"uaqqaq ppsauSaS jqaiu aABjq ufira noz UBA.iBep ua 'SmpjBqiaA ap jooa uaipuaAoq sbm fiq jbbui 'qo[q ap uba ubuj uaa qasoqajmg Auiojjjnf sjBuaAa sbm sjaqfinjj ubj- •apjnajjaq piaqmBBzuaa JBBq 'uajazaS ajjajjoq jbbj jajqoB aip Mtiojjjnf apno aSiuam uba jqoBpuaB ap 'sba\ uauuaqaq aj afjjBBq sfuS uaa sqfipMUBU uijbbm 'doq -jniq uapnoqjapuo paoS ap ua jB8|aS puazojq jaq qojj nap 'op.iaasueds uojbjjs uajaajj s( s8ub[ ubb jaqqap -uajinq uftz jam sSspnog sap fiq sp 'qft|iBB^\ "uaqqaq uaAaSaS SijjaaA uaaS Sou raaq nam noz 'SiyftA ap ui U8A3 ubcu StpjBBAiqaam uaa sba\ sjaqfinjj jaaqufij\[ •uaqqaq pSaz -aS qosoqajuig Ainojjjnf noz (<j purn aqasuBjg jb qo()" *sbm UBtndooq [3AA UBp jatnajuaj jajsaam jbbj jBp 'Styap ooz [3m Sou jaq puoA az juba\ 'jsuiuua[[B .taqaz 'jajspnoqsinq ufiz 'mjj, apno ap 'jqoora uaqBjAi jsp a!M 'IIIs nn 9PJ99I n9 UBBpaS jusq ubb uaqaz ap fiq paq 'uauuoSaq uapqaojj aqosuBjg ap uaoj jbbui jsaaM -aS .iBBjapuBqpfBS fiq sbaa jaSaoj^ sjaqfinjj jaaqufira U9ib[ uba |Bi uaa spuis apuooM jBBJjsqjaAj ap uj ■uapajjaA injaf qi jbz 'si pjnaqaS jBp aojj j uaraau jsaora apuia uaa Sipaods ooz moojp auooqos aip jap 'jam map •puoAaq jaraaq uapuaAaz nap ui quiz az jBp apuaara 8fll"N 9lnBl raoijog -UBp ua 'uaqfiq aj qaoq uap do ujbbjubj ap jbbu afjauuoids jaq ui suaa qoo rao 'afqaajj fiq jaiqoip jba\ jaojs ufiz uuaf) jooqos UBp pjamuqs -aSuisBM qosoqajuig jqoiu jBp sbm sfmaq jaq uapaq -aSuol'uapiaq nap pinjaS jqoapjaA uaa iBpjoj 'aijduos -UOQ jap ua|aA\njS ap jbao ua aiSajj ap jbao 'Suiiaaa -J8JX 9P JfAO 'uoajodajj jbao 'Sap uap uba safjMnaiu ap J3A0 uajBid a} qftpSaouaS jsSooq uaaup unq jam az ua}Bz UBp ua 'daqospooq ajqospaq uaa jam jBjsaam EI 'jjoq x u] -psq uazajaS nBassnojj jo ajiB^jo^ uba sjai jioou aip puBtnai s[B uajajsinj a; ua 'uajaSjaA aj jsraoq ufiz uba jaop aqftjuaSia ;aq fiq uoSaq uao} 'qfiq (uoq uaiz latu uiaq fiz ]Bp pSiozaS |3A\ pnq fiq) 'qosoqa^uiq; uipuaiJA ufiz uba }BBjaS auiojA iaq do djaiM qqq uaa Si][BAaoi fiqiBBp fiq uao; iuaSup aqfipaoiu aip ui Siisuja [aqqnp 'uaqajds 9} ajuqos ap 101 paooAv Sqsuja uaa Suiaubb jaqipaad ap dojBBp ua 'uaSuiz apjooq uqBsj na.sgf- uap ajuaatuaS ap joop fiq uaoj jbbj^ qqojaS paq qjaq ap ui asuBf puaiiA uapno ufiz aip 'uaja^sinj a^ aauimop uap jbbu suaa tno uamaujooA aiSBA x iara 'uauuiq jaaM sinqapaq ?aq jbbC Si^uiAvp uajfiA spuis jsjaa jooa sjaqfinjj UBf pBJ} ooz ug; ((-qjaq ap jbbu bS qi 'afpnjx 'at// 'jaiUBcn apjBBp -aq auoAiaS uftz do ja^saaiu jBBq laz ^'afpnix Bf// „(J *n n 'jaauara aoj\n ■pja;sjaA puojs af^inJi ■pBBM -aSsSspao^ SipapoA ui Snjaj bujbbp qi|qua8oo uaa luBAAq ua jatUBqdBBjs ufiz jbbu fiq SuiS sba\ uadooj -aSjB jfiqino x uao} jbbiu 'jaatn sjaiu laz sjaqfinjj <(-jaauam 'nai; JlBjj" ap ;uiSaq jbb( aoq// 'sdajqsuaa jaq quojq <('injx« •uaSoo ap jooa JBBq apiBBjp qajj 'SuiSaMaq ui jb jbbui fiq jaajq ooz ua 'joop jatuBq ap uo|Bm aSiuaa daij ua do jaaM fiq puojs suaS[OAJ3A 'spjBjd apuooas uaa jooa jaaM fiq iubu usp 'jm ja^suaA fiq Sbz ^nnuiin ap rao ua^iz jaojs ufiz do pjBBpaq suaa fiq jaajq qqq -uaSoo uaa{) j jbbj uaSjora uba usra ap paap ^Bj^ -ubb ja^saara JBBq ao; ua jb az qaaq SnuapuoMjaA jaj^ qioou az aprainzjaA qjaq ap ua pftj uap do qajq SBM az 'paq uaS8|saS uaSau j|Bq sad uooqosjo