De viering van Hitler's verjaardag in Nederland.
(Vervolg van vag. ff r
waarschijnlijk het bedrag van 300 milliard
dollar bereikt zullen hebben en dat van 1944
af den Amerikanen elke dag oorlog 1 mil
liard zal kosten. Dat is veel geld. Maar wan
neer de Amerikanen in plaats van dat alle
maal te steken.in wapenen en in geschut en
in kanonnen en in schepen die zij verliezen,
slechts een honderdste deel van dit bedrag,
dus slechts twee, drie of vier milliard "dollar
zouden besteden om den joden de emigratie
uit Europa mogelijk te maken en om die ge
liefde joden toch eens ginds aan hun hart te
kunnendrukken, dan zouden allen geholpen
zijn. Dat is mijn voorstel.
U zult mij toegeven, dat dit voorstel een
voorstel is terwille van de goedkoopte, want
in plaats -van zes of zeven honderd milliard
dollar in den loop van drie of vier oorlogs
jaren te besteden, moeten zij lidver drie, vier
of vijf milliard dollar uittrekken en de joden
naar hen toehalen. Maar dat willen- zij niet,
want dan zouden hun eigen volkeren zich
aan 3ie raadgevers ergeren Kameraden, de
Führer heeft gezegd, dat het jodenprobleem
zal worden opgelost en het jodenprobleem zal
ook in Nederland worden opgelost. Ik geloof
dat voordat dit jaar verstreken is het joden
dom ook uit het Nederlandsehe volkslichaam
zal zjjn weggenomen.
Kameraden, de Führer moest zich met nog
een ander geestelijk verschijnsel, dat politieke
consequenties had, bezig houden en dat was
het politieke confessionisme, d.w.z. het streven
om de geloofswaarden te gebruiken voor po
litieke doeleinden. U zult u namen herinneren
als Erzberger, namen die dus og dezelfde
bladzijde van de Duitsche geschiedenis staan,
die het zwartste hoofdstuk van ons volk be
vat. Toen heeft de Führer een duidelijke lijn
getrokken. De partij staat op het standpunt
van het practisch christendom, de partij
dringt zich ook niet in den godsdienst, in, zij
dringt zich niet in de betrekking van den in
dividu tot God en tot het hiernamaals. Maar
op politiek gebied mag het geloof niet mis
bruikt worden. Er is indertijd een groot ru
moer ontstaan en men heeft gesproken van
gewetensdwang en dergelijke dingen. Nu vraag
ik u, waar was de gewetensdwang? Was de
gewetensdwang bij ons die ons er nooit om
bekommerd hebben welk geloof elk van onze
partijgenooten aanhangt, die er nooit bij onze
hulporganisaties op eenigerlei wijze naar ge
vraagd hebben? Of is de gewetensdwang bij
hen geweest, die een christelijke begrafenis'
of de sacramenten geweigerd hebben aan de
genen, die toch eigenlijk al hun krachten en
alles wat in hun vermogen is slechts wilden
wijden aan de volksgemeenschap? Ik geloof,
dat wij juist thans kunnen zeggen, dat het het
nationaal-socialisme is, dat het avondland/en
daarmede ook de christelijke religie verdedigt,
welke zonder erbarmen weggevaagd zou wor
den; wanneer het bolsjewisme zou komen. Dan
kan een aartsbisschop van Canterbury pra
ten zooals hij wil en zeggen, dat het bolsje
wisme een vuurtoren is in duisteren nacht.
Of 2ijn deken kan verklaren, dat de bolsje
wisten ontroerende diep-religieuze menschen
zijn. Laat hij de Polen thans vragen hoe diep
ontroerd zij zijn door het bolsjewisme, dan
zal hij het antwoord van Katyn krijgen. Neen,
kameraden, de lijn is voor ons volkomen dui
delijk. Het nationaal-socialisme dringt op geen
enkele wijze de geloofsterreinen binnen of in
de verhouding van den mensch tot God. Maar
het nationaaP-socialisme eischt, dat de buiten
kerkelijke organisaties, dat zijn dus de orga
nisaties, die niet onder het canonnïeke kerk
recht vallen, in de leiding staan, waarin zij
behooren, nl. in de leiding van de volksche
gemeenschap. Dat is voor alle partijen steeds
het beste.
