ALKMAAR'S KAASHUIS De Ouwe Gaper P. J. BONHOF KRUU Benny en zijn Schaapje Een vrouw over „vrouwen" STA3SSCHSUWBUR6 NOOY's H. J. FEU E „MEN ZEGT RECTIFICATIE TON IC U M HAARLEM. Duurte ten spijt, handhaven wij prijs en kwaliteit. H. PEPER, Zandvoortschelaan 24, M. R. J. LAMMERSE HASTER ZANDVOORT HEEMSTEDE VOOR DE TUIN 00STERH00RN HET SCHERM GAAT OP AGENDA VOLKSVOORSTELLING „Ik ben zeventien jaar" GALA-PERFORMANCE SADLER'S WELLSBALLET Een goede wasscherij Stoomwasscherjj „FEMIHA" Kantoorlokaal huur te Dames Zomermantel of Tailormade, naar maat L. Veerstraat 20, Rundvlees. Varkensvlees. Blank KALFSVLEES Mooi Kapsalon ANNIE KROON EEN GOED VERZORGD KAPSEL PERMANENT WAVE f 5.50 Gierstraat 35 - HAARLEM Prima Edammer en Gouda Kaas Sedert 1924 Slijterij Wijnhandel Groote Krocht 28 Zandv. Laan 119 WIJNEN uit le klas Huizen JAN v. GOYENSTRAAT 12 - Tel. 12266 CONFISERIE CHOCOLATERIE mestsoorten - turfstrooisel graszoden - flagstones enz. 70r WOONHUIS mmbhuBM DE EERSTE HEEMSTEEDSCHE COURANT 3 Benny was mijn vriend. Zijn voordelen als vriend waren ontelbaar. Omdat hij er namelijk geen had! Met zijn verstand was het slecht ge steld. Maar om een eenvoudig kruiswoord raadsel mee op te lossen, ging 't nog wel. Overigens was Benny een aardige jongeman, die bij de meisjes wel in de smaak viel.... Op een weldadigheidsfeest trof hem het be kende pijltje.... Alleen ontkent Benny, dat 't een pijltje was; volgens hem was 't een bliksem straal, die hem schroeide... Gerda was een heel aardig meisje. Maar blauwe poppenogen in een perzikengezichtje en blonde „permanent"- golven had ook nog menig ander moeders kindje Hoe dan ook: Benny was verliefd op de eerste blik. Iéts moest er dan toch wel zijnHet was: nu of nooit die of geen! Een week later was hij met Gerda verloofd. Want tempo is al een zaligheid op zichzelf! Het gebeurde precies een maand later, dat Gerda's „bekoorlijke" lachje Benny op de zenuwen begon te werken! Dat „zilveren" lachje klonk zo ongeveer, fonetisch uitgedrukt, als „Mè-hè-hè!" Dat mag erg grappig en dod- derig zijn, maar als je het dikwijls hoortEr zijn wel sterkere mannen dan Benny... Enfin... Nu, Benny hoorde het in ieder geval dikwijls. En iedere keer moest hij denken aan een kudde schaapjes, als Gerda „mè-hè-hè" deed en hem met haar blauwe poppenogen, waarin niets te lezen stond, aanstaardeVoordat de tweede verlovingsmaand om was, moest Benny steeds met ijzeren zelfbeheersing zichzelf bedwingen, om niet wanhopig te gaan gillen, als Gerda lachte. Hij begon in te zien, dat hun banden tè sterk waren Als een man dat gaat inzienEnfin De derde (en onder ons gezegd: de laatste) verlovingsmaand kwam.... Binnen drie weken zou er bruiloft gevierd worden. Maar Benny was al zover gekomen, dat hij zichzelf afvroeg, of hij genoeg zelfbeheersing zou hebben om zijn gehele leven kalm te blijven, wanneer hij bij alle mogelijke en onmogelijke gelegenheden op „mè-hè-hè" werd getracteerd. En als een man zich dat gaat afvragen.... Enfin.... Deze toestand maakte Benny diep ongelukkig. Zijn moeder en die van Gerda waren nog oude vriendinnen. Zij ontmoetten elkaar geregeld en waren haast onafscheidelijk. Dit zou een pijn lijke geschiedenis worden, als hij de verloving nu verbrak. Benny kon immers van zijn moeder niet vergen, dat