Eerste Blad. PREDIKBEURTEN No. 25 Uitgave van DE EK VEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86. Dertiende Jaargang. 144. met AMSTERDAM. van ZATERDAG 28 Maart 1891. op ZONDAG en MAANDAG 29 en 5u Maart 1891. Nederd. Herv. Kerk. TELEPHOONNUMMER TELEPHONISCHE VERBINDING ABONNEMENTSPRIJS Per drie maandenT ,25. franco p. posi ,40. Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel Afzonderlijke nommers 3 centen per stak. meer 5 cents, groote letters naar plaatsraimte. VERSCHIJNT Dinsdag- en Vrijdagavond Ïijfv-C 7 -J - - Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. EERSTE EN TWEEDE PAASCHDAG. Eerste Paaschdag. Collecte voor de Ohr. 6chool voor on- en minvermogen len alhier in alle beurten der Ned. Herv. Gemeente, behalve inde kinderkerk en namiddagbeurt. Groote Kerk. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, Knottenbelt. Ie tekst. Nam. 2 ure, Knottenbelt. 2e tekst, 's Avonds 6 ure, Moeton. Tweede Paasei/dag. Voorm. 10 ure, W. J. van Elden, pred. te Katwijk aan Zee (Voor Smeding Nieuwe Kerk. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, Barbas. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 ure, Swaan. 3e tekst. Jans-Kerk. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, Moeton. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 ure, Barbas. 'b Avonds 6 ure, 36ste Openbare Jaarver gadering der Haarlemsche Jongelings- vereeniging „Pred. 12 la." Sprekers: Ds. Moeton en de heer J. L. Zegers, vaD Heemstede. Plaatsen vrij. Bakenesser Kerk. 'Voor de Kinderen). Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, Hilbrander, godsdienst-onderwijzer. Waalsche Kerk. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, Dehy. Christelijk Gereforni. Gemeente. GedOudegracht). Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, 's Av. 5 ure, Mulder. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 ure, Mulder. Klein Heiligland). Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, 's Av. 5 ure. Schotel. Ticeede Paaschdag. Voorm. 10 ure, Schotel. Luthersche Kerk. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 nre, Mees. Avondmaalsbediening. 's Avonds 6 ure, Poolman. Dankzegging. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 ure, Poolman. Collecte voor het weeshuis. Kerk der VereenigdeDoopsgezinden Eerste Paaschdag. Voorm. 10 nre, Hesta. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 nre, de Vries. Remonstrantsche Kerk. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, Tideman. Met medewerking van het Zangkoor. Donderdag 2 April. ï»am. 121/2 nre, Tideman. Huwelijkswij ding met medewerking vap het Zangkoor. Kerk der Broedergemeente. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 nre, Weiss. Bennebroek. Eerste Paaschdag Voorm. 10 ure, de Heer J. L. Zegers, van Heemstede. Collecte voor de kerk. Tweede Paaschdag. Geen dienst. Beverwijk. Eerste Paaschdag Voorm. 10 nre, J. C. Boon. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 ure, J. C. Boon. Evang. Luthersche Kerk. Eerste Paaschdag Voorm. 10 ure, K. A. Gonlag. Tweede Paaschdag. Geen dienst. Doopsgezinde Kerk. Eerste Paaschdag Voorm. 10 nre, J. Sepp. Tweede Paaschdag. Geen dienst. Bloemendaal. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 nre, J. D. van Arhel. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 nre, P. J. Moeton, Pred. te Haarlem. Heemstede Eerste Paaschdag. Voorm. 10 nre, J. Kuylman. Dankzegging. Ticeede Paaschdag. Voorm. 10 nre, J. Kuylman, Hillegom- Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, M. Buchli Fest. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 nre, M. Buchli Fest Houtrijk en Bolanen. Eerste Paaschdag Voorm. 