HUIDUITSLAG
BIJVOET
..VORSTENLANDEN..
WELKE BON? (Uitknippen en bewaren)
mom
VICTORIE
Voor Uw wasch naar
FOTO-ENGEL
LOKERSE
Vrijdag 15 Aug. 194 1'
7
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
Bloemendaal, Telefoon 22016
Alleen 1ste kwaliteit
want Duitschland wint voor Euiopa aan alle fronten
ECONOMISCH GEBRUIK VAN
GENERATOR-ANTHRACIET
P AS F O T O'S
Hét kwaad ln zijn oorzaak bestrijden door
een hygiënische behandeling. Dit iis de
manier om te worden verlost van de folte
rende jeuk en de dikw:jls ondragelijke last
bij eczeem andere huidaandoeningen.
Het D.D.D.-recept van Dr. D. Dennis wordt
met succes aangewend tegen het voortwoe
kerende kwaad. D.D.D. is een heldere vloei
stof, die diep in de poriën dringt en onder
de huid de ziektekiemen doodt. Reeds de
eerste druppels geven onmiddellijk ver
lichting en overwinnen den aandrang tot
krabben.
Flacons 4 75*ct„ 1.50 en f 2.50 bij Apothe
kers en Drogisten. E1
PREDIKBEURTEN
BLOEMENDAALSCHEWEG 43 TELEF. 22341
BLOEM ENDAAL
Wie onze kwaliteit en sorteering in inlandsche en
Import Sigaren, Sigaretten en Tabak kent, zoekt
niet meer. VOS van onds OUWEJAN
Beschikbaar per persoon
Elk der
volgende
bonnen
Geeft recht op het koopen van
0 t/m
3 jaar
4 t/m
13 jaaT
14 t/m
20 iaaT
Volwas
senen
Eenheid
±N HET SCHIP
ZONDAG 17 AUGUSTUS 1941.
BLOEMENDAAL.
Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur Ds. J. C. van Dijk.
Geref. Kerk v.m. 10 uur Cand. D. van Swigchem.
N.m. 5 uur Ds. G. S. Oegêma van Hauler-
wijk (Fr.).
V.m. 10.15 uur Jeugddienst (geb. Vijverweg
16), o.l.v. den heer J. Hoogenbirk; onder
werp: ,,De gelijkenis van de talenten".
Vrije Katholieke Kerk v.m. 10 uur Gezongen TI.
Mis.
Woensdag geen dienst.
Ned. Prot. Bond geen dienst.
0VERVEEN.
Ned. Herv. Gem. v.m. 10% uur Ds. P. J. de Jong,
van Amsterdam.
Geref. Kerk (diensten in de Ned. Herv. Kerk
Ramplaan) v.m. 8% uur Ds. G. S. Oegema
van Haulerwijk (Fr.).
N.m. 5 uur Cand. D. van Swigchem.
SANTPOORT.
Ned. Herv. Gem. v.m. 10% uur Ds. D. den Breems
van 's-Gravenhage.
Geref. Kerk (H.V.) v.m. 10 uur de heer K. v. d.
Berg.
AERDENHOUT. J
Vereen. Religieuze Kring geen dienst.
Ned. Herv. Wijkgebouw (Leeuwerikkenlaan) v.m.
10% uur de heer C. A. F. Stipriaan Luiscius.
HEEMSTEDE.
Ned. Herv. Kerk (Wilhelminaplein) v.m. 10 uur
Ds. Briët. Extra collecte Prot. Bewaarschool.
Ned. Herv. Kerk (Kapel Nieuw-Vredenhof) v.m.
10% uur Ds. J. J. P. Valeton van Zierikzee.
Extra coiiecte Prot. Bewaarschool.
Geref. Kerk (Koediefslaan) v.m. 10 uur Ds. P.
Dondorp.
N.m. 5 uur Ds. H. Holtrop van Beverwijk.
