Cemeenschap „Vreugde en Arbeid" fc Duitsch Theater. Schwarzer Petev. Deze opera, muziek van Norbert Sehuitze op een tekst van Walter Lieck, is bedoeld als een -prookje voor jong en oud. Of zoo n synthese mogelijk is? We kunnen onomwonden ja zeg gen «n dit bevestigen* antwoord staven met ie verwijzen naar Humperdinck's Hansel und Gretel. Dit meesterwerk van de Duitsche opera-literatuur na Wagner bezit de toover- kracht om oud en jong tegelijk te boeien, de jeugd om de eenvoudige voorstelling van een geliefd sprookje, gedragen door enkele be kende volksmelodieën; de volwassenen door ze mee te voeren in de sfeer van het kind, door middel van een buitengewoon interessante verwerking van de muzikale thematia, die zich tot een hoogere intelligentie richt. Een der gelijke potentie heb ik echter in de partituur van Norbert Schultze niet kunnen ontdekken. Het gewild simplistische van zijn liedjesstijl mist de kracht om hoog en laa-g te omspannen. Bovendien is het nog de vraag of het stuk voor „kleine Leute" niet te ingewikkeld is en voor „grosse Leute" niet al te naïef; een ding dus dat m.i. naar beide kanten zijn doel mist. Blijft het parodistische element, dat, voor zoo ver men het aanvoelen kan, nu en dan ge slaagde momenten oplevert. Maar deze dankt men dan nog in hoofdzaak aan de scenische vertolking. De Duitsche Opera heeft geen moeite en kosten gespaard om „Schwarzer Peter" zoo gunstig mogelijk te monteeren en er uit te halen wat er uit te halen is. Alfred Sach maakte prachtige decors voor de zes tafereclen en zijn „kunst en vliegwerk", als drijvende wolken, pinkelende sterren en een over het tooneel fladderende ooievaar, werken secuur. De costumes van Lilo Hagen passen door hun tijdeloosheid in de karakteristiek van dit sprookje van alle tijden. Het voor naamste werk verrichtte Frits Harlan met het stuk op een zeer levendige wijze te regissee- ren en zoo de zwakke plekken van het ge geven eerrigszins te maskeeren. De regisseur vervulde zelf met veel entrain de verbinden de rol van der Spielmann. De bas Sanders Schier vond in de partij van koning Klaus een kolfje naar zijn hand om te chargeeren; het kon gelukkig lijden dat hij het effect er dik op legde en van dezen koning, die zijn hof houdt in een veestal, een burleske carieatuur te maken. Cndertusschen zij gememoreerd dat zijn soloscène in het 5e tafereel het geestig artistieke moment van den avond was; trou wens daar bleek ook de muziek op haar best. Hij had een goed tegenspeler in Wilhelm Trautz, als koning Hans. Hildegard Jachnov vond in haar rol als koningin te weinig ge legenheid om zich de intelligente zangeres te toonen, die wij in haar hebben leeren, waar- deeren. Hanns Goebel liet, als de sterren wichelaar, zijn fraaie lichte tenorstem gelden en Kurt Groszkurth was een onbetaalbaar komisch type als Der Hauptmann. Met genoe gen kon men luisteren naar de sonore bas stem van Hermann Greiner, als de oude bezem bindei-, Gertrud Probst en Martha Semmelmann vormden een kittig stel voedsters, die in het caricaturale plan van de regie volkomen op hun plaats waren. Veel goeds is ook te zeggen van Hertha Thosz als prinses Erica en bij zonderen lof verdiende Heinz Braun om zijn jeugdig-pittige vertolking van prins Roderich. De