Nieuwe Avonturen van
Mijnheer Pimpelmans.
8ste Jaargang.
Eerste Heemsteeclsche Courant. 17 Juli 1931. Tweede Blad
No. 28.
LOSSE BLAADJES.
Examen.
Brokjes Levenswijsheid.
Ons gezichtsveld.
SCHAAKRUBRIEK.
m:n m §rnH
Jm
VW'W."
Met de mooie zomerdagen
Is de tijd ook weergekeerd,
Dat de eene helft van 't menschdom
D'andere helft examineert.
'tls een tgd van angst en beven
Na het maandenlang gevos.
En trotseeren der verlokking:
Zee en strand en duin en bosch.
Zie de kudde samen hokken
Voor den ingang van 't gebouw,
Zie ze traag naar binnen sjokken
Als een stoet in droeven rouw!
D'een is kalm en schijnbaar rustig,
D'ander zenuwachtig druk.
n Derde redeneert: Examen
Louter kwestie van geluk!
Kijk, ze zitten voor de heeren:
'kHeb er waarlijk meêlg mee,
Want mij schiet de tijd te binnen.
Toen ik ook examen dee...
A. is bleek van de emotie
Want hij heeft het 1 eel ijk beet,
Kan geen enkel antwoord geven
En weet toch, dat hij het weet!
B. krijgt purperroode ooren,
Schoot daarstraks een reuzen bok!
Laat 't je evenwicht niet storen,
Kalm meneertje, drink een slok!
Eind'lijk is het afgeloopen.
D'uitslag is al gauw bekend
En je weet, of je geslaagd, of
Dat je weer geslagen bent.
Arme hopeloos gezakten,
'kReik de hand u in den geest;
'kWeet nog goed, wat lamme dingen
Die examens zijn geweest!
ol
(Nadruk verboden)
Een andere uitspraak van Charlie Chaplin,
die behalve een kunstenaar ook een wijsgeer is,
is het nadenken waard. „De camera", heeft hij
bij dezelfde gelegenheid gezegd, „vangt slechts
een paar vierkante meter aarde op, maar ze
moet altijd op oneindig zijn ingesteld."
De camera is het oog van den filmkunste
naar. Maar ook het lichamelijk oog van ons al
len overziet slechts een klein stukje van het on
eindig heelal. Vaak een al te klein stukje, naar
ons eigen oordeel. We wilden gaarne een uit
gebreider gezichtsveld genieten.
Hoevelen onzer klagen over de benepenheid
van hun bestaan, dat inderdaad slechts een
paar vierkante meter aarde omvat. Wat valt er
te zien," te hooren, te beleven binnen de enge
grenzen, waartusschen het lot hen heeft opge
sloten? Hunkerend staren zij naar den (horizon
met zijn verborgen geheimen. Zij zouden op
reis willen gaan. willen vluchten naar vreem
de landen en verre werelddeelen om iets te er-
die groote en onbekende wereld
varen van
daarginds.
Weinigen gelukt het, tevreden te zijn met de
wanden van hunne huiskamer, met de weinige
straten, welke hun dorp of hun stadje telt. De
trek van het platteland naar de wereldsteden
is eensdeels uit economische oorzaken te verkla
ren, maar de psychologische factor telt toch
ook mee. De moderne mensch voelt zich opge
borgen in een gehucht, waar hij binnen weini
ge dagen uitgekeken en uitgepraat raakt. Hij
wenscht opgenomen te worden in den maal
stroom van het wereldverkeer.
Maar zou hij in die veelzijdige en veelkleu
rige omgeving ook inderdaad veel in zich op
nemen? Hoezeer stelt een dergelijke verwijding
van het gezichtsveld teleur! Het oog raakt
vermoeid van het zien en het oor van het
hooren, en spoedig blijkt er in al dat buiten
gewone ook al weder niets nieuws onder de
zon.
De camera van Charlie Chaplin vangt slechts
een paar vierkante meter aarde op, maar aan
die paar vierkante meter aarde heeft hij ge
noeg om de sensatie van het oneindige te
smaken. Want ook binnen dat kleine bestek
openbaart zich de oneindigheid.
De oneindigheid is niet slechts een horizon
taal begrip, maar zij breidt zich ook verticaal
uit. Zij heeft niet louter lengte en breedte,
maar ook diepte.