Geref. Kerk (Camplaan) v.m. 10 uur Ds. H. Holtrop
van Beverwijk. N.m. 5 uur Ds. P. Dondorp.
HAARLEM.
Geref. Kerk (Kloppersingelkerk) v.m. 10 uur Ds.
Joh. Meynen van Den Haag.
N.m. 5 uur Ds. J. v. d. Linden.
Geref. Kerk (Wiilielminakerk) v.m. 10 uur Ds.
A. M. Boeijinga.
N.m. 5 uur Ds. G. R. Visser v. Monnikendam.
Geref. Kerk (Noordschoterkerk) v.m. 10 uur Ds.
J. v. d. Linden.
N.m. 5 uur Ds. A. M. Boeyinga.
Geref. Kerk (Zuidoosterkerk) v.m. 10 uur Ds. G,
R. Visser van Monnikendam.
N.m. 5 uur Ds. Joh. Meijnen van Den Haag.
Evang. Luth. Kerk (Witte Heerenstraat) v.m.
10% uur Ds. C. H. Brandt.
Vrije Evang. Gem. (Jansweg 34) v.m. 10 uur Ds.
D. J. du Fossé. Doopsbediening.
N m. 5 uur dezelfde. Bed. H. Avondmaal.
Remonstr. Geref. Gem. v.m. 10% uur Ds. A. C.
de Regt, era. pred. te Bergen.
Baptisten Gem. (Bakenessergr. 65) v.m. 10 uur
Ds. B. Planting van Amsterdam.
N.m. 5 uur de heer J. H. Mol.
N.m. 8 uur geen Jeugddienst.
Dinsdag n.m. 8 uur Bijbellezing en Bidstond.
Ver. Doopsgez. Gem. v.m. 10% uur Ds. Leendertz.
Alle-Dag-Kerk. In het koor der Groote Iverk (in
gang Klokhuisplein). Godsdienstoefening el-
ken werkdag, behalve Zaterdags, n.m. van
7 tot 7% uur. Voorgangers: predikanten van
alle Protestantsche kerken van Haarlem en
omstreken. Deuren open 6% uur. Toegang
en zitplaatsen vrij.
ZANDV00RT.
Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. v. d. Brink
van Hilversum.
Geref. Kerk (H.V.) (Brederodestraat 81) v.m. 10
uur de heer Biem VisseT.
„Hijzelf" en Hijzelf is Jezus lag op de
achtersteven tegen het kussen te slapen." Zoo
staat in het evangelie van Marcus. De Heer is
met Zijn leerlingen scheep gegaan op het meer
van Gaiilea. Het is avond, een storm steekt op.
Heftiger en heftiger. Maar Hijzelf ligt te slapen,
tot de beangste vrienden Hem roepen: Meester,
trekt gij er U niets van aan, dat wij vergaan?
Dan stilt Hij de storm. En Zijn vraag voor de
Zijnen is: Waarom zijt gij zoo bevreesd? Hebt
ge geen geloof?
Het is wonderlijk in een schip te gaan. Want
een mensch is toch uiteraard een landwezen.
Maar hij is getreden aan het strand en heeft het
groote geluid van de zee vernomen en een on
eindig verlangen is in hem wakker geroepen. Er
was een lied dat regelrecht hem de ziel inzong.
En hij bouwde zijn schuit, brooze omschutting
van zijn leven, hij vertrouwde er zich aan toe,
hij waagde het erop en het oogenblik kwam dat
het door hem heen jubelde: ik voel de winden
Gods vandaag, vandaag.hijsch ik het zeil! Het
scheen of de winden Gods' hem de eeuwigheid
binnen joegen. Of hij op machtige vlerken ge
dragen werd over dp peillooze afgronden. O, het
onbegrijpelijk zalige van uit te varen naar de
verten waar het morgenrood ontgloeit of waar de
zon tusschen de purperveeren van den avond in
dè wateren verzinkt. Heel zijn leven, al wat het
is en wat het heeft, mee te diagen over de
bruisende golven is dit niet een soort leven
als we allen het wel eens verkoren, enkel het
oneindige om ons en in ons het geloof dat alles
mogelijk is? Worden midden in het geiyeld der
wateren de liederen niet wakker, de liederen Van
de stilte en de rust die bovén alle dingertlUit
is, liederen van liefde en verlangen, liederen
waarin het hart roept naar de heilige hoede van
Hem, die 't al regeert?
