Radio-Handel A. L. J. DE VRIES UNION echtpaar zonder kinderen, FOTOGRAFISCH ATELIER LEVENSGROOTE PORTRETTEN. I Wijnhuis „VALKENBURG" DE BLOEIENDE BETUWE PHILIP's STANDAARD-COMBINATIE Directoires voor Dames en Kinderen. Gemengd Nieuws. Machinale Brei-lnrichting. 99 99 Bosboom Toussaintstraat 43, Heemstede. UIT VOORRAAD LEVERBAAR: Contant f 288.75. Op afbetaling f 306.70. TURNHOUT's SCHOENENMAGAZIJN. Oe nieuwste modellen. Ook speciale artikelen in ruime keuze voorradig. GEMAKSSCHOENEN, ALS MAATWERK. Aan de ZAAK verbonden 1ste klas maat- en reparatie-inrichting. Wilt U met de Pinksterdagen met genoegen rijden? KOOPT DAN NOG HEDEN een Reparatie inrichting voor Rijwielen, Motoren en Automobielen KAREL OUDSHOORN, Haemstedelaan DE EERSTE H KEMSTEEDSUHE COURANT. PINKSTERGEBRUIKEN. De beteekenis van Pinksteren. Alvorens een en ander te vertellen over Pinkstergebruiken, willen we de beteekenis van het Pinksterfeest memoreeren. Pinksteren is afkomstig van het Grieksche woord pentekostos, dat de „vijftigste" beteekent. Het was oorspronkelijk een Israëlie- tisch feest, alzoo geheeten, omdat het 50 dagen na Paschen werd gevierd. Om die reden wordt het in het Oude Testament aangeduid als het „feest der (zeven) weken". Men bracht dan de eerste gewassen ten offer, als dank voor den oogst. Later werd Pinksteren door de rabbi's verheven tot een gedachtenisfeest der wetgeving op Sinaï. Christenen vieren op Pinksteren de herinne ring aan de uitstorting van den Heiligen Geest over de Apostelen, Jezus' discipelen, en aan de stichting der eerste gemeente te Jerusalem. Die nederdaling van den Heiligen Geest had op het Joodsche Pinksterfeest plaats („Ende als die daghen van Pinxteren vervult waeren, so waeren si (de Apostelien) al te saemen in die selue plaatseLeuv. Bijbel van 1553). In de Christelijke Kerk gold Pinksteren oor spronkelijk het tijdvak van 50 dagen na Paschen. Op de kerkvergadering te Elvira in Spanje (305 n. Chr.) werd de 50ste dag zelf als de feestdag van Pinksteren vastgesteld. In 1094 werd Pinksteren volgens een besluit van Paus Urbanus 11 tot een driedaagsch feest uitgebreid, doch in latere jaren weer in vele landen tot een tweedaagsche-, in sommige landen eendaagsche viering teruggebracht, welke laatste herden- kingswijze eenige jaren geleden door den Paus voor heel de katholieke wereld werd voor geschreven. In ons land echter zijn de katholieken, terwille der traditie ten onzent, den tweeden Pinkster dag vrijwillig als een Zondag blijven vieren, buiten eenig verplichtend kerkelijk verband om. Pinksterbloem, -bruid, -boog, -kroon zijn alle maal woorden, die op met elkaar overeen komende gebruiken betrekking hebben. Met Pinksterbloem bedoelen we dan niet in de eerste plaats het fraaie, algemeen bekende bloempje van de veldkers, dat omtrent Pinksteren bloeit en daaraan haar naam dankt, maar meer aan de kunstmatige bloem, door fijne meisjes vingeren samengesteld, die onder een versierden boog of in een dito kroon in optocht werd rond gedragen, waarbij door de jeugd gewoonlijk geld werd ingezameld. Die bogen, mèt bloemen, worden ook wel aan straathoeken of in boomen opgehangen, terwijl geld gevraagd wordt aan degenen, die er onder doorloopen. In Hindeloopen is het nog gebruikelijk, dat de jongelui onder den Pinksterboog allerlei dansen uitvoeren. Tegen de optochten met de Pinksterbogen, die vaak rumoerig verliepen en opdringerige bedel- partijtjes waren, werd