HET HEERLIJK AVONDJE
NADERT WEER!
W/
Brabander
Kookkachel
E. H. BELKEGA
Vrfl'dag; 22 November 1940
II
Een beschouwing over het Feest van Geven
Rond model. f 40.—
Platte pijp model f 45.—
Kolenfornuizen Godin
Veldfornuizen
Haardkachels
Haarden
Gedempte Oude Gracht 19
Telefoon 14811
Verduistering
Belangrijke concentratie op het
gebied der geslacht- en
wapenkunde
WIllY WALDEN PIET MUY5ELAAR
OPENINGSVOORSTELLING
VAN DE LEESTAFEL
Er ligt een bijzondere bekoring in het schen
ken, weggeven van iets. Onverschillig of het
voorwerp, het artikel, dat we aan een ander
schenken, groot of klein is, het geven op zich
zelf schept een eigenaardige voldoening. Het
stemt ons tot tevredenheid en het is feitelijk
nog prettiger dan zelf iets te ontvangen. Zeker,
wanneer wij ter gelegenheid van onzen ver
jaardag, of op den een of anderen hoogtijdag
in ons leven, geschenken ontvangen, stemt ons
dit tot vreugde, doch dat neemt niet weg, dat
wij op onze beurt ook gaarne eens wat schenken.
Dit komt ieder jaar opnieuw weer het beste
tot zijn recht in het begin van de Winter
maand, de maand December. Het St. Nicolaas-
feest, dat ook thans weer nadert is daarom een
unieke gelegenheid om onze gulheid jegens
onzen naaste te botvieren. Want gul, royaal kan
de doorsnee Nederlander zijn. Het beste bewijs
daarvan is wel, dat ieder jaar het Sint Nicolaas-
feest zich in zoo'n groote populariteit mag ver
heugen.
Geven is een deugd. Een schoone deugd zelfs.
Eb des te schooner nog wordt deze deugd, wan
neer men geeft en zelf weinig bezit. Het geven
van geschenken met Sint Nicolaas of met
Kerstmis beteekent op zich zelf niets, wanneer
we rijk met aardsche goederen zijn gezegend.
Dan geven wij immers slechts iets van onzen
overvloed, dan doen wij in feite niets meer dan
onzen plicht. Anders wordt het, wanneer moe
der week in week uit enkele centen op haar
karig toebedeelde huishoudgeld overspaart om
toch in ieder geval voor vader met Sint Nicolaas
een cadeautje te kunnen koopen. Anders wordt
het, als vader reeds in September begint om
een half onsje tabak, of een pakje' sigaretten
minder te rooken en zoodoende iedere week- een
klein bedrag van zijn zakgeld weglegt, om moe
der op 5 December een kleine verrassing te
geven. Dan zijn het off.ers, die worden gebracht
en dan heeft het geven een veel diepere betee-
kenis. En dan is de voldoening bij den gever
ook veel grooter.
Het Sint Nicolaasfeest heeft in den loop der
jaren een groote plaats in ons leven ingenomen.
Oorsponkelijk een feest voor de kinderen zijnde,
is het de laatste tientallen jaren uitgegroeid tot
een feest voor jong en oud, voor vader en
moeder, voor den vrijgezel, voor de rijpere
jeugd, kortom: voor iedereen. Reeds jong leefde
in onze kinderhartjes de eerbied voor den grij
zen bisschop, die zoo omstreeks den 5en Decem
ber in ons land verscheen, kwistig cadeautjes,
pepernoten en vermanende woorden uitdeelde
en dan na den 6en December weer spoorloos
verdween. Hoe groot was onze vrees niet
angst, maar ontzag voor den eerbiedwaardi-
gen man. Langer of korter was het sprookje
van Sint Nicolaas het mooiste sprookje, dat
de wereld kent een deel van ons onbezorgde
kinderleven, en hoewel de ontgoocheling op
rijperen leeftijd wel eens min of meer kil deed
aan ons warme kinderhart, dat nam toch niet
weg, dat we, ouder wordende, toch ieder jaar
opnieuw weer met graagte meededen aan de
Sint Nicolaasviering.
Men heeft wel eens de spot gestoken met het
Sint Nicolaasfeest. Cynici gaan van het stand
punt uit, dat het groote onzin is, om elkaar
met open oogen te bedotten. Al te verstarde,
droge paedagogen hingen een verhandeling op
over het willens en wetens bedriegen van het
kind, hetgeen zich wel eens op latere jaren zou
kunnen wreken en dat de kinderen zoodoende
het vertrouwen in de ouders immers misten,
dat er geen Sint Nicolaas bestaat, enzoovoorts.
