DE MAGNEET RESTANTEN van Turnhout's Schoenenmagazijn Geen zichtzending en Contant Biljart-Demonstratie „Hof van Neemstede" KINDEREN! ZULSTRA Electrisch Bedrijf. Wij koopen geen kat ln den zak. PDAM, Binnenweg 91 Brabantsch Schoenenmagazijn J. SPAARGAREN Runder-, Kalis- an Varkensslachterij BERKEMANN's Steunzolen, Voetbadzout, Likdoorn-Tinctuur W. LUITEN, LEDERHANDEL OPRUIMING SANDALEN met rubber, ijzersterk. Adverteert in dit Blad VOO» UW f GRATIS EEN PRACHTIGE GROOTE SPEELBAL ITSss Eerste Heemsteedsche Courant. INGEZOINDEN STUKKEN. Advertentiën: afwezig 7/£Teö° Prima Binnen- en Buitenl. Gedistilleerd. Likeuren en Wijnen. voorkomen en genezen voetgebreken. Aan huis bezorging zonder prijsverhooging. Dames Schoenwerk van f 3.25 en f 4.75 WAGENWEG 114. VALKENBURGLAAN. Aanvang half negen. bij aankoop van 1 pond ZIJLSTRA-KOFFIE 60- 74- 100 ofl20ct. of 1/2 pond ZIJLSTRA-THEE 65 - 80 - 100 - 112'/, of 125 ct. HEEMSTEDE Raadhuisstraat 49 - Telef. 48084 i (Buiten verantwoording der Redactie.) „WIE KENT NIET DIE SPROOKJES?" Van katten verdrinken, honden verhongeren, apen ophangen en dies meer nonsens? Wij ge- Jooven, Mijnheer de Reclame-maker van het circus Gleich, dat niemand die sprookjes kent of ooit daarvan heeft gehoord in verband met cir- cusdressuur. Nóch eenige vereeniging van dieren bescherming, nóch ook zelfs het Nederlandsch Jack-London-Verbond, nóch hunne leden hebben ooit zoo iets beweerd, maar wèl hebben deze ver- eenigingen andere dingen te zeggen. Hier volgen eenige stellingen van het Jack- London-Verbond, dat van circusdressuur en al wat daarmede annex is, een speciale studie heeft gemaakt. L Dat in circussen zeer dikwijls wreedheid plaats heeft en bij het africhten plaats gehad heeft; II. Dat het leven van kunstenmakende dieren onvermijdelijk medebrengt een veel te nauwe op sluiting, onophoudelijk reizen te zee en te land, in één woord een in alle opzichten ellendig be staan, dat III. angst inboezemen, dorst laten lijden even eens in de meeste gevallen onvermijdelijk is of geweest is, dat, IV. de kunsten onverschillig al dan niet gedis poneerdheid op een gegeven oogenblik moeten aanvangen in een precies daaroe gestelden tijd moeten worden afgewerkt, omdat het program ma geregeld moet verloopen en in een circus kl- les dié.rvoor moet wijken, dat, V. de dresseur onmogelijk een mislukking kan riskeeren, hoeveel het ook moge kosten, dat, VI. het publiek evenals het dit voor uitvoe ringen door menschelijke artisten doet, te hooge eischen stelt, hetgeen beduidt, dat er niet mag worden gedraald, geen enkele fout mag worden gemaakt, dat er dus een sterke drijfveer moet zijn die de dieren dwingt tot het uiterste, waar door het ook noodzakelijk is, dat althans een deel der kunsten bepaald zeer moeilijk dienen te zijn. dat. VII. tijd ffild is en daarom bij het indressee- ren veelal tüvlucht wordt genomen tot het z.g.n. „hurry-up-systeem, .dat, VIII. waar het wilde, gevaarlijke dieren be treft, geen dresseur het wagen zal, een dier te dresseeren, dat niet te voren angst voor den meester is bijgebracht. Punt I. In het circus Hagenbeek CWilly) zag ondergeteekende een olifant dresseeren. Het dier moest op de achterpooten laeren staan, hetgeen gedurende langen tijd werd geoefend. Dit ging gepaard met een onafgebroken forsch hakken met den ijzeren olifantenhaak achter de ooren, met zulk een kracht, dat het dier bij eiken hak brulde van pijn, als een mensch in nood. Bij het flappen der ooren kwam soms de achterzijde