Radio-Handel A. L. J. DE VRIES
UNION
echtpaar zonder kinderen,
FOTOGRAFISCH ATELIER
LEVENSGROOTE PORTRETTEN. I
Wijnhuis „VALKENBURG"
DE BLOEIENDE BETUWE
PHILIP's STANDAARD-COMBINATIE
Directoires voor Dames en Kinderen.
Gemengd Nieuws.
Machinale Brei-lnrichting.
99
99
Bosboom Toussaintstraat 43, Heemstede.
UIT VOORRAAD LEVERBAAR:
Contant f 288.75. Op afbetaling f 306.70.
TURNHOUT's SCHOENENMAGAZIJN.
Oe nieuwste modellen. Ook speciale artikelen in ruime keuze voorradig.
GEMAKSSCHOENEN, ALS MAATWERK.
Aan de ZAAK verbonden 1ste klas maat- en reparatie-inrichting.
Wilt U met de Pinksterdagen met genoegen rijden?
KOOPT DAN NOG HEDEN een
Reparatie inrichting voor Rijwielen, Motoren en Automobielen
KAREL OUDSHOORN, Haemstedelaan
DE EERSTE H KEMSTEEDSUHE COURANT.
PINKSTERGEBRUIKEN.
De beteekenis van Pinksteren. Alvorens een
en ander te vertellen over Pinkstergebruiken,
willen we de beteekenis van het Pinksterfeest
memoreeren. Pinksteren is afkomstig van het
Grieksche woord pentekostos, dat de „vijftigste"
beteekent. Het was oorspronkelijk een Israëlie-
tisch feest, alzoo geheeten, omdat het 50 dagen
na Paschen werd gevierd. Om die reden wordt
het in het Oude Testament aangeduid als het
„feest der (zeven) weken". Men bracht dan de
eerste gewassen ten offer, als dank voor den
oogst. Later werd Pinksteren door de rabbi's
verheven tot een gedachtenisfeest der wetgeving
op Sinaï.
Christenen vieren op Pinksteren de herinne
ring aan de uitstorting van den Heiligen Geest
over de Apostelen, Jezus' discipelen, en aan de
stichting der eerste gemeente te Jerusalem. Die
nederdaling van den Heiligen Geest had op het
Joodsche Pinksterfeest plaats („Ende als die
daghen van Pinxteren vervult waeren, so waeren
si (de Apostelien) al te saemen in die selue
plaatseLeuv. Bijbel van 1553).
In de Christelijke Kerk gold Pinksteren oor
spronkelijk het tijdvak van 50 dagen na Paschen.
Op de kerkvergadering te Elvira in Spanje
(305 n. Chr.) werd de 50ste dag zelf als de
feestdag van Pinksteren vastgesteld. In 1094
werd Pinksteren volgens een besluit van Paus
Urbanus 11 tot een driedaagsch feest uitgebreid,
doch in latere jaren weer in vele landen tot een
tweedaagsche-, in sommige landen eendaagsche
viering teruggebracht, welke laatste herden-
kingswijze eenige jaren geleden door den Paus
voor heel de katholieke wereld werd voor
geschreven.
In ons land echter zijn de katholieken, terwille
der traditie ten onzent, den tweeden Pinkster
dag vrijwillig als een Zondag blijven vieren,
buiten eenig verplichtend kerkelijk verband om.
Pinksterbloem, -bruid, -boog, -kroon zijn alle
maal woorden, die op met elkaar overeen
komende gebruiken betrekking hebben. Met
Pinksterbloem bedoelen we dan niet in de eerste
plaats het fraaie, algemeen bekende bloempje
van de veldkers, dat omtrent Pinksteren bloeit
en daaraan haar naam dankt, maar meer aan
de kunstmatige bloem, door fijne meisjes
vingeren samengesteld, die onder een versierden
boog of in een dito kroon in optocht werd rond
gedragen, waarbij door de jeugd gewoonlijk
geld werd ingezameld. Die bogen, mèt bloemen,
worden ook wel aan straathoeken of in boomen
opgehangen, terwijl geld gevraagd wordt aan
degenen, die er onder doorloopen. In Hindeloopen
is het nog gebruikelijk, dat de jongelui onder
den Pinksterboog allerlei dansen uitvoeren.
