HAARL
PREDIKBEURTEN
Eerste Blad.
No. 52
Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 8ü Twaalfde Jaargang.
144.
van ZATERDAG 19 April 1890.
op ZONDAG 20 April 1890.
Nederd. Herv. Kerk.
1
TELEPHOONNUMMEK
TELEPHON1SCHE VERBINDIN8
met AMSTERDAM.
ABONNEMENTSPRIJS
Per drie maandenf,25.
n franco p. post ,40.
Afzonderlijke nommers 3 centen per stak
Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel
meer 5 cents, groote letters naar plaatsrnimte.
VERSCHIJNT:
Dinsdag- en Vrijdagavond
Advertcntiëa worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst.
Noord-Zuidliollandselie Stoomtramweg-MaatschappijHaarlemLeiden. 1 Oct. 1889.
Hnarl., Hilleg. en Leiden 4.10+, 6 35, 8.25, 9.42*, 10.55, 'sm., 12.2b*. 1 36,3 4 23
-Hillegom 9.37
5.41*, 6.58) 8.16 'sav. Haarlem—Hillegom 9.37, 11.
f Alleen des Vrijdags. Vervoert ook goederen.
Haarlemsche Tramway-Maatschappij. Van *t Station 7.30 's morgens tot 10.30's avonds.
Uit den Hout 7.50 's morgens tot 10.50 's avonds.
Vertrekuren der Spoortreinen van Haarlem. 1 Oct. 1889. Naar Amsterdam: 6.50'
8.09*, 8,30, 8.58*, 9.25*, 10.20, 11.32+, 11.46*, 'smorgens. 12.29*, 12.58, 2.31*, 3.35>
4.18*, 5.23, 6.17*, 7.13+ 7.16, 7.54*, 9.23*, 9.31*, 9.52,10.18*, 11.05* 's av.
Van Amsterdam: 6.20, 6.50», 7.40-j-,7.48*, 8.23*, 8.50, 9.17*, 9.50*, 11.—11.57*.'smorg.12 44*
1.—, 1.12*, 3.25*, 4.15, 4.29*, 5.—*, 5.33+, 7.30*, 8.20, 9.8*10.5*, 11.15 'sav.
Naar Rotterdam: 7.17, 8.1+, 8.46*, 9.25, 10.13*,'s morgens, 12,19*, 1.5*. 1.37, 3.49*, 5.1,
5.55+, 7.53', 8.49, 10.28" 's avonds.
Van Rotterdam: 6.05, 7.55*, 10.17+, 10.38,11.32*,'s morgens, 1.19*, 2.50*, 3.355.17,6.03+,
7.28, 8.15*, 8.50*, 9.56+ 's avonds. De met gemerkte treinen zijn sneltreinen. De
met zijn exprestreinen alleen le en 2e klasse.
Naar den Helder: 6.48, 9.42, 'smorgens, 1.30, 4.56, 9.35 'sav.
Naar IJmuiden: 6.55, 9.5, 9.42, 'smorgens, 1.1.30, 4.25, 4.56, 8.5, 9.35 'sav.
Van IJmuiden: 7.55, 8.25, 9.43, 11.14 's morgens, 12.20, 1.37, 3.06, 3.45, 5.1, 5.46, 7.20,
9.22, 10.10's avonds.
Naar Zandvoort: 7.19, 8.11, 10.15, 'smorg., 1.39, 3.51, 5.23, 8.51 'savonds.
Van Zandvoort: 7.41, 8.35, 11.8,'smorgens. 3.12, 4.58,7.33, 9.27.
Tram-Omnibus-Maatschapplj. Bloemendaal—Overveen—Haarlem. 4 Jan. 1890.
Vertrekuren van Bloemendaal (Hotel Rennemerlandj8.*,8.20, 9.30,10.45, 'sm 12.15,
1.—*, 1.30, 2.10*, 2.55, 4.—, 4.45, 6.35, 7.15, 8.—, 8.40, 9.35, 10.—* 'savonds.
