HAARLEMSCH
PREDIKBEURTEN
Eerste Blad.
No. 100.
Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86.
Vijftiende Jaargang.
144.
met AMSTERDAM.
van ZATERDAG 16 December 1893.
Ned. Vereen, tet bevordering
van Zondagsrust.
Doet Uwe inkoopen liefst niet
op Zondag. Waarom zoudt gij
geheel onnoodig de Zondagsrust
van anderen storen?
Zondag 17 December 1893.
Nederd. Herv. Kerk.
TEI.EPHOONNTJMMER
TELEPHONISCHE VERBINDING
ABONNEMENTSPRIJS
Par drie maandenT >25.
franco p. post —,40.
Afionderlgke nommers 3 eenten per stok.
Prijs per Advertentie van 1 tot regels £6 cents, elke regel
meer 5 cents, greets letters naar plaatsruimte.
VERSCHIJNT:
Dinsdag- on Vrijdagavond.
Advertentiën worden aangenomen tot DINSDAG en VRIJDAG de» middag» ten 12 ure, die alsdan zoo mogelijk nog warden geplaatst.
Het Bestuur der Afdeeling.
OP
Groote Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. Knottenbelt.
's Avonds 6 nre. Ds. Swaan.
Catechismus Zondag 43.
Nieuwe Kerk.
Voorm. 10 nre, Ds. van hennep.
Jans-Kerk.
Voorm. 10 ure, Ds. Veen.
Woensdag 'sav. 7 nre, Ds. Barbas.
Bakenesser Kerk.
(Voor de Kinderen).
Voorm. 10 nre, Ds. Moeton.
Eglise Wallonne.
Pas de service.
Gereformeerde Kerken.
{Ged. Oudegracht).
Voorm. 10 nre, 's av. 5 nre, Ds. Mulder.
Woensdag 's av. 8 nre, Ds. Langhout.
{Klein Heiligland).
Voorm. 10 nre, 's av. 5Vs ore, Ds.J.van
Mantgem, pred. te Harderwijk.
{Ridderstraat).
Voorm. 10 ure, Preeklezen.
'g Avonds 6 nre, Ds. Langhout.
Christelijk Gereformeerde Kerk.
Geboute Ridderstraat 24.
Voorm. 10 nre, 's av. 51/2 nre, Preeklezen.
Luthersehe Kerk.
Voorm. 10 nre, Ds. Helper Sesbrugger.
's Avonds 6 nre, Ds. Poolman.
Kerk derV ereenigdeDoopsgezinden
Voorm. 10 ure, Ds. Craandijk.
's Avonds 6 nre, Ds. Hesta.
Remonstrantsche Kerk.
Voorm. 10 nre, Ds. Tideman.
Kerk der Broedergemeente.
Voorm. 10 nre, Ds. J. H. Gunning,
pred te Leiden.
Chr. Bewaarschool, L. Heerenvest.
Maandag 's av. 8 nre; Ds. Moeton.
Bijbellezing Handel. 5 1 v.v.
Lokaal in de Oranjestraat.
Dinsdag 's av. 8 nre, Ds. Veen en de heer
Zegers. Bijbellezing.
Lokaal „Welen en Werken."
Ged. Oude Gracht bij de Turfmarkt.
Donderdag 's av. 8 nre, de Heer J. Klein.
Bijbellezing Filippenzen 3 15 v.v.
Bg Ds. van Gelder ontvangen van een
onbekende twee muntbiljetten van tien
gulden voor de Afd. Haarlem van bet
Nederl. Bg belgenootschap.
Bennebroek.
Voorm. 10 nre, Ds. J. A. Gcrth van
ijk. Jr.
Beverwijk.
Voorm. 10 nre, Ds. J. C. Boon.
Nam. 1 nre, Zondagschool.
Evang. Luthersche Kerk.
Voorm. 10 nre, Ds. K. A. Gonlag.
Doopsgezinde Kerk.
Voorm. 10 nre, Ds. J. Sepp.
Bloemendaal.
Voorm 10 ure, Ds. H. H, Barger.
Nam. 2Vj nre, Ds. II. H. Barger.
Heemstede.
Voorm. 10 nre, geen dienst.
Nam. 2Vs nre, De. J. Kuylman.
Hillegom.
Voorm. 10 nre, Ds, M. Buchli Pest.
Sandpoort.
's Avonds 7 ure Ds. J. van Loenen
Martinet.
Spaarndam.
Voorm. 10 nre, Ds. T. Hoog.
Velsen.
Voorm. 10 nur Ds. Claasen van Uitgeest
Voorm. 10 uur op de Heide, zaal van
den Heer Veldman, de Heer Garms,
Evangelist te Beverwgk.