Tegen de optochten met de Pinksterbogen, die
vaak rumoerig verliepen en opdringerige bedel-
partijtjes waren, werd dikwijls door de politie
opgetreden. In Arnhem o.a. werden ze verboden
„bij straffe van een Goudgulden voor yder kind,
die den Ciertak gelijde".
Arme lieden sturen nog wel een kind met een
zakje omhangen, en met bloemen en linten op
geschikt, langs de deuren om giften in te
zamelen.
Als Pinksterbruid werd de mooiste jonge-
dochter uit het dorp vaak in optocht, en mooi
uitgedost, rondgevoerd. Zoo iets dus als het
festijn, dat men tegenwoordig rond de moderne
schoonheidskoninginnen organiseert. De deel
nemers omhingen zich daarbij met Pinkster-
kransen en -slingers.
Pinksterman. Een Pinksterman hoorde tot een
veel onvriendelijker gebruik, dan het rondvoeren
van de Pinksterbruid, Pinkstermannen immers
waren stroopoppen, die dagen te voren gemaakt
werden en des nachts vóór den feestdag op de
daken werden bevestigd van manzieke meisjes.
O.a. in Gelderland was dat gebruik zeer alge
meen.
Pinksterbier. We memoreerden met het boven
staande slechts enkele van de waarlijk zeer vele
en onderscheidene Pinkstergebruiken. De vele
samenstellingen trouwens van het woord
„Pinksteren" wijzen al op die groote verscheiden
heid. Hebt U b.v. al eens van Pinksterbier ge
hoord? Dat mocht vroeger bij geen Pinkster-
gebruik ontbreken. Hoving geeft er een schetsje
van in de Geld. Volksalmanak van 1844.
„Op den 2den Pinksterdag is er voor de
„Hengelosche landjeugd een soort van feest,
„hetwelk den naam Pinksterbier draagt; als
„dan wordt er een mast opgericht en op
„den vogel geschoten."
DE ZAKELIJKE BEDRIJFSBELASTING.
Nu de Tweede Kamer zich heeft gezet aan de
behandeling van de financieele verhouding
tusschen het Rijk en de gemeenten, waarbij ook
het belastingstelsel der gemeenten niet onge
wijzigd zal blijven, wordt opnieuw de aandacht
gevestigd op de wenschelijkheid om de zakelijke
bedrijfsbelasting, welke door de gemeenten kan
worden geheven, geheel te doen verdwijnen.
Reeds sinds jaar en dag is krachtig aange
drongen op opheffing van deze ongemotiveerde,
onredelijke en onbillijke belasting. Tallooze malen
is gewezen op het onzakelijke karakter van deze
z.g. zakelijke bedrijfsbelasting, omdat geen
rekening wordt gehouden met de draagkracht.
Het is onverschillig of er in een onderneming
al dan niet winst wordt gemaakt, aangezien de
belasting slechts berekend wordt naar de sterkte
van het personeel. Deze belasting werkt boven
dien onbillijk, omdat zij geheven wordt naar het
aantal arbeiders. Het spreekt vanzelf dat som
mige bedrijven van groot gewicht zijn en
nochtans met een betrekkelijk gering aantal
arbeiders werken, zooals b.v. de chemische
industrie, terwijl daarentegen andere bedrijven
een groot aantal arbeiders in dienst moeten
hebben, zooals b.v. de machine-industrie, de
sigarennijverheid. Laatstbedoelde bedrijven zul
len veel meer in de belasting moeten opbrengen
dan eerstgenoemde, ofschoon zij vaak in moei
lijker omstandigheden verkeeren dan andere,
juist omdat zij de zorg voor een groot aantal
menschen hebben te dragen, en reeds tal van
wettelijke verplichtingen ten opzichte van deze
arbeiders als b.v. de sociale verzekering moeten
vervullen.
De zakelijke bedrijfsbelasting werkt voorts
onbillijk, omdat zij in de eene gemeente wel, in
de andere niet wordt geheven. Het bedrijf, dat
toevallig ligt in een gemeente, waar de zakelijke
bedrijfsbelasting geheven wordt, komt daardoor
in ongunstiger positie tegenover den concurrent,
die in een naburige gemeente is gevestigd, waar
van het heffen van deze belasting is afgezien.
