„se mmr Ouders en Voogden. Openbaar Debat. MeÉiimt M Zijlstraat 1, Bim-EBLUKE mm. Sociëteit—Sportterrein M PHOEMX" DINSDAG 18 MAART Willem van Zuljlen, VOORDRACHTEN. Schouwburg, Haarlem. GROOT SUCCES. GROOT SUCCES. Maandag 17 Maart 1890. Buitengewone Voorstelling, VERBECK, Magie. Spiritisme. ülagnetlsmc ilumaln. flnthflHiiff k (Machten. 8p de Bovenzaal van „de KROON". TE KAARLE51 TE HUUR, Schouwburg, Jansweg. Tooneelclub ~MULTATULI". Vrijbuiters van Mexico. $a afloop BAL. Sociëteit „DE kitOOr, Zondag 18 Maart 1890. Twssds en laatste Voorstelling HAARLEM TB MM. TE HUUR: Telegrammen. LONDEN, 15 Maart. {Reuter.) Bij de verkiezing voor een lid van het Lager huis te Stoke is de liberale candidaat Cower gekozen met 4157 tegen 2926 stemmen, welke de unionistische candi- flnaf vprkrooo'. LONDON, 15 Maart. {Reuter.) Uit Sofia wordt aan de standard gemeld, dat weer een aanzienlijk aantal officieren zijn ontslagen wegens deelneming aan de samenzwering van majoor Panitza. SHEFFIELD, 15 Maart. {Reuter.) De algemeens werkstaking zal morgen be ginnen. Het aantal werklieden, dat dan den arbeid zal staken, bedraagt 60,000. Te Newcastle, Hartlepool en Stockton zullen tevens 30,000 werklieden in de ijzerfabrieken den arbeid staken. De onderg-eteekende wenscht aan Kinderen, die om gezondheids- of andere redenen de school niet be zoeken, of aan jongelieden, die hulp bij studiën behoeven, de gelegenheid aan te bieden tot het ontvangen van privaatonderwijs in de Holland- sche vakken en de moderne talen. De lessen worden gegeven op elk uur van den dag, naar verkiezing aan huis of aan onderstaand adres. Jb. WESTENDORP, Hoo fdonderm ijzer. STSOMmRTBEBICHim Het stoomschip Zeelandkapt. Krom wijk, van Rotterdam naar Java, vertrok 14 Maart van Suez. Het stoomschip Prinses Amalia, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 13 Maart te Genua. GEBOORTEN 13 Maart. H. Franssen-Nederkoorn z. - S. W. v. d. Broek-Reuter d. - G. A. Zuidema Ribbe d. - 14. J. M. Prenen- Swoerik z. - C. v. d. Vaart-de Jong d. - L. W. Wildschut-Kirscn d. - A. M. Terhorst-Rozenhart z. OVERLEDEN 14 Maart. J. Hartog-Rcvers 95 j. Kruisstr. - J. M. Voetelink 2 j. d, Brouwerastr. Adverteistiësi. Zie vervolg Advertentiën in het Tweede lilad. Heden overleed onze geliefde Echtgenoot, Vader en Behuwd- vader Mr. GERRIT HESHUIJSEN, in den ouderdom van twee en zestig jaren. Uit alles- naam'. E. J H. HESHUIJSEN, geb. Geblings. Haarlem, 13 Maart 1890. Eenige kennisgeving. 's avonds lialf acht. van Rotterdam. Abonnenten hebben met eene dame na plaatsbespreking 5 10 ct. per persoon, vrijen toegang. Alleen het bewiji van plaatsbe spreking geeft recht van toegang tot de zaal. Van af heden kunnen plaatsen besproken worden. Slechts eene door den beroemden Professor met medewerking- van zijn Sujet Mile DE 1ARGUERIT. Buitengewone uitsluitend nieuwe proefnemingen. KOLOSSAAL SUCCES, bevestigd door de gebeele pers, zoowel te Den Haag als te Amsterdam. Opening 7 uur. Aanvang 7V» uur. Prijzen der plaatsen: Balcon ƒ2, le Loge en Par terre ƒ1,50; 2e Loge ƒ1,—Gaan derij ƒ0,50. Plaatsbespreking zooals gewoonlijk. Zondag 16 Maart 1890, 's morgens l(tó ure. Onderwerp Vrije gedachte en Zedelijkheid. In te leiden door den Heer A. H. GERHARD, van Amsterdam. Toegang vrig. tegen Mei, op mooien stand: een ruim Winkelhuis, voorzien van ruimen Kelder, twee Zolders, Pak huis met mooie woning. Huurprijs f 600 'sjaars. Fr. br.: H. VELT- HUISEN. Spaarna 104, Haarlem. hoek van de Brouwersstraat te Haarlem, get. No. 168zwart en rood, Sectie F. No. 4564, groot 1 are 14 centiaren. No. 2 Een voor weinige jaren nieuw gebouwd Huis met Boven woning, Poort en Erve, aan de n/z. van de Leidsche dwarsstraat te Haarlem, get. No. 32Azwart en rood, Sectie F., No 5700, groot 78 centiaren en No. 5648 groot 30 