'aAvonds 7Vs nur in 't lokaal voor
Chr. belang de Heer Paddenburgvan
Beverwgk.
Donderdag avond 71/2 nur Bgbellezing
in 't lokaal voor Chr. belang, de Heer
van Zweden.
Zaterdag avonds 7Vs nnr, Bgbellezing op
de Heide, zaal van den Heer Veldman, de
Heer van Zweden.
Zandvoort.
Voorm. 10 nre, C. Barneveld.
Nam. 2i/j nre Ds. C Barneveld.
DERDE BACHCONCERT.
Bg vorige Bachconcerten, waarbg het
orkest van den beer Kes medewerkte, is
wel eens de klacht vernomen, dat het
grootste deel van de uitvoering werd ge-
wgd aan moderne werken met uitsluiting
van de oude meesters. De programma's
werden eenzijdig samengesteld, meende
men, alsof Handel, Haydn, Mozart, Beet
hoven en Sohubert niet hadden geleefd of
hnnne groote symphonisohe werken hnn
tgd hadden overleefd, nn de nieuwe richting
het aanzgn heeft gegeven aan knnstrg-
ker, schitterender orkestwerken.
De gegrondheid dezer klacht in het
midden latende, bestaat er, meenen wg,
tot eene herhaling daarvan zeker geen
aanleiding bg het inzien van het pro
gramma, dat voor het derde Bachconcert
van Dinsdagavond bestemd werd.
Bovenaan toch prgkte daarop Beetbo-
vcns Symphonic in D, terwijl in het twee
de deel eene plaatB werd iDgernimd aan
het overbekende doch immer treffende
Largo van Handel.
Met de uitvoering van dit tweetal klas
sieke werken, en vooral daaronder met
de symphonie, heeft de heer Kes, kan
het zgn, zich nienwe lauweren gevloch
ten en het geloof in zgn artistieke gaven
niet weinig versterkt. Met bewonderens
waardige nanwkenrigheid en dnidelgkheid,
met een hoog te roemen zin voor klaar
heid in maat en vorm, werden de sohoon-
heden van het Vliendelgke, gedachtenvol-
le werk des grooten symphonists ten toon
gespreid.
Treffend is de rust waarmede Kes zgn
troepen aanvoert, de onwankelbare vast
heid die hem ten dienste staat om in de
h&ohelgkste oogenblikken zgn ork st te be-
heerschen.
Het Largo van Handel mooht niet
minder bg de aanwezigen den rechten
weerklank vinden, door de boeiende me
lodie, de breede, kernachtige instrumen
tatie en den onbeschrgfelgk sohoonen klank
waarop het, als op orgeltonen gedragen
werd uitgezongen
Nog twee orkestwerken van jongeren
datnm, de Hongaarsche Ithapsodie No 1
van Liszt en het Voorspel nit de opera
Die Hexe van Enna, een effectvol stnk
in den trant van het Lohengrin Voorspel
volmaakten bet orkestrale deel der uit
voering en mede, door de brillante ver
tolking, het bgzonder snocès, door het
Amsterdamsche orkest bg dit Baehooncert
verworven.
De solisten van dit concert waren me-
jnffronw Charlotte Hnhn nit Keulen en
de heer J. Mossel, solo-cellist in het
orkest.
Eerstgenoemde dame behoort ongetwg-
feld tot de zeldzame versohgningen aan
den mnzikalen hemel. In haar begroetten
wg eene kunstenaresse aan wie de natnnr
hare sohoonste gaven kwistig heeft be
deeld.
Hare Jnno-geBtalte stak her nit boven
de omgevingde stem is aan den kloeken
lichaamsbonw geëvenredigd in hare voor
dracht ligt eene dramatiesche kracht, die
ons de aria uit Achilles van Max Brnch
Andromaches treurzang over den dood
van Hector deed doorleven als een
diep ontroerende, schokkende episode.
Welk een volume geluid werd hier
ontwikkeldmet hoeveel nitdrnkking
klonk de voorspelling van Trojes onder
gang „Ilium Ilium du sinkst in Asche
zusammen
Hoewel opera-zangeres onderscheidt zich
de voordracht van mejnffronw Hnhn in
de liederen, bg al den gloed der bezie
ling, door eenvoud en innige muzikale
behandeling. In Schuberts Allmacht,
Bramhs Mainacht en Schumann's Wid-
mung bleek het dat zg nog op iets an
ders kan bogen, dan op een altgelnid vol
sonoriteit, diepte en kracht en haar de
gaven des gemoeds, welke het lied eene
hoogere wijding geven, niet ontbreken.
