Licht en Schaduw. Rubriek voor Dames. FEUILLETON. Een lastig geval. In de wachtkamer vaiï een spoorweg- station zit een handelsreiziger genoe- gelijk een sigaret te ruoken. De portier komt op hem af e.i zegt op strengen toon: ..Ziet u dat bordje niet?" daarbij wijzende up een karton nen plaat, waarop met groote c ï-:- Verboden te rooken." De handelsreiziger antwoordt. wel. maar hebt gij dat andere bo.uje niet gezien?", en liii w: daarbij op een reclameplaat, waarop de woorden prijken: Rook de sigaretten van ie firma N. Co." Brillen. Toen de brillen voor het eerst in gebruik kwamen, ging een brille- drager door voor een voornaam persoon. Daarom bedienden velen er zich van. al waren zij noch kort-, noch vèrzienden. In Spanje vooral werden zij als een onontbeerlijk bestanddeel van het toilet gehouden men geloofde, dat zij de^ waarde van en den eer bied voor een peirsoon verhoogden. Een jonge monnik, wien het dooi den invloed zijner familie gelukt was. in een belangrijk proces eene gunstige beslissing ten gunste van zijn klooster te verkrijgen, hield zich voor rijkelijk beloond, toen de prior hem omarmde en toevoegde Broeder! gij moogt voortaan een bril dragen." De meerdere of mindere groot heid der glazen stond in verband met dien rang. dien iemand be kleedde. Toen die Markies van As- torga. destijds onderkoning van Napels, een manneren buste van zich deed vervaardigen, beval hij den beeldhouwen- om vooral zijn fraaier, bril daarbij niet te verge ten. De verloren krijgskas van Napoleon I. Een bij Wilna in Rusland gevonden oude soldatenransel, dien men gevuld vond met Frasche goudstukken van het begin dezer eeuw. was eene tref fende herinnering aan de zoogenaam de Groote Armée van Napoleon I en zijn rampzaligen veldtocht naar Rus land in 1812. Na den brand van Moskou zag de onverzadelijke veroveraar zich ge noodzaakt aan de beveiliging zijner legermacht en eigen redding te den ken. De terugkeer naar de Duitsche grens geleek echter niets op den ge- regelden terugmarsch" van een samen hangend leger, maar veel meer op een radelooze vlucht met alle daaraan ver bonden gevaren en verschrikkingen. Napoleon zelf. op eigen redding be dacht. snelde, gelijk de geschiedenis heeft opgeteekend. in eene slede zijn leger vooruit om zijnen troon te be vestigen. die door verschillende voor vallen te Parijs e- elders bedenkelijk aan het wankelen was geraakt. De verzending en bewaking der krijgskas. welke in dien tijd nor over de 12 millioen frank bedroeg en ver pakt was in vaatjes, geladen op voor treffelijk bespannen wagens, werd aan maarschalk Ney toevertrouwd. Napo leon heeft nooit iets van dit geld terug gezien en gedurende langen tiid werd er een diep stilzwijgen over bewaard, waar die groote som kon gebleven zijn of was er misschien niemand, r ie daarover iets met eenige zekerheid kon mededeelen. Later is gebleken dat do wagencolonne onder sterke dekking met hare kostbare vracht naar i e grens opbrak, doch zii bleef niet ver van Wilna in eene engte van den weg steken en men moest het als omogelijk lijk opgeven de voertuigen los en ver der te krijgen. Om nu den schat niet in de handen der Russen te laten al len, gaf maarschalk Ney bevel, de va ten stuk te slaan en het goud te ver doelen onder de terugkeerende solda ten. die daar voorbijkomen zouden, en I zoo geschiedde. Vele soldaten wierpen alles weg wat zij bezaten, om hunne vansels met goudstukken te kunnen vullen, doch slechts weinigen van hen Idie de verzoeking