J. A. BODE TELEFOON No. 4051
Plaatselijke
Berichten.
I J- 1
KLEINE FLACONS GLUTON
MET WATERRESERVOIR
PRIJS 35 CENT
De Voet en
zijn verzorging.
Begraf en is-Vereen iging
Santpoort-Station en Omstreken"
tegen den kostenden prijs.
lie requesten en verzoekschriften
Hagelingerweg 92 Santpoort-Dorp
DRIEHUIZERKERKWEG
DRIEHUIS
IETS NIEUWS VAN TALENS
BOEKHANDEL CORNEGGE
Opgericht 6 Februari 1934.
Kantoor Hagelingerweg 92, Santpoort-Dorp
Tel. Santpoort-Dorp 23013 Tel. Santpoort-Station 2240S
Uitvoerder: JAC. UITENDAAL
Begrafenissen voor Leden
Heeremans, voorz. M. J. Post, secretaris
EERSTE KLASSE ASSURANTIËN
A EERSTE KLASSE VERZEKERINGEN
worden voor U verzorgd door M. J. POST, Gep. Rijks-Ambt.
81
Brillen Horloges Klokken
Tooneel-, Veldkijkers Gouden
en Zilveren Sieraden
Tafelzilver Gero-Zilver
Optische Slijpinrichting
Reparatie Uurwerken
Moedercursus.
„HET WITTE KRUIS"
Afd. Velsen
Te beginnen Woensdag 23 Jan"
a.s. 's avonds om zeven uur zal
in het Witte Kruisgebouw aan
de Kennemerlaan 125teIJmuiden
een moedercursus worden ge
houden, voor vrouwen en meis
jes boven de achttien jaar. De
iessen die twee maal per week
plaats vinden, gedurende zes
weken, zullen worden gegeven
door Zuster N. Nieuwpoort,
Docente van de Prov. Commissie
voor Kinderhygiëne.
Er zal voor de dames die aan
dezen cursus wenschen deel te
nemen zeer veel te leeren zijn.
Voortdurend blijkt telkens weer,
dat door onvoldoende kennis
van zaken, allerlei dingen ge
beuren, die zeer nadelig zijn
voor de jonge moeder en de
zuigelinge. Deze cursus te volgen,
is daarom van zeer grootbelang,
omdat iedere moeder voldoende
met de verzorging van haar
baby op de hoogte behoort te
zijn. De kosten die het volgen
der cursus met zich mede bren
gen, zijn zoo laag mogelijk ge
steld en bedragen slechts één
gulden Dit kan dus voor nie
mand een bezwaar zijn, dezezoo
leerzame lessen te volgen.
Voor deelname kan men zich
opgeven, bij den administrateur
der vereeniging, den heer
Joh. Woltman, Kennemerl. 125
te IJmuiden, 's avonds tusschen
vijf en zeven uur.
De voet is een prachtig bouw
werk, wonderlijk geconstrueerd
om twee verschillende fuucties te
verrichtendragen en voortbe
wegen van het lichaam. Hij is dus
stevig en toch bewegelijk, waar
bij de stevigheid niet aan de be
wegelijkheid, noch de bewege
lijkheid aan de stevigheid is op
geofferd.
De dienaars voor het geheele
leven mogen wij niet veronacht
zamen, te meer, daar loopen nog
altijd de gezondste van alle spor
ten is, welke de bloedsomloop en
de functie van alle organen be
vordert.
Wat zien we echter Van jongs
af wordt een voet groot onrecht
aangedaan. Gemaakt om op den
eenigszins veerenden aardbodem
te loopen, waarbij de volle voet
bodem steun heeft en natuurlijke
massage van de voetzoolspieren
plaats heeft, wordt de voet ge
snoerd in een schoen, de huid is
afgesloten van licht en lucht en
wordt veelal nog afgekneld in het
modeschoeisel.
