«Menigeen kent zelfs hei begin
BIJVOET
Vacantie?
N00RPERBAD
oan dit «4. *B. C. niet
WELKE BON?
ZANDVOORT
KRUITHUIS
Land- en Volkenkunde.
Zondagmorgen)
Vrijdag 25 Juli 1941
A is de aannemer, waar ge mee kunt gaan bouwen,
B is de beunhaas, die ge niet moet vertrouwen.
C is de cliënt, die dit moet onthoüen.
'Brecies hetzelfde
meel als iedere
andere bakker
25 JULI 1941
Yellow's
Voor Uw wasch naar
Bloemendaal, Telefoon 22016
Maat-Confectie Patronen
Per Noorderbad-Expresse
Zuinigheid
Samenwerkende
Patroons-vereen.
Bouwbedrijf
j
krijgen wij en tóch
is ons brood beter!
Dat komt omdat wij
voortdurend proeven ne
men om het juiste re
cept te vinden. Daarom
bakken wij met hulp
stoffen een, brood dat
beter smaakt, grooter
van formaat is en vaster
van bakaard.
■Wij zoeken het uitsluitend
in de voedingswaarde.
Dat doet U toch óók?
BROOD.
Bon 27 t.m. 26 Juli.
Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug.'
BLOEMKAART
Bon 10 t.m. 10 Aug.
Boterkaart pond boter).
Bon 24 en 25 t.m. 3 Augustus.
Vetkaart (Va pond boter met 22Vt ct. reductie)
Bon 24 en 25 t.m. 3 Augustus.
VLEESCH.
Bon 27 „vleesch" en „27 vleeschwaren" t.m.
26 Juli.
Bon „26 vleeschwaren" t.m. 26 Juli.
(Bon „26 vleesch" vernietigen).
Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug.
MELK
Bon 27 t.m. 26 Juli.
Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug.
AARDAPPELEN
Bon „27 reserve" t.m. 26 Juli.
Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug.
ALGEMEEN DISTRIBUTIEBOEKJE
Koffie (IV4 ons) of Thee (40 eram)
Bon 104 t.m. 16 Aug.
Suiker (2 pond).
Bon 101 tot en met 3 Augustus.
Gort, gortmout of grutten (een half pond).
Bon 45 t.m. 10 Aug.
Eieren, (één)
Bon 27 t.m. 26 Juli.
Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug. 1 r'
Kaas (één ons per bon).
Bonnen 69 en 79 tot en met 13 Juli. Extra tot
en met 27 Juli.
Bonnen 26 en 27 t.m. 27 Juli. Extra t.m. 10
Augustus.
(Bon 25 kan vernietigd worden).
Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug.
Rijst, rüstemeel, rijstebloem, rijstgries of
gruttenmeel (een half pond).
Bon 102 t-m. 10 Aug.
Havermout, havervlokken, haverbloem. aard-
appelmeelvlokken, gort, gortmout of grutten
(een half pond).
Bon 44 t.m. 10 Aug.
JAM e.d. (500 GRAM)
Bon 103 tot en met 10 Augustus.
Macaroni, vermicelli of spaghetti (1 ons).
Bon 54 t.m. 10 Aug.
Maizena, griesmeel, sago, aardappelmeel, pud
dingpoeder of pnddingsauspoeder met 100
gram zetmee] (1 ons).
Bon 55 t.m. 10 Aug.
PAPKAART (BI)
Rijst, rijstebloem, rijstemcel, rijstgries of grut-
temeel
Bon „A rijst' tot en met 10 Augustus.
m
Primeurs a.s.
Zaterdag de
eerste appelen
pruimen, bessen,
kersen
CR. HOUTSTRAAT 128 TELEf. 19248
nu ook Hoofdstraat 78, Killegom, lei. 5479
Havermout, -bloem, -vlokken, gort, en -mout,
aardappelmeclvlokken of grutten
Bon „A Havermout" tot en met 10 Augustus.
PETROLEUM
Voor kookdocleinden.
Bon 11 t.m. 10 Aug.
BRANDSTOFFEN
Voor het tijdperk van 24 Juni tot en met 31
December 1941 zijn de bonnen no. 01, 02 en 03
van de bonkaart „haarden en kachels" j, de
bonnen no. 01, 02, 03 en 04 van de bonkaart
.haarden en kachels" k, alsmede de bonnen no. 01
02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 en 11 van de
bonkaart .centrale verwarming" 1, elk geldig
verklaard voor het koopen van één eenheid
vaste brandstoffen.
Voorts geven gedurende bovengenoemd tijd
vak de bonnen no. 05, 06, 07 van de bonkaart
„haarden en kachels" j en de bonnen no. 05, 06,
07 en08 van de bonkaart „haarden en kachels"
elk recht op het koopen van hetzij
195 kg. persturf (300 stuks), hetzij 200
kg. baggerturf (450 stuks), hetzij 275 kg.
uit de Peel afkomstige turf, hetzij 200 kg. ove
rige soorten turf.
