBLES HOTELS EKHANDEL 34e Jaargang - No. 13 Vrijdag 30 Augustus 1940 BUREAU: KORTE KLEVERLAAN 64, BLOEMENDAAL, TELEFOON 23453, POSTGIRO 191387 ADVERTENTIEN ABONNEMENTEN Voorwal! &oio PROCURATIEHOUDER U geniet eerst recht 2 2 4 4 4 Hotel Vreeburg THE JOLLY JOKERS VAN DE LEESTAFEL „De Messias komt" DROGISTERIJ BRUINSMA Verbindingsweg 16 - Telef. 24113 LEVERTRAAN ZONDER BON Westfriesch Jaarboek OP HET MENU Tel. 23280 (3 lijnen) net de tomaat, bruin, doe iter bij de jus na. mals vlees tstekend om vlees te ver- i smaken. 75 ct. 65 ct. 55 ct. 50 ct. ven aan bij •n klanten iEM t. per Vi pond. OTEN. Stoffeer - inrichting t-meubelen s Leidscheplein 4ö E N D A A L este wijze van reini- )be en alle mogelijke ies en veranderingen Telefoon 27029 HOUTGRAAF OLSENBROEK ng van inooedels 1. Bakkerlaan 810 22299 Bloemendag) G. VAN WIJK es, Fijne Vleeschwaren Overveen. TeL 10274 ïix en Amstel Bier CEL „VREEBURG" Telefoon 22271 RGADERZALEN NDEL J. M. DE WIT NDAALSCHEWEG 123 reide Leesbibliotheek ste boeken worden steeds opgenomen. HET BIOEMENDAALSCH WEEKBU COMPLETE MEUBILEERING BARTELJORISSTRAAT 39-41 TEL. 10250 Algemeen Weekblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout, Bentveld, Vogelenzang, Heemstede, Haarlem (Kleverpark en Ramplaankwartier) en Santpoort-Station O.A. BEVATTENDE DE OFFICIEELE MEDEDEELINGEN DER GEMEENTE BLOEMENDAAL Advertentiën per regel 15 cent KRUIDNOTEN (4 regels) 35 cent, elke regel meer 10 cent. Bij contract belangrijke korting. Abonnementen bij vooruitbetaling f 1.per haïf jaar. Losse nummers 5 cent. ÜiÜ KLEINBEELDCAMERA'S FILMAPPARATEN KLEURENFILM EN FOTO'S PROJECTIE-APPARATEN OVERVEEN TEL. 16012 iifiË Tuinaanleg Vaste Plantencultuur Telefoon 14423 Woonplaats: Oranje Nassaulaan 6, Overveen Kweekerijen: Bl.daaischeweg en Dompvloedslaan Veenkluiten bij elk kwantum te koop. G. A. VELDHUIJZEN Alb.Thijmlaan 5, Bl'daal, Tel. Santpoort 8240 De weg der vreugdeboden „Bestijg een hoogen berg, gij vreugdebode Si on! Verhef met kracht uw stem, gij vreugdebode Jeruzalem! Verhef ze onbevreesd; Zeg tot Juda's steden: Hier is uw God!" Jesaja 40 9 De weg der vreugdeboden, der brengers van goede tijding, schijnt een benijdenswaardige. Wie van ons zou er deze weken niet alles voor hebben overgehad wanneer hij tot een vader of een moeder had mogen zeggen: „Ziet, uw zoon leeft!" Zoo afschrikwekkend als het brengen van een jobstijding lijkt, zoo heerlijk komt het ons voor een goede boodschap te mogen verder dragen. En toch we behoeven slechts aan de vreug deboden bij uitnemendheid: de Evangelisten en Paulus te denken om te weten, dat de weg der vreugdeboden maar al te vaak lang en zwaar is, en vaak met omwegen door diepe en duistere dalen voert. Niet altijd bleek de wereld klaar om de vreugde te ontvangen; en misschien was ook niet iedere vreugdebode steeds klaar om de vreugde te brengen zooals zij gebracht wil wor den. Niet altijd is het hun vergund te gaan zooals de jonge dochterkens waarvan gezegd wordt: „In Uw voetspoor, o mijn Welbeminde, loopen de jonge dochterkens met lichten tred." Soms wordt de tred traag en sleepend, want een mensch is nu eenmaal geen engel, wiens naam alleen al boodschapper beteekent en die naar zijn hemelschen aard niet anders zijn kan dan dat. De mensch, ook als vreugdebode „ge bootst uit vergankelijke aarde" kan moe worden. Hij kan zoo weinig gehoor voor God's boodschap vinden dat de reis hem te ver wordt en dat de schaduw van een bremstruik hem verkieslijker lijkt dan de woestijn die zich voor hem uitstrekt en waarin zijn schoonste droom een fata morga na bleek te zijn. Of mischien slechts: scheen te zijn. Want ook vreugdeboden kunnen, zich ver gissen, wellicht is dat de grootste zegen die God voor hen heeft weggelegd. Het kan ge beuren dat hun weg