P
Zondag ging een ingezetene van Oost
burg per flets naar Biervliet, om een
lot in te wisselen, waarop hjj een prijs
getrokken had in de staatsloterij (men
zegt 1350). Hij kwam met het geld
te IJzendijke en schijnt aldaar meteen
paar vrienden een goed diner genomen te
hebben, dat natuurlijk flink besproeid
werd. Men besloot een rijtuig met twee
paarden te nemen, en daarmede over
Schoondijke naar Oostburg te rijden.
Te Schoondijke moesten natuurlijk de
paarden eens blazen en de heeren werden
steeds vroolijker.
Zooals bij dergelijke gelegenheden meer
gebeurt kregen er twee over een niet
tigheid ruzie, die zoo hoog liep, dat. zij
een gevecht begonnen, eerst in de herberg
en later op de straat. Zij duwden een
paar ruiten in, zetten het gevecht, tot
groot vermaak van het publiek, voort
en ranselden elkaar goed af. Het einde
van de historie was, dat de gelukkige
prqswinner alleen per rijtuig naar Oost
burg werd gebracht met een „zeer'' hoofd
en de andere naar IJzendijke teruggin
gen.
Een onzer adverteerders zegt het
H.blad ontvangt geregeld uit het
noorden des lands de volgende aanbieding
van een uitgever van een paar blaadjes:
ïTegen franco toezending van één
Engelschen vilthoed (omtrek van het
hoofd 58 centimeter) wordt UEd. door
deze aangeboden, dat inliggende twee
advertentiên daarvoor in ruil tienmaal
kunnen geplaatst worden in onderstaan
de bladen, die wekelijks sedert 22 jaren
bij mij verschijnen. Dus vijfmaal in het
Advertentiebladen vijfmaal in het
Weekblad
„Onder bovenstaande aanbieding is ook
begrepen dat T'Ed' van elke plaatsing
gratis een bewijs exemplaar ontvangt."
Al de meubelen uit het paleis Oranje
Nassau-oord zijn thans naar elders ver
voerd. Dit geeft hoop, dat spoedig een
aanvang zal gemaakt worden met de
voorbereidende werkzaamheden tot het
vestigen van een Sanatorium aldaar.
Verschillende koffiehuishouders te 's
Gravenhage hebben besloten, nu de
persoonlijke dienstplicht is ingevoerd
voortaan ook toegang te verleenen in
hunne inrichtingen aan militairen bene
den den rang van onderofficieren. Vroe
ger was dien militairen bij de groote
koffiehuishouders de toegang verboden.
Van een uit Medemblik ontvluchten,
doch te Voorburg weer achterhaalden
krankzinnige, inbreker van beroep, ver
haalt de Z. Ct. het volgende:
Toen onlangs de minister van Justitie
een rijkskrankzinnigengesticht te Me
demblik bezocht, onder geleide van den
geneesheer-directeur, vermiste de laatste
zijn sigarenkoker. Enkele krankzinnigen
werden ondervraagd en deze verklaar
den van den later ontvluchten inbreker
sigaren te hebben gekregen. De sigaren
koker werd dan ook bij hem gevonden,
hij had dien en passant gerold.
HAARLEM, 14 Maart 1899.
Bij den Boekhandelaar Mul, Kruis
straat zijn ter bezichtiging gesteld eenige
photographién die hierin van de gewone
verschillen, dat de fond goud of zilver is,
zooals gebruikelijk op die, welke van Ja-
panschen oorsprong zijn en welk procédé
tot heden nog niet in Europa was geïmi
teerd.
Na langdurige en kostbare proefne
mingen is het den photograaf P. Clausing
Jr., Kruisweg alhier, gelukt te vinden de
wijze waarop de Japansche artist werkt.
De Heer Clausing stelde ons in de gele
genheid eenige van zijne proeven te bezien
De gevoeligheid van den gouden of zil
veren fond doet de fijne tinten en toetsen
bijzonder tot hun recht komen, zonder
dat de metaalglans belemmerend werkt,
waarbij nog moet opgemerkt dat de
afbeelding onvergankelijk van kleur is.
De Heer Clausing heeft zijne vinding
genoemd Photographie Japonaise. Z(j is
ook van toepassing op photographische
vergrootingen.
Men herinnert zich nog den groo-
ten bqval waarmede in der tijd alhier De
candidatuur van Bommel werd begroet. Als
zesde voorstelling van het abonnement
geeft het Ned. Tooneel dit uitstekend,
geestig Hollandsch blijspel Vrijdagavond.
De belangstelling van het schouwburg
publiek zal niet verflauwd zijn, en een
volle zaal is naar alle waar.-clujnlijkheid
te verwachten.
