DE SOLDAAT IN DE DUITSCHE KAZERNE ZuHtsol ïk^AKKEHTJE STADSNIEUWS AAMBEIEN Toen in 1933 i* Duitschland de weer- plicht werd ingevoerd en een aanvang werd gemaakt met de organisatie van het Soote geheel, dat slechts enkele jaren later t zulke enorme prestaties in staat bleek, geschiedde dat met inachtneming van be ginselen, die berustten op de overtuiging, oat het Duitsche leger de taak zou moeten dragen, Duitschland als cultuurdrager te dienen. Het verleden had zijn lessen opge leverd. De jaren voor en na 1918 hadden de waarde in het licht gesteld van tucht, orde en saamhoorïgheidazm bij de opvoe ding der jeugd, en nu de Duitsche jeugd zonder uitzondering werd geroepen, haar deel tot 's lands weermacht bii te dragen, begreep de Fühïër dat het het Duitsche leger was. dat bekleed diende te worden met een tot dusver onbekende functie: laatste en hoogste school der volkskuituur te zijn. Veel zou hierover te zeggen1 en te be schouwen zijn. Het vormend element, dat ter bereiking van dit doel de onafwijsbare conditie is,-moest worden opgebouwd van de fundamenten af. Met veel diende ge rekend, met meer nog wellicht Afgerekend te worden. Tot het eerste behoorde het wekken van belangstelling en liefde voor organisatie en doel van het leger door de jeugd, met de vorming van een kader, dat zijn taak met inachtneming van de nieuwe levensbeschouwing verstond en dat het algemeen belang boven alle andere be langen stelde. Afgerekend werd met het oude systeem, dat de persoonlijkheid van den soldaat vrijwel geheel losliet en hem slechts toetste op zijn militaire geschikt heid, afgerekend werd met de gedachte, dat de soldaat tot weinig meer geroepen was dan om -een of enkele jaren van zijn leven aan het leger te geven, om dan weer zoo spoedig mogelijk terug te keeren tot een der menigvuldige belangenkringetjes, afge rekend werd ten slotte met den kunstmati ger. afstand tusschen Inferieur en supe rieur, die de bevordering van de waarach tige eenheid, onontbeerlijk voor ieder mas saal optreden, in het verleden zoo dikwijls heeft ondermijnd. Deze vorming van de jeugd verdient beier, dan na een aantal maanden kazerne leven te worden gelikwideerd: de jonge Duitscher en ziedaar het richtsnoer voor de soldateske opvoeding onzer dagen zal straks den zin voor tucht, orde, disci pline, eerbied voor hooge levenswaarden en begrip voor de realiteit meenemen naar huis en er zijn verder leven op bouwen. Zoo wordt een volk samengebundeld in liefde voor het eigene, in eerbied voor plichtsbetrachting en offervaardigheid en m verbondenheid met natuur en bodem van het vaderland. De militaire dienst heeft zijn eigen vor men: de uniforme levenswijze, den groet, de onontbeerlijke stiptheid, de aanvaar ding van het bevel en het ligt in de men- schelijke natuur, dat veel .van dit alles den kiem van het conflict in zich draagt. Het groote geheim, dat Hitler tot oplossing heeft gebracht ;s nu, dat millioenen man nen van 19 tot 46 jaar geleerd hebben, het persoonlijk belang, het groepsbelang, ge willig op te offeren in de overtuiging, dat daarmede een grooter belang, namelijk dat van gansch het volk gediend is. Dit is de zeer bijzondere waarde van den Duitschen soldaat dat de dienst hem leert te dienen, niet willoos en inert, maar met de volle overgave van zijn persoonlijkheid en met gebruikmaking van zijn persoonlijke ge aardheid. Wanneer de verovering van Se- bastopol een beeld geeft van de prestaties, waartoe het Duitsche leger in staat is, mag niet vergeten worden, dat dit koen bedrijf nimmer zou zijn voltooid zonder den naar modern ihzicht geschoolden Duitschen sol daat, die hier gelegenheid vond, zijn per soonlijkheid in te zetten ten behoeve van het beoogde doel. De Duitsdie soldaat het zij gezegd zonder eenige behoefte aan idealiseeren draagt de nieuwe kuituur. Niet ihet krijgs bedrijf kan het einddoel van zijn levens roeping zijn. Hij kent en erkent den zegen van den vrede. Hij weet zich de beschermer van de Westersche beschaving, hij eert de vrouw en verheft haar in daad en gedach te, hij erkent de waarde van een sobere levenswijze en zijn eer is de vervulling der plichten, die wij allen tegenover de