I
BUITENGEWOON LAGE PRIJZEN.
ALBERT HEUN
r
HEEMSTEDE, Raadhuisstraat 14. Tel. 28538
doch uitsluitend bij 2 pond tegelijk.
KAPITEIN KLAKKEBOS GAAT NAAR AMERIKA.
v
18 NOVEMBER 1932.
DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD.
LOSSE BLAADJES.
DIRK WITTE f
Tentoonstelling van werken van Herman Heuff.
J-
m mmpm
BURGERLIJKE STAND
Van ZATERDAG 19 t/m. VRIJDAG 25 NOV,
DE ALLERFIJNSTE ERWTEN
en BOONEN tegen 5
CAPUCIJNERS,
voor
16
ct.
2
21
2
27
2
33
GROENE ERWTEN
2
18
gelezen
2
21
extra gelezen
2
26
GRAUWE ERWTEN
2
23
2
27
extra grove
2
34
SPL1TERWTEN
2
19
grove
2
22
extra grove
2
26
BRUINE BOONEN
2
15
extra gelezen
2
19
ZEEUWSCHE KOGELBOONEN
2
21
WALCHERSCHE WITTE BOONEN
2
19
Gegarandeerd de Allerfijnste Kwaliteit
INLANDSCHE. PEULVRUCHTEN.
MAAKT U HET LEVEN GOEDKOOPER!
Door G. Th. Rotman.
■■Hl
Q
SCHILDERKUNST
U hebt in de krant zien staan,
Hoe plots'ling hij is heengegaan,
De dichter van het levenslied
Wie kent zijn leuke liedjes niet!
Hoe klinkt ons nog zvn Asperien
In d'oor en, en zijn blonde Trien
Uit 't vruchtbaar land van Noord-
Scharxvou
Voorwaar een ideale vrouw!
Herinner u Handschoentjes Brief,
En de Soubrette, klein en lief,
En 't meestbekende uit zijn werk:
„Mensch durf te leven!" forsch en sterk!
Een lied, dat, sinds Pisuisse het zong
Zich vast in elks geheugen drong!
Hoe populair is steeds geweest
Wat is ontsproten aan zijn geest,
Waardoor zijn lied'ren, raak maar fijn,
Een blijvende hcrinn'ring zijn.
Wat hij ons gaf in woord en klank
Daarvoor past thans een woord van dank.
Wèl plots'ling is hij heengegaan,
Maar wat hij schiep blijft voortbestaan!
FANFARECORPS „EXCELSIOR".
Eerste Seizoen-uitvoering.
Het Fanfarecorps „Excelsior" geeft a.s. Zater
dag een uitvoering in Café-estaurant „Dreef-
zicht" te Haarlem (den Hout) voor donateurs
en kunstlievende leden. Het programma, dat
door het corps vóór de pauze ten gehoore zal
worden gebracht luidt als volgt:
1. Le chef de corps, marsch van V. Bury.
2. Médée, ouverture, C. Duyck.
3. Mamzell' Dactyle, tantasie sur l'Operette R.
Rairnon arr. J. 'Preckher.
4. Flots du Danube, wals, J. Ivanovici.
5. Féerie-ballet, Alyre Delhaye.
6. Les Cadets de Brabant, marsch, V. Turine.
Als humorist treedt voor en na de pauze
Louis Contran op met zijn zelf vervaardigd
repertoire. Deze humorist maakte op den
cabaret-avond van de tooneelvereeniging „Nut
en Genoegen" een zeer goeden indruk, en zal
er ook ditmaal de vroolijkheid wel in brengen.
Ten overvloede: muziek van „The Happy
Band", het bekende accordeon-gezelschap onder
leiding van den heer Engel Paap uit Zandvoort,
voor vele Heemstedenaren een goede bekende
en ongetwijfeld welkome verschijning.
