Vrijheid of Dictatuur /^Ofmeïica OÏU7ANDERBOO€ Zingen Nederlanders nog volksliederen Maak zelf uw Kr uiswoor d-puzzle Vervolg SPORT. COMPETITIE-"VOETBAL MET DE KERST- EN NIEUWJAAR? In tegenstelling met andere jaren schijnt het in de bedoeling van de K.N.V.B. te liggen op 2de Kerstdag en Nieuwjaarsdag com petitie-wedstrijden vast te stellen. WAT ONS ZONDAG A.S. TE WACHTEN STAAT. Velsen krijgt de komende zondag bezoek van de Zaanse Zilver meeuwen. Op de ranglijst nemen deze Zaan- kanters met hun zes punten uit acht wedstrijden een bescheiden plaatsje in, doch toch komt het ons voor, dat elke klub er goed aan doet deze Meeuwtjes niet te onderschatten. Konden de leidende klubs uit de afdeling, Ii.V.V. en K.V.V. niet slechts met de oneven goal win nen, K.V.V. met 12 en I.V.V. met 2—3? Velsen zal er dan ook goed aan doen de zaken van stonde af aan serieus aan te pak ken, evenals Terrasvogels op 28 oktober, van de Zaankanters wint. Wijk aan Zee ontvangt de Ter rasvogels. Het gaat de badmensen dit seizoen heel wat minder naar de vleze dan het vorige: werd toen het kampioenschap behaald, thans slaan de Wijk aan Zeeërs met hun 5 punten uit 9 wedstrij den wel een zeer pover figuur en hebben ze zelfs meer verlies- punten dan Terrasvogels en Kin- heim. Het mekwaardige is echter, dat ze het sterke K.V.V. een 1-2 nederlaag wisten toe te brengen en dat nog wel in Krommenie. Terrasvogels' positie is niet best en daarom behoeft er zeker niet gevreesd te worden, dat de blauwhemden hun tegenstanders zullen onderschatten. We zijn er van overtuigd, dat onze plaats genoten goed voor de dag moeten komen heel wat beter dan tegen Assendelft willen ze het althans tot een gelijk spel bren gen. Wat is vrijheid? Vrijheid van een volk betekentEigen regeringsbestel bepalen en verantwoordelijkheid voor de handhaving der Democratische beginselen. Wat is dictatuur? Dictatuur is het onderworpen zijn aan de macht van een kleine groep of zelfs één persoon, die naar willekeur handelt. Machtswel lust, toegepast met de-gruwe lijkste machtsmiddelen, is de grote drijfveer. Wat dictatuur is hebben wij van 1940—'45 zelf ondervonden en thans zijn wij weder ge confronteerd met het vreselijk gebeuren van een terreur, die in Hongarije plaats vindt tegen een volk dat voor zijn Vrijheid vecht. Wij kennen thans de vrijheid, doch voor hoelang? Is Rusland nog steeds niet bezig het z.g. Wereldcommunisme uit te breiden? Zie het gebeuren in Oost-Europa, in het Midden- Oosten en in het verreOosten. Alleen door een sterke macht kan voorkomen worden dat de Democratie geheel ten onder gaat. Wij, d.w.z. de democratische landen, moeten sterk zijn en daarom moeten wij ons daadwerkelijk wapenen doch ons niet minder geestelijk weerbaar maken. Wishinsky heeft eens gezegd: „Wij Russen zullen de wereld overwinnen, niet door onze atoombommen maar met onze hersens, ideeën en leerstel lingen". Hoe die ideeën en leerstel lingenzijn kunnen de Hongaren ons wel vertellen, doch dat de knoet daarbij een grote rol speelt kunnen wij veilig aan nemen. Is het niet typerend dat Hon garen, die zo juist als vluchte lingen in ons land zijn aange komen de volgende vragen gesteld hebben: mogen wij hier vrij naar de radio luiste ren", mogen wij hier vrij naar de kerk gaan", mogen wij ons hier vrij bij een voetbal club aansluiten", „mogen wij hier vrij de krant lezen", „mogen wij zelf een werkkring kiezen of ons eigen vak uit oefenen", „mogen wij hier vrij praten" enz. Als zulke vragen gesteld worden, kan men be seffen hoe het met de vrijheid achter het ijzeren gordijn ge steld is. Toen in 1948 dit gordijn over Tsjecho-Slowakije getrokken werd zijn in de Westerse lan den de ogen opengegaan en kwam o.a. het Nationaal Insti tuut Steun Wettig Gezag tot