centiaren. Breeder bij biljetten omschreven. Nadere informatiën bij bovengemel- den Makelaar. De bewijzen van eigendom en veilconditiën zullen drie dagen vóór en op den verkoop dag ter visie liggen ten kantore van den Notaris voornoemd. Op Zondag 16 Maart. Beroemd Drama in 6 Tafereelen. le Loge ƒ0,60; 2e Loge ƒ0,50; Bak ƒ0 40; Gaanderij ƒ0,25. Zie verder aanplakbiljetten. Opening 6 uur. Aanvang 7 uur. DOOR HET Operetten- en Specialiteiten- Gezelschap, directie Gebroeders MARTRON, bestaande uit: Komische Duetten, Voordrach ten, en Kunstenaars van den len Rang, met medewerking-van Van BlENE's HOLLAKDSCH 0PERETTES-GKZELSCI1AP. ("Zie verder groote en kleine bil jetten). Aanvang 8 uur. Entrée le Rang ƒ0,60, 2e Rang ƒ0,40. HSgT" Heeren Leden der Sociëteit met één Dame op den len Rang volgens gewoonte. Plaatsbespreking Zondag van 10 tot 3 ure a 10 Cts. Populaire schetsen op het gebied van Land- en Volkenkunde door A. van der Voort Azn. I. DE BEVOLKING VAN JAVA. Indien wij Nederlanders in waar heid de groote vooraeelen erkennen aan beschaving en ontwikkeling verbondeD, indien we waarlijk de lessen der huma niteit in praktijk willen breDgen, mogen we niet rusten voor we de talrijke bewoners van onze overzeesche ge westen deze voordeden hebben deelachtig doen worden. Als het waar was, dat de Javaan al do ondeugden had, die hem door sommigen worden toegeschre ven, moest dat juist een aansporing voor ons zijn om tot zijn verbetering door goed onderwijs en beschaving mede te werken, of Lever, er de eerste hand aan te slaan. Men heeft beweerd, en de redactie van den Javabode heeft het op verschil lende tijden betoogd, dat pogingen om den Javaan te verbeteren zouden schip breuk lijden. De heer Busken Huet, zegt het Tijdschrift van Ned. Inöië, hoewel met eenïgszins andere woorden, die naar Indië ging om de conservatieve beginselen te handhaven, kon niet an ders dan de overtuiging uitspreken, dat de pogingen om in den aanleg van den inlander verandering te brengen, mislukt waren. Voor dat de heer Huet naar Indië ginghad hij zich door de studie der talen en thnographie van den Archipel in deze overtuiging vastgewerkt." Doch deze beweringen worden door onder scheidene personen weersproken. In No. 71 van den Javabode voor 1869 b. v., doet de heer Cohen Stuart, die eenige artikelen over het inlandseh onderwijs schreef, duidelijk uitkomen, dat hij de beste verwachtingen heeft van des Ja vaans vatbaarheid voor ontwikkeling. „Geen twijfel, zegt hijof het zaad der kennis zal hier een dankbaren bodem vin deneen aantal handen wacht slechtsdat het haar wordt toevertrouwd, om zich met de verspreiding te belasten." En verder, dat er dus grond bestaat voor mijn ge voelen dat de tijd niet ver meer is, waarop hier, even als in Britseh-Indiè', inlandsche schrijvers zich ten volle berekend en bereid zullen toonen tot verspreiding van nuttige kennis onder hunne lands lieden." Waar zulk een oordeel dooreen kundig man wordt geuit, wiens eerlijkheid boven verdenking is, kan het niet anders, of we krijgen weer grond voor de hoop, dat niet de aanleg van den Javaan, maar wel de levensomstandigheden, waarin hij is geplaatst, de oorzaken zijn Teg-en 1 Mei a. s. een modern Hoerenhuis, met 6 K. en Tuin, 550, b h. Station gelegen. Mede een dito Burgerh. met 5 K. en Tuintje, ƒ300,Te bevr. b d. Ar chitect D. STORM, Haarlem. 1. Een net Benedenhuis (Winkel), Zuiderstraat 29. Huur ƒ2,75. 2. Een nieuw Huis, in de Kool- ƒ1,50. 