■iscn pa3ryjixthcn rj?e ha bojie....
Deutsches Theater in den
Niederlanden.
Dansavond.
Het Ballet van het Deutsches Theater
kwam Maandagavond met zijn volledige be
zetting in onzen Stadsschouwburg een dans
avond geven in grooten stijl. Het pro
gramma bestond uit drie nummers. Tei
kennismaking met de drie vrouwelijke en
de drie manneiijKe solisten van 't ensemble,
dat geleid wordt door Franz Lutz, zag men
eerst een Inleiding, die hoofdzakelijk San
belang was voor de individueele, zeer ge
varieerde prestaties op een uiteenloopende
müziek-potpourir, waarin men zoowel o.m.
Debussy als Sibelius en Chopin hoorde.
Nocntans werden de stijlcontrasten van deze
muzikale lappedeken aannemelijk gemaakt,
door de karakteristiek van elke figuur en
boeiend gehouden door de technische ver
zorging. Werd dit nummer gegeven met be
geleiding op twee vleugels, bespeeld door
Max Prick van Wely en Karl Borgmaan, de
twee volgende programma-onderdeelen wer
den begeleid door het orkest van het D. T„
onder directie van Georg Pilowski. Dat was
dan vooreerst de Carnaval van Schumann,
uit de origineele conceptie voor piano-solo
in een tamelijk luidruchtige orchestratie
overgebracht. De choreographie van Franz
Lutz bracht hiernaast de traditioneele ty
pen Pierrot, Colombine en Harlekijn, als
domineerende figuur- de Kokette en, als
tegenspeler van den handig-vlotten Harle
kijn, een zielige Capitano, die met den
maanzieken Pierrot het kind van de reke
ning is. Verder werd het dansspel omlijsi
door een groep van Colombinen en een van
Koketten. Als geheel een onderhoudend
ballet, aan allen kansen biedend, doch voor
namelijk aan de gasteerende Wanda Gros
sen, wier prestaties het karakter kregen
van die der klassieke „étoile". De Pierrot
van Mariann LutsPastré onderscheidde
zich door treffende expressiviteit, de Colom
bine van Clara Boezer door vlinderlichte
vlotheid, de Harlekijn van Jan Berger door
een acrobatische lenigheid en de Capitano
van August César door geestige typeering.
Het aandeel der dansgroepen (aan de namen
te zien hoofdzakelijk uit Holiandsche danse
ressen bestaande) verdiende veel lof voo)
de technische afwerking.
Tenslotte ging een origineel ballet „Kir
mes von Delft", muziek van Hermann Reut-
ter naar een oud-Vlaamsche legende. De
componist heeft hier en daar een vrij ge
bruik gemaakt van oud-Nederlandsche mo
tieven (o.m. „Daer sat een sneewit voghel-
ken en heeft ruim de oude variatievormen
in toepassing gebracht, aan den choreograaf
overlatend wat hij daar zooal van maken
kon. In het tweede tafereel speelt aldus een
Passacaglia een overwegende rol. Het gege
ven gaat over een kermisdanseres. soort zi
geunerin, die door haar verleidelijke kunst
een student van zijn verloofde weglokt, ge
vangen en als heks tot den brandstapel ver
oordeeld en op het uiterste moment door
een wonderlijken sneeuwval.die de vlammen
dooft, gered en door haar uitverkoren mee
gevoerd wordt. Dan zou het dansspel kun
nen uit zijn; maar de auteur heeft er nog
een lustig coda aan gemaakt, om de teleur
gestelde vrijster een nieuwen verloofde te
geven en het geheel met een karakteristie-
ken reidans te besluiten. In een fraai decor
v?n Isolde Schwarz had dit dansspel zeer
pittoreske effecten. De dansleider Franz
Lutz heeft verder de choreographische mo
gelijkheden rijkelijk uitgebuit, natuurlijk
het meest wat de zigeunerin betreft, die hij
in het gevangenistafereel op suggestieve
wijze haar rol laat spelen. De vertolkster
dezer hoofdpartij. Marianne LutzPastré
excelleerde door een treffende uitdrukking.