Gelukig is het getal betweters in ons land,
dat den kinderen een zoo onschuldig pretje als
het Sint Nicolaassprookje niet gunt, zeer klein.
Zij, die de zaak eens wat rustiger beschouwen,
zullen het met ons eens zijn, dat het Sint Nico
laasfeest zelfs van groote paedagogische Waarde
is. Want welke woeding zal de beste en gaaf
ste vruchten afwerpen? Die, welke jong wordt
begonnen. En de opvoedkundige waarde van
het Sint Nicolaasfeest ligt in het principe: geven.
Het Sint Nicolaasfeest wij memoreerden het
ffeeds bij de heffe van deze beschouwing is
in hoofdzaak een feest van geven, een feest van
gulheid. En door het Sint Nicolaasfeest wordt
het kind jong geleerd, dat het schenken van
een bepaald ding een groote voldoening geeft.
Sint Nicolaas zelf is immers de verpersoonlijking
van de gulheid. Waar de grijze bisschop al
die heerlijkheden en lekkernijen vandaan haalt,
is voor het kind nog van ondergeschikte belang.
Het feit allen, dat de Sint slechts geeft, preva
leert. Wordt het kind wat ouder, dan gaat het
ook over dit sprookje wat dieper nadenken. Het
vraagt zich dan af, hoe de Sint aan al die
cadeautjes komt en waar vandaan hij die krijgt.
Later, als het kind inderdaad tot de conclusie
is gekomen, dat het sprookje ook werkelijk een
sprookje is, ontwikkelen zijn gedachten zich
verder: de goede Sint is dus geen Sint, maar
een gewoon mensch, doch in ieder geval: een
goed mensch. Waarom? Omdat hij zooveel heeft
gegeven. Zoo is de logische redeneering van het
kind op wat rijperen leeftijd. Geleidelijk aan
denkt het kind verder. Die man, die ieder jaar
die cadeautjes geeft en ieder jaar Sint Nicolaas
vertolkte, is dus een gewoon mensch. Welnu,
dan kan ik de volgende maal ook wat geven.
Het is niet Sint Nicolaas, die de menschen met
zijn goede gaven bedenkt; het zijn de men
schen zelf, die het doen. De menschen doen het,
dus dan kan ik het ook doen, dan moet "ik het
pok doen. En als ik later grooter ben dan kan
ik ook voor Sint Nicolaas spelen en dan kan
ik ook veel geven.
Is niet zoo, lezeres, lezer, de gewone ont
wikkelende gedachtengang van het normale
kind? Begrijpt u nu, hoe groot de opvoedende
vaarde is van het aardige, onschuldige Sint
Nicolaassprookje? Het Sint Nicolaasfeest is dus
een onderdeel van de opvoeding van het kind.
va willen hiermede niet betoogen, dat dit onder
deel absoluut onmisbaar is, doch dat het een
zekere beteekenis heeft, ligt voor de hand.
En nu staan we aan den vooravond van het
Sint Nicolaasfeest in oorlogstijd. Het is geens
zins een prettige tijd, waarin wij thans leven.
En het is begujpelijk, dat de huidige omstan
digheden een soort van rem zullen zijn op de
Sint Nicolaaspret, hoewel dit niet hoeft. Want
er is niets op tegen om desondanks op gepaste,
vroolijke wijze ook dit jaar weer „aan Sinter
klaas te doen". Dat we ons in het geven van
geschenken dit jaar noodgedwongen eenigszins
zullen moeten beperken, spreekt eveneens vanzelf
Doch dat we dit jaar maar heelemaal de Sint
Nicolaasviering opzij moeten schuiven, meenen
wij toch te betwijfelen. Daartoe is zeer zeker
geen aanleiding aanwezig. Het gewone dage-
lijksche leven gaat immers ook zooveel mogelijk
gewoon door? Waarom zouden we dan een ver
andering brengen in de data van onze hoogtij
dagen?