10 nre, C. van Koetsveld CEz. 's Avonds 6 nre, 6'. van Koetsveld CEz. Dankzegging. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 ure, van Koetsveld CEz. Sandpoort. Eerste Paaschdag. Voorm. 10 ure, J. van Loenen Martinet. Collecte voor noodlijdende kerken en personen. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 nre, J. van Loenen Martinet. Spaarndam. Eerste Paaschdag Voorm. 10 ure, H. J. Bergsma. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 nre, li. J. Velsen. Eerste Paaschdag Voorm. 10 ure, E. Barger, Pred. te Amsterdam. Collecte voor de zending. Tweede Paaschdag. Voorm. 10 nre, de Heer JVagenaar, Evangelist te IJmniden. Zandvoort. Eerste Paaschdag Voorm. 10 ure, B. J. Swaan, Pred. te Haarlem, Avondmaal. Tweede Paaschdag. Geen dienst. Voordrachten in Teylers Stichting. De Heer Mr. H. Goeman Borgesins sprak Woensdag avond j.l. over Tricotrin, den bekenden held van Onida. Deze schrijfster is niettegenstaande hare weinige objectiviteit, niettegenstaande zij zeer bevooroordeeld is in hare beschouwing van de vrouw, en in weêrwil van haar gebrek aan eenvoud en natuurlijkheid, algemeen geliefd, en overal bewonderd. Dit laatste komt hoofdzakelijk nit in Tri cotrin en zyn pleegkind en het karakter van Tricotrin was dan ook het hoofdon derwerp van de rede door den spreker ge houden. In Tricotrin werd door Louise Ramér het beeld geschetst van den waren vriend des volks, die na van alle grootheid af stand te hebben gedaan, doortrok, om zich met en onder het volk te bewegen, deelende in de vrengd, (roostende in het leed, vermanende en leerende waar hij de ongelnkkigen en ellendigen tot opstand en rebellie zich zag aangorden. Velen verweten der sohryfster, dat haar held zoo weinig godsdienstig kon worden genoemd spreker meende echter, dat waar deze steeds optreedt voor wat waar is en groot en heilig, en dit alles zyn pleegkind tracht in te prenten, hem toch zeker geen ge brek aan godsdienst mocht worden ver weten. De vronw wordt ook in deze ro man met zekere minachting bejegend, zij wordt genoemd de passiebloem van 't leven. Op de vraag of zij dit onbewnst had gedaan, antwoordde Onida ontkennend. Wel was de vronw volgens haar niet slechter dan de man, maar als de harts tocht eenmaal haar hart waB binnenge slopen, was de vrouw tot alle laagheden in staat. Tricotrin munt uit door waarheidszin en oprechtheid. Hij had als een andere Boeddha al de voorrechten, hem door zijn geboorte geschonken, prijsgegeven om al leen voor de menschheid te knnnen leven zonder gebonden te zijn aan de knellende banden zijner omgeving. Naar vrijheid dorstende, had by familie en vaderland verlaten en geheel vergeten door zyn vroegere omgeving als koning en dichter te kunnen heerschen onder de lagere kringen van het volk, dat hem overal waar hij kwam huldigde als zijn oprechten raadsman en vriend. Toen zijn pleegkind weldra bleek niet te kunnen leven buiten de genietingen der wereld, en niet gelukkig kon zijn zonder het ge not van weelde en aanzien, wist hy haar een goede plaats te bezorgen bij een paar vroegere vrienden en zag haar daardoor in de hoogste kringen opgenomen, maar haar werkelijke afkomst, zij was de doch ter van een tooneelspeelster, werd ge heim gehouden. Nadat haar opvoeding voltooid was sloot zy een huwelijk met den hertog de Lyra en vergat al heel spoedig den onden pleegvader, van wien zij thans door geheel haar levenswijze in elk opzicht meer en meer vervreemdde. Toen haar eerste echtgenoot gestorven was, ontmoet te zij den broeder van Tricotrin, Lord Esth- mere, en