J. F. KROONE Vragenrubriek Belastingzaken Halm's Visch R. HANDGRAAF Reflectoren en Fotolampen C. CASSEE 34e Jaargang - No. 41 Vrijdag 14 Maart 1941 Eet-, Zit- en Slaap- B kamer-ameublementen BUREAU: KORTE KLEYERLAAN 64, BLOEMENDAAL, TELEFOON 23453, POSTGIRO 191387 ADVERTENT1EN Gireert niet op Vrijdag. Dames ABONNEMENTEN Zot de laatste itek voor Voorwali Jota SPROETEN ZALF Drogisterij BRUIN SM A Verbindingsweg 16 - Telefoon 24113 Lezing Mevrouw M. van Zeggelen LOKERSE Ostadestraat 7 Telefoon 20314 Land- en Volkenkunde. av -'j au ml de fijnste die et is Tel. 23280 (3 lijnen) HET BLOEMENDAALSCH WEEKBLAD 11. C. HAAN 1 COMPLETE MEUBILEERING p BARTELJORISSTRAAT 39-41 TEL. 10250 Algemeen Weekblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout, Bentveld, Vogelenzang, Heemstede, Haarlem (Kleverpark en Ramplaankwartier) en Santpoort-Station O.A. BEVATTENDE DE OFF1CIEELE MEDEDEELINGEN DER GEMEENTE BLOEMENDAAL Advertentiën per regel 20 cent KRUIDNOTEN (4 regels) 40 cent, elke regel meer 10 ct. Bij contract belangrijke korting. Tuinaanleg Vaste Plantencultuür Telfeïoon 14423 Woonplaats: Oranje Nassaulaan 6, Overveen Kweekerijen: Bl.daalscheweg en Dompvloedslaan Zoodlaiffinniorg'eiii MARIA'S DEEL In het verhaal van Martha en Maria blijft on danks alles wat wij er in een eeuwenoude christelijke traditie over hebben gehoord, toch altijd iets dat ons zooal niet bevreemdt, dan toch zeer verwondert. Wat was er toch eigenlijk op Martha's hou ding de „zorgende" houding tegen. En wat had Maria op haar voor? Zonder de zorg voor de kleine dagelij ksche dingen is immers geen geestelijk leven denkbaar. Jezus zelf stelde in het Onze Vader de vraag om het dagelijksch brood vóór de ontzaglijke vraag om schuldver giffenis. Geen moeder kan een goede moeder zijn, wanneer zij niet eerst huisvrouw weet te zijn en dus een rustig en vroolijk milieu kan scheppen in een kamer, die door die ,,kleine"(?) dingen pas tot huiskamer wordt. Dit alles is on misbare voorwaarde voor de mogelijkheid van andere, „geestelijke" belangen. Zouden zelfs de kleine dingen niet vaak meer van den geest zijn dan de schijnbaar groote, de gesprekken over godsdienst en opvoedkunde en allerlei levensproblemen? Niemand heeft deze vraag uitdrukkelijker be vestigend beantwoord dan Christus zelf. Chris tus past nergens waar gedeserteerd wordt van een verantwoordelijkheid. Hoe schooner en „geestelijker" het excuus, des te verder blijft Christus. „Niet ieder die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der heme len, maar hij die den wil van Mijn Vader in de hemelen volbrengt." Het kan dus niet zoo zijn, dat Jezus Martha's werk om de een of andere reden minder vond dan wat Maria deed. Martha blijft geen toe schouwster, zij stort zich in dat, wat haar hand vindt om te doen; zij is degeen die de voor waarde schept. Dezelfde Christus die aan het laatste avondmaal onder Zijn leerlingen was „als een die dient", die geen lange preek hield over naastenliefde, maar eenvoudig Zijn mede- menschen de voeten ging wasschen. die kan Martha's dienen niet hebben geminacht. Mar tha's werk moést aan dat van Maria vooraf gaan, zooals het werk van de huisvrouw aan dat van de moeder, en het werk van den koster aan dat van den dominee. Het eene is niet meer of minder waard dan het