Het zal het publiek zeer zeker veel genoegen
doen, de muzikale prestaties van zijn „band"
weer eens te kunnen waardeeren, zoowel ter
afwisseling van het programma als op het bal,
waarmee deze avond wordt besloten.
In aansluiting op een reeds eerder geplaatst
bericht en om teleurstelling te voorkomen,
herinneren wij er nog eens aan, dat donateurs-
kaarten streng persoonlijk zijn. Aan het bestuur
is gebleken, dat deze maatregel, die ten doel
heeft, ongewenschte elementen te weren, de in
stemming heeft van de donateurs, zoodat hieraan
streng de hand zal worden gehouden. Afwijking
van deze regeling zal alleen dan worden toe
gestaan, indien aan het bestuur deugdelijke
waarborgen kunnen worden gegeven, dat het
karakter van den feestavond in geen geval zal
worden geschaad! Dat het peil der uitvoeringen
hierdoor zal worden verhoogd, staat o.i. wel
vast!
NEDERL. PROTESTANTENBOND, AFD.
HEEMSTEDEBENNEBROEK.
Herdenking 10-jarig bestaan.
Men schrijft ons:
Op den lsten October van dit jaar was het
10 jaar geleden dat de afdeeling Heemstede—
Bennebroek van den Nederl. Protestantenbond
werd opgericht.
De afdeeling zal dit voor Heemstede en
omgeving zoo belangrijke feit op Zaterdag 26
November a.s. in een feestelijke bijeenkomst
herdenken. Zeer zeker zullen de leden en zij,
die de zoozeer gewaardeerde religieuze bijeen
komsten geregeld bijwonen, zulks met genoegen
vernemen. Er is dan ook wel reden tot dank
baarheid. Waar toch de bijeenkomsten in de
eerste jaren werden gehouden in een eenvoudige
bollenschuur komt men nu reeds gedurende vijf
jaren bijeen in het door vereende krachten ge
stichte vriendelijke kerkgebouw aan de Postlaan.
Het belooft een mooie avond te worden, want
als we goed zijn ingelicht zal het Dameskoor
der afdeeling eenige mooie nummers ten gehoore
brengen, terwijl verschillende solisten voor viool
en cello hun medewerking hebben toegezegd.
Wij hopen dat op dien avond een groote op
komst van leden en niet-leden het blijk van
waardeering voor het ernstig en onvermoeid
streven van het bestuur moge zijn.
O
EERSTE KUNSTAVOND TEN BATE VAN
HET HEEMSTEEDSCHE CRISIS-COMITE.
In ons vorig nummer deelden wij mede, dat
in het a.s. winterseizoen door het Heemsteedsche
Crisis-comité eenige kunstavonden zullen worden
georganiseerd. De eerste kunstavond zal plaats
hebben op Donderdag 24 November a.s. Ter-
wille van het goede doel is de belangelooze
medewerking verkregen van de dames Corrie
Bijster (sopraan), Annie Hermes (alt), H.
ScheffelaarKlots (viool), Emmy van Eden
(piano) en den heer Cor de Wilde (cello).
De uitvoering wordt gegeven in den Pro
testantenbond aan de Postlaan. Kaarten zijn
tegen matigen prijs verkrijgbaar bij de boek
handelaren Van Mourik en Daudey, alhier, en
bij de leden van het Crisis-comité.
R
„VOLKSONDERWIJS".
Openbare vergadering.
In Hotel Van Ree wordt hedenavond (Donder
dag 17 Nov.) een openbare vergadering ge
houden van „Volksonderwijs". Als spreker zal
optreden de heer Feringa uit Amsterdam. De
toegang is vrij voor iederen belangstellende.