In één doodgewonen, simpelen mensch, on
verschillig of hg in een wereldstad dan wel
in een gehucht woont, snijdt het heden een on
eindig verleden en een oneindige toekomst. In
dezen mensch zet zich een voorgeslacht voort,
dat men zou kunnen naspeuren tot in duizen
den en millioenen van jaren. En uit dezen
mensch ontspruit weer een toekomst, welker
uitgestrektheid eveneens onafzienbaar is. Wie
dezen éénen simpelen mensch wil begrijpen en
op zijn waarde wil schatten, moet zijn oog op
de oneindigheid instellen. Hij moet zich een
beeld vormen van het grootsche en weidsche
kader, waarin dit eenvoudige stukje leven
staat.
Voor den natuurvorscher bevat een enkel
brok steen een wereldgeschiedenis; hij leest in
de lagen en vormen heel de ontwikkelings
historie der aarde en bij het ontleden van de
bestanddeelen speelt heel het kosmische drama
van worden en vergaan zich voor zijn geestes-
blik af. De architect ontwaart in een oude
hoeve de kunst van het verre verleden; de
schilder puurt schoonheid uit een enkelen
boomstronk; de dichter hoort in het ruischen
van het riet de stem van dc eeuwigheid.
Eigenlijk is op een paar vierkante meter
voor dengene, die het aanschouwen en het
luisteren verstaat, de gansche ruimte en de
gansche tijd vertegenwoordigd. Gelijk de wijde
hemelkoepel zich in den waterdroppel weer
spiegelt, kaatst het oneindige leven van den
makrokosmos zich in het benepen oppervlak
van den mikrokosmos terug.
Wij moeten leeren, ons oog, gelijk Charlie
zijn camera, op de oneindigheid in te stellen,
Dan zullen een paar vierkante meter aarde ons
voldoende zijn, om de diepte van het leven te
beseffen en de grenzeloosheid van het bestaan
te doorgronden. Dan wordt ons de kleine om
geving, waarbinnen het lot ons gedoemd heeft
te leven, gelijk de schelp, welke een kind aan
zijn oor houdt om het ruischen van den einde-
loozen oceaan te beluisteren.
Dan zullen wij met Walt Whitman, Ame
rika's grootsten dichter, getuigen, dat de
majesteit, de schoonheid der wereld sluimerend
ligt in ieder atoom en wij zullen niet twij
felen aan onze eigen onbegrensdheid, aan de
onbegrensdheid van het heelal. Dan zullen ook
wij in het innerlijk een dieper innerlijk ver
moeden en in het uiterlijk een ander uiterlijk
en in elk gezicht een verder gezicht schouwen
en in elke stem een andere stem hooren.
Want de oneindigheid ligt binnen ons eindig
gezichtsveld.
H. G. CANNEGIETER
door G. Th. Kotman.
Nadruk verboden.
gang van den toekomstigen huurder verplaatsen,
zonder wat menschenkennis en meegevoel. Al
leen dan bereikt men, dat de eerste indruk be
vredigend is, dus dat de kamer wordt gehuurd,
en dat de huurder er zich ook naderhand zoo
thuis gevoelt, dat hij er blijft wonen.
Als regel is de .gemeubileerde kamer" n.l
allesbehalve bevredigend. Gewoonlijk is het de
vroegere salon, hetgeen begrijpelijk is, want dat
is de kamer, die men het beste kan missen. Bij
de poging, uit die salon een zit-slaapkamer te
maken, worden onophoudelijk fouten gemaakt.
De netjes gewreven meubelen zijn ongeschikt
voor dagelijks gbruik. De kroonluchter met vele
armen straalt zijn licht uit naar de zoldering,
inplaats van op de tafel, wat in een woon- en
werkkamer noodig is. En die tafel, waarom
vroeger de bezoekers in 'n grooten kring zaten
laat men midden in de kamer staan, zonder te
bedenken, dat zij daardoor te ver van het raam
staat om er aan te kunnen werken bij daglicht.
Men legt er een pluche kleed op, dat ontzien
moet worden. En uit een voor den huurder niet
anders dan dwaze piëteit, laat men de platen en
foto's hangen en laat men op den schoorsteen
mantel op den ombouw van het spinternieuwe
opklapbed en op de étagère allerlei oude
snuisterijen staan, omdat die nu eenmaal sinds
jaar en dag in die speciale kamer hebben be.
hoord. In sommige gevallen neemt men het
den huurder soms kwalijk, als hij de meubels
anders schikt!