Er is nog iets anders, dat ons moet doen
besluiten om dit jaar even goed als vorige jaren
het sprookje te vieren. Denkt u eens aan de
kinderen! Wat eveten zij van de huidige om
standigheden, waarin wij verkeeren? Het kind
is onbezorgd, vol vreugde en pleizier en beseft
niet, wat er heden ten dage in de wereld ge
beurt. Gelukkig maar. Het moeilijke leven nog
vóór hem; wie weet, welke hinderpalen er nog
voor hem verborgen liggen op zijn levenspad
Daarom heeft het kind ook recht op een onbe
zorgde jeugd. En daarom heeft het kind ook
recht op een Sint Nicolaasfeest. En deze weten
schap zal den doorslag moeten geven en ons
moeten doen besluiten om, ondanks alles, toch
het Sint Nicolaasfeest te vieren,want wij mis
sen het recht om dit het kind te onthouden.
Wij wilen besluiten zooals wij begonnen: het
Sint Nicolaasfeest is een feest van geven. En
het geven heeft in onze dagen van nood en
nooddruft een diepere beteekenis dan ooit. De
huidige wereld stikt haast in het egoïsme, dat de
volkeren tegen eikaap heeft opgezet. Het egoïs
me, dat de liefde tot den naaste poogt te ver
scheuren. Daaraan willen wij niet meedoen,
doch, der traditie getrouw, weder blijde onze
geschenken uitdeelen onder de kinderen, onder
de familieleden, vrienden en verwanten. En, een
extraatje op zij leggen voor hen, die het door
deze omstandigheden moeilijker heeft dan ooit.
Kijkt u eens rond in uw kennissen- en geburen-
kring. Allicht zijn er wel, die u op 5 December
kunt gelukkig maken met een klein presentje,
met een kleine gave. Vergeet het niet, lezeres,
lezer; u oolc bent er als kind in opgevoed! Geef
voedsel aan den drang in u, om goed te doen.
Het is een van uw mooiste eigenschappen! En
het Sint Nicolaasfeest is daartoe de beste
gelegenheid!
VOLKSBOND TEGEN DRANKMISBRUIK
De Afd. Bloemendaal van den Volksbond tegen
Drankmisbruik wil ook dezen winter niet stilzit
ten en het bestuur hoopt de cursussen voor meis
jes. weer te hervatten.
Indertijd werden ook huisvlijt cursussen voor
joftgens gegeven en van den kant der ouders
komt er zooveel aandrang, nu de scholen Zater
dags gesloten zijn en men de jongens toch graag
van de straat wil houden en nuttig* bezig wil
zien, dat het bestuur ook in overweging heeft
genomen, om ook in deze richting iets te doen.
Zoodra de plannen hiervoor vast staan en men
over localiteiten en leiders beschikt, hopen wij
hiervan nadere mededeelingen te doen.
BEKENDMAKING VAN-HET DEPARTEMENT
VAN LANDBOUW EN VISSCHERIJ
Brood voor graanverbouwers
De secretaris-generaal, waarn-hoofd van het
departement van Landbouw en Visseherij maakt
met betrekking tot het bakken van brood uit
eigen graanoogst het volgende bekend:
Reeds eerder is gepubliceerd, dat graanver
bouwers graan uit eigen oogst voor eigen ge
bruik tot brood mogen bakken of laten bakken
tot een hoeveelheid van ten hoogste honderd k.g.
graan per gezinslid. De personen, die hiervan
gebruik wenschen te maken dienen de brood-
bonboekjes in te leveren bij de plaatselijke
distributiediensten.
De aandacht wordt er thans op gevestigd, dat
personen, die alsnog voor deze regeling in aan
merking wenschen te komen, zich hiertoe tot
Zondag 1 December a.s. kunnen aanmelden bij
de plaatselijke distributiediensten. Hierbij die
nen de broodbonboekjes te worden overgelegd
en bovendien de distributie-stamkaarten van
alle gezinsleden, met inbegrip van het inwonend
personeel te worden getoond.
Bij herhaling wordt nog blijkens verbalen ge
constateerd, dat men de verduisteringsvoor-
schriften in het bijzonder korten tijd na zonson
dergang en koren tijd voor zonsopgang onvol
doende in acht neemt.
Ook al is het buiten reeds min of meer licht,
moet men er voor waken, 's morgens de ver
duisteringsmiddelen niet te verwijderen en licht
te ontsteken, voordat de zon is opgekomen.
Ook komt het nog voor, dat men b.v. op de
slaapkamer eerst het licht opsteekt en daarna
pas de gordijnen sluit.
De politie heeft opdracht gekregen, om van
deze overtreding zonder pardon proces-verbaal
op te maken.