stand. In de Baltische landen, in Hongarije, Polen, Roemenië Boelgarije, Tsjecho Slowakije, enz. zijn de communisten aan het bewind gekomen doordat een kleine groep handlangers met in de rug de steun van het Russische leger, de rest van het volk wisten te intimi deren. (Denk eens terug hoe de N.S.B. hier eerst aan de macht kwam toen Hitiers hor den hier waren binnen geval len, Daarvóór had zij geen schijn van kans. Kort na de wereldoorlog had den genoemde landen vrijwel geen wapenen, zodat zij voor de overmacht moesten zwichten waarbij tevens een zekere oor logsmoeheid kwam. En nu hebben de Hongaren, man en vrouw, oud en jong, zich verzet op een wijze, die ons diep geroerd heeft en vervuld met weergaloze be wondering, eerbied doch te vens medelijden, Met weinig wapens hebben zij het opge nomen tegen het machtige Russische leger. Nu weer wil het N.I.S..W.G. het Nederlandse volk opwek ken zich geestelijk doch tevens daadwerkelijk weerbaar te maken. Wij moeten voorkomen dat een vijfde colonne het wettige gezag ondermijnt. Wij moeten voorkomen dat wij on gewapend en ongeoefend tegenover tanks en machine geweren komen te staan. Wij moeten ons weerbaar maken vóór het te laat is. Daarom moeten wij een thuis front hebben als - wat God verhoede - ons leger in zijn N.A.V.O. verband het land moet verlaten. Wij moeten overal in het land kernen van weerbare mannen hebben; mannen die zich be wust zijn van hun grote ver antwoordelijkheid die een offer willen brengen voor de handhaving van onze Vrijheid en Democratische beginselen. Het Hongaarse volk vecht ook voor onze vrijheid, zouden wij danzelf hierin te kort schieten? Anders dan in 1940, toen vele jonge mannen iets wilden, doch niets konden doen omdat er geen voorzieningen waren getroffen, heeft men thans de Reservediensten, waarbij men zich als vrijwilliger kan aan sluiten. Reeds hebben zich duizenden in de loop der jaren aange meld en geoefend, doch in een totale oorlog is het nodig dat niemand zich aan zijn ver antwoordelijkheid onttrekt. Het moet zó zijn dat iedere goede vaderlander in staat is een wapen te hanteren als ons eens zou overkomen, wat het Hongaarse volk thans moet ondergaan. NOG IS HET NIET TE LAAT Vrouwen en mannen van Velsen overdenkt eens goed het voren staande. De Nationale Reserve heeft o.a. tot taak huis en haard te beschermen, niet alleen van eigen gezin en familie doch ook dat van hun kameraden, die in het leger geroepen zijn elders in Europa op te treden. Werkgevers, beseft dat Uw bedrijf er mede gemoeid is Werknemers, bedenkt dat dat bedrijf voor U het middel van bestaan is. Een ieder, die NIET dienstplichtig is in de leeftijd van 21 tot 50 jaar (hieronder zijn ook de buitengewoon dienstplichtigen begrepen) kan bij één der reservediensten worden opgenomen de jonge ren bij de Nationale Reserve, de ouderen bij de Reserve Politie. Het kost slechts één avond in de week aan oefening. Men kan zich aanmelden op het Gemeentehuis of op één der Bureaux van Politie. Het N.I.S.W.G. rekent op U. DROGISTERIJ „BREDERODE" Bloemendaalsestraatweg 152 Santpoort-St. Telefoon 8860 Het gebeurt wel eens, dat er aan een groep mensen gevraagd wordt: „Wie van u is er muzi kaal?" Dat is geen moeilijke vraag. En toch is het heel dikwijls zo, dat men zichzelf niet muzikaal durft te noemen eti er geen ant woord komt, of een verlegen schouderophalen het resultaat is. Niemand is er dus muzikaal. Wie is er dan onmuzikaal? Deze keer komen er al een paar reacties. Waarom denkt u dat u onmuzi kaal bent? „Ik kan geen wijs hou den", zegt de een, „ik kan niet goed inzetten", is de volgende klacht en „ik heb geen gevoel voor ritmeEn het is ook wel eens voorgévallen, dat een klein jongetje zei: „Ik ben niet muzikaal, want we hebben thuis geen