Tü/litaL Frans Hals In BREDA „De Heme-lsche Twistappel." De St. Liduinaspelers in den Stadssehouivb urg. Dit „spel van schoof minne" door pater Jac. Schreurs werd ten tooneele gebracht ter gelegenheid van het vijJ: ep twintigjarig paro- chiefeest der St. Liduina-kerk te Haarlem. Den schrijver, die zelf de opvoering bijwoon de, kende ik toe nu toe alleen uit eenige in menig opzicht door hun oprechtheid en op merkelijke afwezigheid van iedere problema tiek boeiende dichtbundels dramatisch werk kende ik aileen van-hooren-zeggen. In „De Hem el sc he -Twistappel' zijn duide lijk elementen van het middeleeuwsch gecsie- lijk drama, van mysterie- en mirakelspel en moraliteit verwerkt. Aan een moraliteit doet het optreden van verschillende figuren den ken, die. ook wanneer zij realistische perso nen uitbeelden, toch vaoral Jiun kracht ont- leenen aan hun zinnebeeldige beteekenis: Minne. Moenen, de minnaar, de Dood, Moeder en Vader. Schreurs doet hier dus een poging 'n nieuw geestelijk drama te scheppen, want met de bewering dat het alleen in zijn bedoeling lag een gedramatiseerd heiligenleven te geven. 520u men hem tekort doen. Hij streeft naar een nieuwen stijl, waarbij hij tracht tot een synthese "te komen van de elementen die voor ons het middeleeuwsch geestelijk drama vaak zoo treffend of minstens toch bekoorlijk maken. De traditie der oude godsdienstige spelen is bij ons afgebroken Duitschland kent ze nog in. de Oberammergauer Passiespelen en in verschillende kleinere sedert eeuwen steeds weer gespeelde stukken, waarvan er een twee tal tijdens de K rstweek in onze stad door het gezeischap „Elpore" werden opgevoerd. Wanneer ik bedoelde spelen nu met „De Hemolsche Twistappel" vergelijk, dan treft me de grootere en echtere eenvoud van de spelen van „Elpore", terwijl omgekeerd het stuk van pater Schreurs in dramatische span ning, weike het sterkst werd opgevoerd .in het derde bedrijf, het van de spelen van „Elpore" wint. Wanneer Lidewijde op haar sponde ligt in een vreeselijk lijden en zij nochtans den beker tot den bodem ledigen moet, wanneer zelfs de priester haar voor een bedriegster houdt en haar met een ongesacreerde hostie bedient, wanneer haar trouwe vader door de opgewonden menigte wordt doodgeslagen en zij, ten slotte ook door Moenen verlaten, ge heel a-ieen achterblijft, voelt de toeschouwer een oogenblik "die beklemming die alleen groote dramatische kunst in staat is te weeg te brengen. Wat dramatische werking betreft, leek mij het tweede bedrijf het zwakst. Maar dit kan gedeeltelijk ook aan de spelleiding gelegen hebben, die overiger*s lof verdient voor de dikwijls zeer gelukkige tooneeltechnische op lossingen die voor verschillende moeilijkheden gevonden waren. Deze zijn uitsluitend de regie als verdienste aan te rekenen want de schrijver geeft nauwkeurige aanwijzingen. Van de spelers aizonderlijk wil ik noemen Lidewijde van Neït van Brugge, een rol d'ie ver boven de andere uitkwam uitstekend van dictie, sober en stijlvol van gebaar. Guus Boersma gaf een feilen Moenen echt diabo lisch in zijn. woede -en spot. De Moeder van mevr. Ans Swart was van een goede strakke typeering, de Vader nad naast goede ©ogen blikken ook zwakkere momenten, hetgeen waarschijnlijk voor een deel te wijten- is aa het nog niet steeds voldoende kennen van zijn rol. v De scène met de vriendinnen had ik mij foe- wogener, levendiger gedacht dit had m.i. zeker gekund /.ordei; den strakken stijl prijs te geven. Het werd nu wat «stijf en gekunsteld Hetzelfde geldt, zij hef. in mindere mate, van het tooneei