«Menigeen kent zelfs hei begin BIJVOET Vacantie? N00RPERBAD oan dit «4. *B. C. niet WELKE BON? ZANDVOORT KRUITHUIS Land- en Volkenkunde. Zondagmorgen) Vrijdag 25 Juli 1941 A is de aannemer, waar ge mee kunt gaan bouwen, B is de beunhaas, die ge niet moet vertrouwen. C is de cliënt, die dit moet onthoüen. 'Brecies hetzelfde meel als iedere andere bakker 25 JULI 1941 Yellow's Voor Uw wasch naar Bloemendaal, Telefoon 22016 Maat-Confectie Patronen Per Noorderbad-Expresse Zuinigheid Samenwerkende Patroons-vereen. Bouwbedrijf j krijgen wij en tóch is ons brood beter! Dat komt omdat wij voortdurend proeven ne men om het juiste re cept te vinden. Daarom bakken wij met hulp stoffen een, brood dat beter smaakt, grooter van formaat is en vaster van bakaard. ■Wij zoeken het uitsluitend in de voedingswaarde. Dat doet U toch óók? BROOD. Bon 27 t.m. 26 Juli. Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug.' BLOEMKAART Bon 10 t.m. 10 Aug. Boterkaart pond boter). Bon 24 en 25 t.m. 3 Augustus. Vetkaart (Va pond boter met 22Vt ct. reductie) Bon 24 en 25 t.m. 3 Augustus. VLEESCH. Bon 27 „vleesch" en „27 vleeschwaren" t.m. 26 Juli. Bon „26 vleeschwaren" t.m. 26 Juli. (Bon „26 vleesch" vernietigen). Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug. MELK Bon 27 t.m. 26 Juli. Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug. AARDAPPELEN Bon „27 reserve" t.m. 26 Juli. Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug. ALGEMEEN DISTRIBUTIEBOEKJE Koffie (IV4 ons) of Thee (40 eram) Bon 104 t.m. 16 Aug. Suiker (2 pond). Bon 101 tot en met 3 Augustus. Gort, gortmout of grutten (een half pond). Bon 45 t.m. 10 Aug. Eieren, (één) Bon 27 t.m. 26 Juli. Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug. 1 r' Kaas (één ons per bon). Bonnen 69 en 79 tot en met 13 Juli. Extra tot en met 27 Juli. Bonnen 26 en 27 t.m. 27 Juli. Extra t.m. 10 Augustus. (Bon 25 kan vernietigd worden). Bon 28 van 27 Juli t.m. 2 Aug. Rijst, rüstemeel, rijstebloem, rijstgries of gruttenmeel (een half pond). Bon 102 t-m. 10 Aug. Havermout, havervlokken, haverbloem. aard- appelmeelvlokken, gort, gortmout of grutten (een half pond). Bon 44 t.m. 10 Aug. JAM e.d. (500 GRAM) Bon 103 tot en met 10 Augustus. Macaroni, vermicelli of spaghetti (1 ons). Bon 54 t.m. 10 Aug. Maizena, griesmeel, sago, aardappelmeel, pud dingpoeder of pnddingsauspoeder met 100 gram zetmee] (1 ons). Bon 55 t.m. 10 Aug. PAPKAART (BI) Rijst, rijstebloem, rijstemcel, rijstgries of grut- temeel Bon „A rijst' tot en met 10 Augustus. m Primeurs a.s. Zaterdag de eerste appelen pruimen, bessen, kersen CR. HOUTSTRAAT 128 TELEf. 19248 nu ook Hoofdstraat 78, Killegom, lei. 5479 Havermout, -bloem, -vlokken, gort, en -mout, aardappelmeclvlokken of grutten Bon „A Havermout" tot en met 10 Augustus. PETROLEUM Voor kookdocleinden. Bon 11 t.m. 10 Aug. BRANDSTOFFEN Voor het tijdperk van 24 Juni tot en met 31 December 1941 zijn de bonnen no. 01, 02 en 03 van de bonkaart „haarden en kachels" j, de bonnen no. 01, 02, 03 en 04 van de bonkaart .haarden en kachels" k, alsmede de bonnen no. 01 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10 en 11 van de bonkaart .centrale verwarming" 1, elk geldig verklaard voor het koopen van één eenheid vaste brandstoffen. Voorts geven gedurende bovengenoemd tijd vak de bonnen no. 05, 06, 07 van de bonkaart „haarden en kachels" j en de bonnen no. 05, 06, 07 en08 van de bonkaart „haarden en kachels" elk recht op het koopen van hetzij 195 kg. persturf (300 stuks), hetzij 200 kg. baggerturf (450 stuks), hetzij 275 kg. uit de Peel afkomstige turf, hetzij 200 kg. ove rige soorten turf. HONDEN- EN KATTENBROOD Bon 23 tot en met 31 Juli. ZEEP Bon 38 tot en met 3 Augustus. In geen Europeesch gezin in Indië ontbreekt de keukenmeid, steeds „Kokkie" genaamd. Do