gemeen schap te vervullen hebben. Dat bij dit alles de weg gewezen wordt door het groote voorbeeld van Adolf Hitler behoeft nauwelijks betoog. De inrichting van zijn dagelijksch ver blijf typeert den mensen. Wie iets wil be- g-ij pen van den geest in het moderne uitsche leger wende daarom zijn schreden naar een Duitsche kazerne en zie er rond. Dat is in deze dagen natuurlijk gemakke lijker geschreven dan gedaan. Ongenoode nieuwsgierigheid heeft men er in oorlogs tijd allerminst noodig. Maar een vriende lijke uitnoodiging schept wel eens de mo gelijkheid, de wacht te passeeren en zich op de hoogte te stellen wat er zoo te zien is achter de kazernemuren. Ge kent de Haarlemsche Ripperda- kazeme? Menig Nederlander heel: er zijn tijd bij het voormalig remonte-depot of, later, bij het motorkörps, gediend en menig Haarlemmer heeft er helaas minder aan gename herinneringen aan. Laten wij de herinnering voor wat zij is. De Ripperda- kazerne was een Nederlandsche kazerne zooals er zoovele waren en hield de mid denmaat. Het op zichzelf goed geproportio neerde hoofdgebouw was van binnen niet mooier en niet leelijker dan onze overige militaire verblijven. Dat beteekent, dat de zin .voor de aest'netica er nu niet zoo heel hoog werd aangeslagen en doelmatigheid van bewoning een begrip was dat zich eer der verstond met den eisch van zindelijk heid en orde dan met liefde voor heldere tinten en een kunstzinnige wandversiering, om van glas in lood of een goede biblio theek maar heelemaal te zwijgen. Hauptmann Klumm werd na de bezetting in de Ripperdakazerne gedetacheerd. 'In dezeri officier is de moderne Duitsche mi litair gepersonifieerd. Vervuld van de zorg voor hen, die aan zijn hoede en bevel zijn toevertrouwd, begreep hij, dat de naargees tige omgeving, die den manschappen ter bewoning was aangewezen, weinig in over eenstemming was met de nieuwe opvatting en aanstonds trof hij maatregelen, om in dit groote gebouw die sfeer te scheppen, die den soldaat kon verzoenen met het lot, ver van huis en haard te verkeeren in plichtsvervulling voor het vaderland. Eu nu zou ik U graag een gedetailleerde beschrijving «even van welhaast ieder ver trek ui deze kazerne, van de wandschilde ringen hier, van de inrichting daar, van geiuigenissen van nijverheidskunst in groote zalen en van de toepassing van ver sierende technieken in kleine, intiem ge houden kamers. Het zou te veel worden.' Het zou misschien, óók te veel beschrijving zijn en te weinig getuigenis, hoe dit alles ten slotte geen doel k^n zijn, doch alleen maar middel tot vorming van den Duit schen soldaat tot drager van de Germaan- sche beschaving. Het heeft weinig van een kazerne in de gebruikelijke beteekenis van het woord als men den ingang is binnengetreden. Eerder waant men, in een of ander instituut te zijn aangeland. De ruime corridors zijn in aan gename tinten geschilderd, gebrandschil derd glas in lood bekoort het oog en er heerscht volkomen stilte. Dat is zoo de oppervlakkige indruk. Maar zie nu daar boven den opgang van het trappenhuis de woorden, aangebracht in kloeke letters: Was würde der Führer dazu. sagen?de vraag, die op deze wijze ieder, van den commandant tot den jongsten recruut, da gelijks wordt gesteld en hem vermaant zijn plicht te doen. Zie ter weerszijden van de trap twee tableaux, dragende den naam van een Germaansohe figuur van betee kenis, wiens naamdag het heden is ter ver levendiging van het historisch besef. Borden met diverse gegevens wekken onze nieuwsgierigheid. Er staat vermeld, dat op bepaalde uren de commandant be reid is, ieder, die met bepaalde bezwaren rondloopt, van raad en voorlichting te dienen. Ook met den medicus is op deze wijze een volkomen onbevangen onder houd mogelijk gemaakt. verblijf voor de offi cieren. De cantine levert waarlijk niet de eenige gelegenheid tot ontspan ning. Daar is boven de bibliotheek, ruim voor zien zoowel van vak werken als van ontspan ningsliteratuur, waarbij ook de muziek niet ver geten is, die in een mu ziekzaal beoefend kan worden. Een vergader zaal kan een behoorlijk aantal personen bevat ten, als 'er een lezing e,d. gehouden worden. Hauptmann Klumm zelf is