dikwijls door de politie opgetreden. In Arnhem o.a. werden ze verboden „bij straffe van een Goudgulden voor yder kind, die den Ciertak gelijde". Arme lieden sturen nog wel een kind met een zakje omhangen, en met bloemen en linten op geschikt, langs de deuren om giften in te zamelen. Als Pinksterbruid werd de mooiste jonge- dochter uit het dorp vaak in optocht, en mooi uitgedost, rondgevoerd. Zoo iets dus als het festijn, dat men tegenwoordig rond de moderne schoonheidskoninginnen organiseert. De deel nemers omhingen zich daarbij met Pinkster- kransen en -slingers. Pinksterman. Een Pinksterman hoorde tot een veel onvriendelijker gebruik, dan het rondvoeren van de Pinksterbruid, Pinkstermannen immers waren stroopoppen, die dagen te voren gemaakt werden en des nachts vóór den feestdag op de daken werden bevestigd van manzieke meisjes. O.a. in Gelderland was dat gebruik zeer alge meen. Pinksterbier. We memoreerden met het boven staande slechts enkele van de waarlijk zeer vele en onderscheidene Pinkstergebruiken. De vele samenstellingen trouwens van het woord „Pinksteren" wijzen al op die groote verscheiden heid. Hebt U b.v. al eens van Pinksterbier ge hoord? Dat mocht vroeger bij geen Pinkster- gebruik ontbreken. Hoving geeft er een schetsje van in de Geld. Volksalmanak van 1844. „Op den 2den Pinksterdag is er voor de „Hengelosche landjeugd een soort van feest, „hetwelk den naam Pinksterbier draagt; als „dan wordt er een mast opgericht en op „den vogel geschoten." DE ZAKELIJKE BEDRIJFSBELASTING. Nu de Tweede Kamer zich heeft gezet aan de behandeling van de financieele verhouding tusschen het Rijk en de gemeenten, waarbij ook het belastingstelsel der gemeenten niet onge wijzigd zal blijven, wordt opnieuw de aandacht gevestigd op de wenschelijkheid om de zakelijke bedrijfsbelasting, welke door de gemeenten kan worden geheven, geheel te doen verdwijnen. Reeds sinds jaar en dag is krachtig aange drongen op opheffing van deze ongemotiveerde, onredelijke en onbillijke belasting. Tallooze malen is gewezen op het onzakelijke karakter van deze z.g. zakelijke bedrijfsbelasting, omdat geen rekening wordt gehouden met de draagkracht. Het is onverschillig of er in een onderneming al dan niet winst wordt gemaakt, aangezien de belasting slechts berekend wordt naar de sterkte van het personeel. Deze belasting werkt boven dien onbillijk, omdat zij geheven wordt naar het aantal arbeiders. Het spreekt vanzelf dat som mige bedrijven van groot gewicht zijn en nochtans met een betrekkelijk gering aantal arbeiders werken, zooals b.v. de chemische industrie, terwijl daarentegen andere bedrijven een groot aantal arbeiders in dienst moeten hebben, zooals b.v. de machine-industrie, de sigarennijverheid. Laatstbedoelde bedrijven zul len veel meer in de belasting moeten opbrengen dan eerstgenoemde, ofschoon zij vaak in moei lijker omstandigheden verkeeren dan andere, juist omdat zij de zorg voor een groot aantal menschen hebben te dragen, en reeds tal van wettelijke verplichtingen ten opzichte van deze arbeiders als b.v. de sociale verzekering moeten vervullen. De zakelijke bedrijfsbelasting werkt voorts onbillijk, omdat zij in de eene gemeente wel, in de andere niet wordt geheven. Het bedrijf, dat toevallig ligt in een gemeente, waar de zakelijke bedrijfsbelasting geheven wordt, komt daardoor in ongunstiger positie tegenover den concurrent, die in een naburige gemeente is gevestigd, waar