WITTEVEEN's
Delicatessen
^V^alen üjnclcig
Dag der vriendschap
Avonturen van Duimelot
Wüstelaan 38 Telefoon 8212
UILENBOOM"
„DE
Ilmuider Vishandel
VRIJDAG 14 FEBRUARI
50-Jaar getrouwd.
U J VOORLICHTINGSBUREAU
fr* VAN DEN VOEDINGSRAAD
HUYBOOM's BLOEMENMAGAZIJN
Telefoon 8698 Santpoort
Evangelisten in het hartje van de Jordaan.
Café - Restaurant
Hotel
Koperen-,
Zilveren-
of Gouden Bruiloft
HOOFDSTRAAT 174
TELEFOON 8623
Schotel de Luxe
50 gr Ossetong
50 gr Bacon
50 gr Ham
samen 98 cent
Schotel Populair
50 gr Casseler Rib
50 gr Kips
50 gr Palingworst
samen 82 cent
Varkensfricandeau 100 gr 90 ct.
Ossetong 100 gram 85 ct.
Casseler Rib 100 gram 85 ct.
Lever 100 gram 70 ct.
Zalmham 100 gram 95 ct.
Rauwe Ham 100 gram 85 ct.
Salamie 100 gram 80 ct.
Hausmacher 100 gram 65 ct.
Kips Leverworst 100 gr 40 ct.
Ie soort Koelhuisboter 250 gram
voor 80 ct.
Eieren no. 1, 10 stuks f 1.49
Eieren no. 3, 10 stuks f 1.29
Oud belegen Kaas 100 g 36 ct.
Jong belegen Kaas 100 g 34 ct.
Jonge Kaas 100 gram 29 ct.
Zoute Pinda's verp. 250 g 69 ct.
Cashewnootjes, per zakje 100 g
voor 85 ct.
Roomboterkoekjes 200 g. 59 ct.
3 blik Vruchten op sap f 2.35
1 litersblik Ananas f 1.85
1 litersblik Perziken f 1.95
1 litersblik Cocktail fruit f 2.35
John West zalm in alle maten
f 1.79, f 2.89 en f 4.45
blik vuurrode Zalm f 1.95
Rnime keuze Droste en Pel Paaseitjes
Dozen Bonbons Droste, Lindt, Verkade
Op zaterdag 1 maart a.s. hoopt het
echtpaar P. Klauwers-van Eekhout de
dag te herdenken waarop zij voor 50
jaar in het huwelijk traden.
De bruigom werd geboren op de Jan
Gijzenvaart in het Stations Koffiehuis
en vestigde zich na zijn huwelijk te
Overveen en woont nu weer 12 jaar te
Santpoort-Station.
De heer Klauwers, bij vele „Vaarters"
om zijn grote kracht bekend als „de
Bul", is thans 77 jaar en kan heel wat
van het oude Santpoort vertellen.
Hij was een der mede-oprichters van
het nu reeds 60 jaar bestaande fanfare
corps „Wilhelmina". Als vriend van
Jaap Eden, welke toen op „Velserend"
woonde, heeft hij met deze menig
ijsbaantje gereden.
De bruid is thans 71 jaar. Een grote
vreugde voor het bruidspaar is dat hun
dochter uit Amerika met het vliegtuig
overkomt om het feest mee te maken.
Het zal het bruidspaar zeker niet aan
belangstelling ontbreken.
C, GRAS Zn. TEL. 8519
SANTPOORT-STATION
Stokvisrolletjes
Ruime sortering verse zeevis
Diepvries „Frionor"
Kabeljauw, Schelvis, Koolvis
BOEKWEIT.
Tot de stiefkinderen in de keuken be
hoort tegenwoordig zeker de boekweit.
Gebakken boekweitgrutten, pap en pan
nekoeken van boekweit- of gemengd meet
worden slechts bij uitzondering door de
huisvrouw klaargemaakt. Aan de smaak
van het produkt zal het meestal niet lig
gen: in de kooklessen worden die boek
weit-gerechten gewoonlijk wel gewaar
deerd. Het is veeleer een kwestie van
onbekendheid en niet eraan denken".
