heeft een groeiende stroom
toeristen tot gevolg. Zij gaan
gretig op zoek naar de beelden,
die vooral door Amerikaanse
kunstenaars wereldwijd bekend
zijn geworden. Voor de bloemenbollencultuur is dit, in
eerste instantie vooral Amerikaanse enthousiasme, een
geweldige steun in de rug gebleken.
Diezelfde beelden zijn inmiddels onze nationale iconen
geworden: molens, Hollandse kaas, de klederdracht van
in Nederland zelf zijn er schilders, zoals Anton L. Koster
(1859-1931), die de bollenstreek prachtig hebben weerge
geven.
Monet komt in 1886 speciaal voor de bollenvelden, zo
ook Van Gogh en Amerikaanse schilders wekken met hun
Monet: Tulpenvelden bij Sassenheim, nabij Leiden (ca. 1886).
werken nog meer interesse voor
de bollencultuur.
Waarschijnlijk door Monet geïn
spireerd, maakt de Amerikaanse
schilder George Hitchcock het
jaar daarop namelijk een reeks
schilderijen over de bollenteelt,
"La Culture des Tulipes". Zijn
"Bloemenmeisje in Holland"
wordt zijn bekendste werk in
Amerika.
De iconen van een groeiend
toerisme
De grote belangstelling van de
kunstwereld voor Nederland
Bloemenmeisje in Holland van George Hitchcock.
43