Tegen deze denkbeelden en machten is de
Führer opgetreden en tegenover hen heeft
hij het parool van de volksche gemeenschap
gesteld, d.w.z. van de overtuiging, dat, waf
wij zijn, voortkomt uit het bloed van ons volk
en dat derhalve alles wat wij hebben, aan
deze volksgemeenschap moet worden gege
ven. Hij heeft derhalve het nationaal socialis
me geplaatst tegenover de negatieve ver
schijnselen uit den tijd der ineenstorting
van 1918.
Een woord tot de Nederlanders.
Nederlanders. Het is niet gemakkelijk hier
van nationaal-socialisme te spreken. Wel bij
jullie, nationaal-socialisten, want jullie hebt
het begrepen, maar niet bij die Nederlanders,
wien door vijandelijke propaganda slechts
gruwelsprookjes verteld worden. Het is moei
lijk thans van nationaal-socialisme te spre
ken, omdat men jullie zal antwoorden: nou
ja, maar de uitwerking van het nationaal-
socialisrrte is negatief. Vroeger ging het ons
beter. Dat is juist. Ik ben volkomen op de
hoogte. Ik sta midden onder jullie, ik weet
dat, maar juist hier in deze provincie Lim
burg, in deze provincie der arbeidende men
schen heb ik zeer veel vertrouwen ten aan
zien wan het uiteindelijke oordeel, want, gij
moet weten, dat de arbeider de mensch is.
die altijd nog het grootste idealisme toont,
die zich #ltijd nog het sterkst voor ideale
doelstellingen inzet. Hij is niet zooals dege
nen, die over groote bankrekeningen be
schikken en bij alles wat zij denken, steeds
•s'echts er een blik op werpen hoe de bank
rekening er daarbij uitziet. Neen, de arbeider
•"erlangt natuurlijk wat .hij en zijn gezin noo-
dfg heeft, maar dat is niet alles. Het gaat
rem om zijn positie in de volksgemeenschap,
het gaat hem erom. dat hij ook- werkelijk
de waardeering krijgt, waarop hij aanspraak
heeft. Daarom, kameraden, heb, ik zoo'n ver-
t-auwen. want dat zal allen duidelijk zijn, dat
r* ''en wij een ieder begrijpelijk kunnen ma-
dat het nationaal-socialisme onvoorwaar-
-'"'ök, onveranderlijk en zonder het minste
amnromis te sluiten, erop neerkomt dat de
prestatie en dat de arbeidende mensch en
"iet welke financiën ook, kapitaalwaarden of
at het ook anders zij, in het middelpunt
worden geplaatst van onze overwegingen en
onze plannen. Dat is het wezenlijke. En dan
dit voor den twijfelaar: het is niet het natio
naal-socialisme, dat deze omstandigheden ge
schapen heeft, het is de oorlog, de oorlog,
dien de anderen begonnen zijn om het natio
naal-secialisme om te brengen. De oorlog heeft
deze omstandigheden geschapen. Maar door
deze omstandigheden zullen wij ons er niet
onder laten brengen. Dat zal alles doorstaan
en verdragen worden, want achter dezen
strijd staat onze overwinning en onze over
winning is de overwining van het nationaal-
socialisme, de overwinning van den arbei
denden mensch op het kapitaal. Daarom is
het immer tot den tweeden wereldoorlog ge
komen, alleen omdat al deze machten, die de
Führer in het Duitsche binnenland bestreden
heeft, nu voor Duitschland zijn opgestaan om
dit nationaal-socialistjsche Duitschland te
vernietigen. Opdat niet dit „vreeselijke" voor
beeld, dat het Duitsche volk onder Adolf
Hitler geeft, een voorbeeld wordt voor an
dere volken en navolging vindt. Daardoor is
het tot den tweeden wereldoorlog in zijn
heelen ontzaggelijken omvang gekomen, kame
raden.