waarin het volk opdringt en Lide- wijdek vader doodgeslagen wordt. De décors van Jan Kraakman verdienen al len lof. Hij gaf de voorkeur aan een realis tische opvatting, terwijl mij ook in verband met den vaak symbolisch aandoenden aard van het spel een minder gederailleerde, uit- sluitend op sfeerscheppen gerichte omgeving liever geweest zou zijn.. Maar dit is een per soonlijke meening die aan de waarde van Kraakmans werk niets afdoet. De omlijsting van zang en muziek onder leiding van P. Q. Wolff en Jan Nibbering was uitstekend verzorgd en droeg er veel toe bij de zaal in een passende stemming te brengen. B. VEURMAN. HANDEL IN TEXTIEL KAARTEN De economische rechter veroordeelde den Haarlemmer H Renkema tot f 75.- boete subs. 20 dagen wegens het ongeoorloofd voorhanden hebben van texlielkaarten. De Haarlemmer G. van Royen kreeg f 15.- subs. .9 dagen we gens het verkoopen van textielkaarten. Een basis voor zijn toekomst. Hg wist met zich zelf geen raad. Wat. moest hg worden? Wat zou het beste voor zgn toekomst zijn? Wel. hg meldde zich als vrij williger voor de Waffen H. Nu was zijn toekomst verzekerd. Doe als hij en meldt U voor één der keuringen, die iedere maand plaatsvinden en in de dagbladen bekend worden ge maakt. U krijgt daar alle in lichtingen. NAAM ADRES WOONPLAATS verzoekt toezending eeDer brochure over de Watïen ff. Uitknippen en inzenden aan Ertstz-Lommando NiederlaDde. Korte Vijverberg 5, Den Haag. Verduisteren: van 21.15 tot 5.45 uur Hoofdredacteur- F. C. Derks, Haarlem, Chef vat Dienst en Binnenland. S. R. Kuiper, Haarlem Sport en Stad: A. Overmeer, H'stede. Buiten land: J. C. van der Laag, H'stede. Nieuws en reportage voor Velsen en omgeving: J. J. E. var. Baarsel, Santpoort. Advertenties: W. v^n Om men. Heemstede. "O,JA....DE KAAS IS OPEN STRAKS KOMT VADER THUIS OM TE ETEN," 2EC,T MOEDER^5<a^ "WIEPEN WI NC,, i r TOEGAAN JULLIE EENS ^AUWEVENTJESj.. \N\ AJ^J-.NATUURL'JK NAAR SI MO/1 DE WIT.WANT... WAT IS2E DAADALTUD lekker!" VIJFTIG JAAR GETROUWD. Op 22 Mei zal het vijftig jaar geleden zijn, dat de heer Jan van Buuren in het huwelijk trad met Anna Maria Gilein. Het gouden echtpaar woont Midden-Tuindorp laan 16 en de buurtvereeniging heeft er een fraaie eerepoort opgericht. De hruid. is 77 en de bruidegom 76 jaar. Het echtpaar heeft zes kinderen en zeven-en-twintig kleinkin deren. POLITIE VOETBAL. Gisteren speelde het elftal van de Haar- lemsche Politiesportvereeniging een vriend schappelijke wedstrijd tegen Ons Genoegen. De politiemannen wisten hun veldmeerder- heid niet in doelpunten om te zetten en ver loren dezen wedstrijd met 1-2, nadat -de stand bij rust 0-1 was. Woensdagmiddag 17 Mei wordt op het ge meentelijk sportterrein aan den Schalkwijker- weg wederom een vriendschappelijke wed strijd gespeeld. Gemeentelijke klompendistributie. Aflevering slechts toegestaan op door den t gem. dienst voor Sociale Zaken verstrekte bonnen. Teneinde te bereiken, dat de thans be schikbare klompen ook werkelijk te recht komen hij degenen, die dit houten schoeisel dringend noodlg hebben, heeft de burgemeester van Haarlem een ver ordening uitgevaardigd, waarbij de af levering van klompen door den klein handel geregeld wordt. Uit de verordening, die morgen, Vrijdag in werking treedt, blijkt dat k leinhandela- ren in klompen deze slechts mogen afleve ren aan degenen, die in het bezit zijn van een bon, afgegeven door den Gemeente lij ken Dienst voor Socialie Zaken. De klein handelaren zijn verplicht den afnemers, ook indien hij niet tot hun vaste klanten be hoort, de op den bon vermelde