Deze belastingheffing mag niet worden over
gelaten aan de gemeentendaardoor immers
wordt groote ongelijkheid van druk geschapen
voor verschillende bedrijven, al naai- gelang zij
in gemeenten die wèl en die niet zakelijke
bedrijfsbelasting heffen, zijn gevestigd.
Het gevolg daarvan is, dat de concur-
rentie-mogelijkheid van verscheidene onder
nemingen op willekeurige wijze wordt verzwaard.
Dit bezwaar klemt temeer, nu in ruim 93 van
alle Nederlandsche gemeenten deze belasting
niet of niet meer geheven wordthierdoor wordt
voor de overblijvende gemeenten uit den aard
der zaak de onbillijkheid geaccentueerd. Boven
dien verschilt de wijze van belastingheffing in
diverse gemeenten; in de eene gemeente wordt
het maximum der belasting geheven, in andere
gemeenten heft men haar progressief naar het
aantal arbeiders, terwijl ook de berekening van
het jaarloon, waarnaar de belasting wordt vast
gesteld, in verschillende gemeenten op geheel
afwijkende wijze geschiedt.
Tenslotte zijn de loongrenzen, waarnaar de
zakelijke bedrijfsbelasting geheven wordt, be
slist te hoog. Bij K. B. van 12 Juli 1921 is
immers bepaald, dat de ondernemer onder deze
belasting valt voor zijn personeel, dat minder
dan ƒ2500, ƒ2300 of ƒ2000 per jaar verdient,
al naarmate hij woont in een 1ste, 2de of 3de
klasse gemeente. Reeds in 1921 waren deze gren
zen te hoog. Sinds 1921 zijn echter de loonen
min of meer belangrijk gedaald, zoodat voor de
berekening der belasting thans een aanzienlijk
grooter aantal personen meetelt dan in 1921. De
sedert 1921 ingetreden loondaling maakt der
halve deze belasting nog drukkender, terwijl
deze loondaling juist het gevolg was van den
minder gunstigen toestand der bedrijven.
Nog nimmer heeft een wethouder van finan
ciën met geestdrift gepleit voor deze belasting,
die geen rekening houdt met de draagkracht,
op onjuiste motieven werd vastgesteld, onbillijk
werkt door ongelijksoortige en ongelijkmatige
heffing en door de sedert 1921 ingetreden loon
dalingen zwaarder drukt dan door den wetgever
was bedoeld. Tegenover de critiek was echter
steeds het bescheid: wij erkennen de bezwaren,
doch kunnen de gelden niet missen. De actie der
bestrijding heeft intusschen ook bezieling ge
kregen uit de kringen van den middenstand,
want de theoretische en practische bezwaren
gelden vooral ook voor den kleinen ondernemer.
Moge de aandrang tot afschaffing thans meer
succes hebben dan tot nu toe het geval is
geweest
Jaloersche vriendin: „Nou, ik beu
benieuwd of dat echt bont is of maar
geverfd konijn, en als het echt is wie
het betaald heeft, als het tenminste
betaald is!"
DE TRAGEDIE EENER JEUGDLIEFDE
OF
DE BEKENTENIS VAN EEN LIEFDE.
(Nadruk verboden - alle rechten voorbehouden.)
Wijze menschen mogen afkeurend het hoofd
schudden en verstandige vaders mogen het blad,
waarin deze „liefdesbekentenis" is afgedrukt,
angstvallig voor de onbedorven oogen hunner
kinderen wegstoppen, dat alles kan niet verhel
pen het onomstootelijke feit, dat ik veel heb
liefgehad. En in mijn prille jeugd. En telkens,
wanneer het winter is, en sneeuw dekt de aarde
en het is koud en donker, en de eieren kosten
vijftien centen, dan moet ik denken aan die
ééne, onvergetelijke liefde. Dan biggelt een traan
langs mijn verweerde wang en denk ik aan
katjesdorp.
Deze liefde heette Paulientje. Maar de koude
wereld noemde haar „Pauwtje". En zelfs waren
er verblinden en gruwzamen, die haar „rooie
biet" noemden. Want ze was rood. Vuurrood.
Natuurlijk heb „ik" haar nooit zoo genoemd.
Want ik beminde haar. En wat is rood haar, wan
neer men een vrouw bemint?