verdere nevenfiguren waren allen als ka rakteristieke typen uitgewerkt; vermelden wij nog extra de vier prinsen, die als solo-mannen kwartet een geestige persiflage te hooren ga ven. Koor, ballet en orkest (dit laatste onder de beproefde leiding van Georg Pilowski) werkten uitstekend mee om de uitvoering te doen slagen. Wij namen dan ook den indruk mee van een zeer verzorgde monteering, zoo als we dat trouwens van de Duitsche Opera gewend zijn. JOS. DE KLERK. Passievoorstellingen in de Italiaansehe schilderkunst. Over dit onderwerp sprak Maandagavond de kunsthistoricus dr. A. van der Boom in het gebouw van den H. K. B. In een reeks lichtbeelden naar werken van Italiaansehe meesters liet spreker daarbij de gebeurte nissen van Palmzondag tot Paschen aan het oog der toeschouwers voorbij trekken. Deze beelden werden vrijwel geheel bepaald door het onderwerp en niet door stijl of stijl ontwikkeling, daar het onderwerp in de kunst van vroeger dagen een overheerschen- de plaats innam. De Lijdensweek begint op Palmzondag met den Intocht te Jeruzalem, waarvan een vroeg werk van Duccio, een belangrijk meester uit Siena begin 14de eeuw werd getoond. De eigenlijke Lijdensgeschiedenis vangt aan bij het Heilig Avondmaal op Witten Don derdag, dat men allereerst zog in een Syrisch handschrift, de z.g. Codex van Rossano (plm. 550), waarbij Christus nog liggende (als een Romein) aan tafel weergegeven is. Via het werk van de Florentijnen Giotto en Castagno bereikte spreker een eerste „eindpunt" in het helaas zoo zeer vergane Avondmaal van Leonardo da Vinei; een „veelstemmige", be wogen compositie met niettemin een sterke eenheid in de dramatische handeling. Spre ker vestigde in het bijzonder de aandacht op de „taal der handen". Als merkwaardig con trast van plm. honderd jaar later volgde een Avondmaal van Tintoretto te Venetië, een dramatisch-oratorische voorstelling, welke be wijst dat Italië het land van de opera zou worden. Het Evangelieverhaal vervolgend toonde dr. van der Boom voorstellingen van Geth- sémané door Mantegna, de Gevangenneming met de Judaskus van Giotto prachtig zoo als de Godmensch hier de ziel doorpeilt van den verrader en van de Kruisdraging, een vroeg werk van Simone Martini uit Siena. Als inleiding van het groote drama op Goe den Vrijdag las spreker een bladzijde voor uit het treurspel „Christus Patiens" van Hugo de Groot, dat wij dank zij de kundige vertaling van onzen stadgenoot dr. Jos. Van- dervelden thans opnieuw bezitten. Een werk van grootsche opvattingen, waarin echter ook iets van een tooneelmatig illusionisme blijft, biedt de Krujsweg van Andrea Mantegna uit de tweede helft van de 15de eeuw. Spreker eindigde met de Graflegging van den Venetiaanschen meester Giovanni Bel- Links at W. B. Peeters, leider van den dienst „Vreugde en Arbeid" met de tallooze zwemstertjes en zwemmers van het afzwemfeest, dat een uitstekend verloop had, dank zij de goede leiding. „Zondagmiddag was ik op liet zwem feest in liet Sportfondsenbad en het was er zoo gC7A.'llig. dat ik vragen wil of het mogelijk ls, dat mijn vijf kinderen bene den veertien jaar bij „Vreugde en Ar beid" op zwemles kunnen komen". Deze vraag kwam Maandagmorgen op het kantoor van het ederiandseh Ar beidsfront op den