zij op haar leeftijd nog een andere kennissenkring zou zoeken, waar zij de moeder van Gerda niet zou ontmoeten. „Ahahemtnm!" dacht Benny, „wat moet ik toch beginnen?" en hij deed datgene, wat andere weifelachtige mensen in een dergelijke situatie zonder mankeren gedaan zouden hebben: hij besloot de raad van een ervaren, wijsgerigen man in te winnen. Die man was ik natuurlijk. „Ricci-mannetje," zei hij, (ik trok mijn wijs gerigste gezicht, om hem dergelijke onhebbe lijke titels af te wennen!), „Ahahemmm ik wilde je eens raadplegen over moeilijkheden, die een vriend van mij me heeft voorgelegd, maar waarvoor ik alleen de verantwoordelijk heid niet durfde te dragen," „Draai af!", zei ik en zocht kieskeurig een sigaret uit zijn doos. Die inleiding van dien vriend doorzag ik allangAch, een kwestie van wat ervaring en wat mensenkennis.... „Dus.... ahahemmm....! Mijn vriend is ver loofd met een meisje." „Tjonge.... machtig interessant!" „Doe niet misselijk.... met een meisje, waar van hij veel houdt!" „Komt ook wel meer voor.... Overigens: dan moet hij zo spoedig mogelijk met 't kind trouwen!" „Zeer zeker. Ahahemmm. (Die ouwe rad draaier is er vlug bij met zijn raadgevingen!!) Maar de zaak staat zo; het meisje heeft een gewoonte, waardoor de verloofde dreigt zenuw ziek te worden! (Nu moet ik wat anders be denken, anders merkt hij, dat ik van Gerda en mij spreek:) Zij heeft de hoogst onaangename gewoonte om na iedere zin.... met de ogen te draaien!" (Drommels, dat was me aan Gerda nooit op gevallen! Nu ja, dat vertelt hij me maar, om me om de tuin te leiden, 't Zal wel wat anders zijn.) „Zo een onaangename gewoonte kan het gewone gevolg van de zeer begrijpelijke, doch opwindende werking van de verlovings tijd op een jong meisje zijn. Die verdwijnt dan wel weer in de wittebroodsweken. Of de man went er zodanig aan, dat hij 't niet eens meer bemerkt!" „Onmogelijk! Totaaal onmogelijk!" streefde Benny tegen. (Nu ben ik even ver als in den beginne. Wat ben ik begonnen om die ez,el raad te vragen!!)" Ik keek op mijn horloge. „Je moet me excu seren, Benny.... ik heb nog een dringende af spraak, ben al haast te laat. (In die geschiede nis wil ik me liever niet mengen. Dat geeft later maar verwijten van beide kanten!!....)" Benny ging terneergeslagen zijns weegs. Er was niemand, die hem raad kon geven. In zo'n klem was nog nooit iemand geraakt! Wanhopig gewoonweg!.... Het beste is, dat ik 't Gerda eerlijk zeg.... Zo gezegd, zo gedaan. Benny trof Gerda in de tuin van haar ouderlijke villa aan. „Dag Benny.... mè-hè-hè!", zei ze zonder veel enthousiasme. Benny kreeg weer een wild gevoel....! „Ahahemmm! Benny ging verlegen van de ene voet op de andere staan. Tenslotte was het een afschuwelijke moeilijkheid om een verloving te verbreken... Maar het kón niet anders. „Ahahemmm!".... „Aaaaai, om 's hemelswil!" gilde Gerda wan hopig en stopte beide oren dicht. „Alweer dat eeuwige Ahahemmm van jou! Ik kan het niet langer verdragen!!! Het is tè veel voor mijn zenuwen!!!".... Benny richtte zich op. Heel zijn gekrenkte mannelijke waardigheid protesteerde tegen haar bedoelingen! „Wat bedoel je met die woorden?" „Gelukkigdat 't eruit is!" zei Gerda op gelucht. „Die keelschraperij van jou maakt me zóóóóóó nerveus, dat ik er ziek van word! Ik smeek je, mij te willen vrijlaten onze ver loving te verbreken. Wij kunnen immers, des ondanks, wel goede vrienden blijven!?" „Zou je denken...?" zei Benny koel, „maar wat zou je er van gezegd hebben, als ik nu eens hierheen gekomen was om te trachten onze ver loving te verbreken, omdat ik een van jouw gewoonten niet langer kon verdragen?! 