f De Eenzame. 4e Jaargang. Maandag 25 April 1887. No. 11(16. ABONNEMENTSPRIJS: Versebijnt Dagelijks uitgenomen Zen- on sipaeene Feestdagea. ADVERTENTIN AlüEMEEiV OVERZICHT. FEUILLETON. HANS HOPFEN. Stadsnieuws. foor Haarlem per maand40 CenU. frsnso door geheel het Rijk p. maand 55 Sifzonderlijke Nommere 5 Brieven, gelden, advertentiën enz. franco te adresseeren aan bet Bureau, Kleine Houtstraat No. 9. Hoofdagenten voor het BuittnlandCompttgni» Qinêrale de Oubliette Etrangère 8L. DAVBE Co., JOH. F. JONES, Suer., Parijs, 31bix Faubourg Montmartre. van 15 regel» 25 Cent; iedere regel meer 6 cent». Groote letters naar Plaatsruimte. Advertentiën worden aangenomen tot 's middags 12 MUSEUMS EN ANDERE BEZIENSWAARDIGHEDEN VAN HAARLEM. Kolomaal museum van hei Paviljoen. Ingang aan de Dreefzgüe 2a deur. Geopend dagelyk» van 10 tot 4 uur. loogang 25 cent# per persoon. l)onatours en leden der Nedorlandacbe Maataohappg ter bevordering vau Nijverheid hebbes '.rtoon van diploma vrjjea toegang, donateurs met geselschap, leden met I dame. Mui sum van kunstnijverheid op hat Paviljoen. Ingang l'routzyde van liet Paviljoon op liet terras. Geop, dag. v 104 uur. Toegang 25 ot. p. persoon. Donateurs tl) dender Nederlandsohe Maatschappij ter bovordering vaa Nijverheid hebben op vortoon van diploma vrijen toegang, donateurs met gcioischap, leden met 1 dame. Bisschoppelijk museum voor kerkelijke oudheid, knust eu geschiedenis, vooral na Nederland en raear bqeonder van het Haarlomsche Bisdom, Kruisweg No. 59. Geopend dagelijks, uitgenomen Zaterdag, Zon- en Feestdagen, van 105 uur. Toegang 25 cents per persoon. Doorloopondo toegangskaarten voor een geheel ja*f I gulden. Museum der stad Haarlem op hst Raadhuis. Geopend van 15 April tot 14 October alle werkdagen van 10 4 uur, vaa 15 October tot 14 April op die dagen van 108 uur tegen betaling van 25 cents per persoon, alleen of sndaeen kosteloos vaa 124 uur, de overige Christelijke feestdagen tegea betaling van 25 cents per poraoon. Kinderen beneden de 8 jp.ran worden in het geheel niet toegelatenkindoren van 8 tot 14 jaren niet dan onder behoorlijk geleid», vlsrs museum in da Damstraat. Geopend dagelijks uitgenomen Zaterdag, Zon- en Feestdagen van 11—8 nor. Toyltrs bibliotheek. Geopend Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Zaterdag van 1—4 uur. Stadsbibliotheek Prinsenhof. Geopeah «nsdag «b Zaterdag "an S4 nur. OrgeDlatpsiiuo in ie Groots Kerk. Dinsdag van i2 en Donderdag van 98 nnr. Toegang (dsnr Ondegroenmarkt) vr§. Het Engelsche Lagerhuis heeft, na een tweedaagsch debat, bij tweede lezing de Iersche agrarische wet aangenomen. In den loop der beraad slaging verklaarde Salisbury, dat de regeering de landbill en de d wang- wet als zusters beschouwt, en dat zij het als een votum van wantrou wen beschouwen zou, wanneer deze wet niet werd aangenomen. Uit Berlijn wordt gemeld dat het incident-Pagny aldaar als van belang ontbloot wordt beschouwd. Men is zeer verrast door de gisting welke te Parijs heerscht. De bladen deelen de tijding zonder commenta ren mede. Alleen het Berl. Tageblatt voegt erbij dat het een dwaasheid zou zijn om naar aanleiding van dit voorval, van ezn casus bellitespreken. Uit Berlijn wordt van andere zijde gemeld dat de arrestatie van Schnabele op last van den rechter van instructie heeft plaats gehad en in verhand staat met hoogver raad in Elzas-Lotharingen. Bij de voortgezette discussie over de kerkelijk-politieke wet in het Huis van afgevaardigden ver geleek Bismarck o. a. den tegen- woordigen vrede met de Kerk bij dien, in 1871 tusscben Frankrijk en Duitschland gesloten. Noch de ééne, noch de andere vrede is voor de eeuwigheid gemaakt. Hadden wij zoo ging Bismarck met eene eenigs- zins in het oog loopende wending voort met den vrede van Frank rijk aan de wereld de zekerheid willen geven, dat hij de eeuwige zou ziju, dan zouden wij hem stel lig niet hebben kunnen sluiten, en zouden wij heden nog te Versailles 50) ACHTSTE HOOFDSTUK. Zoo werd het dag. Van Koert