heeft een groeiende stroom toeristen tot gevolg. Zij gaan gretig op zoek naar de beelden, die vooral door Amerikaanse kunstenaars wereldwijd bekend zijn geworden. Voor de bloemenbollencultuur is dit, in eerste instantie vooral Amerikaanse enthousiasme, een geweldige steun in de rug gebleken. Diezelfde beelden zijn inmiddels onze nationale iconen geworden: molens, Hollandse kaas, de klederdracht van in Nederland zelf zijn er schilders, zoals Anton L. Koster (1859-1931), die de bollenstreek prachtig hebben weerge geven. Monet komt in 1886 speciaal voor de bollenvelden, zo ook Van Gogh en Amerikaanse schilders wekken met hun Monet: Tulpenvelden bij Sassenheim, nabij Leiden (ca. 1886). werken nog meer interesse voor de bollencultuur. Waarschijnlijk door Monet geïn spireerd, maakt de Amerikaanse schilder George Hitchcock het jaar daarop namelijk een reeks schilderijen over de bollenteelt, "La Culture des Tulipes". Zijn "Bloemenmeisje in Holland" wordt zijn bekendste werk in Amerika. De iconen van een groeiend toerisme De grote belangstelling van de kunstwereld voor Nederland Bloemenmeisje in Holland van George Hitchcock. 43

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Zandpoort | 2017 | | pagina 45