IS 9*2 V oorwaarts PUROL llmuider Vishandel FOTO WAJÏSOK verkoopster leerling-verkoopster A RPflFKMFULEN Rund-, Ma8És- en F arkens vlees Wegens 121 2-jarig bestaan van onze zaak hebben wij ons bedrijf gemoderniseerd 99 99 verzorgde het interieur, de kleur, verlichting en adviezen SHOWROOM, Prinsengracht 373, Amsterdam - Tel. 32416 Ofmttica ANDEBBOOC n Bloemendaalsestr.weg 152 Telefoon 8860 verdwijnt door De Hollandse Nieuwe is er Billijke prijzen Arend Reym de auto- en motorrijschool Hagelingerweg 134 Tel.8930 Jan de. föoeh Nationale campagne voor beter vleesgebruik. Rectiiiecatie. Buslichting. Opening woensdag 11 juni a.s. 's morgens 10 uur Wij kunnen U thans nog betere service geven dan voorheen Ter gelegenheid van deze heropening ontvangt U bij inlevering van een rolfilm een vergroting van 13x18 Uw bezoek zal zeer op prijs worden gesteld V Onze collectie Foto- en Film apparaten is uitgebreid met de nieuwste modellen Bloemendaalsestraatwèg 86 - Santpoort-St. - Telef. 8506 WIJfKELBETIMMERUÏGEIf Hoofdstraat 194 Telefoon 8764 heeft plaats voor een en een C. GRAS Zn. TEL. 8S19 SANTPOORT-STATION Verse Zeevissoorten Diepvriesfilet „Frionor" Levende en Gerookte Paling (ook uitgesneden) Een onafscheidelijke reisgezel op uw vacantie is een Horloge van t.o. Overbildtweg Ook het adres voor reparatie in eigen atelier Deze week extra goedkope aanbieding in EXTRA MALSE RI8LAPPEN RUNDERLAPPEN, half om MAGERE BORSTLAPPEN DOORR. RUNDERLAPPEN GEHAKT (rund en varkens) 500 gram 1.85 per kilo 3.50 500 gram 1.75 per kilo 3.30 500 gram 1.65 per kilo 3.10 500 gram 1.55 per kilo 3.00 500 gram 1.20 per kilo 1.99 ROSBIEF500 gram v.a. 2.50 KALFSLAPPEN500 gram 2.00 KALFSFRICANDEAU 500 gram 2.10 BLANK GELDERS VARKENSVLEES MAGERE VARKENSFRICANDEAU 500 gram 2.40 MAGERE HAMLAPPEN 2.2S MAGERE VARKENSLAPPEN 1.99 VARKENSCARBONADE klein beentje 1.79 BIEFSTUK TARTAAR 3 stuks 0.99 Eet nu bloemkool met Saucijzen, nu extra goedkoop SAUCIJZEN BRAADWORST MAGER GEROOKT HAMSPEK „De roem van Kennemerland" LEVERWORST GEKOOKTE WORST BLOEDWORST ONTBIJTSPEK zonder zwoerd HAMSPEK HAMWORST GEBRADEN GEHAKT HEERLIJKE HAM 500 gram 1.48 500 gram 1.48 per kilo 1.80 100 gram 0.20 500 gram 1.25 500 gram 0.60 150 gram 0.47 200 gram 0.50 200 gram 0.55 100 gram 0.35 150 gram 0.69 VOLOP MERGPIJPEN VERKRIJGBAAR DE KWALITEITSSLAGERIJEN VAN KENNEMERLAND Broekbergenlaan 46 Telefoon 8495 Er waren eens heel lang geleden, als u het precies wilt weten: 102 jaar, twaalf Franse heren die op gezette tijden een belangrijk deel aan hun royale geldbuidel ontnamen ten bate van een weelderige voeding via diners van een welhaast on gelooflijke omvang. Voor één van die intieme eetfeestjes deden zij eens een beroep op de kookkunst van de koning onder de koks van weleer, Alexandre Vieillard, de afgod van alle Franse smulpapen. Hij kreeg de opdracht in het oude Parijse centrum van kunst en cul tuur, het „Palais-Royal", nog vol van de praal en schittering, waarmee de Zonne koning het had uitgedost, een maaltijd te creëren, waarmee de lekkerbekken een middag, een avond en liefst nog de daar op aansluitende nacht „zoet" zouden zijn. Van weinig fantasie getuigde de titel van het fantastische smulfeest: „1001 nacht", een naam welke echter meer was inge geven door het dessert en deszelfs entou rage. Want toen het dozijn grage eters midden in de nacht verlangend