Na den politicus Adolf Hitler komt thans
de veldheer Adolf Hitler. Gij zijn zelf getuige,
maar wij verliezen menigmaal den maatstaf.
Nu zeg ik jullie één ding: overdenkt alle
veldheerprestaties, die wij hier op ons half
rond in alle tijden ooit hebben gehad. .Er
bestaat geen enkele, die vergeleken kan wor
den met die van den Führer, wanneer wij
aan den Poolschen veldtocht of aan de veld
tochten in het Westen denken. Vroeger waren
jaren van strijd noodig om te bereiken, wat
hier ip weken is bereikt. Denkt er aan, dat
vroegere generaties om het een en ander
steeds over en weer geworsteld hebben en
dat het nooit mogelijk was om b.v. het vaste
land van Europa in één militaire hand te
krijgen. De Führer heeft dat tot stand ge
bracht. Denkt eraan, dat het nog nooit iemand
gelukt is, deze horden van het Oosten zoover
terug te dringen als thans en hen daar ook
terug te houden. Vandaar komen zij niet meer
te voorschijn. Tusschen Taganrog en Lenin
grad komt geen bolsjewist meer naar het
Westen. Onze kameraden staan thans in den
strijd in Tunis. De strijd is moeilijk. Wij weten
niet, hoe hij zal afloopen. Maar één ding is
duidelijk, daar concentreert zich alles, wat
het Westen ook' maar ergens aan troepen,
tanks en geschut en aan vliegtuigen kon mis
sen. Vier legers stormen daar in op onze
troepen. De tegenstanders bekennen reeds
heden, dat hun verliezen 130.000 man bedra
gen. Dat is een voorproefje van wat ge
beuren zou wanneer het Westen het eepméal
mocht wagen voorbij het voorterrein, over
de tankgracht van de Middellandsche Zee,
den Atlantischen Oceaan en het Kanaal naar
den overkant te komen. Het is er slechts
een voorproefje van. Want van één ding heeft
de Führer ons tot den laatsten man vervuld:
van den ijzeren ,wil tot den strijd. Dat is het
belangrijkste, want wij hebben reeds de over
winningen bevochten die wij noodig hebben.
De anderen, die hebben wellicht successen
behaald, maar met de overwinningen moeten
zij nog pas een begin maken. En deze over
winningen zullen zij niet bereiken, want ieder
van ons, Duitscher, of Nederlander, of Vla
ming of Noor, ieder, die aan het front staat,
heeft den wil tot de overwinning. Maar dat
is het niet alleen, de weg naar de overwin
ning is het belangrijkste. En de weg naar de
overwinning is in dit geval de ijzeren wil tot
den strijd en de ijzeren handhavingswil en
wanneer er dan al iemand moet sneuvelen,
dan moeten eerst twee of drie Engelschen
of Amerikanen vallen, voordat een van ons
zijn wapen uit de handen zal geven.
Kameraden Het gaat om Europa. De Leider
heeft U dat uiteengezet. Het gaat volkanen
duidelijk om Europa, dat zien wij allen reeds
in. Juist in deze pauze, waarin het binnen-
Aziatisehe continent met het bolsjewisme
zich tegen ons concentreert en aan defT* an
deren kaht Amerika zijn krachten verzamelt
en ook een woord bij ons wil meespreken,
juist in deze groote perspectieven zien wij,
dat het om Europa gaat. Wat is Europa dan,
moeten wij in dit geval vragen? Wij zien het
duidelijk, wanneer wij aan- het bolsjewisme
denken en wij zien het, wanneer wij aan het
Amerikanisme denken. Beide machtsgroepen
zijn naar ras en cultuur een mengvat.
Europa, dat is het tehuis en de beschermde
plaats van de volksche individueele persoon
lijkheden, die menigvuldigheid, die bloese-
ming van folklore, -die wij bij ons hebben,
het is het schoone en ons eigene. Deze oor
spronkelijke cultuur, die gegroeid is uit het
eigen volk, uit het eigen bloed, dat is Europa.
