DE SOLDAAT IN DE DUITSCHE KAZERNE Bakkertje STADSNIEUWS AAMBEIEN Toen in 1933 in Duïtschland de weer- plicht werd ingevoerd en een aanvang werd gemaakt met de organisatie van het goote geheel, dat slechts enkele jaren later t zulke enorme prestaties in staat bleek, geschiedde dat met inachtneming van be ginselen, die berustten op de overtuiging, flat het Duitsche leger de taak zou moeten dragen, Duïtschland als cultuurdrager te dienen. Het verleden had ziin lessen opge leverd. De jaren voor en na 1918 hadden de waarde in het licht gesteld van tucht, orde en saam'hoorigheidszin bij de opvoe ding der jeugd, en nu de Duitsche jeugd zonder uitzondering werd geroepen, haar deel tot 's lands weermacht bij te dragen, begreep de Führer dat het hét Duitsche leger was, dat bekleed diende te worden met een tot dusver onbekende functie: laatste en hoogste school der volkskuituur te zijn. Veel zou hierover te zeggen en te be schouwen zijn. Het vormend element, dat tor bereiking van dit doel de onafwijsbare conditie is, moest worden opgebouwd van de fundamenten af. Met veel diende ge rekend, met meer nog wellicht afgerekend te worden. Tot het eerste behoorde het wekken van belangstelling en liefde voor ^organisatie en doel van het leger door de jeugd, met de vorming van een kader, dat Zijn taak met Inachtneming van de nieuwe levensbeschouwing verstond en dat het algemeen belang boven alle andere be langen stelde. Afgerekend werd met het oude systeem, dat de persoonlijkheid van den soldaat vrijwel geheel losliet en hem slechts toetste op zijn militaire geschikt heid, afgerekend werd met de gedachte, dat de soldaat tot weinig meer geroepen was dan om een of enkele jaren van zijn leven aan het leger te geven, om dan weer zoo spoedig mogelijk terug te keeren tot een der menigvuldige belangenkringetjés. afge rekend werd ten slotte met den kunstmati- gen afstand tusschen inferieur en supe rieur, die de bevordering van de waarach tige eenheid, onontbeerlijk voor ieder mas saal optreden, in het verleden zoo dikwijls heeft ondermijnd. Deze vorming van de jeugd verdient beter, dan na-een aantal maanden kazerne leven te worden gelikwideerd: de jonge Duitscher en ziedaar het richtsnoer voor de soldateske opvoeding onzer dagen zal straks den z'in voor tucht, orde, disci pline, eerbied voor hofcge levenswaarden en begrip voor de reaiitèit meenemen naar huis en er zijn verder leven op bouwen. Zoo wordt een volk samengebundeld in liefde voor het eigene, in eerbied voor plichtsbetrachting en offervaardigheid en in verbondenheid met natuur en bodem van het vaderland. De militaire dienst heeft zijn eigen vor men: de uniforme levenswijze, den groet, de onontbeerlijke stiptheid, de aanvaar ding van hef bevel en het ligt in de men- scheljjke natuur, dat veel van dit alles den kiem van het conflict in zich draagt. Het groote geheim, dat Hitier tot oplossing heeft gebracht is nu, dat millioenen man nen van 19 tot 46 jaar geleerd hebben, het persoonlijk belang, het groepsbelang, ge willig op te offeren in de overtuiging, dat daarmede een grooter belang, namelijk dat van gansch het volk gediend is. Dit is de zeer bijzondere waarde van den Duitschen soldaat dat de dienst hem leert te dienen, niet willoos en inert, maar met de volle overgave van zijn persoonlijkheid en met gebruikmaking van zijn persoonlijke ge aardheid. Wanneer de verovering van Se- bastopol een beeld geeft van de prestaties, waartoe het Duitsche leger in staat is, mag niet vergeten worden, dat dit koen bedrijf nimmer zou ziin voltooid zonder den naar modern inzicht geschoolden Duitschen sol daat. die hier gelegenheid vond, zijn per soonlijkheid in te zetten ten behoeve van het beoogde doel. De Duitsche soldaat het zij gezegd zonder eenige behoefte aan idealiseeren draagt de nieuwe kuituur. Niet het krijgs bedrijf-kan het einddoel van zijn levens roeping zijn. Hij kent en erkent den zegen van den vrede. Hij weet zich de beschermer van de Westersche beschaving, hij eert de vrouw en vei-heft haar in daad en gedach te. hij erkent de waarde van een sobere levenswijze en zijn eer is de vervulling der plichten, die wij allen tegenc schap