Kruisweg binnen en het antwoord was „Stuurt de kinderen gerust op Dinsdagavond naar het Sj>ort- fondsenbad". Er blijkt dus wel, dat het afzwemfeest een succes-is geworden voor de gemeenschap „Vreugde en Arbeid". Daarin had in het bijzonder de leider van dezen dienst, de heer W, B. Peeters, die den laatsten tijd op Dinsdag regelmatig aanwezig' is, een be langrijk aandeel. Het gebeurt op het oógen- blik veel, dat de moeders met hun kinderen geen raad weten en ze op straat sturen. Het kan gebeuren, dat er kattekwaad uitgehaald wordt. Sturen de ouders hun meisjes en jon gens naar het zwembad, dan kunnen zij er verzekerd' van zijn, dat zij onder goede lei ding staan. Aan hun lichaamsontwikkeling wordt aandacht besteed, zoodat het nuttige met het aangename vereenigd wordt. Het eerste afzwemfeest ligt nu achter den rug. doch dat beteekent niet, dat de taak van den hoer Peeters afgeloopen is. Er zullen weer andere kinderen komen, die zwem men willen leeren. maar de „gediplomeer den" van Zondag worden niet los gelaten. Zij kunnen leeren schoonspringen en hun zwemslagen zullen verbeterd worden. Als binnenkort weer zwemfeesten georganiseerd worden, dan kunnen deze meisjes en jon gens aan wedstrijden deelnemen. Bij de lessen verleenen mejuffrouw Bekker, en de heer De Graaf, beiden verbonden aan het Sportfondsenbad hun medewerking. Dat geschiedde ook Zondag bij het zwem feest en zij vormden de examencommissie. Verdere plannen voor de jeugd. Dan heeft „Vreugde en Arbeid" plannen voor de toekomst. De jeugd zal in de gele genheid zijn, cursus te volgen in knutselen en verder zal getracht worden belangstel ling te wekken voor den zang. Het knutse len zal binnenkort beginnen en voorloopig in schoolgebouwen in het Noorden en Oos ten der stad. „Vreugde en Arbeid" zal zich in verbinding stellen met gediplomeerde leerkrachten, met verzoek de cursussen te leiden. Voor de jongens vermeldt het pro gramma het maken van houten speelgoed enz., waarvan dezer dagen voorbeelden ge- etaleerd zullen worden in het gebouw van het Gasbedrijf aan de Kruisstraat. De meis jes zullen leeren welke nuttige voorwerpen gemaakt kunnen worden uit oude stoffen, zooals b.v. pantoffeltjes, en taschjes. Men ziet dus ook hier, dat het nuttige met het aangename vereenigd wordt en tevens wordt een sfeer van gemeenschapsgedachte bijgebracht. Voor jong en oud zal er in de zomermaan den gelegenheid bestaan, zich aan athletiek te wijden, waaraan een opleiding voor het H. L. O. (harmonische lichaamsontwikke ling) verbonden is. Een tennisclub is in voorbereiding, welke spoedig onder leiding van een oefenmeester kan beginnen. Dan zijn er plannen, in het najaar cursussen Fransch, Duitsch en Engelsch te organisee- ren enz. AGENDA DINSDAG 4 APRIL Stadsschouwburg: „Ik hou van vier vrouwen", 7.15 u. Rembrandt „Gabriele Dambrone" (18 j.), 2.30, 6 en 8.15 u. Palace; „Liefdescomedie" (18 j.) 2 en 8 uur. Luxor: „Familieschandaal" (18 j.) 2.30 en 8 u. Frans Hals: „Drie weken huisknecht" (alle leeft.) 