een uitnemend spre ker. Dat de radio door het geheele gebouw be luisterd kan worden, spreekt vanzelf. Ziehier in enkele woorden iets verteld over het hoofdgebouw, waaraan onze medewer ker voor kunst hier onder nog iets toevoegt. Buiten, op weg naar een paar lokalen, o.m. een ontvangkamer, die een nobel voorbeeld van binnenhuisarchitectuur oplevert, vertelt de com mandant iets van zijn lust tot tuinieren. Veel behoeft daarover niet te worden gezegd, immers ieder, die den Schoterweg passeert, kan zich met eigen oogen overtuigen, dat de Ripperda kazerne zijn aandeel bijdraagt in den pro ductieslag door de zeer geslaagde teelt van aardappels en alle soorten groenten Maar even moeten we toch naar konijhtjes kijken, voordat we, in de buurt van het badhuis, een bezoek brengen aan den ver- keersteekenstuin, een perceel, grond, waar men een staalkaart vindt van alle mogelijke verkeersteekens tot leering van recruten. die soms nog niet eens op een fiets hebben gezeten en luttel maanden later zware vrachtauto's besturen. Bij het napraatje vertelt Hauptmann Klumm met hoeveel lust en ijver zijn men- schen zich gedurende de afgeloopen twee Overzicht van de eetzaal. (Foto Peperkamp) „Neen", zegt de commandant, „om wis sewasjes gaat het daarbij niet. Gewone dienstklachten worden op dat uur niet be handeld.. Maar als er iemand rondloopt met zorg over zijn zieke vrouw of tobt over zijn zaken thuis of iets dergelijks, dan kan hij komen en we praten #aïs mensch tot mensch en trachten tot een oplossing voor zijn moeilijkheden te komen." Het bord bevat nog meer en wel mede- deelingen over allerlei, dat de Duitscher in de Denaming „Arbeitsgemeinschaft" sa menvat. Het spreekt vanzelf, dat vrijwel ieder beroep en vrijwel iedere uiting van kunstwezen onder de manschappen ver tegenwoordigd is. Alles wordt gedaan, om de Vakkennis op peil te houden of te ver- hoogen, de kunstuiting aan te moedigen. En zoo zijn er voor den soldaat-in-zijn- vrijen-tijd cursussen in boekhouden, ste nografie en machineschrijven, in houtsnij den. schoonschrijven, muziekbeoefening, teekenen enz.' en wie er wat van weten wil raadpleegt het bord- Dat het bekende lied „Blonde Rie" in deze kazerne vervaardigd werd zij hier terloops gereleveerd. En dan volgt een bezichtiging door de gebouwen. Door de leslokalen, waar in de Electrohal en andere lokaliteiten diverse modellen staan opgesteld, door de keuken, die onder rechtstreeksch toezicht van den commandant staat, en waar in het keuken boek iederen dag één soldaat en één offi cier moet rapporteeren, of de menage ge smaakt heeft, door de eetzalen, waar de witgelakte tafels alle een vaasje bloemen dragen en de wanden aantrekkelijke voor stellingen vertoorien, zoowel in de localitei- ten voor de manschappen als voor de on derofficieren. Detail van ccn wanddecoratie. (Foto Peperkamp) „Hier leeren de man nen goede manieren", vertelt Hauptmann Klumm. Er wordt, op gelet, dat men over be hoorlijke tafelmanieren beschikt en de resulta ten zijn uitstekend. En eenmaal per week dan krijgen vijftien man een uitnoodiging om bij den commandant-zelf te komen tafelen en al gaat menigeen met angst en beven naar die eet- partij, lang duurt 't niet, of alle schroom verdwijnt hij het, ge moedelijke onderhoud. Zooals ook eenmaal per week vijftien man een avondje mogen passee ren in de Overveensche villa van den comman dant. die overigens wei nig of geen gebruik van deze behuizing maakt, want hij vertoeft dag en nacht in de kazerne te midden van zijn man nen. Sfeer, dat ie het. wat men hier overal, ja over al gevoelt. Hier is can tine. een woord, dat immers zoo dikwijls de voorstelling verleven digt van een hol lokaal met vervelooze tafeltjes en platte, onbeholpen wandversiering. Wat hier als „Kamera t- schaftsheim" is inge richt. zou menig socië- teitsbestuur jaloersch maken. De fresco's aan de wanden zijn door vakkundige hand aan gebracht. De verlichting is modern, de orde voor beeldig.' Iets stemmiger, maar even keurig, is het jaar hebben beijverd, dit oude soldaten- verblijf te herscheppen in de modelkazerne van thans. „Maar dat alles zal toch wel geld gekost hebben" merkt een der bezoekers