Onze liefde ontlook en bloeide op als een
schoone idylle, een wonderlijk mooie bloem in
heerlijk lenteweer. Het staat mij nog voor den
geest, als de dag van gisteren, hoe ik heur liefde
veroverde. En haar eerste woorden, de eerste
die ze rechtstreeks tot my richtte, staan in mijn
ziel gebrand. Het waren deze woorden: „Wat
mot je, suffert?"
Dat kwam zoo. We hadden „rekenen". En onze
meester was een wantrouwend man. Die niet
wilde gelooven, dat wij alle rekenwetenschap, die
hij ons bijbracht, ook werkelyk onthielden. En
riaaro: i liet hij ons, op zeer ongelegen tijden,
onverwacht sommen maken. Lange sommen, met
heefe' lhnge ryen cijfers. En in stede van dank
baar te zijn, wanneer wy heele leien vol daarmee
schreven, eischte hij ook nog, dat die sommen
goed zouden zijn, dat wil zeggen, een uitkomst
zouden geven, die hy op een papiertje had staan
en die voor een gewoon leerling natuurlijk slechts
bij toeval bereikt werden. En was de uitkomst
fout, dan moesten we nablijven, om honderd
keer te schrijven, dat we beter moesten opletten
op school. Op zekeren dag was hy weer wan
trouwend geweest, en schreven we vele rijen
cijfers op mooie schoongemaakte leien. En achter
myzat Pauwtje. Pauwtje, die met een ge
heimzinnig gezicht zat te schrijven. Pauwtje, die
bijna altijd haar sommen goed had. Kon ik
weten, dat zij er een speciale handigheid in had,
de antwoorden van het papiertje van onzen
meester af te kijken? Kon ik weten, hoe schan
delijk zij dus bedroog? Ik weet alleen, dat ik mij
omwendde, een lange blik op haar lei wierp, ge
tallen in mijn hoofd prentte die ik op haar lei
zag, en die naarstig begon op te schrijven op
de mijne. En toen sprak Pauwtje deze woorden
zeer luide: „Wat mot je, suffert!"
Sedert dat onvergetelijke oogenblik was ik
haar gevangene. Het deerde mij niet, dat ik
urenlang' moest schoolblijven, vanwege mijn
afkijkbedrog. Zij, Pauwtje, had tegen my ge
sproken. En van dien dag af legde ik alle be
wijzen van mijn hulde aan hare voeten neer, of
eigenlijk in haar klamme hand met de zwarte
nagels. Zooals tooverballen, griffels, een doode
kikker, een prachtig leeg zalfdoosje, een stuiter,
en kroontjespen, een rups, een meikever
Eens bood ik haar een vierduitstuk aan. En toen
zei ze bestraffend: „Ik mag geen cente van
vreemde anneme van me moeder. Maar koop er
maar negerballen voor!" Hetgeen ik deed. Ik
hield niet van negerballen, en ik houd er nog
niet van. Maar Pauwtje vond ze „fijn om op te
suige, en je hep er nèt zoo lang an!"
We spraken soms ook over de toekomst;
trotsche hoogmoedige dingen, zooals de jeugd
kan doen. Dan gaf ik voor, dat ik later admiraal
zou worden, en als dat niet zou lukken, dan maar
goot-uitkrabber, zoo'n man, die heerlijk met een
lange stok met een geutje er aan, langs de tram
rails liep en die rails leeg schepte. Of wel, ik zou
putjesschepper worden en met zoo'n karretje
rijden, voortgetrokken door een grijs ezeltje. En
Pauwtje zou dan naast me mogen zitten, boven
op het karretje! Ja, wat bedenkt men al niet,
om begeerlijk, en groot te schijnen, in de oogen
der beminde?
Soms ook trachtte zy mij de loef af te steken,
in een edelen wedstrijd, wie wel het belangrijkste
was van ons tweeën. Dan zei Pauwtje: „As ik
dood ga, rij ik lekker in een zwarte koets, met
I paarde met pluime, met tien rijtuige er achter!"
Dit kon ik niet op laten zitten, en ik zei trotsch
„En as ik dood ga, krijg ik lekker een krans
met linten met „rust zacht, lieve nicht"
Ik had een dergelijk opschrift juist den
vorigen dag gelezen in een winkel van graf-
i kransen, waarvoor ik had staan kyken.
