HAARLEMSCH Eerste Blad. No. 20 Elfde Jaargang. 144. van WOENSDAG 13 Maart 1889. N ieuwsberichten. Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86. TTELEPHOONNUMMER TELEPHONISCHE VERBINDING met AMSTERDAM. ABONNEMENTSPRIJS Per drie maandenf,25. franco p. post —,40. Afzonderlijke nommers 3 centen per stuk. Prys per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents, groote letters naar plaatsruimte. VERSCHIJNT; Dinsdag- en Vrijdagavond. Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 uredie alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. Jioord-Znidliollaudsche Stoomtramweg-MaatschappijHaarlemLeiden. I Oct. 1888. Haarl., Hilleg. en Leiden 4.10-j-, 6.50, 8.22, 9.42, 10.55', 'sm., 12.20, 1.35, 2.58, 4.25, 5.40*, 6.55, 8.15 'sav. HaarlemHillegom 9.37, 10.55 'sav. ■j- Alleen des Vrijdags. Vervoert ook goederen. Maarlemsche Tramway-Maatscliappij. Van 't Station 7.30 's morgens tot 10.30's avonds. Uit den Hout 7.50 's morgens tot 10.50 's avonds. Vertrekuren der Spoortreinen van Haarlem. 1 Oct. 1888. Naar Amsterdam: 6.53, 8.09*, 8.31. 8.58*, 9.25*, 10.20, 11.46*, 11.56 11.32+ 's morgens. 12.50, 2.31,* 3.35, 4.18*, 5.23', 6.15*, 6.42,7.28+, 7.54*. 9.18*, 9.29*, 9.52, 10.18*, 11.04+ 's av. Van Amsterdam: 6.20, 6.50*,*7.35f, 7.48*. 8.20*, 8.48,9.17*,9.50*, 11.—, 11.52*, 11,57,'smorg. 1.05*, 1.15*, 3.25*, 4.15, 4.29* 5.—*, 5.33f, 7.30*, 8.20, 8.55, 10.02*, 11.15 'sav. INaar Rotterdam: 7.17, 7.57-j-, 8.43*, 9.21,10.13",'s morgens, 12,15*, 12.33, 1.41*. 3.49*,4.59, 5.55-j-7.53", 8.49, 10.25* 'savonds. Van Rotterdam: 6.05, 7.55", 9.45, 10.17-j-, 10.54's morgens, 1.19', 2.50', 3.35, 4.50, 6.18-j-, 7.25, 8.13*, 8.50*, 0.55j- 's avonds. De met gemerkte treinen zijn sneltreinen. De met -j- zijn exprestremen alleen le en 2e klasse. Naar den Helder: 6.48, 8.12*, 9.42, 11.27* 's morgens, 1.30, 3.53*, 4.585.57* 9.20'sav. Tot 14 Oct. tot Uitgeest. Stoppen aan de Kleverlaan, den Kruidbergerweg en te Driehuizen. .Naar IJmuiden: 6.15, 6.48, 9.42,'smorgens, 1.30,4.58, 9.20'sav. Van IJmuiden: 8—, 11.13 'smorgens, 3.03, 5.46, 9.20, 10.10 'sav. Naar Zandvoort: 8.11, 10.15, 11.32 'smorg., 1.28, 4.54, 7.55 's avonds. Van Zandvoort: 8.38, 11.10, 'smorgens. 12.27, 3.55, 5.52, 8.17's avonds. Tram-Omnibus-Maatschappij. BloemendaalOverveenHaarlem. 1 i'ebr. 1889. Vertrekuren van Bloemendaal (Hotel Kennemerlandj8.25, 9.35, 10.45, 12.15 'smorg. *1.—1.30, 2.45, *3.15, *3.25, 4.—, 5.15, 6.30, 8.30, 9,40 *10 - 'sav. Van Haarlem (Station). 9.14, 10.10, 11.24 's morgens, *1.26,1.38, 2.31, *3.15, 3.45, *4.—, 4.40, 6.7.50, 9.16, 10.22 *10.30's avonds. Alleen Zon- en Feestdagen. Dienstregeling van het Postkantoor. 1 Oct. 1888. Openstelling van het kantoor: Dag van 8 's morg. tot 9 3+ uur 's av. Op Zondag van 's morg. 8 tot 10 en 's av. van 12 tot 4 uur. Voor de storting en uitbetaling van postwissels, postbewijzen en de invordering van gelden op kwitantiën alleen op werkdagenvan 9 uur 's morg. tot 3 uur 's av. Voor de Spaarbank van 's morg«B tot 9 uur 's av.op Zondag van 8 tot 10 en van 12 tot 4 ure. Voor do PostpakketterShk^n op werkdagen, van 'smorgens 8 tot 9}4 uur 'savonds. Aanvang der bestellingen. Op werkdagen7.30,9.45 's morgens, 1.15,3.30,7.—, 9.'s avonds. Op Zon- en algemeene erkende Christelijke feestdagen7.30 's morgens, 1.4.'s avonds. Lichting der huïpbrievenbussen Gedempte Oude Gracht, Groote Houtstraat, Zijlvest Parklaan, Kaasplein: 6.45,10.