m
H
B
m
B
m
in
FAMILIEBERICHTEN
6de Jaargang
29 November 1929. Tweede Blad.
N°. 48
LOSSE BLAAUJES.
Verwachting.
BROKJES LEVENSWIJSHEID.
SCHAAKRUBRIEK.
§P
IP
ijf
fl
11
11
0P
i
HP
PLAATST UW
IN DIT BLAD.
Van een leeuw en een aap,
(Nadruk verboden.)
Kort is de donk're dag
Die vroeg ons gaat verlaten;
Een somber grijs gordijn
Hangt over alles heen
Maar levendig en druk
In alle winkelstraten
Spoedt zich de blijde jeugd,
Als altijd rap ter been.
Een dnnne nevel doet
Den horizon verwazen;
Een trieste regen maakt
De wegen spiegelglad
Het deert hen niet. Zij staan
Verlangend voor de glazen
En drukken tegen 't raam
Hun neuzen bijna plat!
Dan gaan de lichten op
Om 't donker te verjagen....
Nog schooner lijkt opeens
De uitgestalde schat!
Schoorvoetend gaan zij heen
En denken alle dagen:
„Als Sinterklaas 't me vroeg,
Zaterdag 30 November '29.
DE DROOM.
(Nadruk verboden)
Wat zou ons bestaan wezen, wanneer ons die
raadselachtigste en verhevenste van alle kunsten
onthouden was: de kunst van den droom? De
droom is voor velen de schadeloosstelling voor
het nuchtere, teleurstellende, geestdoodende dag
leven. De droom is voor ieder de genade, welke
in de werkelijkheid slechts aan de geniaalsten
onder de kunstenaars blijft voorbehouden. Het
is begrijpelijk, dat de antieke godsdienst en de
moderne wetenschap aan den droom een over
wegenden invloed op het menschenleven hebben
toegeschreven en dat zij dit geheimzinnig ver
schijnsel elk op zijn wijze als iets bijna boven
natuurlijks en -goddelijks hebben verheerlijkt.
De meeste menschen gedragen zich buiten
gemeen ondankbaar jegens den droom. Zóó zijn
ze ontwaakt uit de tooverwereld, waartoe hij
hun den sleutel verschafte, of ze zijn zijn ge
schenken vergeten. Zelfs schamen ze zich voor
hun weldoener, ze smalen hem en noemen hem
een bedrieger. Ze beschouwen hetgeen zijn
diepste wijsheid hun mededeelt, als geestlooze
zotternij.
Doch de droom blijft hun trouw. De ondank
bare is na een dag van zorg en verdriet inge-
geslapen en zonder eenig verwijt zet zich nog
maals de fee naast zijn bed, raakt hem aan met
haar staf, en zendt hem op reis naar een oord,
waar hij alles herschapen vindt naar zijn innigste
wenschen.
Ik weet niet, wat ik van den droom het meest
moet bewonderen: zijn kunstvaardigheid of zijn
trouw. Misschien is het een derde eigenschap,
welke in onze waardeering den voorrang ver
dient.
Walt Whitman, Amerika's grootste dichter,
heeft een loflied gezongen over het gras, omdat
dit voor iedereen groeit, geen onderscheid maakt
tusschen ami of rijk, leeftijd of landaard. Het
groeit in de voegen der straten, op verwaarloosde
plaatsen, aan beide zijden van den evenaar, het
groeit overal.
Iets dergelijks zou men van den droom kunnen
zeggen. De droom is de democraat bij uitnemend
heid. Dit is de leelijke keerzij van de kunst in
de werkelijkheid: dat zij slechts zeer weinigen
tot haar uitverkorenen maakt. Maar de droom
kent geen uitzondering. De ongebolsterde polder
jongen, de benepen burgerjuffrouw, de nuchtere
krentenweger worden door zijn genade de gelijke
van de geniaalste geesten, wier kunst de mensch-
heid vereert.
Geen tooneelspeler zet zoo'n compositie in
scène, geen flim-artist bereikt zulk een tempo
en zulk een afwisseling, geen schilder ontwerpt
zulke decors, geen dichter gaat zich aan zulke
fantasieën te buiten als de droomende mensch.
De droomende mensch, overdag als nederig
sjouwer of nuchter rekenmeester vermomd,
wordt des nachts een artist bij de gratie Gods.
In gevoeligheid, uitbeeldingsvermogen, kleur,
kracht, effectsbejag overtreft hij de meester
werken van de genieën.
De droom is van iedereen en voor iedereen.
Na zijn nuchter, verdrietig, eentonig dagleven
vindt de mensch in den droom een kosteloozen
schouwburg, waarin hij van tevoren verzekerd
is, van een stuk dat pakt. Nu eens is het een
blijspel, dan een tragedie; ja, er is geen genre,
dat niet zijn beurt krijgt in één enkele voorstel
ling. Angstwekkende draken, grove kluchten,
fijn en teer sprookjesspel wisselt elkaar af op
het dagelijksch programma, dat duizendmaal
sterker gevarieerd is dan het programma van
de drukst bezochte bioskoop.