Onderzoekingen, gedaan in het CIVO te
Utrecht, naar de eiwitwaarde van boek
weit leren ons, dat het zeker de moeite
waard is boekweitgerechten aan de ver
getelheid te ontrukken.
Voedingswaarde.
Uit onderzoekingen (rattenproeven)
blijkt, dat de biologische waarde van
boekweitwit aanmerkelijk hoger is dan
die van tarwe. Enkele series voederproe-
ven werden opgezet, waarbij in de diëten
gelijke hoeveelheden eiwit werden ver
schaft, uitsluitend afkomstig van a. tar
we, b. boekweit, c. een mengsel van
boekweit en tarwe (4:45 of 37.5:45).
Zowel zuigende als pas gespeende ratten
groeiden het meest op het „boekweit-
dieet": de gewichtstoeneming per gram
eiwit (het eiwitrendement) was groter
dan die op het„tarwedieet". Het gemeng
de dieet gaf, zoals te verwachten was,
een gewichtstoeneming en eiwitrende
ment liggend tussen de waarden bij de
vorige diëten. Opmerkelijk was, dat in
sommige proeven, bij de zuigende ratten,
de waarde op het gemengde dieet (c)
groter is dan het gemiddelde van a. en
b. en slechts weinig kleiner dan die op
het boekweitdieet. Men neemt aan, dat
de oorzaak hiervan kan zijn, dat boek
weiteiwit een gunstige aanvulling vormt
t.o.v. tarwe-eiwit. In de literatuur was
deze suppletiewaarde van het boekweit
niet alleen t.o.v. tarwe, maar ook t.o.v.
mais, rogge en enkele andere graansoor
ten geconstateerd. Enkele van de be
sproken onderzoekingen wijzen ook
enigszins in deze richting. Chemische
analyses tonen aan, dat een der beper
kende aminozuren in de graaneiwitten,
nl. lysine, in betrekkelijk ruime hoeveel
heid in boekweit voorkomt: 5.9 g/16 g
N tegenover 2.7 g/16 g N in tarwe, en
3.03.3 g/16 g N in gerst, rijst, rogge
en haver.
Vergeleken met andere graansoorten dan
tarwe (en mais) is de superioriteit van
boekweit wel wezenlijk, maar minder
spectaculair: gerst, rijst en haver geven
alle minder goede groeiresultaten bij rat
ten dan boekweit. In het licht van deze
uitkomsten is het zeker gewettigd om
boekweit mèt de grove graanprodukten
op te nemen in de groepen van aanbe
volen levensmiddelen. Vooral in een
vegetarische voeding of andere voeding,
waarin weinig levensmiddelen van dier
lijke oorsprong de rijkste bronnen van
lysine gebruikt worden, zal boekweit
van grote waarde kunnen zijn.
Gebruik.
Opmerkelijk zijn in ons kleine land de
regionale verschillen in het gebruik van
boekweitgrutten. Gebruikt 42 pet. van de
huisvrouwen in de 3 noordelijke provin
cies dit produkt, in Zuid-Nederland is
het slechts 2 pet, in het oosten 10 pet.
Ongeveer de helft der huisvrouwen heeft
nog nooit met het produkt kennis ge
maakt. De andere helft gebruikt het
meestal als bindmiddel voor karnemelkse-
of zoetemelksepap. De mogelijkheden
zijn echter talrijk. Boekweitgrutten en
-meel kunnen zowel tot hartige als tot
zoete gerechten worden verwerkt.
De grutten kunnen voor dezelfde gerech
ten dienst doen als griesmeel en op de
zelfde wijze worden verwerkt. De bind-
kracht van de boekweitgrutten kan ge
lijkgesteld worden aan die van griesmeel.
Bij koude gerechten dient men erop be
dacht te zijn, dat de massa nog nastijft.
Voorbeelden van gerechten met boek
weitgrutten:
hartige koekjes, b.v. kaas-, groente- eier
koekjes;
gehakt met gekookte grutten in plaats
van brood of beschuit;
soep, groente gebonden met grutten;
karnemelkse- of zoetemelksepap, desge
wenst met banaan, krenten en/of rozij
nen, gedroogde abrikozen of pruimen;
zoete schoteltjes, al of niet luchtig;
chocolade-, koffie- of caramelvla of
pudding;
luchtige vruchtesapvla.