— 'smorg., 2.30,6.8.30 'sav. Florapark,Kampersingel, LeidschevaartSchootersingel6.30, 9.45 'smorgens, 2.15, 5.45, 8.15 'savonds. Des Zondags: buitenwijken 'sm. 6.30 en 's av.3.15. binnenwijken 's m. 6.45 en 'sav. 3.30 "sav. Helder morg., 1.25", 4.53, 9.15"'s avonds. De met worden Zondags niet gelicht. Telegraafkantoor. 1 Oct. 1888Het kantoor is geopend op werkdagen van 's m. 8 tot 's av. 10 uur, op Zon-en algemeen erkende Christelijke feestdagen van's m. 84'sav. 6—9 u. Binnenl. Telegrammen worden berekend tegen 25 cents voorde eerste 10 woorden, voor elk tweetal woorden daarboven 8 cents. Judith. De zesde abonnements voorstelling van de Kon. Vereeniging „Het Ned. Tooneel" werd Donderdag avond gegeven met het drama „Judith" van Paolo Giaoometti. Aan gekondigd was voor deze voorstelling „Nar- ciss," doch de ongesteldheid van den Héér Bouwmeester maakte de opvoering ervan onmogelijk en eene verandering, zeker tot veler spijt, noodzakelijk. De inhoud van „Judith'' ia kort, het verloop der handeling eenvoudig. Het volk van Israël is in nood. Betulië wordt inge sloten door Holofernes, den opperbevelheb ber der Assyriërs. Gebrek aan water kwelt de bevolking en doet hen aandringen op overgave der stad. De gouverneur van Be tulië, gesteund door deu opperpriester, weerstaat den drang des volks en de beden van hunne oudsten. Zij sluiten de ooren voor de roerende klachten der moeders, bouwende en vertrouwende op Israels God. Als werktuig in diens hand, treedt Judith op. Omhangen met het weduwkleed ver schijnt zij onder het moedelooze volk. Zij stort het moed en troost in het hart en besluit, na hevigen strijd den bevel hebber der Assyriërs te dooden en zoo haar land en volk te bevrijden. Zij ver laat de stad en begeeft zieh naar de leger plaats des vijands. Holofernes ziet Judith. Eene hevige liefde, eene aan waanzin gren zende hartstocht voor deze schoone Isra ëlitische vrouw maakt zich van hem mees ter. Hij begeert haar, afstand doende van de weelde, die hem omringt, tot zijne vrouw. Zij geeft hem eene kus en zegt straks voor altijd de zijne te zullen wor den. De nacht, met onstuimig verlangen verbeid, komt. Judith ontvlucht van het feestmaal, dat door de woeste en wnlpsche krijgers haar ter eere is aangericht. Ho lofernes vervolgt haar en vindt haar in zijne tent. Verhit door den wijn, schuimbekkend van woede, over hare vlucht en haar we derstreven, zinkt hij uitgeput neer en wordt door zijne dienaren op het veldbed neder geJegd. Judith is nu met hem alleen en volvoert het koene plan, dat haar heen dreef naar 's vijands kamp. Zij vat, naar des Heeren woord, het breede zwaard en scheidt het hoofd van den koortsig tril lenden romp. Zoo wordt Judith de heldin van Sions volk. Ongerept is hare eere al is ook hare hand met bloed bevlekt. Hevr. Frenkel Bouwmeester trad op in de titelrol. Het behoeft niet gezegd, dat zij er in schitterde. Goed overdacht is haar spel van het begin tot het einde. Hare stem klinkt zoet melodisch, lispelend teeder, wanneer zij troost en bidt. Waar zij haat en vloekt, snijdt zij U met soherp- te, vlijmend door de ziel. Fier klinkt zij, wanneer zij hare deugd verdedigt tegen den smet der laster. Triomfeerend, blij jubelend, vervult met warmen dank, als