van het heffen van deze belasting is afgezien. Deze belastingheffing mag niet worden over gelaten aan de gemeentendaardoor immers wordt groote ongelijkheid van druk geschapen voor verschillende bedrijven, al naai- gelang zij in gemeenten die wèl en die niet zakelijke bedrijfsbelasting heffen, zijn gevestigd. Het gevolg daarvan is, dat de concur- rentie-mogelijkheid van verscheidene onder nemingen op willekeurige wijze wordt verzwaard. Dit bezwaar klemt temeer, nu in ruim 93 van alle Nederlandsche gemeenten deze belasting niet of niet meer geheven wordthierdoor wordt voor de overblijvende gemeenten uit den aard der zaak de onbillijkheid geaccentueerd. Boven dien verschilt de wijze van belastingheffing in diverse gemeenten; in de eene gemeente wordt het maximum der belasting geheven, in andere gemeenten heft men haar progressief naar het aantal arbeiders, terwijl ook de berekening van het jaarloon, waarnaar de belasting wordt vast gesteld, in verschillende gemeenten op geheel afwijkende wijze geschiedt. Tenslotte zijn de loongrenzen, waarnaar de zakelijke bedrijfsbelasting geheven wordt, be slist te hoog. Bij K. B. van 12 Juli 1921 is immers bepaald, dat de ondernemer onder deze belasting valt voor zijn personeel, dat minder dan ƒ2500, ƒ2300 of ƒ2000 per jaar verdient, al naarmate hij woont in een 1ste, 2de of 3de klasse gemeente. Reeds in 1921 waren deze gren zen te hoog. Sinds 1921 zijn echter de loonen min of meer belangrijk gedaald, zoodat voor de berekening der belasting thans een aanzienlijk grooter aantal personen meetelt dan in 1921. De sedert 1921 ingetreden loondaling maakt der halve deze belasting nog drukkender, terwijl deze loondaling juist het gevolg was van den minder gunstigen toestand der bedrijven. Nog nimmer heeft een wethouder van finan ciën met geestdrift gepleit voor deze belasting, die geen rekening houdt met de draagkracht, op onjuiste motieven werd vastgesteld, onbillijk werkt door ongelijksoortige en ongelijkmatige heffing en door de sedert 1921 ingetreden loon dalingen zwaarder drukt dan door den wetgever was bedoeld. Tegenover de critiek was echter steeds het bescheid: wij erkennen de bezwaren, doch kunnen de gelden niet missen. De actie der bestrijding heeft intusschen ook bezieling ge kregen uit de kringen van den middenstand, want de theoretische en practische bezwaren gelden vooral ook voor den kleinen ondernemer. Moge de aandrang tot afschaffing thans meer succes hebben dan tot nu toe het geval is geweest Jaloersche vriendin: „Nou, ik beu benieuwd of dat echt bont is of maar geverfd konijn, en als het echt is wie het betaald heeft, als het tenminste betaald is!" DE TRAGEDIE EENER JEUGDLIEFDE OF DE BEKENTENIS VAN EEN LIEFDE. (Nadruk verboden - alle rechten voorbehouden.) Wijze menschen mogen afkeurend het hoofd schudden en verstandige vaders mogen het blad, waarin deze „liefdesbekentenis" is afgedrukt, angstvallig voor de onbedorven oogen hunner kinderen wegstoppen, dat alles kan niet verhel pen het onomstootelijke feit, dat ik veel heb liefgehad. En in mijn prille jeugd. En telkens, wanneer het winter is, en sneeuw dekt de aarde en het is koud en donker, en de eieren kosten vijftien centen, dan moet ik denken aan die ééne, onvergetelijke liefde. Dan biggelt een traan langs mijn verweerde wang en denk ik aan katjesdorp. Deze liefde heette Paulientje. Maar de koude wereld noemde haar „Pauwtje". En zelfs waren er verblinden