In een tweetal zalen van den kunsthandel
„Reeker', Wagenweg 102, Haarlem, wordt een
tentoonstelling gehouden van werken van den
bexenaen Heemsieeuschen kunstschilder Herman
Heutt, die deze expositie met groote zorg heett
voorbereid, doch het resultaat er van niet heeft
kunnen aanschouwen, daar hij eenige weken
geleden plotseling blind is geworden. Het zal
onzen lezers bekend zijn, dat Heuff reeds eenige
jaren het gebruik van zijn rechteroog nnste,
doch dit gemis heeft hem niet belet, voort te
gaan met de uitoetening van de kunst, die hem
lief was. Doch thans heeft dezelfde ziekte, die
hem van het licht in een zijner oogen beroofde,
ook het andere aangetast, zoodat op de tentoon
stelling in Kunstzaal Reeker waarschijnlijk het
laatste werk van den schilder is te zien.
Bij de opening van de expositie, welke j.l.
Zaterdagmiddag plaats had, sprak de heer J. E.
Post in gevoelvolle woorden over het ongeluk
dat den kunstenaar heeft getroffen. „Het is de
gewoonte aldus de heer Post dat een
tentoonstelling als deze wordt ingeleid door een
deskundige, doch ik heb er de voorkeur aan
gegeven hier te spreken als vriend. Deze ten
toonstelling wordt wel onder tragische omstan
digheden geopend. Heuff heeft het ongeluk ge-
trotten, dat hij zijn beide oogen moet missen
en daardoor gedoemd is, stil te staan.'1 Spr. ge
tuigde van zijn bewondering voor het werk
van Heuff en bracht hulde aan diens moedige
vrouw, die hem in dezen moeilijken tijd dappei
ter zijde staat. „Met A. M. de Jong - zoo
vervolgde spr. had ik eens een gesprek over
Kaïn en Abel. Abel is de zwerver, de droomer,
die slechts de eeuwigheidswaarden ziet. Heuff
had veel van Abel; zie naar zijn laatste schilderij,
dat hij gemaakt heeft in zijn geliefd Zeeland.
Het vertoont een geweldige dreiging van zwarte
wolken, maar de Abelfiguur van Heuff heeft er
nog licht in geschilderd. Spr. besloot zijn toe
spraak met een in kiesche bewoordingen geuit
beroep op de aanwezigen en op allen, die in
Heuff's ongeluk deelnemen, om den zwaar ge
troffen kunstenaar zijn leed zooveel mogelijk te
helpen verlichten.
Diep onder den indruk van deze woorden
velen konden een traan niet weerhouden!
bezichtigden de aanwezigen hierna de tentoon
gestelde werken.
De tentoonstelling.
Niet minder dan ruim honderd schilderijen
geven een overzicht van het werk van Heuil,
en aoen hem kennen als een kunstenaar met
gezonue visie, wars van alle ziekelijke -ismen
en minnaar van het buitenleven, aie zoowel oog
had voor het bekoorlijke van het stadsbeeld
als de ongereptheid van de natuur, bieclits
sporadisch orengt hij de duisternis van een
interieur op het doek; hij zoekt het zonhcnl,
waar hij het maar kan vinden, op een vlakken
muur, op een opeenstapeling van huisjes zooals
m ue Corta dei Aiioora, oi op de blanke sneeuw
bij een woning in zuenkzee, waarbij hij zich
een meesier toont in het atstemmen van ue
toonwaaruen. In zijn stillevens toont hij zien
een geweldig knap colorist, zie slechts zijn
Duizenuschoonen, Paddestoelen, Dahlias en
vooral het groote doek Cineraria's. Welk een
verschil in atmosreer weet hij in zijn werk te
leggen; de grauwheid van de Hollandsche
luenten in de stukken Vere en Oud-uorarecht
sieekt wel scherp at bij het klaterende licht van
de werken gemaakt in Zuid-Frankrijk en Italië.