te vervullen hebben. Dat bij dit alles de weg gewezen wordt door het groote voorbeeld van Adolf Hitler behoeft nauwelijks betoog. De inrichting van zijn dagelüksch ver blijf typeert den mensch: V.rie iets wil be grijpen van den geest in het moderne Duitsche leger wende daarom zijn schreden naar een Duitsche kazerne en zie er rond. Dat is in deze dagen natuurlijk gemakke lijker geschreven dan gedaan. Ongenoode nieuwsgierigheid heeft men er in oorlogs tijd allerminst noodig. Maar een vriende lijke uitnoodiging schept wel eens de mo gelijkheid, de wacht te passeoren en zich op de hoogte te stellen wat er zoo te zien is achter de kazernemuren. Ge kent de Haarlemsche Ripperda- kazerne? Menig Nederlander heeft er zijn tijd bij het voormalig remonte-depot of, later, bij het motorkorps, gediend en menig Haarlemmer heeft er helaas minder aan gename herinneringen aan. Laten wij de herinnering voor wat zii is. De Ripperda- kazerne was een Nederlandsche kazerne zcrtals er zoovele waren en hield de mid denmaat. Het op zichzelf goed geproportio neerde hoofdgebouw was van binnen niet mooier en niet leelijker dan onze overige militaire verblijven. Dat beteekent, dat ae zin voor de aesthetica er nu niet zoo heel hoog werd aangeslagen en doelmatigheid van bewoning een begrip was dat zich eer der verstond met den eisch van zindelijk heid en orde dan met liefde voor Iedere tinten en een kunstzinnige wandversiering, om van glas in lood of een goede biblio theek maar heelemaal te zwijgen. Hauptmann Klumm werd na de bezetting in de Ripperdakazerne gedetacheerd. In dezen officier is de modérne Duitsche mi litair gepersonifieerd. Vervuld van de zorg voor hen, die aan zijn hoede en bevel zijn toevertrouwd, begreep hij, dat de naargees tige omgeving, die den manschappen ter bewoning was aangewezen, weinig in over eenstemming was met de nieuwe opvatting en aanstonds trof hij maatregelen, om in dit groote gebouw die sfeer te Scheppen, die den soldaat kon verzoenen met het lot, ver van huis en haard te verkeeren in plichtsvervulling voor het vaderland. En nu zou ik U graag een gedetailleerde beschrijving geven van welhaast ieder ver trek in deze kazerne, van de wandschilde ringen hier, van de inrichting daar, van getuigenissen van nijverheidskunst in groote zalen en van de toepassing van ,ver- sierende technieken in kleine, intiem ge houden kamers. Het zou te veel worden. Het zou misschien, óók te veel beschrijving zijn en te weinig getuigenis, hoe dit alles ten slotte geen doel kan zijn, doch alleen maar middel tot vorming van den Duit schen soldaat tot drager van de Germaan- sche beschaving. Het heeft weinig van een kazerne in de gebruikelijke beteekenis van het woord als men den ingang is binnengetreden. Eerder waant men, in een of ander instituut te zijn aangeland. De ruime corridors zijn in aan gename tinten geschilderd, gebrandschil derd glas in "lood bekoort het oog en er heerscht volkomen stilte. Dat is zoo de oppervlakkige indruk. Maar zie nu daar boven den opgang van het trappenhuis de woorden, aangebracht in kloeke letters: Was würde der Führer dazu sagen?de vraag, die op deze wijze ieder, van den commandant tot den jongsten recruut, da gelijks wordt gesteld en hem vermaant zijn plicht te doen. Zie ter weerszijden van de trap twee tableaux, dragende den naam van een Germaanschê figuur van betee kenis, wiens naamdag "net heden is ter ver levendiging van het historisch besef. Borden met diverse gegevens wekken onze nieuwsgierigheid. Er staat vermeld, dat op bepaalde uren de commandant be reid is, ieder, die met bepaalde bezwaren rondloopt, van raad *en voorlichting te dienen. Ook mei den medicus is op deze wijze een volkomen onbevangen onder houd mogelijk gemaakt. verblijf voor de offi cieren. pe cantine levert waarlijk niet de eenige gelegenheid tot ontspan ning. Daar is boven de bibliotheek, ruim voor zien zoowel van vak werken als van ontspan ningsliteratuur, waarbij ook de muziek niet ver geten is, die in een mu ziekzaal beoefend kan worden. Een vergader zaal kan een behoorlijk aantal personen bevat ten, als er een lezing e.d. gehouden worden. Hauptmann Klumm zelf is een