Danslnst. J. L. v. DUIN
KOUSEN
ATTENTIE DAMES!
DE Vecijw EN KAAR HUI S
ADVERTEERT
U OP EEN
BALLONNETJE
H. F. SCHRAMEIJER,
TALEN?
Metselaar-Schoorsteenveger
DE OUWE GAPER
Bosch en Hoven"
Salon de Beauté"
GEEF UW ANNONCE EEN LANGER LEVEN
HET GEBREK
BURGELIJKE STAND
KINDERLEVEN.
A.G.G.M. GIORGIS EN ZOON
LANGEVEERSTRAAT20
BOSCH EN VAARTSTRAAT Tel. 16907
BROUWERSPLEIN Tel. 16530
F. OOSTERHOORN Zn.
H.G. Veldhuizen
ADVERTEER IN PERIODIEKEN
DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT
3
KORT VERHAAL
Door KAREL LEEMAN
Bij het aanflitsen van het licht in de kleine
bioscoop werd weer Lisa's aandacht getroffen
door het open, eerlijke profiel van den jongen,
die schuin voor haar zat. Hij was haar al onge
vallen, toen ze buiten wachtte. Ze hadden elkaar
een ogenblik aangezien en het had haar ge
troffen, dat zijn blik zo anders was dan die van
andere mensen, die haar aanstaarden en hun
ogen meewarig langs haar lege linkermouw
lieten glijden.
Dit medelijden kwelde haar en ze haatte de
mensen er om. Sedert het ongeluk gebeurd was,
had ze zich meer en meer van alles terugge
trokken. Drie jaar was ze nu zo met zichzelf
alleen zwijgend leefde ze voort, met afwijzen
de ogen en gebaren.
Ze verdiende op een advocatenkantoor een
flink salaris, woonde op zichzelf, ontving nie
mand en ging ook nergens heen. Want ze vrees
de de vragen, maar meer nog de blikken der
mensen.
Zorgeloos had ze geleefd, gewerkt, ze kende
vele mensen, was vrolijk en uitgelaten tot de
dag, waarop de vrachtauto met den dronken
chauffeur haar had aangereden. Nooit zou ze
de dag vergeten, dat ze met één arm het leven
weer inging....
Lise keek naar den jongen, die voor haar zat.
Hij had het hoofd omgewend en terwijl het weer
donker werd en de muziek van de film inzette,
zag ze nog hoe hij glimlachte.
Later hoorde ze hem vrolijk lachen, zij zelf
ook ging volkomen op in de film, leefde van
harte mee in de vreugde van lachen en zingen
en het speet haar, toen de film was afgelopen.
Toen de held en heldin met een laatste dans
en lied de film besloten, stond Lisa op en wilde
vlug de zaal verlaten, doch de heer, die naast
haar zat, kon zijn hoed niet vinden, zodat ze
even moest wachten. Toen gingen de lichten
aan en wat ze had willen vermijden, gebeurde.
De jongen stond op, draaide zich om en keek
kalm, als in afwachting, naar Lisa. Hij stak zijn
kin een beetje vooruit en zei doodkalm: „Loopt
u nog niet direct weg!" Hij liep vlug de rij langs
naar het gangpad en wachtte haar daar op. Hij
sprak niet, toen hij naast haar liep een ogen
blik voelde ze nog zijn hand op haar rug, toen
hij haar in het gedrang van de uitgaande bios
coop beschermde.
Lisa zag, hoe hij het hoofd een weinig ge
bogen hield. Hij scheen te glimlachen. Toen ze
het gebouw uitkwamen, merkten ze, dat het
regende, de straat lag zwart en glimmend in het
schemerige avondlicht. „U hebt geen paraplu
waar wilt U naar toe?"
Rustig, bijna zacht, sprak hij over de film,
toen ze de lange straat uitliepen. Hij schertste
en spotte wat en liep met beide handen diep in
de zakken gedoken. Lisa was verbaasd over
zichzelf ze hoorde zichzelf praten en merkte
met verwondering, dat het niet gedwongen, niet
hard en afwijzend klonk, zoals anders. Ze sprak,
alsof ze dezen jongen haar leven lang ge
kend had.
