ven, waarin Mevr. Bouwmeester Gilberte
maakt. Woensdagavond belooft dus weer
een avond van kunstgenot te zullen wor
den.
Donderdagavond 1.1. hield de Haarl.
Loge van de Nederl. Afd. der Theosofi
sche Vereeniging in de bovenzaal van
het Brongebouw eene openbare vergade
ring, waarin Mevr. P. C. Meuleman-van
Ginkel, van Amsterdam, eene lezing hield
overOnze Archieven
Als wij aan de sponde van onze ge
liefde dooden staan, zoo begon spreekster,
schijnt het ons een weldaad toe, alle
herinneringen als het ware te verzamelen
en er over te spreken; als het ware
het gedenkboek open te slaan en er
alles nog eens in te willen lezenen
droefheid is dan onze natuurlijke atmos
feer. Dit alles is zeer natuurlijk en
menschelijk, want zoolang onze oogen
door illusie verblind zijn, is de dood een
onvermijdelijke en onoverkomelijke
scheiding van degenen die wij liefhebben.
Spreekster wenschte evenwel een ander
aanzicht te bespreken, niet zich te
verdiepen in familie- of maatschappelijke
omstandigheden, noch in treurige of
vreugdevolle herinneringen verbonden
aan het dagelijksch leven, maar wel
den weg na te gaan dien wij zeiven be
wandeld hebben. Daartoe wilde spreekster
trachten een blik te slaan en ieder
aanmoedigen voor zich zelf den oor
sprong op te zoeken van elke mislukte
poging en te zien waar wij gefaald
hebben. Geen kracht zjj echter te ver
spillen aan berouw over het gebeurde
dat tot het verledene behoortdat moet
aan Karma worden overgelaten, aan de
wet van oorzaak en gevolg. Wij moeten
ome levensboeken even nauwkeurig na
zien als waren zij de archieven van een
ander, zoo zei spreekster, het vóór en
tegen nauwlettend opteekenen, onze
Karmische rekening en verantwoording, 1
om zoo te zeggen, en zien hoe wij staan.
En dit moeten wij doen als onpartijdig
beschouwer, zonder zelfzucht, zonder
eigenbelang; het zij ons doel alleen
de ingewikkelde werking gade te slaan
van en de nuttige lessen te leeren uit
de ineenschakeling van oorzaken en
gevolgen, die weer op hunne beurt
oorzaken worden. Velen onzer, zoo zei
Mevr. Meuleman, zijn gewend dagelijks
terug te zien op den atgeloopen dag en
pogen in gedachte de begane misslagen
te herstellen, daaruit kracht puttende
voor het des anderen daags wachtende.
Doch vier en twintig uren is een korte
cyclus, en kan slechts als voorbereiding
dienen voor het overzicht van een langer
tijdperk. Aldus ons dagboek zorgvuldig
bijhoudende, kunnen wij op het jaar
einde een ruimeren en dieperen blik
slaan over het geheel. Het web des
levens om ieder heen gevlochten, zoo
vervolgde spreekster, door deze Nidana
door deze ineenschakeling van oorza
ken en gevolgen, is een open boek in
het mystieke licht dat den mensch om
ringt, waarin een ieder die toil, al heeft
hij geen fysieke vermogens van helder
ziendheid of helderhoorendheid ontwik
keld, lezen kan. In dit ontastbare, toch
duidelijk zichtbare weefsel, staat onze
levensgeschiedenis in onuitwischbare let
ters geschreven, en dit zjjn onze archieven.
Daarna bleef spreekster stilstaan bij het
vraagstuk van den dood en de vóór diens
intreden, in het menschelijk Ik-wezen
wakker geroepen herinneringen die zich
in breede trekken voordoen, zich uit
strekkende over vele voorgaande levens
In die monumenten beseft de jonge ziel
de strekking van het aarsche leven.