Haar tegenspeelster Ellen Carina, als de ver
stopten verloofde, benutte haar jaloersche
buien uitstekend. De student van August
Cesar en de kermisman van Jaro Berger
voldeden evenzeer. De talrijke figuratie
werkte volmaakt mee om een sluitend ge
heel te verkrijgen. Geen wonder dat „Kir
mes- von Delft" bij het publiek volkomen
insloeg, waaraan de .muzikale verzorging
van Georg Pilowski mét zijn goed gesty-
leerd orkest en de tooneelbereddering van
Rolf Gebhardt voorzeker niet weinig bij
droeg.
JOS. DE KLERK,
„ALS DE KLOK WAARSCHUWT
In den Stadsschouwburg heeft het Am-
sterdamsch Tooneel Zondagavond een
voorstelling gegeven van „Als de klok
waarschuwt....", het vroolijke mysterie
van R. C. H. Feenstra, dat wij reeds be
spraken na de voorstellingen in de hoofd
stad. Ook hier behaalde het gezelschap,
onder regie van Louis de Bree. veel ^ucces
met de vertooning, dank zij bovenal het
forsche spel van Anton Roemer, den ge
pensioneerden zeekapitein en zijn dito
bootsman, Louis de Bree.
JACOB VERMEER
Op bijna 76-jarigen leeftijd is hier ter
stede overleden de heeer Jacob Vermeer,
handelaar in groente, aardappelen en fruit.
De overledene was in vakkringen een ge
ziene persoon en maakte deel uit van ver
schillende vakorganisaties en commissies.
Jarenlang was de heer Vermeer voorzitter
van het indertijd zoo bekende zangkoor
„Harpe Davids". Ook had de overledene
zitting in tal van college's der Nederl.
Herv. Kerk. In de overledene verliest de
stad Haarlem een gezien inwoner.
De begrafenis zal plaats vinden op
Woensdagmiddag a.s. 5 uur op de Begraaf
plaats aan de Kleverlaan.
PERSONALIA.
De heer S. Bakker heeft met ingang van 1 Juli
ontslag gevraagd als koster der Noord Sehoter-
kerk der Gereformeerde Kerk van Haarlem.
Hoofdredacteur: J. V. Baudewyns, Haarlem.
Plaatsvervangend Hoofdredacteur en Stad: F. C
Derks, Haarlem. Chef van Dienst en Binnen
land: S. R. Kuiper, Haarlem. Sport en Stad: A
Overmeer, Heemstede. Buitenland: J. C. van der
Laag, Heemstede. Haagsch Redacteur: B. Kors
ten, H.stede. Stad en Reportage: J. A. Steen
Jr., Zandvoort. Nieuws en reportage voor Velsen
en omgeving: J. J. E. van Baarsel, Santpoort.
Advertenties: W. van Ommen, Heemstede.
4"
reeoiillKM *t t? u« A T e
Opvoeding vari de Sovjetjeugd. Onderwijl de opvoeders „discus
sieeren" neemt de bandeloosheid der Sovjetjeugd hand over
hand toe. („Komsomolskaja Prawda" van 11 April 1938).
C.N.F./G.F.L. Pax c.
KORT NIEUWS
De Fransche
ninister van indus-
trieele productie,
3ichelonne, heeft op
:en reis rraar Vichy
len auto-ongeluk
?ehad. Hij werd met
;en beenfractuur
ïaar een ziekenhuis
overgebracht.
De economische
■echter te Gronin
gen heeft J. Wie-
•inga, bouwkundige
:e Winschoten, dié
n schepen, bestemd
mor het vervoer
■an bouwmaterialen
1 H.L. rogge had
•ervoerd, veroor
ieeld tot 2000.
>oete subs. 100 da
ten. Bij tuchtbe-
ichikking was W.
>ovendien een geld
boete van 1000.
ipgelegd.
Dansmatinee Maud Kool
Ditmaal kwam Maud Kool alleen op den
dansvloer. Zoo, los van de omgeving van
haar groep leerlingen, kon zij een programma
bieden, dat in zijn stijleenheid ook op een
zelfde technisch niveau bleef. Het werd een
dansdemonstratie van fijn esthetisch gehalte,
waarbij evenzeer de artistieke fantasie van
de vertolkster als haar knappe techniek, haar
lenig expressief vormenspel, te waardeeren
waren.