En in deze vertooning speelt de toeschouwer
zelf mee. Ja, hij is het middelpunt van deze
maskerade zonder eind. Om hem is de voorstel
ling begonnenom hem te ontspannen na harden
arbeid; om hem te vermaken na ondraaglijke
eentonigheidom hem te verrassen, te ontroeren,
te boeien, eiken nacht weer.
Zou de droom louter vermaak zijn? Louter
ontspanning, louter sensatie? Of zou het inder
daad waar zijn, wat de oude volkeren geloofden:
dat er wijsheid schuilt in den droom. Dat het
vizioen in den slaap een openbaring is van belang
voor dengene, wien zij ten deel valt.
De moderne wetenschap beaamt hetgeen het
voorgevoel van de oude volkeren vermoed heeft.
De droom schenkt ons wijsheid, wijl zij ons aan
onszelf openbaart.
H. G. Cannegieter.
Oplossingen, bijdragen, enz. te zenden aan
den Schaakredacteur,
Ged. Oude Gracht 88, Haarlem.
Eindspelstudie No. 68.
Th. HERLIN*).
Érn
Ws
ill
mm
W,.
mm.
lil
mm
Wit aan zet, remise.
Stand der stukken
Wit: Kd6, La3, Pg2, b2.
Zwart: Kal, a4, h3.
Een anonymus uit Lille t
Schertsprobleem No. 18.
George Hume
(West Bridgford, Nottingham).
Wit geeft mat in '/4 zet.
Oplossing Probleem No. 229.
(J. W. Le Com te 1848—1923).
Stand der stukken:
Wit: Kfl, Dhl, Ta7, La3, Le6, Pg3, e3.
ZwartKb5, Lc3, Pg5, b6, c6, g4.
1. Pg3f5, enz.
Goede oplossing ontvangen van
H. de Ruyter, te Bloemendaal; H. W. v. Dort,
te Haarlem; P. Mars, te Santpoort.
Ojdossing Eindspelstudie No. 67.
(O. R i 11 e r s h a u s).
Stand der stukken:
Wit: Kc2, Pd3, Pgl, f2, g6.
Zwart: Ka2, Lhl, a3, f3, g3, g7.
I. Pglh3 (niet 1. f2xg3, wegens 1
Lhl—g2!), Lhl—g2 (1g3g2 2. Ph3—gl
en mat in twee zetten; 1g3xf2; 2. Pli3xf2,
gevolgd door Pf2dl, Pd3el en mat in enkele
zetten); 2. Ph3f4, Lg2fl3. f2xg3, Lflxd3|;
4. Pf4xd3. Ka2—al (4f3—f2; 5. Pd3xf2,
Ka2—al; 6. Pf2—e4, Kal—a2; 7. PeA—c3|,
Ka2al; 8. Pc3d5, Kala2; 9. Pdöb4f
en mat in twee zetten of 8a3a2; 9.
Pd5f6 en wint); 5. Pd3cl!, f3f2; 6. Pel
b3f, Kal—a2; 7. Pb3—d2, Ka2—al; 8. Kc2—b3
en wint.
Goede uitwerking ontvangen van
P. Mars, te Santpoort.
DE KLEINTJES ZIJN NU WEER AAN
DE BEURT
Het zou me niets verwonderen, als me dezer
dagen weer eens overkwam, wat me voor eenige
jaren terug gebeurde, namelijk dat een deputatie
van kleuters en jongedames van 8 tot 12 jaar
mij aan mijn schrijftafel kwam belegeren, om
te protesteeren, dat er zoo weinig over hun
kleeding geschreven werd en zooveel over die
van haar moeders en groote zussen. En daarom
haast ik me, weer eens wat van de kleeren der
dametjes-in-den-dop te vertellen, waarvoor het
plaatje eenige ensembles aangeeft. Van links
naar rechts hebben we eerst een beige rokje met
bruine ruiten, van voren met een stolpplooi, en
een zak met een knoop op zij, waarop een bruin
leeren ceintuurtje gedragen wordt. Het bloesje
is van beige flanellen stof, met liggend kraagje
en geruite das. Voor een meisje van 12 jaar is
voor het bloesje noodig 1 Vi meter van 80 breed,
voor het rokje 55 c.M. van 140 breed. Op dit
bloesje wordt op koude dagen een jasje zonder
gedragen, van dezelfde stof als de rok,
waarvoor 65 c.M. stof noodig is, en waarop ook
een bruin ceintuurtje gedragen wordt. En ten
slotte, om uit te gaan, een mantel van dezelfde
stof met van voren links en rechts een stolpplooi
en een zak op zij, net als de rok. Manchetten en
kraagje van imitatie bruin bont. Voor den
mantel is 2 meter stof van 140 breed noodig.
En dan het heele kleintje op het plaatje. Eerst
een jurkje van oud-blauwe stof, van twee volants
boven elkaar, afgezet met rose, waarvoor 1 meter
stof van 140 breed voor een jongedame van
6 jaar voldoende is. Dan, voor koude dagen in
huis, een kort manteltje, dat net reikt tot aan
den tweeden volant, zonder mouwen en ook af
gezet met rose. Hiervoor is x/z meter stof noodig.
