HAA Eerste Blad. PREDIKBEURTEN No. 11 Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86 Dertiende Jaargang. 144. met AMSTERDAM. van ZATERDAG 7 Februari 1891 ZONDAG 8 Febr. 1891. Nederd. Herv. Kerk. rSlEPHOONNÜMMïK TELEPHONISCHE VERBINDING ABONNEMENTSPRIJS: Per drie maandenr —,25. franco p. post —,40. Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regei Afzonderlijke nommers 3 centen per stuk. meer 5 cents, groote letters naar plaatsrnimte. VERSCHIJNT Dinsdag- en Vrijdagavond. Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. Groote Kerk. "Voorin. 10 ure, Hoog. Ie Lijdenstekst. Nam. 2 ure, Hoog. 2e Lijdenstekst, 's Av. 6 nre, Moeton. 3e Lijdenstekst. op Nienwe Kerk. Voorm. 10 ure, Knottenbelt. Jans-Kerk. Voorm. 10 ure, Sioaan. 'a av. 7 ure, Moeton. 4e Lijdenstekst. Bakenesser Kerk. 'Voor de Kinderen). Voorm. 10 ure, Hilbrander, godsdienst onderwijzer. Waalsche Kerk. Voorm. 10 ure, Hebrxj. Christelijk Gereform. Gemeente. (Ged. Oudegracht). Voorm. 10 nre, 's Av. 5 ure, Prof. H. de Cock, van Kampen. Woensdag 's av. 8 nre, Mulder. {Klein Heiligland). Voorm. 10 ure, 's Av. 5 ure. Schotel. Honderdag 's av. 7V2 ure, Schotel. Luthersehe Kerk. Voorm. 10 ure, Mees. 's Avonds 6 ure, Poolman. Honderdag 's av. 8 ure, A. A. Hurnrne pred. te Wetering. Lijdeusprediking. Kerk der VereenigdeDoopsgezinden Voorm. 10 ure, Resta. 's Avonds 6 ure, Gr a Remonstrantsche Kerk. Voorm. 10 ure, Tideman. Kerk der Broedergemeente. Voorm. 10 ure, Weiss. Honderdag 's avonds 8 nre, Weiss. Chr. Bewaarschool, L. Heerenvest. Maandag 's av. 8 ure, Moeton. Bijbellez. Luca9 23 34 vv. Lokaal in de Oranjestraat. Dinsdag 's av. 8 ure, Smaan. Bijbellezing. Lokaal v.d. Jongelings-Vereeniging. L. Annastraat. Honderdag 's av. 8 u., Knottenbelt. Bij bellez. De collecte voor de zending, Zondag avond, Groote Kerk, heeft opgebracht f 36.171/2- Bennebroek. Voorm. 10 ure, P. J. Moeton, Predikant te Haarlem. Beverwijk. Voorm. 10 ure, J. G'. Boon. Evang. Luthersche Kerk. Voorm. 10 ure, IL. A. Gonlag. Doopsgezinde Kerk. Voorm. 10 ure, J. Sepp. Bloemendaal. Voorm. 10 ure, J. H. van Arkel. Nam. 2 Vs nre, J- V. van Arkel. Heemstede. Voorm. 10 ure, P. Kuylman. Theol. Candidaat. Nam. 21/2 nre, 3- Kuylman, Doopsbediening. Hillegom. Voorm. 10 ure. M. Buchli Spaarndam. Voorm. 10 ure, H. J. Donderdag 's Avonds 7 ure,H.J. Bergsn Veis en. Voorm. 10 ure, 11. Waardenburg. Zandvoort. Voorm. 91/2 nre, JKuylman. Pred. te Heemstede. 'Sandpoort. Voorm. 10 ure, J. van Loenen Martinet. Concert van het Gemeentelijk Muziekkorps en van Crescendo." Het concert, Woensdag avond door het strijkorkest van het gem. muziekkorps in de sociëteit Vereeniging" gegeven, mocht zich verheugen in veler belangstel ling. De H.H. leden der sociëteit waren met hunne dames in grooten getale opge komen en schonken hunne onverdeelde aandacht aan de bijzonder gelukkige uit voering van een afwisselend en degelijk programma. De heer Kriens had de wel willendheid, zijn gehoor op dit concert bekend te maken met een hoogst belang rijk werk de Peer Gynt-suite van den Noordschen toondichter Ed. Grieg. De naam van dezen componist kwam in den laatsten tijd dikwijls op onze programma's voor. Zijne liederen zijn zeer geliefd en zijne piano- en vioolcomposities vinden overal een goed onthaal. Enkele mededee- lingen, den toonknnstenaar en het boven genoemde orkestwerk betreffende, vinden dientengevolge hier eene plaats. Edvard Hagerup Grieg werd den 15 November 1843 te Bergen in Noorwegen geboren. Reeds op jeugdigen leeftijd open baarde zich big hem eene groote aanleg voor de muziek en de lust tot het maken van kleine composities. Zijne moeder gaf hem het eerste piano-onderricht en zond hem later tot verdere ontwikkeling van zijne muzikale talenten naar het conser vatoire te Leipzig. Tot 1862 vertoefde hg daar om dan verder tot 1867 te Kopen hagen bij Niels W. Gade zijne studiën te voltooien. Daarna