DEMOCRATIE. 4 DOOR Dr. D. C. NIJHOFF. 16) Twee invloeden zijn het vooral om streeks 1640 geweest die de demo cratische gedachte verscherpten, ten eerste de inwerking van de in Ame rika gestichte koloniën en ten andere het onverdragelijk depotisme van Laud en Strafford. Het is hier de plaats niet, om in den breede over Nieuw Engeland te spreken. Herin nerd zij alleen aan de Pelgrimvaders, die van uit Holland in New Plymouth een democratische kerk en een demo- cratischen staat stichttenaan de ko lonie van Massachusetts, die, aan de Engelsche kerk getrouw blijvende, een soort theocratie yormde, aan Con necticut, dat onder Hooker meer de mocratisch was ingericht en bovenal aan Rhode Island, dat onder Roger Williams een zuiver democratische staat werd. Van deze kolonisten in de nieuwe wereld ging een invloed uit, die als een zuurdesem in het moederland werkte. Er bleef name lijk een innig verband bestaan tus- schen de kolonisten en hunne bloed verwanten en van mond tot mond gingen de levendigste verhalen van hun vroomheid en welvaart. Hoe som berder het in Engeland werd, des te grooter werd het getal landverhui zers. Anglikaansche dominee's klaag den dat hun gemeenteleden uit Enge land als uit Babyion vluchtten. Typisch is o.a. Hooke's New-Engelands tears for Old England's fears. Daarin wordt o. a. beschreven, hoe de kolonisten, die voor een wijl hun oude vader land bezochten, aldaar vol innig ver langen werden benijd en uitgehoord en uit den titel reeds blijkt hoe groot de sympathie van de pelgrims was voor hunne oude landgenooten, welk een tranen ze schreiden over de ang sten, door hen uitgestaan. Het is bekend, hoe groot die ang sten voor het jaar 1640 in Engeland waren. Laud en Strafford boezem den overal met hun Sterrekamer en Hooge Commissie duizend vreezen in en de Anglikaansche Episcopaalsche kerk steunde met al haar macht hun wereldlijk en geestelijk despotisme. Van den beginne af was die kerk, die niet uit den Protestantschen geest, maar uit hof-intriges geboren, de krui- pendste voorstandster der tyrannie geweest en 150 jaren lang bleef ze de gehoorzame slavin der monarchie en de voortdurende bestrijdster der openbare vrijheid. Hare geliefde leer stukken waren: het goddelijk recht der koningen en de plicht, al hun bevelen lijdelijk te gehoorzamen Op dien slaafschen geest der episco paalsche kerk schijnt slechts een uit zondering geweest te zijn in bisschop Poynet van Winchester, die in een kleine verhandeling over de staatkun dige macht voor de rechten der on derdanen met kracht te velde trok. Doch deze uitzondering is daaruit te verklaren, dat die bisschop schreef onder Mary the Bloody, die de Angli kaansche kerk vervolgde. Tegenover de Anglikaansche Staats kerk, die slechts het despotisme steun de, heeft de vooruitgang en de bescha ving, heeft de democratie by haar opkomst in den nieuweren tijd de grootste verplichtingen aan de gods dienstige vereenigingen in Engeland, die buiten de Episcopaalsche kerk stonden, aan Presbyterianen,Indepen- denten en Puriteinen. De Presbyterianen, gevoed door de Mscaulay, Essays 1868 I, p. 60. leer van Knox en Buchanan, werden door de maatregelen van Laud, die zijn kerkelijk régime ook in Schot land wilde invoeren, diep in hun in nigste overtuiging gekwetst. Elke poging van Jacobus I, om het Angli- canisme in Schotland in te voeren, was afgestuit op hun krachtig verzet. Geen wonder, dat de dwangmaatregelen van het jaar 1639 hun taal en hou ding verscherpten. Vooral in de ge schriften van Rutherford vinden we de volledigste uiting van de politieke gedncbten der Noordelijke Presbyte rianen. Zijn boek: Lex Rex was in elks handen en daarin werden kwes ties behandeld, die in tijden van vrede als verraad zouden zijn beschouwd. Rutherfort aarzelt niet, de stoutste uitspraken te doen hooren. B v. Alle jurisdictie van menschen over men- schen is kunstmatig. De regeerings- vorm wordt door overwegingen van doelmatigheid bepaald. Aristocratie is even overeenkomstig met de natuur als monarchie, doch indien de laatste gekozen wordt, dan moet het volk de koninklijke macht bij oneen gewicht afwegen en toemeten en ook niets meer, op voorwaarde