Want de mensch die van zulke dingen, weet,
is altijd er een die het vasteland verliet, 'die
nog een droom heeft bewaard in alle nuchter
heid, die 'nog durft te gewagen van een godde
lijk avontuur, als men hem bewijzen wil,-dart er
niets beter en verstandiger is dan de vraag naar
eten en drinken en spel, de wil tot bezit of
macht, Jiet zuiver materieele bestaan. Wie in het
schip wonen, weten van wat anders en meer.
En is in een elk van ons niet de mensch ver
borgen, die wel in het schip zou willen wonen,
die althans iets kent van de hunkering naar dat
zwerven onder den wijden hemel, in de felheid
van het zonnebranden, onder de wolkdoorjaag
de luchten, of bij nacht .als de sterren zijn op
gehangen of er duizenden lichtkronen stralen,
zwerven en toch niet onzeker over het eindelijke
doel? Is het iets anders dan kinderen 'Gods wil
len zijn, overgegeven aan een alles vervullende
wil. kinderen Gods. die telkens weer mogen ont
dekken dat de Vader nog meer wonderen voor
hgn heeft dan zij ooit dachten toen ze rustig
thuis waren?
Maar als er nu stormen komen? Als het nu
fluit door de zeilen? Als het scheepje "geslingerd
wordt over de heuvelen en door de dalen der
wateren? Als het voort wordt geranseld door den
wind? En de mensch denkt, hij die zoo moedig
is scheep gegaan, dat het alles verloren is, want
dat het kleine zeehuis" dat hij bouwde, hier niet
tegenop kan, wat dan?
Dan wordt zoo'n mensch soms door een .jroo-
ten angst aangegrepen: hüd ik deze onafzienbare
wateren wel mógen kiezetl? Was mijn tuig wel
stevig genoeg ervoor, en mijn voorraad toerei
kend?' Is dit kleine schip wel zeewaardig? En is
het kompas werkelijk betrouwbaar?
Want ik ben immers niet alleen in mijn schip:
ik voer anderen met mij-, die niet verloren mo
gen gaan. En het kindschap Gods is immers nog
iets anders dan een juichend uitzeilen in de
lichte ruimte, het is toch ook: moeizaam worstel
len met de elementen, het touwwerk trouw be
dienen en tijdig vernieuwen, zeilen naaien, en
vooral: het roer beheerschen en de vuurtorens
in het oog houden. Hebben wij dit steeds ge
daan? Was het verantwoord, dat wij in een schip
met zoo kostbare lading de veilige haven ver
lieten?
Daar breekt uu de storm los: zal ons schip het
nü houden, zal het zijn last behouden tot het
einde van den tocht brengen?
„Red ons, Heer, wij vergaan!" Dan hangt
alles er van af of Christus inderdaad „als stille
gast" met ons mee heeft gevaren of dat wij ons
dat maar hebben verbeeld. Is, behalve de ons
toevertrouwde last, Hijzelf ook in het schip?
Als dat zoo is, als het een schip is, waar Hij
rustig is kunnen gaan slapen, dan behoeft nie
mand te vreezen. Waar Christus is, is altijd
kracht, die de stormen bindt. Al gaat de nood
hoog, al staan de schippers soms voor een
bijna onmogelijke opgave, „grooter dan de
Helper is de nood toch niet."
Het zijn altijd maar kleine schepen, waarmee
wij uitvaren over het groote leven. Het is een
wonder, dat het kan.
