Ledenconcert H. O. V.
7.„t Residentie-Orkest onder leiding van
Willem van Otterloo
Het Residentie-Orkest werd ditaiaal ge
legeerd door den dirigent van het U. S. O.
den heer Willem van Otterloo; hij slaagde
er vrij goed in het ensemble, dat hu en dan
wel eens teekenen geeft van overwerkt te
zijn, tot een nauw sluitend geheel te maken.
Hetgeen voor het verklanken van een
Haydn-symphonie en zelfs voor een ouver
ture Van Rossini muziek die om haar
klaren eenvoud niet veel lijden kan wel
bijzonder noodig is. Zoo kon men genieten
van Haydn's geestige symphonie no. 101 in
D, bijgenaamd „De Klok" en zelfs van de
goedkoopere kunst van den Zwaan van
Pesaro. die vertegenwoordigd was met de
ouverture van de opera ..L'Italiapa in Al-
geri". Tot de treffendste momenten van dit
programmadeel behoorde het zeer puntig
gerythineerde en in delicate tint gehouden
fugato van Haydn's ;piritueele finale.
De clou van den avond was echter de ver
tolking van het Eerste Piano-concert van
Brahms, met George van Renesse als solist.
Wat dit werk ook aan weerstand van het
publiek te lijden heeft gehad en hoe de
constructie ervan et'n worstelen met de
materie kenmerkt, zaak iK het tóch, dat men
er den jongen Brahms met al zijn persoon
Lijke eigenaardigheden in herkent, karakte
ristieken die ook den stijl van zijn latere
composities bepalen. Aldus zijn geweldige
uitbarstingen van horsche kracht, naast zijn
innige lyrische ontboezemingen, die vaak
door een romantisch religieuze gemoeds
stemming ingegeven zijn. Tusschen deze
twee polen, gemakkelijk overslaande van
het eene uiterste naar het andere, ontwik
kelt zich zoowat het heele oeuvre van den
meester. En dat hebben wij hier in de kern
bij dit d moll-Concert van 1858. waartoe hij
zou geinspireerd geweest zijn door de tragi
sche poging tot zelfmoord van den geest-
- zieken Schumann. George van Renesse is
wel bij uitstek toegerust om zoo'n Brahmg-
werk naar den eisch te vertolken. Het ligt
hem van nature om een-deels dit muzikale
granietblok te torsen en anderzijds ook
poëtisch, op het melancholieke af. in te
dringen in den geest dezer Noord-Duitsche
gevoelssfeer. Zoo was de zware taak dit ge
weldige jeugdwerk van Brahms te verdedi
gen, hem ten volle toevertrouwd, temeer
omdat zijn technische vaardigheid geen rem
mende obstakels te duchten heeft. Ook de
belangrijke rol van het orkert was in de
hand van Willem van Otterloo veilig. Hij
leidde de zwaar doorwerkte partituur met
rustige beheersching en bereikte met het
ensemble menig verrassend resultaat.
Het publiek heeft den solist, den dirigent
en het orkest met geestdriftig applaus ge
huldigd.
JOS DE KLERK.
LeerltngentPtvcering Maud Kool
Voor de verrichtingen der Dansschool van
Maud Kool bestaat een groeiende belangstel
ling, zoodat de schouwburg het getal aanwe
zigen maar amper kon bevatten. Die belang
stelling gaat niet enkel uit naar de algemeene
dansklassèn (de gevorderden en geroutineer-
den), maar vooral ook naar het werk der be
ginnertjes. Want soms, ja meermalen, is het
emotioneel, te zien hoe de kinderziel reageert
op de muziek. Het trof ons bovenal bij muziek
als Menuet van Handel, waar de costumeering
onze gedachten leidde in de richting van den
kleinen Mozart en zijn zusje Nannerl, kinde
ren immers, maar met een groote muziekziel.
Bij kinderen heeft men af te wachten hoe die
ziel zich zal ontplooien en ondertusschen h'en
te brengen midden in de schoonheid van mu
ziek en van bewegen. Maud Kool, dat bleek,
kent haar leerlingen. Het bleek uit de keuze
der uit te voeren dansstukken. Soms geeft zij
bij haar leiding een groote mate van vrijheid
en vertrouwt zij de choreografie toe aan den
leerling. Dan ervaart men verrassende diagen.