schijnt te verzanden, dat zij tevergeefs roepen in de woestijn en dat nie mand méér acht op hen slaat dan men deed op hun Meester. Misschien ook kwelt hen een doorn in het vleesch die niet van hen kan worden weggenomen. En misschien hebben zij op hun langen tocht zooveel moeten hooren, dat zij te moe zijn om nog langer naar de boodschap te luisteren die hun werd ingefluisterd. Op een langen weg kan men veel menschen ontmoeten, en wanneer al die menschen ons aanspreken en Ondanks de moeilüke tijdsomstandig heden, leveren wij nog steeds een fijn stukje Kaas, roomversche Eieren en heerlijke Roomboter, dagelijks versch. Veibindinqsweq 59 Tel 25305. Bloemendaal met 30-jarige ervaring, geeft gaarne advies inzake BEHEER VERMOGENS, AAN- OF VERKOOP EFFECTEN, RUIL OBLIGATIËN IN AAN- DEELEN. Strikte geheimhouding. Brieven letter R. Boekhandel ALB. THIJM, Bloemendaalschestraatweg 48, Santpoort-St. noodig blijken te hebben voor het een of ander, dan kan zelfs de kracht van vreugdeboden be zwijken, dan kunnen zelfs stemmen die tot lof zang geschapen werden verstommen. Van vreug deboden, van hen wien zooveel werd gegeven, zal veel worden geëischt, soms zooveel dat zij zullen moeten denken: Neen Heer, Uw genade i s mij niet genoeg! In zoo groote zwakheid kan Uw kracht niet worden volbracht. Maar daar klinkt tóch nog een woord in hun luisterensmoede ooren, zoo sterk dat zij het hoofd nog wel eenmaal moeten opheffen, of zij willen of niet: Hoort naar Mij, moedeloozen, verre van de zegepraal! En wanneer zij dan durven opzien, zien zij een groot licht opgaan over de stad die weigerde door hen vertroost te worden, een oogenblik maar schitteren haar tinten wit en goud, en de dalen verzinken. Eén onvervreemdbaar moment mogen de vreug deboden beleven dat over hun volk de glans wordt uitgestort die zij er steeds zoozeer voor hebben begeerd. In dat moment mogen zij we ten dat hun droom meer waar is dan de wer kelijkheid der woestijn. Zij mogen weten dat hun weg zoo lang was omdat het de verste weg was die een mensch gaan kan: de weg naar het Godsrijk. Maar wanneer zij hebben aanschouwd, wat God bewaart voor degenen die Hem liefhebben, dan sluit zich de hemel weer en de tempel in de heilige stad is weer tot een huis van koophandel geworden. De vreugdeboden zullen in deze stad moeten leven, misschien moeten zij er zelfs in sterven. Maar om hen hiertoe in staat te stellen, om hun hart de stralende Godsstad te helpen onthouden, roept hen een stem: „Bestijg een hoogen berg, gij vreugdebode Sion!" Bestijg een hoogen berg, zoek uitzicht en zui vere lucht en stilte. Af en toe mag dat. nu en dan moogt gij zwijgen, en zoomaar leven en een beetje glimlachen en naar de wolken kijken. Een enkele maal ,o veelgeplaagde vreugdebode, moogt gij „zonder schijn van taal of teeken" uw eenzaamheid vieren in het suizen van een zachte stilte, geheel alleen, of met 'n vriend, 'n boek of wat verre muziek. Dan zult gij voor een oogen blik weer iets verder over de aarde zien, dan zult gij weten dat er bergen zijn die hemel en aarde verbinden, en dat de kinderen zullen over winnen. Want alleen door af en toe een hoogen berg te bestijgen zullen vermoeide groote men schen weer kinderen kunnen worden, voor wie de toegang tot het wonderbare Rijk open ligt. Houd uw berg in eere, zoo klinkt het, uw eigen berg, dien niemand kent dan God en gij, en laat u genezen aan zijn weldadige stilte. Dan zult gij u op dienzelfden berg tenslotte kunnen verheffen en met kracht uw verloren stem laten weerklinken over het land dat zich aan uw voeten uitstrekt en op vergeten liederen wacht. Na gedronken te hebben uit het stille bekken dat gij alleen kent zult gij het weer kunnen doen, onbevreesd. Dan zult gij weer de tijding kunnen brengen waar de schepping, die