klompen te leveren. Om controle mogelijk te maken op de juiste uitvoering van de verordening zijn alle kleinhandelaren in klompen verplicht, zich binnen drie dagen schriftelijk aan te melden bij den Gem. Dienst voor Sociale Zaken te Haarlem. Zij moeten tevens op gave doen van hun voorraad en van het in de jaren 1938, 1939 en 1940 van hun leve ranciers betrokken aantal paren klompen. Ook moet elke partij, welke zij-thans ont vangen. worden opgegbven. Zij zijn voorts verplicht, contrale van hun voorraad klom pen door den Gem. Dienst van Sociale Za ken toe te laten en inzage te verleenen van de op hun klompen handel betrekking heb bende boekhouding. p Overtreding van de voorschriften van deze verordening is strafbaar gesteld vol gens de bepalingen van het Economisch Sanctiebesluit. TERAARDEBSTELL1NG E. JANSEN Onder vele blijken van deelneming is Woensdagmiddag op de algemeene begraaf plaats aan de Kleverlaan ter aarde llesteld het stoffelijk overschot van wijlen den heer E. Jansen, penningmeester van de muziek- vereeniging „Harmonie Crescendo", die Za terdag tijdens zijn werkzaamheden op de Centrale Werkplaats op zoo'n droeve wijze om het leven was gekomen. Bij de Werk plaats was bij het passeeren van den stoet een groot deel van het personeel opgesteld en op de begraafplaats volgden de directeur de heer H. W. Hofmeester, bestuursleden en leden met het omfloerste vaandel den rouw- wagen. In de aula hebben de heeren H. van der Veen, afdeelingrehef, G. Koot, werkzaam op dezelfde afdeeling als de overledene en L. A. van der Meulen, als vertegenwoordiger van het geheele personeel een afscheids groet gebracht en herinnerd aan het werk zame leven van den heer Jansen, die bij al len zoo gezien was. De heer J. C. Tuyn sprak als voorzitter van de Harmonie „Crescendo" woorden van dank voor de wijze, waarop de overledene de vereeniging prijkt grootsch en weel derig uitgevoerd de r.nke toreo der Liere-Vrouwe- kerk, e; m boot re* eeowenondt tradities. Ook ons rsderlandschc bakje troost UI ten tra ditie en... teint kis kan nen we die zelfs nn net trouw blijven, dank zij gesteund heeft, o.a. in zijn functie van pen ningmeester en als de organisator van de afdeeling hoornblazers en pijpers. De heer P. Schipper en een neef spraken als familieleden, waarna dr. E. Erauien. predi kant bij de Ned. Herv. Gemeente zich met woorden van troost tot de nabestaanden richtte. Nadat op het orgel was gespeeld Gezang 300 (melodie Adriaan Engels) „Wat de toe komst brengen moge", werd onder het spe len van het Largo van Handel de baar graf waarts gedragen. Ds. D. DRIJVER MET EMERITAAT Naar wij vernemen.is as. D. Drijver, pred. bij de Ev. Luth. gemeente te 's Gravenhage voorheen alhier,voornemens eerlang met emeritaat te gaan. RADSO.PROGRAMMA VRIJDAG 12 MET 1.944. HILVERSUM I, 414.4 M. 6.45 Gram.muz, 7.00 BNO Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.15 Gram.muz. 7.40 Sportnieuws. 7.50 Progr.overz. 8.00 BNO Nieuws. 8.15 Ochtend concert. (Van 8.45—8.50 voor de Huisvrouw). 9.00 Suiteconcert'. 9.45 Gcdsd. uitz. 10.15 Ork. Francis Keth. 11.00 Voor de peuters. 11.30 Zang en piano. 12.00 Almanak. 12.1.3 Nederlandsen programma. '2.45 BNO Nieuws. 13.00 Nieuws voor boer en tuinder. 13.05 De Meiodisten en solist. 13.45 Vooi rle vrouw. 15.00 Godsd. uitz. 15.30 Zang en piano 16.00 Blijde lente in Blijdorp. 16.15 Gram.miy;. 16.45 BNO Nieuws. 17.00 Die schone Galathée. operette van von Suppé. 18.00 Op den uitkijk. 18.10 Groninger Orkest Vereeniging. 18.45 Wat doet de directie van den Landbouw. 