Ook wordt er veel tegen de hak-
lioogte gezondigd. Het voort
durend dragen van een te hooge
hak veroorzaakt een verschui
ving van de voetwortelbeenderen
welke op hun beurt weer de lig
ging van de middenvoetbeen
deren verwringener ontstaat een
te lage, te lange en te platte voet-
vorm. Die verschuiving en ver
vlakking gaat meestal gepaard
met een lichte draaiing van het
scheenbeen, waardoor de binnen-
enkel zoo typisch uitsteekt en
meer naar achteren en lagerkomt
te liggen, terwijl de buiteneukel
naar voren draait. Hierdoor ont
staat een lichte x-beenstand, daar
door de draaiing van het scheen
been het dijbeen eenigzins mee
moet doen.
En, als om het aangedane
onrecht te straffen, kan de voet
alleen met pijn zijn hooge taak
verrichten en is het loopen geen
genot meer, maar een kwelling,
die men liefst en zooveel mogelijk
vermijdt.
Nu meene men niet dat altijd
een platte hak gedragen moet
wordende meeste voeten kunnen
goed een 4-6 c.M. hak hebben en
het is zelfs goed verschillende
hakhoogten door elkaar te dragen
opdatde verschillende spiergroe
pen geoefend en sterk blijven.
Een enkelen keer, bij een ge
legenheidstoilet, mag gerust wel
eens een zeer hooge hak gedragen
worden.
Vooral het ontbreken van den
natuurlijken voetbodem bij het in
massa geproduceerde schoeisel en
de te nauwe teenpartij in zeer
veel fabrikaten (gelukkig niet
alle) wreekt zich ten slotte en
eeltvorming, likdoorns, plaatse
lijke doorzakkiug van het gewelf,
kunnen namelooze pijn en vóórt-
durende vermoeidheid, hoofdpijn,
pijn in heup en rug, zelfs in den
hals veroorzaken.
Naast coufectie-schoenen heb
ben ook confectie-steunzolen veel
op het gewetenbij de groote
onderlinge verschillen van rechter
en linkervoet van een voetlijder is
het haast ondenkbaar, dat con-
fectie-zolen, zelfs al zijn ze iets
bij te stellen, voldoen.
Ziet men b.v. 10 voeten no. 42
bij elkaar, dan verschillen ze in
het gunstigste geval in 10 op
zichten de eene voet is vleezig
en zwak, de ander pezig en sterk,
er zijn knokige, nerveus gevoelige
voeten, daarbij kan de hiel en
dit is het allerbelangrijkste bij
steunzolen zijn: kort, lang,
smal, breed, enz., enz. Daarbij,
wanneer het gaat om afwijkingen
te herstellen, b.v. doorzakking
van den voorvoet, dan worden de
verschillen nog veel grooter, Want
meestal zijn zelfs bij iemand met
doorzakking in beide voeten, die
doorzakkingen verschillend. Die
correctie is een uiterst conscien-
tieuse zaak. Het is zeer moeilijk
om daarvan de juiste hoogte te
bepalen en ze op de juiste plaats
aan te brengen. Wanneer dit niet
nauwkeurig geschiedt, veroor
zaken de zolen in de eerste plaats
pijn en ten tweede uitrekken en
verslappen van de spieren. Is een
zool te hoog aan binnen-of buiten-
hol, dan wordt de bloedsomloop
belemmerd en ontvangen de
teenen onvoldoende bloed, met
alle gevolgen van dien.
Gelukkig leven weineen tijd,
dat er meer aandacht aan de
voeten wordt besteed er bestaan
vele inrichtingen voor voetver
zorging en deze geregeld te be
nutten wordt in het geheel niet
meer als luxe aangezien.
Het is een antiek begrip, dat
veel wasschen den voet zwak
maaktintegendeel behoort men
de voeten dagelijks te wasschen,
daarna stevig te drogen, vooral
tusschen de teenen.
Het vele baden in soda-water,
een ingeburgerde liefhebberij, is
ook glad verkeerd, het maakt de
huid schraal en droog een wenig
invetten is veel beter
Ook de nagels worden veelal
verkeerd gekniptdeze moeten
recht en niet tekord worden afge
knipt. Ze moeten juist den top
beschermen.