Maar tevens ziet het Ikwezen den
weg voor zich die te bewandelen is, de
gelegenheden tot het opdoen van kennis
en ondervinding, tot het herstellen van
wat het in vroegere incarnatiën heeft
gedaan. Dien weg kan het volgen, maar
het kan ook langs zijpaden afdwalen,
naar gelang het dat verkiest. Gedurende
het leven zal het vraagstuk opgelost wor
den en aan het einde ervan overziet het Ik
wezen zijn afgelegden weg, zijn pellgrims-
reis, ziet in hoeverre het afgeweken is van
de schets die voor hetzelve lag, alvorens
het zijn reis opnieuw begon; ziet hoevele
schimmen het heeft nagejaagd. Dit
denkbeeld van de Karmische archieven
waarin alle gedachten en daden zijn op-
geteekend, is niet nieuw, zoo zeide
spreekster, omdat men in de boeken van
van H. P. Blavatsky bijzonderheden
hieromtrent vindt, die in andere leer
stelsels ontbreken. In den Godsdienst
van het oude Egypte b.v. vinden wij
breedvoerig uiteengezet de ondervindin
gen van de ziel na den dood, en in de
voor sommigen uwer beter bekende
Openbaring van Johannes, faldus spreek
ster), wordt duidelijk gezinspeeld op
deze archieven:
Het Zinnebeeld van BoekenIn Openb.
20 vr. 12 leest men: „En ik zag de
„dooden, klein en groot, staande voor
„God; en de boeken werden geopend;
„en een ander boek werd geopend, dat
„des levens, en de dooden werden ge
oordeeld uit hetgeen in de boeken
„geschreven was, naar hunne werken."
Na in eenige bijzonderheden te zijn
getreden over het vraagstuk van Reïn
carnatie, het herhaalde malen in een
stoflichaam geboren worden van de
ziel; en de Wet. van Karma, waardoor
de ziel zich in de zoo wisselvallige om
standigheden van het leven geplaatst
ziet, gevolg van eigen keuze, eigen wil,
al herinnert de mensch in het algemeen
het zich nieten door tevens in verband
hiermede de beteekenis van wat spreek
ster onze archieven noemde, nader toe
te lichten, uitduidende welke diepe be
doelingen in het zorgvuldig beschouwen
en overwegen ervan gelegen is voor den
leerling in het Occultisme in het bij
zonder, maar tevens voor den mensch
in het algemeen; eenige beschrijvingen
er aan toevoegende over het aurisch
omhulsel van elk mensch, waarin de
astrale en hoogere archieven van onze
gedachten, hartstochten en zedelijke
eigenschappen bewaard zjjn, en dus voor
ieder die het zien kan, duidelijk zicht
baar en leesbaar, (en het zien wordt
alleen verkregen door tot die hoogere
gebieden bewust op te stijgen, d. w. z.
wij moeten ons wezen in harmonie stem
men met het hoogere, zoodat wij voor
de hoogere willingen gevoelig worden).
eindigde spreekster haar ziel-volle
en met gloed van overtuiging uitgespro
ken voordracht met eenige kernachtige
aanhalingen uit Oostersche werken o.a
„Leer dat geen poging, zelfs niet de
„geringste, hetzij in goede, of in kwade
„richting, uit de wereld der oorzaken
„kan verdwijnen, zelfs de rook die
„zich verspreid heeft, laat nog een
„spoor na."
„Een hard woord in voorgaande levens
„uitgesproken, wordt niet vernietigd,
„maar keert steeds weder." „De pel-
„grim die zijn moede leden in stroo-
„mend water afkoelen, maar uit vrees
„voor den stroom er zich niet in durft
„dompelen, loopt gevaar door de hitte
„te bezwijken." „Het leven van den
„zelfzuchtigen vrome brengt geen nut
„aan." „Bedwing door uw Goddelijk
„uw lager zelf. „Bedwing het Godde-
„lijke door het Eeuwige."
Met zeer gespannen aandacht volgde
een belangstellend gehoor de lezing en
de daarna gehouden belangwekkende
besprekingen over de al of niet wezen
lijkheid van het astrale gezichtsvermogen.
Van de aangeboden gelegenheid om
zich werkjes over Theosofie aan te schaf
fen, werd door sommige aanwezigen ge
bruik gemaakt.
Te kwart voor tienen ongeveer werd
de vergadering gesloten.
De belangstelling was, zooals te
verwachten was, groot, Zondagavond
toen „De twee Weezen" werd opgevoerd.
D'Ennery's pakkend volksstuk heeft niet
nagelaten van 't begin tot het einde de
aandacht gespannen te houden en gezegd
mag worden dat het gezelschap van den
Salon met entrain speelde.
Het doet goed, weer eens zoo'n oude
bekende te zien voor 't voetlicht brengen.
De aandacht wordt gevestigd op
de collecte te houden door de Afdeeling
Haarlem der Maatschappij van Welda
digheid, welke zal plaats hebben op
Woensdag 12 April, dus morgen.