Maar Christus in ons schip dat is een groo
ter wonder. Zoo groot, dat het ons doet zingen:
„De tranen die ik heb geweend
„Zijn door Gods wind gedroogd
Waarvoor zouden wij dan nog bevreesd zijn?
17 AUGUSTUS t./m. 23 AUGUSTUS 1941:
31-4 Brood 4 rantsoenen Brood of gebak
31 Brood 1 rantsoen Brood of gebak
31 Bloem rantsoen Bloem, Brood of Gebak
31 Vleesch rantsoen Vleesc'i of Vleeschw.
31 VI.waren 1 rantsoen Vleesch of vleesehw.
31 Kaas 100 gram Kaas 100
31 Melk 1 1 liter Melk
In tijdvak van tén week:
10 AUGUSTUS t./m. 6 SEPTEMBER 1941:
107 Algemeen 1 K.G. Suiker
108 Algemeen 250 gram Koffie-surrogaat
109 Algemeen 500 gram Jam
110 Algemeen 250 gram Rijst
B Rijst 250 gram Rijst
111 Algemeen 250 gram Havermout of gort
B Havermout 250 gram Havermout of gort
112 Algemeen 100 gram Vermicelli of Maizena
3 AUGUSTUS t./m. 20 AUGUSTUS 1941
26-27 Boter 250 gram Boter
26-27 Vet 250 gram Boter met reductie
Een rantsoen is:
Brood100 gram brood.
Gebak:- 75 gram beschuit, wafels, biscuits,
koekjes, óf
140 gram speculaas, koek, óf
300 gram cake, óf
400 gram gevuld klein korstgebak,
óf
500 gTam gevuld groot korstgebak,
- öf
600 gram taart, gebakjes.
BI oe m70 gram tarwebloem, -meel, rogge
bloem, -meel, zelfrijzend
bakmeel.
Rijst: 250 gram rijst, rijstemeel, -bloem,
-gries, gruttemeel (ge
mengd meel).
Havermout: 250 gram havermout, -vlokken,
-bloem, aardappelvlokken
Gort: 250 gram gort, gortemeel, grutten.
Vermicelli: 100 gram vermicelli, macaroni,
spaghetti.
Maizena: 100 gram maizena,sago,aardappel
meel, óf
100 gram zetmeel, verwerkt in pud
dingpoeder of pudding-
sauspoeder.
Vleesch100 gram vleesch, gewicht van been
inbegrepen.
leeschwaren: 75 gram gerookt of gekookt
vleesch, óf
75 gram gerookte worstsoorten, óf
100 gram gekookte worstsoorten, óf
125 gram leverartikelen, tonge
worst, nierbrood, óf
150 gram bloedworst.
Jam: 500 gram jam, siroop, honing, enz.
Voor de overige artikelen is het rantsoen gelijk
aan, de in bovenstaande lijst vermelde hoeveel
heden.
10
20
24
20
rants.
1
1
1
1
rants.
1
3
3
3
rants.
100
100.
100
100
gram
7
3%
liter
In tijdvak
van vier weken
1
1
1
1
k.g.
250
250
250
250
gram
500
500
500
500
gram
500
250
250
250
gram
500
250
250
250
gram
100
100
100
100
gTam
In tij dvak van
18 dagen:
250
500
500
500
gTam
250
500
500
500
gram
AttentieDe volgende bonnen zijn na Zaterd:
Aug. niet meer geldig:
30
Brood of gebak.
30 Vleesch of vleeschwaren
39 Eieren.
30 Melk I.
De bonnen 30 voor Kaas blijven geldig t.m.
6 September.
De bonnen, welke van 17 Aug. 1941 af zijn
geldig verklaard, met uitzondering van die voor
Vleesch en Vleeschwaren, mogen reeds op Za
terdag 16 Aug. 1941 worden gebruikt.
