N ieu wsberichten.
DE GESTOLEN KLOK,
a. rentengevende geldbelegging.
b. ter voldoening van rijksprovinciale
belasting en van plaatselijkedirecte
belasting, dijk, polder en dergelijke
lasten.
c. onderhoudskosten aan onroerende goe
deren, anders dan tot weelde aange
houden.
d. handel, beroep of bedrijf.
e. renten van opgenomen gelden.
uitkeering van vruchtgebruik en lijf
renten en wettelijke uitkeering aan
meerderjarige bloed- of aanverwanten.
Artikel 6.
Jaarlijks, na de maand Octoberwordt
door den Gemeenteraad eene Commissie van
minstens vijf personen benoemd, Burge
en Wethouders gehoordwelke Commissie
aan B. en W. adviseert omtrent de klas-
sificatie der belastingschuldigen.
Indien de Commissie adviseert de be
lastingschuldigen in eene andere klasse te
plaatsen dan waarvoor deze zich hebben
opgegeven, zal daarvan aan hen bericht
gezonden worden.
Ten aanzien der belastingschuldigen,
die nalatig zijn gebleven in het doen van
opgave, zal zij adviseeren, in welke klasse
zijnaar hun oordeel behooren.
Artikel 7.
Ingeval de belastingschuldigenwier
aangifte is verbeterd, geen genoegen nemen
met de klassificatie der Commissie, zal
hun gelegenheid gegeven worden, vóór
dat de kohieren door B. en W. worden
opgemaakt, aan dezen het bedrag hunner
vertering aan te toonenof door daartoe
door hen gemagtigden te doen aantoonen.
Artikel 8.
(Zie artikel 8, verordening 13 October
1882).
Artikel 9.
Als boven, als artikel 9.
Artikel 10.
Als boven, als artikel 10.
Slotbepaling.
Deze verordening treedt in werking op
den Isten Januari 1884.
Wordende de tusschenvoeging vaneen
volgend artikel in overweging gegeven.
kinderen gelijk gesteld. Voor kinderen bo
ven 21 jaren, die wegens voortdurende
lichaams- of zielsgebrekenniet in hun on
derhoud kunnen voorzienwordt mede kor
ting verleend.
A. J. de L.
Aan belastingschuldigenhoofden van
huisgezinnenwier vertering in eene der
tien eerste klassen is vallendewordt voor
elk ten zijnen laste zijnde kind beneden 21
jaren, (inwonende kinskinderen inbegre
pen) twee ten honderd korting op het
verschuldigd belastingbedrag verleend.
Ouderlooze kinderen bij bloed of aan
verwanten inwonende, worden met eigen
Vrijdag is de zitting der Staten-Gene-
raal gesloten met eene sluitingsrede van
den Minister van Binnenlandsche Zaken.
Uit den Haag is het teleurstellend
bericht ontvangendat Z. K. H. de Prins
van Oranje de opening van de kamers niet
zal hijwonen.
Ter aanvulling van ons bericht betref
fende de belastingplannen der Begeering
kunnen wij zegt het Vaderlandnogmede-
deelendat een invoerrecht op het graan
van f 1,50 per last zal worden voorgesteld.
Door bemiddeling van de Nederland-
sche Handelmaatschappij is Donderdag
weder f 16.000 overgemaakt aan de plaat
selijke kommissie te Batavia voor de
ramp op Java, in't geheel derhalve reeds
ƒ86.000.
Bij de Centrale Kommissie is van
Z. M. den Koning en van H. M. de Koning
in ontvangen de belangrijke som van
ƒ5000, bestemd voor de noodlijdende be
volking van Nederlandsch Indiëter gevol
ge der ramp door de uitbarsting op Kra-
katauterwijl bij Z. K. H. Prins Alexander
der Nederlanden voor hetzelfde doel is
ingekomen van H. K. H. de Groothertogin
van Saksen, geboren Prinses der Neder
landen, eene som van ƒ3000.
De heer Alfred Kruppchef der
beroemde firma van dien naam te Essen
heeft 5000 gezonden voor de noodlijdenden
op Java en Sumatraennaar het Dagbl.
v. Z. H. en 's Gr. verneemt, heeft de Goe-
verneur vau de Straits Settlements het zeer
aanzienlijk bedrag van 26.000 dollars ter
beschikking gesteld van den Goevernenr-
Generaal van Nederlandsch-Indië, ten be
hoeve van de noodlijdenden in Bantam en
de Lampongs.