op. „Ja", zegt de commandant, en dan wordt hij even ernstig, ,,ja, dat heeft geld gekost, hoe zuinig en sober wij alles ook hebben gehouden. Maar dit is nu een uitgaaf, die wij van ganscher harte verantwoord achten, omdat het een belegging in de zaak der Duitsche jeugd is. Want-dit alles, het schep pen van omstandigheden, die den Duit schen jongeman doet zien waarvoor hij zijn vaderland dient en waarom het noodig is, dat hij zich tot zijn verder leven voorbe reidt in den militairen dienst, zal straks zijn rente opleveren, een rente ruim zooveel waard als andere beleggingen opleverden in tallooze ondernemingen, die het particu lier belan® en niet dat van volk en vaderland beoogden." Afscheid nemende werpen wij nog even een blik in een der vertrekken, waar wand schilderingen naar miniaturen van groote figuren uit Duitschlands verleden als Wal ter von der Vogelweide e.a. het oog boeien. Dat wij hier Duitsche orde en zin voor zakelijkheid zouden aantreffen, lag in de verwachting, maar we hebben oneindig meer gevonden: ondernemingsgeest, liefde voor de kunst, het kunstambacht, het aan moedigen van persoonlijke bekwaamheden, gezonde ontspanning na volbrachten arbeid, begrip voor het maatschappelijk leven en, door dit alles, uiting van een klaar begrip der Westersche, der Germaansche kuituur. En met deze overtuiging eindigt ons be zoek aan het vele nieuwe m en om de oude kazerne. D. DE INRICHTING VAN DE MODERNE DUITSCHE KAZERNE. Onze kunstmedewerker, de heer Jan. D. Voskuil schrijft ons: De kazernes, die de Duitsche weermacht betrokken iheeft, zijn in de beide jaren die achter ons liggen, grondig hei-zien. De in lichting werd door de architecten, meubel makers en handwerkslieden onder de sol daten ontworpen en uitgevoerd. Daardoor kreeg men een doelmatig interieur, want wie weten beter dan de bewoners zelf, hoe men het verblijf practisch en smaakvol moet inrichten. Bovendien zorgden de ont werpers er voor, dat het geheel in een mo dern en eenvoudig Noordsch karakter ge houden werd. Ook de schoonheid van het materiaal komt uitnemend tot haar recht. Meubels, betimmeringen en wandschilde ringen zijn zuiver en kloek van stijl, zoo dat terecht van een soldatenstijl gesproken kan worden. Stoelen, tafels, lampen, kronen en klei nere gebruiksvoorwerpen zijn alle van denzelfden eenvoud. Deze eenvoud is tot in de geringste, maar daarom niet minder be langrijke onderdeelen doorgezet, waarvan om een voorbeeld te noemen de let ters der opschriften op de borden - getui gen, die klaar en sierlijk gevormd zijn. De soms ruig gepleisterde wanden heeft men! meestal blank of crème van toon gehou den, wat een frisschen indruk maakt. Vaak worden zij onderbroken door een sobere betimmering of een van baksteen gemet selde schouw, waardoor de woonruimten huiselijkheid gekregen hebben. De soldaat zal zich dan ook in zulk een woning spoe dig thuis voelen. In deze rustige omgeving zijn versierin gen als decoratieve glas-in-loodramen en wandschilderingen, die men voor 't mee- rendeel op centrale punten heeft aange bracht, eveneens goed op haar plaats. De bezoeker wordt door deze versieringen ge boeid. zonder dat bijkomstigheden hem afleiden. Entree tot.de eetzaal der soldaten (Foto Peperkamp) In de kazerne, die ik dezer dagen be zocht heb, was het smaakvolle interieur ontworpen door den onderofficier Martin en de wandschilderingen waren ontworpen en uitgevoerd door den Gefreiter Mairhu- ber, een bekwaam kunstenaar, die zijn op leiding genoten heeft aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Weenen en die thans bezig is aan een groot werk in Steyr bij Linz. In het bijzonder is mij een schildering in de eetzaal bijgebleven, een bondige groep van drie heroïeke figuren in welke de eed van trouw, de strijd en de overwinning ge symboliseerd is. In dit forsch gebouwde drietal heeft de schilder de strijdvaardig heid, de kracht en de schoonheid van de ;e, ongerepte gestalten treffend uitge- id. Deze compositie is in lichte fresco- tinten gehouden, waardoor zij harmonieert met den toon van den wand. Tegenover deze schildering bevinden zich twee, meer samengestelde tafereelen met zinrijke beeltenissen, die