HAARLEB SCH Eerste Blad. BERICHT. No. 5. Uitgave van DE ERVEN LOOSJES, Gedempte Oudegracht 86. Zestiende Jaargang.1 144. met AMSTERDAM. van WOENSDAG 17 Januari 1894 De ondergeteekenden berichten dat de Lijst van nieuw versche nen boekwerken 1 October 1893 tot 1 Januari 1894 gereed is, en op aan vrage GRATIS te bekomen is of wordt toegezonden. Van de vorige lijsten zyn nog enkele exemplaren verkrijgbaar. De Erven Loosjes. IILIPHOONNBMMHJ TKLBPHONISCHE VERBINDING ABONNEMENTSPRIJS P«r drie maandent ,2b. franco p. post ,40, Afzonderlijke nommers 3 centen per stuk. Prijs per Advertentie m l tot 5 regela 35 cents, elke regai meer 5 cents, groote letten naar plaatsruimte. VERSCHIJNT: Dinsdag- an Vrijdagavond Advertentien worden aangenamer,, tot DINSDAG en VRIJDAG des middags ten 12 ur«die alsdan zoo mogelijk nog worden geplaatst. „ONZE LEESTAFEL". Onlangs verschenen werken op aan vrage ter bezichtiging te verkrggen bij De erven Loosjes, te Haarlem. ACQUOY, (Mr. JRechtsgeschiedenis van den adel in Nederland. Eerste atnk1.40. (Dr. J. G. R.) Handleiding tot de kcrkge8chiedvor8ching en kerkge schiedschrijving 1.50. BLEEKER (G. H.) en H MAUR1TZ. Schoolatlas voor bijbeleche geschiede nis in kaarten en platen, ten gebrnike hij het catechetisch onderwijs.50. BOER (M. G DE) De woelingen in stad en lande in het midden der ze ventiende eeuw.60 Landbouwkundig tijdschrift, onder redac tie van Dr. J. Ritzema Bos, Mr. A. D. van Assendelft de Coningh, Prof. Dr. Adolf Mayer en Dr. A. M. Prins, met vaste medewerking van 11 andere landbouwkundigen. 1894. No. 1. Per jaargang-8.75. De Hollandsche Illustratie. 30ste jaar gang. No. 1. Per jaargang van 52 nummers op gewoon papier8.90. 4Op best papier m. maandel. minstens 1 kunstgr. in lichtdr6.—. Lectuur voor jongens. 2e Serie 1894. No. I. In 52 wekelijksche afleverin gen k.10. Jaarboekje voor 1894 uitgegeven door de Vereenigiug voor levensverzekering. 1.25. Roelants' almanak voor 1894.10. School en studie. Maandschrift voor op voeding en onderwijs, onder redactie van M. J. Koeneü, A. J. M. Brog- trop en D. Horn. Zestiende Jaargang. No. 1. Per jaargang2.25. By blad van idem. Per 12 maandelijks che afleveringen 1.75. Archimedes Tijdschrift voor lagere wis kunde, onder redactie van A. J. M. Brogtrap, J. H. van Leeuwen en W. van Roekei. Derde jaargang. No. 1. Per jaargang van 4 afleveringen1.50. BERG-STOMP. (F. VAN DEN) Nutti ge handwerken. Opgaven en vragen ten dienste van haar, die examen in de nuttige handwerken wenschen te doen, en van normaallessen.30. Buitenlandsche nieuw verschenen werken "Westöstliche Rundschau. Politiech-litera- rische Halbmonatsschrift zur Pflege der Interessen des Dreibuudes. Verantwort- liche Redaction: Dr. Karl. Siegen in Leipzig. 1894. Heft 1. Jannar. Vier- teljahrl3.25. BIS PAQUOT. Faiences porcelaiues et bisquits. Fabrication-Caractères-Décors. 1.90. 1' Art. Revue bi-mensnelle illustrée. Vingt- ième année. 1894 Tome Ier deladeox- ïéme série. (Tome LVI de la Collec tion.)2.75. La pre>se médicale. Direction scieutifi- que F. Brnn, L. Landouzy, H. Roger, E. Bonnaire. M. Letulle, L. Olivier, De Lavarenne, M. Lermoyez. Prix par An4.55. Bovenstaande werken zyn voorhanden by de boekhandelaars de erven Loosjes Ned. Opera. Koor a Capella. De eerste voorstelling van het Neder- landseh Opera-Gezelschap uit Amster dam, Vrijdag avond in onzen schouwburg gegeven, heeft bewezen, dat er in onze stad voor dramatische muziek belang stelling genoeg bestaat, om met goede finantiëele resultaten nu en dan opera voorstellingen te doen plaats hebben. De schouwburg was tot in de nok ge vuld, een geval dat volgens de getrou we bezoekers, slechts zelden voorkomt. Over dit bewijs van waardeering zal de directie der Ned. Opera ongetwijfeld te vreden zijn geweest. Zonder den steun van liet publiek is het ondoenlijk, kost bare ondernemingen als de voorstellingen van Opera's, op 't touw te zetten. De vraag is nu maar, of het publiek in gelijke mate voldaan werd en in het gehalte der uitvoering eene aansporing mocht vinden, bij een volgend optreden in even dichte