6 DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT 18 DECEMBER 1986 —No. öl J i KERSTBOOM. O, heerlijke Boom, met je stralende pracht, Je vroolijke kaarsjesgeflonker, Wat sta je daar rustig, als Toonbeeld van Kracht, Fèl afstekend tegen het donker. Jij brengt bij de menschen, hoè slecht ze ook zijn, Het goede toch altijd naar boven. Door jou wordt de Mensch in een stemming gebracht, Van rustig en vredig gelooven. O, heerlijke Boom, met je kleurigen tooi, Vol prachtige siers'len beladen, Je takken met sneeuwig^ vlokken bedekt, Omslingerd door zilveren draden... En als dan de Kerstklok te luiden begint: ,,Er werd eens een kindje geboren..." Dan voelen we 't heilige „Vrede op Aard' Weer sterker, dan ooit nog te voren. ENKELE KERSTGEBRUIKEN. Overal wordt het kerstfeest gevierd, maar overal op een andere manier. Ieder vogeltje zingt zooals het gebekt is. Van al die verschillende manieren wil dit artikel iets verhalen. Niet van die feestelijkheden welke in alle landen eender zijn, maar telkens een typeerend staaltje. In Amerika b.v. wordt Santa Claus in den Kerstnacht gevierd. De kinde ren krijgen geschenken, die voor zoover mogelijk in een oude kous ge stopt worden en de volwassenen doen zich te goed aan een kerstmaal, HRNS waarvan mincepie en plumpudding, benevens kalkoen de hoofdgerechten uitmaken. Zooals op St. Nicolaas onze kinde ren een verlanglijstje opstellen ter oriëntatie van St. Nicolaas, zoo doen de Duitsche kinderen dit op Kerstmis „Weihnachten". In dit land wordt buitengewoon veel werk gemaakt van dit feest. Nergens ziet men fraaiere kerstboomen, nergens is ook de Kerstmaaltijd met z'n „Leb kuchen", „Weihnachtsstollen'enz. zoo uitgebreid. Ook in Engeland slooft men zich uit om van Kerstmis iets bijzonders te maken. Het zingen van Christmas-car- rols is niet van de lucht en de mistle toe kent vele geheimen! De maaltijd is overvloedig en de plumpudding vormt ook hier „de kroon op het werk." Een typisch Zweedsch gebruik stamt nog uit den tijd van de heide nen, n.l. het verschijnen van de Joel- bock, een monsterlijk-uitgedoste gestal te, waarin later een of ander familie lid wordt herkend. De straatjongens houden er een spe ciaal sterrefeest op na. De Sterrekoning Judas en de Drie Koningen gaan zin gende langs de huizen en het is ver wonderlijk te bespeuren hoeveel Ster- rekoningen en Judassen er wel niet kunnen zijn. Hoeveel veranderingen het Kerst feest zelf ook heeft ondergaan de Kerstboom was er steeds aan verbon den. En al te zeer moet men zich daar over niet verwonderen, want vele eeuwen geleden reeds dacht men dat bepaalde boomen zegen aanbrachten. Volgens Prof. Arnold Meyer werd het eerst melding gemaakt van een Kerst boom omstreeks 1600. Het was de stad Straatsburg, die daarvan de primeur had. Verschillende schrijvers staven dit bericht. Van uit den Elses via Duitsch- land werden ook de nadere landen er mee bekend, Frankrijk in 1870 onder invloed van de Duitsche soldaten. KERSTSNEEUW. Maar er moet sneeuw liggen met Kerstmis, wil dien schoonen dag zijn volle schoonheid krijgen. Goeden, dik ken sneeuw, die zijn witte vreugde en zijn verrassende stilte over de wereld heeft getrokken. En 's nachts mane schijn! Dan eerst opent de verbeelding ha ren vollen gloed. En we zien ze dan duidelijker de herders bij het vuurken zitten wach ten, we zien ze zoo veel beter dan als er geen sneeuw ligt. Zoo zien we dan ook kleurig en juweelig de heilige 3 Koningen, alleen of met een macht van volgelingen van uit de verte naar het stalleken aanstappen. We zien het alles veel beter in de sneeuw en ook het stalleken is dan van veel suggestie ver waarde. Daarbinnen in den schemer zitten Jozef en Maria, gebogen over het ei- broze wichtje, de groote oogen van den os geven als licht, zijn natte snuit blinkt, en den ezel is één schemer. De menschen en dieren omringen dan be ter het kind met de warmte