En eindelijk een echte mantel, met rose kraagje
en knoopjes waarvoor 1.25 M. stof toereikend is.
Loes.
RECEPT.
MAIZENAPUDDING.
Op 1 L. melk neemt men 9 platte lepels
maizena, 6 platte lepels suiker en de schil van
citroenof '/o vanillestokje). Men kookt op
de gewone manier maizenapap en laat daar in
het smaakje meetrekken en doet er de suiker
bij. Na het koken het smaakje eruit nemen en
de pudding in een met koud water omgespoelden
vorm gieten. Koud en stijf laten worden, en dan
op een vochtigen schotel storten. Opdienen met
vruchtensapsaus (bjjv. bessensap).
Vervolg Plaatselijk Nieuws.
HET JAARFEEST DER R.K. BOUWVAK
ARBEIDERS.
Zaterdagavond vierde de afd. Heemstede van
den R.K. Bouwvakarbeidersbond „St. Joseph"
haar jaarfeest in het R.K. Vereenigingsgebouw.
De zaal was bijna geheel gevuld met de leden
en hun dames.
Na de openingsrede van den voorzitter hield
de heer Tolido met verschillende goede nummers
de aanwezigen prettig bezig.
Behalve den heer Tolido had het bestuur zich
de medewerking verzekerd van het Haarlemsche
Accordeonorkest „Crescendo".
Dit opende den avond met Alte Kamerade,
Marie Henriëtte, ouverture van Montague, An
der Blauen Donau en Henschelmansche Wacht-
parade.
Dat was in een woord schitterend.
Voor de pauze hield de heer Heselaars een
gloedvolle propagandarede. „Laat," zoo zeide
spr., „uw vaandel van „St. Joseph" voorgaan
in kerken, straten en pleinen, en zie vol ver
trouwen op naar het kruis, dat u evenals in de
dagen van Koning Constantijn u de overwinning
zal brengen. Het kruis in top met de leuze: „In
dit teeken zult gij overwinnen."
Deze rede werd warm toegejuicht.
Geruimen tijd bleef men nog gezellig bijeen.
Het was in alle opzichten een uitmuntend ge
slaagde avond.
VOLKSBOND TEGEN DRANKMISBRUIK
De afdeeling Heemstede van den Volksbond
tegen Drankmisbruik zal op Vrijdag 29 Novem
ber, des avonds om 8 uur, een vergadering
houden in Hotel Van Ree, Camplaan.
De agenda vermeldt o.a. dè verkiezing van een
bestuurslid in de plaats van den heer H. Vermeer,
die bedankt heeft.
TOONEELUITVOERING „TOT NUT EN
GENOEGEN".
Bovengenoemde tooneelclub zal Zaterdag
avond haar 2e seizoenuitvoering geven.
Opgevoerd zal worden: „Haar laatste wil",
blijspel in 3 bedrijven.
Daar de zaal van „Lommeroord" niet meer
plaatsen kan bevatten dan het aantal donateurs
bedraagt, zullen er geen kaarten voor belang
stellenden beschikbaar gesteld kunnen worden.
Wij hadden een dezer dagen het genoegen
eens een kijkje te mogen nemen op de- repetitie,
omdat wij vernomen hadden dat er meer ernst
bij het gezelschap is om het spelgehalte te ver
beteren en men daarvoor was overgegaan tot
het engageeren van een vakman, n.l. den heer
Fred. Koolbergen.
Hoewel dit eerste werk van den heer Kool
bergen nog niet volmaakt is, zooals hij ons ver
telde, is al heel veel verbeterd.
En dat zullen de bezoekers a.s. Zaterdagavond
zeker wel kunnen opmerken.
Wij twijfelen dan ook niet, of de opvoering
van „Haar laatste wil" zal wel bij het publiek
inslaan.
VOOR DE KINDEREN.
SAMBO EN JOCKO
dook G, Th. ROTMAN.
25. En éér ze van den schrik bekomen
Schiet, ramboempang! de tram voorbij!
De heele zaak wordt meegenomen
En fijngemalen tot gelei!
Daar zit Jan-Joris, gansch alleen;
Het regent pannen om hem heen!
26. Terwijl de doodverschrikte ezel
Zijn heil zoekt in een snelle vlucht,
Staat weer een nieuwe ramp te wachten,
Het onheil is niet van de lucht!
Met zijn drie knechten duwt Krijn Poort
Een lading ijz'ren binten voort
27. Daar komt, tot grooten schrik van 't viertal,
De tram te voorschijn om den hoek!
Hun kleur verschiet, hun knieën klapp'ren,
Noch witter zien ze dan een doek!
Ook Jonkheer Lang en Meester Dik
Z(jn vol ontzetting, angst en schrik.
28. Floep! Heel de kar wordt meegenomen!
De stakkers schreeuwen moord en brand!
Krijn Poort en Jan de knecht aan d'éénen,
En Dik en Lang aan d'and'ren kant
Ontzetting grijpt een ieder aan,
Die 't raar geval voorbij ziet gaan.
-A Fï-MME DE- fRAHt»