te zien, die geheel overdekt was met schrammen en ook een winkelhaak vertoonde. Punt II. Bij Maxo, waar bovendien wreedheden werden gezien door ons, huisde een groote bruine beer in een kast, 75 c.M. breed, 1.25 lang en 1 M. hoog, dus even zoo groot als de beer zelve, die dus zelfs niet goed kon liggen. Hetzelfde was daar het geval met twee stieren, die ook in kis ten stonden gepakt en evenals de beer nagenoeg in volslagen duisternis. De beer was daardoor onmogelijk te onderscheiden, ware het niet ge weest, dat het dier, misschien van dorst of ver veling, onophoudelijk de tralies belikte van onder tot boven, waardoor zijn tong en vaag den kop gezien kon worden. Zulke kisten, die men veel aantreft, dienen niet slechts voor het reizen, doch als verblijf! Als permanente gevangenis dus. Punt III. Henrl Thétard, zelve dresseur dus niet aan onze zijde staande, (hij is ook Redac teur v. d. Petit Parieien) zegt in zijn werk; „Les Dompteurs", dat geen enkele dresseur het wagen zal een wild dier te dresseeren, dat niet van te voren angst voor den mensch is bijgebracht, daar na, zegt hij, kan pas een humanere wijze van dresseeren aanvangen. Hij vertelt, dat Hagen beek het dier aan de tralies vastlegt, zoodat het den dresseur, die de kooi betreedt niet kan be reiken, valt) het nu aan, dan slaat deze het dier op den neus (teerste gevoeligste lichaamsdeel). Deze proef wordt herhaald, totdat het dier weet, dat het zijn dresseur niet aankan. (Hoofdstuk: Moderne dressuur). Punt IV. Niemand minder dan Dr. P. Chalmers Mitchell, F.R.S.; P.Z.S., Secretaris sinds vele ja ren der Vereeniging Londensche Dierentuin, een bekend en uitnemend deskundige is een groot te genstander van dressuur ten vermake van het publiek. Hij zegt, dat dressuur, wanneer die erop is gericht dat de kunsten op een bepaald oogen blik, zonder pardon, moeten worden verricht, wreedheid moet inhouden. HU schrijft dit o.a. en o.m. aan de „Times" van 29-12-1927, in een brief, mede onderteekend door tal van bekende per soonlijkheden. Punt V. De heer P. S. Kunstschilder te den Haag heeft ten overstaan van den Engelschen Consul te den Haag voor het Engelsch Lagerhuis o.m. en onder eede verklaard: In den zomer van 1920 kreeg ik toegang tot een circus te Scheve- ningen voor het maken van schetsen. Ik zag er paardendressuur. Een dezer moest op de achter- beenen achteruitloopende het arena verlaten. De dresseur volgde alle bewegingen rustig met de karwats, terwijl steeds herhalende: „Braaf! braaf! „Voor zoover te beoordeelen was, verliep alles zonder fout, evenwel toen het paard in den uitgang was aangekomen, nam de d»sseur het bij den neus vast en sloeg het vele malen zeer hard en holklinkend met het handvat van de karwats op den kaak, daarbij eveneens steeds herhalende: „Braaf! braaf!" Dit blijkt een truc te zijn, waarbij het publiek niet bemerkt, dat het dier zoodanig wordt bcdicigd, dat het niet het hart heeft op de voorbeenen terug te vallen, waartoe de drang natuurlijk sterk is, maar het geen een mislukking van den toer zou beteeke- nen, hetgeen de dresseur niet kan riskeeren. „Dit blijkt", omdat de heer P. S. tevens ver klaarde precies hetzelfde te hebben gezien in een ander circus 10 jaar te voren. Punt VI. Bij Schumann moest eer vos (paard) springen over een zoo groot mogelijk aantal an dere dwarsopgestelde paarden, immers het uiterste moest worden vertoond. Het paard weet heel goed. wanneer het een levensgevaarlijken sprong doet, deze vos werd hiertoe in de