In Frankrijk had aan het Ministerie
van Justitie de tweede zuivering van
rechterlijke ambtenaren plaatsthans gold
het de ondervoorzitters en leden van 26
hoven van appèlwaaronder ook het Hof
van Parijs. Men verwachtdat de geheele
zuivering der magistratuur volgens de nieu
we wet vóór 15 Oktober haar beslag zal
gekregen hebben: In de kwestie met
China zal Frankrijknaar het schijntzich
zeer inschikkelijk toonenalthans de Ee
geering zal de onderhandeling hervatten
op den grondslag van het traktaatindertijd
door den heer Bounée ontworpenmaar als
waarborg zullen alle noodige strijdkrachten
naar het punt van kwestie worden gezon
den. Tot deze handeling acht de Eegeering
zich bevoegdzonder de kamers bijeen te
roepen. Hit Hongkong wordt van 14 Sept.
getelegrafeerddat een gevecht van 8 uren
heeft plaats gehad tusschen de Franschen
en de Tonkineezen. De Franschen verloren
aan dooden en gekwetsten 2 officieren en
50 mande vijand 5 a 6000 man. Te
Kanton moet het voortdurend zeer onrustig
zijnen de toestand der vreemdelingen daar
niet benijdenswaardig wezen.
De bekende Iersche volksleider Mi
chael Davitt heeft te Waterford eene rede
gehoudenwaarin hij het onvoldoende der
Iersche landwet betoogde. Het geheele land
heerschap beweerde hijmoest worden
afgeschaften eerst wanneer het land aan
het volk zou zijn teruggegevenzou Ierland
te vreden zijn.
De Hongaarsche bisschop Sigismond
Kivacz heeft in eene cirkulaire zijn geeste-
•lijkheid gelast van den kansel het volk
te waarschuwen tegen de anti-Joodsche
bewegingomdat de Cristelijke godsdienst
verdraagzaamheid predikt en alle vervol
ging afkeurt. De heer Sombisehlid van
den Hongaarschen Eijksdag, heeft in een
open brief aan zijne kiezers zijn diep leed
wezen over de anti-semitiesche buitenspo
righeden te kennen gegeven en de aanleg-
gers verantwoordelijk gesteld voor de
gepleegde moorden en plunderingen. Hij
beweert, dat de Joden gehaat worden,
alleen omdat zij hun tijd niet met spelen
en drinken doorbrengenmaar spaarzaam
en werkzaam zijn.
Te Wittenberg is het Lutherfeest
gevierd. De Keizer was verhinderd daarbij
tegenwoordig te zijnmaar heeft zich bij
de feestviering door den Kroonprins doen
vertegenwoordigen, die bij de inwijding
der Lutlier-Ilalle eene rede uitgesproken
waarin o. a. door hem gezegd werd„de
kracht en het wezen van het Protestantisme
zijn niet in de letterin versteende vormen
gelegenmaar in het najagen van de Criste-
Eijke waarheid" woorden, die door de
steile Luthersche ortkodoxie in Duitschland
ter harte mogen worden genomen.
De Turksche Eegeering springt op
wonderlijke wijze met haar onderdanen om.
Ten bewijze moge strekken hoe er op het
eiland Chios gehandeld wordt. Ten gevolge
van de verschrikkelijke verwoesting door
de aardbeving aangerichtwaren de bewo
ners ten achteren in het betalen der be
lasting. Wat doet nu de Eegeering? Zij
zendt naar de voornaamste plaatsen mili
tairen; deze betrekken de wacht aan de
poorten en nemen eenvoudig paardenezels
wagens en voortbrengselen van de boeren t
die ter markt gaan, in beslag, en geven
die niet terng, voordat de belasting van
alle jaren aangezuiverd is. Toen gingen de
boeren hunne waar aan huis verkoopen
doch onmiddelijk liet de goeverneur aan
plakken en omklinken, dat het iedereen
verboden was van hen te koopen jamen
moet nog verder gegaan zijn en eenvoudig
jongelieden opgepakt en in bewaring gehou
den hebbentotdat hun ouders hunne en.
de door hunne familie verschuldigde be
lasting betaald hadden. Zeker een eigen
aardige manier van belasting innen.