Zoolang de „gemeubileerde kamers" zoo Wij
ven, kan niemand er zich thuis voelen. Eerste
voorwaarde is: geen platen, geen foto's op
het eenvoudige behang zal de huurder zijn eigen
dingen wel ophangen. En geen snuisterijen, al
leen een paar plantjes in de vensterbank, een
vaasje bloemen op tafel, een leeslamp naast het
bed, een klok op den schoorsteenmantel. Vooral
een onpersoonlijk gehouden kamer heeft voor
den zoekenden huurder in spé, waarde. Een
huurkamer moet neutraal zijn, de huurder zelf
moet er de stempel van zijn persoonlijkheid op.
drukken.
Een eenvoudige, „overzichtelijke" kamer trekt
aan. Do huurder kan zich dadelijk voorstellen,
hoe hij zijn kamer zal gaan „aankleeden". Be
halve bed en kast ziet hij er een aardig open
kastje, waar hij zijn lievelingsboeken kan zetten:
een sofa en twee stoelen, die samen een gezellig
zitje vormen: 'n vroolijk gekleurd, goed wasch-
baar kleed op de tafel en niet te donkere gor.
dijnen, zoodat de kamer prettig licht is gehou
den. Het ideaal is bereikt, als dan de vloerbe
dekking nog bestaat uit linoleum en een of
meer kleine, gemakkelijke opneembare karpet
ten. Zoo'n kamer helpt den huurder, om zich
in de vreemde omgeving thuis te voelen. Zoo'n
kamer wordt verhuurd!
(Nadruk verboden.)
KLEINE WENKEN.
Als de muur brokkelig is of als men Iets
zwaars wil ophangen, wordt het van tevoren
gemaakte en met water bevochtigde gat voor
de spijker opgevuld met een dik papje van gips
met water. In het nog vochtige gips wordt dan
de spijker geslagen; men kan ook een puntig
stukje hout in het gips slaan en in het hout dc
spijker. Het gips moet goed hard zijn, voordat
de schilderij er aan wordt opgehangen.
Als leeren overtrekken van stoelen dof worden
of beginnen te kreuken, moeten zij worden op-
gewreven met watten, die in eiwit zijn gedoopt, j
EEN GEZELLIG IIUIS DE TAAK DER
HUISVROUW.
De gezelligheid van het huis hangt bijna uit
sluitend af van den smaak en den zin voor orde
van de huisvrouw. Haar taak is het dan ook,
de gezelligheid van het huis aan te kweeken en
het te maken tot een plaats, waar rust en aflei-
leiding is te vinden voor den man, die vermoeid
van ziin werk thuiskomt, tot een plaats, die een
gezonde en vroolijke omgeving biedt voor haar
kinderen. De huisvrouw heeft grooten invloed
op de keuze der inrichting, terwijl haar prakti.
sche zin voor elk stuk de juiste plaats en het
het juiste gebruik ziet. De moderne huurwonin
gen der groote steden zijn uit den aard der zaak
alle volgens bepaalde schema's gebouwd, nuch
ter en gelijkvormig. Het is het werk van de
huisvrouw, één van die vele woningen te maken
tot een werkelijk tehuis, dat aan de bijzondere
behoeften van een bepaald gezin voldoet en on
gemerkt prettig en gezellig aandoet.
Daarvoor behoeft zij niet eens zooveel uit te
geven. Moet zij nieuwe meubels koopen, dan kan
zü voor betrekkelijk weinig geld (en met veel
overleg) verwonderlijk goed slaglen. Heeft zij
werkeiijk goede, oude erfstukken van de familie
over, dan zullen de mooi gewreven mahonihou.
ten meubels, de diepe ouderwetsche sofa's 'dub
bel gewaardeerd worden. Moeilijker wordt de
zaak, wanneer het geen meubels zijn uit dien
praktischen en gemoedelijken ouden tijd, maar
wanstaltige producten van de daarop volgende
overgangsperiode met tal van hinderlijke, ge
wrongen en ingewikkelde versierselen. Dan moe
ten er radicale maatregelen worden genomen.