zat uit te kijken naar het „toetje", sjouwde een aantal bedienden een stellage binnen, waarop een voetstuk, belegd met zestien schijven ananas temidden van een rijk dom van alle mogelijke vruchten. Op dat voetstuk lag een groot zijden geparfu meerd kussen, omslingerd met guirlandes van rozen. En op dat welriekende kus sen zat een échte Venus, die, lopende over de tafel de heren zelf voorzag van dé ananas. De snoeplustige Fransen hadden toen al ruim twaalf uur aan tafel gezeten, die geopend was met het serveren van de beste oesters, die Vieillard in Europa had weten te bemachtigen. Een kleurrijke hors d'eouvre was daarop gevolgd en toen ook nog wat uitgelezen garnalen in bouquetvorm opgediend, de eerste hon ger gestild hadden, werd het tijd voor de soep. Het was beslist geen soep van de dag en omdat Vieillard was uitge daagd door dit diner de kroon op zijn levenswerk te zetten, waren er zelfs vier soepen. Achtereenvolgens werden de gasten getracteerd op een schildpadsoep, een sterke soep van gevogelte, een hel dere kippesoep en tenslotte een gebonden soep van maaskreeftjes. Terwijl het dozijn fijnproevers wat kout te over elkanders prestaties op consump tief gebied, legde de keuken de laatste hand aan de eerste service. Die begon met een zalm in kreeftesaus, gegarneerd met aardappelpuree. Als tweede verte genwoordiger van de vissenstand deed een geurige tarbot zijn intrede, zwem mende in een frivole Hollandse saus. Ehj de ham met madeirasaus werd spinazie in boter aangevoerd en toen een beschei den portie bittere sla de monden wat verfrist had, kon men zich met aandacht wijden aan gestoofde poulardes met verse truffels, welke ook gezorgd hadden voor de truffelsaus. Een staartstuk van de ree kon natuurlijk niet gemist worden. Daarvoor waren twee sausen gebrouwen, één van grote peperkorrels en één van hazebloed. Met wat kleine hapjes fijne stukjes patrijs in gelei, wijngaardkwartels en stukjes koud gevogelte met paté, kwam de eerste ser vice tot een smakelijk einde. Dit alles had waarschijnlijk veel aan aantrekke lijkheid verloren, als er geen wijnen wa ren geweest om keel en slokdarm in con ditie te houden. Geschonken werden: Grand Montilla, Grand Boldarino, Cha teau Larose 1848, Grand Cordou, Roma- née en Chateau Yquem 1847. De inzet van de tweede service was een aardigheidje: sorbet met ananas, net fris genoeg om de Boheemse fazanten een opgewekt welkom te bereiden. Zij wer den gevolgd door een machtige haan, waarvan de flanken werden warm ge houden door malse watersnippen. Na een korte dromerige pauze zette men zich ie- dachtzaam aan het keuren van rode pa trijs en houtsnip op geroosterd brood. Dan nog wat truffels met champagne wijn en rivierkreeftjes van Württemberg met diverse kruiden en een korte periode van werkeloosheid brak aan. De heren dronken een kopje koffie met likeur, ter wijl ze loom de etiketten der zojuist ge noten wijn bestudeerden. Want de rij glazen was tijdens de tweede service ge vuld geweest met een Grand Chateau Lafitte, een Grand Chateau Vougeot en een Vin de Constance. Gelukkig leerde de menubeschrijving, dat het nog lang geen tijd was de tafel op te breken. Wat zou een culinair festijn zonder nagerechten zijn? Daar kwamen ze; de kropsalade, de gekookte selderij, de asperges in boter, de perziken, de ve le soorten gebak, de gevulde „bodem pjes", de