Boekweitmeel kan, al of niet met trawe-
bloem of -meel vermengd, dienst doen
voor de bereiding van pannekoeken,
drie-in-de-pan e.d. Daar baksels van uit
sluitend boekweitmeel dikwijls grauw
optrekken, verdient mengen met bloem
of meel aanbeveling. Het beslag laat zich
zeer gemakkelijk verwerken. Door de
afwezigheid van; gluten is boekweit min
der geschikt voor de broodbereiding.
Voor bepaalde dieetpatiënten, die geen
rogge en tarwe verdragen, wordt wel
boeweitbrood gebakken. Ook enkele der
bovengenoemde gerechten zullen voor
hen in aanmerking komen.
gaai ^ïL a er rassen
Anne Punt en Annie Verboom werken als
Hebt u wel eens van de Bijbelboot ge
hoord? Misschien niet, maar wanneer u
in Amsterdam heeft gewoond is er kans
dat u die naam wel eens heeft horen
noemen. Och, en overigens is het aller
minst de bedoeling van de leidsters hun
naam en hun werk in de grond te stop
pen, dus zal ik u iets meer hierover ver
tellen. In het hartje van de stad Am
sterdam, om precies te zijn op de Heren
gracht t.o. no. 97 ligt een woonark, die
in de wandeling de Bijbelboot wordt ge
noemd, maar waar op de deur een bord
prijkt met de woorden: Bible Club Mo
vement". Deze Bijbelclubbeweging is af
komstig uit Philadelphia en op de boot
huist ook een Amerikaanse dame, die
overigens uitstekend Nederlands spreekt.
Nu zes jaar geleden is Anne Punt hier
begonnen, tezamen met haar Nederlandse
medewerkster, mejuffrouw Annie Ver
boom.
Waarmee deze beide dames begonnen
zijn zult u wel kunnen raden, want de
naam van hun werk zegt het al. Hun
taak is het evangelie bekend te maken.
Op welke wijze zij dit doen?
HOE HET WERK BEGON
Allereerst door vertelclubs voor kinderen.
Toen ze pas begonnen hing er iedere
woensdagmiddag een groot vel papier
voor de ramen met een uitnodiging aan
de straatjeugd ook eens een middag op
de club te komen. Of de kinderen het
deden? Wis en zeker! Na een eerste be
zoek aan „tante Annie en miss Anne"
was het ijs gebroken en kwamen ze ge
regeld terug. Eén keer heb ik meege
luisterd naar de bijbelse vertelling met
flanellograaf, meegezongen met de Ame
rikaanse kinderversjes en meegedankt
voor alle grote en kleine zegeningen die
met name genoemd worden. Dat is trou
wens ook de gedachte die deze dames
in hun werk vasthouden: bid voor wat
je nodig hebt en dank de Heer voor wat
je kreeg. Dat zij veel mogen ontvangen
en veel te danken hebben hoeft u niet
te verwonderen: zij zien duidelijk de
wonderen die de Heer ook nu nog doet.
Bovendien is hun werk geloofswerk; de
Bible Club Movement neemt geen en
kele financiële verantwoordelijkheid.
Wat Anne Punt en Annie Verboom
voor hun eigen levensonderhoud behoe
ven, krijgen zij via vrienden en kennissen
uit binnen- en buitenland, die hun arbeid
steunen.
GEZOND CHRISTENDOM
Hun arbeid is niet beperkt tot vertellen
voor de kleintjes alleen: ook grotere kin
deren komen graag op het bijbeluurtje
en sinds de terugkeer der beide dames
van hun reis naar Amerika is er nu ook
een jeugdbijbelklas voor jongens en meis
jes boven 14 jaar. Natuurlijk zijn er bij,
wie het alleen om de gezelligheid gaat,
maar er is een kern van getrouwen bij
wie bewust het geloof groeit. De meeste
van deze jongelui werken al óf op de
fabriek, óf op een atelier óf als onge
schoolde kantoorkracht. Maar wat ze
ook doen of waar ze zijn, steeds wordt
hun voor ogen gehouden dat ook zij
moeten doorgeven wat ze ontvangen
hebben en steeds meer om leiding in hun
persoonlijk leven moeten vragen. En het
wonderlijke is, dat de kinderen die ook
krijgen, evenals hun leidsters. Dat het
een gezond en vrolijk Christendom is,
dat daar gepredikt wordt, hoef ik u niet
te vertellen: de vreugde straalt deze beide
vertegenwoordigsters van het gezicht.