uitnemend spre ker. Dat de radio door het geheele gebouw be luisterd kan worden, spreekt vanzelf. Ziehier in enkele woorden iets verteld over het hoofdgebouw, waaraan onze medewer ker voor kunst hier onder nog iets toevoegt. Buiten, op weg naar een paar lokalen, o.m. een ontvangkamer, die een nobel voorbeeld van binnenhuisarchitectuur oplevert, vertelt de com mandant iets van zijn lust tot tuinieren. Veel behoeft daarover niet te worden gezegd, immers ieder, die den Schoterweg passeert, kan zich met eigen oogen overtuigen, dat de Ripperda kazerne zijn aandeel bijdraagt in den pro ductieslag door de zeer geslaagde teelt van aardappels en alle soorten groenten Maar even moeten we toch naar konijntjes kiiken, voordat we, in de buurt van het badhuis, een bezoek brengen aan den ver- keersteekenstuin, een perceel grond, waar men een staalkaart vindt van alle mogelijke verkeersteekens tot leering van recruten. die soms nog niet eens op een fiets hebben gezeten en luttel maanden later zware vrachtauto's besturen. het napraatje vertelt Hauptmann Klumm met hoeveel lust en ijver zijn men- BÜ schen zich gedurende de afgeloopen twee Overzicht van de eetzaal. (Foto Peperkamp) „Neen", zegt de commandant, „om wis sewasjes gaat het daarbij niet. Gewone dienstklaehten worden op dat uur niet be handeld. Maar als er iemand rondloopt met zorg over zijn zieke vrouw of tobt over zijn zaken thuis of iets dergelijks, dan kan hij komen en we praten als mensch tot mensch en trachten tot een oplossing voor zijn moeilijkheden te komen." Het bord bevat nog meer en wel mede- deelingen over allerlei, dat de Duitscher in de benaming „Arbeitsgemeinschaft" sa menvat. Het spreekt vanzelf, dat vrijwel ieder beroep eii vrijwel iedere uiting van kunstwezen onder de manschappen ver- „anwoordigd is. Alles wordt gedaan, om de vakkennis op peil te houden of te vèr- hoogen, ae kunstuiting aan te moedigen. En zoo zijn er voor den soldaat-in-zjjn- vrijen-iijd cursussen in boekhouden, ste nografie en machineschrijven. in houtsnij den. schoonschrijven, muziekbeoefening, teekenen enz. en wie er wat van weten wil raadpleegt het bord. Dat het bekende lied „Blonde Rïe" in deze kazerne vervaardigd werd zij hier terloops gereleveerd. En dan volgt een bezichtiging door de tebouwen. Door de leslokalen, waar in de llectrohal en andere lokaliteiten diverse modellen staan opgesteld, door de keuken, die onder rechtstreeksch toezicht van den commandant staat, en waar in het keuken boek iederen dag één soldaat en één offi cier moet rapporteeren, of de menage ge smaakt heeft, door de eetzalen, waar de witgelakte tafels alle een vaasje bloemen dragen en de wanden aantrekkelijke voor stellingen vertoonen, zoowel in de localitei- ten voor de manschappen als voor de on derofficieren. Detail van een wanddecoratie. (Foto Peperkamp) „Hier leeren de man nen goede manieren", vertelt Hauptmann Klumm. Er wordt op gelet, dat men ovet be hoorlijke tafelmanieren beschikt en de resulta ten zijn uitstekend. En eenmaal per week dan krijgen vijftien man een uitnoodiging om bij den commandant-zelf te komen tafelen en al gaat menigeen met angst en beven naar die eet- partij, lang duurt 't niet, of alle schroom verdwijnt bij het ge moedelijke onderhoud. Zooals ook eenmaal per week vijftien man een avondje mogen passee- ren in de Overveensche villa van den comman dant, die overigens wei nig of geen gebruik van deze behuizing maakt, want hij vertoeft dag en nacht in de kazerne te midden van zijn man nen. Sfeer, dat is het, wat men hier overal, ja over al gevoelt. Hier is can tine. een woord, dat immers zoo dikwijls de voorstelling verleven digt van een hol lokaal met vervelooze tafeltjes en platte, onbeholpen wandversiering. Wat hier als „Kamerat- schaftsheim" is inge richt, zou menig socié- teitsbestuur ialoersch maken. De fresco's aan de wanden ziin door vakkundige hand aan gebracht. De verlichting is modern, de orde voor beeldig. Iets stemmiger, maar even keurig, is hét jaar hebben beijverd, dit oude soldaten- verblijf te hei-scheppen in de modelkazerne van thans. „Maar dat alles zal toch wel geld gekost hpoben" merkt een der bezoekers