1!" „Dat zou zeer zeker voor mij erg pijnlijk zijn geweest. Wees daarom maar blij, dat ik zulke gewoonten niet heb! Ik weet nü, hóé onaange naam het is voor anderen!! En dan.... iemand te moeten zeggen, dat men één van zijn ge woonten niet meer kan verdragen.... Brrrr! En fin, einde goed, alles goed.... mè-hè-hè!" „Ahahemmm! Het is beter zo." „Ik ben blij, dat je het ook zoo inziet, „Mè-hè-hè." „Ahahemm." HET OUDSTE LEVENDE WEZEN: EEN PALM. Een Amerikaanse expeditie, die onlangs uit de Australische wateren is teruggekeerd, had zich tot taak gesteld, het oudste nog levende wezen te ontdekken, onverschillig of dit een dier of een plant zou blijken te zijn. Botanici maakten de expeditie opmerkzaam op een boom op de Tambourine-berg in Queensland. Een onderzoek wees uit, dat deze boom volgens een nauwkeu rige schatting ongeveer 15000 jaar oud moet zijn, een ouderdom, die nog door geen enkele andere boom, voor zover bekend, is overtroffen. Drie jaar geleden werd de stam van de boom ernstig beschadigd, doch de palm, die al 15000 jaren getrotseerd heeft, zal ook waarschijnlijk deze wonden wel te boven komen, want hij groeit alweer lustig door. Nervositeit achter de coulissen. Oeoehoeaaah! Oehoeaah! weerklinkt het dof en grommend uit de roofdierenkooi; de grote koningstijgers zijn weer eens in een slechte stemming. Miss Ella beweert, dat het dier te lijden heeft van de zenuwachtige sfeer, welke achter de schermen van elk wereldvariété hangt voor men gaat opbreken. Er heerst daar een drukte van belang, geen doet in bedrijvigheid onder voor den ander. Volgepropte koffers worden met vereende krachten dichtgesnoerd. Stemmen worden hees van het schreeuwen en bevelen: optreden, dat mag geen seconde te laat geschieden. Het publiek mag er geen flauw vermoeden van hebben wat zich achter de coulissen afspeelt, het mag niets vernemen van het lachen en huilen, van het dierengebrul en van het gejacht der artisten. Zij, achter de schermen, moeten aan duizend en één dingen denken: „Zijn de kaarten voor het vliegtuig er al?" „Kan er nog een wagen achter de trein?" „Wie zorgt voor dat zieke dier?" Vijf minuten tussen deze krielende mensen, en ge zult voor goed beseffen wat het betekent de organisatie te leiden van een wereldvariété of circus! Wanneer déze voorstelling ten einde is, luidt het parool van allen zonder onderscheid: pak ken! Alles in orde maken en des nachts naar een andere stad vertrekken. De volgende morgen is men daar bij het krieken van de dag. Van slapen is niet veel gekomen. Een kort ontbijt en dan terstond aan het oefenen en repeteren voor het nieuwe nummer; generale van muziek en programma! Want alles moet sluiten als een bus, van de eerste tot de laatste dag. Dat weten zij: artist kan men slechts zijn, wanneer men iets presteert en bovendien moet men een persoon zijn, waarop de werkgever zich kan verlaten. Uiterlijk mag men dan trekken van zenuwachtigheid