met opgestoken hoofde wacht op de openbaring van de kinderen Gods, nu als in alle eeuwen naar smacht, de tijding die gij vanaf uw hoogen berg het voorrecht hadt eer der te hooren dan de anderen, omdat gij werdt aangesteld als wachter op onze muren: „Hier is uw God!" van Uw sigaar, wanneer U haar bij Paarl- berg kocht! Probeert U het eens? Sigaren magazijn Paarlberg, Bloemendaalscheweg 119, hoek Dr. D. Bakkerlaan, Telefoon 22628. BELAST ZICH MET BEGRAFENIS EN CREMATIE BLOEMENDAAL STRAATWEG 4A TELEFOON BLOEMENDAAL ZONDAG 1 SEPTEMBER a.s. van 3—6 uur te geven door de Dans- en Showband onder leiding van A. J. GROOTEGOED Toegangsprijs 40 cent inclusief verplichte garderobe van Sholem Asch, vertaling van J. Maschmeyer-Bu:kers. Het tweede onlangs verschenen deel der tri logie: „De Nazarener" van Sholem Asch, ver taald door J. Maschmeyer Buekers, tot titel dragend: „De Messias kómt" is in den zelfden geest als het eerste deel: „Een Profeet ver rijst" geschreven. In het eerste hoofdstuk wordt verhaald, dat de oude zonderlinge geleerde Pan Viadomsky, na zijn Joodschen medewerker eenigen tijd te hebben verwaarloosd, bevangen door Joden haat, plotseling de betrekking met hem weder om aanknoopt. In geheime samenkomsten, waarin Pan Viadomsky het zijn medewerker niet gemakkelijk maakt, glijdt hij weer over in de persoonlijkheid van den Romeinschen ge zaghebber in Palestina, den Hegemoon Corne lius Uit den tijd van Jezus, en openbaart den ander (Josephus), dat hij een manuscript be zit, „dat geen menschenoog ooit gezien heeft", en dat als een kostbare reliquie verpakt is in eenige' Omhulsels van papier, van een stuk In dische spaal, van' een bundel papyri en van waf 11311' vergaan mummie-linnen. Het was een in Oud-Joodseh, n.l. Samari- taansch letterschrift gesteld, in kleine letter tjes géschreven'„Evangelie naar de beschrijving van 'Judas Iskarioth", dat in den grafheuvel van Seföria was gevonden en op verdachte wij ze in handen Van Pan Viadomsky was gekomen. JósëphüS,' soms ook Jochanan genoemd, krijgt opdracht hét te ontcijferen en het resultaat van dien arbeid wórdt in de volgende hoofdstukken, waarvan het eerste vooral boeiend en aangrij pend is, gevonden. In deze hoofdstukken geeft de schrijver zijn visie op den apostel Judas in diens relaas om trent de gedragingen en de leeringen van zijn rabbi Jeshua, den zoon van Jozef, en zijn (Ju das') contact met den rabbi. Aangrijpend is het verhaal van Maria, de moeder van Jezus, over het leven en werken van haar zoon, welk verhaal zij geeft, op ver zoek van Simon bar Jona en Judas, opdat „zij mogen leeren begrijpen, wie hun rabbi is" (BI. 90—108). Judas, „de geringste zijner discipelen", voelt, dat de rabbi hem, evenals Andreas en Simon den Zeloot, meer op een afstand houdt, wegens hun vragen, waarin twijfel tot uiting komt. Zoo doet Jesps een 12-jarig meisje, dat op sterven ligt, wonderbaarlijk genezen opstaan. zonder dat zij er bij waren en zij „murmureeren": „Waarom worden wij niet waardig bevonden om aanwezig te zijn, terwijl onze rabbi dat wonder deed?" Hun twijfel blijkt, wanneer Simon bar Jona in de duistere wolken den rabbi ziet, het heelal vullend, terwijl „zijn hoofd tot aan de sterren reikt" en „hij blootsvoets op de wate ren wandelt". Doch zij zien, turend in de duis ternis, niets! Maar, wanneer zij hun rabbi dan weer ontmoeten en hem gehoord hebben, roepen zij: „O Gij, heilige van Israël, wee ons, dat wij tegen U hebben gezondigd in onze harten! Vergeef het ons en wijs ons niet weg van voor Uw aangezicht!" (BI. 137). Prachtig is de omschrijving van de worste ling van Judas tegen zijn twijfel en van het daartegenoverstaand vertrouwend geloof van Simon bar Jona in hoofdstuk 12 (BI. 152163). Moeilijk te aanvaarden is des rabbi's