Na uiteenzetting van het streven der
Maatschappij en de verkregen resultaten
in ons nummer van 8 April zal verdere
aanbeveling overbodig geacht worden;
de attentie wordt dan nu gevraagd voor
den datum, Woensdag 12 April.
Zaterdag had te Leiden de wed
strijd om het Kampioenschap in het
Zaalrijden, uitgeschreven door den Al-
gemeenen Nederl. Wielrijders Bond,
plaats. Door vjjf vereenigingen werd
aan den wedstrijd deelgenomen. De
uitslag was, dat het Kampioenschap
gewonnen werd door de Zwolsche Ath-
letische club met 339 punten, den
tweeden prijs behaalde de Haarlemsche
Wielrijdersvereeniging „Amicitia" met
250 punten; den derden prijs de Haar
lemsche Vólocipède club met 248 punten.
Als extra-prijs werd verder toegekend
een zilveren lauwerkrans aan Hermes,
uit Assen, die 182 punten behaalde en,
voor het eerst in dezen wedstrijd was
uitgekomen. Deze prijs was uitgeloofd
door de Leidsche Wielrijdersvereeniging.
00 v*
LO CO
C5 O
co
lO
ifó
r-
co
co
s
O C* O co
co O 00 O
co* co co
O
O
lo
00
00
M
d 05
.2 o
bfO 00
'2.-
©•V. u
o d x
vt -5
ho o
2 M
TJ T-l
o> <7
5 u I
d
■s 8 00
Sn
B§
©zö g
Ortf
rdTJ Z
O rH
i> co
cS
o m o
lO O
"31 l—
O O
4© co
uj uv uj 1CO
00 r- LO CO O CO O*
r—1 "T"1 LO "H CO TH
C5
C 05
d 00
l> O
«TH CO
O LO
LO
O T" O
l> O) O
co* oo co
CO O I© to
CO TH
oo - - -
qj O O 0 H
- go c5 co th lo
Tji
tH
i-i
O oo O O
CO LO
q ci c x
O oo cl n r» CO
co
o O
O O*
o
Cb 00
PQ
to
3
SS 3
co
co
CO
Ob
a>
00
co
CO
l>
iO
LO
00
O
00
lo
O*
d
3
m SC
■ra c
2 ta>
-O 1=
ra
■ra
O
Omtrent het vraagstuk Arbeiders
pensioenen ontvingen wij van het Bestuur
van den R. K. Gildenbond eene kleine
brochure, wèl overweging waard.
Op de laatst gehouden Bondsvergade
ring werd aangenomen de volgende motie:
„De Algemeene Vergadering van den
R. K. Gildenbond, betreurende dat een
pensioenregeling voor oude werklieden,
met medewerking van den Staat, tot
dusverre niet is tot stand gekomen,
erkent de billijkheid en wenschelijkheid
dat van de zijde der patroons naar eene
pensioenverzekering voor hunne werk
lieden worde gestreefd en noodigt het
Centraal Bestuur uit voor dit denkbeeld
langs den meest gepasten weg propagan
da te maken."
Op den voorgrond wordt gesteld dat
valsch is de opvatting, dat de verhou
ding tusschen patroon en arbeider alleen
't resultaat is eener overeenkomst, waar
bij de een zich verplicht zeker loon te
betalen voor arbeid door den ander
geleverd, welke bewering trouwens veel
tegenstanders vindt, alsmede dat waar
door den arbeider trouw en eerlijkheid
wordt betoond, de belangstelling in 't
lot van den arbeider niet mag ontbreken,
en deze dan ook niet mag eindigen als
de arbeider, in den dienst oud geworden,
door jeugdiger krachten moet vervangen
worden.
Derhalve, steun voor den invalieden
arbeider, geen aalmoes, steun waarop
hij kan rekenen. De brochure stelt de
wederzijdsche voordeelen van dien steun
in 't licht.
Staatspensioneering zonder bijdrage
van den patroon of zonder mede
werking van den arbeider wenscht de
R. K. Bond niet; niet alles van den
Staat.
Vervolgens geeft de brochure eenige
voorbeelden volgens een tarief. Uit deze
resumeerende zou eene wekelijksche
premie van 22 ets per week van 15 tot
65 jaar, van 23 tot 65 jaar, 35 ets per
week, van 35 tot 65 jaar, 70 ets per
week, een pensioen verzekeren van ƒ400
per jaar, waarbij bij vooroverlijden be-
taalde premiën niet teruggegeven wor
den, terwijl ook nog tarieven zijn waar
bij vooroverlijden de betaalde premiën
wel terug gegeven worden.