niet konden weer staan om zich met het zware goud te I belasten, waren bij machte het over de grens mede te sleepon; integendeel werd dit goud. dat tot hun heil moest, strek ken. bij velen de middellijke oorzaak a an hun ondergang. Schiller over de kunst van zich te kleeóen. Over dit. onderwerp heeft de groote idealist de volgende beliartigenswaar- I dige wenken geschreven: ..In deze aesthetische wereld, die eene i geheele andere is dan de platonische Republiek, vordert ook de rok, dien ik aan het lijf draag, van mij eerbiedi- j ging van zijne vrijheid en hij verlangt van mij, evenals een bediende, die zich over zijne dienstbaarheid schaamt, dat ik niemand zal laten merken dat hij mij diqpt. Daarvoor belooft hij mij I echter ook zoo bescheiden mogelijk van I zijne vrijheid gebruik te maken, zoo dat de mijne er niet onder lijdt, en als wij beiden woord houden, zal iedereen zoggen, dat ik net -ekleed ben. I ..Knelt daarentegen de rok, dan ver liezen wij beiden, de rok en ik, van I onze vrijheid. Daarom zijn alle heel nauwe en heel wijde kleedingstukken beiden evenmin mooi. want behalve dat beide de vrijheid der beweging be lemmeren, komt bij de nauwe kleeding de vorm van het lichaam slechts uit ten koste van de kleeding. terwijl bij de wijde kleeding de rok den vorm van het lichaam verbergt, doordat hij zich- zelven met zijn eigen vorm opblaast en zijn heer louter tot zijn drager verne dert." Het varken in eere gehouden. Gewoonlijk wordt er over het varken in verachtelijken zin gesproken, als J bij uitnemendheid het beeld van alles wat onrein is. In Duitschland geniet het zwijn echter de eer. dat het woord Schwein in de beteekenis van ..geluk" gebezigd wordt. Zoo spreekt men. even- als de bekende uitdrukking pech heb- i ben ongeluk hebben beteekeni. van 1 Schwein haben als geluk hebben. ..bof fen'. waarschijnlijk daarvan afkomstig I dat in het kaartspel de hoogste kaart, het aas, Saue (zeug) wordt genoemd. Ook dichters houden wel van het zwijn, al is het niet in de beteekenis van geluk. Er bestaat van een Fransch- man een fraai sonnet op het varken, en Uhland heeft het in een vroolijk ..soep-1 lied" bezongen. Schilders gebruiken met genoegen hun kwast van varkens- borstels, de geleerden lezen in oude boeken, in zwijnsleder gebonden, en Blumauer heeft de volgende ..Ode aan het Zwijn" gedicht: Heil Dir. geborstetes, Ewig geworstetes Dutzend geborenes Niemals geschorenes Liebliches Schwein! zworeoen aan het schreien brach ten. Thans werd de vraag voor het. hof gebracht, of die tranen der ad vocaten. geoorloofd dan wel een on wettig mididlel waren, om te wer ken op de gevoeligheid van hen, die recht moesten spreken. En het gerechtshof besliste, dat tramieni een pleitimii'didel waren; zoo goed: als een andier .en dat mien de echtheid daar van niet kon of mocht onderzoeken. De welsprekende pleiters kun nen dlus blijven schreien zooveel zij willen,. al denkt de booze we reld daarbij een weinig aan kroko dillen. Het oudste nieuwsblad in de wereld. In Peking is een nieuwsblad!, ge titeld Chijjg-Pao (Nieuws uit d'e hoofdstad'), dat. maar men zegt. reeds bestaan heeft sedert het jaar cis introduceerde onder de schoonen de slaan wij de handen in elkaar en we Toen de laatste tonen waren wegge- van haar tijd het eerst den rond n| mogen het interessant vinden, we zesrT, storven bleef het publiek nog eenige waaier in den vorm van een scherm, gen toch met een soort van voldoening: Hendrik III gebruikte altijd een