Vrijdagavond 1.1. hield de Haarl.
Loge van de Nederl. Afd. der Theosofische
Vereeniging eene openbare vergadering
in de bovenzaal van het Brongebouw,
alwaar de heer J. J. Hallo Jr., phil.
nat. cand. een voordracht gaf over:
„Theotojie in de hlaattchappif'
's sprekers bedoeling om aan te toonen
welk licht de Theosofie werpt op het groote
vraagstuk der maatschappelijke nooden,
wenschte hij in te leiden met een voor
woord over de leering die de Theosofie
aan de wereld openbaart met betrekking
tot de werking de gedachte, noemende
de menschelijke gedachte een zich door
middel van eene zeer ijle middenstof
voortplantende kracht, welke Spreker
daarom gedachte stof noemdedat verder
de mensch in zijn denkvermogen een
kracht-bi on bezit waarmede hij beslist
invloed uitoefent op menschen en toe
standen zijner omgeving; dat dus ge
dachte iets is waarvoor men volstrekt
verantwoordelijk is; dat verder onze
gansche samenleving geplaatst is onder
degezamenlijkegedachte-kracht uitgezon
den door alle personen, die deze samen
leving vormen. Daarna ging Spreker na
hoe een wereld-gebeurtenis ontstaat en
groeit, als volgt: eerst ontstaat het
denkbeeld als ideaal bjj den een of anderen
grooten Wijze. De groote menigte acht het
denkbeeld geheel en al voor verwezenlij
king onvatbaar. Doch de wijze, de denker,
vindt echter enkelen van de meest
ontwikkelden wier hersenstel in samen
klank trilt met het zijne. Zelf zullen
die enkelen, door de gedachte-trilling
des denkers aangedaan, in rijpheid van
overdenking groeien en nieuwe kracht
middelpunten worden en evenzoo ook
vormen in hunne omgeving. Aldus wordt
des denkers kracht versterkt en verbreid,
het denkbeeld krachtiger, deszelfsinvloed
op de menigte aanmerkelijk grooter en
eindelijk kan de vervulling der gedachte
in de stoffelijke wereld niet meer worden
belet wanneer zij nl. op het gedachte-
gebied zoo machtig geworden is dat zij
instaat is allen tegenstand te breken.
Dit is het oogenblik, dat Spreker de
rijpheid der tjjden noemde voor het
te verwezenlijken ideaal. Gelijk het te
voren onmogelijk was geweest het denk
beeld in vervulling te brengen, zoo is
thans het tegendeel noodwendig gewor
den, tengevolge van de natuur-wet,
als altijd stipt en streng in hare wer
king: wat gezaaid is, moet te zijner
tijd geoogst worden.
Deze wei king der gedachte in aan
merking nemende, zoo zeide Spreker,
blijkt het ons, dat alle kwaad in de
maatschappij voortvloeit uit en overeen
komt met het kwaad in der menschen
gedachten, kwaad in den zin van de
algemeene vooruitgang der menschheid
trachten tegen te werken ten persoon
lijken voordeele, althans als eigen voor
deel gewaand: want het begrip kwaad
is voor den Theosoof steeds bedenkelijk.
Behalve de werking van de kracht
der gedachte is er nog een tweede gevolg
dat voortvloeit uit toewijding aan eenig
ideaal ten dienste van de menschheid.
Om dit goed in te zien, besloot spreker
eerst de wetten van Karma en lie incar
natie te behandelenKarmade wet van
handeling, van oorzaak en gevolg, van
het behoud van arbeidsvermogen, zooals
het omschreven kan worden, geeft de
gelegenheid aan 's menschen ziel: zijn
de een ontwikkelend wezen, een kanaal
waarin een deel van de Goddelijke Kracht
zich uitstort, om kennis en ervaring op
te doenReïncarnatiehet zich herhaald
invleeschen, inkleeden van de ziel in
een stoffelijk omhulsel, noodig om die
ondervinding te verwerven in lange
reeksen van levens. De wetten van Karma
en Reïncarnatie geven een bevredigende
oplossing van vele levensvraagstukken,
van al de stoffelijke ongelijkheid in de
maatschappij, van al die schrille tegen
stellingen welke oppervlakkig beschouwd
schijnen te rusten op schreeuwend on
recht, op bandelooze willekeur en blind
toeval of anderszins een gevolg zouden
moeten zijn van een onverbiddelijk nood
lot, dat 's menschen gang door het leven
ketent. Integendeel al wat de mensch
ondervindt is overeenkomstig zijn eigen
wil, in overeenstemming met zijne eigen
vroeger in werking gestelde gedachten
niemand doet hem lijden of zich verblij
den dan hij zelf; geen macht beheerscht
hem, tenzij hij dat zelf verkozen heeft
tenzij hij zich zulk een beperkende macht
geschapen heeft. Hij zelf alleen kan zich
dus aan allen druk onttrekken, als hij
slechts ernstig wil. Hoe sterker zijn wil
is, des le meer steun zal hij ontvangen
van anderen, die gelijkgestemd zjjn, die
evenzoo willen als hijwant zijn wil
boort als het ware een groeve in de
hem omringende atmosfeer, een kanaal,
waarin kracht wordt uitgestort, en zjjn
gedachte trillingen worden versterkt
door gelijksoortige van anderen.