en gruwzamen, die haar „rooie biet" noemden. Want ze was rood. Vuurrood. Natuurlijk heb „ik" haar nooit zoo genoemd. Want ik beminde haar. En wat is rood haar, wan neer men een vrouw bemint? Onze liefde ontlook en bloeide op als een schoone idylle, een wonderlijk mooie bloem in heerlijk lenteweer. Het staat mij nog voor den geest, als de dag van gisteren, hoe ik heur liefde veroverde. En haar eerste woorden, de eerste die ze rechtstreeks tot my richtte, staan in mijn ziel gebrand. Het waren deze woorden: „Wat mot je, suffert?" Dat kwam zoo. We hadden „rekenen". En onze meester was een wantrouwend man. Die niet wilde gelooven, dat wij alle rekenwetenschap, die hij ons bijbracht, ook werkelyk onthielden. En riaaro: i liet hij ons, op zeer ongelegen tijden, onverwacht sommen maken. Lange sommen, met heefe' lhnge ryen cijfers. En in stede van dank baar te zijn, wanneer wy heele leien vol daarmee schreven, eischte hij ook nog, dat die sommen goed zouden zijn, dat wil zeggen, een uitkomst zouden geven, die hy op een papiertje had staan en die voor een gewoon leerling natuurlijk slechts bij toeval bereikt werden. En was de uitkomst fout, dan moesten we nablijven, om honderd keer te schrijven, dat we beter moesten opletten op school. Op zekeren dag was hy weer wan trouwend geweest, en schreven we vele rijen cijfers op mooie schoongemaakte leien. En achter myzat Pauwtje. Pauwtje, die met een ge heimzinnig gezicht zat te schrijven. Pauwtje, die bijna altijd haar sommen goed had. Kon ik weten, dat zij er een speciale handigheid in had, de antwoorden van het papiertje van onzen meester af te kijken? Kon ik weten, hoe schan delijk zij dus bedroog? Ik weet alleen, dat ik mij omwendde, een lange blik op haar lei wierp, ge tallen in mijn hoofd prentte die ik op haar lei zag, en die naarstig begon op te schrijven op de mijne. En toen sprak Pauwtje deze woorden zeer luide: „Wat mot je, suffert!" Sedert dat onvergetelijke oogenblik was ik haar gevangene. Het deerde mij niet, dat ik urenlang' moest schoolblijven, vanwege mijn afkijkbedrog. Zij, Pauwtje, had tegen my ge sproken. En van dien dag af legde ik alle be wijzen van mijn hulde aan hare voeten neer, of eigenlijk in haar klamme hand met de zwarte nagels. Zooals tooverballen, griffels, een doode kikker, een prachtig leeg zalfdoosje, een stuiter, en kroontjespen, een rups, een meikever Eens bood ik haar een vierduitstuk aan. En toen zei ze bestraffend: „Ik mag geen cente van vreemde anneme van me moeder. Maar koop er maar negerballen voor!" Hetgeen ik deed. Ik hield niet van negerballen, en ik houd er nog niet van. Maar Pauwtje vond ze „fijn om op te suige, en je hep er nèt zoo lang an!" We spraken soms ook over de toekomst; trotsche hoogmoedige dingen, zooals de jeugd kan doen. Dan gaf ik voor, dat ik later admiraal zou worden, en als dat niet zou lukken, dan maar goot-uitkrabber, zoo'n man, die heerlijk met een lange stok met een geutje er aan, langs de tram rails liep en die rails leeg schepte. Of wel, ik zou putjesschepper worden en met zoo'n karretje rijden, voortgetrokken door een grijs ezeltje. En Pauwtje zou dan naast me mogen zitten, boven op het karretje! Ja, wat bedenkt men al niet, om begeerlijk, en groot te schijnen, in de oogen der beminde? Soms ook trachtte zy mij de loef af te steken, in een edelen wedstrijd, wie wel het belangrijkste was van ons tweeën. Dan zei Pauwtje: „As ik dood ga, rij ik lekker in