Die kosten niet eens veel geld. Men laat een
voudig een goede meubelmaker komen. Alle
stof verzamelende versierselen zijn spoedig weg
genomen, en men krijgt de meubels in hun een-
voudigen, oorspronkehjken vorm terug. Met
blijde verbazing zai iedereen de verandering
begroeten, doch niemand is zoo verheugd als
de huisvrouw, die jaar op jaar vele uren van
onvruchtbaar werk heeft moeten opofferen aan
-het stofafnemen.
De meubels zijn een groote factor in het
huis, doch ze zijn niet het eenige. Licht en zon,
bloemen, lichte gordijnen, vroolijke kleedjes, kus.
sens en lampekappen, allerlei sctijnbare klei
nigheden werken mee om een gezellig ingericht
huis te verkrijgen. De huisvrouw kan beter
voor dit alles zorgen dan iemand anders, want
zij brengt het grootste gedeelte van den dag in
het huis door en heeft dus meer gelegenheid om
op te merken wat hier ontbreekt, wat daar ver
beterd moet worden. Het dageliiksch gebruik
leert haar, welke weg zij moet kiezen; 't eigen
werk aan de inrichting geeft voldoening. Bijna
alle vrouwen houden van handwerken, waar
door zij zich altijd kunnen bezighouden en
stukje bij beetje dingen kunnen vervaardigen,
die hun huis aantrekkelijker maken. Zoo wor
den soms de kunstigste kleedjes gemaakt of
kleine tapijtjes voor de erker, voor de schrijf.jgemaakt op een eikenhouten tafel, kan men deze,
tafel, die niet onderdoen voor echte tapijten. met brandspiritus weer wegkrijgen. Is de tafel wjt. 1 9dl'
Ook eenvoudige handwerken kunnen een mooi j echter gevernist, dan is het vernis verdwenen i - <- h
effect teweeg brengen; van bonte wol kan men jdoor de hitte en moet de plek opnieuw behan- I (Ha an ia)
Oplossingen, bijdragen, enz. te zenden aan
den Schaakredacteur,
Ged. Oude Gracht 88, Haarlem.
PROBLEEM Nr. 807.
A, Volkman»
(Emmerik)
Mat in drie zetten.
Stand der stukken:
Wit: Kc3, Df7. Pf6, b5, g3.
Zwart: Ke5, e6.
PROBLEEM Nr. 808.
A. N. Lebedeff
(Leningrad)
Mal in twee zetten.
Stand der stukken:
Wit: Kal, Ta2, Tc7, Lc2. Lc3.
Zwart: Kcl, Dh8, Th5. Th6, b4, g7.
PARTIJ Nr. 133.
Als een warme schotel een witte kring heeft;
-amooirt. rtn aar, aikanbmifeu tafel, kn.vt men deze! P Jgespeeld te Amsterdam
87. Na veel geworstel met de zwijnen
Zien z'eindelijk de stad verschijnen;
Maar nu komt op den hoek, o pech,
Opeens een fietser in den weg,
Zoodat z'om botsing te vermijden,
Een opgebroken straat inrijden!
89. De auto huppelt ais een bok,
En vliegt weer verder. Door den schok
Heeft de chauffeur een duik genomen
En is in 't front terecht gekomen;
Hjj schopt, terwijl hij daar zoo ligt,
Precies den boer in zijn gezicht
allerlei voorwerpen breien of haken, die zoo'n Leid worden met vernis van dezelfde kleur,
vroolijke aanvulling van de inrichting vormen;
met eenvoudig borduurwerk kan men aardige! week varkensvet gemengd met paraffine is
kleedjes en kussens versieren. Niet elke huis--een uitstekend mid-del om tegels op te wrijven,
vrouw kan hiervoor tijd vinden, doch dan is ei' Het neemt bovendien vrijwel alle vlekken weg.
toch nog veel te maken van de smaa'. olie pro- j Men beproeve het echter eerst op een klein
ducten der industrie: vroolijk gestreepte stoffen, gedeeive van den vloer, omdat het deze soms
die niet verschieten, ook niet door dc zon, be-hinderlijk glad maakt.
drukt linnen laten zich gemakkelijk verwerken! (Nadruk verboden.)