En dpdat dit ons niet zal worden ontnomen,
daarom gaat de strijd.
Ziet, kameraden, er zijn natuurlijke span
ningen, er zijn spanningen geweest in Euro
pa, die individueele persoonlijkheden, die
veelvuldigheid der volken, die eeuwenlang
tot den oorlog geleid hebben. Thans moet
dat'anders zijn, thans moeten deze spannin
gen, er toe dienen de capaciteit van ieder
individu in het belang van het geheel nog op
te voeren. Spanningen, die aan gene zijde bij
het bolsjewisme afgehandeld worden met een
schot in den nek en bij het Amerikanisme
aan den overkant met die eenheidsbeschaving
en eenheidscultuur. Wanneer wij Europa zoo
opvatten, dan weten wij, dat wij inderdaad
het Amerikanisme en bolsjewisme verre van
ons moeten houden, Want- anders is het met
dit avondland gedaanv
Dan zien wij echter ook de volkomen dui
delijke basis, waarop wij deze nieuwe orde
lp Europa kunnen voltrekken. Volgens onze
politieke opvatting vooronderstellen wij een
plicht, dat is de Verplichting van ieder Euro
peaan en ieder Europeesch volk tot bescher
ming van deze Europeesche cultuur aan te
treden tegen iederen vijand van buiten. Dat
eischen wij het eerst. Daaruit vloeit het
recht voort voor elk. van deze volken en voor
ieder Europeaan tot ontplooiing van zijn eigen
persoonlijkheid uit zijn bloedsgemeenschap
en het doel voor allen is een werkelijk waar
achtige sociale gemeenschap te vormen,
waarbij wij de materieele waarden uitscha
kelen en waarbij wij de prestatie van den
enkeling op den voorgrond stellen volgens
de leus: wie meer presteert is meer waard.
Dat zal ook in Europa het beginsel zijn voor
de toekomstige orde.
Kameraden, het Duitsche volk is reeds
volgens dit beginsel aangetreden en wij zien
thans dat deze beginselen van het Duitsche
volk als nationaal socialistische beginselen in
zeker opzicht ook de grondslagen kunnen zijn
voor de nieuwe vorming van dit Europa.
Dat wil niét zeggen dat de politieke vorming
van het nationaal socialisme moet gelden voor
allen. De politieke instelling is een zaak van
overtuiging, niet van dwang; daaraan hou
den wij vast.
Het nationaal-socialisme is geen export
artikel, maar wij willen ook geen politieke
importen uit continenten, die met ons niets
te maken hebben. Wanneer wij het daarover
eens zijn geworden dan kunnen wij rustig
spreken over het doel en 'afloop van dezen
tweeden wereldoorlog. Een ding is ons dui
delijk: Duitschland en zijn bondge'nooten
zullen de wapens nooit uit handen leggen
zoolang er nog ergens een aanval op Europa
plaats heeft. Maar wanneer eens het oogen-
blik gekomen zal zijn, dat alle 350.000.000
Europeanen hebben ingezien, waar het om
gaat, dan verzeker ik u, dan is de oorlog uit,
dan waagt niemand het meer Europa aan te
vallen.
Stelt u slechts eens voor: wanneer b.v. de
westelijke volkeren zouden zeggen: wij zul
len niet dulden, dat Engeland eiï~Amerika
voet vatten aan onze kust om de Duitschers
in den rug aan te vallen. Dan komen de an
deren stellig niet meer en wanneer er uit het
westen geen gevaar meer dreigt, dan is de
zuivering van het oosten nog slechts de
kwestie van korteren of langeren tijd.