voorstel ling gedwongen door een snerpenden zweepslag van 4 stalknechts, twee bü den entree-gang, twee bij het plint, waar de sprong plaats had. Het was niet aaien met de chambrière het waren striemende slagen. De prachtige vos brak op een der voorstellingsavonden den nek, hetgeen het Haagsche publiek nog wel zal weten. Punt VII. In het circus W. Hagenbeek moesten 22 halfvolwassen ijsberen van een plank leeren glijden. Dit voorbeeld is zeer kenmerkend, want het doet niet alleen zien hoe het hurry-up- systeem hier wordt toegepast, maar ook hoe de modeme dressuur tracht de natuurlijke eigen schappen van het dier te benutten, hetgeen na tuurlijk een groote verbetering beteekent bij de vroegere systemen, die enkel geweld kenden. Helaas nog het geval ln vele circussen, zoo ge lukkig niet in alle. Meermalen ging het bij de dressuur van deze 22 ijsberen gemoedelijk toe, Hagenbeek liet ze spelen in de arena en obser veerde daarbij aandachtig de karakters, ook mengde hij zich tusschen de stoeiende dieren zonder eenig wapen, rustig, zooals de zeer be kwame dresseur, die hij is, alleen kan. Het was duidelijk te zien welk een verschil van optreden de circusknechts eigen was, deze bewogen zich onrustig tusschen de dieren en behoedden zich telkens door hen te stooten en te weren met hou ten drietanden. Maar ter zake het glijden van af de nok van het circus op een plank. Met het eene einde van deze plank op een ge ringe hoogte gelegd, ongeveer op tafelhoogte, werd door het strooien van stukjes brood den dieren duidelijk gemaakt, wat er van hen ver langd werd, dit gemakkelijke kunstje ging er op die wijze zonder moeite en natuurlijk zonder eenige mishandeling grif ln. Maar slechts enkele dagen nadien moesten de dieren vanaf den nok van het circus naar beneden glijden, nu met de aanmoediging van rauw vleesch, dat, gezien hoe fel de dieren op het brood waren, wel een zeer groote aantrekkingskracht hebben moest. Maar met oogen, uitpuilend van onoverkomelijken angst zetten zij zich daarboven schrap en waren door niets te bewegen van zulk een hoogte naar beneden te glijden, want ze hadden in het tijds verloop van twee dagen nog niet geleerd hoe zij zich op de plank moesten handhaven. Dus wer den zij met een houten drietand eenvoudig van boven af naar beneden gestooten, zij bleven dan wel een gedeelte van den af te leggen weg op de plank, maar stortten dan halverwege naar be neden, zonder op den muilen grond de ledematen te breken, doch toch met een flinken smak. Dót was juist de bedoeling: immers hoe meer pijn, hoe eerder de les is geleerd. Zie hier een voorbeeld van het hurry-up-sys teem. Deze toer ligt geheel in den aard van den ijsbeer, die om zijn prooi te be machtigen in den natuurstaat van IJsschotsen naar beneden glijdt. Daartoe komt het jonge dier echter speelsgewijze langzamerhand. Meer algemeene toelichtingen: Slechts wanneer men de dressuur zou bijwonen vanaf het allereerste begin kan men oordeelen of daarbij wreedheid, ook in den vorm van dorst, te baat is genomen. Het niet waarnemen van wreedheid bij dressuur, die óf of nagenoeg óf is, bewijst niets. Een paard, dat ja knikt of neen schudt, is dit geleerd met een stokje, waarin een speld stak, later wordt de speld weggelaten om dat 't dier de verlangde beweging reeds maakte op zulk een geringe beweging met het stokje, dat dit zelfs door een goed waarnemer niet wordt opgemerkt, zoodat van vroegere wreedheid in het geheel niets blijkt. Wij eindigen met een vraag aan de