De Cholera is in Egypte nog niet
geweken. De korrespondentder Daily News
meldde, dat de sterfte te Alexandria in de
laatste dagen zelfs hooger was dan in de
vorige weekterwijl vele gevallen een snel
verloop hadden. De Khedive is te Haïr»
aangekomen en met alle eerbewijzen ont
vangen. Een Engelsch regiment vormde
een eerewacht, een Egyptiesch regiment
stond buiten het station. De straten waren
vol toeschouwers. De verjaardag van den
slag bij Tel-el-Kebir werd niet gevierd.
Van de verschillende stations van
Londen vertrekken in een etmaal 2200
spoortreinen. Hiervan zijn 1750 lokaal-
treinen die niet verder dan 30 mijlen gaan.
Te Stassfurt in de Pruisiesche pro
vincie Saksenzijn aardschuddingen waar
genomen dievreest meneen gevolg zijn
van het ondermijnen van den bodemen
dus zeer gevaarlijk geacht worden. Men
geeft de volgende verklaring van den angst
der bevolkingalvorens het ontginnen der
zoutmijngelegen onderden bodem, waarop
Stassfurt is gebouwdvoor rekening van
den Staat werd aangevangenbestonden
in de nabijheid der genoemde stad zooge
naamde zoutkeeten, zoutziederijen. Het
materiaal daarvoor werd uit den echoot der
aarde opgepompt en gedurende een tijdperk
van 1000 jaren is men daarmede onafge
broken voortgegaan. In dit lange verloop
van jaren zijn de uitgestrekte onderaardsche
zoutmeiren leeggepomptzoodat zij althans
kolossale holten in den ondergrond vor
men waardoor aan het dekkende gesteente
alle steun is ontnomen voor zooverre
dit de gewelven vormt over de voormalige
onderaardsche meiren. Door schuddingen
en andere bewegingen in de aardkorst zijn
deze gewelvendie allen boven de eigent-
lijke zoutmijn liggen, allerwege gebarsten
Eene dorpsgeschiedenis uit de Krivoscie,
Naar het Servisch.)
4)
„Beslist of wij naar Cettinje tot het
gerecht zullen gaan, of dat wij op onze
beurt de klok zullen stelen? Gij
moet u voor 'teene of voor't andere
verklaren."
't Eerst nam de Barjaktar (vaandel
drager) het woord:
„Knes, het verwondert mij, dat gij
u op zulk een dwaalspoor laat bren
gen. Wilt gij met de dieven voor't
gerecht komen?Dat nooit. Al wil
den de bewoners van Ljesnjan ons
driehonderd klokken en nog een sche
pel gouds op den koop toe geven,
zou ik daar niet voor kunnen stem
men. 't Zou mij voorkomen als had ik
geen neuszoolang ons onze klok niet
zou zijn teruggegeven. Maar luister
eens mannen, naar 'tgeen ik u zeg:
moogt gij het goed vinden en er hon
derdmaal mee tevreden zijn, ik kan
het niet. Als onze eerwaardige klok
die mijne voorouders voor meer dan
honderd jaren, van eenen Negerstam
aan den Senegal gekocht hebben en
aan onze kerk hebben gewijd, niet
boven van den heiligen Johannes klinkt,
zoo waar helpe mij God in mijn ge
loof aan hem ik ga er heen, ook al
wist ik dat mijn hoofd er meê gemoeid
was. Gelukt het mij niet de klok te
krijgen, dan vernietig ik haar opdat
zij in 't vervolg noch voor hen noch
voor ons klinke. Daarom, spoed u
om haar terug te brengen, al moeten
wij er ook allen bij omkomenen vóór
het noch bekend wordt, dat men
weet, waar zij is."
De oude Rasko was echter eene
andere meening toegedaan.
Met over de borst gekruiste armen
stond hij daar en luisterde naar 't geen
de Barjaktar zeide. Hij merkte op:
Ik ben er voor, dat wij de zaak voor
het gerecht brengen. Want zich bij het
wreken te overijlen staat met schande
gelijk. Willen wij uittrekken om ons
leven te verliezen? Dat is bij spoten
schande op nieuw spot en schande voe
gen. De kerk van de heilige Petka is drie
dagreizen van hier verwijderd; zij staat
in een vreemd landin de Cernagora
midden in een dal, dat goed bebouwd
is; zij is rondom door hofsteden en
schaapskooien omgevenzoo zelfs dat
het moeielijk zal zijn daaruit één zaad
korrel te ontvreemdenlaat staan dan
zulk eene klomp erts als eene klok.