fruitsalade en het ijs. Nou, het toetje kent u: Venus in haar vruchten tuintje. En haar viel, aldus de kroniek schrijvers, een hartelijkere ontvangst ten deel, dan een van haar toch ook niet zo degelijk geklede zusteren uit een latere generatie. Toen die namelijk bij verras sing te voorschijn kroop uit een immense suikeren taart, die aan het slot van een herendiner op tafel was geplaatst, ver zuchtte een der grijze aanzittenden: „En ik had toch zó gehoopt, dat er slagroom in zou zitten". De kenners zijn het er onder elkaar niet over eens of het Franse eetfeestje, onder leiding van de artistieke Vieillard, ver meld moet worden als een voorbeeld van culinaire cultuur. Natuurlijk hebben die twaalf verwende smulpapen geen grote porties van ieder gerecht naar binnen gewerkt. Maar alles bij elkaar was het toch wel vrij veel. Het is nog de vraag of de moderne, met het ritme van zijn tijd meehollende mens het geduld en het vermogen zou kunnen opbrengen voor een zo langdurig en omvangrijk gastro nomisch festijn. De tegenwoordige Euro peaan schijnt overigens naar het andere uiterste over te hellen. Hij voedt zich steeds veelvuldiger aan snelbuffetten en met panklare maaltijden. In een Ameri kaans vrouwenblad stond onlangs te le zen, dat de Amerikaanse man uit de gro te stad niet eens meer thuiskomt om te eten, omdat hijdaar precies hetzelf de krijgt voorgezet als in de honderden snackbars. Zo erg is het in het oude werelddeel nog niet, hoewel men zich hier helaas ook al minder rust en tijd gunt om een smakelijke maaltijd te be reiden en te gemeten. Is er echter iets gezelligers denkbaar dan een goed verzorgd maal? Een netjes ge dekte tafel, smakelijke spijzen en wat vrolijk gebabbel van de gezinsleden kun nen een moment van gezonde rust bete kenen in het gejaag van alle dag. En wie behoefte heeft aan een origineel recept, kan terecht bij zijn slager, die zijn klan ten helpen wil bij het hoog houden van de goede stijl voor een verkwikkende maaltijd. In Santpoorts Weekblad van 23 mei werd een artikel geplaatst onder het hoofd „Rijksexamens Vereniging van Leraren". Dit moet echter luiden: „PRAKTIJKexamens Vereniging van Leraren". Slagerij Langedijk gemoderniseerd. „Men moet met zijn tijd meegaan", meende Slager Langendijk, en moder niseerde zijn zaak aan de Bloemendaal- straatweg naar de laatste eisen. Hij is daarin volkomen geslaagd. Het plaatsen van een gekoelde toonbank waarin al de soorten vlees en vleeswaren geëta leerd worden is een grote verbetering en geeft een mooi overzicht van het geen verkrijgbaar is. De winkelstand te Santpoort-Zuid is een moderne zaak rijker geworden. DE ZANDTAPIJTSCHILDER VAN HEKELGEM. Pierre van Ransbeek tovert met zand korrels 40 verschillende kleuren in zand. Artistiek en bezielend ritme. HEKELGEM ligt langs de grote ver keersweg Brussel-Gent-Ostende. Het is een dorpje met weinig pretentie. Maar er leven brave, luchthartige, goede Vlaamse mensen en er staat een molen waarvan de wieken u al van verre goeiendag toe zwaaien. Dat zal zowat alles zijn, wat u tijdens een oppervlakkig bezoek aan Hekelgem opvalt. Doch een tweede, meer bestudeerd bezoek brengt weldra de grote kunst van Hekelgem, althans de kunst die er beoefend wordt aan het licht. Men is dan afgestapt bij de heer Pierre van Ransbeek, de ongeëvenaarde strooi er van het zandtapijt; de kunstenaar, die