op. „Ja", zegt de commandant, en dan wordt hij even ernstig, ,,ja, dat heeft geld gekost, hoe zuinig en sober wij alles ook hebben gehouden. Maar dit is nu een uitgaaf, die wij van ganscher harte verantwoord achten, omdat het een belegging in de zaak der Duitsche jeugd is. Want dit alles, het schep pen van omstandigheden, die den Duit schen jongeman doet zien waarvoor hij zijn vaderland dient en waarom het noodig is, dat hij zich tot zijn verder leven voorbe reidt in den militairen dienst, zal straks zijn rente opleveren, een rente ruim zooveel waard als andere beleggingen opleverden in tallooze ondernemingen, die het particu lier belang en niet dat van volk en vaderland beoogden." Afscheid nemende werpen wij nog even een biik in een der vertrekken, waar wand schilderingen naar miniaturen van groote figuren uit Duitschlands verleden als Wal ter von der Vogelweide e.a. het oog boeien. Dat wij hier Duitsche orde en zin voor zakelijkheid zouden aantreffen, lag in de verwachting, maar we hebben oneindig meer gevonden: ondernemingsgeest, liefde voor de kunst, het kunstambacht, het aan moedigen van persoonlijke bekwaamheden. Entree tot de eetzaal der soldaten (Foto Peperkamp) In de kazerne, die ik dezer dagen be zocht heb, was het smaakvolle interieur ontworpen door den onderofficier Martin en de wandschilderingen waren ontworpen en uitgevoerd door den Gefreiter Mairhu- ber, een bekwaam kunstenaar, die zijn op leiding genoten heeft aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Weenen en die thans bezig is aan een groot werk in Steyr bij Linz. In het bijzonder is mij een schildering in de eetzaal bijgebleven, een bondige groep van drie heroïeke figuren in welke de eed van trouw, de strijd en de overwinning ge symboliseerd is. In dit forsch gebouwde drietal heeft de schiider de strijdvaardig heid, de kracht en dé schoonheid van de jonge, ongerepte gestalten treffend uitge beeld. Deze compositie is in- lichte fresco- tinten gehouden, waardoor zij harmonieert met den toon van den wand. Tegenover deze schildering bevinden zich twee, meer samengestelde tafereelen met zinrijke beeltenissen, die betrekking hebben op de1 vruchtbaarheid der aarde en die ons den soldaat toonen als beschermer van den oogst en van de vrouw, die het kind ter wereld zal brengen. De soldatenkantine prijkt met een alle- lorische voorstelling van den strijd om len Rijn in den Germaanschen. tijd, in de middeleeuwen en in den tegepwoordigen tijd. De indrukwekkende figuren der strij ders zijn in blauwe expressieve kleuren geschilderd en de grijs geschakeerde Ach tergrond laat de romantische Rijnoevers met haar heuvels, bergen en oude burchten voor ons verrijzen. Mairhuber heeft even eens in het trappenhuis de drie gebrand schilderde glas-in-lóod ramen ontworpen, die bij Bogtman in Haarlem zijn uitge voerd. Het middelste raam draagt den Duitschen adelaar als versiering. Het raam aan den linkerkant toont een soldaat, die den eed van trouw aflegt en aan de rech terzijde ziet men de moeder en de.kinde ren, die door trouw en moed van den man geborgen zijn. Ook hier is het de soldaten- stijl, die een eigen karakter aan deze nieuwe kunst gegeven heeft. In een eveneens eenvoudig, maar voor naam ingerichte ontvangzaal voor officieele gasten, leert men Mairhuber weer van een anderen, meer lyrischen, kant kennen. In deze ruimte heeft hij schilderingen gem; geïnspireerd op oude miniaturen, illus ties van middeleeuwsche minnezangen. Op een dezer tafereelen ontwaart men den beroemden twaalfde eeuwschen min nezanger en dichter Walther von der Vo gelweide in stille samenspraak met de mu zen en om hem heen heeft de schilder eenigen der figuren gegroepeerd, die aan zijn dichterlijke fantasie ontsproten zijn, zooals een paar ridders die elkander driftig bekampen, een jonkvrouw en een edelman, die juist het tegenovergestelde doen en een kleurig gezelschap, dat zich amuseert met een zwierige valkenjacht. Uit deze beknopte beschouwing blijkt, dat in de Duitsche kazerne kunst en hand werk hoog staan aangeschreven en voorna me functies in hef soldatenleven vervullen. Voor een; buitenstaander zal dit misschien