De regen droppelde staag uit de zwarte
hemel, sproeide door de lichtkegels van de
straatlantaarns en de enkele auto's, die voorbij
kwamen, joegen het water hoog op. Lisa liep
naast den jongen voort. Ze zwegen het was
een zwijgen, dat vertrouwd was, ze waren zeer
dicht bij elkander en voelden het beiden.
Ze sloegen een straat in, waar de vensters
van winkels en café's nog verlicht waren. Het
had nu opgehouden te regenen en er liepen nog-
vele mensen in die straat. Voor de hel verlichte
étalage van een fotograaf bleef hij staan en
vroeg Lisa, terwijl hij op een foto van een klein,
stralend wit slot wees: „Bent u daar wel eens
geweest?"
„Neen."
„Dan zullen we daar eens gauw heengaan."
Hij lachte Lisa toe zij fronste de wenk
brauwen: „Zeg eens, wat denkt u eigenlijk wel
van me? spreekt me maar aan en beschikt
over me hoe oud bent u eigenlijk wel?"
De jongen-leunde met zijn schouder tegen de
vensterruit, open en eerlijk keek hij haar in de
ogen: „Vier en twintig".
Heel langzaam verdween de glimlach van zijn
gelaat, hij boog het heefd een weinig: „We ken
nen elkaar nog wel nauwelijks, maar neemt u
voor mij toch dat pantser van uw hart."
Lisa keek op, ze waren elkander nu heel na;
toen zei hij: „Ga mee".
Ze liepen weer straten door en hij vertelde
haar van een boek. Lisa bemerkte, dat hij haar
wilde afleiden en toen hij haar ten slotte vroeg,
nog een ogenblik in een café aan den overkant
te gaan zitten, weigerde ze niet.
Hij was het, die praatte en vertelde. Hij kende
een massa mensen in het café en wist van velen
wat te vertellen. Die daar was een schrijver, die
aan grootheidswaanzin leed en daarginds zat
een bekend schilder en die aan het tafeltje in
den hoek was een verloopen musicus.
Toen vroeg ze hem, wat hij was en hij zei:
„niets".
Dat was dom van hem, want geheimzinnigheid
kon Lisa niet uitstaan en scherper dan ze be
doelde vroeg ze daarom: „Wat wilt u eigenlijk
van me?"
De jongen keek langs haar heen en het was
Lisa, alsof er iets in haar losscheurde: „Waarom
vraagt u niet, waar en wanneer ik mijn arm
verloren heb? Waarom vraagt u me niet, of ik
er veel last van heb, of ik nu even goed kan
leven en werken als met twee armen?"
Ze voelde zijn hand op de hare, heel stevig
drukte hij haar op het koele marmer, al het
jongensachtige was nu uit zijn gezicht ver
dwenen, hij maakte een lichte hoofdbewegnig
„waarom zou ik 11 daarnaar vragen? Als u er
behoefte aan gevoelt, dan vertelt u het mij van
zelf wel." En na een kleine pauze: „U vraagt,
wat ik van u wil niet anders, dan dat u ver
geet, zo iets ooit weer te vragen".
Lisa zuchtte smartelijk en een ogenblik latei-
sprak ze: „Vergeeft u 't me maar.... het ging
niet meer."
Nog steeds lag zijn hand op de hare, die ze
hem gewillig liet en zacht vertelde ze van zich
zelf, van de tijd, die achter haar lag „ik was
haast vergeten, dat er nog ménsen bestaan."
Vele, kleine woorden van „elkaar ontdekken"
vlogen nog over en weer, de smart en de kramp
toestand van maanden smolten weg onder de
warmte van deze hand, die de hare nog steeds
omvat hield.
En het lieve, keine gelaat van het meisje her
vond de zachte uitdrukking, die het eigen was,
doch die in de harde strengheid van het ge
kwelde hart teloor was gegaan.
GRAPHOLOGIE DIT MACHINESCHRIFT
„Toon mij uw getypte brieven
De Zwitserse psycholoog, Aüam Holzapfel,
heeft een graphologische theorie opgesteld, vol
gens welke niet alleen uit het handschrift,
doch ook uit machineschrift de karaktereigen
schappen van den schrijver zijn te kennen.