vertonen, innerlijk moet een rust en ijzeren wil heersen. Een doodssalto met trillende zenuwen? Dat zou een gevaarlijk variété-nummer worden! Neen, de artist weet: zolang hij zijn beroep uit oefent, bestaat voor hem niet anders dan het werk! Zij leiden een soort zigeunerleven, altijd ge wapend met gepak en koffers. Voor een derge lijk circus bestaan nergens ter wereld grenzen. Onder de leden treft men geen alcoholisten en geen verbruikers van verdovende middelen. Men kan het om zijn beroep niet permitteren. Koffie houdt hen op de been. Laat wordt het altijd. Zij slapen betrekkelijk kort na een lange dag van hard werken. De artist houdt met een ware overgave van zijn werk, want het karakteristieke van het werk is eigenlijk zijn kinderlijke „naïe- veteit". De artist houdt van zijn werk, welke in geen verhpuding staat tot zijn prestaties. De laatste avond Programmawisseling, schijnwerpers worden ontstoken, lichtbundels zwaaien over het po dium, de seininrichtingen werken snel, bepaalde dingen worden nog snel veranderd heeft me daar op het laatste ogenblik iemand geprobeerd den concurrent een vlieg af te vangen! Lucht van poeder, zweet, stof, parfum vermengen zich door elkaar. Bleek als een witte zomerwolk ligt de spanning van het publiek over het theater. Het publiek, dat met achterover gebogen hoof den ademloos ziet hoe de artist de „salto mor- tale" verricht. Dit alles geeft een onbeschrijfe lijke atmosfeer. Rusteloos trekt de artist over de wereldbol. Hij maakt het tournée, dat anderen voor hem hebben uitgedacht, want zonder „managers" kan hij niet. Hij is trouwens artist en geen zakenman. Tempo, tempo is het parool! Nu nog deze kabel wat strakker aanhalen, dan de girls waarschuwen, de jongleurs en de krachtreuzen staan gereed. Men kan haast niet geloven, dat het hele apparaat, samengesteld uit zoveel top prestaties, stuk voor stuk, maar ook bloot staande aan zoveel mogelijkheden op mis lukking zo op de minuut af functionneert. En dan is het zover! Reeds loopt een vrouwe lijke page met het nummerschild over het toneel, het applaus zet in, een gongslag, weer handen geklap. Een zenuwslopende spanning heerst voor en achter de coulissen. Dan staat de artist op het toneel in het schelle, onmeedogenloze licht van de schijnwerpers. Zijn nieuwe nummer beleeft vanavond zijn première! Of hij siicces heeft? Het hangt van het publiek af! HET WITTE HUIS IS NIET ORIGINEEL. Toen in 1792 de Amerikanen een idee voor een woning zochten voor de regering, gingen zij wat eenvoudiger en radicaler te werk dan bijvoorbeeld thans de vroedschap van Amster dam, die een nieuw raadhuis wil bouwen. Het Witte Huis, dat het symbool is geworden van de gehele Amerikaanse politiek, is n.l. volstrekt niet origineel met dat doel ontworpen, maar is niet anders dan een kopie. Het origineel staat te Dublin en heet daar Leinster House. De ar chitect, de Ier James Hoban, bood, toen hij hoorde, dat men een ontwerp zocht, een kopie van het Leinster House aan. Men betaalde hem daarvoor.... 