woord: „Vele malen maakt God zijn uitverkoren die naar tot mikpunt zijner pijlen; hen, die hij liefheeft, beloont hij met smart", al kan men den slotzin: „want de smart brengt den mensch nader tot God" weer vatten. Wijzen wij nog op het onderzoek door het Sanhedrin (hoofdstuk 11), waarna dit gerecht een waarschuwing aan het volk tegen de lee ringen van Jeshua ben Jozef, gelijkstaande met een vonnis, richt, opdat het volk niet van den rechten weg afgeleid worde (BI. 151), en ten slotte op de afgrijselijke beschrijving van de toestanden onder de slaven in Tyrus en Sidón (Hfdst. 13 en vlgg.), dan is het voornaamste uit dit boek vermeld. Hier vindt men een persoonlijke visie op de handelingen van Jezus en de houding van Ju das, waarin de laatste niet beschreven wordt als de met voorbedachten rade handelende val- sche verrader, maar als de man, die het onbe grijpelijke niet verwerken kan. Voor hen, die zich in deze moeilijke proble men willen inwerken en verdiepen, een kost baar boek. J. T. GEDIPL. DROGIST (SANITRAN, SANOSTOL, LEVERTRAAN EMULSIE, HALITRAN, HALICITRON) beMet het tweede Westfriesch Jaarboek heeft de West Frieze Styk een uitstekende ver zameling het licht doen zien. In plaats van, zooals vorig jaar geschied is, het boek te bestemmen voor de behandeling van één enkel onderwerp, hebben er nu verschillen den aan medegewerkt, waardoor er allicht in ruimer kring belangstelling voor het streven der vereeniging zal worden gewekt. Dit streven bevat in het kort de bevordering van Jtennis omtrent West-Friesland's historie, zóó, dat daardoor de werkzaamheid der West- Friezen in het heden wordt bevorderd. De West Frieze Styk verdedigt op goede grol den, dat geheel Noord-Holland als Westfriesch land is aan te merken en ook in dit jaarboek is daarvoor menig bewijs te vinden. Uit het meer officieele gedeelte mogen we cop- stateeren, dat het der vereeniging in het afge- loopen jaar naar wensch gegaan is en dat er in de Styk leven en groei blijkt te zitten. Van devereenigingsuitgaven zijn er reeds een zestal uitverkocht, hetgeen een duidelijk te- wijs is van het peil der uitgaven en van de belangstelling, die zij ondervinden. De artikelen bevatten allereerst een uitgave door Mr. A. de Goede van een „Vertoog over West-Friesland en desselfs Ooster en Wester Bailluschap" door J. Spruyt, met een hoofdza kelijk ^ografische toelichting en bibliografische voetnoten van Mr. de Goede. In dit vertoog wordt de strijd der Westfriezen met de Hol- landsche Graven op typische wijze beschreven, Dan volgen „Eenige opmerkingen omtrent het Oera Linda Boek", van de hand van J. F. Over- wijn. Mej. M.A Verkade beschrijft de ontwikkeling van de industrie aan de Zaanstreek op voortref felijke wijze en toont aan, hoe uit de primitieve hand- en windkrachtindustrie de huidige mach tige fabriekscomplexen zijn ontstaan. „Uit de volkskunde van West-Friesland", doet J. Rasch interessante mededeelingen, bedoeld als wegwijzer voor studie en aanteekening van be langstellenden. Tot slot een „Bijdrage tot de kennis van de benaming van voorwerpen tot Zaansche molen- inventarissen behoorende", niet in het boek „De Zaansche Volkstaal van Dr. Boekenoogen voorkomende. Mr. A. de Goede heeft deze na men in het Provinciaal archief van Noord-Hol land verzameld uit oude veilingstukken en de te dezer zake uiterst kundige conservator van het Zaansche Molenmuseum, de heer P. Boorsma verstrekte op vakkundige wijze de verklaringen. De uitgave is door Kemink en Zoon N.V., Ach ter den Dom, Utrecht, uitstekend verzorgd. Balm biedt royaler keus voor de boterham. Komt U eens iets uitzoeken, alles staat in onze gekoelde vitrine uitgestald HEERLIJK IS ONZE GEROOKTE PALIN I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1940 | | pagina 1