Schrijft men b.v. „wiese", inplaats van „weiss",
dan beduidt dit, volgens den psycholoog Holz
apfel, dat de schrijver aan „geestelijke storin
gen" lijdt. Is de tussenruimte tussen de woor
den, welke getypt zijn, onregelmatig en ont
breken er vaak komma's, dan, zo beweert de
psycholoog, ontbreekt het aan verantwoordelijk
heidsgevoel en plichtsbetrachting bij den typist!
Slaat hij meerdere letters over elkaar, dan
bezit hij geen gevoel voor kritiek, analysering,
enz., enz.
Typisten en typistes, die bovengenoemde
fouten bij hen zelf terugvinden, behoeven zich
niet al te ongerust te maken, want zelfs Herr
Holzapfel geeft toe, dat deze „karakterver
schijnselen" wel eens het gevolg zijn van over
vermoeidheid.
Ondertrouwd: B. H. Kreuger en C J de
Freijtag; R. v. d. Veldt en A. E. Scholte Ubing.
Getrouwd: W. J. Ditmar met A. M. R. Otto.
Bevallen: M. H. v. d. BurgtBolkestein z.;
L. ReeHofman z.; H. Verzijlbei gen-Gonda d.;
A. VenietKoe z.
Spel en fantasie. Karaktervorming.
Door Mevr. G. C. MEYERSCHWENCKE.
Het is een zeer natuurlijke eigenschap van
moeders, dat zij zorgen, dat haar kinderen goed
gevoed worden, netjes gekleed gaan, in één
woord een goede verzorging hebben, maar
vragen wij ons af, wordt er wel genoeg aan
dacht besteed aan de vorming van het karakter,
de ontwikkeling van het verstand, het tegen
gaan van verkeerde gewoonten?
Kinderen doen soms aan een machine denken,
die steeds in werking is. Van 's morgens vroeg
tot s avonds laat zijn zij in de weer, gaan zij
wandelen, dan lopen zij kilometers meer dan
nodig is, nu eens hollen zij vooruit, dan weer
blijven ze achter, vooral als zij buitenwandelin
gen maken, om 111 een drafje de afstand in te
halen.
Kinderen, die gezond zijn hebben een natuur
lijke behoefte hun krachten te ontplooien. Wij
zien dit reeds als zij nog babies zijn en hun
morgenbad krijgen, dan zijn zij één en al
leven, trappelen met de beentjes, slaan met de
handjes en ontwikkelen op deze wijze uit
stekend hun spieren. Zwakke babies reageren
geheel anders op hun badje, missen de kracht
zich flink te bewegen.
Iets oudere kindertjes oefenen zich door 111
de wieg of het ledikantje niet meer stil te
blijven liggen, gaan zich bewegen, trachten zich
omhoog te werken om weer iets later in de
box rond te kruipen en zich aan de kanten op
te gaan trekken, totdat zij eindelijk de eerste
stap wagen, die straks döor meerdere gevolgd
zal worden. Zijn zij reeds zover gevorderd, dan
stellen zij zich met deze beperkte ruimte al
spoedig niet meer tevreden en wensen uitbrei
ding van hun oefenterrein.
Jongens van drie, vier jaar hebben behoefte
zich uit te leven, terwijl meisjes zich in de
regel weer op andere wijze bezighouden; aan
haar spel zullen wij een volgend artikeltje
wijden.
Kunnen jongens van deze leeftijd (en natuur
lijk ook ouder) zich wel ooit rustig houden, ook
wanneer zij buiten spelen? Ziet hoe ze de
trottoirband langs huppelen, een voet er op en
één op de straat, of stoepjes op- en afspringen,
alles uitingen van hun levenskracht.
Wij, moeders, slaan hun kracht- en behendig-
heidstoeren wel ééns met een angstig hart gade,
al laten wij het niet merken.