In het kort bestek van een Wals van Brahms,
den klassieken meester bij wien veelal de ro
mantiek als een felle lichtstraal doorbreekt,
vraagt een plastische uitbeelding zelfbewust
heid, maar ook „vakkennis". Zoo was het ook
in „Fata mdrgana", hoewel hier niet die pro
blemen gesteld werden, maar toch alles aan
komt op het initiatief. Men herhaalde dit stuk
na de pauze. Brahms had ik ook nog graag
Ans gehoord.
Sommige leerlingen beschikken over zóóveel
initiatief, dat de vraag zich voordoet, wat pri
mair is, de muziek ofwel de beweging. Een
stap verder gaan zij, die uitbeelden zonder
hoorbare muziek, zooals „Accents aigus". De
muziek, want de Rhythmos, is er natuurlijk
altijd, en sterk suggestieve naturen hooren die
ook, wanneer zij plastisch wordt uitgebeeld.
Voor dezulken zijn muziek en bewegingskunst
levensbehoeften. Die behoefte bewust te ma
ken, is mede het streven van Maud Kool. Laat
ons in dit verband nog enkele danstooneelen
noemen, zooals „Bewegingsétude (Chopin),
WaLs (Chopin), het bekoorlijke „Gris-Noir"
(Seiber), het is slechts een greep. Rossini
bracht tenslotte allen op het podium, waarbij
ook Maud Kool niet gemist kon worden. Aan
den vleugel had Betteken Salm geen gemakke
lijke taak, maar ook ihaar huldigde men
gaarne om de vele malen die zij bijdroeg tot
het welslagen van dezen avond van muziek
in eenvoudigeri zin. G. J. KALT.
PERSONALIA.
Bij besluit van de secretarissen-generaal van
de departementen van justitie en van land
bouw en visscherij is benoemd voor den tijd
van vijf jaren in de pachtkamer van het kan
tongerecht te Haarlem: tot eerste lid (pachter)
de heer H. van Riessen, landbouwer te Heems
kerk.
Slechts aan de fronten wordt
over het lot van ons vaderland beslist!
Slechts aan de fronten. Ja, daar alleen
'igt de beslissing.
Een der belangrijkste fronten is onge
twijfeld DE ZEE, sinds eeuwen het ter
rein, waar de Nederlander zich het beste
thuis voelt en waar ons volk zijn grootste
triomfen vierde.
Volk van Nederland, keert U niet af
van de zee, laat anderen U den weg naar
zee niet versperren! Bedenkt, dat de zee
vaart de stuwende hartslag van ons Volk
is en zeer zeker gezegd mag worden:
„ZONDER ZEEVAART HEEFT iVEDER-
LAND GEEN TOEKOMST MEER".
Strijdt derhalve mee voor Europa's vrij
heid ter zee en meldt U als vrijwilliger bij
de Kriegsmarine
Aanmelding staat open voor iederen
Nederlander van 17-45 jaar. Inlichtingen
worden verstrekt door de Marine-
annahmestelle West für Germ. Freiwil-
lige, Plompetorengracht 24, Utrecht, het
SS-Ersatzcommando Nièderlande, den
Haag, Korte Vijverberg 5» ®Nebestellen
Amsterdam: Dam 4, Alkmaar: Lange-
straat 5, Groningen: Heerestraat 46, En
schedé: Hengeloschestraat 30 en Heerlen:
Saroleastraat 25 en door alle Hafen- en
Ortskommandanturen in Nederland.
KORT NIEUWS.
De Bossche rechtbank heeft uitspraak ge
daan in de zaak tegen den Eindhovenaar L. S
die een wel wat zonderling gebruik van zijn
kunstbeen had gemaakt. De man had dit kunst
lidmaat namelijk gebruikt om er electrische
scheerapparaten mee uit de fabriek, waar hij
werkte, te smokkelen. De officier van justitie
had tegen den uitvinder van deze nieuwe me
thode 8 maanden gevangenisstraf geëischt. De
rechtbank heeft hem veroordeeld tot 7 maan
den gevangenisstraf.