Van Haarlem (Station). 8.43*, 9.16,10.10,11.24, *s morg.1.24,1.33*, 2.10, 2.45*, 3.45,
4.40, 5.53, 7.15, 7.50, 8.46, 9.29, 10.25, 10.30* 'sav.
De uren met een alleen op Zon- en Feestdagen
Telegraafkantoor. 1 Oct. 1889. Het kantoor is geopend op werkdagen van's m. 8 tot's av
10 uur, op Zon- en algemeen erkende Christelijke feestdagen van 's m. 84 's av. 69 u
Binnen! Telegrammen worden berekend tegen 25 cents voor de eerste 10 woorden. voo>
elk tweetal woorden daarboven 3 cents.
Dienstregeling van het Postkantoor. 1 Oct. 1889. Openstelling van het kantoor: Dag
van 8 's morg. tot 9>4 uur 's av. Op Zondag van 's morg. 8 tot 10 en 's av. van 12 tot 3 uur.
Voor de storting en uitbetaling van postwissels, postbewijzen en de invordering van gelden
op kwitanties alleen op werkdagenvan 9 uur 's morg. tot 3 uur 's av. Voor de Spaarbank
van 'sm. 9 tot 9 uur 'sav., op Zondag van 8 tot iOure'sm. Voor de Postpakketter
alleen op werkdagen, van 'smorgens 8 tot 9% uur 'savonds.
Aanvang der bestellingen. Op werkdagen: 7.30,9.45 's morgens, 1.15,3.30,6.45, 8.30 's avonds
Op Zon- en algemeene erkende Christelijke feestdagen: 7.30 'smorgens, 3.'savonds
Lichting der hulpDrievenbussen Gedempte Oude Gracht, Groote Houtstraat, Zijlvest
Parklaan, Kaasplein: 6.45,10.'s morg., 2.30,6.8.30 's av. Florapark,Kampersingel,
LeidschevaartSchootersingel6.30, 9.45 'smorgens, 2.15, 5
Des Zondags: buitenwijken 'sm. 6.30 en 's av.1.15, binnenwijken
Lichting aan bet StationRichting Amsterdam 8.4,11.27 's morg., 2.26,3.30", 5.18*, 7.08* 's av.
iting Rotterdam 7.56,9.20 'smorg.,1.4,51",5^.50,10.23"s av.RicbtingdenHelder,
5.45, 8.15 'savonds.
s m. 6.45 en 'sav. 1.30:
Richting 1
6.43. 9.37 'smorg..
1.25", 4.51. 9.30*'s avonds. De met worden Zondags niet gelicht.
Groote Kerk.
Voorm. 10 ure, Boog.
Nam. 2 ure, Bartas.
's Avonds 6 nre, Smeding.
Nieuwe Kerk.
Voorm. 10 ure, Moeton.
Jans-Kerk.
Voorm. 10 ure, Knottenbelt.
Woensdag 's avonds 7 ure, Snethlage.
Bakenesser Kerk.
(Voor de Kinderen).
Voorm. 10 ure, Barbas.
Waalsche Kerk.
Voorm. 10 nre, Debry.
Bennebroek.
Voorm. 10 nre, B. J. Swaan,
Pred. te Haarlem.
Collecte voor de stichtingen te Doe-
tinchem tot opleiding van predikanten.
Beverwijk.
Voorm. '10 nre, J. C. Boon.
Evang. Luthersche Kerk.
Voorm. 10 nre, K. A. Gonlag.
Doopsgezinde Kerk.
Voorm. 10 nre, J. Sepp.
Bloemendaal.
Voorm. 10 nre, geen dienst.
Naou. 2Vü ure, J. J>. ran Ariel.
Heemstede.
Voorm. 10 nre, J. Kuylman.
Hillegom.
Voorm. 10 nre, M. Buchli Fest.
Houtrijk en Polanen.
Voorm. 10 nre, C. van Koetsveld C.Ez.
Nam. 2Va nre, C. van Koetsveld C.Fz.
Christelijk Gereform. Gemeente.
(Ged. Oudegracht).
Voorm. 10 nre, 's Av. 5 ure, Mulder.
