HAARL
BOB
Eerste Blad.
No." 15.
Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86.
Veertiende Jaargang.
144.
van WOENSDAG 24 Februari 1892.
T E L E P H O O N N U M M E R
TELEPH ONISCHE VERBINDINO
met AMSTERDAM.
ABONNEMENTSPRIJS
Per drie maandsn—,25.
franco p. post —,40.
Afzonderlijke nommers 3 centen per stak.
Prijs per Advertentie van 1 tot 5 regels 25 cents, elke regel
meer 5 cents, groote letters naar plaatsmimte.
VERSCHIJNT t
Dinsdag- en Vrijdagayonï
Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst.
NMrd-ZnldhoHondsclie Stoomtramweg-Maatschappij: HaarlemLeiden. 1 Oct. 1891.
Haarl.—Hilleg.- Leiden 3.50+, 6.10, 8.20* 9.38, 10.55*, 'sm., 12.20,1.35,2.55*, 4.20,
5.35, 6.55*, 8.15 'sav. HaarlemHillegom 9.45*, 11.05 'sav.
-j- Alleen des Vrijdags. Vervoeren ook goederen.
Haarlemsclie Tramway-Maatschappij. Van 'tStation 7.30 'smorgens tot 10.30'savonds'
Uit den Hout 7.50 'smorgens tot 10.50 'savonds.
Vertrekuren der Spoortreinen van Haarlem. 1 Oct. 1891.—Naar Amsterdam: 6.36,7.58*,
8,22, 9.—*, 9.30*, 10.15, 11.21-j-, 11.35 'sm. 12.41,1.01* 1.50, 2.12*, 3.35, 4.10*, 4.55*,
5.16*, 5.46, 6.39, 7—+, 7.55*, 8.50, 9.35*, 10.11, 10.33*, 11,28*'sav.
Van Amsterdam: 6.7, 6.20, 7.40f, 8.20, 9.15', 9.35, 10.—*, 10-15* 11.25*i 11.50. 'sm.
12.50*, 1.20, 1.60*, 3.—, 3.20*, 4.27, 5.—*, 5.35*, 5.50+, 7.-*, 8.—, 9.—*, 9.20,
10.20*, 11.45 's av. 1
Haar Rotterdam: 6.54,8.01+, 8.45*, 9.40*, 10.23*, 11,48*
6.11f, 8.31, 9.23', 10.43* 'savonds.
's morgens, 1.12', 2.17, 3.44*, 5.1,
Van Rotterdam: 5.55,7.55', 10.8+, 10.50, 11.35*, 'smorg., 1.2*, 2.43*, 4.5*, 4.42, 5.50-f-, 6.55,
8.18*, 9.5* 10.18*, 'savonds. De met gemerkte treinen zijn sneltreinen. De met f
zijn exprestreinen alleen le en 2e klasse.
Naar den Helder: 6.40, 10.8, 'smorgens, 1.52, 5.28, 9.53 'sav.
Naar IJmuiden: 6.46, 9.5, 10.8, 'smorgens, 1,1.52, 4.15, 5.28, 8.33, 9.53 'sav.
Van IJmuiden: 7.45, 8.15, 11.2 'smorgens, 12.20,3.3, 5.13, 7.14, 9.43, 10.34 'savonds.
Naar Zandvoort: 7.—*, 8.10*, 10.45, 'smorg., 1.50*, 3.46, 5.25*, 8.50* 'savonds.
Van Zandvoort: 7.30*, 8.36*, 11.12, 'smorgens, 3.10*, 4.28, 7,28*, 9.30* 'savonds.
Stoppen aan de Halte Zandvoort (dorp).
„ONZE LEESTAFEL".
Onlangs verschenen werken op aanvrage
bij de boekhandelaars De Erven Loosjes
ter inzage te bekomen:
Mel Museum pan Kunstnijverheid ie
Haarlem, le afl6 platen in Heliotypie 1.80
Compleet in 5 afleveringen, (leSerie.)
SCHELTEMA, C. S. ADAM A VAN. Bij
het graf van Jan Ploeger en des Ploe
gers (C. H. Spurgeon) lofrede op eigen
huis en haard. Bij inteekening- 0.50.
KANT. Be kracht van den wil in het
beheerschen van ziekelijke aandoeningen 0.30.
Ge'ill. Novellen BibliotheekEen drama. - 0.10.
MONIN, Dr. E. Zenuwlijden- 1.90.