2.30 en 7.30 u. Moviac: „Piraten" (14 j.) 2.30 en 8 uur. HEEMSTEDE: Gebouw N. P. B., Postlaan film „Perpetuum Mobile", 7.30 uur. WOENSDAG 5 APRIL Rest. Brinkmann: lezing Piet Nieuwdorp, over Ital. schilder kunst, 7.30 u. Gebouw H.K.B.: „Lenteklanken" 6.45 u. Bioscopen: zie Dinsdag (Luxor 1.30 en 3.15 uur jeugdprogramma). Gem. Concertge bouw: kindervoorstelling „Sjors en zijn mak kers", 2.30 uur. Hoofdredacteur: F. C. Derks, Haarlem, Chef van Dienst en Binnenland. S. R. Kuiper, Haarlem Sport en Stad: A. Overmeer, H'stede. Buiten land: J. c. van der Laag, H'stede. Nieuws en reportage voor Velsen en omgeving: J. J. E. van Baarsel. Santpoort. Advertenties; W. van Om- Sien, Heemstede. (Foto Peperkamp) Het blijkt dus, dat de Gemeenschap Vreugde en Arbeid in Haarlem onder lei ding van den heer Peeters niet stil zit. Be halve deze plannen hebben het Paaschfeest voor kinderen, wier vader in het buiten land werkt en een Schouwburgavond op 13 April waaraan medewerking verleenen John Kristel met zijn orkest en Etty Orally (zang) de aandacht van den dienst. De kaarten voor dit concert z\jn bijna uitver kocht. OOSTLAND ROEPT De Germanen zijn een boerenvolk en hierin school immer hun kracht. Door gebrek aan ruimte moesten velen den grond ontrouw worden. In het Oosten is thans echter weer ruimte in overvloed. Ruimte voor Germaansche boeren. Jon gens en meisjes van 14 tot 16 jaar kun nen zich thans weer aanmelden om op geleid te worden tot boer en boerin. Aar zelt niet langer, wordt Weerboer in het Oosten, door je aan te melden bij den Germaanschen Landdienst, Koningslaan 9, Utrecht. Kinderfeest Ned. Volksdienst. Opvoering van „Sjors van de Rebellenclub". Een vroolijke stemming heerschte van morgen in het Concertgebouw, waar een feest georganiseerd was door den Ned. Volksdienst. Duizend kinderen waren uit- genoodigd het feest mee te maken en Woens dagmorgen komen er elfhonderd kinderen, waarvan honderd vijftig uit Bloemendaal. Van Meurs Variété verzorgde de kinder voorstelling „Sjors van de Rebellenclub". Deze Sjors is een bekende figuur in de kin derwereld geworden en te begrijpen is het, dat de jeugd meeleefde met de kwajongens streken van Sjors en zijn makkers. De veld wachter had een belangrijke taak te vervul len, om de dorpsgenooten in bedwang te houden. De medewerkenden, waaronder verscheidene meisjes en jongens uit Amster dam, zorgden voor een vlotte voorstelling en de bezoekers waren voldaan over het gebodene. In de pauze werden de kinderen getrak teerd op ijs en gebak, een tractatie, welke zij op hoogen prijs stelden. Voor belangstellenden deelen we nog mede, dat het tooneelgezelschap voor eigen rekening Woensdagmiddag in het Concert gebouw een voorstelling geeft van „Sjors van de Rebellenclub". SCHRIJFMACHINE GESTOLEN. Onbekenden hebben zich via het dak toe gang verschaft tot een kantoor aan de Pres. Steijnstraat en stalen een schrijfmachine, be nevens een regenjas. Door het raam zijn ze weer naar buiten gegaan. lini en wees er tenslotte op hoe voor deze f kunstenaars de hun gestelde „opgave" nooit een belemmering, doch de natuurlijkste zaak t ter wereld is geweest. Hun werken, aldus r dr. van der Boom, treffen ons door die zachte onverbiddelijkheid en dat groote vertrouwen p in krachten en in bezonnenheid, die ook bui ten hun werk in het leven zelf te vinden varen en waardoor dit deel had aan alge- J meene erkenningen. De heer E. L. Brouwer wordt 90 jaar. Vrijdag a.s. wordt de heer E. L. Brouwer, t die vele jaren in Haarlem bij het