Zoo is het te verklaren, zei Spreker,
dat een zwakke ziel door herhaalde
wilspogingen aan het kwaad weerstand
kan bieden, nadat zij door hare veel
vuldige ondervinding een onderschei
dingsvermogen ontwikkelt van goed en
kwaad. Langzamerhand overwint de
ziel hare hinderpalen op het pad harer
ontwikkeling en in haar wordt wakker
een goddelijk streven. Door deze be
schouwingen, zoo zei Spreker, wordt in
de natuur de juiste plaats aangewezen
van goed en kwaad, van vreugde en
smart; het doel daarvan is, den mensch
tot richtsnoer te strekken in de reeks
zijner levens, hem van dienst te zijn als
gevers van lessen van levenswijsheid die
men leeren moet, hetzij in dit of in een
volgend aardleven.
Zij die deze lessen geleerd hebben en
ervaren geworden zijn, strekken hun
steeds leidende handen uit naar de
menschheid om die op te voeren, om
hun voor te gaan op het pad dat ook
Zij eens begonnen te betreden; zij zijn
degenen waarvan de Theosofen zeggen
hun diepere leeringen te ontvangen, en
die hen steunen in hunne onzelfzuchtige
pogingen om de menschheid te verheffen,
gelukkiger en reiner te maken.
Het vertrouwen van den Theosoof in
de wet van rechtvaardigheid, zoo zei
spreker, schenkt hem de zekerheid ^at
geen zijner pogingen ter verbetering
van toestanden schipbreuk zal lijden.
Hoe hooger wij ons ideaal begrijpen,
hoe sterker wij het voorstaan en ver
breiden, des te krachtiger invloed zal
er van het gedachte-gebied op de wereld
werken, des Ie nader brengen wij het
tot vervulling.
Na in verdere bijzonderheden te zijn
getreden, besloot spreker zijn voordracht
met een opwekking tot steun van ge
dachte-verbetering die de groote bron
kracht uitmaakt van allen wezenlijken
vooruitgang. Naarmate wij ons daartoe
meer en meer dienstbaar stellen, zonder
eenige zelfzuchtige beweegreden, naar
die mate bespoedigen wij de vervulling
van het woord: „Vrede op aarde, in
menschen welbehagen."
Bij eenige groote industriëele
werkplaatsen hier ter stede bestaan te
genwoordig muziekkorpsen en zangver-
eenigingen, die hunne werkende leden
vinden in het aan de inrichtingen ver
bonden personeel.
De werkplaats der H. IJ. S>. Maat
schappij gaf aan de oprichting van der
gelijke vereenigingen den eersten stoot,
daarna volgdeu de etablisementen »de
Com ad" en de Kon. Fabriek van de
heeren Beijnes.
Met veel belangstelling wordt de
ontwikkeling dezer gezelschappen gade-
geslagen en de meening bestaat, dat zij
tot vorming en beschaving het hunne
zullen bedragen en het levensgenot in
den gewenschien zin zullen verhoogen.
De Muziek-Vereeniging „Harmonie",
samengesteld uit werklieden van de
werkplaatsen buiteu de Amsterdamsche
poort de oudste derhalve gaf Zon
dagmiddag eene matinee in de muziekzaal
der sociëteit „De Kroon." Het korps
bestaat thans uit 32 executanten en
oefent zich onder de leiding van den
heer H. Boldte. De uitvoering bewees
dat er met vrucht wordt gestudeerd.
In eenheid en klank is groote vooruitgang
te bespeuren en de zuiverheid laat slechts
zelden veel te wenschen over. Het reper
toire breidt zich met het voortbestaan
der vereeniging uit en stelt den directeur
instaat reeds een heel aardig programma
samen te stellen. Zonder in bijzonderhe
den te treden mogen wij van de uitvoering
veel goeds zeggen en de Vereeniging
met het succes van Zondagmiddag ge-
lukwenschen. Het vocalekwartet, dat
ter afwisseling eenige nommers ten beste
gaf, droeg tot het welslagen van de mati-
née het zijne bij.