verrassend klinken, maar daarom is het niet minder een overpeinzing waard, want in het beoefenen van het edele handwerk vindt de mensch zijn scheppend vermogen terug en het verstaan van de kunst schenkt hem een diepere levensvreugd. Ongetwijfeld zal de soldaat deze levens vreugd, ook ver buiten de kazerne, de wijde wereld indragen. gezonde ontspanning na volbrachten arbeid, begrip voor het maatschappelijk leven en. door dit alles, uiting van een klaar begrip der Westersche, der Germaansche kuituur. En met deze overtuiging eindigt ons be zoek aan het vele nieuwe in en om de oude kazerne. D. DE INRICHTING VAN DE MODERNE DUITSCHE KAZERNE Onze kunstmedewerker, de heer Jan. D. Voskuil schrijft ons: De kazerne^, die de Duitsche weermacht betrokken heeft, zijn in de beide jaren die achter ons liggen, grondig herzien. De in richting werd door de architecten, meubel makers en handwerkslieden -onder de sol daten ontworpen en uitgevoerd. Daardoor kreeg men een doelmatig interieur, want wie weten beter dan de bewoners zelf, hoe men het verblijf practisch en smaakvol moet inrichten. Bovendien zorgden de ont werpers er voor, dat het geheel in een mo dern en eenvoudig Noordsch karakter ge houden werd. Ook de schoonheid van het materiaal komt uitnemend tot haar recht. Meubels, betimmeringen en wandschilde ringen zijn zuiver en kloek van stijl, zoo dat terecht van een soldatenstijl gesproken kan worden. Stoelen, tafels, lampen, kronen en klei nere gebruiksvoorwerpen zijn alle van denzelfden eenvoud. Deze eenvoud is tot in de geringste, maar daarom niet minder be langrijke onderdeelen doorgezet, waarvan om een voorbeeld te noemen de let ters der opschriften op de borden getui gen, die klaar en sierlijk gevormd zijn. De is ruig gepleisterde wanden heeft men sstal blank of crème van toon gehou den, wat een frisschen indruk maakt. Vaak worden zij onderbroken door een sobere betimmering of een van baksteen gemet selde schouw, waardoor de .woonruimten huiselijkheid gekregen hebben. De soldaat zal zich dan ook in zulk een woning spoe dig thuis voelen. In deze rustige omgeving zijn versierin gen als decoratieve glas-in-loodramen en wandschilderingen, die men voor 't mee- renacel op centrale punten heeft aange bracht, eveneens goed op haar plaats. De bezoeker wordt door deze versieringen ge boeid. zonder dat bijkomstigheden hem afleiden. Keuring voor de Waffen-SS en het Nederlandsche Vrijwilligerslegioen. Het S S-Ersatzkommando Nederland, Den Haag, Stadhouderslaan 132, deelt mede, dat nieuwe keuringen voor de Waf fen-SS gehouden worden in den tijd van 17 tot 24 Augustus 1942 in de volgende plaatsen. 17 Aug. 10 uur Rotterdam, Deutsches haus; 16 uur Tilburg, Werkliedenvereeni- Tuinstraat 68. Aug., 10 uur, Den Bosch, Hotel Noord- Brabant, Markt 45; 16 uur, Eindhoven, Huis Maria, Kruisstraat. 19 Aug., 10 uur: Roermond, 'NSDAP, Swalmerstraat 61; 16 u„ Arnhem, Weber straat 16 b 20 Aug., 10 uur, Hengelo, Deutsches Haus; 16 uur, Meppel, Hotel Westerbeek, Woldstraat. 21 Aug., 10 uur, Groningen, Concerthuis, Poelestraat; 14 uur, Leeuwarden, Huize Schaaf, Breedstraat. 22 Aug., 10 uur, Amsterdam, School, Iepenweg 13; 16 uur. Utrecht, Wehrmachts- heim, Mariaplaats. 23 Aug., 10 uur, Amersfoort. Pol. Durch- gangslager, Kapelweg. 24 Aug., 10 uur. Den Haag, Café. Den Hout, Bezuidenhoutscheweg. Mannen zullen voor den duur van den oorlog, 2 of 4 jaar dienst doen. Voor onder steuning van de achterblijvende gezins leden, voor zoover het om kostwinners gaat, wordt gezorgd. Bij het SS-Ersatzkom- mando Nederland, Stadhouderslaan 132, kunnen gratis reisbiljetten van de woon plaats naar de plaats van de keuring wor den aangevraagd. Biljetten voor de terug reis worden uitgereikt door het keurings bureau, onverschillig of de candidaat is aangenomen of niet. U gaat met vacantie? U gaat met vacantie, ergens buiten, ge nieten van de mooie natuur, uitstapjes maken. U kunt dit allemaal rustig doen. terwijl rondom de wereld in brand staat Hebt gij er wel eens over nagedacht aar wien u het dankt, dat zulks in Nederland nog te doen is? Dat dankt u mede aan die Nederlandsche helden die ginds in het Oos ten het bolsjewistische