naam is een verbastering van ons woordje koken. Ze gaat eiken morgen voor haar inkoopen met een mand naar de markt, die ze aan een lange doek over den schouder draagt. Wat zijn maatconfectie-patronen? Maatconfectie-patronen zijn' van goeden pas vorm en weinig stofverbruik. Model 112. Conf. Maat 42 en 44. Bovenwijdte 96 en 104., Lengte vanuit den voorhals 105 en 110 cm. Benoodigde stof 3.60 M„ bij een breedte van 80 a 90 cm. Dit is een vlot model en kan zoowel door jonge meisjes als door dames worden gedragen. Dit model heeft een lange mouw, maar kan door een korte mouw worden vervangen. Dit kan gemakkelijk geschieden door de mouw boven de elleboog af te knippen en vervolgens door eenige plooitjes op maat te maken. Het voor pand en de rok zijn gegarneerd met zakjes. De rok heeft 4 banen, terwijl de naad van de rok in het voorpand doorloopt tot in den schouder. De hals is puntvormig opgeknipt en is van vo ren gesloten met eenige knoopjes. In den rug zijn tailleurnaadjes aangebracht. Bovenstaande patronen zijn a f 0,50 verkrijg baar aan ons bureau, Korte Kleverlaan 68* Bloemendaal en Mode-Academie „Erkana". Gr. Houtstraat 3rd., ingang Spekstraat, Haarlem. ALS CHRISTUS IN ONS WOONT „Indien men mij mathematisch zeker bewees dat de waarheid niet Christus was, dan zou ik de waarheid laten en met Christus gaan." Dostojewski. Wat beteekent de persoon van Christus voor ons, voor ons die leven in de twintigste eeuw, maar in die eeuw toch ook weer deel hebben aan het leven van alle eeuwen? Want al schudt onze wereld dan honderdmaal op haar grond vesten in dezen tijd, zij heeft dat meer gedaan. Hebben wij Christus voor ons geloof eigenlijk wel noodig? Kan een mensch niet zonder Hem tot God komen? Wij zullen nooit een antwoord op deze vra gen vinden, wanneer we meenen dat hierop een algemeen geldend antwoord te geven is. Daar voor is de vraag te teer, daarvoor grijpt Chris tus tezeer ieder mensch in zijn eigen persoon lijke wezen aan. In het huis van Zijn Vader zijn vele woningen; dat zij het eerste wat hier over gezegd kan worden. De mogelijkheden en de wegen die God voor ons heeft, zijn onuit puttelijk, en wij zien te vaak menschen Hem vinden voor wie Christus niet de beslissende macht werd om te kunnen ontkennen dat er meer wegen tot den Vader bestaan, dan die van den Zoon. Doch laten wij hierbij één ding niet ver geten. Ook de Godgeloovigen die niet bewust putten uit het Evangelie van Jezus van Naza reth en voor wie de Twaalf Artikelen des ge- lools een geheel vreemde taal spreken, ook zij hebben in hun bloedsomloop dikwijls onbewust meer van den Christusgeest opgenomen dan zij zelf ooit zullen weten. Zoozeer werd in den loop der eeuwen ons Godsgeloof door ons Chris- tusgeloof gesteund en bepaald, dat een Euro peesch mensch min of meer onherroepelijk door Christus heen moet, voor hij bij God kan komen. Ook voor hen, die dat niet maar zoo zonder meer zouden toegeven, draagt het beeld van den Vader meestal op treffende wijze de trekken van den Zoon. En God zij dank dat dit zoo is: daar door is de Vader ons onnoemelijk veel nader- gekomen. Dit is de gezegende inhoud van het mderlijke woord: „Het woord is vleesch ge- Dr. H. F. TILLEM.A (namens het Koloniaal Instituut) [worden en heeft onder ons gewoond. Ontvlucht de steenen stad naar VOORLOOIGE AANKONDIGING: Woensdog 6 Augustus, Groot Kinderfeest Zondag 10 Aug. Swing-bal-tournooi op het strand De goddelijke Geest heeft gestalte aangeno men, is tot voor ons ervaarbare werkelijkheid geworden, waardoor Hij ons inniger dan ooit tevoren met Zich verbindt. Wanneer er dus menschen bestaan voor wie niet de Bijbelsche Jezus de beslissing bracht, maar die to'ch gelooven in den God die de trek ken van Christus heeft, dan is hiermee meteen getoond dat de vraag naar