DE ZWAARDEN OMHOOG
Zaterdagsavonds wordt er een bidstond
gehouden met de jongelui en verder ge
ven de dames iedere dinsdag een cursus
voor jeugdleiders en zondagsschoolme
dewerkers: van kwart voor acht tot
kwart voor tien wordt hard gewerkt.
Wilt u in gedachten eens met mij mee
gaan? Meestal wordt begonnen met een
of ander Amerikaans lied wie het niet
kent kan de muziek tegen vergoeding
van vijf cent krijgen daarna is er
„zwaardoefening". Wat is dat? zult u
vragen. Hier wordt de bijbel ons zwaard
genoemd en allereerst gaan op verzoek
de zwaarden omhoog. Prachtig, heeft
ieder twee bolletjes in zijn hand heeft.
Voordat hij ze in de grond stopt, z'n
zwaard? Zoek op Genesis 3 vers 15, wie
het heeft staat op en zegt de eerste drie
woorden. Maak niet de fout twee of vier
woorden te noemen, want dan geldt het
niet. Driemaal wordt deze proef herhaald
en tenslotte kampen de winnaars tegen
elkaar. De prijs is een pak Amerikaanse
ansichten, voor kerst en nieuwjaar en
verjaardagen.
Ja, verjaardagen van cursisten worden
ook herdacht. Ieder krijgt een broche met
een imitatie bijbeltje waarop de woorden:
„Christ Died For Me, I believe it all"
(Cristas stierf voor mij, ik geloof dat
alles). Draag het speldje en spreek er
over! Dan volgen twintig minuten bijbel
studie uit: „Teaching the word of truth".
Allerlei problemen, zoals wat is zonde,
wat is genade enz. worden aan de hand
van tekeningen uitgelegd en uitvoerig
verklaard weer met snel teksten zoe
ken en beurteling oplezen.
Daarna komt een tijdje theorie, dan een
las uit de praktijk en tot slot wordt weer
gezongen. Eén praktische les wil ik u
graag beschrijven. Aanschouwelijk on
derwijs namelijk, dat handelt over de
tekst: „Indien het zaad niet in de aarde
valt en sterft, kan het geen vrucht dra
gen". We zien een flanelbord voor ons
met een bruin kruis. Op het kruis staan
de woorden van de tekst geschilderd.
Aan de voet van het kruis is aan weers
kanten gras. Het verhaal wat hierbij
verteld wordt handelt over een tuinman,
die vraagt hij eerst of ze dat wel willen
om vrucht te kunnen dragen. Het ene
bolletje ziet er wel tegenop om in die
koude donkere aarde te moeten sterven,
maar vindt het toch goed. Het andere
bolletje weigert, wil liever in de kas in
de zon blijven liggen. De tuinman doet
zijn werk en het valt voor het bolletje
niet mee in 't begin. Zijn bruine jasje
gaat scheuren, het is er zo donker, maar
't weet, dat het moet sterven om vrucht
te kunnen dragen en dat geeft moed. En
net op het moment dat het zelf niets
meer kan doen komt er leven. Eerst een
klein sprietje, dan een flinke scheut groen
en eindelijk zien we een stralende rose
hyacinth bloeien. De tuinman is blij met
die prachtige vrucht. Maar, zeggen we
dan wat is er met dat andere bolletje
gebeurd? Als de tuinman in de kas gaat
kijken, ligt het bolletje er nog net zo,
ja, zelfs is het aan 't beschimmelen! En
zo wordt aan ouderen en jongeren dui
delijk gemaakt wat er aan ons zelf ge
beuren moet voordat wij vrucht kunnen
dragen.
Op de cursus leren de mensen ook hoe
zij met flanellograaf moeten werken en
hoe zij zelf de achtergronden kunnen
maken. De ene keer is het een golvende
zee, of een oosterse kamer, een andere
maal zien we een straatje of een land
schap met bergen. Heerlijk is, dat alle
cursisten gratis deze lessen kunnen vol
gen, fijn ook, dat de mensen van velerlei
richting zijn, maar dit gemeen hebben:
de liefde tot Jezus.