betrekking hebben op de vruchtbaarheid der aarde en die ons den soldaat toonen als beschermer van den oogst en van de vrouw, die het kind ter wereld zal brengen. De soldatenkantine prijkt met een alle gorische voorstelling van den strijd om den Rijn in den Germaanschen tijd, in de middeleeuwen en in den tegenwoordigen tijd. De indrukwekkende figuren der strij ders zijn in blauwe expressieve kleureni geschilderd en de grijs geschakeerde ach-' tergrond laat de romantische Rijnoevers met haar heuvels, bergen en oude burchten voor ons verrijzen. *Mairhuber heeft even eens in het trappenhuis de drie gebrand schilderde glas-in-lood ramen ontworpen, die bij Bogtman ip Haarletn zijn uitge voerd. Het middelste raam draagt den Duitschen adelaar als versiering. Het raam aan den linkerkant toont een soldaat, die den eed van trouw aflegt en aan de rech terzijde ziet men de moeder en de kinde ren, die door trouw en moed van den man geborgen zijn. Ook hier is het de soldaten- stijl, die een eigen karakter aan deze nieuwe kunst gegeven heeft. j In een eveneens eenvoudig, maar voor naam ingerichte ontvangzaal voor officieele gasten, leert men Mairhuber weer van een anderen, meer lyrischen, kant kennen. In deze ruimte heeft hij schilderingen gemaakt geïnspireerd op oude miniaturen, illustra ties van middeleeuwsche minnezangen. Op een, dezer tafereelen ontwaart men den beroemden twaalfde eeuwschen min nezanger en dichter Walther von der Vo gelweide in stille samenspraak met de mu zen en om hem heen hefeft de schilder eenigen der figuren gegroepeerd, die zijn dichterlijke fantasie ontsproten zijn, zooals een paar ridders die elkander driftig bekampen, een jonkvrouw en een edelman, die juist het tegenovergestelde doen en een kleurig gezelschap, dat zich amuseert Caet een zwierige valkenjacht. Uit deze beknopte beschouwing blijkt, dat in de Duitsche kazerne kunst en hand werk hoog staan aangeschreven en voorna me functies in het soldatenleven vervullen. Voor een buitenstaander zal dit misschien verrassend klinken, maar daarom is het niet minder een overpeinzing waard, want in het beoefenen van het edele handwerk vindt de mensch zijn scheppend vermogen terug en het verstaan van de kunst schenkt hem een diepere levensvreugd. Ongetwijfeld zal de soldaat deze levens vreugd. ook ver buiten de kazerne, de wijde wereld indragen. Keuring voor de Waffen-SS en liet Nederlandsche V rijwilligerslegioen. Het S S-Ersatzkommando Nederland, Den Haag, Stadhouderslaan 132, deelt mede, dat nieuwe keuringen voor de Waf fen-SS gehouden worden in den tijd van 17 tot 24 Augustus 1942 in de volgende plaatsen. 17 Aug. 10 uur Rotterdam, Deutsches haus; 16 uur Tilburg, Werkliedenvereni ging, Tuinstraat 68. 18 Aug., 10 uur, Den Bosch, Hotel Noord- Brabant, Markt 45; 16 uur. Eindhoven, Huis Maria, Kruisstraat. 19 Aug., 10 uur: Roermond, NSDAP, Swalmerstraat 61; 16 u., Arnhem, Weber straat 16 b 20 Aug., 10 uur, Hengelo, Deutsches Haus; 16 uur, Meppel, Hotel Westerbeek, Woldstraat. 21 Aug., 10 uur, Groningen, Concerthuis, Poelestraat; 14 uur, Leeuwarden, Huize Schaaf, Breedstraat. «22 Aug., 10 uur, Amsterdam, School, Iepenweg 13; 16 uur. Utrecht, Wehrmachts- heim, Mariaplaats. 23 Aug., 10 uur, Amersfoort, Pol. Durch- gangslager, Ka pel weg. 24 Aug., 10 uur, Den Haag, Café, Den Hout, Bezuidenhoutscheweg, Mannen zullen voor den duur van den oorlog, 2 of 4 jaar dienst doen. Voor onder steuning van de achterblijvende gezins leden, voor zoover het om kostwinners gaat, wordt gezorgd. Bij het SS-Ersatzkom- mando Nederland, Stadhouderslaan 132, kunnen gratis reisbiljetten van de woon- ilaats naar de plaats van de keuring wor den aangevraagd. Biljetten voor de terug reis worden uitgereikt door het keurings bureau, onverschillig of de candidaat i< «aangenomen of niet. U gaat met vacantie? U gaat met vacantie, ergens buiten, ge nieten van de mooie natuur, uitstapjes maken. U kunt dit allemaal rustig doen terwijl rondom de wereld in brand staat Hebt gij er wel eens over nagedacht aar wien u het dankt, dat zulks in Nederland nog te doen is? Dat dankt u mede aan die Nederlandsche helden die ginds in het Oos ten het