de al of niet histo riciteit van Jezus niet zoo geweldig ingrijpend is, als wij vele jaren hebben geloofd, en soms nog gelooven. Niet het bestaan van Jezus, maar de werkelijkheid van Christus is beslis send. En wanneer wij erover gaan spreken wat die laatste voor een mensch beteekenen kan, dan kunnen wij alleen nog maar voor onszelvera spreken, al weten wij dan ook tevens dat wij hiermee vanzelf treden in den kring van geloo- vigen, van gezegenden, die zich om de geheelf» aarde en door alle eeuwen spant. Die allen hebben met andere woorden eigenlijk altijd en altijd weer hetzelfde gezegd van Hem: „Mijn Verlosser en mijn God!" En in die lofkreet der eeuwen weten wij dat ook onze kleine stem zal opgaan, met een eigen geluid. Voor onszelf dan sprekende: ook wij hebben eenmaal geloofd dat niet juist Christus de Weg, de Waarheid en het Leven behoefde te zijn, era dat God ook buiten Hem om te vinden was. Maar toen de stortvloeden ook door ons leven heensloegen, toen wij onzen eigen nood en onzo eigen pijn mochten gaan ontdekken, toen ver rees Zijn gestalte als vanzelf boven al die woeste golven uit, en niet in theorie, maar in het leven zelf vonden wij het geloof dat Hij alleen ze zou kunnen stillen. Ook al zouden wij dikwijls graag anders, makkelijker willen, er is niets me'-r aan te doen; wij kunnen Zijn oogen' niet meer ontvluchten en Zijn woorden niet meer kwijtraken, en nog op het oogenblik dat wij Hem zouden willen ontkomen roepen wij Hem in wanhoop toe: „Heer, tot wien zouden wij gaan?? G ij alleen hebt woorden van eeuwig leven!" En de stille gestalte rijst, rijst, torenhoog boven ons en boven de wereld uit, en Hij strekt Zijn armen in ontferming uit, tot Hij als een lichtend kruis over de golven zweeft en ons tot Zich trekt. En wij weten nu waaróm wij den Vader huiten Hem om hadden willen vinden: dan hadden wij ook niets te maken gehad met Zijn kruis. Wij hadden liever meteen maar de Opstanding gehad en het lijden overgeslagen. Maar nu weten wij, dat het zonder dat niet gaat en dat niemand tot den Vader komt dan door den Zoon, d.i. door de liefde en het lijden (en hoe dikwijls zijn deze beide niet één) van den Zoon heen. Wij weten dat, zoolang niet „Christus in ons woont", we niet de minste illusies over onszelf en onze eigen krachten hoeven te hebben, en dat, al was Christus honderdmaal in Bethlehem geboren maar niet in ons, het ons volstrekt niets zou baten. Wij zouden er geen stap dich ter door bij God komen. En kan dat dan? Kan de heilige en eeuwige Christus dan ooit „wonen" in een schuldig en tijdelijk mensch? Ja, ook daarvoor heeft de Vader gezorgd, ook dat kan geen uitvlucht voor ons zijn. De machten die de Liefde nog omkluisteren zal zij, allengs voortschrijdend, overwinnen, dan kan de groote zaligheid beginnen die w'als onze harten aandachtig luistren in alle teederheden ruischen hooren als in kleine schelpen de groote zee. Zoo zong Henriëtte Roland Holst van de Liefde. Zoo zou zij ook hebben kunnen zingen van Hem, die de Liefde zelf is, en die in onze gespleten, onaanzienlijke zielen wonen wil „als in kleine schelpen de groote zee." Dankbaar voor dit groote wonder zullen wij hierbij tegelijk moeten erkennen, dat wij altijd slechts kunnen spreken over „Als Christus in ons woont", wanneer \>e hiermee bedoelen „voor zoover Christus in ons woont". Want de ge- heele zee te bevatten, altijd en overal, daartoe zorgen wij te slecht voor onze schelpen, dat weten wij helaas maar al te goed. En toch, en toch wij kunnen niet nalaten te hopen, te wenschen, te bidden: Kom. Heer, en vervul ons geheel. Neem ons leven en leg er het Uwe voor in de plaats. Al kan het niet, G ij kunt het! met gas en electriciteit IS DRINGENDE NOODZAAK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1941 | | pagina 3