Onder de nummers die wij reeds vroeger
van haar zagen, muntte weer uit Straat
liedje, op muziek van Milhaud, waarin de
danseres een zeer doorleefde werkelijkheid
tot uitting brengt; doch ook haar Nijldans
(C. Scott) is tot een mooie synthese uitge
groeid, met frappante détails, als bijv. een
tourbillon, dei zij prachtig in evenwicht wist
te houden.
Pavane van Poulenc viel op door zijn nobel
karakter. In Droombeelden van Prokofieff
bleek eens te meer hoe Maud Kool alles tot
zuiver dansen herleidt. Een stijlbeeld van
antieke waardigheid zagen wij in haar inter
pretatie van Debussy's Danseuses de^elphes,
aantrekkelijk tevens om de fraaie drapeering
van lichtblauw en wit. Het vuurrood waarin
Wals van Grovlez gedanst werd kon ons min
der bekoren.
Speciaal succes was er voor een schattig
badinerietje, Ballonné, op muziek van
George Bizet. Ook de soepel bewogen Feest-
dans van Turina werd gunstig onthaald. Maar
deze drie laatstgenoemde nummers mogen
dan al uit technisch oogpunt hun niet te
onderschatten belang hebben en daarenboven
de gezonde, jeugdige visie van de danseres
reflecteeren, eenig gevaar tot overhelling
naar oppervlakkigheid is er niet in te ont
kennen. Gelukkig stond er wat anders tegen
over, o.m. Twee Melodieën, zeer sober ge
karakteriseerd en vooral Drie Préludes van
Scriabine, waarvan de sterk geladen inter
pretatie, met een prachtig^, plastiek aan het
slot, mij van het heele programma de sterkste
indrukken gaf. Dat is meer dan aardig, be
koorlijk, charmant, guitig of brillant, dat
is sterk, en het wijst op een rijke ontplooiing
van zeldzame talenten.
De danseres had in Johan Otten een voor
treffelijk begeleider. Ook wat de pianist solis
tisch liet hooren (Alborada del Grazioso van
Ravel en de Concert-Etude van Pierné) vol
deed aan hooge eischen van techniek en
smaak. JOS. DE KLERK
H.O.V. Beethovencyclus.
Willem Andriessen.
De aanwezigen, die de zaal tot in de uiter
ste boeken vulden, ontvingen den klavier
speler Willem Andriessen met warm applaus.
En het was of hij tot ons zeide: den vorigen
keer zijn wij bij Beethoven gebleven. Ik zal u
dien ook thans voorspelen. En hij zette zich
aan den vleugel. Doch men riep hem daarvan
terug om nogmaals te getuigen hoezeer men
zijn aanwezigheid op prijs stelde. Toen klon
ken de eerste, de bekende g-majeur accoor-
den en Beethoven's vierde concert was be-
gqnnen.
Ik zou niet graag beweren dat Andriessen
van de B. concerten dit vierde het beste
speelt. Maar wel zeg ik: wanneer ik het vierde
wil hooren, ga ik luisteren naar Willem An
driessen. Het kon voor hem geschreven zijn.
Dit geldt voor elk der drie deelen. Maar
reeds bij het eerste Allegro kwam er toch
iets over ons, dat ons méér trof dan de fijn
zinnige poëzie alléén, die hier zijn spel zoo
zeer kenmerkt. Het zou sterker nog spreken
toen Andriessen de cadens aanving. Hier was
felle strijd, hier breidden de vleugelen zijner
fantasie zich wijd uit, en zijn wil om ons te
zeggen wat hij te zeggen had, lachte met zijn
technisch kunnen, dat tot formidabele hoogte
steeg. Hoe toen na deze sterke geladenheid
de muziek van het Andante over ons kwam,
kan slechts hij beseffen die aanwezig was.
Maar ook de prachtige twee-eenheid die zijn
spel vormde met dat van het orkest, moge
vermeld zijn. Inderdaad was zijn uiting van
dankbaarheid, die hij het orkest bracht door
èn den leider Marinus Adam èn den concert
meester Gijs Beths te doen deelen in de hem
gebrachte hulde, een fijne geste. Bij het bren
gen der ovatie was niemand op zijn plaats
blven zitten. En velen zullen er zijn, wien
voortaan de muziek is geroepen om een deel
van hun leven te vullen. Van amusement tot
levensbehoeften.