gevaar afwenden Zorgt er daarom voor, dat het dezen helden aan niets ontbreekt, als zij gewond raken Steunt de Nederlandsche ambulance, giro nummer 87600. Nederlandsche Ambulance, koninginnegracht 22, 's-Gravenhage. Tiende Zomerconcert der H.O.V. Gastdirigent: H. Thonian. Soliste: Emmy van Riel, viool. De belangstelling voor de concerten van de gastdirigenten vermindert niet: weder om moesten voor het publiek plaatsen op het podium ingeruimd worden. De dirigent H. Thoman liet openen met de tweede Leonore-ouverture van Beetho ven. Hij gaf het werk in een welverzorgde. ;trakke uitvoering, bezadigd van tempo, maar puntig gerythmeerd en goed uitgewo gen van klank. Met zijn korten en directen maatslag bereikte hij een voortreffelijk sa menspel. De soliste van den avond, Emmy van Riel, kwam met Mozart's dankbare viool concert no. 4 (D gr. t., K.V. 218). Zij gaf er een-vlotte vertolking van, die gaandeweg aan kleur en expressie won en uiteindelijk welverdiend een daverend applaus uitlokte. De eerste kennismaking met deze jonge violiste liet derhalve goede indrukken na. Aan het welslagen van dit. tweede program manummer werkte ook de dirigent met het orkest in hooge mate mee. door een stijl volle verklanking van de partituur en, niet het minst, door een delicate nuanceering en klankverzorging van het Andante. Uiterlijk is de directie van den heer Thoman wel wat stijfjes, maar hij weet wat hii wil, en bereikte het, hoe dan ook, in dit Mozart- concert meestal volkomen. Ten slotte waagde de dirigent zich ook aan de Vierde van Brahms. Een waagstuk van belang, in het bijzonder om het klank- evenwicht en den romantischen gloed, die hier gevergd worden en die in de ciaconna- finale vooral heel wat van de capaciteiten van den leider vergen! De kwaliteiten, die hem zoo'n gunstig resultaat bezorgden met de composities van Beethoven en Mozart (ik roemde te dien opzichte reeds ziin strakke en puntige rhythmeering) volstonden niet om de muziek van Brahms haar innerlijk leven te geven, de schwarmerische bezie ling, die naast de hoekige kantigheid van sommige thema's, haar karakteristiek be paalt. Alle respect ondertusschen voor de wijze waarop Thoman het ensemble bij el kaar hield. JOS. DE KLERK. GEEN SPREEKUUR WETHOUDER HOFMAN. De wethouder van Openbare Werken, de heer A. A. Hofman, Is Zaterdag verhinderd spreek uur te houden. MAJOOR FLÖL VERLAAT HAARLEM. Majoor Flö!. die tot dusverre Wehrmacht- en Ortscommandant hier ter stede was. zal Haar lem verlaten, om een andere functie te gaan ver vullen. Sedert 10 September 1340 was majoor Flöl hier commandant. PERSONALIA. Te Utrecht is geslaagd voor het examen Fransch L. O. mej. C. W. Dirkse te Haarlem. EXAMEN HOOFDAKTE HAARLEM 13 Augustus Geslaagd voor het heele akte: J. H. v. d. Berg, A. v. Arkel, J. F. Potter, J. de Wit, M. G. Noot. J. M. v. Harderveld. Geslaagd voor A: Th. J. Kramer. Geslaagd voor B: C. J. M. Pols. M. J. J. Vink. mej. M. M. Stelder. Fantastische prijzen voor carboliuenin. Reeders gebruikten het als motorbrandstof. De heerschende schaarschte aan motor brandstof heeft ook de reeders der zeevis- scherij naar een vervangingsproduct doen zoeken om in staat te zijn aan de visscherr deel te nemen. Het is gebleken, dat, ondanld een reeds sinds Juni 1940 bestaand verbod, groote hoeveelheden carbolineum zijn ge bruikt als brandstof voor de motoren van visschersvaartuigen. Carbolineum is alles behalve geschikt om als motorbrandstof té dienen, want het verweest op den duur de motoren. Alleen de hooge prijzen, die tegen woordig voor zeevisch worden opgebracht, kunnen een verklaring geven van het feit. dat de reeders bereid zijn geweest fantas tisch hooge prijzen voor de vervangingr brandstof te betalen. De kettinghandel heeft van deze factoren een dankbaar gebruik gemaakt en heeft met de carbolineum groote zaken gedaan, waaraan thans echter een einde is gekomen. De centrale crisis controledienst heeft n.l een omvangrijken kettinghandel opgespoord Veertig handelaren, vier groothandelaren en zeventien reeders zijn geverbaliseerd en ongeveer 12.000 KG. carbolineum werd in beslag genomen. Het centrale punt van een groote combi natie. waarbij achttien handelaren waren betrokken, die ongeveer 29.000 K.G. hadden omgezet, lag bij een zekeren Van W. te Al phen. De winstmarge was zoo groot, da: met deze partij rond 19.000.