Ziet kameraden, wij hebben eens een brief
gekregen van een Nederlander, toen wij over
de Europeesche solidariteit gesproken had
den, waarin stond, dat de Duitschers die soli
dariteit moeten bewijzen door dit land te
verlaten. Ik antwoord dezen man eenvoudig:
Mijnbeer; U hebt heelemaal geen vermoeden,
wat er in eiken Duitschen soldaat omgaat, die
hier in Nederland is en zijn kameraden in
het Oosten in den hardsten 'strijd gewikkeld
ziet. Er is stellig- geen Duitsch soldaat te
vinden, die niet met de grootste bereidwillig
heid en vreugde het land zou verlaten, om de
kameraden in het Oosten te helpen, wanneer
hij er zeker van was, dat hier in dit land
niet de Engelschen zouden landen om ons
in het Roergebied te overvallen.
Het is zaak van de Nederlander^ den toe
stand zoodanig in te zien, dat wij die rust
en overtuiging krijgen, dat hier de Nederland
sehe kust als een Europeesche kust wordt
gehandhaafd en beschermd 'terwijl wij onze
historische taak in het Oosten vervullen en
daar ons bloed voor geven^Een mogelijkheid
zou b.v. voor ons zijn, wanneer het Neder
landsehe volk de nationaal socialistische lei
ding zou volgen.
Kameraden. Wanneer wij dezen oorlog over
zien en in zijn uitwerking gadeslaan, dan
kunnen wij het volgende zeggen: wanneer de
tegenpartij aan haar overwinning probeert te
denken is het haar thans' reeds bang te
moede. Ik herinner U aan de woorden van
den Amerikaanschen vice-president Wallace,
die zeide vrees te koesteren, dat er na dezen
tweeden wereldoorlog nog een derde wereld
oorlog zal komen en de man heeft volkomen
gelijk. Daarginds zijn zoodanige tegenstellin
gen aanwezig, dat er na een overwinning dei-
anderen die wij zullen verhinderen stel
lig een derde wereldoorlog zou ontstaan. De
derde wereldoorlog zou echter op Europee-
schen bodem worden gevoeg. Dit feit, dat
elkeen voor oogen dient te houden, geeft ons
de ijzeren vastberadenheid, de wapens nooit
uit handen te leggen, maar de overwinning
te behalen. En niet alleen de vastberaden
heid, maar zelfs het blijde vertrouwen, want
wij kunnen zeggen wanneer wij overwonnen
hebben, dan zal er ter wereld nauwelijks nog
iemand zijn, die niet ergens zijn ordening
zou kunnen vinden.
De Amerikanen kunnen daarginds hun or
dening maken, de Erjgelschen kunnen met de
Amerikanen uitmaken, hoeveel zij nog van
hun wereldrijk zullen overhouden. Wij hier
in Europa zullen een goede ordening tot
stand brengen, waarin allen tot welstand en
veiligheid zullen geraken. Daarginds zal het
bolsjewisme, de geesel der menschheid, ver
dwijnen. Het goede recht staat aan onze
zijde en de goede zaak is bij ons. Wanneer
men dat zoo duidelijk inziet, heeft men zijn
absoluut vertrouwen. Dan kan er niets ge
beuren, dan mag er komen, wat komen wil.
Het kan eenvoudig niet in een geest van de
voorzienigheid zijn, dat Duitschland dezen
oorlog verliest, want wanneer Duitschland
dezen oorlog zou verliezen, dan zou het met
Europa, met het avondland gedaan zijn. De
cultuur van vele duizenden jaren zou dan
voor altijd vernietigd zijn. Neen, *k heb het
absolute vertrouwen, dat wij en met ons
Europa den oorlog zullen winnen.
Kameraden. Zoo heeft ons thans, op den
54sten verjaardag van den Führer, dit over
zicht dan man getoond als politicus, als veld
heer en als staatsman. Maar-nu nog één ding.
Ik heb u reeds gezegd, het geheel wordt ge
dragen door de persoonlijkheid van Adolf
Hitler als mensch. Ge moet U voorstellen:
een man, die zulk een geweldige macht in
zijn hand heeft, die zoo geweldig veel be-
teekent, die man is de eenvoudige mensch
gebleven, zooals hij uit den wereldoorlog
kwam in 1918. Dat is het wonderlijke voor
allen, die den Führer kennen, die in zijn
omgeving verkeeren, die hem zien. Hij is
precies zoo de eenvoudige man van het volk
als toen. Hij heeft geen andere belangen ge
kregen. Hij heeft in het geheel geen andere
belangen dan zijn'volk en zijn taaK. Daarop
is hij geheel ingericht.