Ook de prachtig gespeelde tweede sympho-
nie zal hun méér zijn geworden dan enkel
een orkestuitvoering waarnaar men luistert
met behaaglijke genoeglijkheid. Daar is in
deze tweede symphonie reeds de echte Beet
hoven, wiens leven strijd was, résignation
dikwijls, overwinning uiteindelijk. En hiervan
sprak ook de ouverture Fidelio, die negen
jaren na het ontstaan van zijn smartekind
De Opera Leonore, voortaan de opera zou in
leiden. Verguisd aanvankelijk, zou het nog
veertig jaren duren voor dat een geheele zaal
deze muziek staande zou aanhooren. Men kan
het naslaan in „Beethoven et ses trois stiles"
van W. de Lenz. De geschiedenis der andere
„Leonore" ouvertures, die op deze concerten
stellig tot uitvoering komen, is niet minder
tragisch. Maar ook hier leert men van Beet
hoven: „per aspera ad astra". G. J. Kalt.
DROEVE PLECHTIGHEDEN OP DE
BEGRAAFPLAATSEN.
Deze morgen trokken eenige lijkstoeten
naar de verschillende bègraafplaatsen. De laat
ste eer werd bewezen aan hen, die bij de ramp
op zoo droeve wijze om het leven waijen ge
komen. Op de algemeene. begraafplaats aan
de Kleverlaan was een kuil gegraven waar
drie familieleden, twee zusters en een broer
rust zouden vinden. De belangstelling hier
voor was bijzonder groot en vele buren hadden
zich met de nabestaanden om het graf ge
schaard. Talrijke bloemstukken werden aange
dragen en familieleden spraken afscheidswoor
den. Later werden baren, waarop stoffelijke
overschotten van kinderen rustten, grafwaarts
gedragen en daarbij waren behalve de diep
bedroefde ouders vele vriendinneties en vriend
jes tegenwoordig. Voor de moeder en vader
was het een beproeving hun dierbaar bezit te
moeten achterlaten.
Niet alleen op de begraafplaats aan de Kle
verlaan, maar ook op die aan den Vergierde-
weg en op het R.K. Kerkhof van St. Barbara
hadden plechtigheden plaats. Tot laat in den
middag zou dat geschieden. Inmiddels waren
de arbeiders bezig nog meer graven te delven
voor Woensdag en Donderdag.
TEXTIELWAREN VOOR SLACHTOFFERS
VAN HET BOMBARDEMENT.
De Nederlandsche Volksdienst verzoekt ons
mede te deelen, dat houders van schadekaar-
ten en van distributiebescheiden van baby-
goed zich kunnen wenden tot de firma Gerzon
Groote Houtstraat, d.ie voldoende bevoorraad
is om iedereen het noodige te leveren.
ALLE-DAG-KERK.
De kerkdiensten van de Alle-Dag-Kerk zul
len te beginnen met Woensdag 21 April we
derom der avonds ten 7.uur in het Koor
der Groote kerk worden gehouden.
Ter inleiding van den Paaschtijd zal op
Woensdag 21 April de dienst worden geleid
door Ds. van Rooyen en Ds. Enklaar en zal
het koor „Zingt den Heer" van Hillegom on
der leiding van den heer S. P. Visser mede
werking verleenen. Donderdag 22 April spreekt
Ds. Boeke en zingt Mej. Tilly Vrugt.
ALG. VER. VOOR BLOEMBOLLEN
CULTUUR.
_,In de Maandagmiddag te Haarlem onder
leiding van dr. A. J. Verhage voortgezette
vergadering van de Algemeene Vereenh
ging voor Bloembollencultuur zijn de ver
slagen van den secretaris-penningmeester
den heer H. J. Voors, goedgekeurd. De re
kening 1942 sloot met een bedrag aan in
komsten van 58.643. Aan de orde kwam
het voorstel van de afdeeling Lisserbroek.
inzake binnenlandsche betalingstermijnen;
voorgesteld was de betalingsdatum te stel
len op 1 November voor bollen, geleverd
tusschen 1 Juni en 1 October; op 15 Maart
voor bollen, geleverd tusschen 1 October en
1 Februari en op 1 Juli voor bollen, geleverd
tusschen 1 Februari en 1 Junk In het prae-
advies erkende het hoofdbestuur de bezwa
ren van het credietsysteem voor de kwee
kerij, doch stelde voor het voorstel te ver
werpen en na den oorlog de binnenlandsche
betalingstermijnen opnieuw te bezien.