dat zij die macht weer aan zich zelf trekken kan, als de voorwaarden worden geschonden. Daar de koning een partij is gewor den in een contract, is hij strikt ge nomen de dienaar des volks geworden. Het volk is de oorzaak, de koning is het gevolg. Deze is niet gecoör dineerd, maar gesubordineerd aan het volk. Bloedverwantschap geeft geen recht op den troonwant de oor sprong der monarchie is keuze. Even min als de koniDg kan ook het par lement het volk weerstaan. Zijn macht toch is geheel een zaak van vertrou wen; maakt het parlement daarvan misbruik; dan kan het volk de akten vernietigen. De volkszaak is in alle landen dezelfde, zoodat het de plicht is van het eene land, om het andere te helpen. Toch heeft volgens Rut- herford, de vrijheid hare grenzen. Het volk als geheel moge zijn recht heb ben, daarom mogen nog niet de samen stellende deelen daarvan doen en denken wat ze willen. Voor de In- dependenten koesterde de schrijver dan ook minachting; doch hij zelf werd ook onder de vijanden van gewetensvrijheid gerekend Op de Engelsche Presbyterianen maakte het werk van Prynne: So vereign power of parliaments, natuur lijk nog grooter indruk. De stellingen, daarin verkondigd, waren zeer revo lutionair. Wel werd het koningschap nog verdedigd; maar de koning moest het algemeen welzijn zijner onder danen dienen. Deed hij dat niet, dan waren Wenceslaus, Maria Stuart, Filips II sprekende bewijzen voor het recht van het volk, ze af te zetten. De koning, een schepsel van het volk, door het volk gemaakt, kon ook on gemaakt blijven. Toch waren de beginsels en doel einden van de Schotsche en Engelsche bestrijders van den koning zeer ver schillend. De theocratische tendenzen der Presbyterianen werden o.a. door de Erastianen, vooral bij monde van Selden, krachtig bestreden. Wie was Seldenf Volgens Hugo de Groot de Glorie van Engeland had Selden het vooral tegen de kerkelijke pre tensie van de Presbyterianen. Hef tig was hij zelfs tegen de aanmatiging der geestelijkheid in zaken van den godsdienst. Wat zijn democratische gedachten aangaat, die vinden we zeer sterk uitgedrukt in zijn Table Talk. „Een koning is een ding, dat de menschen Zie Milton's sonnet. Selden was de schrijver van Mare Clau sula als tegenhanger van Grotius Marelibe- rum. hebben gemaakt ten behoeve van hun eigen zaken, voor hun veiligheid en rust. Koningen zijn alle individuen; er bestaat geen species van konin gen Het volk in zijn geheel is de ware en eenige souverein De vraag: Mogen onderdanen de wapenen opnemen tegen hun vorst, komt op het volgende neer: Hier ligt een shilling tusschen onstien stuiver daarvan zijn de uwe, twee stuiver van mij. Ik ben de koning over mijn twee stuiver even goed als gij over uw tien. Wilt gij dus mijn twee stuiver wegnemen, dan zal ik die mot hand en tand verdedigen, want wij beiden hebben dezelfde rech ten, beiden zijn we vorsten. Wilt gij weten, wat de gehoorzaamheid aan den koning eischt. Zie dan het contract in, dat tusschen hem en zijd volk is gesloten. Als dat contract wordt verbroken, dan is de beslissing aan de wapenen. De Table Talk van Selden is vol van dergelijke geestige zetten. Ondertusschen trad er een nieuwe gevaarlijke vijand van het] Presby- terianisme op in het nieuwe radica lisme, dat zich onder de Independen- ten hoe langer hoe sterker deed hooren. De Presbyterianen, die eerst met de volkspartij waren meegegaan, scheid den zich daarom allengs van hen af en kwamen tot een Compromis met den Koning. Doch ook het republikeinsch ideaal der Independenteo maakte slechts zeer langzaam vordering In 1643 kwam Henry Marten nog in den Tower, omdat hij in het Parle ment met toepassing op Karei I de woorden had uitgesproken: «Beter ééne familie ten onder, dan vele"'. Toch was Mariana's boekDe Rege zeer veel onder de Independenten verspreid. In 1645 kwam het keer punt. Marten kwam niet alleen uit den Tower in het Parlement terug maar ook mannen als Sidney, Blake, Ireton, Ludlow e. a. namen toen voor het eerst daarin zitting. Zeker, de Independenten hadden geen vaste politieke belijdenisbij velen speelde het geloof aan het duizendjarig Rijk en het antinomianisme een groote rol. Doch