vestigde Grieg zich te Christiania, richtte er verschillende mu- ziekvereenigingen op, welke tot op heden in hem een kundigen en algemeen geaohten leider bezitten. Aan de werken van Grieg wordt eene groote mate van oorspronkelijkheid toe gezegd. Volgens sommigen missen zij even wel diepte en lijden ze aan eene zekere onbestemdheid ten opzichte van den vorm. Een goed begrip van de Peer Gynt-suite van Grieg kan alleen verkregen worden door de lezing van het dramatische gedicht „Peer Gynt" van Ibsen, waaraan de mu ziek haar ontstaan te danken heeft. De bedoeling van dat gedicht is echter niet zoo heel duidelijk. Volgeos Passarge, den Dnitschen vertaler, moet Peer Gynt eene type geven van het Noorweegsche volk, doch moeielijk is dat evenwel aan te nemen na de kennismaking met de phantastische persoonlijkheid van Peer, die zich nu eens doet kennen als een door-en-door gevoel- mensch, doch een oogenblik later afstoot door een ongebreideld cynismus. Het is onmogelijk van Ibsen's zonderlinge werk in weinig woorden een beeld te geven. De handeling er in valt voor in deze eenw en loopt door tot op onzen tijd; zij speelt deels in Noorwegen, deels op de kust van Marokko, in de Sahara, te Kaïro. op de zee, enz. Peer (Peter) is de zoon van Aase, de weduwe van een boer. Beiden leven heel wonderlijk met elkander. Aase heeft haar zoon lief, al scheldt zij nn en dan ook heftig op hem en Peer bemint zijne moeder, doch die liefde belet hem niet, het goed der weduwe te verbrassen en haar aan lager wal te helpen. Als Aase sterft slnit Peer haar de oogen met de woorden: „Hab Hank fur alles, für Ztinken, Kür Schlage, für Scherz und Kuss Na dien dood gaat Peer op reis. Ibsen schildert in een reeks tafereelen zijne ontmoetingen 0. a. met Anitra, de dochter van een Bedouienenhoofd, die hem dood arm maakt, met de Kobolden een der geestigste momenten in die Halle des Bergkönigs, met Solveig bekend nit verschillende liederen van Grieg, enz. Men heeft in Noorwegen getracht Peer Gynt op te voeren. De muziek van Grieg ver scheen reeds lang geleden voor vierhandig klavier, de orkestsuite eerst een paar jaar geleden. Zij bestaat uit vier deelenI. Morgen- stimmnng (voorspel van het 4de bedrgf); II. Aase's Tod (voorspel van het 3de be drgf); III. Anitra's Tanz (4de bedrgf), IV. In die Halle des Bergkönigs (2de bedrgf). Men ziet, dat Grieg zich niet stoorde aan den gang van het gedicht maar de deelen zoo plaatste, dat hij bij de mu zikale bearbeiding aan de eischen van groote toonwerken, wat de volgorde der deelen betreft, kon voldoen. De uitvoering van het werk viel in meer dan een opzicht zeer te loven. Aase's Tod, een kort Adagio, waarin diep me lancholieke akkoorden den weemoed uit drukken, dien de toestand vordert, Anitra's Tanz zeer karakteristiek inge leid met triangels tegen aangehouden vi ooltonen en niet minder de scherp ge- rythmeerde Kobolden-scène, met eene volle krachtsontwikkeling van het koper, gaven tal van oversohoone momenten. Natuurlijk was nog niet alles volmaakt 0. a. de klankkleur in het eerste deeldoeh wij behoeven de gebreken niet aan te wij zen. De heer Kriens weet zelf heel goed, wat er nog aan dit werk te schaven en te polijsten valt. Hij ga voort dat met zorg te doen, dan zal de Peer Gynt-suite een zeer aantrekkelijk werk worden van rijn repertoire. Wij zijn hem nu reeds dank verschul digd voor de inspanning die hij zich gaf, om ons er zulk een welgeslaagd beeld van te kunnen geven. Wij stonden wat te lang bij deze novi teit stil, om nog veel te kunnen zeggen van de andere nommers; toch moet ons nog uit het hart een warm woord van lof voor de frappante uitvoering van de frag menten uit Wagner's „Lohengrin". Zelden hebben wij die met zooveel uitdrukking, met zooveel muzikale inteDtie hooren ver tolken. Een krachtig en aanhoudend ap plaus loonde Kriens en zijn orkest voor de studie, die zoo'n kranige uitvoering van Wagner