gelederen op te trekken. Met het oog op de opera van Massé, Galathee, die door ongesteldheid van Mevr. Orelio in de plaats trad van De Regimentsdochter, moeten wij, tot onze spijt, deze vraag beslist ontkennend be antwoorden. Eigenlijk was niemand de sopraan, mejuffrouw Sewing (Gala- thée) uitgezonderd op de hoogte van zijn taai. Men sloeg er zich met behulp van den souffleur, die zich bij zonder van zijn taak kweet, zoo wat doorheen. Het orkest onder de leiding van den onder-directeur speelde daarbij vrij slordig en mat, zoodat er van het geestige werk van Massé, waarvan de muziek in bevalligheid niet voor Doni zetti behoeft onder te doen Massé, de componist van Paul et \irginie, behaalde in 1844 de groote componisten- prijs (Prix de Rome) bedroefd wei nig te recht kwam. Het publiek, dat niet gewoon is zijn meening onder stoelen en banken te steken, bleek zichtbaar teleurgesteld. In geen geval meende men, had men bij deze eerste nieuwe proefneming moeten komen met een zoo gebrekkig verzorgd stuk, waardoor alle sympathie voor de Ned. Opera moet verdwijnen. Gelukkig voor hare reputatie maakte Paljas, muziekdrama van Leoncavallo, na de pauze gegeven, veel goed. Met onverdeeld genoegen hebben wij met dit werk der jongere Italiaansche school kennis gemaakt. Machtig is de indruk, dien dit kort, doch pakkend drama met zijn expressieve muziek op den toehoorder maakt. In tegenstelling met wat wij over de bezetting in Galathée neerschreven, mag worden gezegd, dat in Paljas zeer veel viel te loven. De heeren Orelio en Pau- wels vonden in het b(jzonder gelegen heid door zang en spel uit te munten, terwijl ook de verdere hoofdpersonen mejuffrouw Vermeeren en de heeren v. Gheluwe en v. d. Iioeck in hunne partijen aan het schoone werk in vele opzichten volkomen recht deden weder varen. Het orkest, dat eene moeilijke, doch dankbare taak in Paljas heeft te vervullen, en het Koor kweten zich mede naar behooren. Zooals gezegd is, Paljas maakte goed wat Galathée had bedorven. Ter wille van een blijvende belang stelling in de voorstellingen van de Ned. Opera zal het noodig zijn, goede opera's te brengen met de beste krachten. Van geheel anderen aard was de uitvoering, welke wij Zondag middag in de concertzaal van de sociëteit „Ver- eeniging" mochten bijwonen. Daar gaf het nog jeugdig Haarlemsóh Gemengd Koor a Capella, onder de leiding van den heer E. F. Bruijnsteen, eene mati- née ten voordeele van de vereeniging „Weldadigheid naar Vermogen". Met warme ingenomenheid werd deze uitvoering door de talrijke aanwezigen ontvangen. Eensdeels voorzeker om het nobele beginsel, waaruit zij voort sproot; anderdeels, en het is daarop in het bijzonder dat wij de aandacht te vestigen hebben, om hare muzikale beteekenis. De beoefening van den zang zonder hegeleiding geeft, wil zij eenig resultaat opleveren, vele bezwaren, die alleen door ernstige en aanhoudende studie over wonnen kunnen worden. Aan de beschaving en loutering der stemmen moet onverdeelde zorg worden besteed, wijl de geringste oneffenheid het oor in den samenzang treft. Eene algeheele beheersching der stem is verder noodig voor een goed ensemble en eene gewenschte eenheid in de nu anceering. De tekstuitspraak dient met zaakkennis geregeld te worden en be hoort in overeenstemming te zij» met de beschaafde uitspraak van de taal waarin wordt gezongen. Eindelijk, en hier geldt vooral het muzikale inzicht van den leidgr, vordert het gezang a Capella eene nauwkeurige ineenzetting der onderscheiden partijen met behoud der muzikale intenties en onder opwek king van den stroom van bezielend leven, die ten slotte aan de voordracht de verlangde kleur en de ware wijding geeft. Wij meenen, dat het uitgelezen Koor van den heer Bruijnsteen in menig onderdeel der uitvoering aan de gestel de eischen volkomen heeft voldaan. Hoogst weldadig waren de indrukken, die het door zijn welluidend gezang achterliet, zoowel in de reine, hoog ver heven liederen van Palestrina, Hasler (1564—1612) Lasso en Sweelinck, die steeds door den diep religieusen toon het gemoed treffen, als