In het spel leven de kinderen soms in een
apart wereldje en moeten de ouders, doch
vooral de moeder, die steeds om en bij hen is,
zich in hun gedachtengang weten te ver
plaatsen. De onderlinge band wordt slechts
versterkt als moeders en kinderen elkander be
grijpen. Kinderen zieii tegen volwassenen op,
hetgeen zij uitbeelden in hun spel, want hoe
dikwijls horen wij jongens niet zeggen, dat zij
later conducteur, timmerman, kruidenier, enz.,
willen worden, omdat een of ander van het
beroep der mensen hen aantrekt. Ze maken
van stoelen een tram, of' lopen met een kistje
gereedschap rond om denkbeeldige reparaties
uit te voeren
Moeders, die het volhandig hebben en hun
bezigheden op een bepaald uur klaar moeten
hebben, werken gaarne ongestoord door. Komt
nu de kleine baas, met Jiin kar aanrijden en
zegt: „Groenteboer, mevrouw. Is er nog iets
nodig vandaag?" dan zal „Ik ben druk bezig
en heb geen tijd. Je moet alleen spelen", hem
zeker teleurstellen. Vol verwachting keek hij
moeder zoeven aan, doch gaat nu langzaam weg,
teleurgesteld, want moeder begrijpt hem niet.
Vraagt zij evenwel belangstellend, wat hij
wel op zijn kar heeft en hoe duur de kool or
de appelen zijn, dan zal hij in alle ernst zijn
groenten verkopen en denkbeeldige centen
terugbetalen. Met een opgewekt „Goeden-
morgen, Mevrouw", trekt hij weer weg, even
een tikje tegen het voorhoofd gevende.
Het spel speelt een grote rol in de opvoeding
en men leert er het karakter der kinderen door
kennen.
Ouders, die gezelschapsspelen met hun kinde
ren doen, ontdekken meermalen tal van kleine
karakterfouten bij hen, die zij met geduld en
tact in andere banen kunnen leiden of althans
trachten dit te doen. Verkeerd is het om hen
tegemoet te komen door woord of gebaar bij
het spel indien blijkt, dat de kinderen niet tegen
hun verlies kunnen en de winstkansen vergroot
zouden worden op deze wijze.
Het spel of de wijze, waarop zij zich bezig
houden, moet hun denkvermogen ontwikkelen,
daarom zijn meccano's, bouw- en blokken
dozen, puzzle's e.d. voor kinderen zo nuttig. Zij
moeten reeds vroeg kleuren leren onderscheiden
(kleurboekjes), meerdere vaardigheid verkrijgen
door uitknippen van plaatjes, knipplaten e.d.,
terwijl hun gevoel voor vorm en lijn aan
gekweekt wordt door van plasticine (gekleurde
klei) allerlei kleine voorwerpen te leren maken.
Zij moeten bij hun spel reeds hun aandacht
leren concentreren, hetgeen hun later, op school
in de allereerste plaats, ten goede komt. Een
zekere gemakzucht is het meermalen om te
doen, alsof zij niet horen, indien hun iets op
gedragen wordt, uitstel trachten te vinden door
te vragen: „Wat zegt U?" Kinderen moeten
doen, wat de ouders hun zeggen, geen herhaald
vragen „waarom", doch gehoorzamen.
Alhoewel wij hierboven gezegd hebben, dat
de moeders zich in het spel harer kinderen in
moeten leven, wil dat allerminst zeggen, dat
zij voortdurend met hen bezig moeten zijn. Zij
moet belangstelling weten te tonen waar zulks
vereist wordt en de sfeer, waarin de kinderen
leven, leren begrijpen. Want een feit is het,
dat kinderen met hun rijke fantasie het meest
genieten van het spel, waardoor ze geïnspireerd
worden en dat moeder dan met hen beleeft.
ONZE KEUKEN.
Wat eten we deze week?
Zondag: Tomatensoep, Kalfsrollade, Spruitjes
met kastanjes, Aardappelen, Vanillepudding met
citroengelei.
Maandag: Koud vlees, Groene kool, Ge
stoofde Aardappelen, Rijnstruif.
Dinsdag: Gestoofde zuurkool met Aardappel
puree, Griesmeel met abrikozen.
Woensdag: Varkenslapjes, Gestoofde prei,
Aardappelen, Bessensap met rozijntjes.
Donderdag: Runderlapjes, Andijvie, Aard
appelen, Weense rijst.
Vrijdag: Visgehakt, botersaus, Aardappelen,
Worteltjes (gesnipperd), Watergruwel.