wraier; ..Dat is niet meer van onzen tiid." en heeft daar in de historie dikwijls voor moeten boeten, als teeken van 1 zijne verwijfdheid. In Italië worden :3.A."Z"ie:E3"crxia:, jonge meisjes onderscheiden van ge- door H. F R E IJ E R. seconden doodstil zitten: dan weer klonk een gejuich en gejubel als er nog nooit in een schouwburg was ge hoord. Men riep om den meester en om de zangers, doch zonder resultaat. Het gordijn bleef neer. Gp den volgenden dag liet Wagner door middel van aanplakbiljetten aan het publiek bekend maken, dat hij wenschte te voorkomen dat de gedach- In den zomer van 1876 zouden de: len van het werk werden afgeleid om eerste uitvoeringen van het groote op den componist of op de uitvoeren- werk plaats vinden. De repetities I den gevestigd te worden, werden reeds door een groote schare van belangstellenden bijgewoond. 0ok de opvoeringen van „Walküre" Wagner zelf was overal; nu op liet ..Siegfried en ..Götterdammerung" trouwde vrouwen, door liet dragen van i zuiver witte waaiers. In Holland en Engeland zijn de| waaiers meer in zwang gekomen na he: herroepen van het „edict van Nantes Menig Fransch waaierfabrikant bracht toen zijn kunst naar eerstgenoemde landen over. De regeerino-en van de Lodewijken in Frankrijk brachten het hunne er i toe bij om den waaier in aanzien te tooneeh dan in het orkest, de uitvoe-i gelukten uitstekend Die van .Sieg- houden: in dien tijd toen geduld, mis- renden met blik en gebaar aanmoedi- fried" werd, weieneen lichte onge- noegen en geld .eoffevd werden voor gend. Koning Ludwig woonde een ge „eldbeid ,nn Bel/ den vertolker van kostbare nietigheden alleen om den heele serie repetities bij en werd metj de Wotan-partij een da» uitgesteld glimlach van een vrouw. den meester hartelijk toegejuicht. Toen voor de laatste maal het gor- In dien tijd was het geen ongewoon Reeds eenige dagen voor de eerste dijn was gevallen besloot het publiek, 740 vóór de Christelijke jaarbei- verschijnsel dat men de waaiers in' uitvoering van Rheingold (13 Augus-i zoolang om- den meeseer te roepen ling. Waf in zijne kolommen- ver- I Parijs liet maken en dan naar Spanje i tus) had het anders stille Bayreuth tot hij zich zou vertoonen. Werkelijk meld wordt is zeer leerrijk. Zoo z°hd om ze door talentvolle artiesten i een geheel ander aanzien gekregen, verscheen hij ook zichtbaar geroerd vindt men. onder andlere officieele kgag||fDu~' 1 An- MM*--- aankondigingen, den j ui sten da tum. waarop die Keizer heeft bevo- te laten beschilderen. Beroemde Hol- Alle hótels waren bezet; in de straten en. zich tot de vorsten en tot zijn volk landsche kunstenaars vestigden zich verdrongen zich talrijke vreemdelin- wendend snrak hij de bekende woor- in Parijs en werkten daar met toewij-gen. De winkeluitstallingen prijkten den Aan uwe gunst en aan de opof- len dat de winterhoed' plaats moetdinS aan lle' uitsniiden van ivoren met photographïeën van dep dichter- Terende toewijding van mijne kunste maken voor den; zomerhoed. Ver-waaiers. j componist., ja. men verkocht, zelfs naars dankt gij deze daad. Wat ik u der leest mem, dfat zes Ghinieesöhe I Het beroemde Vernis-Martin is een Wagner- en Walkuren-sigaren. Ook candidaien voor de betrekking van bijzonder helder emailachtig vernis, verschilende vorsten kwamen om ge- ondlerwijzer boven d'e 90 en dertien 1 ierf volmaakt conserveert. Het tuige te zijn van de groote daad. vóór boven die 80 jaar waren, waaruit geheim van het maken van dat vernis allen