Op hoofdafdeling II (Amstelland) werd ik ontvangen
door een coördinatrice die eerlijk de reserves van de
teamleden uitsprak t.o. de aanwezigheid van een predi
kant in Amstelland. Die reserves bleken vooral het mora
liseren te betreffen, dat men van een pastor verwachtte.
Zal hij de neurotische schuldgevoelens die als gevolg van
de behandeling net wat afnamen, niet weer aanwakke
ren door de manier waarop hij begrippen alszonde "en
oordeelhanteert? En als een veel te gedweeë jongen
uiteindelijk wat agressie toont tegen zijn vader, zal de
dominee hem dan niet op het gebod "eerst uw vader en
uw moeder" wijzen?"
Tijdens een gesprek op een psm waarin de pastor zeer
kritische vragen werden gesteld, bleek hij in staat het ijs
te doen breken. Hij werd uitgenodigd eens in de 14 dagen
op een psm aanwezig te zijn.
Dat lijkt aardig: hij leert er gezichten en namen kennen,
maar er kleven ook nadelen aan:
- "De psm-gesprekken zijn zodanig, dat aan mij als
gesprekspartner geen behoefte is. Ik zwijg dus en zal
een zwijgende aanwezige blijven.
- De gesprekken zijn voor mij vaak moeilijk te volgen,
aangezien ik de context niet ken.
- Nieuwe patiënten kennen mijn naam niet.
- De psm kost veel tijd en ik vraag me af of het "rende
ment" daar tegenop weegt."
Hij voelt meer voor individuele of groepsgesprekken.
Zijn conclusie: "Mijn werk is niet structureel ingekaderd:
ik blijf een buitenstaander die af en toe binnenwipt en
daarna weer vergeten wordt.
Ik vind het werk in het PZ niet eenvoudig. Wat ik zie en
meemaak, achtervolgt me soms tot in mijn slaap. Het is
een vreemde en vervreemdende wereld, die me echter
tegelijk mateloos boeit."
Constante
Naast het bezoek aan de toegewezen afdeling zijn er de
wekelijkse eredienst en het jaarlijks terugkerende kerst
feest, dat op het PZ wordt gevierd. Deze worden als zinvol
ervaren. Goede reacties van patiënten. Dat gebeurt door
gaans in het musis sacrum, van oorsprong een concert
annex toneelzaal.
Het oude Musis Sacrum, "Tooneel bij Kerstfeest1904.
Ter opluistering nodigt men dan een koor uit. In 1975
zouden dat The Shepherds moeten worden, maar die
zijn net uit elkaar. Als alternatieven worden het koor Edo-
sa en het Da Costakoor uit Santpoort genoemd. Op de
kerstviering zijn 150 man aanwezig. Belangrijk blijkt het te
vermelden dat vooral de koffie met krentenbrood in de
smaak valt.
In 1976 neemt Edosa voor f125,- het begeleidende optre
den op zich.
De kinderen van de B. Alfrinkschool leveren in 1978 met
een vrolijk kerstzangspel hun bijdrage. De kerstviering
in 1979 wordt opgeluisterd met een kerstverhaal en een
kerstmusical door kinderen van de Gereformeerde Kerk.
Wederzijds belang
Niet alleen de pastores trachten zoekend hun weg te
vinden, ook de directie en stuurgroepen van het PZ zijn
n.a.v. problemen rond de vervulling van vacatures, begin
1978 tot de conclusie gekomen dat een beleid voor het PZ
moet worden geformuleerd m.b.t. de pastorale zorg. Een
aantal kaders zal hieraan richting moeten geven.
Daartoe wordt de "Werkgroep Geestelijke Verzorging"
opgericht, die eind 1978 in haar eindrapport met een se
rie standpunten en aanbevelingen komt.
Een greep:
- De patiënt heeft recht heeft op het ontvangen van
geestelijke verzorging.
- De pastorale zorger dient nauw samen te werken met
de behandelende teams.
(Foto: Noord-Hollands Archief)
najaar 2019 Stichting Santpoort
38