Bij een accountantsonderzoek in de boe
ken van gemeentewerken te Vlaardingen werd
daarin fraude ontdekt. Bij nader onderzoek
bleek deze fraude gedurende de laatste 5 jaren
gepleegd te^ijn door den 31-jarigen klerk van
gemeentewerken L. de H. Een uitgebreid on
derzoek wees uit, dat de gemeente voor een
bedrag van ongeveer 30.000 was benadeeld
Bij den landbouwer H. de Waal te Graauw
(Z.) stortte de zolder in van een veestal, waar
op duizenden kilo's aardappelen bewaard wer
den. Drie koeien werden onder de ruïne be
dolven. Een er van kwam om het leven. De
knechts, die gewoonlijk in de stal hun schaft
tijd doorbrengen, hadden zich juist naar bui
ten begeven.
Met ingang van de eerste meteropneming
na 29 Februari 1944 zullen de rantsoenen van
hotels, café's, restaurants, winkels en waren
huizen teruggebracht worden ven 65 op 50
Nieuwe regeling voor tusschen.
personen en veilinghouders.
In de Staatscourant van 2 Maart 1944 is
opgenomen een besluit van de secretaris-r
sen-generaal van handel, nijverheid en
scheepvaart en van financiën, betreffende
het uitoefenen van het bedrijf van tusschen-
persoon in onroerende goederen en van dat
van veilinghouder, alsmede betreffende het
houden van veilingen.
Ten aanzien yan tusschenpersonen in on
roerende goederen beteekent dit besluit een
uitbreiding van het besluit voor de vestiging
als makelaar, Staatscourant van 3 Septem
ber 1942, dat thans voor deze categorie yan
makelaar* buiten werking is gesteld.
Thans is dus voor alle tusschenpersonen
in onroerende goederen, met terugwerken
de kracht, tot 1 Januari 1943 de bedrijfsuit
oefening zonder vergunning verboden.
Op dit verbod is ten aanzien van hen, die
bij de inwerkingtreding van dit besluit het
bedrijf uitoefenen en hiermede reeds vóór
1 Januari 1943 waren aangevangen, een uit
zondering gemaakt, terwijl diegenen, die in
het bezit zijn van een vergunning krachtens
bovengenoemd besluit van 3 September
1942, eveneens van dit verbod zijn vrij
gesteld.
Voorts wordt in het besluit het houden
van veilingen van roerende goederen met
uitzondering van machines, producten van
land-, tuin- en boschbouw, veeteelt, pluim
veeteelt en visscherij en van zaken genoemd
in de artikelen 566 en 567 van het burger
lijk wetboek verboden.
Veilingen kunnen thans dus slechts, na
verkregen vergunning van den secretaris
generaal van het departement van handel,
nijverheid en scheepvaart gehouden worden
door hen, die het houden van veilingen als
hun bedrijf uitoefenen.
Dit verbod is echter niet van toepassing
op notarissen en deurwaarders alsmede ten
aanzien van veilingen, gehouden door den
staat, provinciën, gemeenten, waterschap
pen, veenschappen of veenpolders.
Tenslotte is in 't besluit nog een bepaling
opgenomen, dat ten aanzien van hen, die op
het tijdstip van inwerkingtreding het be
drijf uitoefenen van tusschenpersoon in on
roerende goederen of veilinghouder, het be
sluit gedurende twee maanden na dit tijd
stip geen toepassing vindt. Voor hen, die
binnen twee weken na de inwerkingtreding
een vergunning hebben aangevraagd, is het
besluit eerst .twee maanden na den datum
van de beslissing op die aanvrage van
kracht.
Aanvragen etc. moeten worden gericht
aan het hoofd van de afdeeling handel van
het departement van Wandel, nijverheid en
scheepvaart.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Bril. Scholtens, Spaarnwouderstraat 53; hand
schoentjes. Boogaard, Jansstra^ 56 rd.: mantel,
Dernison, Kennemerstraat 27 rd.; portefeuille m.
inh„ Smit, Klarenbeekstraat 71 zw.; portefeuille
met inh., Luiten, Prinsen Bolwerk 5; Schoentje,
Barthel. Kloppersingel 85; taseh met inh., Geu-
kers, Amsterdamstraat 23; wantjes, Konings,
Ruijterplein 14; zak met inh., Vink, Spekstraat 1.
VOLKSCONCERT H. O. V.