500 dollar. En aan de hand van de plannen bouwde men toen het Witte Huis. Ho- ban trachtte later nog meer geld te krijgen, maar men wees zijn aanspraken eenvoudig van de hand met de mededeling, dat hij, als hij het niet genoeg vond. dan maar geen genoegen met de betaalde 500 dollar had moeten nemen. door AMY GROSKAMP—TEN HAVE. Het is de moderne geest van moed en durf die de vrouw bewonderens waardig maakt. Het is de moderne geest geschraagd door de ouderwetse deugden, die haar onweerstaanbaar doet zijn. EEN film, geschreven door een vrouw, ge speeld door vrouwen, uitsluitend vrouwen zonder één enkelen man. Wij krijgen niet één man te zien, maar wij merken het niet. De man, die hier schijnbaar op de achter grond blijft, neemt echter in werkelijkheid het eerste plan in. Het is niet de vrouw, maar de man, die deze hele film beheerst: hij is de spil waar alles om draait, de aanleiding, de oorzaak, de ontknoping en de rest! Wij zien hem niet (of beter gezegd: wij zien „hen" niet, want er zijn verschillende mannen), maar hun aanwezigheid is zo tastbaar duide lijk, dat wij ons niet voordat de laatste scène gespeeld is, er rekenschap van geven, dat wij den man, die ook ons zo geheel is gaan bezig houden, in het geheel niet gezien hebben, d.w.z., niet gezien met onze ogen. Maar in gedachten zién wij dien man meespelen zó duidelijk alsof hij op het doek vóór ons stond. En dit is een heel knap staaltje van filmkunst. Deze film heeft de vrouw een boodschap te brengen, een boodschap en een waarschuwing, die feitelijk de kern vormt van het geheel. Maar om tot die kern door te dringen moeten wij eerst in staat zijn dwars door het uiterlijk heen te- zien. En dat uiterlijk, dat wordt ons hier opge dist in een verwarrende veelheid, die boeit en verbluft en soms een beetje onthutst en in ieder geval.... afleidt. Wanneer wij deze film goed willen zien, zó willen zien, dat wij achter de dwaas-geestige satyre, die in hoofdzaak de rijke Amerikaanse vrouwen van een bepaald milieu hekelt, het al gemeen menselijke ontdekken, dan moeten wij al dadelijk beginnen met alle typisch Amerikaanse toestanden en interieurs te beschouwen als te behoren tot het „décor". Het is dit uitmiddel puntige, voor Hollandse begrippen hier en daar bijna onaanvaardbare „décor", dat voor sommi gen de film af en toe op een tamelijk onwezen lijk plan zal doen belanden. Wij kennen (gelukkig!) geen juffrouwen die haar dagen verdromen in medicinale schuim- baden, die de slanke lijn bevorderen en geen kranten, die met letters-van-5 c.M. zonder blik ken of blozen de intiemste bijzonderheden publi ceren over bij een echtscheiding betrokken per sonen. Wij kennen hier niet de laagheden en de intrigues, die ginds worden te baat genomen om in maatschappelijke kringen toegang te ver krijgen. Het feit, dat vrouwen, die gaan scheiden zich uit doodsangst voor sensationele onthul lingen in de kranten gedurende hun scheidings proces terugtrekken in het afgezonderde plaatsje Reno in Nevada, waar ieder als in een glazen huis leeft, teneinde als het ware tevoren alle lasterlijke aantijgingen te ontzenuwen door een soort openbaar „goed gedrag" dat zoiets nodig kan zijn, is voor onze begrippen pijnlijk en onterend. En zo is er veel, waar wij vreemd tegenover staan, maar dat vreemde is, hoewel geestig, sprankelend en onderhoudend, niet de hoofd zaak. De hoofdzaak is de centrale figuur uit deze film (Norma Shearer), de normale vrouw, de liefde-vrouw, de moeder, de figuur tot wie iedere Hollandse vrouw zich onmiddel