In de gegeven cijfers ziet de Bond
de kwestie beantwoord omtrent het kun
nen bijdragen door den arbeider. De
last behoort niet geheel gelegd op Staat,
patroon óf arbeidersamenwerking is
noodig.
Maandagmiddag had de jaarlijk-
sche vergadering plaats van de Vereeni
ging Weldadigheid naar vermogen. Zij
werd geopend door den Heer Jhr. Mr.
Boreel van Hogelanden met eene toe
spraak waarbij in herinnering werd
gebracht het elfjarig bestaan der Ver
eeniging en zij, die tot de oprichting het
initiatief namen.
De Heer Jhr. Mr. A. J. Rethaan Ma-
caré stelde vervolgens in het licht wat
de opzichters zich van de Vereeniging
voorstelden, n 1. samen te brengen allen,
die zich op 't gebied van armenzorg
bewegen, welk doel niet volkomen werd
bereikt. Spreker wees vervolgens op den
jjver en de toewijding van den voorzitter,
den Heer Mullemeister, en bracht hem
daarvoor hier hartelijk dank, waarna
de Heer Muilemeister beide Sprekers
dank zegde.
Het verslag van den Secretaris, den
Heer Van Stralen stelde het volgende
in het licht:
Aan 331 gezinnen, te zamen uit 1552
zielen bestaande, werd in het afgeloo-
pen vereemgingsjaar een bedrag van
/r12 247.051/a verleend.
Deze gezinnen bestonden uit 151 man
nen, 3280 vrouwen en 1073 kinderen.
143 gezinnen behoorden tot de Ned.
Herv. Kerk, 162 tot de R. K. Kerk,
13 tot de Luthersche Kerk, 5 tot de
Chr. Geref. Gem., 5 tot de Ned, Isr.
Gem 1 tot de Remonstrantsche Kerk,
en 2 tot de Apostolische Zendingsge
meente.
Opgericht werd een bureau van werk
verschaffing.
Op 31 October 1898 waren 1866
gezinnen in het register ingeschreven.
De commissie van huisbezoek bestaat
uit 101 leden. De kas sloot met een
nadeelig saldo van 33,131/9.
Met een woord van dank aan allen,
die de Vereeniging steunden, besloot de
spreker.
Uit des penningmeesters rekeningen
verantwoording bleek, dat de ontvang
sten en uitgaven hadden bedragen
ƒ14230.25, terwijl er een nadeelig saldo
van 33.171/2 was.
Benoemd werden de heeren Meyboom,
Von Reeken en Verwijnen tot leden der
commissie om de rekening na te zien,
en de heeren London, Schram en Tjeenk
Willink als hunne plaatsvervangers.
Nadat eenige bestuurderen, die aan de
beurt van aftreding waren, bij acclamatie
waren herkozen, werd de vergadering
gesloten.
Bij K. B. is aan het Comité ter
bevordering van de Haarlemsche paar
denmarkt vergunning verleend tot
het houden van een verloting van paar
den, rijtuigen en andere voorwerpen
bjj gelegenheid van eene alhier te houden
paardenmarkt in Juli a.s.
Door den rechercheur van Halst
is aangehouden de 14 jarige H. S. wonen
de Leidschestraat die de vorige week
door het opgeschoven raam der woning
van den Heer C. S. aan de Leidschevaart
eenige boeken uit de voorkamer had
ontvreemd.
Gisteren zijn door den rechercheur
van Zomeren wegens openbare dronken
schap aan het Politiebureau gebracht
Tjeerd Reinhard en Geertje de Jong,
beiden gesignaleerd in het Algemeen
Politieblad, eerstgen. veroordeeld tot
6 maanden opzending naar een Rijks
werkinrichting en laatstgenoemde tot
3 dagen hechtenis, beiden ter zake open
bare dronkenschap.
In de afgeloopen week zijn in het
douchebadhuis genomen 295 baden.
0RGELBESPELIN6.
in de Groote- of St. Bavokerk alhier, op
Donderdag 13 April 1899, des namiddag» van
2—3 uur door den Heer W. EZERMAN.
PROGRAMMA.
No. 1. Preludium en FugaMendelssohn.
2. Kecordare nit 't Requiem. .Mozart.
3. SonateA. G. Ritter.
4. Adagio uit de 4e Vioolroaate J. S. Bach.
5. Aria uit de MessiasHandel.