Dinsdag 14 Maart geeft de Haarlemsche
Orkest Vereeniging in de Gemeentelijke
Concertzaal een Volksconcert dat verzorgd
wordt door het Rotterdamsch Philharmo-
nisch Orkest, onder leiding van Eduard
Flipse. De solist is Simon Admiraal, piano.
Het concert wordt geopend met „Charfrei-
tagszauber" van Rich. Wagner, waarna de
Variaties en Fuga over een thema van Mo
zart van Max Reger volgen. Na de pauze zal
Simon Admiraal met begeleiding van or
kest het 2de piano-concert in Bes, gr. terts
van Joh. Brahms uitvoeren.
BURGEMEESTERS ONTSLAGEN.
Bij besluit van den commissaris-generaal
voor bestuur en justitie zijn ontslagen: mr. R.
Kooiman ajs burgemeester van St. Maarten;
S. H. J. Bosma als burgemeester van Oude
Niedorp; J. Zwart als burgemeester van Win
kel; L. J. J. M. Ficq als burgemeester van
Grave; J. A. Linders als burgemeester van
Berghem, J. Tjalma als burgemeester van Hoo-
geveen; H. F. Jantzen "als burgemeester van
Westzaan.
DISTRIBUTIEBONNEN
UITKNIPPEN EN BEWAREN.
Aardappelen n Aardapp.
Aardappelen II Toeslag
Aardappelen. 12 Aardapp.
Aardappelen 12 Toeslag
Bak» en Braadvet
UB Boter
Beschuit 11, 12 Beschuit
Bloem 058, 059 Algem.
Boter ha Boter
Brandstoffen
15 t.m. 19 BV Brandst.
Periode 5, 6, 7, 8 Brandst
11, 12, 13, 16. 17 KF Brandst.
23 BV Brandst.
Brood 11, 12A Brood
Brood U, 12B Brood
Eenheidszeep 050 Algem.
Gort D21, E21 Reserve
Havermout 060 Algem.
Jam 063 Algem.
Kaas (magere of
20 pl.) 061 Algem.
Kaas (magere of 20
plus) 10B Boter
Koffiesurrog. 064 Algem.
Margarine 12A, B Boter
Melk 09. 010 Melk
Melk D22, E22 Reserve
Petroleum
54, 55, 57 58 S 121
65. 66 S 221
Rijst E21 Reserve
Scheerzeep R01 Tabak
Suiker 062 Algem.
Taptemelk 09: 10, 11 Taptem.
Tabaksart. (naar
keuze) 11, 12 Tabak
Versnap. 11 Versnap.
Vervangingsm. 085 Algem.
Vleesch 11. 12A Vleesch
Vleesch 11, 12B Vleesch
Waschpoeder
C18, D18, E18 Reserve
Waschpoeder 049 Algem.
Toiletzeep E19 Reserve
2 kg. 11 Mri
1 kg. 11 Mrt
2 leg. 18 Mrt
l kg. 18 Mrt
100 gr. 18 Mrt
70 gr. 18 Mrt
70 gr. 18 Mrt
125 gr. 18 Mrt
t eenh.
1 eenh.
1 eenh.
1 eenh.
400 gr.
100 gr.
1 rants.
250 gr.
250 gr.
250 gr.
31 Dee.
30 Apr,
30 Apr.
30 Apr.
18 Mrt
18 Mrt
18 Mrt
18 Mrt
18 Mrt
18 Mrt
100 gr. 18 Mr;
250 gr. 15 April
230 gr. 18 Mrt
125 gr. 15 April
1*4 lit. 18 Mrt
5*4 lit. 18 Mrt
1 lit. 31 Mrt
1 lit. 31 Mrt
250 gr. 18 Mrt
45 gr. 29 April
500 gr. 19 Mrt
1% lit. 18 Mrt
1 rants. 18 Mrt
150 gr. 18 Mrt
1 rants. 18 Mrt
100 gr. 18 Mrt
25 gr. 18 Mrt
1 rants. 18 Mrt
1 rants. 18 Mrt
1 rants. 18 Mrt
Uitreiking distributiebescheiden.
Voor de uitreiking van distributiebeschei
den in de Gemeentelijke Concertzaal. Lange
Begijnestraat, is het morgen Zaterdag de
beurt aan het restant van de letter R vanaf
Rut en Sa tot en met Schik.