Mogen wij er den samensteller van het
programma attent opmaken, dat men
spreekt van de matinee en niet van het
matinée en tevens dat het dient te zjjn
L. van Beethoven en niet J. von Beet
hoven. Bij goede muziek behoort dunkt
ons ook een goed programma.
Zaterdagmiddag werd het boot
huis van de Roei- en Zeilvereeniging
„het Spaarne" geopend in het bijzijn
van leden en belangstellenden.
De voorzitter, de heer C. Morgan v.
d. Meer sprak een korte rede uit,
waarin hjj hulde bracht aan den secre
taris den heer Ch. Th. de Vogel, die
tijd noch mceite voor het tot stand
komen van dit boothuis, waardoor een
duurzaam bestaan van de vereeniging
was verzekerd, had gespaard; spreker
wees er op hoe het boothuis aan alle
eischen des tijds voldoet en welk een
heilzame uitspanning en aangename
verpozing de beoefening der watersport
medebrengt.
Het boothuis is aanmerkelijk opge
knapt en geheel gerestaureerd sedert
het van de studentenroeivereeniging
„Nereus" werd overgenomen. Behalve
een flinke woning van den concierge,
bevinden zich er een douche-badkamer,
een kleedkamer en een fraaie vergader
zaal in. Achter deze is de bergplaats
der vaartuigen gelegen, alwaar een 12
tal keurige gieken en sloepen waren
opgeborgen. Het geheele boothuis beslaat
eene lengte van 25 M., bij eene breedte
van 6 a 7 Meter en mag voorzeker een
groote aanwinst voor de vereeniging
worden genoemd.
Veel publiek als gewoonlijk, in
den Schouwburg Zondagavond. „Lazar-
ro de Veehoeder" bleek nog niets van
de bekoring van 't sensationeele te heb
ben verloren. En werd met entrain
gespeeld.
Door de agenten-rechercheurs Jan
sen en Misset is proces verbaal opgemaakt
tegen H. C. Jansen van Garbier bier
huishoudster, woonachtig aan denjans-
weg, ter zake van het verkoopen van
sterken drank in het klein zonder de
daartoe vereischte vergunning.
Bij een vechtpartij tusschen eenige
jongens van 13 en 14 jaren, gisteren
namiddag aan de Leidsche vaart, heeft
de een den ander, die hern eerst een
paar klappen had gegeven, met een steen
geworpen en geraakt aan de onderlip,
die daarbij werd gewond.
In een desbetreffend schrijven aan
den Gemeenteraad vragen B. en W. eene
som aan van f58.000 tot verbetering
van de bestrating, welke door de werk
zaamheden ten behoeve van waterleiding
enz. geleden heeft. B. en W. wenschen
deze som in 1899 en 1900 te verwer
ken, terwijl voorgesteld wordt het bedrag
betaalbaar te stellen uit den post Water
leiding.
Omstreeks 1 f uur gisteren namiddag
heeft een schoorsteenbrand plaats gehad
ten huize van den stadswerkman W.
Bos, woonachtig aan de Kleine Hout
straat No. 41 rood, ontstaan bij het
aanmaken van de kachel op de voorkamer
met spaanders hout. De brand werd door
middel van zout door den bewoner en
een der buren gebluscht. De slangen
en ladderwagen waren aanwezig maar
hebben geene diensten bewezen.
Naar men verneemt, zal morgen
(Woensdag) in het Mausoleum het
negende lijk worden begraven.
In het douchebadhuis zjjn in den
loop dezer week genomen 185 baden.
Markt van 13 Maart. 1899.
Boter. Aangev. 99 verk. 99 KG.
L. pr. f 1.40 H. pr. 1.50 p. KG.
Biggen. Aangev. 57 verk. 39 stuks.
L. pr. f 6.H. pr. f 9.p. stuk.
Schrammen. Aangev. 34. verk. 26 st.
L. pr 13.H. pr. f 14.p. st.
Aardappelen. Aangev. 31 H.L. verk,
31 H.L.
L. pr. f 1.80 H. pr. f 3.00 p. H.L.
Appelen. Aangev. 27 H.L. verk. 12 H.L.
L. pr. 5.— H. pr. f8.p. H.L.
Peren. Aangev. 14 H.L. verk. 9 H.L.
L. pr. f 3.H. pr. f 5.p. H.L.
ORGELBESPELING.
in de Groote- of St. Bavokerk alhier, op
Donderdag 16 Maart 1899, des namiddags van
8—3 uur door den Heer W. EZERMAN.
PROGRAMMA.
1. Preludium en FugaJ. S. Bach.
2. Adagio (5e Symphonie)Beethoven.
3. Sonate No. 6Mendelssohn.
4. OffertoireDubois.
5. Ariauit:-Josna"Handel.