Met bnitengewone geestdrift werd me
juffrouw Hnhn gehuldigd zg vond daar
in aanleiding een extra - nummer te
zingen.
De heer Mossel droeg in de eerste
afdeeling het Cello-concert van Kes voor,
met piano- begeleiding. Hoe mooi ook ge
speeld mocht het hem niet gelukken daar
mede veel indruk te makeneene her
haalde auditie zal waarschgnlijk den
inhoud van het werk beter doen verstaan.
Meer succés had den speler na de panze
met de Nocturne van Chopin, waarin
vooral de mooie glanzige toon uitkwam
en met Poppers Papilion, dat de virtn-
ozen-natnnr van den heer Mossel alle eer
aandeed.
De Haarlemsche Bachvereenigitg sloot
met dit uitnemend geslaagde concert hare
uitvoeringen in het scheidende jaarden
9 Januari zal de eerste plaats hebben
in het nienwe jaar. B.
De Nutslezing.
Laehen is gezond; dit is de nitspraak
van allen, die het verband kennen tna-
schen liohaam en geest en weten in hoe
nanwe betrekking de daden der mensohen
staan tot hnnne gemoeds gesteldheid, zelfs
zoo, dat de kalm opgeruimde veel beter
door het leven rolt, dan de zwaarhoofd,
met zgn eeuwig wikken en wegen, met
zgn maren, zgn pro's en contra's, meestal
leidende tot besluiteloosheid en halfheid,
de erg lastige eigenschappen van vele ove
rigens goede mensehen.
Het weldadige uitwerksel van vroolgk-
heid hebben zeer zeker zg ondervonden,
die Dinsdag avond de bnitengewone ver
gadering van het Nut by woonden in den
Sohonwbnrg, waar de Heer Willem van
Znylen aan het woord was.
Niettegenstaande het conoert der Baoh-
vereeiiging tevens op den Nntsavond ge
kozen was, was de Schouwburg uitstekend
bezet, een bewgs, dat de gezellige hnmor
van Van Znylen opgeld doet.
Kostelgke, typige scheppingjes bevat
ten de voordraohten maarniet om
ze te lezen; om ze door Van Znylen te
hooren vertolken naar zijne opvatting
met zijn wgze van zeggen, met zijn gaaf
om de dingen van den vroolgksten kant
te zien. Bovendien is Van Znylen in de
de eerste plaats artistmet een ff j n gevoel
voor verband tnssohen het schoone en het
luimige, kiest hg zgne onderwerpen zoo,
dat geestige uitdrukkingen in woord en
mimiek zgn gehoor gestadig van de eene
laohbni in de andere jagen. Van dien
aard was b. v. b. het stnkje getiteld De
dnpe der Historie van Fabiës, waar zgn
tong-radheid en stembuiging wedg verden
met zgn kostelgk gebarenspel, dingen die
zelfs een doove zonden doen laohen.
Een onzin-speech, eene verzameling
van den meest niteenloopenden onzin, voor
gedragen met een steeds stggende klymax,
zich opwindend over niemendal, maar
zulke vermakelgke onzin, dat Uw laoh-
luet zich onbedwingbaar betoont. Als hg
daar van zin tot zin met een zekerheid waar
geen woord tnssohen te krggen is, U
voert van kwestie tot kwestie en U vol
stopt met de zotste belachlgkheden, dan
staat ge verslagen van zgn kunstvermogen.
't Ie net of hnmor en van Znylen één
zgn. Den vollen ernst des levens door
hem te hooren karakteriseeren, gaat
minder goed; van Znylen en ernst zgn
twee. Dit bleek nit de voordracht van
Mie de Klomp door van Rennes. Het
overigens goed ineengezette novelletje
biedt geen ruimte aan Van Znylens zwak
voor al wat karakteristiek humoristisch is
en hg is diep gevoelend kunstenaar genoeg
om het verhaal niet te misvormen en ze
hierdoor voor zijne voordrachten pakkend
genoeg te maken.
Nog herinneren wg aan de mooi gety
peerde voordracht van De landziekige door
Lodewgk Mnlder. Het fraaie stukje stil
spel, waarmede Van Znylen het inleidde,
een wereld vol duisternis, een hopeloos
verschiet, was reeds op zichzelf geuotrgk
en als dan de overdrgving zich in wre
velige klanken nit, dan gevoelt men dat
sleohts hg zoo iets goed kan weergeven.
Het tweede nummer van het program
ma, „Een ydilletje" had Spreker én door
vorm, én door inhoud best achterwege
knnnen laten.