de Duitsche Keizer. Onder het wij ons eer denkbeeld; kunnen var-I scllij»t met den dood van de »ebroe-1 mid gejuich der menigte reed de gr ij- En al? gij wilt. dan hebben wij eene men van die bepaling van leeftijd j c\e.rs Martin mee ten grave gegaan te j ze monarch door de feestelijk getooi-1 kunst, voor examens in het: Hermelsche1 zlJn- Rjjik j Sommigen veroorloven zich de De „Ching-Pao" is inzonderheid weelde van het verzamelen van waaiers in één opzicht merkwaardig, name- Het is een interessante maar niet wei- lijk. dat er geen enkele drukfout 1"vfhoKV"v'"1 t gi] nog te zeggen heb. zou in weinig woorden, in een axioma saam te vat ten zijn. Gij hebt gezien, wat wij kunnen, nu is het aan u te willen. Dichter begeisterst Du. Eicheln bemcisterst Du, Alles verzehrest Du, Christen ernahrest Du, Gütiges Schwein! Hei Dir drum ewiges. Immerfort schabiges. Nimals gereinigtes. Vierfach gebeinigtes Liebliches Schwein! Advocaten-tranen. Mag een advocaat tranen storten bij zij.n pleitrede Die vraag werd eens behandeld voor het gerechtshof van Tenues see. Verscheidene advocaten zijn daar. naar het schijnt, zeer mild met hunne tranen en onweerstaan baar. als zü schreiend met. afge broken woorden, pletten ten gunste van den schuldige. Het is zelfs meermalen gebeurd, dat zij d'e ge in te vinden is. Meesterknecht en corrector worden goed betaald, maar de minste fout zou den schul dige het. hoofd kosten niets meer of minder Zoo is de Ching-Pao" niet alleen het. oudste maar ook het cor.rectste nieuwsblad van1 de we reld'. M aaiers hebben in den eodsdienst, zoowel als in den oorlog een rol ge speeld en werden zelfs doodelijke in strumenten ten tijde toen de Medicis het lot van Frahkrijk bestierden Maar de waaier heeft geen vergift noodig. om een gevaarlijk wapen te j worden in de handen van eene niooie i vrouw. In Spanje heeft de waaier een I taal en wij weten dat woorden doode- lijk kunnen zijn. Er zijn allerlei legenden in omloop i betreffende den oorsprong van den waaier. De Chineezen beweren hem te heben uitgevonden en in China wordt hij ook bijzonder veel gebruikt, zoo- wel door mannen als door vrouwen. Er wordt zelfs van gewaag*! m ge- dichten in 't Sanskriet geschreven, en een zeer oude Japansche legende wil ons doen gelooven. dat hij het eerst het licht zag' in het Land van de Bloe-1 men. Mogelijk werd hij het eerst ge-1 bruikt in den vorm van een palmblad. Men zegt-, dat de eerste waaiers ge- de straten der stad. De aanvang van de eerste voorstel- ling wa,s te zeven uur aangekondigd, j doch reeds óm vier uur des namid- dags heerschte rondom het Festspiel- haus een dicht gedrang. Eindelijk weerklonk de fanfare oni het publiek i te verzamelen en zij. die zoo gelukkig I te hebben, spoed-1 Toen allen gezeten waren trad Keizer Wilhelm I met zijn Het Huldeblijk der H. B. Scholen. kostbare liefhebberij. Zoo'bestaat er nog een waaier uit den tijd van Lodewijk XV. De onveran derlijke frischheid va- het schilder werk is buitengewoon, sommige détails zijn zoo klein er on gebracht, dat een I waren, een plaat: vergrootglas noodig is om ze ie on- den zich er heen. derscheiden. Een andere waaier uit, den tijd var I zijn/- dochter, de groothertogin van Lodewijk XVI bestaat uit schilder-Baden, de vorslenloge binnen, luide werk op de huid van kuikens met spijl-1 door het publiek toegejuicht. Dan tjes van koehoorn, vastgehecht metwerd het duister, in de ruimte, waar het aan het station een levendig too- staal. Het schilderwerk