Als eenvoudige zoon is hij uit zijn volk
voortgesproten en de eenvoudige zoon van dit
volk is hij gebleven. Hij kent alle zorgen van
den eenvoudigen man, hij .kent alle zware
belevenissen van den soldaat; dat alles heeft
hij in zichzelf bewaard. Ziet, dat is de groot
ste waarborg voor ons succes: dat de man,
die alles in handen heeft, als mensch blijft
staan, dat hij de som van alle leed, alle zor
gen van deze 100 millioen zielen in zijn hart
vermag op te nemen en dat hij uit de som
van die zorgen en dit lijden de ijzeren hard
heid van ^ijn wil vormt, waarmede hij het
lot van dit Duitsche volk en thans van gansch
Europa leidt. En daarom kameraden, ons
ijzeren vertrouwen is: met Adolf Hitler naar
de overwinning.
Heil den Führer.
De viering in Amsterdam.
In Amsterdam hebben Duitsche en Neder
landsehe nationaal-socialisten in het Concert
gebouw den verjaardag van den Führer ge
vierd. Van hun liefde en bewondering voor
den Führer en van hun trouw aan hem getuig
den Commissaris-generaal Schmidt en de
plaatsvervanger van den Leider, C. van Geel
kerken. 1
De bijeenkomst werd geopend met een mu
zikale inleiding door een kapel van het lucht-
wapen.
Nadat de Duitsche en de Nederlandsehe vlag
en de vlaggen van het D.A.F., de S.S., de Hit-
lerjugend, de N.S.Bi, de W.A. en de Jeugd
storm waren binnengedragen, nam general
kommissar Schmidt het woord.
Rede Commissaris-generaal
Schmidt
In duidelijke lijnen schetste de Leiter des
Arbeitsbereichs, Hauptdienstleiter Schmidt, op
grond van de ervaringen van een man, die zelf
actief aan den strijd heeft deelgenomen, een
beeld van de strijderspersoonlijkheid van den
Führer. Als onbekende soldaat, die vier jaar
lang in den hardsten strijd als lid van de veld-
grauwe schare aan het frorif lag, stond Adolf
Hitler na de ineenstorting op als roepende om
de ziel 'van den Duitschen mensch te winnen.
Van 1918 tot 1933 leverde hij in deze worste
ling slag na slag om dan na 1933 arbeid en
brood voor alle volksgenooten te verzekeren
door de arbeidsslagen, de ketens van Ver
sailles te verbreken en Duitschland te bevrij
den van het gevaar van het bolsjewisme. Ge
weldige prestaties werden uit eigen kracht tot
stand gebracht in vreedzaam opbouwwerk, de
Duitschers in de Oostmark en in het Sudeten-
land werden teruggehaald binnen het Duit
sche Rijk, tot Dantz% de ontketening vormde
van het conflict, dat gezocht werd door de
bolsjewistische en liberalistische krachten.
De vredesstem van den Führer werd door de
vijandelijke mogendheden genegeerd, men wil
de den vreedzamen opbouw van Duitschland
niet. Duitschland staat niet eerst sedert 1939,
maar reeds sedert 1914 in den strijd. In de
eerste linie strijdt steeds de onbekende front
soldaat Adolf Hitler. Steefis is hij dezelfde ge
bleven, hetzij als eenvoudig frontsoldaat
tijdens de gevechten in het Westen, hetzij
als politiek soldaat in het volk, hetzij
als soldaat van den arbeid, hetzij als garant
voor de pacificatie van Europa. Daarom heb
ben wij ook het recht gemeenschappelijk met
onze Nederlandsehe kameraden dezen vierden
verjaardag van den Führer in den oorlog te
vieren, want alleen hij is thans de garant van
het leven in Europa.