andere. Als het goed is, dan geldt hier in de eerste plaats Paulus' woord aan de Corinthiërs: „Nu zijn het verschillende gaven, maar het is dezelfde geest." Of, zooals een Martha uit onze omgeving het vaak uit drukt: „Je moet overal je menschen voor heb ben." Maar zou het nu misschien zoo kunnen zijn, dat Christus met Zijn absoluten eisch niet alleen een werkverdeeling over verschillende menschen van ons vraagt, maar soms ook een werkver deeling in één mensch? Wanneer wij het verhaal van Martha en Maria in het geheel van het Evan_ gelie lezen, moeten wij het wel zoo verstaan. Niets dan Martha dat is nooit boven de voor waarde uitkomen, vastloopen in het voorloopige. Niets dan Maria dat is op zandgrond bou wen, zonder fundamenten; dat is hoogmoedig een phase willen overslaan, oogsten zonder ge zaaid te hebben en geploegd. Maar uit de manier waarop Jezus tot Martha spreekt, wordt ons duidelijk, dat in Maria ook iets van Martha moet zijn geweest, omdat Hij het anders nooit voor haar zou hebben opge nomen. Wanneer Jezus van Maria kon zeggen dat zij het goede deel gekozen had, dan moet het ge weest zijn dat in Maria de „verschillende ga ven" harmonisch vereenigd waren, dat zij wist te leven naar buiten èn naar binnen toe, op de oogenblikken waarop dat noodig was. Maria moet geweest zijn als een goed geslagen munt: zij had twee kanten, die elkaar overdekten en die aan den rand van haar bestaan in elkaar overlie pen. Zij zal hebben kunnen zorgen, en zij wist ook waar het zorgen ophield en het luisteren begon. Het lijkt dan ook niet zonder een diepen grond dat Johannes in Maria van Bethanië de zelfde vrouw ziet die later in het breken van de albasten kruik bewijst, dat zij ook tot iets anders in staat is dan tot werkeloos neerzitten. Daar dient zij ook, anders, misschien „nutte- loozer" dan Martha. Maar het is een dienen vanuit dezelfde eerbiedige liefde die haar een maal stil deed neerzitten, niets anders dan neer zitten en luisteren. Dat luisteren moet het geheim van Maria zijn geweest. Luisteren en open staan. Niet onmid dellijk zelf willen ingrijpen, niet bemoeien, niet beredderen, niet alles zelf in handen willen ne men. Mochten wij iets van dit geheim weer eens terugvinden. Mochten wij eens een oogenblik niet den mond vol hebben over ons eigen dienen en over de slechte manier waarop anderen het doen. Eens even het leven niet in de rede vallen. Eens even niet willen oordeelen en afsnijden, gevangen in ons eigen bekrompen kringetje van gedachten en bezigheden; eens even ondogma tisch leven en trachten te verdragen dat de Waarheid grooter is dan onze werkelijkheid. Van de daad alleen kan de redding niet komen. Van de stilte alleen ook niet. Maar een van daden vervulde stilte, dat wordt muziek. Heer, vereenig Gij in ons hart Martha en Maria, Gij die elk ding schoon hebt gemaakt op zijnen tijd. Men schrijft ons van de zijde der Girc-amb- tenaren het volgende: Allerlei vereenigingen hebben zich beijverd om aan een zoo groot mogelijk deel van ons arbeidende volk den vrijen Zaterdagmiddag te verschaffen. Die vrije Zaterdagmiddag is zoo langzamerhand geworden tot 'n groot goed, het welk niemand zou willen missen. Tal van werkgevers, die hun personeel op Zaterdagmiddag niet kunnen missen, geven een middag of ochtend in de week vrijaf. Dat is nu wel niet gelijk te stellen met den vrijen Zaterdagmiddag, doch het is toch een vervang- middel, dat op prijs gesteld kan worden. De Postchèque- en Girodienst neemt onder de Overheidsdiensten een bijzondere plaats in. Al het werk dat 's morgens met auto's vol het gebouw binnenstroomt, moet op denzelfden dag worden verwerkt. 