met wat simpel zand de schoonste doe ken der klassieken vermag te copiëren. Maar vat dit copiëeren niet al te letter lijk op, want er komt een grote dosis eigen visie en intuitie bij kijken. ZANDTAPIJTEN zijn schilderijen, wel ke op horizontaal liggende borden van vier of vijf meter middellijn gestrooid worden. Het houten bord vervangt dus het doek en het gekleurde zand de verf. Naar „men" in Hekelgem algemeen aan neemt, is deze kunst als volgt begonnen. In vroeger jaren, laten we zeggen een zestig of zeventig winters terug, zat de hele familie rond de gloeiende potkachel. Buiten loeide de storm of wervelde de sneeuw. Maar hier was het warm en ge zellig, met het intieme schijnsel van de petroleumlamp, met vrienden en kennis sen die kwamen aanlopen. Het ging er soms zo gezellig toe, dat men spelletjes ging doen. En één daarvan was, het maken van het mooiste zandfiguur, dat kundig op de kraakpropere vloer werd gestrooid. Toen kwam men tot de ontdekking van deze kunst. Natuurlijk kon het in die dagen nog geen kunst genoemd worden, kon er niet van kunst sprake zijn laten we het eerder een folkloristische aardigheidje noemen. „Het is zo typisch", vertelt de heer van Ransbeek ons, „in bijna alle werken, handelend over het Indianenleven, wordt gewag gemaakt van zandversieringen bij plechtigheden. Ook in Spanje trof men versieringen aan in gekleurd zand (niet te verwarren met de bekende krijtteke ningen op straatplaveisels) ter gelegen heid van volksfeesten". En dan voegt hij er, zichzelf afvragend aan toe: „Moet men het ontstaan van onze zandtapijten in de overheersing van Spanje over Ame rika en onze lage landen zoeken?" Hoe is het mogelijk? Wij vragen hem, ons eens iets van zijn werk te laten zien, want daar zijn we toch in hoofdzaak voor gekomen. Dan ontsluit hij de brede vouwdeuren van zijn tentoonstellingszaaltje en zien wij het wonderlijke! Want stel u voor: daar strekt zich uit op een bord van ongeveer 4 bij 5 m. een im ponerend zandschilderij, een monumen tale voorstelling De Dageraad naar het fresco van de Italiaan Guido Reni. Wij lopen het zaaltje verder in en zijn zo naief te vragen: „Is dat geschilderd?" En hij antwoordt glimlachend: „Ja, met gekleurd zand." Met zand? Men merkt daar niets van want zie, daar rijdt Auro ra in haar Zonnewagen triomfantelijk door de wolken, met al het licht, het uit bundige jubelende licht van een oorspron kelijk schilderij, machtig van compositie, de figuren anatomisch weergaloos juist en met uitdrukkingen, die volkomen gelijk zijn aan het origineel. En dan laat men zich de woorden ontvallen: „Hoe is het mogelijk!" Daar staan we nu voor het grote zandtapijt „Aurora", nog steeds verrast, nog steeds onder de indruk. Men geraakt er niet op uitgekeken. Meesterschap. Reeds lange tijd geleden, precies op zijn veertiende verjaardag, begon hij zich te interesseren voor het schilderijen-strooi en. Hij ging dan „naar de overkant", waar men ook tapijten strooide. Die uit zonderlijke, eenzame kunst boeide hem. Er lag iets groots in. Hij droomde van echte klassieke werken; Rubens en de Italianen speelden hem door het hoofd. Wilde hij dit echter ook bereiken, dan moest hij leren tekenen. Op de teken- school in het nabije Aalst kon hij zich verder ontwikkelen en hier werd de grondslag van zijn later meesterschap ge legd. Dank zij de virtuositeit, die hij