Dit maakte indruk op Pauwtje. Ze keek my
wangunstig aan en bedacht toen: „Nou, en as
mijn vader begrave wordt, mag ik lekker op
den bok zitte, en jy niet!"
Dat was een nieuw gezichtspunt. Op den bok
j zitten was natuurlijk nog veel belangryker dan
een krans met „rust zacht, lieve nicht". En wyl
ik mij niets grooters kon indenken, en ik toch
geen krimp wilde geven, antwooi-dde ik nadruk
kelijk: „Stik".
Waarop Pauwtje my 's middags aanklaagde
bij den meester, omdat ik haar uitgescholden
had. Maar ze vertelde er niet bij, dat ze tegen
mij had gezegd: „Dat ben je zelf, suffert!"
Sedert dien was onze liefde gebroken, onher
stelbaar. En toen ik den volgenden dag mij weer
aan haar zijde wilde voegen, vond ik daar een
ander, mijn vijand Bartje Pok, die, evenals
Pauwtje, ostentatief op een dikken knoedel achter
zijn kiezen kauwde. Ik keek Pauwtje verwijtend
en vragend aan en zij sprak deze woorden, die
mij door de ziel sneden: „Ga weg, suffert, jij
bent niet eens verkouwe, en Bartje wel!"
Dit verklaarde veel. Want als je „verkouwe"
was, mocht je op school drop eten. Er waren
er onder ons, die vrijwel doorloopend om die
reden verkouden waren.
Maar om de maat nog vol te maken, spalkte
Pauwtje haar mond wijd open, zoodat een
knoedel van een zwart-bruine zelfstandigheid in
haar mond zichtbaar werd. Dan sloot ze haar
oogen en zei: „Reuzefijn, katjesdrop!" En liet
mij staan. Met gebroken hart. Toen verkeerde
mijn liefde in haat, en ik legde al mijn teleur
gestelde en getrapte liefde in deze woorden„Ik
lus lekker niet eens katjesdroprooie biet!"
S.
Gevraagd door Kantoor,
voor schoonhouden lokalen.
Zich te vervoegen Woning-Buieau v. DOSTEN
en H ONDERDOS, Heemstede.
KROES RUIJSENAARS
BINNENWEG 148 bij de Koediefslaan.
SPECIAAL ADRES VOOR
SPECIAAL ADRES VOOR
Heeren Sportkousen, Sokken, Jongenssport-
kousen en Aanbreiwerk.
Aanbevelend, R. EI.BERSE d. ItEIUi.
Jamilaun 55.
Mini II ill tisl KEI (IIP CIlMllfiilll PRIJZEH
ADVOCAAT, prima f 1.65—f2.25
WIJNEN, vanaf f 1.per flesch.
PORTf 0.90
BOURGOGNE, Oud bij ons f 1.50.
Prima LIMONADES, eigen merk, f 0.90
per flesch. SPUITWATER f 0.15. SODA
WATER f 0.10. PILSENER f 0.20. MUN-
CHENER fO 20. LICHT LAGER f 0.16.
DONKER LAGER f 0.1 6. DORTMUNDER
f 0.20. STOUT f 0.30.
(Bestelhuis: KERKLAAN 89)
Bruiloften en partijen extra ko ting.
AanbevelendP. SPEK en Zn., Lentelaan.
TELEFOON 28769.
Magazijn „de Leidsche Vaart"
Zandvoortschelaan 155. - Telefoon 20144.
BEZOEKT MET DE PINKSTERDAGEN
Prachtreis met ruime moderne 7-persoons BUICK AUTO over Amsterdam, langs de Vecht
naar Utrecht, over Werkhoven naar Wijk bij Duurstede en Tiel terug over Wageningen, Rhenen,
Amerongen, Zeist, Hilversum, Laren, Muiden en Amsterdam.
PRIJS f 60.Ruimte voor 6 personen.
Autogerage VAN LENT, HEEMSTEDE. Tel. 28070
Demonstratie-toestel aanwezig.
Billijke prijzen. - Vakkundige bediening. - Vraagt Hinders steunzolen.
Opgericht 1905. - Telefoon 11140. - Wagenweg 114.
en dan rijdt ge vanzelf - Prijzen vanaf f 69.
OLIE - BANDEN - BENZINE LaadstJ^NAjRl voor Accumulatoren