PETROLEUM VOOR VERLICHTING
Van 9 tot en met 31 Maart '44 geven elk
der met „57 Verlichting" en „58 Verlich
ting" gemerkte bonndti van de bonkaart
„S 121" en de met .,66 Verlichting" gemerk
te bonnen der bonkaart „S 221" recht op het
koopen van één liter petroleum.
De geldigheidsduur der met „54 Ver
lichting" en „55 Verlichting" gemerkte bon
nen der bonkaart „S 121" en der met „65
Verlichting" gemerkte bonnen der bonkaart
..S 221" is verlengd tot en met 31 Maart '44.
Zij geven, zooals bekend, elk recht op het
koopen van 1 Liter petroleum.
TUINBOUW EN PLANTKUNDE.
De afdeeling Haarlem vergaderde Donder
dagavond onder leiding van dr. A. Verhage in
Lion d'Or. Als spreker trad op de heer H. W.
Bor voor de N.V. Garantor te Nijmegen met
het onderwerp „Houtbereiding tegen bederf
met Wolmanzout". Spr. zette uiteen, waarom
noch het aanbranden van hout, noch het aan
strijken met olieresten, het behandelen met
carbolineum, creosoot of kopervitriool vol
doende resultaten opleverden om het hout te
beschermen tegen aantasting door zwammen
of vreterij van insecten en larven. Het onder
dompelen in een oplossing van Wolmanzout
verhoogde daarentegen de duurzaamheid be
langrijk, zoodat het gebruik door bloemisten
en tuinders dan ook belangrijk was toegeno
men. Een uitvoedige film verduidelijkte een en
ander in ruime mate.
Bij de onderlinge tentoonstelling, verwierf
de schitterende schaal Freesia's van het Bloe-
menhuis Van der Hoek 10 punten. Aan de zeer
fraaie mand Narcissen van de Bloemisterij
Pool werden eveneens 10 punten toegekend,
terwijl de mooie mand met Azalea mollis van
denzelfden inzender 9 punten werden toege
kend.
LUCHTBESCHERMINGSDIENST VERHUISD.
Met ingang van Maandag 13 Maart zijn de
bureaux van den Luchtbeschermingsdienst en
het secretariaat der afdeeling Haarlem van
Nederlandsche Vereeniging voor Luchtbescher
ming gevestigd Nassauplein 7. De telefoon
nummers blijven 20040 en 19502.
Vsrduisteien van 18.45 tot 7 uur.
Hoofdredacteur: F. C. Derks, Haarlem, Chef van
Dienst en Binnenland. S. R. Kuiper, (afw.). Haar
lem. Sport en Stad: A. Overmeer, H'stede. Bui
tenland: J. C. van der Laag. H'stede, Nieuws en
reportage voor Velsen en omgeying: J. J. E. van
Baarsel. Santpoort. Advertenties: W. van Om-
*T#n, Heemstede.
Zorg voor de kunstschatten
van Italië
Merkwaardige vondsten.
Van bevoegde Duitsche zijde heeft men
thans een samenvattend overzicht gege
ven van de beveiligingsmaatregelen, die
door het Duitsche leger en de Waffen-SS
de laatste weken zijn getrofen tot redding
van de door den oorlog bedreigde Italiaan
sche kunstwerken van unieke historische
en kunsthistorische beteekenis.
I Daaruit blijkt, dat alleen dank zij het
energieke ingrijpen van Duitsche instan
ties zeer waardevolle kunstvoorwerpen uit
verschillende deelen van Italië, ten deele
in veiligheid gebracht, deels ook beschermd
zijn tegen bomgevaar.