ruimte om een piano neer te zetten!" Moeten al deze bezwaren door slaggevend zijn voor het begrip: onmuzikaliteit? Het antwoord luidt: neen. Ieder is op zijn eigen wijze muzikaal. Veel mensen zin gen in de badkamer het hoogste lied en dan zijn het vaak melo dieën die men zelf bedenkt en... die plezier geven. De Duitser zegt: „Böse Menschen haben kei- ne Lieder" en dat is waar. De wisselwerking: zang geeft vreug de en vreugde geeft zang, is een vaststaand feit, iets dat ieder mens begrijpen kan. Aan ons is de taak om dat ook te beleven en daarom mogen wij onszelf niet in de weg staan met ons eerlijk gemeend gevoel, onmuzikaal te zijn. Primitieve volkeren kenden reeds muziek De oude muziek waarvan de bij bel reeds bij Jubal spreekt, was, hoewel zeer geliefd bij het volk, niet bepaald welluidend. Niet de melodie was het voornaamste, maar de cadans. Een opvallend verschijnsel was, dat de musici van. die tijd en ook later, een groot ontzag genoten, evenals de genen die in de eredienst zang en muziek verzorgden. De primitieve volken maakten muziek, dansten en zongen. Zij klapten daarbij in de handen en sloegen op borst en buik. Ook waren er, die met de nagels van hun vingers nieuw geluid voort brachten. Later werd het slaan op borst en buik vervangen door het trommelen en gebruikte men de castignetten inplaats van de han den. Hoe ontstond „heer Halewijn"? En hoe is het volkslied eigenlijk ontstaan? Het volkslied is voort gekomen uit het volk zelf en werd met of zonder begeleiding gezon gen. Het is niet zo, dat iemand uit de hogere kringen een lied „voor het volk" maakte en dat doorgaf om als volkslied te laten zingen. Een uitzondering werd gemaakt wanneer een „compo nist" zelf uit het gewone volk af komstig was. Liederen als „Heer Halewijn" en „van twee Coninckskinderen" waren erg geliefd. Eigenlijk zijn ze pas in de achttiende eeuw op getekend; van deze en de negen tiende eeuw dateren de volks liedjes, die al die tijd door monde linge overlevering bewaard wa ren gebleven. De inhoud van de volksliedjes was heel verschil lend: arbeid en drank, maar voor al de liefde werden er in bezon gen. Vaak hebben de volksliedjes aanleiding gegeven tot variaties die de componisten in de Kunst muziek gebruikten. Een andere soort van volksliede ren zijn die welke in tijden van oorlog en ellende ontstonden. Ze zijn de nationale volksliederen ge worden, zoals het Wilhelmus en de Marseillaise. Nog zijn ze de symbolische vertegenwoordiging van een volk en worden bij natio nale gebeurtenissen en plechtige gelegenheden gezongen. Streven van Volkshogeschool Door de eeuwen heen is de be langstelling voor het volkslied en de volkszang verminderd, on danks muziekscholen, jeugdclubs, enz. Het is een van de vele goede zijden van de Volkshogeschool, dat daar regelmatig cursussen ge geven worden om de volkszang opnieuw de plaats toe te kennen, die ze verdient. Maar hoe kunnen wij allen mee helpen, die niet in de gelegenheid zijn zo'n cursus te volgen? Wij weten nu dat ieder mens op zijn eigen wijze muzikaal is. Wij kun nen ook zelf improviseren en componeren. Stel voor dat een groepje schijn baar onmuzikale mensen een lied moeten componeren, om dat grote woord nu eens te gebruiken. Hoe beginnen we dan? Welnu, iemand begint met een korte melodie te neuriën; een volgende gaat daar mee verder, totdat op een gege ven moment het lied uit is. Een volgende proef is het maken van een kinderversje. Een een voudig rijmpje wordt op het bord geschreven en ieder neemt een regel voor zijn of haar rekening. Natuurlijk moet men corrigeren, want niet alle melodieën kunnen door kinderen gezongen worden. Uit ervaring is gebleken dat kin deren zelfs graag heel laag zin gen. Scheppend bezig zijn op school Op verschillende