(Klein Heiligland).
Voorm. 10 ure, 's Av. 5 ure, Schotel.
Sandpoort.
Voorm. 10 nre, G. van Kossem,
laatst predikant te Deventer.
Spaarndam-
Voorm. 10 ure, H. J.
Velsen
Voorm. 91/2 are, U. Waardenburg.
Voorbereiding en bevestiging van Lid
maten.
's Avonds 6Va nre, II. Waardenburg.
Luthersche Kerk.
Voorm. 10 nre, Dr. P. II. Hitter.
pred. te Utrecht.
Kerk derVereenigdeDoopsgezinden
Voorm. 10 ure, de Vries.
Remonstrantsche Kerk.
Voorm. 10 ure, Tideman.
Zandvoort.
Voorm. 10 ure, O. Schrieie.
Nam. 2V2 nre, O. Schrieie
IJmuiden.
Voorm. 10 ure, Hilbrander,
Godsdienstonderwijzer te Haarlem.
Kerk der Broedergemeente.
Voorm. 10 nre, Weiss.
De Heer Bremer bericht dat hij door
ongesteldheid verhinderd wordt deze week
catechisatiën te houden.
Ds. Poolman hoopt deze week al zijne
catechisanten weder op de gewone uren
te ontvangen.
HH. Kerkvoogden berichten met dank
zegging in de kerkcolleote ontvangen te
hebben 2 gnlden voor de verlichting van
de Groote Kerk. Zij bevelen zich dringend
aan voor meerdere giften, om deze ver
lichting te voltooien.
Bachconcert.
Voor de tweede maal in dezen winter,
was Woensdag avond, op het vijfde concert
der Haarlemsche Bachvereeniging, de Heer
Willem Kes aan het woord met zijn uit
gelezen orkest van het Concertgebonw te
Amsterdam.
Het Bestuur had geen beter keuze kun
nen doen, geen schooner uitvoering tot
sluiting zijner hoogst merkwaardige con
certenreeks kunnen organiseeren. Het mocht
zich, in weerwil van het reeds verge
vorderde seizoen, verzekerd houden van
de groote ingenomenheid en de frissche, on-
verilauwende belangstelling, welke men
aan den dag zou leggen voor dit Amster-
dam8che keurkorps en zijnen talentvollen
leider. Aan hoevelen toch dwong het niet
reeds bewondering af door zijne schitteren
de hoedanighedendoor breede kracht,
heldere fijnheid, treffende kleurrijke soha-
keeringen en den verkwikkenden gloed
soms aangeblazen tot een heilig vuur
waarmede het gewoon is de schoonste
meesterwerken van een steeds belangrijker
wordend repertoire te vertolken.
De verwachtingen van het Bestuur van
„Bach" zijn niet teleurgesteld. De opkomst
der leden was bevredigend en wat het
meeste zegt, het muzikale genot was groot
en waardig.
Het programma was zóó samengesteld,
dat het den smaak van alle toehoorders,
onverschillig op welken trap van muzikale
ontwikkeling zij mochten staan, kon vol
doen. Beminnaren van klassieke konst
konden zich verkwikken bij Handel, Mo
zart en Schubert, terwijl de moderne
kunst hare vertegenwoordigers vond
in den leider van de Gewandhaus-
concerten te Leipzig, professor Carl Rei-
necke en den grooten componist en kla
vierspeler Anton Rubenstein en zelfs in
eene proeve harer meest realistische uitin
gen ons deed kennis maken met den Fran-
sohen componist, den echten Parisien De-
li bes.
Bij al deze verscheidenheid vormde
Schuberts groote (C dur) symphonic het
hoofdnommer van den avond. Het mag
een onbeschrijfelijk genot heeten, naar dit
heerlijke toonwerk uitgevoerd zoo als
Kes dat doet, te mogen luisteren, geest
en gemoed te mogen laven aan de weelde en
bekoorlijkheden, die het aanbiedt. In heel
dit kunstgewrocht, van af de zoet-klagende
inleiding van den waldhoorn,tot aan de laat
ste maten van het bigde, van vroolijk en
veelkleurig licht doorspeelde finale, spreekt
Schuberts reine, edele ziel. Al wat zijn won
derbare dichtergeest aan teederheid, naive-
teit en beminnelijkheid in zich om droeg,
heeft zich hierin klaren vorm geopenbaard.