De tijdstippen van zonsondergang en zonsop
gang kan men eiken avond in de nieuwsbladen
lezen.
DE COMMISSARIS VAN POLITIE
Oprichting van „Het Nederlandsche
Verbond van Sibbekunde"
Voor eenige dagen werd door de in Nederland
op het gebied der geslacht, en wapenkunde
werkzame vereenigingen overgegaan tot een be
langrijke concentratie.
Onder leiding van den heer A. R. Kleyn, te
Zeist, werd door de verschillende bestaande
organisaties besloten tot de oprichting van een
centraal lichaam, „Het Nederlandsch Verbond
voor Sibbekunde".
Tot deze concentratie traden toe de „Konink
ljjke Genootschap voor Geslacht, en Wapenkun
de, meer bekend als de „Nederlandsche Leeuw",
de „Nationale Vereeniging voor Geslacht- en
Wapenkunde" en de eerste kortelings opgerioh
te „Nederlandsche Vereeniging voor Genealo
gen". Het figt in de bedoeling, dat de verschil
lende z.g. familie-vereenigingen, waarvan er
in ons land verschillende bestaan, zich bij dit
verbond zullen aansluiten.
Op deze wijze is men er in geslaagd het ge-
heele organisatorische leven op het gebied der
geslacht- en wapenkunde in één overkoepeling
onder te brengen, hetgeen in de toekomst een
groot voordeel zal blijken op te leveren voor al
len, die op een of andere wijze te maken heb
ben met deze tak van wetenschap, die vooral
in de komende tijden meer dan vroeger
een belangrijke rol zal spelen in onze samen
leving.
Onder voorzitterschap van den heer A. R.
Kleyn, te Zeist, werd een bestuur gevormd te
zamen met de heeren Dr. Th. R. Valck Lucas-
sen, Driebergen, en C. Pama, te Voorburg, res
spectievelijk voorzitter der Koninklijke Vereeni
ging voor Geslacht, en Wapenkunde en de
Nederlandsche Vereeniging van Genealogen,
terwijl de heer A. R. Kleyn tevens voorzitter
der Nationale Vereeniging voor èeslacht- en
Wapenkunde is.
De Koninklijke Genootschap voor Geslacht
en Wapenkunde, een vereeniging van ruim 600
leden, kan bogen op een reeds langen staat van
dienst. Zij bestaat reeds omstreeks 60 jaar en
heeft speciaal bekendheid in ons land door
haar uitgebreide verzamelingen en boekerijen
op genealogisch gebied en haar maandblad „De
Nederlandsche Leeuw", een -tijdschrift, dat in
binnen, en buitenland vermaard is door het hoo-
ge wetenschappelijk peil, waarop zijn inhoud
staat. Het is een vereeniging voor allen, die aan
geslacht en wapenkunde hooge eischen van be
trouwbaarheid stellen zij heeft op dit gebied
baanbrekend werk verricht en menige mistoe
stand helpen opruimen.
De Nederlandsche Vereeniging van Genealo
gen, die eerst kortelings tot stand kwam. is te
beschouwen als een organisatie van hen, die
meer actief deel hebben aan de sibbekunde, het
zij dooft- hun beroep als genealoog of door hun
daadwerkelijke onderzoekingen op de archieven.
Deze vereeniging verleent haar bemiddeling
voor het geven van opdrachten voor het samen
stellen van kwartieren en stamboomen en het
naspeuren of ontwerpen van familiewapens.
Een eenigszins afwijkende plaats neemt de
Nationale Vereeniging voor Geslacht, en Wapen
kunde in. Wil zij aan den eenen kant ook bij
haar leden de belangstelling voor het familie
onderzoek bevredigen door het uitgeven van
een eigen maandblad, het organiseeren van ex
cursies, het gezamenlijk verrichten van bepaal
de onderzoekingen, van het houden van lezin
gen en voordrachten aan de andere zijde
streeft zij iets na, dat eenigszins te vergelijken
valt met de doelstelling van de „Deutsche
Ahnengemeinschaft". Deze vereeniging heeft
zich tot taak gesteld een groote kartotheek aan
te leggen i>n de kwartierstaten van haar leden.