ARMSTRONG FRANCES. Kittys be
lofte, geh1.90.
HAGGARD, H. RIDER. lolan's lotge
vallen in het Leeuwentand, geb1.90.
Bertha en Bertrade. Een gedicht- 1.50.
SPURGEON, C. H De zwaarste strijd
op deze wereld- 0.50.
-CHEYNE, Prof. T. K. Jeremia in de
lyst van zijnen tijd- 2.70.
JORISSEN, Dr. Theod. Historische ka
rakters, ing. 3.75, geb4.25.
Bnitenlandsche nieuw versohenen werken
SCHWIPPERT, P.A. Studiën für Can-
didatendie sich zu den Priifrungm
behufs Erlangung der Diploma L. O.
und M. O. a. im deutschen voorbe-
reiten
BEYERN, KONRAD VON. Sudermann 0.20.
EISNER KURT. Priedrich Nietzsche
und die Apostel der Zulcunft- 1.30.
GREIN, J. T. Eline Vere"translated
from the Dutch of Louis Couperus... 3.U5,
Het Museum van Kunstnijverheid te
Haarlem.
In het nnmmer van het Haarlemsch
Adv. blad van 20 Januari, j.l., maakte
ik uwe lezers in de rubriek „Onze Lees
tafel'', onder „voorloopige aankondiging"
reeds opmerkzaam op het grootsche plan
van den Leidschen uitgever, den Heer A.
W. Sijthoff, om de belangrijke verzame
ling van het Mneeum van Kunstnijverheid
op het Paviljoen alhier onder belangstel
lenden, kunstvrienden en beoefenaars der
versohillende kunstvakken meer bekend te
maken en haren goeden invloed op de
kunstontwikkeling in ruimeren kring nit-
te-breiden.
Met de uitvoering van dit plan is thans
een begin gemaakt. Heden ligt voor mij
de le aflevering van eene Serie, bestaande
uit vijf afleveringen. Deze aflevering be
staat uit 6 platendeze geven afbeel
dingen van de beste modellen nit den
Renaissance-tgd, in bovengenoemd musenm
aanwezig. De Italiaansehe, Fransche,
Ylaamsche en Duitsche Renaissance zijn
hierin opgenomen. De uitvoering in Heli
otypie laat niets te wenschen overvooral
een Schenkkan naar het ontwerp van
Francois Briot nit den Franschen Renais
sance-tijd trekt uitermate de aandacht;
ook het metalen lord met rijk versierden
•rand en mythologische voorstelling „de
Bruiloft van Thetis", nit de 16de eenw,
strekt deze aflevering tot sieraad.
Voor alle beoefenaars der Kunstnijver
heid znllen deze platen, nit welke het
werk zal bestaan, eene rijke bron van
studie bevatten. Aan hen, die belang
mochten stellen in dit kunstwerk, en er
gaarne nader mede wenschen kennis-te
maken, wordt hiertoe de gelegenheid aan
geboden door de Erven Loosjes, boekhan
delaars Ged. Oude Gracht, 86, alwaar steeds
een Exemplaar ter bezichtiging voorhan
den zal zijn. Per aflevering, bestaande
uit 6 platen, kost dit werk slechts f 1.80;
men verbindt zich evenwel voor eene Se
rie, bestaande uit 5 afleveringen of 30
platen, aldus kostende Negen Gulden.
Bij het Graf van Jan Ploeger
C. IISpurgeon) f 0.50.
In Charles Haddon Spurgeon is aan En
geland, en wij mogen er bg voegen aan geheel
de chrieteiyke wereld een machtig verkon
diger des Evangelies ontvallen. Maar hg
was meer, ook op maatschappelgk gebied
was hg door mond en geschrift, door ge
tuigen en weldoen een man van zeldzamen
invloed. Daarvan getuigt in de eerste plaats
wat hg onder den naam van Jan Ploe
ger geschreven heeft. Ook onder dien
naam verdween in hem een star aan den
letterkundigen hemel. De Heer CS. Ada-
ma van Scheltema geeft in bovengenoemd
boekje zgne herinneringen weer van een
bgna twintigjarige vriendschap met Spur
geon. Ten behoeve van een Zeemans Te
huis in IJmuiden wenseht hij deze histo
rische herinneringen uit-te-geven. Velen
zullen zich den geringen prgs van ƒ0.50 bg
inteekening getroosten, èn om iets meer te
weten te komen van het intieme leven van
een zoo groot, man, als Spurgeon geweest
is, en om bg-te dragen aan het Zeemans
Tehuis in IJmuiden, dat een waardig be-
wgs zal zijn der dankbaarheid van wat
Neerlands Hoofdstad en het gansche vader
land aan onze welvaart en voorspoed in
het nienw en zoo boven verwachting ge
lukte Kanaal werd geschonken. Inteeken-
lgst bg de Erven Loosjes opengesteld.