Zaterdag: Jachtschotel, Gebraden appelen.
GESTOOFDE ZUURKOOL.
1% pond zuurkool, 2/2 ons rookspek, des-
verk. knakworstjes, V2 kopje rijst, 2 kopjes
water.
We overgieten de zuurkool even met water,
indien ze te zuur mocht zijn, snijden het spek in
blokjes en braden het uit, totdat de dobbel
steentjes doorschijnend zijn, doen daarna de
kool erbij met de goed gewassen rijst en het
water en laten alles aan de kook komen,
draaien het gas laag en smoren de zuurkool
zachtjes gaar, ongeveer een uur. We moeten
echter zorgen, dat de kool voldoende vochtig
blijft om aanbranden te voorkomen. Te veel
water mag echter ook niet bijgevoegd worden,
omdat we geen vocht afgieten. We geven
hierbij aardappel-purée, b.v. V/2 K.G. aard
appelen worden goed gaar gekookt, fijn ge
stampt en vermengd met 4 d.L. warme
melk 4 theekopjes, waarin 100 gr. margarine
is gesmolten. Na het dooreenmengen kloppen
we de purée flink op, liefst met een garde,
zodat we heerlijk luchtig op kunnen dienen.
We doen de zuurkool op een grote platte (ver
warmde) schaal met een rand van purée er
omheen en over het geheel de worstjes, die
8 min. in zacht kokend water geweest zijn.
Nodig zijn deze worstjes echter niet, daar het
maal op zichzelf reeds voedzaam genoeg is.
GrBKLEEDE JAPON.
VKK 176b
Met zeer weinig
moeite kan menj
deze bijzonder
aardige japon
maken, die zoo
bijzonder goed
kleedt. Bedrukte
zijde wordt hier
voor gekozen, ter
wijl de garneering
uit plissé's aan
voorzijde en mou
wen bestaat. In
dien men aan ef
fen zijde of des
noods een wollen
georgette de voor
keur geeft, zal het
effect niet minder
goed zijn.
De japon bestaat
uit bovenstuk met
los voorstuk, waar
aan de plissé's ge
zet worden, terwijl
deze ook op de
mouwen aan een
aparte stofreep
worden bevestigd.
De tweebaans
rok heeft aan de
voorbaan een klein heupstuk, waaraan
twee stotreepen geknipt zijn, die dienst
doen als ceintuur en als garneering een
gesp of een paar glazen ringen hebben.
Ben. stof 4 el van 100 breed.
Pal i onen verkrijgbaar in de maten 44 en
48 voor SS cent.
GOEDE KNIPPATRONEN.
Patronen Kunnen per brie! aangevraagd worden
inet bijsluiting van ƒ0.58 in postzegels aan de
Moderedactrice, Roelofstraat 109, Den Ha.ia.
VANILLEPUDDING MET CITROENGELEI.
1 pakje gelei (citroen), 1 pakje vanille-
puddingpoeder, f2 L. melk, 1 eetlepel suiker
(indien althans geen suiker in de custard-
poeder is).
We brengen schraal /2 L. water aan de kook,
doen de Crystal Jelly in een kom en gieten
hierop steeds roerende het kokende water,
totdat gelatine en suiker geheel zijn opgelost,
hetgeen in enkele ogenblikken het geval is. Het
beste is de Crystal in een maat te doen, waarop
een halve Liter is aangegeven, aangezien de
inhoud van het pakje en het water niet meer
dan een halve Liter mogen bedragen. Een
stenen vorm wordt met koud water omgespoeld
en de vloeistof hierin overgegoten. Het beste is
de gelei daags te voren te maken om zeker te
zijn, dat deze goed stijf is.
De melk wordt aan de kook gebracht op
kopje na, daarna lossen we de suiker er in op
en voegen de aangemaakte custardpoeder erbij,
flink roeren, alles even laten doorkoken en
daarna de pan van het vuur nemen, de massa
met de garde opkloppen, totdat deze bekoeld
is, overgieten in een puddingvorm en koud
laten worden.
Bij het opdienen wordt in het midden van
de schotel de pudding gestort, terwijl de stijf
geworden gelei met een mes aan kleine blokjes
wordt gesneden en om de pudding heen gelegd,
hetgeen een buitengewoon aardige versiering
geeft.