3. Een Huis, in de Oranjeboomslaan, ƒ1.50. Allen per week. Adres: Raaks 5. V A. H. POORTMAN, Ma kelaar, zal op Zaterdag den 29n Maart 1890, des avonds van vijf ure, in het Verkooplokaal cde Gou den Leeuwte Haarlem in publieke veiling brengen en verkoopen ten overstaan van den Notaris W. K. LOEFF: No. 1. Een voor weinige jaren nieuw gebouwd Huis, waarin Bakkerij en Erve, aan de w/z. van de Oranjeboomslaan, op den van zijn geringe ontwikkeling en dat, zooals we reeds zeiden, bij eene veran dering daarvan, de meerdere ontwikke ling wel komen zal. Wij staan hier ech ter voor eene kwestie, die niet zoo lich telijk is te beslissen, en men heeft voor zeker een langen tijd noodig om een juist en onwederlegbaar oordeel uit te spreken. Nauwkeurige, onbevooroordeelde waarneming blijft voor hen, die daartoe in de gelegenheid zijn, een eerste plicht. Het germaansche ras behoort nu tot de beschaafdste der wereld en stond toch slechts weinige eeuwen voor onze jaar telling zoover beneden de Romeinen in beschaving, dat, zoo dezen er aan gedacht hadden een oordeel te vellen over hun aanleg, dit niet anders dan ongunstig kon zijn geweest. Waar in de geschiede nis vindt men het bewijs voor de stelling dat er volkeren zijn welke niet vooruitgaan Zoo men zich op de negers wilde beroe pen, antwoorden wij, dat ook bij hen vooruitgang is op te merken en feitelijk die negers het hoogst staan, hij wie de omgaDg met meer beschaafde Aziaten en Europeanen, de eerste zaden tot ontwik keling heeft gestrooid. Wel willen we tot zekere hoogte toegeven, dat heteene ras minder vatbaar is voor beschaving dan het andere en dat de beschaving bij de onderscheidene rassen ook een geheel verschillend voorkomen moet hebben, maar een geheel menschenras, aanleg tot ontwikkeling te ontzeggen, is ODzes inziens in strijd met alles wat we in de natuur om ons heen waarnemen. Tot nu toe hebben we nog geen gewag gemaakt van de fijne manieren, welke den Javaan als het ware zijn aangeboren, van iets innemends en voornaams, wat men bij millioenen Europeanen te vergeefs zou zoeken. Wij spraken er niet var» omdat dit wellicht later een punt van bespre king zal uitmaken, als we in een volgend opstel onze aandacht wijden aan de zeden en gebruiken in den O. I. Ar chipel. We hebben het niet gewaagd u een afgerond karakterbeeld voor te stellen, maar toch is er genoeg gezegd over des Javaans hoedanigheden om te Toen zien dat hij, wat er ook van hem gezegd moge worri.-n, niet alleen door zijc lichaamsvorm, maar ook door zijn karak ter toont een mensch te zijn met deug den en gebreken, maar een mensch met de ontwikkeling van eon kind en wïen dus nog veel moei worden geleerd. Duidelijk komt dit laatste uit, als we ons de moeite geven, ons in zijn ge- dachtengang een weinig in te denken. Het gemakkelijkst zal ons dit misschien vallen, wanneer we ons een voorstelling J mochten maken van zijn godsdienstige [denkbeelden. Een kleine uitwijding zij ens daartoe veroorloofd. Het menechelijk gemoed heeft behoefte om zich op te heffen tot de groote macht, die het heelal beheerscht. De mensch voelt zich afhankelijk van de krachten, die in het heelal werkzaam zijn. Daarom zal hij, die krachten aan bovennatuurlijke oorzaken toeschrijven, wanneer hij, in hetgeen hij om zich heen waarneemt, geen verklaring van haar bestaan kan vinden. Zijn verbeelding komt hem te hulp, als zyn geringe kennis te kort schiet, en die verb elding werkt te ster ker naarmate zijn kennis geringer is. Zoo ontstaat uit de vermenging van de voorstellingen zijner verbeelding met de werkelijkheid een nieuwe, soms zeer dichterlijke bovennatuurlijke wereld. Zijne dankbaarheid voor het goede dat hij geniet, zal hem datgene doen vereeren, wat hij voor de oorzaak er van houdt; maar meer nog zijn vrees voor wat hem nadeel toebrengt, zal hem naar middelen doen uitzien om het kwaad te bezweren. Daardoor ontwaakt in zijne ziel een geloof aan hooger machten, waarvan eenige hem tot liefde en dankbaarheid stemmen en anderen hem met den groot sten angst vervullen. Niet in staat zich iets zuiver geestelijks voor te stellen, zal hij naar iets stoffelijks