zich, vooral in het getrouwe nabootsen, ver wierf, was hij later in staat zandschilde- rijen te maken van de moeilijkste Rubens: de kruisoprichting. Het echte Rubiaanse geweld der spieren vindt men er onaan getast in weer, terwijl de kleur van het zand zo nauwkeurig mogelijk de kleur van het origineel aangeeft. Maar om op de loopbaan van de artist terug te komen: vanaf zijn veertiende jaar heeft hij het zand in de vuist ge hanteerd. Een schuchter begin, maar één maal moest hij een groot tapijt maken. Enhet lukte! Als een schilderij. Het eerste grote bewijs van zijn kunnen is geleverd! Nu gaat het snel bergop waarts. Hij oefent zich dagelijks; in de tekenschool beëindigt hij zijn studie en eer hij zich zelf goed rekenschap van zijn kunnen geeft, is hij de grote zand- kunstenaar van Hekelgem geworden. Hij richt nu regelmatig tentoonstellingen in. Landgenoten en ook vreemdelingen be zoeken tijdens de zomer Vlaanderen en komen zijn werk bewonderen. In 't jaar 1930 vindt hij iets nieuws. Vele mensen willen zo'n tapijt kopen, dat gaat echter niet, want een zandtapijt ligt los op het bord gestrooid. Het schilderij ophangen is dus niet mogelijk. Van Ransbeek vindt er iets op. Hij be denkt een middel om het zand te doen binden en op het bord te laten kleven. Hoe? Dat verklapt hij niet. Op deze wijze heeft hij een portret van wijlen Koningin Astrid vervaardigd en dit de Koning van België aangeboden, die het gaarne in ontvangst nam en er de artist voor dankte in een brief. „Dat dit voor mij een spoorslag was nóg beter te gaan werken behoeft geen betoog", verklaart ons de artist. Wij vragen hem: „Vertel ons nog iets van uw manier van werken. Wij staan hier nu wel voor zo'n groot tapijt en be wonderen het, maar het is ons nog niet duidelijk, hoe zo'n creatie tot stand komt." Bij de „pottekens" En dan doen we weer heel wat wetens waardigheden op. Allereerst kiest de ar tist zich een goede afbeelding uit - een gekleurde plaat, zoals er van vele klas sieke schilderijen in omloop zijn. Nu schetst hij alle contouren in krijt op het bord. Zo'n schets maakt hij zorgvuldig in één dag af. Dan komt het zand er bij te pas, want nu moet de schets in een schilderij omgetoverd worden. Er bestaan 40 verschillende kleuren zand: 20 natuurlijke kleuren, die we aantreffen in Engels zand, dat van de krijtrotsen komt en 20 kleuren welke door menging met zand uit het Belgische plaatsje Moll ontstaan. Welnu, we hebben het hem zien doen, wanneer hij ons een „figuur legde" of onze naam schreef. We hebben die hand zien schudden terwijl een fijne streep zand uit de toegeknepen vuist liep. Die hand dankt haar gave aan het artistieke en bezielende ritme dat ergens diep in de kunstenaar wortelt, het ritme dat hem drijft naar het houten bord en de „potte kens" met gekleurd zand. Het ritme dat deze Van Ransbeek tot de grote zandta- pijtschilder van zijn land heeft gemaakt! Ie lichting 06.00 uur (maandags en daags na een feestdag niet) 2e lichting 11.00 urn- Se lichting 15.00 uur 4e lichting 18.00 uur1) 5e lichting 19.15 uur (alleen bus bijkan toor aan de Vinkenbaan) 1). x) 's-zaterdags niet. De 4e en 5e lichting geeft aansluiting op de nachtposttreinen. Op zon- en feestdagen worden alle brie venbussen alleen om 23.15 uur gelicht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Weekblad Huis aan Huis | 1958 | | pagina 2