GESTOOFDE PREI.
4 bossen prei, boter, sap van 1 citroen, zout,
peper en sago.
We snijden de prei aan stukken van 3 c.M.
Zetten ze daarna in water en zout en wassen
tenslotte zolang, totdat geen zand meer op de
bodem van de teil te zien is. We zetten de prei
op met ongeveer 2 kopjes water, doen er zout
bij en laten deze groente ongeveer drie kwartier
zachtjes koken, doen er daarna het gezeefde
sap van een citroen bij, boter en peper, laten
dit alles nog wat stoven en binden het vocht
met sago of maizena, zo nodig nog wat azijn
bijvoegen.
LAATSTE VRIJDAG
EN ZATERDAG
Wasschen J
Knippen 50 cent
Onduleeren i
MAISON C O R R Y
KLEINE HOUTSTRAAT 120
Bur. voor Successie
zaken en Hypotheken
(oud-ambt. Successierechten en
oud-chef-de-bureau van wijlen de
notarissen Burkens en van
Doesburgh)
Leidschevaart 324
Telefoon 10605
Behandeling van Erfenisaange
legenheden (successie aang.
scheiding, etc.), opmaken van
rechtsgeldige contracten (huur,
koop, vennootschap, geldlee-
ning). Belastingzaken, enz. Bij
ons bespaart men hooge kosten!
Adviesff L—
PRIJS 12 CENT
PLUS 3 ct. STATIEGELD
U proeft het direct:
Haas' mosterd perfect!
Correct dansen leeren
in 6 privélessen
UIT DEN BOSCHSTRAAT 13
bij Wagenweg
INSTITUUT MERCATOR
Koninginneweg 20,
HAARLEM
Opleiding Praktijk
examens. - Spoed
cursus v. afgewezen
candidaten.
Clubles vanaf f 3.-p. maand.
Ridderstraat 18
HAARLEM
TELEFOON 18310.
ELASTIEKEN
IJzersterk
Zonder naad
Buikbanden vanaf
1.95
2.20
3.75
Aparte paskamer.
Dames-bediening.
99
Sociëteit
(m. Bridgeclub)
C I u b I o c a a I bovenzaal
Hotel - Restaurant
„BOEKENRODE"
(b. h. Station Heemstede)
Ingezetenen van HEEMSTEDE
en Omstreken wordt gelegen
heid geboden tot introductie in
de Sociëteit op Zaterdag 11 -
18 en 25 Januari en voorts
elke eerste Zaterdag van de
volgende maanden, van 2-6 en
8-I2 uur.
HET BESTUUR
De door haar Ie klasse Perfecte bediening
alom zeer populair geworden Dames kapsalons
onder den naam
zijn te Haarlem alleen gevestigd:
Een greep uit onze prijzen
Permanent Wave „Eugène" f 7.S0; S. B. f 5.-; Verven en
Blondeeren vanaf f2.50; W. Watergolf f I Watergolf, Knippen,
Onduleeren fl.—W. Fönslag f0.70; Manicuref 0.75, enz., enz.
Eerste Heemst. Begrafenisonderneming
Anno 1868. Raadhuisstr. 6. Tel. 28090
MELKHANDEL
WIPPERPLEIN 3
Heemstede - Tel. 2860I
wenscht "zijn geachte Begun
stigers een
GELUKKIG NIEUWJAAR
Zoo'n broos, breekbaar iets, dat ten
hoogste een dag leeft
Loop dan ook niet de kans, dat Uw
advertentie na één dag aan de ver
getelheid wordt prijsgegeven. Laat
de kostbare boodschap over Uw
product niet na één enkelen dag in
lucht vergaan
Adverteer in Periodieken I Een Perio
diek wordt langer dan een dag
gelezen. Telkens weer neemt ieder
lid van het gezin het periodiek ter
handde naam van Uw product wordt
vijf, tien, vijftien maal door iederen
lezer gezien. Onwrikbaar prent Uw
advertentie zich m het geheugen I
DE EEN OF MEER MALEN PER WEEK OF PER MAAND VERSCHIJNENDE BLADEN