ouders en aan de H.H. Schoolhoofden en Onderwijzers, acht U het geschikt, dat een kind leert griezelen of soms een ongeluk plaats heeft? En dit gebeurt in ieder circus, waarom anders de acrobaten hunne toeren niet even boven den beganen grond? Acht U deze menschen-exploitatie goed? Acht het zien van zulk een gruwelijk onge luk, als het aanvallen van een wild dier op zijn temmer, niet zenuwschokkend voor het kind? Oit den aard der zaak noteert ons Verbond slechts die ongelukken, die den mensch overkomt bij het werken met de dieren en dan nog slechts die, die bij ons secretariaat worden vermeld, reali seert D, dat dit er twee per maand zijn? Wij kunnen hierbij alleen aanteekenen, dat velen hiervan verwonderlijk goed afloopen, maar dat ook soms een paniek uitbreekt, waarvan ieder weet, wat dót kan beteekenen. Het circusgenot is een genoegen verkregen door de uitbuiting van den mensch en van het dier, hetgeen door geen beschaafd land moest worden geduld. Namens het Bestuur van het Ned. Jack- London-Verbond, Wassenaarscheweg 42, Den Haag. E. DES TOMBE, Secr. OTTO KEUTER, DE WORST EN KEIZER FRANS JOZEF. De bekende Duitsche voordrachtkunstenaar Otto Reutter, die dezer dagen te Dusseldorp is overleden, heeft, toen htj het vorig jaar te Weenen speelde, de volgende vermakelijke ge schiedenis verteld, welke zich werkelijk vóór den oorlog heeft afgespeeld. Reutter werkte er mee in een stuk, dat in een kazerne speelt. O.a. komt er een soldaat op het tooneel, die een worst ziet liggen en wil opeten, Doch juist op dat oogenblik verschijnt een korporaal, die de worst ziet en „ingerukt marsch" commandeert, waarop de soldaat het tooneel verlaat en de korporaal tot groote hi lariteit van het publiek de worst oppeuzelt. Het stuk was al een keer of dertig gegaan en tel kenmale had dezelfde korporaal de worst ver orberd. De andere tooneelspelers vonden, dat dit eigenlijk niet te pas kwam en besloten, dat een hunner zich als wachtmeester zou uitdos sen en op het oogenblik, dat de korporaal zich aan de worst wilde gaan te goed doen. op het tooneel zou verschijnen. De wachtmeester zou dan den korporaal bevelen de chambrée te ver laten en de wachtmeester zou dan op zijn beurt de worst kunnen eten. Allen waren opgetogen des Zondagsavonds zou men het plan ten uit voer brengen, doch één dag tevoren kwam de régisseur op Reutter toe en zei: als Xaver (een van de acteurs) als wachtmeester op het too neel verschijnt, kom ik als luitenant op. Dan laat ik Xaver weer ingerukt marsch maken en krijg ik de worst. Maar beloof me, dat Je er niemand iets van vertelt. Reutter beloofde dit plechtig en ging onmid dellijk naar den directeur, wien hij alles mede deelde. De directeur zei proestend: „als de ré gisseur als luitenant opdaagt, zal hij leelijk op zijn neus kijken, want dan kom ik als majoor achter hem aan en dan zal ik de worst op eten!" „Ziezoo," dacht Reutter toen. „nu weet ik, waar ik aan toe ben, want ze krijgen geen van allen de worst, ook de directeur niet! Die worst is voor mij!" En hij ging naar een costumier en hij zocht een generaalsuniform uit. De groote avond was aangebroken, de voor stelling was in vollen gang. De soldaat had als eiken avond plaats moeten maken voor den korporaal en deze had tot zijn groote veront waardiging opeens het veld moeten ruimen voor een wachtmeester. De wachtmeester was door den luitenant en de luitenant door den majoor op den vlucht gedreven. Juist toen de als majoor gecostumeerde directeur van het gezelschap