18.55 Spiegel van den dag. 19.00 BNO Nieuws en act. besch. 19.1-5 De film band rolt. 19.45 De sociale voorman. 20.00 Van allemans gading. 22.00 3NO Nieuws- en cult, ber. Van 22.15 af alleen voor de Radio-Centrales 22.15 Spaansche zahg. 22.30 Verliefde orkesten. 23.3024.00 Zigeunerork. Magvari Jmre HILVERSUM II, 301.5 M. 17.00 Orgelspel. 17.30 Soldatenfunk ..Nord-West" 18.30 Dansork. Dj,ck Willebrandis. 19.oo BNO Nieuws en act. besch. 19.15 Voor de jeugd. 19.20 rtaliaansch operaconcert. 20.15 Duitsche taalcur sus. 20.30 Melodieën van het N.-A.F. 20.45 9de symphonie van Bruckne 21.45 Avondwijding. 22.00 BNO Nieuws- en cult. ber. 22.15 Zie progr. H'sum I. 22.S0 De stein van het Rijk. LevQn en Merk van den Haarlemschen grootmeester, uitvoerig te boek gesteld door G. D. Gratama. Frans Hals behoort tot de schilders die de genade van het kunstenaarschap in ruime mate bij hun geboorte van de natuur ontvangen hebben. Met zijn su- bliemen, sterken geest en zijn onver- woestbaren werklust heeft hij een kunst in het leven geroepen, die door haar zinrijken inhoud en door de machtige toets, waarmede die inhoud vertolkt is, het oog en het hart van de geheele be schaaf de menschheid aan zich gebon den heeft. Frans Hals is een schilder geweest in de zuivere beteekenis van het woord, zijn kunst is een kunst van kleur, toon en licht. Het bock dat onlangs over den Haarlem-! schen grootmeester verschenen is, vestigt op- nieuw de algemeene aandacht op zijn figuur en geeft orfs een frisschen kijk op zijn leven en zijn werk. De samensteller en schrijver van dit boek. de heer G. D. Gratama, die i reeds meer dan dertig jaar directeur van het Frans Hals Museum is, beschikte door de uit-! gebreide kennis, die hij tijdens zijn directeur-! schap over den meester en diens tijdgenooten vergaard heeft en door zijn onderzoekingen in het gemeente-archief over een aantal gege vens, die weinig of niet bekend \yaren en die veel bijdragen tot de aantrekkelijkheid van deze uitnemend verzorgde uitgave. Zoo kan men o.m. lezen, dat Frans Hals een zoon en een dochter meer had, dan men tot nog toe meende. Ook heeft men in het doodenregister van dl St. Bavo de volgende aanteekening gevonden: „Een oipeninck in de Groote Kerck voor Mr. l'rans hals opt Coir no. 564.." waaruit blijkt, dat hij niet van de armen is ter aarde besteld, zooals vroeger ten onrechte werd aangenomen. Belangrijk is vooral ook het feit, dat Frans Hais en nog eenige andere bekende meesters, zooals de heer Gratama mededeelt, de over heid van advies dienden in zake kunstkoopers en winkeliers, die door onkunde of gierigheid kunstwerken twee of driemaal zoo duur ver kochten. waardoor bij velen de kunstliefde gebluscht .werd, die zich dan behielpen met „vodderiën", welke op de jaarmarkten te koop waren. Hieruit kan men vaststellen, dat ook de gouden eeuw haar kladschilders- en ver vaardigers van prullen had en dat ook deze heeren destijds door de kunstenaars aan de kaak werden gesteld. Dat was in 1642 en thans ruim drie honderd jaar later nu de maatschappij overstroomd wordt door klad schilderijen en wanproducten, heeft de over heid, geadviseerd door onze kunstenaars, nog rnaals den. strijd aangebonden tegen de ver vaardigers en verkoopers van dezen Waarde- loozen rommel.S£oo beschouwd is Gratama's boek ook actueel! Bovendien wordt de waarde van het geheel niet weinig verhoogd door de ruim honderd veertig afbeeldingen, voor 't meeiendeei weer gaven, naar 's meesters werken, benevens re producties naar schilderijen van andere vak- genooten, een paar kijkjes op't museumge bouw, eenige afdrukken