jubav. OS 16 gedanst, maar toch was hij in hoofdzaak dezelfde ge bleven: een ongeloovige. De godsdienst was volgens hem voortgesproten uit 't brein van heerschzuchtige priesters, en de kerk slechts- de schaapskooi waarin de schaapjes geschoren worden. Zijn godsdienst was de Rede, en plichtsbetrachting het eenige volgens hem, waaraan de mensch behoefde te denken. Hoewel hij 't nu ook zoo kwaad niet meende (het zat hem zooals men dit noemt, niet diep, terwijl er bovendien veel napraterij onder school) en tegenover zijn Anna bovendien heel weinig over die dingen sprak, kunt gij het u toch best voorstellen dat juffrouw Linte bosch van zulk een opeenstapeling van goddeloosheid gruwen moest. Te vergeefs was het geweest of ze al getracht had hem tot andere gedachte te brengen Huijbers had stijf op zijn stuk gestaan en hare pogingen waren vruchteloos gebleven. Ze had hem gebeden, gesmeekt zelfs om toch eens voor één enkelen keer naar de kerk te gaan't had niet mogen batenin een tijd waarin iedereen getrouw het bedehuis bezocht, was hij niet te vermurwen ge weest om een voet dver zijn drempel te zetten. Lang zamerhand begon nicht Lintebosch dan ook dat punt te laten rusten en Huijbers had zich wel gewacht de teere snaar weer aan te roeren, maar toen hij eindelijk met zijn aanzoek voor den dag was gekomen, toen had ze hem kort en goed afgewezen. Ze hield veel van hem. doch met hem trouwen dat nimmer. Dat ongeloof kon ze niet verdragen. Zoo gingen de jaren voorbij. Anna Lintebosch werd eene oude vrijster, en Jan Huijbers een echt celibatair, 17 maar steeds bleven zij elkanders omgang zoeken, en elkaar in hun hart getrouwen menigmaal als zij druk samen zaten te spreken over allerlei onverschillige onderwerpen want over den godsdienst werd geen woord gerept zullen zij wel eens pijnlijk zijn aange daan geweest, bij de plotseling invallende gedachte, dat hun beider leven toch eigenlijk mislukt heeten moest. Zoo ging alles zijn gewonen gang. Eens in de maand dronk »de taaie" zijn borreltje ten huize van zijne oude geliefde, en eens in de maand keek juffrouw Stof hem hoofdschuddend na, als hij het huis van haar overbuur vrouw verliet. Toen gebeurde er iets dat voor het levensgeluk van tante Neeltje beslissend was. Op zekeren Zondagmorgen namelijk, tegen 't aangaan van de kerk, zat mijnheer Huijbers op zijn doode gemak met kamerrok en pantoffels aan, voor 't raam van zijn bovenkamer naar de kerkgangers te kijken, die voor een deel zijn huis voorbij moesten komen. Dat had hij al jaren gedaan en nog altijd vond hij het 't uiterst vermakelijk. Met een kop thee naast zich en een boek in de hand, kende hij geen grooter genoegen dan al die „dwaasheid" eens op zijn gemak gade te slaan. De menschen leken toch wel gek dat zij nog naar zoo'n dominee luisterden 1 Was de verlichting niet genoeg doorgedrongen, om bij haar schijnsel zelf den weg te vinden? En toch hoe dwaas 't ook wezen mocht, Jan Huijbers had er wel aardigheid in, die //geloovigen" eens op te nemen. Oud en jong, rijk en arm, het trok in bonte mengeling een tijd lang zijn deur voorbij. De een keek vroolijk, de ander zuur, de een zag stemmig,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1896 | | pagina 7