op de voor- en de toeschouwers zaten, uit de diepte neel. Van heinde en ver waren de achterzijde van dien waaier schit- van den „mystischen afgrond" ruisch-1 leerlingen samengestroomd, elk voor terend. ten de eerste tonen van Rheingold op. zien van de fraaie oranje-insigne. De Een andere waaier wordt versierd De opvoering was als een openba- meisjes er waren reeds heele da- door een schilderstukje, voorstellend j ring. Nooit had men zulk een combi- mes bij allen in licht costuum, de natie van drama en muziek te zien j jongens waaronder zelfs een heer en te hooren gekregen. I met een hooge zijden op in het Een Hoogere Burgerscholier schrijft ons: Verleden Woensdag had de onthul ling van de zuil, aangeboden door de H. B. S.'ers aan H. M. de Koningin, plaats. Reeds in den vroegen morgen was ,de slag van Trafalgar.' Bij het, lezen over die verfijnde weel- Het schietterrein van de firma Krupp. De schiet stahel. Jaarlijks maken de officieren van de staat sedert 1877 en is uit den aard der maakt, waren van gras en riet en later j artillerie- en genieschool te Berlijn een zaak zeer uitgestrekt. Er kunnen proe- van veeren. In Japan worden de wan uitstapje naar Essen, om de fabrieken ven tot op 24 K.M. schietwijdte op gti ers tot zeer verschillende doeleinden van de kanonnenfirma Krupp en in het nomen worden. gebruikt van een blaasbalg voor 'g bijzonder de schietproefinrichtingen bii De plaat stelt de plaats voor, waar keuken af tot een zwaard toe. Meppen te bezichtigen. Dit uitstapje het te probeeren geschut, wordt opge- De Chineesche waaiers zijn bijzo - I vormt een punt op het program van steld. Bovenop den schiètstand bevindt ciaal daartoe ontwórpen constructie, der mooide spijltjes zijn van uitge- j hun vakonderwijs en ook de Duitsche zich een loopkraan, die dient voor de Het groote kanon wordt vervoerd op sneden ivoor, sandelhout en metaal keizer hecht groote beteekenis aan de zijwaartsche beweging van zware las- een {rein, die uit 4 achter elkaar ge- bewerkt niet gevlochten metaaldraad, Krupp-fabrieken, wat wel blijkt uit ten. Onder het midden staat een groot schakelde wagens bestaat en '79.450 zoodat het op kant gelijkt. Ornamen-1 zijn herhaaldelüke bezoeken aan Es- kanon, dat op de wereldtentoonstelling ten van gekleurd email maken die sen. j te Chicago door zijn reusachtige afme- waaiers noe- schooner. De groote schietplaats van Krupp be- tingen de verbazing opwekte. Zeer kostbare waaiers hebben dik wijls gediend als geschenken tus- sclien vorstelijke personen. Zoo is van zekere vermaardheid de waaier. die Koningin Margaretha van Enge-1 land vereerde aan Koningin Louise van Lotharingen. Catharina de Medi- Aan beide zijden van dit reuzenkanon staan stukken lichter geschut der ves- tiii!§§Xrtilleris4 rechts een scheenskïu non met pantserbedekking. Talrijke railsporen dienen tot het verplaatsen an het geschut op waggons van spe- K.G. weegt. liet. kanon weegt 122.580 K.G. Vervoerwijze van het. groote kanon. Scheteen van DRKA. Opoffering. In de stad begon het duister te val len. 