Men voelt als 't ware de hitte op de door de
zon geblakerde muren van Avignon! Doch ook
het hollandsche landschap en stadsgezicht was
hem liet; daarvan getuigen de vele duinland
schappen, waaronder zijn laatste werk „Storm",
en ue vele stadsgezichten, waaronder de „Oude
huizen in Zienkzee", dat tot het beste werk
behoort. Documentaire waarde hebben de
schilderijen betrekking hebbende op de Zuider
zeewerken. In de groote schilderij Cagnes (in
Frankrijk) toont heutf zich weer van geheel
andere zijde, en het is waarlijk te verwonderen,
dat hij met blijkbaar evenveel gemak realistisch
als impressimistisch werkt. Het kleine op
getuigde model van een schip b.v. zou men zoó
beetpakken; het staat volkomen los van den
achtergrond. Welk een verschil in stijl met het
hierboven genoemde Cagnes, dat ongetwijfeld
tot Heuff's beste werk behoort. Impressionist
toont hij zich in de aquarellen, die met eenige
etsen op een tafel in de bovenzaal zijn ge-
exposeerd. Een kleurtje, een lijntje en de Haven
van Lissabon ligt voor u! Zijn aquarellen zijn
luchtig en frisch, en daarbij, zooals b.v. zijn
Begonia's, prachtig van tint.
Wij kunnen onze lezers dan ook niet genoeg
aanraden, de tentoonstelling te gaan bezichtigen.
De toegang is geheel kosteloos. Kijken kost
niets, en wie graag een van Heuff's kunstwerken
wil bezitten, vindt in den gereedliggenden cata
logus de prijzen vermeld. De tentoonstelling
duurt nog tot 10 December, maar als u tot
den laatsten dag wacht is het werk dat u zoo
graag had willen hebben, misschien juist ver
kocht! Stel daarom uw bezoek niet uit, want
de tentoonstelling is waarlijk een gang naar
Kunstzaal Reeker wel waard!!!
Schilderijententoonstelling D. Voerman.
Van 19 tot en met 21 November houdt de
kunstschilder D. Voerman in Hotel „De Oude
Beuk" een tentoonstelling van zijn werk, dat de
vorige week is geëxposeerd in het jeugdhuis
te Bloentendaal. Nagenoeg dezelfde werken kan
men thans in Heemstede bezichtigen. Uit de be
oordeelingen blijkt wel, dat ook deze expositie
zeer belangwekkend is. Zoo schreef de „Nieuwe
Haarlemsche Courant" o.a.: „De beste eigen
schappen in de schilderijen van dezen Velsenaar
zijn ongetwijfeld de schoonheid en de poëzie in
kleuren en in toon. De schilder bezit een blij
moedige dichterlijkheid en een subtiele kleur
gevoeligheid, die ons zijn werken dankbaar doen
waardeeren."
J. H. de Bois schreef in Haarlem's Dagblad:
„De kleur is aantrekkelijk, de manier van schil
deren precieus.... De landschappen zijn van een
duidelijk uitgesproken intimiteit, die zich uit in
toegewijde detailleering. Artistiek leeft hij zich
misschien het best uit in de bloem-stillevens."
En Jan Voskuil oordeelde in de O. H. Ct.
„Voerman houdt van de natuur en uit zijn ge
voelige kunst blijkt, dat hij in bescheiden trant
haar schoonheid boeiend kan weergeven."
Ongetwijfeld zal het publiek in Heemstede
het werk van dezen schilder, dat zoo goede kwa
liteiten bezit, eveneens waardeeren na een be
zoek aan de tentoonstelling.
HET WREEDE LOT.
«7—-■ i ,-J
Heuff blind geworden...!
Met ontroering hebben wij de tijding ver
nomen. Kan men zich iets vreeselijkers voor
stellen voor een kunstenaar dan voor altijd
beroofd te worden van het zintuig dat hem voor
zijn werk het meest onontbeerlijk is.