eisoht. Aan de heeren van het kwartet komt daarvoor bovenal een extra pluimpje toe. Het Weldadigheids-concert, gisteren avond door de Mannen-Zangvereeniging „Crescendo" gegeven, mag uitstekend ge slaagd heeten. De deelneming was van dien aard, dat de kas van „Weldadigheid naar Vermogen" eene belangrijke bate zal ont vangen. Alleen met het oog op dat feit mag de vereeniging „Crescendo" reeds met voldoening op haar liefdewerk terug zien. Dit een muzikaal oogpunt mag zij dat tevens, want er werd heerlijk mooi gezon gen. Voor het Koor en de Solisten kan men in dit opzicht maar één woord van lof heb ben. De gevoelens van sympathie, bij mon de van den Heer Rethaan Macaré, den voor zitter van „Liefdadigheid naar Vermogen," uitgesproken, moesten weerklank vinden in aller gemoed. Met hem zijn wij van oordeel, dat „Crescendo" gisteren avond aan hare banier een lanwer hechtte, schoo ner dan al de zegeteekenen, die tot hiertoe daaraan mochten schitteren. Eere aan allen, die op dezen Concertavond hunne talenten hebben willen stellen in den dienst van de schoonste aller menschelijke deugden de liefdadigheid. B. Weten en Werken. Op een ongewonen avond hadden wij eene ongewone voordracht, eene als wij reeds tweemalen van den Heer Keller van Hoorn mochten vernemenfraai van vorm, zaakrijk, en dan met het eigenaardig gemoe- delgk-geestige, dat doet denken aan den Nederlandsehen humorist, Arend Fokke Sz. wiens werken bij het Nederlandsche pu bliek maar al te weinig bekend zijn. De Spreker voerde ons naar het fan tastische Caprapolis, gelegen dicht bij het hart der aarde, eene stad waar een sterke handel gedreven wordt in zondvloeds- prodncten. Het zonlicht dringt er niet doorelektrisch-phosphor-magnesinmlicht verdrijft er de duisternis. Een tochtje door de stad is merkwaardig, te meer daar genoemde verlichting dienstig is om er de menschen van binnen te zien en het was ons goed met den spreker de lieden nit Caprapolis te beschouwen in hunne hartstochten, in hun handel en wandel, aangeduid naar kleur en vorm van hart en hoofd, of naar de wijze van zich voort bewegen in achteruit- en vooruit-loopers, de eersten slechts met het oog op hetgeen achter hen is en het heden niet vatten de laatsten in hun vaart hier en daar meer vernielende dan zij kunnen goed maken. Dierzweemingen onder de physi- onomiën kwamen herhaaldelijk voor. Eene type trok bijzonder aan het was eene jonge dame nit wier goed gevormd hart een zachten lichtgloed straalde, welk hart zijne eigenschappen dankte aan het dikwerf raadplegen van den spiegel der zelfkennis. Spreker geleidde ons in eene galerij, met winkels waar ongehoorde dingen te zien en te koop en in ruil warenhoofden, oogen, armen, handen, tongen, neuzen en harten. Deze onmisbare toevoegsels tot hetgeen men mensch noemt beschouwde Spreker met ons op eene wijze die ons een gullen lach ontlokte of ernstig stemde. Justus van Manrik zou dit humor noemen maar bij de veelheid der voorwerpen had den wij natuurlijk geen tijd om voor ons zelf te beslissen. Bg zonder merkwaardig waren de oogen- blikken welke wij met Spreker doorbrach ten in de hartenfabriek, doch waarvan de directeur zich meer toelegde op het her stellen en reinigen der aan zijne zorgen toevertrouwde harten, dan aan het maken van nieuwe. Met genoegen woonden wij eene consult bij in de spreekkamer van dezen hartenkenner. In bonte rij wenschte men zijn raad of verlichting. Lieden met hooge harten en vnile harten en dubbele harten, jonge lieden die het hart op de tong hadden of bg wie het in de schoenen gezakt was, laboreerenden aan verloren harten of zij die leden aan groothartig heid, die het hart in de maag of in de brandkast bewaarden, allen vonden raad en bg het opvolgen van deze, ook baat bij den duizendkunstenaar, die diepen eer bied had voor een goed hoofd, maar da

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1891 | | pagina 1