zoeken, waarin de voorstellingen zijner fantasie vorm gestalte hebben aangenomen. Zoo komt hij tot de aanbidding der stof, die zijn verbeelding met den geest bezield waant, wiens werking hij in de natuur meent te zien. Gaat bij de voorwerpen zijner verëering rede en wil toekennen dan ontstaat feticisme (van feitico, een por- tugeesch woord, dat met tooverkracht begaafd beteekent)en kent zijne ver beelding den geesten, welke hij in die voorwerpen ziet leven, het vermogen toe ze te verlaten, vrij rond te zwerven onbelichaamd voort te leven, dan ont staat het spiritisme. Hebben we ons op deze wijze eene verklaring trachten te geven van den godsdienst der natuurvolken, dan is het omdat we daardoor het geloof der Java nen beter zullen begrijpen. Men meene niet, dat Lel ontstaan der verschillende godsdiensten aan verbastering der god delijke op ring moet worden toege schreven. Mohammedanen, Boedhistenen anderen malceu er alleen aanspraak op, da! de god.de 1 ij ko geest zich onmiddellijk aan hen heeft geopenbaard. Het spreekt van zelf, dat door de ver- spreiding e. zoovele eilanden, het maloische ras, in de onderscheidene dee- len van do Archipel, verschillendé gods- dienstige Uiers heeft, al komen ze ook in hoo'vrijwel met elkander overeen. Die der Javanen is echter zeer bizonder omdat de Hindoes en Arabie V j. VAN WESTERKAP- PEL en P DROSTE,Makelaars, presenteeren als lasthebbenden van hunnen principaal, op Zaterdag den 29n Maart 1890, des na middag-s na 5 unr in het verkoop lokaal „de Gouden Leeuw" in de Zijlstraat te Haarlem, in pu blieke veiling te verkoopen, ten overstaan van den Notaris W. K. LOEPP: Een groot, hecht, sterk, weldoortimmerd en zeer net onderhouden HEERENHUIS, met TUIN en ERVE. staande en ge legen te Haarlem aan het beste ge deelte van het Spaarne bij de Kaas markt, benevens een POORT, uit komende in de Berkenrodesteeg, ge- teek end No. 48, en hij het kadaster bekend in sectie D. onder No. 1216, ter grootte van 2 Aren, 80 Cen tiaren. Dit perceel, bevattende tien ka mers. waaronder een royale suite, benevens hadkamer, keuken, bij keuken, kelder en verdere g-emak- ken, is, na voorafgaand belet vra gen, te bezichtigen des Dinsdags en Donderdags van 's namiddags half 2 tot half 4 Breeder bij billetten omschreven en nadere informatiën bij bovenge melde Makelaars. De bewijzen van eigendom en de veilconditiën zullen drie dagen vóór en op den verkoop dag ter visie liggen ten kantore van den Notaris voornoemd. ren achtereenvolgens een grooten invloed op dit eiland hebben gehad. Met een enkel woord zullen we dus van Hindoes en Arabieren spreken. Het schijnt, dat do Hindoes reeds kort na het begin onzer jaartelling met den Indischen Archipel zijn bekend geweest. Toen reeds werden van de kust van Ko- romandel (Kalinga) uit, zeetochten on dernomen naar Achter-Indië. Van hier was Insulinde spoedig te bereiken. Su matra en Java werden bezocht en vooral begonnen de Hindoes zich op die eilan den te vestigen. Zij brachten er hunne maatschappelijke eigenaardigheden over en werden, zeker ook tengevolge van hunne meerdere ontwikkeling, de ovcr- heerschers der Javanen. Het schijnt echter, dat zij hunne godsdienstige denkbeelden niet aan de onderworpenen opdrongen; maar toch kon het niet andere of ook hierin moest hun meerdere ontwikkeling haren invloed doen gelden, misschien te sterker omdat geen geweld werd gebruikt. De naam, dien de Indiërs aan hun God gaven, luidt Devas, die afgeleid van den wortel d i vwat lichten betöekent, op eene vroegere vereering van het licht wijst. (Ch. Lassen, Indische Alterthums- kunde I, pag. 755). Üug godsdienst, aan vankelijk een eenvoudige gods vereering, ontaardde allengs in een vormendienst met een volkomen hiërarchie. Hij werd de grondslag van het geheele indisehe