Kasper Fabiaan was nog geen spoor ontdekt. Zijn zoon was naar de naastbijzijnde stad gereden en had den dokter gehaald. Deze verwon derde zich er over, wat overspan ning en opgewondenheid van de an ders zoo flinke, kleine vrouw had den gemaakt. Zij verlangde naar een geestelijke. Angst en schrik maakten zich van het geheele gezin meester. Clemen tine wankelde het huis rond als eene bannelinge, als het arme dier, dat schuldeloos met alle zonden moeten staan, daar het niet moge lijk is met eene zoo oorlogszuchtige natie als de Fransche, die ons in deze eeuw reeds driemaal overval len heeft, op den duur in vrede te leven. Betreffende de geheimzinnige ar restatie van den Franschen com missaris Schnabele wordt nog mede gedeeld, dat deze geschiedde door twee als veekoopers verkleede Ber lijnsche agenten. Het bevel tot aanhouding gaat uit van het parket te Metz, ter uit voering van instructies uit Straats burg. Schnabele is in de gevangenis te Metz gebracht, zonder dat men er te dier stede iets van heeft gemerkt. De procureur der republiek te Nancy is naar Pagny gegaan om een onderzoek in te stellen. Volgens de Metzer Zeitung is Schnabele op aanwijzing van Gautsch gearresteerd. Deze persoon is com missaris van politie te Ars a/d Moezel en een Elzasser van geboorte. De zegelbewaarder van het Kabinet heeft na eene conferentie met Goblst en Flourens den procu reur-generaal en dien der Repu bliek te Nancy aangeschreven om naar Pagny te gaan, vanwaar zij een gedetailleerd verslag over het incident-Schnabele moeten zenden. Schnerb, prefekt vanMeurthe- et-Moselle, is naar Parijs geroepen, waar hij na aankomst een uur lang met den president van den raad, den directeur der veiligheidspolitie Levaillant en met den chef van het Kabinet Robert heeft geconfereerd. Vervolgens heeft hij een langdurig onderhoud gehad in het ministerie van Buitenlandsche Zakenmet Flourens. Op een gehouden receptie van wordt beladen, om voor de anderen geofferd te worden. Toen hare moeder haar buiten hare kamer zond, wrong zij de han den, drukte het gelaat tegen den muur en zuchtte: Roger, mijn Roger, ik kan geen afstand van n doen! Wat moet ik beginnen? Laat in den namiddag kwam haar vader te huis. Hij was onaangenaam getroffen door de uitwerking zijner woorden en de eerste proeve om zich van de zijnen te vervreemden. Hij liet aan zijne vrouw vragen of ze hem ontvangen wilde. Daar deze niets anders verlangde trad hij weldra, uiterlijk nog ongebogen en toornig, de kamer binnen. Toen hij zijne kinderen zag, wees hij hen met eene trotsche handbe weging en zonder een woord te spreken de kamer uit. Hij keek don ker, beet zich op de onderlip en keerde die beiden den rug toe, waar op hij een stoel nam en, nog steeds de te Parijs vertoevende buitenland sche astronomen heeft men een on derhoud gevoerd over de zaak Pagny. In dezen ofiicieelen kring heeft men getracht om den ernst van dit voor val te verzwakken met te zeggen, dat de zaak heden zou opgehelderd worden.De Duitsche militaire attaché, die aan de ontvangst deelnam, was niet de laatste met de aanwezigen ge rust te stellen en te zeggen dat er zeker onhandigheid aan de eene en overdrijving aan de andere zijde was. Het rapport van den procureur der Republiek is te Parijs aangeko men. De inhoud is nog niet publiek, maar men verzekert dat het melding maakt dat de arrestatie op Franech grondgebied heeft plaats gehad. De verschillende tijdingen hebben op de Parijzer Beurs een ware pa niek teweeggebracht. De rente was bij den aanvang 3 franc gedaald. Bij het einde was zij één franc ge stegen. Volgens bericht uit Petersburg is de Keizer, die zich gereed maakte om eenige weken aldaar door te brengen, weer naar Gatschina ver trokken, tengevolge van het arres teeren van eenige personen op Pa- schen, die een nieuwen aanslag te gen hem beraamden. De Bulgaarschc regenten te Phi- lippopel hebben aldaar tal van de putaties ontvangen en vervolgens de stad verlaten. Zij zijn te Haski aan gekomen, waar zij door de menigte met