boLsjewistische gevaar afwenden Zorgt er daarom voor, dat het dezen helden aan niets ontbreekt, als zij gewond raken. Steunt de Nederlandsche ambulance, giro nummer 87600. Nederlandsche Ambulance, Koninginnegracht 22, 's-Gravenhage. Tieöde Zomerconcert der H.O.V. Gastdirigent: H. Thoman. Soliste: Emmy van Riel, viool. De belangstelling voor de concerten van de gastdirigenten vermindert niet; weder-1 om moesten voor het publiek plaatsen op het podium ingeruimd worden. D.e 'dirigent H. Thoman liet openen met de tweede Leonore-ouvevture van Beetho ven. Hij gaf het werk in een welverzorgde, strakke uitvoering, bezadigd van tempo, maar puntig gerythmeerd en goed uitgewo gen van klank. Met zijn korten en directen maatslag bereikte hij een voortreffelijk sa menspel. De soliste van den avond, Emmy van Riel, kwam met Mozart's dankbare viool concert no. 4 (D gr. t„ K.V. 218). Zij gaf er een vlotte vertolking van, die gaandeweg aan kleur en expressie won en uiteindelijk welverdiend een daverend applaus uitlokte. De eerste kennismaking met deze jonge violiste liet derhalve goede indrukken na. Aan het welslagen van dit tweede program manummer; werkte ook de dirigent met het orkest in hooge mate mee, door een stijl volle verklanking van de partituur en. niet het minst, door een delicate nuanceering en klankverzorging van het Andante. Uiterlijk is de directie van den heer Thoman wel wat stijfjes, maar hij weet wat hii wil. en bereikte het, hoe dan ook, in dit Mozart- concert meestal volkomen. Ten slotte waagde de dirigent zich ook aan de Vierde van Brahms. Een waagstuk van belang, in het bijzonder om het klank-, evenwicht en den iomantischen gloed, diei biet gevergd wonden en die in de ciaconna- finale vooral heel wat van de capaciteiten van den leider vergen! De kwaliteiten, die hem zoo'n gunstig resultaat bezorgden met de composities van Beethoven en Mozart (ilj roemde te dien opzichte reeds zijn strakke en puntige rhythmeering) volstonden niet om de muziek van Brahms haar innerlijk leven te geven, de schwarmerische bezie ling, die naast de hoekige kantigheid van sommige thema's, haar karakteristiek be paalt. Alle respect ondertusschen voor de wijze waarop Thoman het ensemble hii el kaar hield. JOS. DE KLERK. GEEN' SPREEKUUR WETHOUDER* HOFMAN De wethouder van Openbare Werken, de heer A. A. Hofman, is Zaterdag verhinderd spreek- "ur te houden. MAJOOR FLÖL VERLAAT HAARLEM. Majoor Flöl. die tot dusverre Wehrmacht- en Ortscommandant hier ter stede was, zal Haar lem verlaten, om een andere functie te gaan ver vullen. Sedert 10 September 1940 was majoor Flöl hier commandant. PERSONALIA. Te Utrecht is geslaagd voor het examen Fransch L. O. mej. C. W. Dirkse te Haarlem. EXAMEN HOOFDAKTE HAARLEM 13 Augustus Geslaagd voor het heele akte: J. H. v. d. Berg. v. Arkel, J. F. Potter, J. de Wit. M. G. Noot. M. v. Harder veld. Geslaagd voor A: Th. J. Kramer. Geslaagd voor B: C. J. M. Pols, M. J. J. Vink. mej. M. M. Stelder. Fantastische prijzen voor carboliiieinn. Reeders gebruikten het als motorbrandstof. De heerschende schaarschte aan motor brandstof heeft ook de reeders der zeevis- scherij naar een vervangingsproduct doen 'zoeken om in staat te zijn aan de visscherij deel te nemen. Het is gebleken, dat, ondanks een reeds sinds Juni 1940 bestaand verbod, gropte hoeveelheden carbolineum zijn ge bruikt als brandstof voor de motoren van visschersvaartuigen. Carbolineum is alles behalve geschikt om als motorbrandstof te dienen, want het verwoest op den duur de motoren, Alleen de hooge prijzen, die tegen woordig voor zeevisch worden opgebracht, kunnen een verklaring geven van het feit. dat de reeders bereid zijn geweest fantas tisch hooge prijzen voor de vervangings- brandstof te betalen. De kettinghandel heeft van déze factoren een dankbaar gebruik gemaakt en heeft met de carbolineum groote zaken gedaan, waaraan thans echter een einde is gekomen. De centrale crisis contröledienst heeft n.l een omvangrijken kettinghandel opgespoord Veertig handelaren, vier groothandelaren en zeventien reeders zijn geverbaliseerd en ongeveer 12.000 KG. carbolineum werd in beslag genomen. Het centrale punt van een groote combi natie, waarbij achttien handelaren waren betrokken, die ongeveer 29.000 K.G. hadden omgezet, lag bij een zekeren Van W. te Al phen. De winstmarge was zoo groot, dat met deze partij rond 19.000.