Deels ontvangt zij de opgaven hiervan van de
aangesloten leden zelve, maar daarnaast doet de
vereeniging ook zelfstandig onderzoekingen in
die richtir> Op deze wijze is het mogelijk, dat
tal van menschen die anders vaak groote moeite
zullen hebben hun kwartieren te zoeken of
daarbij op een dood spoor zijn geraakt uit de
aanwezige gegevens van de kartotheek een be
langrijk deel hunner kwartieren kunnen af
schrijven, doordat blijkt,- dat zij een reeks voor
vaderen gemeen hebben met een ander lid,
waarvan reeds alles was nagezocht en vastge
legd.
Behalve >eze drie genoemde organisaties, zal
in deze concentratie plaats zijn voor de verschil
lende, in ons land bestaande z.g. familieveree-
nigingen, terwijl er ook een mogelijkheid ge
schapen is voor individueele leden om tot het
.Nederlandsch Verbond voor Sibbekunde" toe
te treden. Het adres der Vereeniging is voor-
loopig: Parklaan 2, Zeist.
srevuo.
ASftO
Berry Kievits, Gerard Walden,
Jean du Bela, Siemen Jongsma
Birdie Dean" de Europeesche
'darts-sensatie, The 6 Dancing
I ovelies. Auteur Jacq. van To-
rwnrs J. Geesink. Groot ork^t
Vrijdagavond
h a 11" acht
Vorder: lederen dag-;een avondvoorstelling
half-acht.
Maandag,.-Dinsdag; Donderdag HftLE-DRIE,:;
Toegang aile leeftijden.
Prijzen:-. GO, -VS. 00. 1.-, 1.10, .1 30. 1.50. 1
Plautsbéspreken van 1(L tot 1 uur.
NIEUWE PUNTEN, NIEUWE IDEEëN
Eén November: nieuwe punten.en nieuw»
ideeën voor Uw garderobe!
De eerste vindt U op- Uw textielkaart, de laat-
sten in „Beyer's Mode für Alle", waarvan wij
zoojuist het November-nummer ontvingen. In
buitengewoon mooie kleuren zien we de aller
aardigste modellen afgebeeld.
Voor de gezellige winteravonden en feestjes
brengt het blad ons: gekleede japonnen met
gerimpelde lijfjes en rokjes (apart is nog steeds
de zeer moderne vleermuis-mouw), avondjapon
nen, die heel variëerend zijn; sommigen vertoo-
nen* heel wijde rokken, anderen nauw-sluitende
rokjes met losse jasjes in jaquet-model.
Niet a\leen wapneer we uitgaan, doch ook bij
ons dagelijksch werk willen we er natuurlijk
aardig uitzien. Hiervoor vinden we een keur van
modellen, die zeer elegant en tegelijk practisch
zijn. Vanzelfsprekend is er rekening mee ge
houden, dat we nu met zoo weinig mogelijk stof
moeten uitkomen. Kunt U een jurk uit 2 m.
stof van 94 c.m. breedte maken? Met behulp
van dit blad wel. U vindt hierin een voorbeeld
van een leuke zeer geslaagde japon, werkelijk
van zoo weinig stof gemaakt. Een duidelijk knip-
plan geeft U aan, hoe te knippen.
Voor buitenshuis zien we modieuze mantels,
dikwijls met groote zakken gegarneerd. Voor de
minder koude dagen geeft dit blad nog eenige
leuke mantelpakjes met snoezige blousjes.
Voor onze kleinen zullen we vast wel met onze
punten uitkomen, als we de goede tips benut
ten, die in het November-nummer van „Beyer's
Mode für Alle" op de kinder-pagina voorkomen,
zooals: een meisjesjurk of meisjesmantel uit
een ouderwetsche damesmantel, een broek vour
broer en een rok voor zus uit één heerenpanta
lon enz. Voor de punten die we dan nog over
houden, vinden we allerleukste jurkjes, mantel
tjes, pakjes en jassen.
Het breihoekje toont ons nog een sportieve
capuchon met aangebreide shawl en voor ijs en
sneeuw een heerlijk warme dames-trui en
heeren-pullover.
Met „Beyer's Mode für Alle" als gids zal ieder
ongetwijfeld succes hebben.
„Beyer's Mode für Alle" is in den boekhandel
verkrijgbaar a f 0.55 per nummer, of bij abon
nement a f 1.50 per kwartaal. Proefnummers
worden gratis verstrekt door N.V. Wereldmode,
Prins Hendrikkade 173, Amsterdam (C.), tegen
vergoeding van f 0,10 portokosten.
Behalve de nleuv/ste verkeer»
voorschriften moet u óók nog de
oudste ongevallenoorzaken (roe
keloosheid ee drankmisbruik!)
kennen!