lijk aangetrokken zal gevoelen, omdat in haar belichaamd is al datgene wat tot de intrensieke levenswaarden behoort. De uiterlijke omstandigheden, die hier als het ware de flonkerende lijst vormen, omramen een gebeuren, dat van alle landen, van alle tijden en van alle standen is: de vrouw, die haar huwe- lijkslijksgeluk bedreigd ziet door een geweten loze intrigante en terwille van deze verstoten wordt door den man, die zij trots alles lief blijft hebben. Zoiets gebeurt overal. Helaas vermag dit schrijnende onze aandacht nauwelijks meer te boeien. Maar wat is het dan, dat deze film zo ont roerend van diepe menselijkheid maakt, ook voor ons, Hollandse vrouwen? Diat is de onont koombare en onweerstaanbare invloed, die er uitgaat van zuivere, natuurlijke, waarachtige goedheid, die aan land noch zede gebonden is en zich zelf altijd gelijk blijft, overal en altijd; temidden van al het gekunstelde, al het opge schroefde en onnatuurlijke, gaat deze eene nor male vrouw met gezonde opvattingen en gezon de aspiraties als een verfrissende adem door een min of meer zwoele benauwenis. De tegenstellingen zijn opzettelijk wat aan gedikt, want wie het publieke geweten wil wak ker schudden moet beginnen met een sterk ver grootglas te gebruiken. De film „Vrouwen" drijft op vaak onbarmhartige wijze de spot met 1001 typisch vrouwelijke hebbelijkheden en on hebbelijkheden, maar onder dat schitterend flikkerend spel van een rake en rappe geest voelen wij als ondergrond de onuitgesproken verheerlijking van de „vrouwelijke vrouw", dat wonderlijke ideaal, dat in ieder mannenhart leeft, altijd geleefd heeft en altijd zal leven. Deze film is een spiegel, niet alleen voor de vrouw uit de grote wereld, maar évenzeer voor de vrouwen uit de dorpen en de gehuchten, de plattelandsvrouwen en de vrouwen uit de kleine provincieplaatsen. Wij allemaal ieder onzer onverschillig waar, arm of rijk, oud of jong (mits onbevooroordeeld genoeg tegenover de eigen tekortkomingen staande), kan zichzelf terugvinden in deze film. Ja maar.... zó dwaas, zó leelijkzo onbe heerst doen wij toch niet? Het is sterk vergroot toegegeven! Maar.... e.... heeft U wel eens anderen achter uw rug gehoord over uw tekortkomingen?! Dames, gaat naar deze film en doet er uw voordeel mede! Ook als gij geen schoonheid zijt zoals Norma Shearer. Ook als de bordekwasten en huishoudschorten en mattenkloppers in uw leven een grotere -plaats innemen dan bont en juwelen en avondjaponnen, ook dan geldt voor U voor 100% precies dezelfde maatstaf. Vrijdag 3 Mei - 8.15 uur Het Nederl. Tooneel van Paul Vandenberghe. Het groote tooneelspelsucces van het seizoen/ Hoofdrollen; Guus Oster, Theo Frenkel, Corrie Korevaar, Louis de Bree, e.a. Pr. alles inbegr. 0.85-/ 0.50 Zaterdag 4 Mei - 8.15 uur Het Nederlandsch Tooneel. Blijspel van Arthur Macrea met Annie van der Lugt Melsert-Van Ees Norm pr. - Coupons geldig. Vrijdag 10 Mei - 8.15 uur Ned. Concertdireetie J. Beek (42 dancers) Orchestra: Haarl. Ork. Ver. ConductorConstant Lambert Progr.The Rake's Progress (De lotgevallen v. oen losbol) Les Patineurs - Parade. Pr. alles inbegr.3.35-/ 1.20 Pl.bespr. vanaf Woensdag van 103 uur - Tel. 10189. behoeft niet noodzakelijk een dure wasscherij te zijn. Probeert u b.v. eens onze overweeksche waschaflevering! Helder gewasschen en keurig gemangeld nog steeds tegen een lagen prijs. REGENTESSELAAN 40 Telefoon 13466 In de advertentie van de firma HABERMEHL, Raad huisstraat 95, Heemstede, geplaatst i n De Eerste Heem- steedsche Courant van 25 April '40 stond abusievelijk vermeld „4 turkjes van 25J nu 22J-," hetgeen moest zijn „3 turkjes van 25i nu 224 ct." aangeboden in het centrum van Haarlem. Brieven onder No. 127 bureau van dit blad. vanaf f 35.