Tram-Omnibus-Maatschapplj. BloemendaalOverveenHaarlem. I Oct. 1891.
Vertrekuren van Bloemendaal (Hotel Kennemerland8.8.20,9.30,10.45,11.40*'sm.
12.15 l.-t, 1.30, 2.15j-, 2.55, 3.30+, 4.—, 4.30f, 5.5, 6.20, 7.15, 8.40, 9.55, 'sav.
Van Haarlem (Station). 8.43*, 9.26, 10.20,11.45,'s morg., 12 18*, 1.9, 1 48+, 2.13,2 55f,
3.40, 4.16+, 4.54, 5.23+, 6.9, 7.23,8.28, 9.20,10.40's av. Alleen Zon-eu Feestdagen,
f Dagelijkscke ritten, doch van 1 Nov.—15 Mrt. alleen op Zon- en Feestdagen.
Telegraafkantoor. 1 Oct. 1891. Het kantoor is geopend op werkdagen van 's m. 8 tot's av,
10 uur, op Zon- en algemeen erkende Christelijke feestdagen van 's m. 8—4 's av. 6—9 u
Binnenl. Telegrammen worden berekend tegen 25 cents voor de eerste 10 woordenvoe r
elk tweetal woorden daarboven 3 cents.
Dienstregeling van het Postkantoor. 1 Oct. 1891. Openstelling van het kantoor: Dag
van 8 's morg. tot 9X uur 's av. Op Zondag van 's morg. 8 tot 10 en 's av. van 12 tot 3 uur.
Voor de storting en uitbetaling van postwissels, postbewijzen en de invordering van gelden
op kwitantiën alleen op werkdagenvan 9 uur 's morg. tot 3 uur 's av. Voor de Spaarbank
van 's m. 9 tot 9 uur 's av.op Zondag van 9 tot 10 ure 's m. Voor de Postpakketten
alleen op werkdagen, van 'smorgens 8 tot 9uur 'savonds.
Aanvang der bestellingen. Op werkdagen:7.30,10.15 'smorgens, 12.30, 3.7.—, 8.15 'savonds.
Op Zon- en algemeene erkende Christelijke feestdagen: 7.45 'smorgens, 3.—'savonds.
Lichting der hulpDrievenbussenGedempte Oude Gracht, Groote Houtstraat, Zijlvest,
Parklaan, Kaasplein: 6.45,10.'s morg., 2.5.15, 8.30 's av. Florapark,Kampersingel,
Leidschevaart, Schootersingel6.30, 9.45 'smorgens, 1.45, 5.8.15 'savonds.
Des Zondags: buitenwijken 'sm. 6.30 en 's av. 12.45, binnenwijken 's m. 6.45 en'sav. 1.
Lichting aan het Station: Richting Amsterdam 7.53, 11.16's morg., 2.7, 3.33', 5.41*, 6.34*,
6.55*'sav. Richting Rotterdam 7.53, 9.35 'smorg., 1.07, 4.56', 6.6,9.18*, 1038* 'sav.
Richting den Helder, 6.35, 10.03's morg., 1.47*, 5.23*, 9.48* 'savonds. De met* worden
Zondags niet gelicht.
„Eline Pere" vertaald door J. T. Grein,
f 3.25
Op een niet zeer dikwgls voorkomend
verschgnse) wensch ik even nwe lezers
opmerkzaam te maken. „Eline Vere" de
Haagsche Roman van onzen Hollandschen
sohrgver Louis Conperns is in het Engelech
vertaald, en verleden week in Londen ver
schenen. De vertaling is uitnemend, en
het boek zal voorzeker ook in Engeland
wel dien opgang maken, dien het twee jaar
geleden hier te lande gemaakt heeft. Ver-
eerend voor onze Hollandsche literatuur
en voorden Heer Conperns in het bgzonder
is het, dat „Eline Vere", thans in Engelsch
gewaad hare intrede in Holland doet.