't Was even vier uur, in den win ter, en hier en daar wapperde al het gouden vaantje van een gasvlam. Be- drukt liepen de menschep verder in den modder. Zóó was het al de heele 1 week geweest, altijd maar een men geling van regen en sneeuw, die de straten verpapte. en koud en huiverig maakte. Norsch kee kiedereen voor zich om-1 dat de zon er niet was en om den vui- len regen. De koetsiers van rijtuigen en karren scholden tegen het publiek en vloekten op hunne paarden of die het konden helpen, dat hun ge zicht kramptrok van de kou. De ven ters. vrouwen en mannen, deden zelfs geen moeite meer om hunne waren j aan te prijzen. Goor lag hun voorraad op de doorweekte lappen papier; sme rige, schooierige stillevens, waar nie mand trek in had. En de bezitters er- j van, die door handel moesten leven. stonden in een portiek, in dampende natte kleeren, te wachten tot het ge heel avond was, en rilden of ze de koorts hadden. De meer bevoorrechten zaten boven een test met vuur, maar dat konden de meesten niet betalen na zoo'n dag van sjagrijn. Een elk had op zijn manier het land. De karrevoerders die slipten als zij de zware handwagens wilden voortdu wen op liet glimmende asphalt; de trottoirgangers, die gedwongen waren elk oogenblik spiegelgevechten te leve-1 ren met druipende parapluies van an- j deren: de tram menden als er weer een nieuwe passagier binnen kwam met j een van water druipende jas. en die nieuwe zelf, als het binnen vol was, i en hij voor of achterop moest staan: de huurders of bezitters van een rij-1 tuig, omdat zij liever hadden willen j loopen, en de raampjes zoo beslagen waren door de kou daarbuiten. Den ganschen dag had hij door dik en dun gesjouwd, met zijn lekke laar zen en zijn versleten jasje. Hij was j kantoorlooper. „Tsjok, tsjok." hadden zijn kapotte zolen gedaan bij eiken stap. zijn kousen waren doornat. Hij voelde zich doodmoe van het loopen. troosteloos door de kou r nattigheid. In zijn hoofd was een koortsachtige dofheid; zijn leden waren loodzwaar. ..Wat of dien man toch scheelt?" had korzelig de chef gevraagd, terwijl hij genoegelijk zijn gladde, warme handen over z'n knieën streek. ..Nou ja, 't is vuil weer, dat weten wij alle maal wel; ik moest er van ochtend ook door ,en ik was om twaalf uur ge dwongen mijn lunch op bureau te ge bruiken. Maar die lui zijn ook zoo i gauw terneergeslagen. Mijn hemel, als je je al door een regendag op je kop laat zitten, ben je niet waard dat je leeft?" En hij dronk zijn kop koffie j uit, met korte, smakelijke teugjes en j ging voor de kachel staan om zijn handen te warmen. De boekhouder begieep er ook niets van. „Zeker dronken!" meende hij. ..Die lui trachten de nattigheid van buiten altijd te verdrijven door de nat- j tigheid van binnen!" En hij lachte om I zijn geestige woordspeling, terwijl hij met een tandenstoker de laatste rest jes van 'n koude karbonade uit zijn j kiezen verwijderde. Toen floot hij 'n vroolijke fanfare en ging naar het raam, waar hij met heel correcte, mooie ronde letters zijn naam in den wasem schreef. Maar dat werkje gaf hem koude vingertoppen, en boven dien opende het hem een zeer onver kwikkelijk uitzicht op de cacao-kleu- rige straat en den bajerd van wagge lende zwarte schoorsteenen en vuile, verregende voorgevels in een nevelig verschiet. Daarom zocht hij spoedig zijn plaatsje aan de lessenaar op, en vergat in een wolk van fijne havana- rook. wat daar buiten voorviel. Om half acht kwam de looper thuis in de achterbuurt, waar aan alle kan ten de gooten neergutsten. tot midden in de straatjes. Want de sneeuw was nu heelemaal regen geworden, regen van stralen. Met een trap stiet hij de deur van zijn verblijf open, en stompte naar boven, de donkere trap op. Net had hij een paar treden be- klommen, of beneden werd een deur geopend, en een helle, gele lichtstraal viel naar voren. Meteen hoorde hij I een aardig stemmetje dat zeide: Mijn