HAARLEMSCH Eerste Blad. No 59 Tiende Jaargang. 144. van WOENSDAG 16 Mei 1888. Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86.1 T E L E P H O O N N U M M E K TELEPHONISCHE VERBINDING met AMSTERDAM. ABONNEMENTSPRIJS Per drie maandenf ,25. franco p. post —,40. Afzonderlijke nommera 3 centen per stuk Pry's per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents, groote letters naar plaatsrnimte. VERSCHIJNT: Dinsdag- en Vrijdagavond Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. Myjnlieer de Redacteur. Ten gevolge van het overrijden van een kind, bij het Proveniershuis alhier op Maandag j.l.doet de vraag zich bij mij op, of er geen maatregelen kunnen worden getroffen, de passage aldaar min der gevaarlijk te maken. Eg-en voertuigen van uit de Gierstraat, alsmede van nit de Groote Houtstraat, naar de Houtpoort benevens de Tram in die richting, om nog niet te Bpreken van de Tram en rijtuigen die op 't zelfde moment van de tegenovergestelde richting kannen komen maken de plek aldaar zoo onveilig dat het een wonder mag heeten vooral ook met het oog op de nabijheid van eene flink bevolkte tijdelijke School er niet dagelijks ongelukken gebeuren. Dringend zijn hierop te nemen maatre gelen aanbevolen, waardoor aan den wensch van zeer vele ouders en Kindervrienden zal worden tegemoet gekomen. Onder dank voor de afgestane ruimte heb ik de eer te zijn UEd. Dw: Veritas. De Kunstzaal in Teyler's Museum. Zooals onzen lezers zal bekend zijn, heeft in de nieuwe kunstzaal van Teylers Museum eene doorloopende tentoonstel ling plaats van de schoone verzameling die het museum op 't gebied van papie ren kunst bezit. In de fraai verlichte zaal zijn deze in doelmatige encadrementen langs de wanden geplaatst en leveren den lief hebber der kunst menig genotrijk oogen- blik. Het ligt in den aard der zaak, dat de aquarellen, teekeningen, gravuren en etsen van tijd tot tijd verwisseld worden en deze omwisseling heeft voor eenige dagen weer plaats gehad. Ten einde de beminnaren van oude en nieuwe kunst op de hoogte te houden van hetgeen thans ter bezichtiging is ge steld, vermelden wij de volgende meestal kapitale aquarellen en teekeningen. Van Bosboom treffen wij aan eene Kerk te Antwerpen, eene Synagoge, de Bake- nesserkerk te Baarlem en Le Borinage in Henegouwen. Zooals men weet heeft deze meeBter zich door de meesterlijke behandeling van zijne binnenkerkjes, die hij zoo treffend weet te stoffeeren, een blijvenden naam gemaakt. Van denzelfden meester treft men nog aan De Deel te Dongen. Anton Mauve, onze vroegere stadge noot, helaas te vroeg aan de kunst ont vallen, is vertegenwoordigd door eene Heide met Schapen bij winderig weêr. Wij merken hier nog ter loops aan, dat het schilderijenkabinet onlangs in het bezit gekomen is van eene schoone schil derij van dezen meester, welke in hooge mate de aandacht trekt. Van den geestigen aquarellist Bedini is er „Een fijn merk." E. Verveer geeft zijn Invalieden der Zee en S. L. Verveer zijn Terheide. Twee teekeningen van Roelofs, Na het Onneder en Hnnnebed bij Tinaarlo lokken ter bezichtiging nit door haar krachtige be handeling. Een landschap met koeien aan 't water van Vrolijk en Koeien op een landweg van D. P. van Lokhorst zijn schoone kunstwerken. Mari ten Kate komt met Ijsvermaak goed uit, terwijl Springer den rechterwand der zaal besluit met het Stadhuis te 's Gravenhage, evenals i Madou dezelve opent met de Jachtstoet van Karei V. Testas geeft een winkel te Cairo en een Koffiehuis aldaar. Van Rochussen vindt men, behalve het treffende werkje Een dame bij een Graftombe in een boschrijk landschap, nog Slag bij Castricnm, Militaire Manoeuvres, Maria de Medicis op het terras van het Luxemburg en Willem III, op de jacht. J. Israels geeft zijn Alleen, in eene treu rende visschersweduwe te aanschouwen. Twee landschappen in waterverf van Martin; Vallée de Molignon en Anx Grillons geven wat te zien van de natuur buiten ons vaderland. Het Medaillon, van David Bles, trekt de aandacht door een fraaie meisjesfiguur in zoete droomerijen verzonken, verrast door een gestrenge papa. Nog een krach tige vrouwenfiguur