— verdiend was. bij een gemiddelden verkoopprijs van '80.- per 100 K.G. Ook kon nóg een elfSel kleinere combinaties achterhaald worden, waarbij een en twintig handelaren betrokken waren, die 31.000 K.G. hadden omgezet met een bruto verdienste van rond f 21.000. AUTOBUS OMGESLAGEN. Op den stoofdijk nabij Fijnaart is een autobus met twintig passagiers bij het uitwijken voor een paard en wagen van den dijk geraden en omge slagen. De Inzittenden wisten ddor een luik in het dak naar buiten te komen. De meesten had den kwetsuren opgeloopen. die echter niet van ernstigen aard waren. De autobus werd grooten- deels vernield. Brood Brood Chocolade Cigarettên Cigaretten CigarUJos Eenh. zeep Eenheidszeep L Gort 360 Jani 35S Kaas 367 t.m. 369 Kofflesurr. 33 S Maizena 361 Melk 41A t.m. 44A Melk 41B t.m. 44B petroleum 01 É'enlvr. 359 Rijst 4-41. 4-42 Scheerzeep u Sigaren 41A Suikerwerk 43. 44 Suiker 357 Tabak Toiletzeep Vermicelli Vleesch Vleesch Wasch poeder VVasoh poeder RADIOPROGRAMMA ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1943. HILVERSUM I, 415.5 M. 6.45 Gramofoonmuziek. 6.50 Ochtendgymnastiek 00 B. N. O. Nieuwsberichten. 7.15 Frissche och tendmuziek (gr.). 7.45 Ochtendgymnastiek. 8.00 B. N. O. Nieuwsberichten en Programma-Uit treksel. 8.15 „Brandende kwesties", causerie (opn.).-8.30 Muziek uit Midden-Europa (gr.). 9.15 Voor de huisvrouw. 9.30 Otto Dobrindt en zijl orkest (gr.). 10.00 Ernstige muziek (opn.). li 0 Voor zieke kinderen. 11.20 Viool en piano. 11.5 Zang met pianobegeleiding (gr.). 12.00 Klaas van Beeck en zijn orkest. 12.40 Almanak. 12.45 B. N O. Nieuws- en zakelijke berichten. 13.00 Bertus van Dinteren en zijn orkest en gramofoonmuziek 14.00 Boekbespreking. 14.20 Na gedanen arbeid 15.45 Pianovoordracht (gr.). 1G.00 Bijbellezing en Gewijde muziek (opn.). 16.30 Klein vrouwenkoor „Vox Jubilans" met pianobegeleiding. 17.00 Haar lemsche Orkestvereeniging en solist (opn.). 17.15 B. N. O. Nieuws- en zakelijke berichten. 17.30 Orgelspel. 18,00 De N. S, B. antwoordt. 18.15 De Melodisten (opn.). 18.15 B. N. O. Nieuwsberichten. 18.55 B. N. O. De wereldmeening uit den aether geplukt, 19.05 Liedje van verlangen. 19.15 Amuse mentsorkest cn solist. 20.00 Walsen (gr.). 20.15 Filmpraatje. 20.30 Ieder vogeltje zingt zooals hei gebekt is, cabaretprogramma. 21.15 Erich Schnei- dewind met zijn orkest en Cora Madou (gr.). 21.45 B, N. O. Nieuwsberichten. 22.00 Spaansche zang (gr.) Vanaf 22.15 alleen voor de Radio-Centrales, die over een lijnverbinding met de studio be schikken .22.15 Orkestconcert (gr.). 23.15—24.00 Dansparket (gr.). HILVERSUM n, 301.5 M. 6.458.15 Zie Hilversum I. 8.15 Symphonisch concert (gr.) 9.00 Strijkkwartet van Schubert en Mis No. 1 van Haydn (gr.). 10.00 Morgenwijding. 10.15 „Maria ten hemelnemlng in de muziek en de beeldende kunst", lezing. 10.30 Lichte muziek (opn.). 12.00 Zang met pianobegeleiding. 12.25 So- e van Beethoven (gr.). 12.45 B. N. O Nieuws- zakelijke berichten. 13.00 Visscherijkwartier. 13.15 Strijkorkesten (gr.). 13.40 Wij kijken de na tuur in. 14.00 Haarlemsche Orkestvereeniging solist en gramofoonmuziek. 15.30 Tijdschriften- schouw. 15.45 Het groote Omroeporkest. 16.30 ..Kleine Tuinbouw", causerie. 16.45 Marcel Wit- trisch zingt (gr.). 17.00 Voor de binnenschippers 17.15 B. N. O. Nieuws- en zakelijke berichten 17.30 Ensemble Willy Kok. 18.15 Het kwartier van den arbeid. 18.30 Gerard van Krevelen en zijn orkest en solisten. 19.00 Groeten aan Nederland sche zeelieden. 19.30 B. N. O. Nieuwsberichten. 19.40 B. N. O. Gronlngsch praatje. 19.50 Spiegel van den dag. 20.00 Zang met pianobegeleiding 20.35 Kwintet van Mo/art (gr.). 21.00 Als ik 't voor 't zeggen had. 21.15 Concertgebouworkest (opn.i 21.45 B. N. O. Nieuwsberichten. 22.00 B. N. O. Militair overzicht. 22.10 Avondwijding. 22.15— 24.00 Zie Hilversum I, Mi) heeft Zwitsal Aambelenzali uit stekend geholpen De Jeuk en brande- righeid verdwenen direct FOT F 0.73 TUBE F. 1 - AAMBEIEMZALF</Z£TPIILEN ZWITSAL FABRIEKEN DE DISTRIBUTIEBONNEN Arti kei Aardappelen Aardappelen Beschuit 41 Bloem 362 t.m. 36 5 Boter 39 Boter «&-35. 