— verdiend was. bij een gemiddelden verkoopprijs van f80.per 100 K.G. Ook kon nog een elftal kleinere combinaties achterhaald worden, waarbij een en twintig handelaren betrokken waren, die 31.000 K.G. hadden met een bruto verdienste van rond f 21.000. AUTOBUS OMGESLAGEN. Op den Stoofdijk nabij ?ijnaart is een autobus met twintig passagiers bij het uitwijken voor een paard en wagen van den dijk gereden en omge slagen. De inzittenden wisten door een luik lu net dak naar buiten te komen. De meesten had den kwetsuren opgelooperi, die echter niet van ernstigen aard waren. De autobus werd grooten- deels vernield. RADIOPROGRAMMA ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1942. HILVERSUM I, 415.5 M. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek. 7.00 B. N. O. Nieuwsberichten. 7.15 Faissche och tendmuziek (gr.). 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 B. N. O. Nieuwsberichten en Programma-Uit treksel. 8.15 „Brandende kwesties", causerie (opn.). 8,30 Muziek uit Midden-Europa (gr.), s.15 Voor de huisvrouw. 9.30 Otto Dobrlndt en zijn orkest (gr.). 10.00 Ernstige muziek (opn.). ll.f" Voor zieke kinderen. 11.20 Viool en piano. ll.i™ Zang met pianobegeleiding (gr.). 12.00 Klaas van Beeck en zijn orkest. 12.40 Almanak. 12.45 O. Nieuws- en zakelijke berichten. 13.00 Bertus yan Djnteren en zijn orkest en gramofoonmuziek ioekbespreking. 14.20 Na gedanen arbeid. 15.45 Pianovoordracht (gr.). 16.00 Bijbellezing en Gewijde muziek (opn.). 16.30 Klein vrouwenkoor „Vox Jubilans" met pianobegeleiding. 17.00 Haar lemsche Orkestvereeniging en solist (opn.). 17.15 B. N. O. Nieuws- en zakelijke berichten. 17.30 Orgelspel. 18.00 De N. S. B. antwoordt. 18.15 De Melodisten (opn.). 18.15 B. N. O. Nieuwsberichten. 18.55 B. N. O. De wereldmeening uit den aether geplukt. 19.05 Liedje van verlangen. 19.15 Amuse mentsorkest en solist. 20.00 Walsen (gr.). 20.15 Filmpraatje. 20.30 Ieder vogeltje zingt zooals het gebekt is, cabaretprogramma. 21.15 Erich Schnei- dewlnd met zijn orkest en Cora Madou (gr.). 21 45 B. N. O. Nieuwsberichten. 22.00 Spaansche zang (gr.) Vanaf 22.15 alleen voor de Radio-Centrales, die over een lijnverbinding met de studio be- sóhikken .22.15 Orkestconcert (gr.). 23.15—24. Dansparket (gr.). HILVERSUM II, 301.5 M. 6.45—8.15 Zie Hilversum I. 8.15 Symphonisch >ncert (gr.) 9.00 Strijkkwartet van Schubert e:i Mis No. 1 van Haydn (gr.). 10.00 Morgenwijding. 10.15 „Maria ten hemelneming in de muziek en de beeldende kunst", lezing. 10.30 Lichte muziek (opn.). 12.00 Zang met pianobegeleiding. 12.25 So nate van Beethoven (gr.). 12.45 B. N. O. Nieuws- en zakelijke berichten. 13.00 Visscherijkwartier. ,0 ,c f rijkorkesten (gr.). 13.40 Wij kijken de na- 1. 14.00 Haarlemsche Orkestvereeniging solist en gramofoonmuziek. 15.30 Tijdschriften- schouw. 15.45 Het groote Omroeporkest. 16.30 ..Kleine Tuinbouw", causerie. 16.45 Marcel Wit- lrisch zingt (gr.). 17.00 Voor de binnenschippers. 17.15 B. N. O. Nieuws- en zakelijke berichten 17.30 Ensemble Willy Kok. 18.15 Het kwartier van den arbeid. 18.30 Gerard van Krevelen en zijn orkest en solisten. 19.00 Groeten aan Nederland sche zeelieden. 13.30 B. N. O. Nieuwsberichten. 19.40 B. N. O. Groningsch praatje. 19.50 Spiegel van den dag. 20.00 Zang met pianobegeleiding. 20.35 Kwintet van Mozart (gr.). 21.00 Als ik 't voor t zeggen had 21.15 Concertgebouworkest (opn.. 21.45 B. N. O. Nieuwsberichten. 22.00 B. N. O Militair overzicht. 22.10 Avondwijding. 22.15—' 24.00 Zie Hilversum I. Artikel bon Aardappelen 41A Aardappelen 41B Beschuit 41 Bloeru 362 t.m. 365 Boter 39 Boter 2-35. 2-3G Boter 3-35 3-36 Boter 4-36 Brandst, 01 t.m. 05 BV Brandst. 01, 02, 03 IC.F. 41A 41, 42 41A 41A 41A 335 L 360 358 Brood Brood Chocolade Cigaretten Cigaretten OJga rlll os Eenh. zeep Eenheids zeep Gort Jam Kaas 367 tan. 369 Koffiesurr. 338 .Maïzena '3 61 Melk 41A t.m. 44A .Melk 41B t.m. 44B Petroleum 01 Peulvr. 859 Rijst 4-41. 4-42 Scheerzeep u Sigaren 41A Suikerwerk 43. 