Behalve het moordenaars- en bandietendom
van het bolsjewisme stelde spr. vervolgens het
gangsterdom van de .Engelschen en Amerikanen
die vrouwen en kinderen vermoorden, aan de
kaak en kenmerkte hen als dezelfde krachten,
die door het-jodendom gewekt zijn. In den
strijd tegen deze krachten hebben wij een
groote lotsgemeenschap gevormd en buiten de
grenzen van ons duitsche vaderland treden
Nederlandsehe, Deensche, Vlaamsche en Noor-
sche nationaal socialisten aan, gemeenschap
pelijk met de bondgenooten der spilmogend-
heden. Aan hun hoofd marcheert een man die
den strijd kent, en die steeds bereid was tot
den hoogsten onzelfzuchtigen inzet, die steeds
onder ons stond als de eerste idealist. Zooals
hij sedert 1933 de uitsluitende verantwoorde
lijkheid voor Duitschland draagt, zoo draagt
hij sedert 1939 de verantwoordelijkheid voor
Europa. Hij heeft derhalve ook het recht de
hoogste offers te verlangen en een maximum
is steeds slechts gepresteerd wanneer de hard
ste nood daartoe dwong. Wanneer het bolsje
wisme eens zal zijn opgeheven en het Ameri-
canisme teruggeslagen zal zijn, zal een heerlijk
groot Europa ontstaan, gevormd uit vele vol
ken, maar door een enkelen wil opgebouwd,
waarin deze groote Europeesche volkenfamilie
hecht aaneengesloten is en in het Noorden de
Germanen een enkele groote lotsgemeenschap
vormen. Wij zullen dezen gemeenschappelij-
ken strijd doorstaan, omdat aan ons hoofd deze
Führer marcheert, een naamlooze nog in 1919,
een groote in 1933 en een der grootsten in 1943.
Daarom gelooven wij aan onze overwinning,
er moge komen wat komen wil. Wij zullen on
zen plicht do.en, trouw gehoorzamen wij het
bevel van den Führer. Daarom geldt voor ons
de roep: „Führer beveel wij volgen"!
Rede C. van Geelkerken.
Op dezen dag, den geboortedag van den Füh
rer, zoo zeide Van Geelkerken, gedenken wij
niet alleen dit heugelijke feit, maar meer nog,
namelijk dat midden in' Europa een man staat,
die samen met Mussolini, de verbonden volke
ren en de vrijwilligers alle krachten tot zich
trekt, die het goede willen in Europa, doch
waarop zich ook alle krachten richten,'die het
kwade voor Europa willen.
Aan de eene zijde wordt deze man bemind,
aan de andere zijde -gehaat. Over dien haat
willen wij thans niet spreken. Wij willen het
slechts hebben over wat ons verbindt. Wij
danken de N.S.D.A.P. voor de mogelijkheid,
die ons geboden wordt om dezen dag mede te
gedenken en wij wenschen het Duitsche volk
geluk dat 3e Führer weer een jaar gespaard
is. Dit gedenken doen wij niet plichtmatig,
maar omdat wij het gevoel hebben, dat hier
meer gebeurt dan wij ons ooit hebben kunnen
voorstellen. --
Töen Adolf Hitler zich als zevende man aan
sloot bij de kleine groep van de Duitsche ar
beiderspartij moet hij geweten hebben, dat hij
door de Voorzienigheid bestemd was om het
Duitsche volk van zijn ondergang te redden.
Hoe zou het anders mogelijk geweest zijn, dat
hij den strijd tot 1933 heeft kunnen voeren?
Hij moet het besef hebben gehad van zichzelf
en voor zichzelf, dat hij de man was, die het
Duitsche volk moest leiden. Hij heeft dat ge
daan. Hij heeft zijn volk gewekt en het geloof
teruggegeven. In de jaren van strijd heeft hij
steeds weer de trouw van het volk mogen on
dervinden. Die trouw is er ook', nu joden, ka
pitalisten en vrijmetselaars elkaar gevonden
hebben met den wil het Duitsche volk uit te
roeien. De bombardementen, die het Duitsche
(Vervolg op pag. 5)