Zij, die veel staan, moeten eiken
dag een paar minuten voetgym-
nastiek doen en vooral zooveel
mogelijk loopen.
in een volgend artikel zullen we
enkele oefeningen opgeven en ook
eenige wenken voor de bahande-
liug van wintervoeten.
H. van Leeuwen,
Voetkundige en Chiropodist.
Kerstfeest in Zuid-Slavië.
Kakelend als een kloekhen.
Het Kerstfeest wordt in het
oude Servië op den dag die bij
ons den Driekoningendag ge
noemd wordt, gevierd.
Een correspondent van de
N. Rott. Ct. doet er in een
schrijven aan dat blad intersante
mededeelingen over.
Wij laten ze hier volgen.
Belgrado viert tweemaal Kerst
mis en tweemaal Nieuwjaar. De
eerste maal om zoo te zeggen
als hoofdstad van Zuid-Slavië,
die, als zetel van het centraal
bestuur, ook vele katholieken,
protestanten en oud-kaholieken
onder haar bevolking teltde
tweede maal als hoofdstad van
het oude, en van oudsher pra-
voslavische Servië. Het eerste
Kerstfeest heeft hier een niet-
origineelen ietwat flauwen bij
smaak bij het tweede verjongt
zich steeds weer de oude over
levering, die de stad pas een
werkelijk feestelijk karakter geeft.
Kan het ook anders, waar een
bekend Servisch spreekwoord
luidt: „Geen dag zonder licht
en geen vreugde zonder een
Servische Kerstmis
6 Januari is het officieele begin
naar onze tijdrekening
maar al dagen tevoren wordt er
aan gewerkt. Op de markten een
oorverscheurend gekwek van
speenvaikentjesten minste één
moet ook de armste daarvan op
zijn Kersttafel hebben. Zij wor
den naar huis gedragen of gesleept,
waar reeds allerhand koekwerk
te- vuur staat, en gerechten van
meel, melk en honing in den
vorm van de beroemde goerabije
worden gematerialiseerd. Zoo
tegen den 5en laat het biggetje
gewoonlijk zijn leven, om aan
het braadspit te worden geregen,
en, met appels die voor den
Serviër het meeste geluk van
alle vruchten brengen opge
vuld, den hoofdschotel te vormen
voor het Kerstmaal, dat 7 Jan.
wordt opgedischt.
Wat daar tusschen ligt de
dag vóór Kerstmis is een
vastendag, waarop het gezins
hoofd zich van zijn traditionee-
len plicht kwijt. Met zijn zoons
trekt hij er in de vroegte van
den „badjni dan" op uit, om
den „badnjak", den Kersboom te
gaan hakken. Ver behoeft hij
niet te gaan de berg Kosjoetn-
jak levert hem, wat hij zoekt
een jonge kaarsrecht gegroeide
eik. Eerst een gebed, waarin de
vader voorgaat dan wordt het
boomje geveld. Maar de bijlsla
gen mogen slechts van één kant
komen en op het oogenblik, dat
het zich buigt, moet de jongste
zoon den tak grijpen, die de
aarde het dichts is genaderd
echter nog voor hij deze heeft
aangeraakt. Dan mag ook het
boompje vallen maar de tak
wordt afzonderlijk afgehakt. Hij
zal later in de melk worden
gedoopt opdat er het volgend
jaar veel room zal zijn, in de
bijenkorf worden gestoken
om zware honingraten te verze
keren... Thuis wacht de vrouw
bij de deur: zij heeft twee kaar
sen ontstoken, en wanneer de
heer des huizes haar, onder het
binnenhalen van den badnjak
met een plechtigen zegewensch
begroet, die door de kinderen
wordt herhaald strooit zij een
handvol koren over de takken.
Dan het klinkt vreemd voor
niet-pravoslavische ooren
wordt het boomje in het vuur
geworpen, op een paar takjes na,
die men tot Nieuwjaar bewaart.