44 Suiker 357 Tabak 41A Toiletzeep L Vermicelli 361 Vleesch 4 IA Vleesch 41B Wasch poeder 336 tVaseh poeder L Ml) heelt Zwitsal Aambetenzalf uit stekend geholpen De Jeuk en brande righeid verdwenen direct POT F 0.75 TUBE F 1.- MMBEIENZALFyZETPIllEN ZWITSAL FABRIEKEN DE DISTRIBUTIEBONNEN Kanrt Aard. Aard. beschuit Alg. Bot.vet reserve reserve reserve hoeveclh. t./a 1/2 US. 15 AL 1/2 kg. 15 Au 75 gr. 15 Ais 100 gr. 5 Se; 125 gr. 19 Au 125 gr. 12 S»j 125 gr. 12 Stj 125 gr. 12 S brandst. 1 eenh. 31 De. Brandst. 1 eenh. j.( 30 Apr. e, brood 400 gr. 15 Am p brood 50 gr. 15 A15 versn. 100 g\r. 5 Seft j$' tabak 2 0 st. 15 A14 ze olgaretten lOst. 15 Acj V( tabak 10 st. 15 Au cc alg. 1 rantsoen 15 Aij ta zeep 1 rants. 15 bi alg. 250 gr. 5 Se^ a.lg. 500 gr. 5 Sep; er alg. 100 gr. 5 Sw. dt alg. 250 st. 5 St?, be alg. 100 gr. 5 St? in melk-, 3 1/2 L. 5 S*? Ti melk 1 3/4 L. 5 Sex re petr. 2 L. 22 Ag er alg. 250 gT. 5 Se? 360 gr. 5 S* u. 60 gr. 31 At5 Z< 5 st. 15 K'i 100 gr. 5 Se? 1 kg. 5 Sejjr TT 25 gr. 15 Au F: toiletzeep 75 gr. 15 At* ki alg. 100 gr. 5 Se?, hs vleesch 100 gr. 15 A* al vleesch 50 gr. 15 Au alg. 250 gr. 15 Au h; 250 gr. 15 A41 M textiel tabak versn. alg. tabak Vrijgezellen, wilt U welen Wal U doen moet om voortaan Altijd smakelijk te eten, Zonder op de flesch te gaon? Laat Uw hospita verklaren; „Ik gebruik, dat zwéér ik U, Echte, onvervalschte, ware, HELDERMANsche DUBBEUUS!" De internationale Jood. In zijn boek „De internationale jood" korf de bekende autokoning Henry Ford na ee degelijke studie tot de conclusie, dat de jod» sedert de óudste tijden er naar gestreeü hebben de heerschappij voor hun ras op eischen. Ook als zij zoogenaamd „gastvrij heid" bij andere volkeren genoten, hebbe zij deze gastvrijheid steeds misbruikt om alte economische, cultureele en politieke mact aan zich te trekken. Deze uiteenzetting va Henry Ford moet u lezen. Zijn boek is ovs de geheele wereld verspreid. Ongetwijiéi heeft uw boekhandelaar een Nederlandscïi of Duitsche vertaling. DE NIEUWE BONNEN EN DE GESLOTES WINKELS OP 15 AUGUSTUS. Aangezien vele winkels in verband met ds R.K. feestdag op Zaterdag li Augustus gei ten zullen zijn, mogen de bonnen, welke gedu rende het tijdvak van Zondag 16 tot en met Z> terdag 22 Augustus 1942 geldig zijn, reeds S Vrijdag 14 en Zaterdag 15 Augustus voor bi koopen van de goederen, waarop zij recht geve. worden gebruikt. Dit geldt echter niet voor fl bonnen voor aardappelen en de bonnen vleesch en vleesch waren. Verduisteren van 21.11 tot 6.20 14 Aug.: zon op 6.20, onder 21.09 uur maan op J5.49, onder 22.10 uur 15 Aug.: zon op 6.21. onder 21.07 uur maan op 10.00, onder 22.35 uur Juist, nu ik uit moet eb geen t\jd heb voor den tandarts. Hindert niet AKKERTJES nemen d« pjjn direct weg mevrouw, morgen naar den tandartf. De Nederlandsche Pijnstille AGENDA VRIJDAG 14 AUGUSTUS. Frans Halsmuseum: Kamermuziek 2.30 u- Gebouw De Hoofdwacht. Groote Markt. Tentoonstelling van „gapers", 2—5 uur. Palace: „Luchteskader Lutzow", 2 uur, 6.3'' en 8.45 uur. Toegang 14 jaar. Frans Hals Theater: „Vadertje Langbeen 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Toegang alle leeft Luxor Theater: „Ridders in lompen". 2.3(1, 6.30 en 8.45 uur. Toegang alle leeftijden Rembrandt Theater: „Een nacht in Venetie 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Toegang 14 jaa.'. Moviac: „Hans en Grietje". 2. 4, 7 en 9 U'X'. Toegang alle leeftijden. ZATERDAG 5 AUGUSTUS. Gem. ConcertzaalVerschillende dans* orkesten en solisten. 7.30 uur. Gebouw De Hoofdwacht. Groote Markt Tentoonstelling van „gapers", 25 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen Hoofdredacteur: J. V. Baudewyns. tem (afw.) Plaatsvervangend Hoofdreda.-teur: C. Derks. Haarlem Chef van Dienst en Kuiper. Haarlem Sport er. Stad: A OW Heemstede. Buitenland: j. c. van Laag, Heemstede. Haagsch Redacteyr: Korsten, Heemstede. Binnenland J. A. Steen Zandvoort (afw.). Nieuws- en reportage .-oor .sen en omgeving: J J. E. van Baarse] Urn-;#* -'(afw.). Advertenties D. A. J. Spek. Hairf" (afwezig). mi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsche Courant | 1942 | | pagina 2