Zijnerijke phantasie schonk in de symphonie
eenen overvloed van de schoonste melodie
ën, die saamgeweven door treffende mo-
dulatiën, gevormd zijn tot een monumentaal
geheel. Telkens wordt de hoorder er in
verrast door nieuwe vonden, en nieuwe mo
tieven, die in frischheid en zangerigheid
met elkander schijnen te wedijveren. Schu
berts scheppingsdrang kende ook hier geen
breidels of perken, en evenmin als de nachte
gaal straks in het jonge loover de trillers en
de slagen van zijne zangen telt, bekommer
de hij zich om getal of maat. Hij wist
van geen sparen en bewaren, want hij ken
j:.
veel innigheid en muzikale intentie dit
werk door Kes en de zijnen vertokt werd
en hoe in deze handen het geheel, tot in
de kleinste details, tot zijn reeht kwam.
De uitvoering vervulde ons met eene geest
driftvolle ingenomenheid. Dat dit bij heel
het publiek zoo was, bewees het levendi
ge applans.
Het tweede deel gaf een viertal instru
mentaal oompositiën. Eerstens het geestige
werk van Delibea„Suite nit het Ballet
Coppelia", gebouwd op Hongaarsehe volks
melodieën en op de meest karakteristieke
wijze bewerktdaarna bet sohoone Largo
van Handel en het aan pianisten bekende
„Toréador et Andalouse" van Rubinstein,
beide voor Btrijkorkest en ten slotte
de effectvolle, grootsche Fest ouverture
„Friedensfeier", met zijne Hiindelsohe ko
ren, van Reineoke. Al deze werken werden
op verrukkelijke wijze voorgedragen. Be
wonderde men bij het eene de klankcom
binatiën, trof bij het andere het breede en
orgelachtige van den toon en vroegen by
het derde en vierde de rythmische vol
maaktheid en het ongemeten klankvolume
de aandacht, bij alle sprong de rijke sa
menstelling van het Amsterdamsehe orkest
in het oog en spraken de eminente gaven
van den jeugdigen, door-en-door bekwamen
leider, den Heer W. Kes. Onderscheidene
malen werd hij teruggeroepen en ontving
dan in luide toejuiohingen de overtuiging,
dat Haarlem in hem evenzeer waardeert
den orkestdirecteur, als het dat vroeger den
solo-violist wist te doen. De Heer Kes heeft
ons opnieuw een sohoonen, onvergetelijken
avond gegeven aan hem en aan het Bestuur
der Bachvereeniging onzen dank daarvoor.
Mejuffrouw Aline Friede, concertzange
res uit Berlijn, de soliste voor dit con
cert, kon ons niet geheel voldoen. Wel
genoten wij van hare volle en krachtige
stem en hadden wij oor voor de vele goede
hoedanigheden, welke haar, als zangeres
sieren, maar ons door hare kunst meesleepen
en opvoeren kon zij niet. Wij zochten te
vergeefs in hare stem naar dat ééne, naar
het „ick en weet niet wat," gelijk wij
dat bij anderen verlangen in streek en
aanslag, dat onmiddelijk spreekt tot het
gemoed en voor artisten de grootste na
tuurgave mag genoemd worden. Mej. Friede
miste voor ons het echt vrouwelijke in
haar timbre, dat b.v. een eenvoudig wie-
I gelied als van Mozart„Schlafe, mein
Prinzchen, schlaf' ein", kan stempelen tot
oreene uiting, die in het moederhart zelf
de de waarde niet van de heerlijkheid, die haren oorsprong sohijnt ge vonden te hebben,
in hem woonde. In de aria van Mozart met obligate kla
Wij behoeven niet te zeggen, met hoe- rinet-solo beviel zij ons beter dan in de