HONDEN- EN KATTENBROOD
Bon 23 tot en met 31 Juli.
ZEEP
Bon 38 tot en met 3 Augustus.
In geen Europeesch gezin in Indië ontbreekt de
keukenmeid, steeds „Kokkie" genaamd. Do naam
is een verbastering van ons woordje koken. Ze
gaat eiken morgen voor haar inkoopen met een
mand naar de markt, die ze aan een lange doek
over den schouder draagt.
Wat zijn maatconfectie-patronen?
Maatconfectie-patronen zijn' van goeden pas
vorm en weinig stofverbruik.
Model 112. Conf. Maat 42 en 44.
Bovenwijdte 96 en 104., Lengte vanuit den
voorhals 105 en 110 cm.
Benoodigde stof 3.60 M„ bij een breedte van
80 a 90 cm.
Dit is een vlot model en kan zoowel door
jonge meisjes als door dames worden gedragen.
Dit model heeft een lange mouw, maar kan door
een korte mouw worden vervangen. Dit kan
gemakkelijk geschieden door de mouw boven
de elleboog af te knippen en vervolgens door
eenige plooitjes op maat te maken. Het voor
pand en de rok zijn gegarneerd met zakjes. De
rok heeft 4 banen, terwijl de naad van de rok
in het voorpand doorloopt tot in den schouder.
De hals is puntvormig opgeknipt en is van vo
ren gesloten met eenige knoopjes. In den rug zijn
tailleurnaadjes aangebracht.
Bovenstaande patronen zijn a f 0,50 verkrijg
baar aan ons bureau, Korte Kleverlaan 68*
Bloemendaal en Mode-Academie „Erkana". Gr.
Houtstraat 3rd., ingang Spekstraat, Haarlem.
ALS CHRISTUS IN ONS WOONT
„Indien men mij mathematisch
zeker bewees dat de waarheid
niet Christus was, dan zou ik
de waarheid laten en met
Christus gaan."
Dostojewski.
Wat beteekent de persoon van Christus voor
ons, voor ons die leven in de twintigste eeuw,
maar in die eeuw toch ook weer deel hebben
aan het leven van alle eeuwen? Want al schudt
onze wereld dan honderdmaal op haar grond
vesten in dezen tijd, zij heeft dat meer gedaan.
Hebben wij Christus voor ons geloof eigenlijk
wel noodig? Kan een mensch niet zonder Hem
tot God komen?
Wij zullen nooit een antwoord op deze vra
gen vinden, wanneer we meenen dat hierop een
algemeen geldend antwoord te geven is. Daar
voor is de vraag te teer, daarvoor grijpt Chris
tus tezeer ieder mensch in zijn eigen persoon
lijke wezen aan. In het huis van Zijn Vader
zijn vele woningen; dat zij het eerste wat hier
over gezegd kan worden. De mogelijkheden
en de wegen die God voor ons heeft, zijn onuit
puttelijk, en wij zien te vaak menschen Hem
vinden voor wie Christus niet de beslissende
macht werd om te kunnen ontkennen dat er
meer wegen tot den Vader bestaan, dan die
van den Zoon.
Doch laten wij hierbij één ding niet ver
geten. Ook de Godgeloovigen die niet bewust
putten uit het Evangelie van Jezus van Naza
reth en voor wie de Twaalf Artikelen des ge-
lools een geheel vreemde taal spreken, ook zij
hebben in hun bloedsomloop dikwijls onbewust
meer van den Christusgeest opgenomen dan zij
zelf ooit zullen weten. Zoozeer werd in den
loop der eeuwen ons Godsgeloof door ons Chris-
tusgeloof gesteund en bepaald, dat een Euro
peesch mensch min of meer onherroepelijk door
Christus heen moet, voor hij bij God kan komen.
Ook voor hen, die dat niet maar zoo zonder
meer zouden toegeven, draagt het beeld van den
Vader meestal op treffende wijze de trekken van
den Zoon. En God zij dank dat dit zoo is: daar
door is de Vader ons onnoemelijk veel nader-
gekomen. Dit is de gezegende inhoud van het
mderlijke woord: „Het woord is vleesch ge-
Dr. H. F. TILLEM.A
(namens het Koloniaal Instituut) [worden en heeft onder ons gewoond.
Ontvlucht de steenen stad naar
VOORLOOIGE AANKONDIGING:
Woensdog 6 Augustus, Groot Kinderfeest
Zondag 10 Aug. Swing-bal-tournooi op
het strand
De goddelijke Geest heeft gestalte aangeno
men, is tot voor ons ervaarbare werkelijkheid
geworden, waardoor Hij ons inniger dan ooit
tevoren met Zich verbindt.