hunner liefde en de warmte van hunnen asem, en buiten bij de koude ligt den dikken sneeuw tot over het doorgaatte dak. De sneeuw maakt de verbeelding van het heilig gebeuren scherper, straffer en inniger. Ik steek een keerseken aan, opdat de Kerstmis een witte Kerstmis zij! (Felix Timmermans). KERSTMIS IN HUIS. Aantrekkelijke Versieringen. Toen het leven eenvoudiger was, ging men even naar buiten, naar het bosch, om te halen, wat men voor de kerstversiering van het huis noodig had Daar hakte men kerstboomen om en plukte lauwertakken of ander groen. Tegenwoordig verstaat men onder deze versiering dikwijls een overvloed van veelkleurige electrische gloeilampjes, en hoe geschikt zij ook zijn voor ver sieringen, soms maakt men er werkelijk een te overdadig gebruik van. Boven dien is het omdraaien van een schake laar op 24 December wel een heel fan- tasielooze manier om het feest in te leiden. Wij geven dan ook voor ons gevoel de voorkeur aan een versiering met het nooit afgezaagde groeen. Al halen wij het gewoonlijk niet meer uit het bosch, op de markt kunnen wij het te kust en te keur krijgen; denne-, sparre-, ce der-, hulst- en lauriertakken zijn alle zeer goed tot kransen en slingers sa men te binden. Hulst en andere besjes staan ook vroolijk, terwijl men hier en daar het effect kan verhoogen door druiven, granaatappelen of andere vruchten. Men kan ook de oude Itali- aansche meesters navolgen en kom kommers gebruiken als onderdeel van de decoratie. Stroobloemen en denne- appels staan ook mooi; de laatste kun nen desgewenscht verzilverd of ver guld worden. Eén punt wordt bij de meeste versieringen uit het oog verlo ren, n.l. dat zij „architectonisch" moe ten zijn, m.a.w. een bepaalden vorm moeten vertoonen en deze ook overal moeten herhalen. Niets is smakeloozer, dan een bos takken, die van een deur afhangt, of naast een schoorsteenman tel staat, zonder dat ze eerst zorgvul dig gerangschikt zijn. Heeft men iets moois in de kamer, b.v. een decoratie ven schoorsteenmantel, dan legt men er den nadruk op door een spaarzame versiering, waardoor de lijnen niet ver doezeld worden. Ik zag eens een zeer goede versiering, bestaande uit twee kleine dennetjes in potten met rood pa pier ter weerszijden van den schoor steenmantel en twee vazen met losse takken groen er op. Een andere aardige decoratie was grootendeels uitgevoerd met kleine denneboompjes van 30 a 40 c.M. hoog te, in roodgeverfde potjes. Een groene schaal met roode appels stond op den schoorsteenmantel en roode kaarsen voltooiden het geheel. Verder kan men elke decoratie afmaken met slingers; deze leggen echter bijzonder den na druk op deurposten, enz., en het hangt dus van het huis en zijn inrichting af, of men er gebruik van kan maken. Ook een mooie trap kan zeer goed met slingers versierd worden. Deze slingers behoeft men ook niet altijd met rood af te wisselen; gewoonlijk staan ver gulde palmbladeren en sterren van ver gulde sparappeltjes er wèl zoo mooi bij. Groen met lange naalden staat meestal mooier dan met korte naalden, vooral voor het versieren van deuren en trappen. Ook een hek kan er mede opgetuigd worden. Een origineel idee was het belichten van een alleenstaan de den in een tuin door een onzicht- terwijl ook kandelaars het brandgevaar grootendeels opheffen. Toch heb ik eens een zeer smaakvolle versiering gezien, waarbij op een balcon vier sparretjes in roode tonnen stonden, die met enkele witte electrische gloeilamp jes waren verlicht. Ik heb ook wel eens een zeldzaam mooie kerstboom met electrische gloeilampjes gezien; deze was bijna uitsluitend versierd met een overvloed van zilverdraden, z.g. „en gelenhaar", dat in de spaarzaam ver lichte kamer en door de enkele gloei lampjes in den boom schitterde, alsof baar opgestelden schijnwerper; men kan er zich geen voorstelling van ma ken, hoe mooi dat staat in een donke ren tuin. De oude