hare taak is volbracht en zij God de eer der overwinning brengt. De standen en bewegingen van Mevr. Frenkel Bouwmees ter zijn klassiek schoon. Geheel de créatie van deze Judith droeg den stempel van kunst en zal daardoor lang in de herin nering blijven leven. Naast haar noemen wij den fleer Schoonhoven als Holofernes. Zijn lichaamsbouw, zijn reuzengestalte zijn krachtig orgaan, wijzen hem aan voor deze rol. Hij was ontzettend, toen de driften zijne ziel beroerden, en blinde teugellooze hartstocht hem verteerde. Hij was verschrikkelijk, toen die driften zich openbaarden en de hartstocht snakte naar bevrediging. Zóó woedt de zee bij de hevigste orkanen; zóó brandt het vunr in 's aardrijks ingewanden. De Heer Spoor verdient genoemd te worden voor de wijze, waarop hij als op perpriester optrad. Krnst en dévotie ken merkten zijd spel. Ook velen der overigen zoudeu afzonderlijk genoemd moeten wor den. Dit zou ons evenwel te ver voeren. Aan allen een woord van lof voor hun streven om de opvoering van „Jndith" goed te doen slagen. De kostumes waren bij deze voorstelling bijzonder frisch en goed in overeenstem ming met tijd en plaats der handeling. De groepeering en tooneelsohikking getuigde van veel zorg en goeden smaak. De aan blik, dien het rotsachtige landschap van Betnlië, gestoffeerd door echt typische figuren, bij het nederzinken der zon aan bood, maakte veel indruk. In Holofernes' legertent trof de pracht en de weelde van het Oosten. In haar geheel was deze voorstelling van het Kon. Ned. Tooneel eene betere opkomst van de vereerders der dramatische kunst waard. Die opkomst was nu slechts ta melijk. Vierde Matinée Musicale van Joh. Steenman. De vierde matinee, Zondagmiddag door den Heer Joh. Steenman aangeboden, gaf wederom een groot muzikaal genot. De gewaardeerde medewerking van den Heer L. Sohlegel gaf aan de uitvoering van de instrumentale nommers eene meer dan ge wone beteekenis, terwijl de zangstukken in Mej. Christine Veltman uit Amsterdam eene uitnemende vertolkster vonden. Wan neer wij over de verrichtingen van den Heer Schlegel met bijzondere ingenomen heid gewagen, wenschen wij niet te kort te doen aan het spel van den concertgever dit behoeft trouwens door ons niet gezegd te worden maar wij zijn op nieuw zóó getroffen door het spel van den bekwamen Sohlegel, wij zijn zóó onder den indruk van diens onovertroffen talent als uitvoerend kunstenaar, dat wij als be scheiden uiting van hulde en dank in deze aanteekeDingen over Steenman's matinée op hem het meeste licht willen laten vallen. De Heer Schlegel speelde met een merk waardig achevé en eene bewonderenswaar dige duidelijkheid. Een glansvolle techniek overwon de grootste moeielijkheden. Soms scheen het ons toe alsof de Heer Schlegel het jammer vond, dateenig werk nog niet zoo en zooveel moeielijker was. Wij kregen dien indruk door de schitte rende wijze waarop de zwaarste passages worden afgewerkt en de rust waarmede de speler ze tegen ging. De toonvorming dwong den Bechstein-vleugel tot het voort brengen van zi)n sehoonsten klank. Mogen wij een en ander bij den Heer Schlegel beschouwen als het resnltaat van ernstige studie en zeldzamen aanleg, er viel Zondag nog iets anders le bewonderen en te ver eeren. Het talent als kunstenaar in de hoogere beteekenis van het woord. En het is, naar wij