Jorissen. Historische Karaktersing. f 3.75
geb. f 4.25.
Een nieuwe bnndel van Jorissen is
wederom in het licht verschenenditmaal
onder den titel „Historische Karakters".
De inhond van dezen vgfden bnndel be
paalt zich, evenals die van de eerste twee
bundels van JoriBsen, bgna uitsluitend tot
de Geschiedenis. Abelard en Heloïse
Richelieu en Maria de MedicisCharlotte
de Corday; Anton Reinhard Falck de tra-
ditiën van de Chambord en Daniël Monin
vormen een zestal hoogst interessante ka
rakterschetsen, die de liefde tot de geschie
denis opnieuw zullen voeden en onder
houden.
Weten en Werken.
In de Maandagavond bgeenkomst van
22 Februari trad als spreker op de Heer
Rngs van Amsterdam, en wel,alsweons
niet vergissen, voor de eerste maal.
De kennismaking hopen we gaarne
voortgezet te zienwe hebben een genot
vol avondje gehad.
Eerst werd voorgedragen Justus van
Manriks Avondje vol kunstgenot. Spreker
voerde ons binnen het Amsterdamsche
wgnhuis waar ook tooneelvoorstellingen
plaats hebben, deed ons kennismaken met
het orkest, gaf de gesprekken der toe
schouwers weer in het oorspronkelgke
dialect a la van Maorik, maakte ons op
merkzaam op het primitieve tooneel en
het tooneeldecoratief, waarna de acteurs
en actrices de revne passeerden. Toen
volgde eene uiteenzetting vant stak en werd
het eerste bedrgf van het ontzettende
drama afgespeeld op eene wgze die ons
deed schudden van lachen, tot we in het
vgfde bedrijf een tooneel vol lgken voor
ons zagen. De gezwollen toon der onde
school, de eigenaardige uitspraak, de
heftige gestes, meesterlgk wist spreker
ze na te bootsen in al haar bespottelgke
overdrgving, terwgl de lenke opmerkingen
van het publiek niet weinig kleur en leven
aan de voordracht gaven. Met de frischheid
die wg in den Heer Rngs bewonderd hebben,
deed spreker ons nog een blik slaan aehter
de schermen, waar de tooneelmenschen
zich, ontdaan van het dramatisohe stof,
aan ons oog vertoonden.
Hierna werd voorgedragen de tragisch
komische historie van Dokter Jolig's
blauwtje, dat weer geducht de lachspieren
prikkelde.
Een zomersche dag, bracht ons in 't
gezin van eene 's zomers buitenwonende
familie. Met levendige kleuren werden de
negatieve genoegens ervan opgesomd en
het programma besproken, vastgesteld ter
viering van Mevronws geboortedag, eindi
gende met de terugkomst van al de gasten,
die den laatsten trein hadden misgeloopen,
en hoe de jongste telg nit de familie
Pietersen de spelbreker van den dag
was.
Hartroerend was de voordracht van
Mgne Lgdensgeschiedenis, waarin een be
drogen minnaar zgn hart lneht geeft bg
het misloopen van zgne dierste wenschen.
Mooi vonden we de voordracht van De
wedslrgd der Redergkerskamer De mor
genschemering waar, op eene uitzondering
na, onnatunr, wansmaak en zelfbedrog aan.
't woord zgn. Gelukkig, dat de voordrachts
wgze in de laatste tgden er wat op ver
beterd is, waardoor we ons thans niet
meer knnnen tevreden Btellen met het
hoogdravende in voordracht en geste, met
het overknnstmatige der ouden, 't Is wel
aardig eens om al die dingen te lachen,
maar men moet toch den invloed dier onde
school op de tegenwoordige niet voorbg
zien en bedenken, dat ook hier het heden
rnst op de Bohonders van het verleden,
en dan nog mogen we niet vergeten dat
de knnst haar aanzgn te danken heeft aan
de dilettanten, die, elk op zgne wgze, zoe
kende waren naar het beste, m.a.w, dat
de kunstenaar is ontstaan uit het dilitan-
tisme, waardoor we ons vooral hebben te
wachten, dit laatste te gering te schatten.
Inmiddels heeft die voordracht ons zeer
vermaakt en hebben we gehoord hoe V niet
behoort te gaan.
Hiermede was de séance eigenlgk af-
geloopen, doch we haastten ons niet erg
om heen te gaan, waardoor spreker zich
genoopt gevoelde nog ten beste te geven