's Morgens vloed en 's avonds eb. Zoo gaat het dag in, dag uit, in ononderbro ken opeenvolging. Vrije middagen kunnen dan ook niet anders dan bij hooge uitzondering wor den verleend, want het spreekt vanzelf dat het werk gedaan moet worden. Hoe dan ook! Dat vindt men op de Giro ook niet erg. Overal is wat en men weet nu eenmaal, dat het aan „het baantje" vastzit om op tijd te beginnen en pas te eindigen wanneer het werk klaar is. Dat kan zijn om halfvijf, maar evengoed om zeven uur of half acht. Ja soms nog later. Denkt U maar eens aan een griep-periode. Giro-ambtenaren stampt men niet uit den grond en tochhet werk mag niet blij ven liggen. Een wensch zouden de dames en heeren ech ter gaarne vervuld zien: Op Zaterdagmiddag niet te laat naar huis. Wat echte ontspanning na een week van hard werken hebben ze beslist noodig. De ouderen kunnen thuis iets doen, wandelen of winkelen misschien in het tuintje spitten en de jon geren kunnen in de frissche lucht al die duizen den getallen uit hun hoofd laten „waaien" bij sport en spel. „Hoe kunnen wij U daarbij helpen?", vraagt Gij ongetwijfeld. Dat is heel gemakkelijk! U heeft b.v. het plan om Zaterdag eens fijn „er tusschen uit te trekken". Vrijdags maakt U Uw werk af. O ja! Nog even een girobetaling doen. Zóó, dat is gebeurd. Klaar! Maar weet U wat U doet? U zorgt dat U zelf morgen vrij bent, maar U zet tegelijk een ander aan het werk. Is het bepaald noodig, dat U de roode giro-envelop in de brievenbus moet doen, laat het dan vooral niet na. Dat doen de giro-ambtenaren zelf ook niet en zij verlangen dus van U niet anders. Men moet op tijd aan zijn verplichtingen voldoen. Nie mand legge U eenig beletsel in den weg. Maarals U niet aan een bepaalden dag is gebonden, houdt U de roode envelop dan even vast tot Zaterdag. Voor U maakt dat geen verschil en de Giro-ambtenaren gaan wat vroe ger naar huis dan gewoonlijk. Gireert dus zoo min mogelijk op Vrijdag! Uw adres voor een goed verzorgd kapsel voor U en ook voor Uw kinderen is: Zijlstraat 35 - Haarlem - Tel. 17625 Abonnementen bij vooruitbetaling f 1.— per half jaar. Losse nummers 5 cent. is en blijft een sigaar uit het Sigaren magazijn Paarlberg een g en ot. Probeert U het eens? Bloemendaalscheweg 119, hoek Dr. D. Bakkerlaan, Telefoon 22028. OUDE NUMMERS VAN HET BLOEMEN DAALSCH WEEKBLAD Wij plaatsen het volgende op verzoek van den oprichter van ons blad: Aan allen die oude nummers van ons blad bezitten met name de eerste twee nummers van den eersten jaargang (1907, nos. 1 en 2) of een van deze, voorts nos. der jaargangen 1922, '23, '24 en '25 tot 1 Juli 1925, en nos. der jaargangen 1934 tot en met 1940, wordt vriendelijk verzocht, voor het geval zij deze nummers kunnen mis sen, ze te doen toekomen aan Mr. P. Tideman, Duinwijckweg 3, of voor hem ter afhaling gereed te leggen, al thans aan hem te berichten, dat zij ze bezitten. Bij voorbaat wordt hun daar voor zijn dank betuigd. Aangezien