Voor den Barjaktar is waarlijk alles
gemakkelijk, hem komt de zee, zelfs
waar zij het diepst is, slechts lot aan
de knieën. In dit geval heeft men niet
alleen woeste dapperheid, maar ook
overleg noodig. Overleggen wij dan,
om Gods wil, voor wij ons leven
in de waagschaal stellen, 't Verstand
raadt ons aan den rechten weg, den
weg naar 't gerecht in te slaan. Doen
wij dit en krijgen wij de klok terug,
dan zijn de dieven gebrandmerkt.
Langs dwaalwegen komen wij niet
aan ons doel maar in't verderf. Laat
ons derhalve naar Cettinje gaan om
ons recht te zoeken. Als wij daar
geen recht bekomen, kunnen wij altijd
nog gewelddadig te werk gaan. Maar
Goddank bestaat er nog te Cettinje
een gerecht, zoo rechtvaardig, wijs
en onomkoopbaar als in geen konink
rijk, en dat velt geen onrechtvaardig
vonnis, over ingezetenen noch bui
tenlanders. Is dat niet zoo, welnu,
dan kome de schande over mijn hoofd
onze moed en onze dapperheid willen
wij echter voor een grooter gevaar
bewaren."
Op de woorden van den grijzen
Rasko volgde een verward gemompel,
een verschil van meening, dat niet spoe
dig bijgelegd was; sommigen waren
voor eene aanklacht bij 't gerechtan
deren voor 't terughalen van de klok
met geweldeindelijk behield de voor
slag van den Barjaktar de overhand.
Reeds was het middag geworden, toen
men het eens werd om den vol
genden dag weg te gaan om de klok
te halen. Daarvoor werden buiten
Knes 9 mannen gekozen, allen uit de
jeugd van 't dorp genomen. Nu opende
men de kerk, waarin de gekozenen
zich begaven. Vol eerbied traden zij
voor het heilige beeldkusten het
deden boete, en namen van 't wij
water in plaats van de heilige kommu-
nie. Terugekeerd, maakte ieder zijne
laatste beschikking over zijn goed,
alsof men zich werkelijk aan doodsge
vaar ging blootstellen.
Voor zij den volgenden dag weg
gingen, legden zij te zamen een
plechtigen eed op het heilige kruis af,
dat zij den heiligen Johannes Chrysos-
tomos de klok zouden terugbrengen
of gezamenllijk zouden omkomen. De
huismoeders hadden voor levensmidde
len gezorgd; de lasch (torba) werd
met brood en vleesch voorzien, en de
houten flesch met brandewijn (rakija)
gevuld. Weenend en onder weeklagen
deed men hen uitgeleide tot aan de
kloof bij het meer, waar afscheid werd
genomen, en waar ook de ontdekker
zich met den troep vereenigde. 't Was
Zaterdagavond toen zij van huis trok
ken, want ook zij verborgen zich
over dag achter boomstammen en in de
kloven,en trokken bij nacht verder,zoo
lang de sterren aan den hemel prijkten.
De ontdekker ging vooruit, en de ove
rigen volgden.
Op den derden dag, ongeveer een uur
na zonsondergang,kwamen de mannen
bij eene kloof, die in een dal uitkomt.
De hemel was helder, en de maan
scheen. Vóór hen lag het ruime dal
van Lesnjan, omgeven door hofsteden
met hutten en stallen. Zij hoorden 't
luide geblaf der honden, die de vee
stallen bewaakten en zagen landlieden
die op de dorschplaatsen 'l koorn
dorschten en zuiverden, en zij hoorden
hunne stemmen en geroep. Op eene
hooge groene vlakte stond de heilige
Petka, aan de eene zijde door popu
lieren omgevenzoodat zij 's namid
dags in de schaduw stond, terwijl zij
's morgens in den zonneschijn schit
terde.
Toen onze avonturiers het landschap
voor zich zagen, bekroop hun een
zeker gevoel van angst. Hoewel zij
vurig en vastberaden waren, en 't hart
hun zeide, dat het eene goede daad
was, welke zij van plan waren uit-
tevoeren, waaruit zij moed konden
putten, deed toch de gedachte, dat
het oogenblik van handelen nu geko
men wasbun het bloed in de aderen
verslijven, daar zij nu eerst de groot
heid inzagen van het gevaar, waaraan
zij zich bloot stelden.
(Wordt vervolgd.)
V