Nadat voor- en tegenstanders het woord
hadden gevoerd, zeide de voorzitter, dat het
hoofdbestuur het met vele voorstanders eens
is, doch wat thans het zwaarst is, moet het
zwaarste wegen. De omstandigheden in de
toekomst zijn onzeker en daarmee dient
men thans rekening te houden.
Tenslotte werd het voorstel van /le af
deeling Lisserbroek met 125 tegen 104 stem
men aangenomen, zoodat een nieuwe rege
ling in het bloembollenvak te^yerwachten is
DE HEER C. W. DE VISSER OVERLEDEN.
In den ouderdom van 79 jaar is te Bloe-
mendaal overleden de heer C. W. de Visser,
kapitein ter zee b.d., die een vooraanstaande
plaats heeft ingenomen in het openbare leven
te dezer plaatse. In verschillende besturen en
commissies had hij zitting. Hij was vele jaren
bestuurslid van de Bloemendaalsche School-
vereeniging, maakte van de oprichting van
het Kennemer Lyceum in 1920 tot 1924 deel
uit van het bestuur en was oolf lid van de
plaatselijke commissie van toezicht op het
Middelbaar onderwijs.
Ais zeeman had hij zijn hart verpand aan
het water en te begrijpen is het, dat hij een
verwoed zeiler was. Vele jaren Reeft hij dan
ook de Haarlemsche Jachtclub geleid en hij
kwam vroeger in nationale wedstrijden uit.
De crematie is bepaald op Woensdag a.s.
na .aankomst van trein 14.47 uit te Westerveld.
PREDIKBEURTEN'.
Opgaven van predikbeurten voor de Paasch-
dagen dienen deze week tijdig in ons bezit
te zijn. Van inzendingen die ons na Vrijdag
avond bereiken kunnen wij de plaatsing niet
garandeeren.
REDACTIE
Zuinig met suiker.
In den herfst zal gedurende één periode
geen suiker worden verstrekt.
Suiker van den nieuwen bietenoogst komt
zeker niet voor November tef beschikking.
Aangezien de thans nog voor het Nederland
sche volk beschikbare voorraden corisump-
tiesuiker te beperkt zijn om verstrekking van
het geheele suikerrantsoen tot den nieuwen
oogst te verzekeren, staat het Rijksbureau
voor de voedselvoorziening in oorlogstijd
voor de noodzakelijkheid om maatregelen te
beramen, die in het suikertekort zullen voor
zien op de voor de bevolking minst gevoelige
wijze. Het zal daarom een beperkjng van het
verbruik aan consumptiesuiker verschuiven
tot het einde van het loopende oogstjaar. Het
ligt in de bedoeling in den herfst van 1943, ge
durende één vierwekelijksehe distributiepe
riode, geen suiker te verstrekken. De bevol-
kin kan zich derhalve reeds nu op de komen
de leemte in de suikervoorziening instellen
en haar verbruik van het suikerrantsoen in
de daaraan voorafgaande maanden die zich
uitstrekken over zeven a acht vierwekelijk
sehe distributieperioden, zöo regelen, dat één
rantsoen suiker gespaard wordt ter overbrug
ging van de periode, waarin zij het zonder
verstrekking van suiker zal moeten stellen.
Het ligt in de bedoeling, indien de suikerop
brengst van den komenden oogst dit mogelijk
maakt, de bezuinigde hoeveelheid te zijner
tijd alsnog ter beschikking te stellen.
Twee bokkingen °per persoon.
In tien gemeenten.
Van 17 April tot en met 15 Mei zullen in
Amsterdam, Rotterdam, 's-Gravenhage,
Wassenaar, Voorburg, Rijswijk, Utrecht,
Zuilen, Haarlem en Leiden op nader beleend
te maken data, twee bokkingen op een
nader aan te wijzen bon der klantenkaart
voor groente verstrekt worden.