Kan men zich indenken, wat het voor den
levenslustigen, blij moedigen Heuff met zijn liefde
voor de natuur in al haar bonte verscheidenheid
van vorm en kleur moet beteekenen, nooit meer
deze weelde te kunnen aanschouwen en ge
nieten wat het voor dezen werkzame be
duidt, nooit meer op het doek te kunnen
vastleggen - wat zijn kunstenaarsziel beroerde,
doch door het wreede lot gedoemd te zijn tot
nietsdoen wat het voor den rappen beweeg
lijken man moet zijn, zich geheel zijn verder
leven afhankelijk te weten van anderen?
De blindgeborene mist veel, maar hij weet
niet, wat hij mist. Hoe oneindig veel harder
slaat het ongeluk hem, die wèl de beschikking
over zijn oogen heeft gehad. En als dan dit licht
eerst in het eene, dan in het andere wordt ge
doofd en de eeuwige nacht is ingegaan
Welk een tragisch einde van een kunstenaars
loopbaan!
Wij gaan naar ons werk, u en ik. Gewone
menschen als we zijn, letten we niet op de
dingen rondom ons. Wij hebben er geen erg
in, hoe mooi de meest gewone dingen kunnen
zijn, vervuld als wij zijn van andere gedachten.
Maar daar komt de kunstenaar en zijn oog ziet
de schoonheid in de dingen, die wij achteloos
en onopmerkzaam voorbijgaan. En zijn be
kwame hand legt vast, wat hem trof den
gouden zonnestraal in het vuile slopje, de
wazige omtrekken van een brug en een paar
schuiten in den mist, waarin wij hoestend en
mopperend voortloopen. Wij mopperen hij
ziet schoonheid, en geeft die weer!
Het penseel van Heuff zal ons die schoonheid
niet meer voortooveren!
O
Wij hebben hem opgezocht, den blinden
kunstenaar en gesproken met zijn dappere zorg
zame vrouw, die hem in deze moeilijke dagen
wel tot grooten steun is. Wij hoorden hoe het
ongeluk hem de vorige week nog vrij plotseling
is overvallen. Kort tevoren was hij nog naar zijn
geliefd Walcheren geweest, en zijn laatste werk
aldaar gemaakt, toont wel, welk een groot be
wonderaar van de natuur Heuff altijd was.
„Storm" heeft Heuff dit werk genoemd, en wie
de dreigende donkere wolken, die aan den
horizon oprijzen en met ontstuimige vaart langs
den hemel schijnen te jagen, beschouwt, ont
komt niet aan het denkbeeld, dat de kunstenaar
een voorgevoel van het naderend onheil heeft
gehad!
Het is waarschijnlijk zijn laatste werk ge
weest. Uit zijn werk op de tentoonstelling in
kunstzaal Reeker straalt ons nog de levens
blijheid tegemoet van deze zonnige natuur, die
thans tot werkeloosheid is gedoemd.
GELUKSBONNEN-RECLAME.
Trekking van 12 November.
le pr. Geluksbon 50.Mevr. Eldering, Bron-
steeweg 36.
2e pr. Geluksbon ƒ20.J. Siezenga, Zand-
voortschelaan 151, Aerdenhout.
3e pr. Geluksbon 15.J. Behagen, Linden-
laan 3.
4e pr. Geluksbon ƒ5.R. de Winter, Haven
straat 12.
5e pr. Geluksbon ƒ5.P. Kinkhouwer, Leid-
sche Vaartweg 11.
6e pr. Geluksbon ƒ5.C. v. Amerongen, Jan
v. Govenstraat 14.
Trekking van Maandag 14 Nov.
le pr. Geluksbon ƒ50.André de la Porte,
Molenlaan 4.
2e pr. Geluksbon ƒ20.H. v. Iperen, Haem-
stdeplein 7.
3e pr. Geluksbon 15.Des Bouvries, Bos
boom Toussaintstraat 48.
4e pr. Geluksbon 5.Mevr. Tazelaar, v. d.
Spiegellaan 27.