in de wereldsche liederen, waaraan het tweede deel der uitvoering werd* gewijd. Van de verdere ontwikkeling dezer degelijke, met zorg geleide vereeniging koesteren wij de beste verwachtingen. Een woord van groote erkentelijkheid aan de dames en heeren van het Koor en den bekwamen aanvoerder, den heer Bruijnsteen, vinde hier eene plaats. De ensemble - voordrachten werden aangenaam afgewisseld door een der uitnemendste krachten uit het Koor, mevrouw V. B., die op waardige wijze Busslied van Beethoven en later een tweetal liederen van Meyer-Helmund voordroeg. Nog deed zich hooren de heer Jan G. Striening, solo-violist te Leiden. Beider welwillendheid vond bij de hoorders de rechte waardeering. B. Weten en Werken. Onze Maandagavond bijeenkomst van 15 Januari ontleende hare aantrekke lijkheid aan het optreden van den Heer W. C. Goteling Vinnis. Getrouw aan zijn beginsel om steeds de beste zijner geesteskinderen aan on zen kring ten beste te geven, hadden wij hel voorreeht den Spreker te hooren voordragen zijne metrische overzetting van Richepin's Drama Par le Glaive, Door 't Zwaard. Richepin heeft de historie tot fond genomen van zijn werk. Wij zien hoe in 1359 hetltaliaansche staatje Ravenna zucht onder den macht van de tiran Koenraad de Wolf, nadat de erf hertog Guido da Pollenta zijn heil gezocht heeft in de vlucht, zijn achtjarig broer- Rizzo achterlatend onder de hoede van Rinalda, zijne verloofde en met dezen achtergrond tot grondslag ontspint zich ket drama volgenderwijze. Binnen Ravenna had zich het gerucht verspreid, dat Hertog Guido overleden was. Dit had tengevolge gehad een huwelijk tusschen den tiran en Rinalda. Het meisje, in het vaste geloof aan den dood van den man, dien zij liefhad, had hierin toegestemd, omdat zij hier door de veiligheid van den kleinen Riz- zo kon verzekeren. Doch de zucht naar vrijheid, het verlangen om het gehate juk afteschud den, gloeide binnen Ravenna, in de eerste plaats in het hart van Guido's halfbroeder Strada. Als democraat in den besten zin des woords, was bij hem het heil des vaderlands gelegen in verbroede ring van de verschillende standen, en had hij den doodgewaanden hertog bin nen Ravenna weten te brengen, opdat men zich om dezen zou kunnen scharen, terwijl bij hem vaststond, dat om dit doel te bereiken een offer moest gebracht en dit offer was Rinalda, de vrouw, die naar zijne meening hare trouw verbroken had door haar huwelijk met den over weldiger. De eerste samenkomst der eedgenoo- ten zien wij plaats hebben in de bur gelij ke woning van Galeas, waarheen ook Rinalda gelokt was door de dochter des laatsten. Bianca en waar tevens Guido onder eene vermomming tegen woordig is. Strada eischt haar leven hij ziet in haar den schakel welke het vaderland met den onderdrukker ver bindt, en na kennis genomen te hebben van de beweegredenen die haar geleid hadden tot haar hu welijk, eischt hij zelfs, dat zij zal medewerken tot eene verbintenis van haren geliefden Guido met Bianca, de dochter uit het volk. Zijn! taal, gloei ende van innige vaderlandsliefde, doet haar de zware taak aanvaarden. Doch nog van andere zijde dreigde gevaar. De hoofdman van het leger des tirans, Rasponi, was een oom van Guido met nevenbedoelingen had hij zich geschaard aan de zijde des overheer- schers, doch wenschte ook diens onder gang en wilde zich hierbij bedie nen van Rinalda's invloed op haren echtgenoot, zijne bedreigingen in deze vergezeld doende gaan van voorstellen, die Rinalda niet wilde inwilligen. Op het hachelijkste oogenblik verscheen Gui do, die den onverlaat doodde. Nog steeds weifelende tusschen plicht en liefde hadden de meer en meer ge spannen verhoudingen eene beslissing tusschen geweiden wet noodig gemaakt, waarbij de tiran Koenraad de Wolf werd gedood en de landskinderen zegepraal den. Rinalda, tot stervens toe gewond door 't zwaard van Strada, bracht haar laatste offer en legde de handen ineen van den beminden Guido en Bianca, overtuigd, dat slechts op deze wijze het

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1894 | | pagina 1