heer Free, komt u van avond nog wat beneden?" en toen hij even aarzelde zijn bitterheid, kwam er vleiend: .,Hè, ja, toe, mijnheer; 't is zoo gezellig?" ,,'k Zal eens zien; ik weet 't nog niet, want ik heb hoofdpijn," ant- woorde hij dof en stug- hoewel hij de hardheid van zijn antwoord wat trachtte te verzachten door een vrien delijken toon. en meteen stapte hij hai'd door. Boven was het wel eenzaam en kaal, maar toch kon je zien dat daar een zorgzame hand bezig was geweest, om het weinig je wat er was. zoo ge zellig mogelijk te schikken. Dit bracht hein tot kalmte en iets minder hard en droef gebruikte hij zijn middagmaal. 1 Toen trok zijn hart hem naar bene den, maar hij bleef eerst wat zitten, om de kleine meid te bewijzen dat hij het werkelijk gemeend had wat hij zeide. Lang hield hij het niet uit. Zacht daalde hij de trap af en stond op eens in een laag vertrek, vol lamplicht en zeepwaterwalni. Een juichkreet schalde, en twee mollige armpjes wer den om zijn hals geslagen. Toen zoen de zij hem zacht op zijn voorhoofd, en bezorgd klonk het: ..Heeft u nog zoo'n erge pijn?" Hij stelde haar gerust, en knikte j zijn hospita toe. een zware dikke 1 yrouw. die diep riebop-en stond over een tobbe, en bet waschgoed langs het1 rimpelig blik schrobde. Zij beant woordde zijn glimlach, maar de druk ke mond ,die altijd zoo gauw aan liet prateii was. bleef gesloten, en met for- j sche stooten haalde zij liet linnen heen j en weer. Hij lette er eerst niet op. zoo druk maakte het hem 't, blonde kindje op z'n knie; eerst toen het te slapen werd gelegd in een hoek van de kamer in de bedsteê zag hij dat het ruwe ge laat tegenover hem droef en zorgelijk stond. En opeens vergat hij zijn eigene grieven en moeilijkheden, en niet de vertrouwelijkheid van een goed vriend vroeg hij net zoo lang tot hij het wist. Dat Lientje op een kinderpartijtje was j verzocht door een dame. bij wie zij. moeder, werkte: en dat 't niet kon, dat 't waarachtig niet kon, want ze had geen jurkje. Ze stuurde d'r kind lie ver niet als 't er niet fatsoenlijk uit zag, want 't was een kind van knappe burgermenschen. al had moeder 't nou als weduwvrouw ook nog zoo hard. En aan den anderen kant kon zij het kind dar genot toch niet onthouden om "n beetje trotsch. 's Schaap had toch al zoo weinig, en zij had van me vrouw al zoo veel gehoord van al de pret, die ze zou hebben. t Was aandoenlijk die groote, bon kige vrouw uit het volk zoo zacht en teer te hooren praten over haar lief, klein kindje. ..Mijnheer" Free keek eens voor zich uit. Zijn voeten waren nu lekker droog, 't was of ze gloeiden van genot, en zijn heele armzalige bodie tintelde van warmte. Hij voelde zich rijk, hier in het lage vertek vol koesteren den warm waterdamp; en dacht niet meer aan den dag van morgen; aan wat hij misschien in de toekomst noo dig zou hebben. Langzaam ging zijn hand in z'n zak. en uit zijn portemon- naie haalde hij voorzichtig, dat de vrouw het niet merken zou, een rijks daalder, z'n eenige. Even keek hij naar het lieve kindergezicht, dat lag te blozen in diepe rust, toen schreef hij wat op 'n papiertje, vouwde daar het geldstuk in, en schoof zijn gift on der een paar oude kranten. Den volgenden morgen toen zijn schoenen weer „tsjok, tsjok" deden op het natte asphalt, en zijn gestalte vooruitzeulde tegen den regen in. vond de hospita het papiertje, waarop stond: „Voor het jurkje van Lientje."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1901 | | pagina 6