ln de worst wou happen, verscheen Reutter als generaal. De majoor moest zich nu ook wel verwijderen, maar toen de generaal met een breeden glimlach de eindelijk veroverde lekkernij in zijn mond wilde stoppen, werd de deur opnieuw opengeworpen. En wie verscheen nu op het tooneel? Niemand minder dan keizer Frans Jozef. Reutter was zóó perplex en zóó in dra war, dat hij in den beginne niet wist, of hij den werkelijke keizer of slechts een prachtig als den grijzen monarch gegrimeerden en geüni formeerden tooneelspeler voor zich zag. Eerst toen de „keizer" hem beval, evenals zijn voor gangers, het terrein te verlaten en Zijne Maje steit smakelijk in de worst hapte, begreep hü, dat hü er zelf ook ingevlogen was. Het publiek brulde. Nog nooit, zoo vertelde Reutter, had hü een schouwburgpubliek zóó land achtereen en zóó uitbundig hooren razen en juichen en in de handen klappen. Met den vindingrüken Frans Jozef-vertolker hebben de collega-acteurs nog tot diep in den nacht feest gevierd. H. COX, Zomerluststraat 18, tot Donderdag 18 Aug. Gevraagd gemeub. ZIT- EN 3 SLAAPK. met vrüe keuken, van 15 Aug. tot 15 Sept. Prüs pl.m. f 75. Br. Nr. 790 Blikman's Adv. Bur. Rokin 17, A'dam-C. De hooge waarde van rauwe melk bestaat uit de actieve edelbestanddeelen en de makkelijke opneem baarheid van alle voor het mecschelijk lichaam benoo- digde bouwstoffen, die erin voorkomen. Door verhitting worden ze eensdeels ver nietigd, anderdeels zwaar verteerbaar. Drinkt daarom melk rauw, mits van be trouwbare herkomst! Die levert Modelboerderü „WEERESTEYN" Telefoon 2253. WIJN- EN GEDISTILL. HANDEL „BLOEMENHOVEN" ZANDV.LAAN 34. TELEF. 26643. DIVERSE BIEREN IN DE BROUWERIJ GEBOTTELD. Aanbevelend, F. W. ENGEL. VERKRIJGBAAR: C AMPLAAN 41. TELEFOON 28109. HEEMSTEDE. BINNENWEG 1 a BIJ DE IJZEREN BRUG. PRIJZEN VANAF f 1.75. Linnen Schoenen met rubber van f 0.75. N.V. DE HOLLANDSCHE BOTERBOER Bosch en Vaartstraat 14 HEEMSTEDE NOTEERT VOOR ALLERFIJNSTE VERPAKTE ROOM BOTER MET RIJKSCONTROLE TOT EN MET MAANDAG 70 CENT FER 5 ONS. GROOTE BRUINE EIEREN 5I/Z CENT. in Opgericht 1905. Telefoon 11140. Op 11 Augustus zal de beroemde Prof. de Biljart MARTIN SOLIëN een geven met aardige verrassingen voor het publiek, in bet Bovendien ontvangt U spaarzegels voor fraaie E n g elsche serviezen! Van heden af tot en met Donderdag ontvangt U voor de kinderen Prdcht-ballen! Ziet ze in onze etalage en maakt er Uw kinderen blij mee. Weest er VLUG bij, want wij verwachten 'n stormloop en geven zoolang de voorraad strekt. CAMPLAAN 7 - Tel. 28608 Door onze huiseigenaar is ons voorgesteld om aandeel te nemen in den verbouw van het pand waar wij thans zijn gevestigd. Onze advocaat raadde dit ten sterkste af daar het ons voorgelegen contract verre van duidelijk was. Daar wij ons steeds instelden onze clientèle, het best mogelijke te bieden tegen de laagste prijs en het boven de draagkracht van onze zaak zou gaan, als wij ons op hooge kosten gejaagd zien, die onherroepelijk weder op U moeten worden verhaald, zijn wij genoodzaakt, daar weigering met huuropzegging gepaard ging, te verhuizen. 5 De plaats waar de winkel gevestigd wordt, zal nader bekend gemaakt worden. Voor het gemak van de klanten hebben wij onderdak gevonden in onze werkplaats achter de Twentsche Bank, schuin tegenover ons oude adres, herkenbaar aan het gele bord. Ondanks alle tegenwerking zal ons devies blijven ai onze klanten tevreden!!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1931 | | pagina 6