Inwoners van andere gemeenten dan de
^enoemde, waar klantenkaarten voor groen
te zijn uitgereikt, moeten deze "kaart met
de bonnummers 17, 18, 19 en 20 bij de uit
reiking van bonkaarten voor voedingsmid
delen tusschen 27 April en 15 Mei bij den
plaatselijken distributiedienst inleveren. Zij,
die aan deze verplichting niet voldoen, zul
len, zooals reeds eerder is medegedeeld,
geen nieuwe bonkaarten voor voedingsmid
delen ontvangen.
Hitlerjugend en Jeugdstorm
op den Dam bijeen.
Op den vooravond van den verjaardag
van den Ftihrer zijn de Amsterdamsche
leden van de Hitlerjugend en van den Na-
tionalen Jeugdstorm op den Dam bijeen
gekomen. Bijna honderd Duitsche jongens
en meisjes, die tien jaar zijn géworden,
werden in de Hitlerjugend opgenomen en
de plechtigheid, die in verband daarmede
werd gehouden, was aanleiding tot een de
monstratie van de verbondenheid van Ne
derlandsche en Duitsche nationaal-socialis-
tische jeugd. Stormers en stormsters had
den zich aan de eene zijde, leden van de
H. J. en B. D. M. aan de andere zijde van
de nieuwe lichting geschaard en zoowel
formaties van de S.A. als van de W.A. ston
den op het Damplein opgesteld.
Stammführer Willy Peters sprak een kort
begroetingswoord en wees op de beteekenis
van de bijeenkomsten, die op den vooravond
van den verjaardag van den Führer in ver
schillende steden worden gehouden.
De streekleider van den jeugdstorm, op-
perhopman E. Zilver, bracht hierna de bood
schap van den Jeugdstorm aan de Hitler
jugend over. Dit samenzijn moet de kame
raadschap en de strijdlust versterken. In
Rotterdam en elders heeft de Nederlandsche
en Duitsche jeugd samengewerkt bij de ram
pen, die Britsche en Amerikaansche lucht-
piraten daar hebben ontketend. Uit deze
samenwerking wordt de wil geboren om
met den Fühhrer te strijden voor een betere
toekomst van Europa.
Kreisleiter Pott van de N.S.D.A.P. zeide
vervolgens in een toespraak tot de jeugd,
dat de H. J. niet alleen haar bereidheid tot
strijden heeft getoond, maar ook metterdaad
bewezen heeft uit goede strijders te be
staan. Zij zullen nu samenwerken met de
Nederlandsche kameraden, die zich even
eens goede strijders hebben getoond en die
ook een ridderkruisdrager hebben voortge
bracht.
GEREFORMEERDE KERK.
Vjjfde predikant en 2e spreekplaats in
Haarlem-Noord.
Wegens uitbreiding van het ledental der
Gereformeerde Kerk van Haarlem in Haar
lem-Noord, deed zich reeds lang gevoelen de
noodzakelijkheid van het beroepen van een
vijfden predikant. De kerkeraad heeft thans
besloten dat hiermede niet moet worden ge
wacht tot de vijfde spreekplaats er is. Hij
heeft verder aan de commissie van beheer
opgedragen naar een tweede spreekplaats in
Haarlem-Noord uit te zien. Zoolang deze nog
niet is gevonden, zullen des Zondags morgens
van Mei af in de Noord Schoterkerk dubbele
diensten worden gehouden resp. of half negen
en om half elf.
Verduisteren: van 21.00 tot 6.30 uur
21 April: zon op 6.32, onder 20.47 uur
maan onder 7.29, op 22.01 uur
22 April: zon op 6.30, onder 20.49 uur
maan onder 8.00, op 23.16 uur
AGENDA
Dinsdag 20 April: Frans Hals: „Barcarolle"
(18 jaar)' 2.30Ven 7 uur. Luxor: „De gouden
stad" (18 jaar) 2, 4.15 en 7.15 uur. Moviac:
„Sergeant Berry" (14 jaar). Rembrandt: Boyd
Bachman-revue „Muziek en Rhythme", 2.30,
en 6.30 uur. Palace: „Het zeegat uit" (alle
leeft.) 2 en 7 uur.
Woensdag 21 April: Stadsschouwburg:
„Wittebroodsweken" 7 uur. Bioscopen: zie
Dinsdag.