gejuich werden begroet. Stoïloff maakt uit Weeuen be kend dat de onderhandelingen voor de Bulgaarsche leening kans van slagen hebben. Zoo zij echter niet gelukken, zal het regentschap, tegen wil en dank, de werken voor den spoorwegaanleg moeten doen staken. Generaal Saletta is te Massowah aangekomen en zal het bevel over de Italiaansche troepen aanvaarden. zonder een woord te spreken, bij het bed zijner vrouw ging zitten. Koert en Clementine stoaden bui ten. Zulk een wederzien gaf geen uitzicht op eenige hoop. Hij nam zijne zenuwachtige zuster bij den schouder en voerde haar weg. Meisje, zeide hij, we hebben heden bij het ongeluk in ons huis nog totaal niets gegeten. Kom en doe als ik, anders wordt gij ook nog ziek. Wat heeft vader er dan van? Clementine sprak niet. Zij ging waarheen men haar bracht. Als zij stil stond van vermoeidheid, van be klemdheid des harten, zeide Koert tot haar: Kom, ga mee. We mogen nu toch niet bij hen komen, voor ze ons laten roepen. Hier kun je veilig uitschreien! Hij bracht haar naar zijne kamer die in een nevengebouw lag. Cle mentine's kamenier, die voor hare meesteres bezorgd was, bracht haar Haarlem, 23 April. Zoonis wij in on# vorig nummer reeds korte- lijk mededeelden, heeft de kerkeraad der N. II. gemeente alhier een schrijven ontvangen van een viertal leden dier gemeente, inhoudende het ver zoek om «de reformatie hunner kerk« ter hand te nemen, opdat die kerk niet door het langer dulden eener hiërarchie op roomsche paden ge leid worde. Adressanten herinneren daarbij den herders en opzieners der gemeente aan hunne belofte, bij hunne bevestiging gedaan, en wen- schen te weten, of deze herders en opzieners zich de zaak, die zij hun voordragen, en die ook de belangen van Gods volk in andere plaatsen geldt, zullen aantrekken of haar op het ambt der geloovigen schuiven. Op dit schrijven is door den kerkeraad het volgende geantwoord: «De kerkeraad der N. II. gemeente alhier heeft uwe missive dd. 28 Maart jl. ontvangen en in zijne vergadering van 15 April de zaak, daarin voorgedragen, met den meesteu ernst overwogen, maar kan aan uw verzoek om «de reformatie uwer lcerk ter hand te nemen" niet voldoen. «Vooreerst omdat een optreden als door u van deu kerkeraad verlangd wordt, naar zijn oordeel, niet anders zou ziju dan revolutie ma ken. Dat blijkt uit de wel ietwat zonderlinge uitdrukking: «de reformatie der kerk ter hand nemen", hier toch in eene andere beteekenis gebezigd dan die van herstellen van eenen door ingeslopen misbruiken ontaarden toestand door de wettige macht. Eene reformatie gelijk door u wordt bedoeld en met die van de 16de eeuw wordt vergeleken, is niet een werk, dat men ter hand neemt«, omdat het niet een werk an menschen is. De reformatie der kerk ge schiedt door den Geest Gods, gelijk ook hare vestiging en uitbreiding het werk van dien Geest is. Wel gebruikt God daartoe den dienst van menschen, die Hij aaugort om te getuigen tegen de verbasteringen en misbruiken, die eene her vorming der kerk noodzakelijk maken, maar Hij heeft nog nooit iemand geroepen om Hem het werk uit de hand te nemen, om voor Hem te gaan doen wat Hij zelf alsnog niet doet. Eu daartoe wei-pen zij zich op, die zeggen, het werk der reformatie te zullen gaan ter hand nemen, Zij verklaren daarmede, dat het getuigen niet meer baat en zullen daarom handelend optreden. Zij gelooven niet meer in de kracht van het woord, maar gaan tot daden over, en tot daden van geweld. Dit leidt niet tot revo lutie, gelijk van iedere reformatie revolutie, d. w. z. wat eten. Eerst gebruikten ze iets zonder een woord te spreken. Later toen het donker werd haalde Koert weer wijn uit zijne veilige berg plaats. Clementine rilde toen zij de flesch maar zag. Koert wilde haar niet dwingen. Hij zeide slechts: Wat wil je dan nu uitvoeren? Sterven 1 antwoordde Cle mentine. Gekheid! riep hij. Wees maar liever blijde indien we onze moeder behouden!.... Nu, je hebt me daar wat moois aangericht. Ik? Ja, jij Tinei Jij en je heerlijke Yankee. Ik