van documenten, die op 't werk van Hals betrekking hebben, als mede diens handteekening. Men zal zich dus wel kunnen voorstellen, dat het boek voor den kunstzinnigen lezer en in 't bijzonder voor de Haarlemmers interessante lectuur oplevert. Hoe belangwek kend echter de mededeelingen over het leven van onzen beroemden stadgenoot ook mogen zijn, in de eerste plaats wordt men toch ge boeid door de beschouwing van 's kunstenaars oeuvre, te meer omdat deze beschouwing ge geven wordt door een deskundige, die histo ricus en schilder is. Gratama laat ons het werk van Frans Hals als 't ware zien door het oog van een schilder en hierdoor heeft het boek een eigen cachet. Telkens voelt men, dat er een vakman aan het woord is, die uit eigen ervaring weet, wat het portretteeren van den schilder vergt: „Schilderen", aldus Gratama, „is weten wat men niet schilderen moet. Uit de talrijke de tails in een menschengezicht, moet de kun stenaar die trekken naar voren halen, welke het meest karakteristiek zijn voor een gelaat. Eerst na zorgvuldig analyseeren en vervol gens na behoedzaam synthetiseeren, weet hij wat niet en wat wel moet worden gegeven. Dit kon Hals verrassend goed." Eenige regels verder vervolgt de schrijver: „Dit bewijzen zijn genrestukken, welke als impressies, van het oog in de hand, aan het wachtende doek werden toevertrouwd." In 't bijzonder heeft Gratama hierbij ge dacht aan de expressief geschilderde volks typen, die hij juweelen van vrije schilder kunst noemt, zooals de visschersknapen en meisjes, d«» rommelpot-, fluit- en luitspelers, de strandjutters, heksen, zuipers en vechters bazen. Ais er één het bonte volksleven in heel zijn ongekunstelde schoonheid omvat heeft, dan is het Frans Hals geweest Met geestdrift weidt Gratama uit over zijn kinderportretten „Prachtige „instantané's heeft hij gemaakt van zingende, fluitende en lachende kinderen, waarschijnlijk voor 't meerendeel zijn eigen spruiten." De lach van de kinderen en mensehen, die Frans Hals geschilderd heeft, kreeg een wc- reldreputatie, zooals men ziet aan zijn dui zenden malen gereproduceerde lachende cava liers, luitspelers, vroolijke drinkers en niet in 't minst aan dien raadselaehtigen glimlach van de bohemienne en aan dhn feilen schater van Malle Babbe, de heks van Haarlem. Zooals men weet, heeft Frans Hals niet alleen volkstypen geportretteerd, maar was hij ook een schilder van aristocraten, van deftige magistraten, beroemde geleerden en kunstenaars en voor ons Haarlemmers, zijn de regenten- en schutterstukken overbekend. Er is in Gratama's beschouwing een zekere climax, dezelfde climax, die in het kunste naarsleven van den grootmeester geweest is. Aan het slot zegt de schrijver: „Onovertrof fen als vertolker van het bruisende, vlietende leven slaat Frans Hals nog steeds bovenaan in de rij der rasschilders, wier leven schilde ren en wier schilderen leven is." In zijn inleiding brengt Grate^na dank aan mej. C. A. van Hees, assistente »an het Frans Hals Museum, die hem bij de samenstelling der uitgave behulpzaam is geweest. Van het boek, dat uitgegeven is door de N.V. Uitgevers Maatschappij „Ocea.nus" te 's-Gravenhage, zal 'binnenkort een tweede druk verschijnen. JAN D. VOSKUIL. zei ds fotograaf Daarover is ieder 't eensMort la is bijna echte thee. Heerlijk geu rend en met dat typisebe thee- aroma, waardoor je echt opknapt van zoo'n ouderwetsch kopje. 10 tabletten 12f, cent.. THEETABLETTEN mei den echten theesmaak kt tfiifS 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlemsche Courant | 1944 | | pagina 2