•i
Connectie met Santpoort
Naaste omgeving
Na vier jaar keert hij terug in Utrecht, waar hij lid wordt
van het Genootschap Kunstliefde. Hij schildert dan met
zijn vriend Anthon van Rappard vaak en plein air o.a. in
Drenthe en de Hollandse duinen. De laatste brengt hem
ook in contact met tijdgenoot Vincent van Gogh, op
wiens aanraden Willem zich een periode terugtrekt in
het toentertijd bij kunstenaars geliefde Brabantse dorp
Heeze voor het maken van landschapsschilderingen.
Behalve met Anthon van Rappard was Wenckebach be
vriend met Hendrik Petrus Berlage.
In 1887 vertrekt hij naar Amsterdam om zich te gaan
toeleggen op het hierboven reeds genoemde toegepast
werk. Toch blijft hij wel schilderen, met name landschap
pen, die hij exposeert bij Arti et Amicitiae, waarvan hij
in 1889 lid is geworden. Tevens is hij verbonden aan het
Sint-Lucas Gilde.
Van Arti et Amicitiae ontvangt hij namens Koningin
Wilhelmina een gouden medaille voor zijn aquarel “Het
meertje van Caprera bij Bloemendaal”. Dit mooie stukje
Bloemendaal heeft hij getekend vanaf een boomstam op
de plek waar nu de Genestetbank staat. De aquarel is af
gedrukt in een van de Verkadealbums.
Verder heeft hij nauwelijks kunstwerken van Santpoort
nagelaten. Deze zijn in enkele Verkadealbums opgeno
men.
van Emile C. Knappert en “In de muizenwereld” van
Agatha Snellen.
Vanaf 1910 heeft hij ook regelmatig exposities. Aangezien
zijn schilderijen goed verkopen, besluit hij in 1917 zich
weer volledig op het schilderen toe te leggen. Wel blijft
Wenckebach lesgeven aan de Kunstnijverheidsschool in
Haarlem.
In het artikel “Blekerij en wasserij Hoek en Vaart” elders
in deze uitgave wordt al melding gemaakt van het feit
dat de bleker Johannes Johanneszoon Klauwers vier vil
la’s laat bouwen op het oostelijk gedeelte van de blekerij
Hoek en Vaart, langs de Jan Gijsenvaart. De villa’s worden
gebouwd door aannemer Rings. Om deze villa’s bereik
baar te maken wordt bij elke villa een brug over de Jan
Gijsenvaart gebouwd.
De drie zoontjes en het dochtertje van Johannes leggen
de eerste steen.
Willem Wenckebach verhuist in 1898 met zijn gezin naar
een van de villa’s, nu Bloemendaalsestraatweg 13. Ruim
twintig jaar later zal hij de woning voor 8000 gulden ko
pen. Daar wordt het gezin nog uitgebreid met twee kin
deren.
Regelmatig heeft het echtpaar inwonende familieleden,
onder wie neef Ludwig Oswald die ook kunstenaar is en
zich toelegt op houtsnijden en beeldhouwen. Dit zal er
toe geleid hebben dat Willem in huis niet genoeg ruimte
heeft om te schilderen en voor zijn andere werkzaamhe
den, want in 1899 laat hij voor eigen rekening achter in de
tuin een atelier bouwen.
Dit atelier heeft een fraaie klassieke inrichting met een
prachtig uitgevoerde grote schouw waar houtblokken in
worden gestookt.
Hier wordt niet alleen kunst gemaakt, maar worden ook
werkbesprekingen gehouden tussen Jac. P. Thijsse, fo
tograaf Burdet en Wenckebach zelf over de totstandko
ming van de Verkadealbums.
Een van de hoogtepunten in zijn leven is de benoeming
tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau in 1935.
Ludwig overlijdt op 25 juni 1937 in Santpoort op 77-jari-
ge leeftijd en wordt begraven op de Algemene Begraaf
plaats in Bloemendaal.
Portret van L.W.R Wenckebach bij een van zijn schilderijen.
Na 1890 maakt hij illustraties en boekversieringen voor
onder andere de boeken “Kijkjes in de plantenwereld”
najaar 2021 Stichting Santpoort
38
Noord-Hollands Archief
IE