hun radicalisme werd steeds scherper. Grooten invloed daarop had de verschijning in Engeland van Hugh Peters, den vicaris-generaal van de Independenten in Oud en Nieuw En geland. Deze was jaren lang in Ame rica geweest en was doortrokken van de beginselen van Roger Williams uit Rhode Island. Toen daarbij Karei I in 1645 zijn groote nederlaag bij Naseby leed, openden zich alle sluizen van het radicalisme, dat in de ver schillende godsdienstige secten allengs was opgehoopt. II. De mannen, die den eigenlijken doorslag gegeven hebben, om tot een Republiek te komen, waren de Le vellers. Uit onderzoekingen in de Clarke Papers is het ten duide lijkste gebleken, dat de Levellers niet zijn geweest in die dagen die woes telingen, waarvoor men ze vroeger heeft gehouden. De secte is ontstaan in het leger en wel ten gevolge van wanbetaling door het Parlement, dat de soldaten in 1647 zonder betaling naar huis vyilde zenden. Hun inspi rator was bovenal de geduchte pam- flettenschrijver Lilburne, wiens ge schriften „Englands misery and re medy; Englands birthright juctified against usurpation royal or parlia mentary", een verbazenden opgang maakten. Vooral zjjn beroep op de souvereiniteit van het volk sleepte onweerstaanbaar mee. Onder het leger niet 't minst onder de terecht mui tende soldaten, maar ook onder de natie genoot de Lilburne de hoogste populariteit. Daardoor ontstond een geweldige strijd tusschen een deel van het leger en het Parlement. Ge ruchten als b. v. dat Cromwell en Fairfax zich nog met den koning wilden verzoenen, bliezen het vuur nog meer aan. Wijd en zijd was de vrees onder het volk verspreid, dat de overwinning op de onderdrukkende macht vruchteloos voor het volk zelf zijn zou. Cromwell wist door zijn militair genie wel het oproer onder de sol daten te bedwingen doch moest ook aan hun eisch van algemeen stem recht te gemoet komen, zooals blijkt uit de rapporten van een samenkomst te Putney, door de Clarke Papers meegedeeld. Later bleek dit van wei nig waarde te zijn. Ireton, een der knapste legerhoofden onder Crom well, van wien men zeide, dal slechts Cromwell de kogels afvuurde, die Ireton gesmeed had, was en bleef hun voornaamste bestrijder. Vast overtuigd van het noodzakelijke van het mo narchaal element in de Republiek, was Ireton vooral de man, die het dictatorschap van zijn meester voor bereidde, al ontviel hij dezen reeds in 1651. Heftig bleef Ireton tot zijn dood toe gekant tegen het Datuur- recht een sterke regeering was zijn eerste geloofsartikel. Waren echter tijdelijk de Levellers verzoend, zoodra de monarchaal oligarchische politiek van Cromwell had gezegevierd, wer den ze, gelijk we zien zullen, de gevaarlijkste tegenstanders. Ondertusschen was het lot van Karei I door de zuivering van het parlement van zijn presbyteriaan- sche meerderheid beslist. De Pres byterianen zouden voor den koning partij trekken, zoolang deze hun kerk steunde; maar buitendien waren ze veel minder democratisch dan de In dependenten. Baillie, Clement, Wal ker en Prynne verafschuwden tot het laatst toe de toegepaste volksmacht. Henry Marten, Ludlow e.a. over wonnen, de Presbyterianen werden verjaagd, de republiek afgekondigd en Karei I onthoofd. Op den 4 Juni 1649 besloot het parlement tot het aannemen dezer drie grondstellingen: 1. Het volk is onder God de oorsprong van alle ware macht; 2. De Commons" van Engeland, verzameld in parlement, gekozen door en vertegenwoordigende het volk, heeft de hoogste macht 3. Wat ook als wet is ingeschreven of verklaard door de „Commons", in het Parlement verzameld, heeft kracht van wet, al ontbreekt daaraan de toe stemming van den koning of van het huis der Peers. Een der beroemdste verdedigers van de revolutie en de nieuwe regeering was de dichter van Paradise lost en Paradise regained. Milton bevond zich in Italië sedert 1638, toen de groote strijd tegen Karei I ontbrandde. Daar van hoorende, vond hij het een schan de, ver van zijn vaderland te blijven. Wordt verrok/d.) U it gegeven door Mr. Virth. Gedrukt bij DE ERVEN LOOSJES, te Haarlem

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsch Advertentieblad | 1903 | | pagina 6