wist op deze zulk een indruk te maken, dat hij haar ten huwelijk vroeg. Tricotrin die zelf haar beminde, had de edelmoedigheid ook nn het geheim van hare afkomst te bewareD, en zoodoende het dierbaarste wat hij bezat, aan zijn broeder af test aan. Toch wordt dit geheim verraden en Lord Esthmere wil thans niets meer van de voorgenomen echtver bintenis weten, niet zoozeer nit trotsch op zyn geslacht, als wel uit de overwe ging van eene vronw, die zoolang de geheele wereld had weten te bedriegen, ook geen huwelijkstrouw kon worden verwacht. In haar wanhoop snelt Viva nu tot haar pleegvader, vraagt hem om hulp in den nood, en vindt hem bij het sterfbed van een ouden schoenlapper, wie hy in zijne laatste oogenblikken had getroost door de herinnering aan de pijnbosschen en de schoone natuur van zyn geboorteplaats. Tricotrin openbaart haar de waarheid, en moet nn van haar de grootste verwij- tingen hooren over zyn stilzwijgendheid, die hem zelf zooveel had gekost, maar die hy zich had getroost ter wille van het kind, dat in zijne omgeving het geluk niet vinden kon. Ook Lord Esthmere zoekt by hen de bevestiging van hetgeen hem is medege deeld en als Tricotrin hem alles heeft ge openbaard, en hem tracht te bewegen, van besluit te veranderen, blijft deae hardnekkig weigeren. Middelerwyl zyn de jeugdige vrienden van Tricotrin, wie by zoo dikwijls tot geduld had vermaand, daar zelfbeheersching toch de ware vrijheid was, tegen de re geering in opstand gekomen. Barricades zyn opgeworpen en Tricotrin verschijnt om den ontzinden, het misdadige van hun verzet voor oogen te honden. In de hitte van den strijd wordt hij bet slachtoffer hunner woede en nn eerst komen ze tot bezinning. Zyn dood is het sein tot onderwerping, en redt hen allen van den ondergang. Lord Esthmere verneemt aan het sterfbed van Tricotrin dat deze zyn broeder is, aan wien hy alles heeft te danken, en verzoent zich nu ook met Viva, Tricotrin sterft, in het verheven bewustzijn van zyn vrienden gered en zyn pleegkind aan goe de handen te hebben toevertrouwd. Zijn leven was een voortdurende strijd tegen de vooroordeelen der wereld alsof oprechtheid menschenmin en waarheid aan eenigen rang of stand zou zijn gebonden, een strijd ook tegen den volkswaan, als of het een eere was op barricades voor de vrijheid het leven te laten. Onze verdienstelijkste medeburgers zyn de stillen in den lande, die hun omgeving ten nutte zijn en hun dagelijksehe plich ten volbrengen met geduld. De toespraken van Tricotrin bevatten meer levenswijsheid dan in vele boeken te vinden is, en laten zich in sommige opzichten vergelijken met de Bergrede. Hij tnehtigtde jongelieden die hnn eigen plichten vergeten om tegen de openbare zonden op te treden, hy wijst op de ge breken van het volk en toont hen aan hoe onmogelijk het is dat nit h\nn midden die goede regeering kan voorkomen, die ze zich droomen. Zonder zelfbeheersching heeft de vrijheid geen waarde. Ook op onze dagen en toestanden, zegt spreker, is deze les van toepassing. Hoevelen weten, 't nu overal vrede en orde en welvaart zon zijn als iedereen zich wilde wachten voor schuldige gedach ten en schnldige daden. Hoe weinigen oefenen zich in geduld en willen wachten op hervormingen tot hun paden recht en hnn handen rein zijn. Nog altijd zijn er volksmenners die 't volk alleen spreken en herinnneren aan hnn rechten, die droomen van geweld, en revolutie, om op de pninhoopen der bestaande orde een nieuwen gelukstaat te stichten, maar die geheel nit het oog verliezen, dat geen verbetering mo-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1891 | | pagina 1