merkt men op in het lnohtig geteekend Een schaap onder de Wolven van Madou, terwijl men het daar nevens hangende Wintergezicht maar be hoeft aan te zien om onmiddellijk den naam van apol eraan te verbinden. Bij dit winterl andschap vestigen wij te vens de aandacht op een winter stads gezicht van Greive, Het WeBterdok en de Teertuinen te Amsterdam. Ten be wijze dat ook de dames-artisten vertegen woordigd zijn, vindt men voor de liefheb bers van bloemstndies een schoon stnk van mejuffrouw V. d. Sande Bakhuyzen en een Rozenbonquet van mejuffrouw Buijs- kes. Ook de heeren G. J. J. van Os en A. J. Brandt geven iets in dit genre. Een kalm watertafereeltje van Schip- perus, Namiddag op de Maas en een stille zee van Schotel, Zeegezicht met schepen, roepen mede uwe aandacht, even als het boschgezicht bij Fontainebleau en het stadsgezicht Venetië, respectievelijk van Kuijtenbrouwer, en Tetar van Elven. Van Spoel is een uitvoerig bewerkte en aan de historie getrouwe Aankomst van Willem V. te Rotterdam tentoonge steld, van H. Van Hove Een Binnen huis en van E. P. ter Meulen een Winterlandschap met schapen. Bij deze laatstgenoemden maakt De Goochelaar, van Herman F. C. ten Kate, door de aardige tegenstelling der verblufte boe rentronies met de onverschillige gezichten der familie van hem die den titel aan het kunstwerkje schenkt, een allerprettigsten indrnk. Bg deze opsomming der stukken, die ter bezichting zijn gesteld, alleen strek kende om op de groote belangrijkheid de aandacht te vestigen, wordt op volledigheid geen aanspraak gemaakt. Een kunstgenot van anderen aard ver schaft den bezoeker de beweegbare stan daard, waarvan de bladen thans prijken met eene collectie etsen van Rembrandt, waarvan velen zeldzame exempla ren in den zoogenaamden eersten staat, welke hoogst merkwaardige verza meling zeer de aandacht der knnstbemin- naren verdient. Het is niet voornit te bepalen tot hoelang de tentoonstelling haar tegenwoordig aan zien zal behouden. Daarom zal het raad zaam zijn een bezoek aan de knnstzaal, dat ongetwijfeld tot een tweeden tocht naar het Museum leidt, niet te lang uit te stellen. Als een bewijs dat het van tijd tot tijd openstellen op Zon- of feestdagen van het Museum zeer gewaardeerd wordt, mag wel dienen, dat met den Hemelvaarts dag het getal bezoekers ruim negenhon derd bedroeg. Concert van «de Orkestvereniging- Directeur F. Wedemeijer. Wedemeger's symphonie-orkest gaf Vrij dagavond voor de leden van de sVeree- nigingct een Concert in de mnziekzaal der Sociëteit. Het programma was met over leg samengesteld en hield rekening met de wenschen van de twee hoofdgroepen, waarin men de concertbezoekers kan ver- deelen. Met de leden, die in verrukking knnnen komen bg de uitvoering van Beethovens symphonieën en met innig genot de kunst gewrochten van Handel, Bach, Haydn en andere onde meesters volgen en genieten rn met hen, die een instinctmatigen af keer schgnen te bezitten van al wat clas- siek is, die zonder blikken of blozen beweren, dat ze zoo'n Symphonie eenvou dig akelige mnziek vinden, die maar altgd blgven meenen, dat muziek een mensch prettig en vroolgk moet maken, wier oogen ook schitteren van genot bg eene Wals van Strauss of een lichte Ou verture van Suppé, wier lichaam op de maat der mnziek met welbehagen mee- wiegt van links naar rechts en wier han den en voeten in gestadigde beweging zgn, om de opgewekte maat van hnnne lievelingen te volgen en te ondersteu nen. De eerste afdeeling gaf de Ouverture van Mendelssohn Die Fingals Höhle en de A. dnr Symphonie (No. 7) van Beet hoven. Onder de instrumentaal-werken van Mendelssohn staat deze Ouverture, bene vens zijn »Sommernachtstraum« en »Mee- restille and gluckliche Fahrt« zeer hoog. De innige teederheid, de zachte gloed en het warme gevoel, waarvan deze werken vol zgn, geven eene groote overeenkomst met de Mozartsche mnziek en hebben aanleiding gegeven Mendelsshon »den Mozart den 19de eeuw« te noemen. De uitvoering der ouverture viel zeer te roemen. De klank was mooi, vooral de mysteriëuse inleiding werd voortref felijk gespeeld. De Symphonie van Beethoven gaf mede veel te genieten. Toch