wenschte dat de duivel hem haalde. Koert, jij ook all Nu, neem't me niet kwalijk!.... We moeten zekerlijk nog dankbaar wezen voor het spektakel, dat jij beiden in ons anders zoo vreedzaam huis hebt gebracht.... Onze arme omwenteling van het bestaande, de vrucht moet wezen, maar dit is revolutie maken en moet dus ook met geen andeien naam genoemd worden. Zulk een revolutie bedoelt gij dan ook blijkbaar. Gij wilt een omverwerpen van de bestaande kerkorde en wenscht, dat de kerkeraad daartoe het initiatief zal nemen, de kerkeraad, die, alleen krachtens die orde bestaande en onder die orde rechthebbende, geroepen is om de gemeente naar die orde te vertegenwoordigen en te dienen. Tot zulk eene revolutionaire daad zult gij den ker keraad niet bereid vinden. Men heeft zeer juist opgemerkt, eu ook n zal dit niet onbekend zijn, dat geen overheden eu heerschappijen en mach ten in de kerk van Christus geduld mogen wor den; maar door zoo te handelen als door u wordt begeerd, zou juist de kerkeraad als overheid, als machthebbende, als heerschappij voerende over de gemeente optreden. Hij zou dus voor zich zei ven de regecring nemen, waarop hij de aan spraken van de hoogere besturen niet erkent. De strijd, die daardoor ontstaat, wordteen strijd, niet met geestelijke, maar met vleeschelijke wa penen. In plaats van het woord te gebruiken, zooals het bij de reformatie der kerk alleen be hoort te geschieden, plaatst men geweld. Hier» door worden dhartstochten opgezweept. Het vuur, dat ontbrandt, is een onheilig vuur en brengt eene onberekcubare schade aan. En ten slotte wordt het alleen de vraag, wie van beiden het meeste macht bezit om zijn wezenlijk of vermeend recht te handhaven. Zulk een strijd behoort in de gemeente van Christus niet thuia, Kan zij ook niet altijd vermijden, dat het zwaard tegen haar ontwake, zij moet toch het zwaard laten rusten. "Vervolgens wordt cr door u terecht op ge wezen, dat het dulden van eene hiërarchie de kerk op roomsche paden leidt, en ook om dit gevaar te vermijden, moet de kerkeraad uw ver zoek afwijzen. Dat de synodale organisatie, zoo als die thans bestaat, geheel ten onrechte eene hierarchic, met name eene roomsche hiërarchie, wordt geheeten, schijnt voor u nog betoog te behoeven. Het grootc en afdoende onderscheid tusscben beide valt echter terstond in het oog, als men er op wil letten «lo. dat bij hiërarchie noodzakelijk behoort het heerschappij voeren over het geloof, en aan onze synodale organisatie veeleer het omgekeerde moet worden verweten, nl. dat zij de lccrvrij- heid in de kerk laat bestaan en daardoor de kerkelijke leertucht ten zeerste bemoeilijkt; en "2o. dat men nog niet van bierarchie mag spreken, wanneer eene zekere kerkorde aan de kerk wordt opgelegd, zooals dat met onze syno dale organisatie het geval is geweest, maar alleen wanneer aan Jie kerk een bestuur wordt gege ven, waaraan zij in alle dingen gehoorzaam moet zijn. Eu ook hiervan vinden wij juist het tegen deel iu de aan de kerk opgelegde organisatie, zooals die thans werkt. De leden van dc ver schillende besturen worden toch op de classicale moeder! Wat moet zij lijden! Vader kan door eene beroerte getroffen worden en dat alles.... Nu, nu, schrei maar niet. Ik weet het wel, scheiden baart smart, maar men moet zich leeren schikken. Ik had ook eens iemand, waarvan ik veel hield.... 't Was wel is waar maar eene win keliersdochter, maar zij stond mij bijzonder aan.... Je weet het immers... Ik meende, dat ik zonder dat diDg niet kon leven. Ja zoo was ik toen ook te moede. En de zaak was ook reeds tamelijk ver gekomen.... veel te ver.... Ik deed reeds aanzoek bij vader.... Dank je wel. Ik moest me ook maar schikken. Heb je dat kunnen doen? vroeg Clementine en ze keek haren broeder half verachtelijk, half ver baasd aan. Ben je het te boven gekomen Je leeft maar vergenoegd van den eenen dag op den anderen. Zeg me toch eens hoe heb je dat klaar gekregen?

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1887 | | pagina 1