een zwarte koets, met I paarde met pluime, met tien rijtuige er achter!" Dit kon ik niet op laten zitten, en ik zei trotsch „En as ik dood ga, krijg ik lekker een krans met linten met „rust zacht, lieve nicht" Ik had een dergelijk opschrift juist den vorigen dag gelezen in een winkel van graf- i kransen, waarvoor ik had staan kyken. Dit maakte indruk op Pauwtje. Ze keek my wangunstig aan en bedacht toen: „Nou, en as mijn vader begrave wordt, mag ik lekker op den bok zitte, en jy niet!" Dat was een nieuw gezichtspunt. Op den bok j zitten was natuurlijk nog veel belangryker dan een krans met „rust zacht, lieve nicht". En wyl ik mij niets grooters kon indenken, en ik toch geen krimp wilde geven, antwooi-dde ik nadruk kelijk: „Stik". Waarop Pauwtje my 's middags aanklaagde bij den meester, omdat ik haar uitgescholden had. Maar ze vertelde er niet bij, dat ze tegen mij had gezegd: „Dat ben je zelf, suffert!" Sedert dien was onze liefde gebroken, onher stelbaar. En toen ik den volgenden dag mij weer aan haar zijde wilde voegen, vond ik daar een ander, mijn vijand Bartje Pok, die, evenals Pauwtje, ostentatief op een dikken knoedel achter zijn kiezen kauwde. Ik keek Pauwtje verwijtend en vragend aan en zij sprak deze woorden, die mij door de ziel sneden: „Ga weg, suffert, jij bent niet eens verkouwe, en Bartje wel!" Dit verklaarde veel. Want als je „verkouwe" was, mocht je op school drop eten. Er waren er onder ons, die vrijwel doorloopend om die reden verkouden waren. Maar om de maat nog vol te maken, spalkte Pauwtje haar mond wijd open, zoodat een knoedel van een zwart-bruine zelfstandigheid in haar mond zichtbaar werd. Dan sloot ze haar oogen en zei: „Reuzefijn, katjesdrop!" En liet mij staan. Met gebroken hart. Toen verkeerde mijn liefde in haat, en ik legde al mijn teleur gestelde en getrapte liefde in deze woorden„Ik lus lekker niet eens katjesdroprooie biet!" S. Gevraagd door Kantoor, voor schoonhouden lokalen. Zich te vervoegen Woning-Buieau v. DOSTEN en H ONDERDOS, Heemstede. KROES RUIJSENAARS BINNENWEG 148 bij de Koediefslaan. SPECIAAL ADRES VOOR SPECIAAL ADRES VOOR Heeren Sportkousen, Sokken, Jongenssport- kousen en Aanbreiwerk. Aanbevelend, R. EI.BERSE d. ItEIUi. Jamilaun 55. Mini II ill tisl KEI (IIP CIlMllfiilll PRIJZEH ADVOCAAT, prima f 1.65—f2.25 WIJNEN, vanaf f 1.per flesch. PORTf 0.90 BOURGOGNE, Oud bij ons f 1.50. Prima LIMONADES, eigen merk, f 0.90 per flesch. SPUITWATER f 0.15. SODA WATER f 0.10. PILSENER f 0.20. MUN- CHENER fO 20. LICHT LAGER f 0.16. DONKER LAGER f 0.1 6. DORTMUNDER f 0.20. STOUT f 0.30. (Bestelhuis: KERKLAAN 89) Bruiloften en partijen extra ko ting. AanbevelendP. SPEK en Zn., Lentelaan. TELEFOON 28769. Magazijn „de Leidsche Vaart" Zandvoortschelaan 155. - Telefoon 20144. BEZOEKT MET DE PINKSTERDAGEN Prachtreis met ruime moderne 7-persoons BUICK AUTO over Amsterdam, langs de Vecht naar Utrecht, over Werkhoven naar Wijk bij Duurstede en Tiel terug over Wageningen, Rhenen, Amerongen, Zeist, Hilversum, Laren, Muiden en Amsterdam. PRIJS f 60.Ruimte voor 6 personen. Autogerage VAN LENT, HEEMSTEDE. Tel. 28070 Demonstratie-toestel aanwezig. Billijke prijzen. - Vakkundige bediening. - Vraagt Hinders steunzolen. Opgericht 1905. - Telefoon 11140. - Wagenweg 114. en dan rijdt ge vanzelf - Prijzen vanaf f 69. OLIE - BANDEN - BENZINE LaadstJ^NAjRl voor Accumulatoren

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1929 | | pagina 6