vele vragen zich niet leenen om in het openbaar te worden behandeld, gelieve men bij de inzending een postze gel voor antwoord bij te sluiten. Duidelijk gestelde vragen en moeilijk heden moeten geadresseerd worden aan ons Redactiebureau, Korte Kleverlaan 64, Bloemendaal en worden behandeld door den heer J. W. Breet, belastingconsu lent, Pijnboomstraat 121, Haarlem. De antwoorden worden zoo spoedig mo gelijk behandeld en indien niet geschikt voor publicatie, desgewenscht geheel kos teloos aan onze abonné's toegezonden. Op de rugzijde der enveloppe naam en adres vermelden, op de voorzijde „Belas tingrubriek". De namen der vragers blijven streng ge heim! Vraag: Is Loonbelasting voor alle gemeenten even hoog, dus b.v. Haarlem, Bloemendaal en Velsen? Antwoord: Ja, overal 't zelfde tarief. Vraag: Hoeveel Loonbelasting betaalt een weduwnaar, die f 14,per week verdient? Antwoord: Geen Loonbelasting. Vraag: Hoveel Loonbelasting is verschuldigd door een dienstbode, loon f 6,per week plus kost. Antwoord: Geen Loonbelasting. Vraag: Inkomen f 880,pensioen per drie maanden. Leeftijd boven 65 jaar. Hoeveel Loon belasting? Antwoord: f 37,44 per maand f 112,32 per kwartaal. Vraag: Pensioen f 1000,per drie maanden, ingehouden op 17 Februari f 138,06. Is dit juist? Antwoord: De Loonbelasting wordt bij de eer ste betaling in 1941 afgehouden over 't volle bedrag. Dit is volgens de voorschriften. Bedrag is juist. Vraag: Hoe moet men 1/3 vermindering van de Inkomstenbelasting 1940-'41 verkrijgen? Antwoord: Iemand, die onder de bepalingen van de Loonbelasting valt, kan op de achter zijde der z.g. werknemersverklaring, of anders per apart schrijven aan den Inspecteur der Directe Belastigen verzoeken om ontheffing van 1 Januari 1941 tot 30 April 1941. 31oemendaalscheweg 277 3VERVEEN TEL. 16012 BELAST ZICH MET s BEGRAFENIS EN CREMATIE BLOEMENDAAL TELEFOON STRAATWEG 4A 2 2 444 Er zijn nog steeds WONDEREN HET GEBRU'K VAN ONZE VERZEKERT SUCCES! KLEINE POT 55 CENT - GROOTE POT f 1.— blBovengenoemde lezing, die zou wordea gehouden op 5 Maart j.l. moest door omstandig heden worden uitgesteld. Boekhandel de Wit, die de lezing organiseerde, deelt thans me de, dat deze lezing alsnog zal worden gehouden en wel op Woensag 19 Maart a.s. in hotel „Rust hoek. Kaarten voor deze lezing kunnen bij ge noemde firma worden aangevraagd. Alle plaat sen voor de lezing van 5 Maart j.l. waren uitver kocht, zoodat wij onze abonné's zouden willen adviseeren om met genoemde firma (Bloemend.- weg 123a) in overleg te treden om spoedig plaatsen te, bespreken. Tuingereedschap en Asef Kunstmest BIJ - •4S vm k*;': *s-4.W i 1 De bewoners van ons lndië hebben het niet ver gebracht in de kunst van pottenbakken. Men schrijft dit toe aan de omstandigheid, dat ze door de overal aanwezige bamboe geen groote behoefte hadden aan aardewerk. Bamboe neemt er de paats in van onze potten, kannen, enz. Aardewerk maken is er het werk voor vrouwen, die van klei met behulp van een spatel of een ronde steen, heelemaal uit de hand potjes ma ken en ze daarna branden. Sterk zijn ze niet. U ziet op de afbeelding een vrouw van de Ta- nimba-eilanden in de Molukken. Dr. H. F. TILLEMA (namens Kol. Instituut, Amsterdam).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1941 | | pagina 1