scholen is men begonnen de kinderen zelf de me lodietjes te laten maken. Het voordeel hiervan is, dat ieder kind met plezier scheppend bezig is en veel meer actief dan wan eer het alleen maar iets leert wat een ander gemaakt heeft. Een nadeel is, dat de korte rijmpjes dikwijls zo weinig inhoud hebben. Wie de kinderliedjes van Jacob Hamel en Catharina van Rennes met de zelfgemaakte vergelijkt, zal dit zeker toegeven. Toch is men met het streven om zelf rijmpjes en melodietjes te ma ken op de goede weg. Immers, de oude betekenis van het volkslied wordt hiermee in ere hersteld. De liedjes ontstaan opnieuw uit het volk en worden na nauwkeurige toetsing, gebundeld en uitgege ven. Zodoende kunnen leerlingen van kweekscholen en cursisten van centra voor creatieve arbeid veel bijdragen tot de herleving van het volkslied. En dat is iets waar we dankbaar voor mogen zijn. en win één van de 50 flinke geld prijzen (ruim ƒ5.000 uitgeloofd). Bij het Rode Kruis in Den Haag liggen voor de puzzelaars 50 aantrekkelijke geldprijzen te wachten; in totaal meer dan ƒ5.000,in contanten. Wilt U één van die vijftig prijzen win nen? Als U er een paar uurtjes gezel lig puzzelen aan besteedt, heeft U zeker een kans. Lees eerst nauwkeurig de voorwaarden hieronder en ga dan aan de slag. Veel succes! 1. Vul de open vakjes in (vol gens oude of nieuwe spelling), met Nederlandse woorden Aantal door mij I behaalde punten I (invullen in blokletters a.u.b.) Naam: Adres: Woonplaats: geen vreemde; ingeburgerde woorden van vreemde oorsprong mogen ook gebruikt worden, maar echte Nederlandse woorden gaan voor; geen aardrijkskundige namen; geen eigennamen; geen afkortingen; geen her halingen; geen onbehoorlijke woorden. 2 Probeer daarbij een zo hoog mogelijk aantal punten te ha len met onderstaande waarde ring. aeiouijy 2 punten d g k 1 m n t 1 punten b h p r s v z 6 punten c f j q w x =8 punten Bijvoorbeeld: DOEK 4 2 2 4= 12 punten, maar: DOCH 4 2+8 6 20 punten! Als totaal aantal punten geldt de waarde van alle letters in de 60 vakjes, dus ook GEEF en HELP. Deze sleutelwoor den moeten natuurlijk „hori zontaal" worden verwerkt. 3. GROEP I: Twintig verschil lende inzenders met (volgens de jury) de meeste punten, die 1,extra postzegels hebben geplakt, krijgen ƒ0,50 per punt uitbetaald. (Bijvoor beeld: 200 X 0,50 ƒ100,-). Alle inzenders in deze groep krijgen een lijst met de uit slag toegezonden. GROEP II: Dertig verschil lende inzenders met (volgens dejury) de meeste geldige punten, die 0,50 extra post zegels hebben geplakt, krijgen 0,25 per punt uitbetaald. (Bijvoorbeeld: 200 X 0,25 ƒ50,—). 4. Voorwaarden. Oplossing op een briefkaart plakken of overtekenen. Totaal aantal punten daarbij vermelden. Op de achterzijde, naast het gewone posttarief (7 cent buiten Den Haag): ƒ1,extra postzegels plak ken, wanneer U 0,50 per punt wilt winnen GROEP I. 0,50 extra postzegele plak ken, wanneer U 0,25 per punt wilt winnen GROEP II. Inzenders in Groep II die een lijst met uitslagen wensen, moeten 0,15 extra postzegels plakken. Uw naam en adres duidelijk schrijven (met blokletters). Adresseren aan: „HET RO DE KRUIS", Prinsessegracht 27, Den Haag. Inzendingen moeten uiterlijk 15 januari 1957 vóór 12 uur binnen zijn. 5. Een onafhankelijke jury wijst de prijswinnaars aan. Corres pondentie over de beslissingen van de jury kan niet worden gevoerd; wie meedoet onder werpt zich aan deze afspraak. De namen van de winnaars worden opgegeven: a. aan de bladen waarin de puzzle is geplaatst. b. aan de inzenders in groep I. c. aan de inzenders in groep II die 15 cent extra post zegels hebben bijgeplakt. De prijswinnaars krijgen per soonlijk bericht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Weekblad Huis aan Huis | 1956 | | pagina 2