Het koopen van Vleesch of Vleeschwaren by
den kleinhandel op Maandag en Dinsdag is niet
geoorloofd.
De bonaanwijzing voor aardappelen en eieren
zal per afzonderlijk persbericht bekend worden
gemaakt.
Vastgestelde
Verkoopprijzen
WAT DOEN WIJ?
Versche Champignons
Druiven, Pruimen, Hoode
Bessen
CR. HOUTSTRAAT 128 TElif. 19248
F baai: ..oo.d .raa /i>, rlil.egom
VOOR PERSOONSBEWIJZEN
volgens nieuwste voorschrift.
KLEVERPARKWEG 7
SPAARNWOUDERSTEAAT 63
Kookzakken
Hooikisten
Vuurcomforen
Pakken Gloed
1.75, 2.55, 3.60
4.75, 5.25, 6.75
0.50, 0-80, 1.00
-0.16
0STADESTRAAT
TELEFOON 20314
's-GRAVENHAGE, 11 Aug. Men schrijft
ons van bevoegde zijde:
Vele bezitters van een anthraciet-generator
meenen, dat de ontgaste kolen, die bij het leeg
halen van den vuurhaard tijdens of na den rit
uit den generator worden verwijderd, niet op
nieuw in den generator kunnen worden ge
bruikt. Dit is" volkomen onjuist.
Hieronder "geven wij enkele manieren aan,
waarop dit z.g. „afval" weer voor den, genera
tor bruikbaar kan worden gemaakt.
a) Indien de versche kolen nat zijh dient men
te bedenken, dat het gebruik van deze vochtige
brandstof in den generator ongewenscht is. vooral-
indien een z.g. doekenfilter wordt gebrutkt. Ve
len hebben dit tot hun schade ondervonden. De
ze moeilijkheid is op eenvoudige wijze te on
dervangen, waarbij het afval opnieuw in den
generator kan worden gebruikt, indieh men de
volgende methode toepast:
Spreid aan het einde van den dagelijkschen
rit zooveel natte kol'en op een brandvrije plaats
uit, als men den volgenden dag denkt noodig
te hebben. Ledig den vuurhaard van den gene
rator en spreid den gloeienden inhoud uit over
de natte kolen. Den volgenden dag wordt de
droge brandstof door een zeef met gaten van
m.m. .afgezeefd.
Vervolgens wordt de generator met het meng
sel van versche en oude kolen gevuld.
Men heeft hierbij nog het voordeel, dat het
mengsel veel minder teer vormt dan indien op
versche kolen wordt gestart en men vangt dus
op deze wijze drie vliegen in één klap.
b) Indien men over droge kolen beschikt, be
paalt men er zich toe ,den vuurhaard te ledigen
enaf te lajen koeien. De daaruit komende be
trekkelijk kleine hoeveelheid wordt afgezeefd en
uitgezocht en kan weer-in, den generatpr worden
gebruikt.
Hoewel het in verband met de teervorming uit
versche kolen gewenscht iS, de afgezeefde -oude
kolen onder in den generator te brengen, zal
men voor een vjlotten start er veelal de voorkeur
aan geven, de afgezeefde en uitgezochte oude
kolen met de versche kolen te m-ngen óf ze in
dé bunkerrüïmte van den generator te doen, na
dat de vuurhaard met versche kolen is gevuld.
Het niet gebruiken van de oude kolen is echter
in elk geval: brandstofverspUling, die in ver
band mét de tijdsomstandigheden onverantwoor
delijk moet-worden genoemd.
Ténslotte zijer nog op gewezen, dat ontgaste
kolen- beschouwd worden als afval van vaste
brandstoffen, voor welk afval de distributiebe
palingen eveneens gelden. Zonder schriftelijke
vergunning van den directeur van het Rijksko-
lenbureau is het verboden dit afval te koopen,
te verkoopen, of te doen verkoopen, te verwer
ken of te doen verwerken.