—. Prima kleermakers werk. Exclusieve modellen. Kleermakerij H. STEVENS Wagenweg 22 - HAARLEM TELEF. 16317. tegen moeheid, zenuwzwakte slapeloosheid Vlo Liter 40 ct. Staal wijn, gr. flesch f 1.20 Wits maag en slijmpillen, werken laxeerend, zonder kramp, doos 30 ct. Zuiveringzout, p. ons 5 ct. Karlsbad zout, p. ons 5 ct, Eikel-cacao, zeer versterkend, ook voor kinderen, p. ons 30 ct. Vermageringsthee, ons 40—25 ct. Alle kruiden, ook recept zoetstof vervangt 2 pond suiker Onschadelijk doosje 6 ct. Motgas 6 voor 25 cent Elast. kousen f 2.50, 1.95 Ook dunne lastex (2 reks) Buikbanden Breukbanden. Thuisbezorgen, Tel. 16625 DEMIf 2.25 COSTUUMS .f2.50 REGENJASSEN .f 2.50 incl. waterpr. MANTELSf2.25 JAPONNEN v.a. .f 1.50 Geheel grondige behandeling. STOOMERIJ „DE PAUW" OOST INDIëSTRAAT 74 HAARLEM (W.) - Tel. 16889 BIEFSTUKper pond 0.90 ROSTBIEF0.65 BAKLAPPEN0.70 CONTREF1LET0.65 FIJNE OSSEHAAS 0.80 FRICANDEAUper pond 0.65 2 pond voor 1.25 CARBONADE RIB0.58 CARBONADE HAAS0.63 CARBONADE SCHOUDER0.50 2 pond voor 0.96 2 p. Lappen 1.10 - Lever p. p. 0.60 - Fricandeau 2 p. 1.30 Ook deze week 2 pond Gehakt h.o.h. 0.75 Telefoon 27432 JAN v. GOYENSTRAAT 28 - TELEF. 14699 SCHOONMAKEN VAN HAARDEN EN KACHELS SLIJPEN EN REPAREEREN VAN GRASMACHINES EN SCHAREN BROOD-, BANKET- en BESCHUITBAKKERIJ Kruisweg 1226, Haari.meer, Tel. K 548-273 (Vijfhuizen) Specialiteit in Witbrood, Melkbrood en prima Zeeuws Tarwebrood - Koek, Banket, Beschuit, etc. Wagenweg 17 Telefoon 15675 is een waarborg voor het slagen van Uw geheele voorkomen. Wij hebben met onze behandeling met Oleo Cap een groot succes. Probeert U het ook eens? MEVR. VAN ROON-KROON vanaf 29 cent per pond TELEFOON 2654 dRIN K TELEFOON 27926 COULANTE BEDIENING Alle gewenschte BIEREN en MINERALE WATEREN VRAAGT PRIJS voor het lakken en moffelen van Uw rijwiel bij Electro-technisch Bureau Rijwielhandel v.h. Hellingman GR. HOUTSTRAAT 173 Telefoon 10063. Pain francais Het bekende fijne dunne boterkoekje gewone prijs 60 ct. p. J p. alleen a. s. Zaterdag a 48 4- 2 50 ct. p. J p. Theegebakjesa 6 ct. per stuk Div. gebakjes8, 10 en 12J,, Niniche punten I24„ Choc., chipolata, marasquin, mokka en vruch ten cakesa 50 Nougatine cakea 60 Bonbons, eigen fabrikaata 30 ct. per ons Onze kassabons hebben 4% waarde RAVELINGSSTEEG 13 - TELEFOON 11292 HEEMSTEDE,RAADHUISSTRAAT O. BEGRAFENISSEN Tei. 28090 Gaat U boodschappen doen, winkelen, naar bioscoop of theater 1 Uw rijwiel geen bezwaar. Rijwiel stallen 2 ct. p. 3 uur. W. v. DANTZIG Jacobijnestraat 9 Zondags gesloten, overige dagen geopend van 8 u. v.m. tot 10.30 n.m. gevraagd in ruil voor prima beleggings huis te Amsterdam, waarvan huurop brengst f 1250.- p. j. Br. nr. 200 AGIDUS, Amsterdam-C.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

De Eerste Heemsteedsche Courant | 1940 | | pagina 5