Wanneer er dus menschen bestaan voor wie
niet de Bijbelsche Jezus de beslissing bracht,
maar die to'ch gelooven in den God die de trek
ken van Christus heeft, dan is hiermee meteen
getoond dat de vraag naar de al of niet histo
riciteit van Jezus niet zoo geweldig ingrijpend
is, als wij vele jaren hebben geloofd, en soms
nog gelooven. Niet het bestaan van Jezus,
maar de werkelijkheid van Christus is beslis
send. En wanneer wij erover gaan spreken wat
die laatste voor een mensch beteekenen kan,
dan kunnen wij alleen nog maar voor onszelvera
spreken, al weten wij dan ook tevens dat wij
hiermee vanzelf treden in den kring van geloo-
vigen, van gezegenden, die zich om de geheelf»
aarde en door alle eeuwen spant. Die allen
hebben met andere woorden eigenlijk altijd en
altijd weer hetzelfde gezegd van Hem: „Mijn
Verlosser en mijn God!" En in die lofkreet der
eeuwen weten wij dat ook onze kleine stem zal
opgaan, met een eigen geluid.
Voor onszelf dan sprekende: ook wij hebben
eenmaal geloofd dat niet juist Christus de Weg,
de Waarheid en het Leven behoefde te zijn, era
dat God ook buiten Hem om te vinden was.
Maar toen de stortvloeden ook door ons leven
heensloegen, toen wij onzen eigen nood en onzo
eigen pijn mochten gaan ontdekken, toen ver
rees Zijn gestalte als vanzelf boven al die woeste
golven uit, en niet in theorie, maar in het leven
zelf vonden wij het geloof dat Hij alleen ze zou
kunnen stillen. Ook al zouden wij dikwijls
graag anders, makkelijker willen, er
is niets me'-r aan te doen; wij kunnen Zijn
oogen' niet meer ontvluchten en Zijn woorden
niet meer kwijtraken, en nog op het oogenblik
dat wij Hem zouden willen ontkomen roepen
wij Hem in wanhoop toe:
„Heer, tot wien zouden wij gaan?? G ij alleen
hebt woorden van eeuwig leven!"
En de stille gestalte rijst, rijst, torenhoog
boven ons en boven de wereld uit, en Hij strekt
Zijn armen in ontferming uit, tot Hij als een
lichtend kruis over de golven zweeft en ons tot
Zich trekt. En wij weten nu waaróm wij den
Vader huiten Hem om hadden willen vinden:
dan hadden wij ook niets te maken gehad met
Zijn kruis. Wij hadden liever meteen maar de
Opstanding gehad en het lijden overgeslagen.
Maar nu weten wij, dat het zonder dat niet
gaat en dat niemand tot den Vader komt dan
door den Zoon, d.i. door de liefde en het
lijden (en hoe dikwijls zijn deze beide niet één)
van den Zoon heen.
Wij weten dat, zoolang niet „Christus in ons
woont", we niet de minste illusies over onszelf
en onze eigen krachten hoeven te hebben, en
dat, al was Christus honderdmaal in Bethlehem
geboren maar niet in ons, het ons volstrekt
niets zou baten. Wij zouden er geen stap dich
ter door bij God komen.
En kan dat dan? Kan de heilige en eeuwige
Christus dan ooit „wonen" in een schuldig en
tijdelijk mensch? Ja, ook daarvoor heeft de
Vader gezorgd, ook dat kan geen uitvlucht voor
ons zijn.
De machten die de Liefde nog omkluisteren
zal zij, allengs voortschrijdend, overwinnen,
dan kan de groote zaligheid beginnen
die w'als onze harten aandachtig luistren
in alle teederheden ruischen hooren
als in kleine schelpen de groote zee.
Zoo zong Henriëtte Roland Holst van de
Liefde. Zoo zou zij ook hebben kunnen zingen
van Hem, die de Liefde zelf is, en die in onze
gespleten, onaanzienlijke zielen wonen wil „als
in kleine schelpen de groote zee."
Dankbaar voor dit groote wonder zullen wij
hierbij tegelijk moeten erkennen, dat wij altijd
slechts kunnen spreken over „Als Christus in
ons woont", wanneer \>e hiermee bedoelen „voor
zoover Christus in ons woont". Want de ge-
heele zee te bevatten, altijd en overal, daartoe
zorgen wij te slecht voor onze schelpen, dat
weten wij helaas maar al te goed.
En toch, en toch wij kunnen niet nalaten
te hopen, te wenschen, te bidden: Kom. Heer,
en vervul ons geheel. Neem ons leven en leg
er het Uwe voor in de plaats. Al kan het niet,
G ij kunt het!
met gas en electriciteit
IS DRINGENDE NOODZAAK