De Italiaansche regeering had bij het uit
breken van den oorlog in 1940 op groote
schaal de kunstschatten uit de musea en
kerken te Rome, Venetië, Milaan, Napels
en talrijke andere groote plaatsen gedeelte
lijk in kasteelen, ten deele ook in kleine
plaatsen ondergebracht. Door de bezet
ting van Zuid-Italië en de omwenteling van
25 Juli was een overzicht over het verblijf
van de kunstschatten niet meer mogelijk,
daar de daarvoor verantwoordelijke Itali
aansche persoonlijkheden zich of in het
bezette Zuiditaliaansche gebied bevinden
of na de gebeurtenissen van 25 Juli ver
dwenen zijn. Zoo bestond het gevaar, dat
de gedeponeerde kunstschatten zonder ee-
nige bescherming zouden zijn overgeleverd
aan vijandelijk optreden of bombardemen
ten, of cjat haar het lot van goederen zon
der eigenaar zou treffen. Voor het in vei
ligheid brengen dezer kunstschatten wer
den van Duitsche zijde in nauwe samen
werking met verschillende militaire en bur
gerlijke Italiaansche instanties en met
overwinning van buitengewone moeilijkhe
den ingrijpende maatregelen getroffen.
Naar eerst thans door een toeval is vast-
festeld, bevonden zich in het nu vernielde
looster op den Monte Cassino niet alleen
de waardevolle archieven en verzamelingen
van het klooster, doch ook een deel van
de unieke kunstschatten van de musea te
Napels, de beroemde bronswerken uit Pom-
peji. zeer waardevolle schilderijen, wiege-
drukken en historische manuscripten. De te
Monte Cassino gedeponeerde kunstvoor
werpen van de musea van Napels werden
evenals de archieven en manuscripten van
het klooster in vrachtauto's van het leger
naar het Vaticaan overgebracht. Daar be
vinden zich thans verscheidene duizenden
kisten met kunstschatten uit verschillende
deelen van Italië, onder andere de be
roemdste schilderijen uit de musea van Ro
me, Milaan, Venetië en Napels. Ook de in
de kasteelen en dorpen ondergebrachte
kunstschatten werden naar Rome overge
bracht. In een tweetal kasteelen nabij Ur-
bino in de nabijheid van Rimini bevonden
zich schilderijen van Titiaan, Tintoretto,
Antonella da Messina en Rafael, alsmede
de uit het begin van de Middeleeuwen uit
Constantinopel afkomstige goudschat van
de San Marco kerk te Venetië, onder meer
het beroemde „gouden altaar".
Al deze kunstschatten werden eerst naar
het Palazzo Venezia overgebracht, daar
door deskundigen onderzocht en geschift en
vervolgens naar het Vaticaan overgebracht.
Op deze wijze werden alle kunstschatten,
die bij het begin van den oorlog uit de
Italiaansche musea naar de provincie wa
ren overgebracht en gevaar liepen verlo
ren te gaan of vernield te worden, naar
Rome teruggebracht.
Parallel daaraan werden maatregelen ge
nomen om de meest waardevolle histori
sche monumenten in de vele Italiaansche
steden en dorpen te beschermen. Daarbij
bleek, dat juist in de kleine en kleinste ste
den zich historische bouw- en kunstwerken
van unieke beteekenis bevonden. Op die
wijze konden de beroemde kerkschat te
Gaeta, zeer waardevolle kunstvoorwerpen
te Viterbo, Orvieto, Sutri en andere plaat
sen van Latium, alsmede de uit het later
door Engelsche bommen vernielde beroem
de Etruskische museum te Tarquinia in
veiligheid gebracht worden. Bij het Duit
sche onderzoek stiet men in de kerk San
Francesco te Viterbo bij het in veiligheid
brengen van twee Pauselijke grafmonu
menten in den stijl der Italiaansche gotiek
op het graf van kardinaal Vicedomini uit
het jaar 1265. Deze was tot Paus gekozen,
doch op den dag der verkiezing overleden.
In de sarcofaag bevonden zich thans twee
gemummificeerde lijken van Italiaansche
edellieden in hofkleedij van het einde der
16e eeuw. Een daarvan vprtoonde een gat
in den schedel, de ander een geheel met
bloedkorsten overdekten rug. In hetzelfde
graf ontdekte men de goed bewaarde lijken
van twee kardinalen en van een dame.
Blijkbaar waren al deze personen het
slachtoffer geworden van èen misdaad en
in het Pauselijke graf verborgen om deze
misdaad geheim te houden. Het tweede
Pauselijke graf was leeg.
Ook ter bescherming van monumenten,
en kunstschatten van minder beteekenis.
met name uit kerkelijk bezit, zijn met
goedkeuring van Duitsche en Italiaansche
instanties zoo goed mogelijk maatregelen
getroffen.