-tot mooie gordijnen, kussens en kleedjes, die
vooral bij de lichte rieten meubelen zoo aardig
staan. Wat is het overigens jammer, dat men
deze prettige, gemakkelijke rieten meubelen nog
altijd verbant naar balkon of vestibule en ze
voor do kamers niet a.ls volwaardig beschouwt.
In een gezellige woning moet ook aan de le
vende natuur een plaats worden ingeruimd.
Niet iedereen is in de gelegenheid om dieren te
houden, doch planten en bloemen mogen ner
gens ontbreken. Eigenlijk moesten er in elke
kamer er een paar staan, zelfs op de schrijftafel
in de studeerkamer. En voor alles op de etens-
tafel! Het kost heusch niet zooveel werk en
wat verandert de heele kamer er niet door!
Zelfs in den winter kan men nog genieten van
hyacinthen in glazen of van kleine roode cn
witte primula's in poreeleinen potjes, waar men
maanden lang plezier van heeft. In de lente
vult men de vazen met wilgenkatjes of sneeuw
klokjes, 's zomers met eenvoudige veldbloemen,
in den herfst met heide, bonte bladeren of tak
ken met bessen. Zoo wordt ook bij de kinderen
liefde gewékt voor bloemen, die de aantrekke
lijkste versiering van een huis zijn. Een plank
met bloempotten in de kinderkamer is een bron
van vreugde; de kinderen kunnen sierboonen en
Oost-Ind. kers placten en met aandacht den
groei van de planten volgen. En de heeie kinder
kamer doet prettig en vroolijk aan als daar voor
de lichte ramen een rij bloeiende planten staat.
Met deze middelen is elk huis gezellig te ma
ken, hoe klein of hoe groot het ook is. Het
komt er slechts op aan, kamer voor kamer te
veranderen, te moderniseeren, op te fleuren en
aan te passen aan de behoeften van het dage-
iijksch leven. Dag aan dag werkt de huisvrouw
met lust cn liefde aan deze taak, niet altijd
met haar handen, dikwijls alleen door rond te
kijken, na te denken, te overleggen.
(Nadruk verboden.)
Zwart:
ér. M. Euwe.
(Amsterdam)
NIMZO-INDISCH.
NIEUWE UITVINDINGEN.
Een bekend Zweedsch me taai kundige,
Harden, verbonden aan het Stockholmsche Me-
taalkundig Instituut, is er dezer dagen in ge
slaagd een nieuw aluminium-alliage samen te
stellen, dat hij „Cromai" heeft genoemd. Het
metaal is van buitengewone kwaliteit en ver-
senigt groote hardheid en spankracht met het
lichte gewicht van aluminium. De uitvinder is
door een speciaal gepatenteerd proces in staat
geweest het probleem op te lossen van een
wieuwelling van aluminium en chromium, een
probleem, dat te voren nooit voldoende kon
worden opgelost tengevolge van de moeilijk
heid veroorzaakt door de groote ongelijkheid
in soortelijk gewicht tusschen deze twee meta
len. „Cromal" bevat, behalve aluminium, 2 tot
4 pCt. chromium met kleine hoeveelheden nik
kei en mangaan. Het bezit een spankracht van
36 tot 43 K G. per vierkante millimeter en een
merkwaardig hoogen graad van hardheid, ge
lijk aan die van hard staal en biedt tevens
grooten weerstand tegen uitbijten, zooals aan
getoond is door middel van uitgebreide proeven
met sodaoplossingen en zout water. Het metaal
is vooral geschikt voor gietwerk en heeft een
smeltpunt van 700 graden C. Door zijn groote
strekte, klein gewicht en groote onaantast
baarheid verwacht men, dat cromal van groote
beteekenis zal zijn voor verschillende takken
der metaalnijverheid zooals vliegmachines, pro
pellers, onderdeden van motorbooten en mo
torrijwielen, lichte zuigers enz.
88. De straat werd juist geasphalteerd
En was met koolteer dik besmeerd;
Heer Pimpelmans valt plak! er
Hij is zoo nijdig als een spin.
Want hoeveel moeite hij zich geeft.
Hij zit aan d'aarde vastgekleefd.
Kijk, daar zit opoe met haar schat:
Ze neemt een lekker zonnebad;
Haar armen op het lieve wicht,
Doet zij haar ouwe oogjes dicht,
Maar wordt zoodoende niets gewaar
Van 't haar dreigende gevaar
„GEMEUBILEERDE KAMER TE HUUR".