2-36 Boter 3-35 3-36 Boter 4-36 Brandst, 01 t.m. 05 BV Brandst, 01. 02, 03 K.F. Kaart Aard. 1 Aaird. beschuit Als. Bot.vet reserve reserve reserve hocveclh. t,/n 1/2 kg. 15 A112 1/2 leg. 15 Au- 7 5 gr. 15 Auj, 10 0 sr. 5 Sep; 125 sr. 19 Aug 125 gr. 12 Sor 125 gr. 12 Sept 125 gr. 12 Sep; 41A brood 41B brood 41, 42 veren. 41A tabak 41A 41A alg. als. 41A L 361 41A 41B 336 brandst. 1 eenh. 31 D14 Brandet. 1 eenh. 30 Apr. brood 400 gr. 15 Au;, brood 50 gr'. 15 Au;, veren. 100 gr. 5 Sop; '20 st. 15 Auj, cigaretten lOst. 15 Auj, tabak lOst, 15 Au; alg. 1 rantsoen 15 Au; zeep 1 rants. 15 Al; alg. 250 gr. 5 Sep; .500 gr. 5 Sep; 100 gr. 5 Sep; ais. 250 gr. alg. 100 gr. melk 3 1/2 L. melk 1 3/4 L. petr. 2 L. 22 Aug. alg. 250 gr. 5 Sep; res. 250 gr. 5 Sept, textiel 50 gr. 31 Au; tabak 5 st. 15 Au"; v-ersn. 10 0 gr. 5 Sep; alg. 1 kg. 5 Sept tabak 25 gr. 15 A;«-, toiletzeep 7 5 gr. 15 Ai£ alg. 100 gr. 5 Sep», vleesch 100 gr. 15 A*. vleesch 50 gr. 15 A a; alg. 250 gr. 15 Auj, zeep 250 gr. 15 Au; 5 Sep; 5 Sep; 6 Sex Vrijgezellen, wilt U weten Wat U doen moet om voortaan Altijd smakelijk te eten, Zonder op de flesch te gaan? Laat Uw hospita verklaren: „Ik gebruik, dal zwéér ik U, Echte, onvervalschte, ware, HELDERMANsche DUBBEUUS!" De internationale Jood. In zijn boek „De internationale jood" 1 de bekende autokoning Henry Ford na een degelijke studie tot de conclusie, dat de joden sedert de oudste tijden er naar gestreefd hebben de. heerschappij voor hun ras op Ie eischen. Óok als zij zoogenaamd „gastvrij heid" bij andere volkeren genoten, hebben zij deze gastvrijheid steeds misbruikt om alle economische, cultureele en politieke mach; aan zich te trekken. Deze uiteenzetting van Henry Ford moet u lezen. Zijn boek is ovtr de geheele wereld verspreid. Ongetwijfeld heeft uw boekhandelaar een Nederlandsch» of Duitsche vertaling. DE NIEUWE BONNEN EN DE GESLOTEN WINKELS OP 15 AUGUSTUS. Aangezien vele winkels in verband met dtt R.K. feestdag op Zaterdag 15 Augustus gesl» ten zullen zijn, mogen de bonnen, welke gedu rende het tijdvak van Zondag 16 tot en met Za terdag 22 Augustus 1942 geldig zijn, reeds «J Vrijdag 14 en Zaterdag 15 Augustus voor bet koopen van de goederen, waarop zij recht geves. worden gebruikt. Dit geldt echter niet vc bonnen voor aardappelen en de bonnen vleesch en vleeschwaren. Verduisteren van 21.11 tot 6.20 0, 14 Aug.: zon op 6.20, onder 21.09 uur maan op 8.49, onder 22.10 uur 15 Aug.: zon op 6.21, onder 21.07 uur maan op 10.00, onder 22.35 uur Juist, nu lk uit moet eö geen tijd heb Voor den tandarts. Hindert niet. AKKERTJES nemen de pijn direct weg mevrouw, morgen naar den tandarts. De Nederlandsche Pijnstille' AGENDA VRIJDAG 14 AUGUSTUS, Frans Halsmuseum: Kamermuziek 2.30 u. Gebouw De Hoofdwacht, Groote Markt, Tentoonstelling van „gapers", 2—5 uur. Palace: „Luchteskader Lutzow", 2 uur, 6.39 en 8.45 uur. Toegang 14 jaar. Frans Hals Theater: „Vadertje Langbeen 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Toegang alle lede Luxor Theater: „Ridders in lompen", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Toegang alle leeftijden. Rembrandt Theater: „Een nacht ift Venetie 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Toegang 14 jaar. Moviac: „Hans en Grietje", 2. 4, 7 en 9 uur. Toegang alle leeftijden. ZATERDAG 5 AUGUSTUS. Gem. ConcertzaalVerschillende dans* orkesten en solisten, 7.30 uur. Gebouw De Hoofdwacht, Groote Mant* Tentoonstelling van „gapers", 25 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. Hoofdredacteur: J. v. Baudewyns. Haar lem (afw.) Plaatsvervangend Hoofd red'a .-:eur: Derxs. Haarlem Chef van Dienst en SUE R. Kuiper. Haarlem Sport er. Stad A O'-f-'- meer. Heemstede Buitenland: J. C. van Laag, Heemstede. Haagsch Redacteur: 3. Korsten. Heemstede Binnenland J. A. Steen iU Zandvoort (afw Nieuws- en reportage voor Ve> sen en omgeving: J J. E. van Baarse! UmuloM (afw.). Advertenties D. A. J. Spek. Haarlefl (afwezig).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsche Courant | 1942 | | pagina 2