5e pr. Geluksbon 5.Mevr. Wed. v. d. Berg,
Camplaan 20.
6e pr. Geluksbon 5.A. L. Edelman, Oude
Posthuisstraat 6.
NATIONAAL CRISIS-COMITÉ, AFDEELING
HEEMSTEDE.
Naar wij vernemen heeft een der eerste prijs
winnaars van de geluksbonnen-reclame van de
Heemsteedsche Winkelweek de door hem ont
vangen 50 waardebonnen a ƒ1.ter beschik
king gesteld van het Heemsteedsch Crisis-
Comité.
Zeer zeker een gelukkige gedachte, welke
allicht aan anderen als voorbeeld ter navolging
strekken kan.
BADHUIS HEEMSTEDE.
In het Badhuis aan de Postlaan werden in de
week van 7 tot en met 12 November genomen
544 douchebaden en 37 kuipbaden.
Aan 43 kinderen werd een gratis schoolbad
verstrekt op Woensdagmiddag van 2 tot 4 uur.
Van de gelegenheid tot kosteloos baden op
Woensdagavond tusschen 5 en 8 uur werd door
11 volwassenen gebruik gemaakt.
Bevallen: G. v. OrdenGrotenhuis d.; C. v.
BakelWesterveld d.; M. J. ter LaagDecker
d.; J. Vreeken-v. Kerkhoven z.; C. Delissen
v. d. Flier z.
Overleden: M. E. Blaauwboer 48 j., echtg. P.
Kramer.
Peulvruchten!!!
55
55
55
55
55
55
5
55
55
55
55
55
55
55
55
5» JJ
55
55
55
>5 J5
55
55
55
5«
55
55
55 55
55
55
55
5* 55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55
55 55
55
5*
55
55
55
55
55
55
55
Hoog in Voedingswaarde. Puik van Kook.
BUITENLANDSCHE WITTE BOONEN 2 pond voor IQ ct.
EN GARANDEERT U DE ALLERBESTE KWALITEIT!
R 678
V
im?
Tfii
29. Langzaam nam de „opblazer" den vorm
van eenleuningstoel aan! Toen nog even
het buisje dichtgebonden, en klaar was Kees.
Op dezelfde manier fabriceerde de professor nog
'n stoel, 'n tafel en 'n zitbankje. „Niets bij
zonders," zei hij, toen ze even later op hun
gemak zaten te schransen. „Je kan van alles
opblazen: eenden, varkens, ballen dus
waarom geen ameublement?"
30. „Ongezellig is 't hier anders niet!" zei de
kapitein, om zich heen kijkend. Maar 't volgend
oogenblik sprong hij met 'n schreeuw overeind:
een afgrijselijke slang had zich om allebei z'n
beenen gekronkeld! En het mooiste was, z'n
vrienden lieten hem zoomaar holderdebolder in
den steek!
'Q^c=>
31. Maar 't ergste kwam nog! Terwijl kapi
tein Klakkebos van angst op en neer stond te
32. Maar de beer had hem in 'n oogenblik
tijd ingehaald. Hap! daar had hij al den kop
springen, kwam er ook nog een groote beer te £van de slang te pakken, denkende, dat dat ook
xmni-CP Vlii tl In -z'n ïroi-lvnnuioi-ooi-r) V» aÏH fYCOOn Ha nr\ t-» o l11r -irot-i Hnei Irnnitnin KT Of. TTrvof r\r '»i
voorschijn. In z'n verbouwereerdheid greep de
kapitein een der stoelen, maar daar hij zich met
zoo'n luchtig meubel niet kon verdedigen, koos
hij het hazenpad. Dat was met recht een hazen
pad, want hij nam sprongen als een haas!
een stuk van den kapitein was. Hij gaf er 'n
flinken ruk aan rrr! zoodat de kapitein als
een tol in de rondte draaide, en dat nog wel
vlak bij een afgrond