meenen, dit talent, dat schiep den rijkdom van nuances, den rijkdom van klankschakeeringen, den rijk dom van tinten en kleuren, waarmede de speler de voorgedragen werken als over goot. Het is dit talent, dat de doode kunst producten leven inblaast en ze voor ons doet worden openbaringen van een warm en innig zieleleven. Het is ten slotte dit talent, dat in zijne uitingen den hoorders aangrijpt en het ontvankelijk gemoed op voert en draagt naar sferen van hooger leven. Voor den Heer Steenman is de mede werking van den Heer Schlegel een niet genoeg te waardeeren voorrecht. Vooral wanneer deze met hem samen speelt. Zijn heerlijk vioolspel treedt daarbij in het gunstigste licht. Door Sohlegel meegevoerd ontplooien zich zijne groote begaafdheden als kunstenaar in haren vollen omvang. Dit was Zondag het geval in de jubelende sonate van Hiindel. Zelden, zouden wij zeggen, hoorden wij den Heer Steenman zoo vrij spelen, trof ons zoo de warme toon van zijn instrument en zijne bezie lende voordracht. De Mozartsche sonate zwevend en teeder, het kenmerk dragend der Mozartsche kunst greep vooral in het Andante Cantabile machtig aan. Welk een overvloed van heerlijke melodieën, suizend en rui- schend als zefirs tnsschen het lispelend gebladerte, welk een stroom van liefelijke zangen, zoet en teer als een lied der lief de. Inderdaad beide uitvoerenden hebben ons in de sonates oogenblikken geschon ken van onvergetelijk genot. De zes stukken voor piano en viool van Amanda Maier (Mevr. Röntgen) ge tuigen als compositie van het meer dan gewone talent dezer dame. In de uitvoe ring bevielen ze uitnemend. Vooral No. 6, de Zweedsche dans met het afwisselende eenvoudige volksliedje »Lang, lang ist her." Mej. Veltman zong behalve de aria uit Matthaus Passion: Er bar me dich mein Gott" een viertal liederen. Opnieuw maak te hare krachtige, sonore altstem veel in druk en werd hare gevoelvolle voordracht met ingenomenheid gevolgd en toegejuicht. Waarom schonk ze ons na zooveel war me bijvalsbetuigingen geen extranum mertje? Nu wij afscheid moeten nemen van den Heer Joh. Steenman deze matinée was de laatste van het 6eizoen doen wij dat met een woord van dank voor het vele goede en schoone, dat hij ons te ge nieten heeft gegeven. Hij boude er zich van overtuigd, dat zijn ernstig streven naar volmaking waardeering vindt bij velen. B. De Tweede Kamer behandelde Vrijdag de wetsontwerpenle tot wijziging van den akcijns op bieren en azijnen, met het hoofddoel verhooging van afschrij ving 2e tot het verhooging van het invoerrecht op den azijn. Eerstgenoemd ontwerp gaf aanleiding tot een debat tnsschen den heer Zaayer en den Minister van Fin. betref fende de denatnratie van het voor de azijn- fabrikatie bestemde gedistilleerd. Ook de heer Verniers v. d. Loeff nam deel aan dit debat en de heer Schepel verklaarde, dat als de Reg. niet spoedig komt met voor stellen tot vermindering op de afschaffing van sommige akcijnsen, hij zelf het initaa- tief zon nemen. Het ontwerp werd zonder stemming goedgekeurd. Op het eerste art. van het tweede ontwerp was een amende- nent voorgesteld door de H. H. Zaayer en Mees, om het invoerrecht terug te brengen op ƒ3. Het werd toegelicht in antiprotek- tionistieschen zin. De meerderheid der

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1889 | | pagina 1