onderwijs werkzaam is geweest, negentig jaar. E De heer Brouwer van die in Medemblik, waar (cuche archief) hif bleef tot 1892 Van 1892 tot 1921 stond hij aan het hoofd van verschillende onderwijsinrichtingen in Haarlem; eerst van de pas opgerichte tweede opleidingsschool voor jongens aan de Nassau- laan, vervolgens van die voor meisjes aan de Prins Hendrikstraat en tenslotte van de nieu we school voor M.U.L.O. aan de Jacobstraat, die hij tot grooten bloei wist te brengen. In 1921 verliet hij het onderwijs met pensioen. De heer Brouwer, die een onderwijskracht van den eersten rang was, genoot in Haarlem de reputatie van groote bekwaamheid. Hij woont thans in Laren en mag zich nog steeds in een uitstekende gezondheid verheugen. Burgerlijke Stand. HAARLEM 4 April 1844. BEVALLEN: 1 April, J. M. C. P. de Ruig—Hop- 1 penbrouwer, z.; 3 April, J. WesseliusBijster, d.; T. Blom—Metz, 2.; M. E. C. Janssen—Verhoeven, z.; R. BuijsSchol te, d.; D. Westra—Volland, z C. M. PodtSchaap, z.: M. Boutellier—van Dee, 1 z.; 4 April, J. C. Thepen—Bruggink, z.; G. A. RoremanJol, z.; W. A. Stekelenburg—Vinke- stein, z.; W. BestemanBakker, d. 1 OVERLEDEN: 31 Mrt, M. F. de Winter—Tax, 63 j., Hazepaterslaan; E. Siebolde Vries, 68 j., Spruit en Boschstraat; 1 April, D. Kruijd. 90 j., Frans Halsstraat; A. M. C. Sinnecker—Mulder, 81 j., Hoofmanstraat; F. J. Teeuwen, 66 j., Spaar- ne; 2 April, E. M. van Dansik—Scheffer, 93 j., Hertzogstraat; H C. van Rijn, 67 j., Groot Hei- i ligland; H A. Stevens—Folkeringa, 78 j., Tesla- straat; J. P. Faber. 79 j.. Rollandstraat; H. J. J. Wehnes, 58 j., Badelochstraat; J. de Ruijter, 55 j., Ostadestraat; 3 April, W. W., 8 d., z. v. W. J. I B. Philipse, Voorzorgstraat; H. F. v. d. Berg, 71 1 j., Paul Kiugerstraat; A. Wildschut, 71 j.. Wes- terhoutpaik; C. J. M. Hoeker—Hoogesteyn, 56 j.. f| Kamperlaan. ft' RADIO-PROGRAMMA k WOENSDAG S APRIL 1944. HILVERSUM I, 414.4 M. 6.45 Lichte ochtendkost. 7.00 BNO Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.15 Lichte ochtendkost. 7.40 j Sportnieuws. 7.50 Progr. overzicht. 8.00 BNO 1 Neiuws. 8.15 Discovaria. (Van 8.45—8.50 Voor de huisvrouw). 9.00 Operette-varia. 9.45 Godsd. uitz. 10.00 Zonnige klanken uit Italië. 10.45 De huis- vrouw en de vroolijkheid. 11.00 Salonorkest. 11.30 Pianovoordracht. 12.00 Almanak. 12.15 Salon- p orkest. 12.45 BNO Nieuws. 13.00 Land en volk brengt,13.10 Hongaarsch orkest Bandi Balogh. 13.45 Voor 'de jeugd. 14.00 Zang, piano en Amster. damsch Kamermuziekgezelschap. 15.00 Godsd. p Uitz. 15.15 Halfweg. 16.45 BNO Nieuws. 17.00 Voor jongemenschen. 18.00 BNO Brabantsch praatje. 18.05 Orkest Gerard van. Krevelen en solist. 18.45 Tien minuten in de wereld van den arbeid. 18.55 p Spiegel van den dag. 19.00 BNO Nieuws en eet. beschouwing. Van 21.15 af alleen voor de Radio- j Centrales. 19.15 Omroep Symphonie Orkest en soliste. 19.45 De familie Speelman. 20.15 Omroep Symphonie Orkest en solist. 21.00 Uit 't jonge hart. 22.00 BNO Nieuws- en cult, berichten. 22.15 —24.00 Van de f*ne melodie in de andere. Verduisteren: van 8.30 tot 7.00 uur Z« Um» UA?"' Hjlj 2egl hef Heertje 0« Uetr i Cfwceladt- Bitmit/atmt'w ZONDER BON EEN TURCO-PRODUCT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsche Courant | 1944 | | pagina 2