leven, omdat do grootsche natuur den inlander, die door de vruchtbaarheid van den bodem zonder inspanning in zijne behoeften kon voorzien, tot een bespie gelend leven uitlokte. De bespiegelingen der priesters deden den ouden natuurdienst verdwijnen. Tevens verdreven zij de vereering van den ouden heldengod lndra d. i. oor- spronkelyk de hooge hemel en de zon en de donder in wiens wezen zeer duidelijk de vereeriag van de verwar mende en koesterende zon is op te merken. In plaats van den ouden natuui dienst kwam nu de leer van een gees telijk en oorspronkelijk wezen, Brahma, d. i. het goddelijke. Eerst later werd dit wezen in de godheden Brahma Wischnu en Schiwa als Trimurti voor gesteld, (Brahrna, schepper; Wischnu, onderhouder; Schiwa, verwoester; Tri murti, drieeenheid) en naar de nauw keurigste voorschriften vereerd. Vele godheden van minderen rang werden nu in de veresring opgenomen. De oud< leer van het voortbestaan der ziel werd door de priesters veranderd in de leer van het terugkeeren dsr reine geesten tot Brahma; terwijl zij een uitgebreid stelsel van zielsverhuizing uitdaehten. De lagere kasten (standen) kunnen eerst tengevolge van herhaalde wedergeboor ten (zielsverhuizingen) tot Brahma terug keeren en zondaren moeten soms zelfs in het lichaam van dieren voor hunne ongerechtigheden boeten. De begeerten des vleesches te dooden en ontelbare geboden, voorschriften en regels na te komen waren de zekerste middelen om het doel des levens to bereiken. Door uiterlijke vormen, zonder inspanning des geestes en door onthouding van vleesch- spijzen (in het lichaam van do dieren kunnen de geesten van afgestorvenen huisvesten), meenden de Brahmanen het doel des levens te kunnen bereiken en de eeuwige rust in Brahma's schoot deelachtig te kunnen worden. {Nirwana). Hunne bespiegelingen bedreigden het reëele en practische leven met ondergang, toen Boeddhaeen koningszoon uit Ka- pi la wastoe bij den Himalaya, stichter eener nieuwe leer werd, die, iüplaats van deze gruwzame asketïek van offers en reinigingswetten, eene zedeleer van welwillendheid, barmhartigheid en liefde jegens alle schepselen aanbeval. Maar ook hij was binnen den kring der indisehe gedachten gebannen, en daardoor zag ook hij slechts in het onderdrukken van alle hartstochten en begeerten, in een werkeloos leven vol lijdzame deugden, het doel van ons aardsch bestaan. Na alzoo het nooaigsta omtrent den godsdienst der Hindoes te hebben mede gedeeld, zullen we ons een oogenblik bij dien der Arabieren bepalen. Hun godsdienst werd door Mohammed in de 7e eeuw onzer jaartelling gepredikt. Zonder in bizonderheden te treden omtrent de geschiedenis van de eerste jaren zijner profetenloopbaan, willen we toch vermelden, dat Mohammed iemand was met eene vurige fantasie, zenuw achtig, droefgeestig, peinzend en rusteloos. Hij leed aan een kwaal, welke dr. Spren- ger, die orientalist en geneeskundige is, raet den naam van hysteria muscular is be- stempelt, (dr. R. Dozy, het Islamisme, pag. 15) Deze kwaal werkte door bare toevallen sterk mede om het geloof te helpen verspreiden, dat Mohammed dosr den engel Gabriël goddelijke ingevingen kreeg. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Mo hammed zonder hulp zijn godsdienst in gang zou hebben doen vinden. Daartoe ontbrak het hem è:i aan praktisch ver stand èa aan geestkracht. Daarom ver bond hij zich met zijn oom Aboebekr en zijn neef' Omar: de eerste had het ver stand, de twee'e do geestkracht. Met hunne hulp gelukte het hem zijn geloof te verbreiden, waartoe vooral de haat, dien de bewoners van Medina en de Mek kanen elkaar toedroegen, medewerkte. De eersten namen hem als profec-t aan en hielpen hem zijn leer met het zwaard uitbreiden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1890 | | pagina 2