Engelsche gewoonte van kaarsen in de vensterbank plaat sen is ook zeer decoratief. Waar men de versiering gedeeltelijk door middel van licht wil aanbrengen, zijn kaarsen beter dan electrische gloeilampjes; zij geven niet zoo'n fel licht, werpen een warmen glans over de gezichten en passen ook meer bij het karakter van het feest. Hetzelfde betreft het zingen van Kerstliederen door alle aanwezigen. Ook hier is de natuurlijke stem verre te verkiezen boven de gramofoon of de radiovox. Tegen het gebruik van kaarsen wordt dikwijls het brangevaar aangevoerd; dit wordt belangrijk ver minderd door altaarkaarsen te nemen, de boom een zilveren pyramide was. Verder was de boom versierd met zil veren bollen en lelies. Het effect was veel mooier, dan van de gekleurde en dikwijls bonte kerstboomen, die men gewoonlijk ziet. Toch moet men ook bij het versieren van een kerstboom wel over zeer veel smaak beschikken, om de kaarsjes te kunnen vervangen door electrisch licht, zonder het effect te verstoren door te fel of onoordeelkundig aangebracht licht. (Nadruk verboden.) KERSTVARIA. Kerstkinderen. Van oudsher gelooft men, dat kin deren, die op Kerstmis geboren wor den, een zeer gelukkig lot hebben. In Engeland werden de ouders van zoo'n kind door alle inwoners van hun dorp geluk gewenscht en met geschenken overladen. In Ierland hebben kerstkin deren zelfs zekere voorrechten in het bestuur der gemeente, omdat men hoopte, dat hun eigen geluk ook de gemeente tot zegen zou zijn. De geschiedenis verhaalt ons echter van drie kerstkinderen, die juist zeer ongelukkig waren. Keizerin Elisabeth van Oostenrijk zag haar naaste bloed verwanten op tragische wijze van haar zijde weggerukt, terwijl zij zelf na een innerlijk eenzaam leven te Genève ver moord werd. Goethe's zoon August werd eveneens op Kerstmis geboren en had een ongelukkig leven, omdat hij voortdurend leed onder het lot, den zoon van een groot man te zijn. Ten slotte heeft Peter Cornelius, de com ponist van de vroolijke opera „De Ka lief van Bagdad" zijn leven lang te strijden gehad tegen teleurstelling en tegenwerking, terwijl hij het succes van zijn werk niet meer beleefde en in bittere armoede gestorven is. Kerstgeschenken in het Oud-Romeinsche rijk. Ter gelegenheid van den winter- zonnestilstand, vierde men ook in het oude Rome een feest, de Saturnalia, dat evenals het Germaansche joelfeest door Kerstmis verdrongen is. De Sa turnalia waren feesten van uitgelaten vreugde; alle standsverschillen hielden op en de meesters dienden hun slaven op dien dag. Tot de gebruiken behoor de ook het wisselen van geschenken; bij voorkeur gaf men poppen, waskaar sen en noten; deze gebruiken zijn dus niet speciaal met het Kerstfeest ver bonden. Ook nuttige zaken werden ten geschenke gegeven; zoo spreekt Mar- tialis van notitieboekjes uit citroen hout of ivoor, schrijftafels, een ivoren kastje voor het bewaren van gouden munten, tandenstokers, gouden haar spelden, parasols, pruiken en gekleur de zeep. Kerstkaarten onder de Staatshoofden. Het gebruik, elkaar kerstkaarten te sturen, gaat meer en meer verloren. Het is echter nog altijd in -wang bij vorstenhuizen en bij presidenten. Deze kerstkaarten worden door vooraan staande kunstenaars ontworpen en het onderwerp is elk jaar iets anders. Vele vorsten laten op de kerstkaarten gebeurtenissen uit hun eigen leven of uit de geschiedenis van hun land af beelden, anderen geven de voorkeur aan godsdienstige onderwerpen. Zoo laten in Engeland de koning en de prin sen hun kaarten voorzien van een voorstelling uit Engeland's geschiede nis, terwijl de koningin en de prinses sen een kribbe met het Kerstkind of een ander op Kerstmis betrekking heb bend onderwerp kiezen. Deze kaarten worden uitsluitend verzonden aan staatshoofden en de naaste familieleden der regeerende vorsten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1936 | | pagina 8