had de uitvoering niet die uitwerking, welke wij ons ervan hadden voorgesteld. Zg liet betrekkelgk koud, en dat mag het minst deze Sym phonie doen. Gelgk de Eroïca, de derde, is ook de zevende een heldendicht van den grooten symphonist. De vrgheidskamp van Oostenrgk en Duitschland tegen Na poleon, de eerste nationale krgg van Ger- manje tegen den vreemden overweldiger, gaf er hem de stof voor. Met geheel zgne ziel leefde Beethoven de hartverheffende dagen mede, waarover wg in Webers Weltgeschichte het vol gende vinden opgeteekend »De geestdrift ontwaakte bg eiken stand en leeftgd; jongelingen en mannen onttrokken zich aan hnnne gewone bezigheden en aan den kring hunner geliefden, om aan de be- vrgding van hnn vaderland hunne krach ten te wgden. Studenten en leeraren ver- lietan de gehoorzalen, ambtenaren hunne poBten, jonge edellieden de ouderlgke wo ning zg namen het geweer en den ransel op den schouder en schaarden zich met grootsche zelfverloochening als gewone soldaten in de gelederen naast handwerks lieden, die hunne werkplaatsen hadden verlaten, en naast den boer, die de ploeg schaar met het zwaard had verwisseld. Het vol moed ten strgde trekken der legerscharen, het hoefgetrappel der paar den, het vroolijk wapperen der vanen het bigde trompetgeschal en ook het val len der dapperen, hnn sterven en begra ven, wordt ons in Beethovens zevende symphonie in aangrgpende toonverbindin- gen geschilderd. Een groot gedeelte is geschreven in marsoh beweging. Het Allegro con brio eischt veel kracht en veel gloed. Ten opzichte van dit laat ste nu kon Wedemeyer's kapel ons niet bevredigen. Niet al de uitvoerenden waren onder den indruk van de grootsche toonschep- ping, die ze voor ons vertolkten. De hei lige inspiratie, die van het orkest moet uitgaan, die den hoorder moet grgpen in de ziel, hem moet opvoeren en hooger doen blikken, ontbrak. Wg konden voor het goede dankbaar zgn, maar waren niet voldaan. Het tweede deel van het programma bestond nit: 1Ouverture „Ein morgen, Mittag uud Abeud iu AVien"Suppé. 2. Fantaisie Caprice voor viool Vieuxtemps. 8l'autaisie „Traviata"Verdi. 4. „Rosen aus dero Südeu" AValzerStraus. 5. „Am Mülbachf' IdylleEilenrerg. Over het algemeen was in dit tweede deel de stemming niet gelukkig. De olarinetten droegen daartoe het hun ne bg. Ook bg de eerste violen viel over eenheid van klank niet te roemen. De cellen daarentegen waren zeer mooi van klank. In de Caprice van Vieuxtemps be wees de Heer Wolters, dat een uitstekend violist uit een orkest nog niet altgd een goed soloviolist is. Het tigunrwerk, de flageolettonen en het dubbelspel voldeden niet aan billgke eischen. Met de opvatting en voordrachtswgze der Amsterdamsche Orkestvereeniging, van dansen, marschen fantaisiën op Ope ra's en andere lichte orkestwerken kun nen wg ons in het algemeen niet vereeni gen. Zooals elk gerecht men vergeve ons deze minder schoone vergelgking zooals elk gerecht zgn bgzondere saus wil hebben, en het niet aangaat alle op de zelfde wgze smakelijk te willen maken, zoo moet ook eene Wals van Stranss an ders toebereid worden dan eene Idylle van Eilenberg of eene Opera-fantaisie van Verdi. Dit nn doet Wedemeger niet. Alles is was dat althans Vrgdag avond van gelgke dikte, van dezelfde klankkleur. De eigenaardigheden vau zoo menig geestig en aantrekkelgk werkje die er meer malen de eenige waarde van uitmaken gaan dan verloren. De Idylle van Eilen berg wg hoorden haar verleden zomer bg een tuinconcert van Mansfeldt prach tig uitvoeren geleek nu wel eene zware, dreunende cavalarie-marsch. De groote trom met bekkens en de ratelende kleine trom weerden zich in deze Idylle dapper, waarlijk zoo drnk en rumoerig zal het tooh wel niet toegaan op het vredige en stille land, waar wg nederzitten aan de heldere beek en waar uit de verte het eentonig kleppen van den watermolen ons oor treft. Het ontbrak Wedemeger's orkest niet aan toejuichingen. Dat we daaraan niet konden meedoen, speet ons, maar wg stellen aan het eerste orkest nit de hoofd stad des lands hoogere eischen. B

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1888 | | pagina 1