Als men door de straten loopt, ziet men heel
wat van die bordjes hangen. Steeds meer gezin
nen moeten er toe besluiten, een van de ver
trekken uit het huis aan een vreemde af te
staan om een nieuwe bron van inkomsten te
verkrijgen. Er hangt voor hen soms veel van af,
om een huurder te krijgen, doch wat doen zij
om hem aan te trekken?
Men bedenke, dat de eerste indruk: het uiter
lijk van de kamer, beslissend is. Wat de ideale
huurkamer zou zijn en hoe zeldzaam zij is, weet
iedereen, die weieens op kamers heeft gewoond
en onder de gebreken daarvan heeft moeten
lijden. Dit ideaal zal de verstandige kamerver,
huurster nastreven.
-Men kan zich echter niet in den gedachten-
Een nieuwe uitvinding, die oorspronkelijk in
Duitschland zou gedaan zijn, wordt uit Ame
rika gerapporteerd, die groote verbazing heeft
gewekt.
Het betreft een nieuw soort lamp voor X-
stralen, die in staat is een soort gamma-stralen
op te wekken, wier uitwerking gelijk is aan
de uitstraling van 100.000 gram radium, een
hoeveelheid welke waarschijnlijk op de geheele
wereld niet aanwezig is.
Rechter: „Waarom heb je de gevonden por
tefeuille niet bij de politie gedeponeerd?"
Verdachte: „Voor drie gulden zal ik naar de
politie ioopen! Dat zou ik nog niet eens ge
daan hebben al hadden er dertig gulden in
gezeten!"
1.
d2—di
Fg8—fc>
2.
c2c4
e7e6
3,
?blc3
Lf8—b4
4.
Ddlc2
d7—d5
5.
c4Xd5
e6Xd5
6.
Lelg5
Dd8d6
7.
Lg5Xf6
Dd6Xf6
8.
a2—a3
Lb4 X c3f
9.
Dc2Xc3
oo
10.
e2e3
c7c6
11.
Pgl—f3
Lc8—f5!
12.
Lfle2
Pb8d7
13.
OO
c6c5
14.
b2—b3
Ta8c8
15.
Tfl—cl
Df6b6!
16.
Pf3d2
c5Xd4
17.
Dc3Xd4
Db6Xd4
18.
c3Xd4
Pd7—f6
19.
f2—f3
Lf5c2!
20.
Tala2
Lc2—f5
21.
Ta2—al
Remisei
Door herhaling
der zetten Lc2, Tal.
onze grootmeester met Zwart speelde, kan hij
deze eerste remise een succes noemen.
OPLOSSING PROBLEEM Nr. 804.
(Dr. C. J. Cornells)
Stand der stukken;
Wit: K6h, Ld3, Lf8, Pf4, Pg3, d2, g6.
Zwart Kf6.
1. Pg3fl, enz.
Goede oplossing ontvangen van:
H. W. v. Dort, te Haarlem; P. Mars t: S.int-
poort.
CORRES I'ONDENTIE,
Bloemendaal. H. de R.
Op 1. Lc5. Ke5; 2. Le2 antwoordt Zwart niet
Kf4:, maar Kf6 en mat volgt niet.
Twee Schotten treffen elkaar op straat.
Nauwelijks bemerkt de eene, dat de andere nog
al aardig onder den invloed is, of hij haalt een
één-£ banknoot uit zgn zak. „Hier Mac", zegt
hg, terwijl hg den ander de banknoot in de
handen duwt, „hier zijn die twee pond die je
nog van me krggt!"
TROUWE VRIENDSCHAP.
11 uur in den avond. Mildred is bezorgd, dat
haar man iets met de auto is overkomen en
zendt daarom naar vijf van hun vrienden, die
aan den grooten autoweg wonen, een tele
gram: „Jack is niet thuisgekomen. Heb je hem
misschien gezien?" Een minuut of tien later
arriveert echter haar man, die een half uur
oponthoud heeft gehad, door een kleine motor
panne, Den volgenden morgen komen er vijf
telegrammen binnen; „Ja, Jack heeft bii mii
overnacht".
Solidariteit is toch maar alles