TOEKOMSTPLANNEN
Als we vragen welke toekomstplannen
de beide dames hebben, dan zeggen zij:
Een bijbelklas voor moeders. „Onze kin
deren weten meer dan wij", hebben velen
van hen gezegd. Natuurlijk is er dan ook
weer iemand nodig die in die tijd voor
de kleintjes zorgt, och en voorlopig is
er nog ruimte om dit plan te verwezen
lijken. In de toekomst hopen zij een lo
kaal aan de Herengracht te mogen ge
bruiken, nu hebben zij in de boot nog
meer ruimte gemaakt dan voorheen; zelfs
stonden zij hun eigen slaapvertrek af,
zodat zij zich nu wel moeten behelpen.
Toch doen zij dit alles blij en opgewekt,
omdat het voor het werk van de Heer
is.
Nog even wil ik iets over de Ameri
kaanse reis vertellen. Ruim een half jaar
hebben Anne Punt en Annie Verboom
in de Verenigde Staten doorgebracht. Zij
brachten in Philadelphia verslag uit van
hun werk en spraken op 169 bijeenkom
sten. Iedere keer droegen zij beiden een
Volendams kostuum, waarbij wel verteld
werd, dat er maar een paar dorpen in
Nederland zijn, waar men dergelijke kle
ren draagt. Ook vertelde zij van de nood
die juist in die dorpen is: een starre, le
venloze, strenge godsdienst, zonder blijd
schap.
En zij reisden hun weg met blijdschap,
dat zouden we kunnen zeggen van deze
twee evangelisten. Ze hebben de afge
lopen feestdagen hun handen vol gehad
en ook met de dagelijkse voorbereiding
voor iedere clubmiddag, voor elke cur
susavond.
Weet u waarmee u hen erg blij zou ma
ken? Met een bijdrage om hun werk
voort te kunnen zetten en zo mogelijk
uit te breiden. Hun giro is 562127.
Mag het langs deze weg?
Gré Wiering
Komt u tijdig bespreken?
Groene-,
16. Inmiddels waren Ringeling, Likke
pot, Lange Jaap en Duimelot in het bos
gekomen. Ringeling wilde zo graag de
schoen terug vinden, dat hij heel ijverig
achter iedere boom ging kijken. „Wacht
nog maar even", lachte Lange Jaap.
„Straks komen we bij de boom waar we
moeten zoeken en dan heb jij er al ge
noeg van". Toch keken ze goed rond.
Misschien liep er wel een landloper rond
met één been, die één schoen nodig had
gehad en daarom maar de helft van het
paar meegenomen had. Of misschien was
er een grote vogel mee weggevlogen...
17. Eindelijk waren ze bij de dikke
boom, waar Duimelot de schoen was
kwijtgeraakt. Ringeling liep direct door
naar de braamstruiken. „Misschien is de
schoen aan je bloes blijven haken en toen
tussen de struiken gevallen", zei hij. En
af en toe zocht hij wel even naar de
schoen, maar hij deed toch meer zijn best
met het eten van dikke bramen. Likkepot,
Lange Jaap en Duimelot keken goed
rond, daar bij de dikke boom. Lange Jaap
bevoelde een paar graspolletjes, lichtte
een steen op en schopte toen alle geval
len bladeren door elkaar. „Ik heb wat",
riep hij plots.
18. Hij grabbelde met beide handen tus
sen het zand en de bladeren. „Hier zit
wat, jongens", riep hij opgetogen. Dui
melot en Likkepot stonden vol spanning
toe te kijken en Ringeling kwam vlug
tussen de braamstruiken vandaan. Toen
haalde Lange Jaap zegevierend de schoen
onder het zand vandaan. „Daar is ie!",
riepen ze allemaal blij. Duimelot voelde
zich reusachtig opgelucht. Gelukkig, ge
lukkig, dacht hij. Nooit ga ik meer bra
men eten, als ik schoenen moet wegbren
gen! Nu gauw naar Baas Timmer, dan
kan hij nog op tijd weggaan met zijn
vrouw.
-«•w