Op het oogenblik dat het hout
vlam vat grijpt de huisvrouw een
bosje stroo, en maakt daarmee
een rondgang door en om het
huis, daarbij kakelend als een
kloekhenEn de kinderen loopen
haar na, piepend als kuikens
ze trekken halmen uithetstroo-
bosje, stooien ze over den grond
waarmee zij den ouders rijk
dom, goeden oogst en geluk
wenschen....
Het spreekt vanzelf, dat het
stadsleven van deze traditie zoo
getrouw als wij haar hierboven
weergaven, wel iets heeft afge
sleten. Doch de allermeeste trek
ken zijn bewaard gebleven in
alle frischheid. Ook het hof en
het leger houden de overlevering
in eere afdeelingen van de ver
schillende regimenten en van de
krijgsschool trekken er gezamen
lijk met muziek en vaandels op
uit, en wanneer zij van den
Kosjoetnjak terugkomen en door
de stad naar het konak mar-
cheeren, gaan ruiters van de
koninklijke garde met trompet
ters op hun witte paarden voor
op, en het is de koning zelf, die
den badnjak in ontvangst neemt.
Is het boomje tot asch gewor
den, dan wordt het tijd voor
den vastenmaaltijd op dien dag
voor Kerstmistomatensoep en
een soort marcaroni, bestrooid
met suiker en fijngemalen noten.
Alles zonder boter of vet. Wan
neer het gezin is aangezeten, en
de gebeden zijn verricht, neemt
de oudste drie noten in de rech
terhand, en werpt ze in de rich
ting van het Oosten„In den
naam van den Vader"drie
noten naar het Westen werpt
hij „In naam van den Zoon" en
die naar het Noorden „In naam
van den Heiligen Geest". Dan
bekruist hij zich,en met „Amen"
werpt hij de laatste drie noten
naar het Zuiden.
De eerste gast, die den eersten
Kerstdag komt gelukwenschen
treft het bijzonder goed hij mag
den heele dag blijven en geldt
als lid van het gezin. In beginsel
kan dit de eerste de beste zijn,
die aan de deurkloptde praktijk
komt hierop neer, dat het mee
stal een jonge buurvried is die
weet hoe het hoort. Namelijk
dat hij de aanwezigen begroet
met „Ohristos se rodi" -Chris
tus is geboren -- waarop het
hoofd der familie hem zal ant
woorden „U istinu se rodi"
waarlijk, Hij is geboren om
hem daarop te omhelzen en als
eere-gast welkom te heeten.
En de eere-gast dep o la z e n-
j i k spreekt zijn gelukwenschen
uithij werpt een muntstuk in
de asch van het Kerstboomje:
„Evenveel vonken als in deze
haard mogen er schapen en
kalveren in uw stal ziin, een
rijken oogst, vele kinderen en
goed moge uw huis gelukkig
maken".
Ook deze traditie wordt aan
het hof gevolgd. Alleen dat daar
de polozenjik geen buur
jongen is maar bijna altijd de
beste leerling van de cadetten
school die den koning met de
geijkte formule komt gelukwen
schen, door deze wordt omhelsd,
en den heelen Kerstdag als lid
van de koninklijke familie in
het konak blijft.
(Met toest. overgen. uit
BI. Weekbl.)
R. K. S. V. „Santpoort"
Programma Zondag a.s.
2 uur
Graaf Willem 2 1—Santpoort I
Santpoort II—Teylingen I
12,30 uur
Santpoort IV—T. Y. B. B. IV
D. S. S. III—Santpoort VI
Van onze Koperen Feestdag
gaat maar één roep „Het was
af". Zoowel 's ochtends in de
Kerk, 's middags op het terrein
en 's avonds in de zaal.
Een feestcommissie welke
zóó werkt, roepen we een „Tot
wederziens" toe. Een hartelijk
dankwoord aan „allen" namens
het bestuur.
Voor a. s. Zondag vragen we
Uwe aandacht voor Santpoort II—
Teylingen I, laatstgenoemde staat
bovenaan,
Het 2e schijnt het op de
sterkste gemunt te hebben, gezien