Zara Bernaar. ALLERLEI die tegenwoordig lai Engeland in wer-f Vader zat, met een krant, over zijnIk niet. Maar de zmi'nk en de kingr te zien is en die, volgens de verze-1bord vo1 kruimels, maai- las niet, sla- poeier en de jeugdige costuums möje keringen van cte ïdaatsalijke bladen, een Peid£ bedrukt. Moeder plukte wat aam niet vergeten. buste-beeld vervaardigt in denzelfdenhaakwerkje, loom met zware oo-1 ^eitjeit het an. tijd. en tegen weinig hooger prijs, dan v'an 't binnenkomen der schrikten de ouweluitjes op. Nou, je hebt 't uitgehou'en, zei moeder, lacherig. Bij twaalven al, bromde vader, met een nijdigen blik naar de klok. tegenwoordig voor een dozijn portret ten noodig zijn. Deze wondermachine is uitgevonden door een Italiaan en door sir Conan Doyle en W. G. Jones in Engeland inge voerd. Het beginsel, waarop zij berust, is zeer oud en reeds lang bekend, zoo dat het eigenlijk verwonderlijk is, dat het eerst thans op de beeldhouwerij wordt toegepast. Voor het teekenen is een dergelijk toestel, de z.g. pautograaf, iin gebruik, waarbij door de beweging van een stift, op de oorspronkelijke tee- ken,ing een tweede stift, in werking ge- zoo waar as 'khier zit. moedier. kinderen hèt de eeuwige jeugd, die Zara Ber- 'naax. Is 't waar, is 't waar verbaasde zich moeder. 'tWas mooi, stemde Dientje toe. jmaar zóó mooi... Zou jij je verliefd Dientje. uit haar humeur, wat ze'hebben. Joop. in zoo'n ouwelijke altijd was na een comedie. bitste te- vrouw? Want ouwelijk was ze. rug: Kanne wij 't helpe als 'tnou' Kies niet! riep Joop. Jij begrijp zoo laat uit is. I tooneel niet. Jij hèt geen vantasie, Zara Bern aar is nèt doodlach- wat ik je zeg. Bij tooneel mot je ver te Jon--' de altijd' goedgeluimde. beelding hebben. Kan je wel zeggen - Ja, ja, mopperde vader. Klee' je as Alida Klein een verliefde rol hèt nou maar uit en éét, dan kenne we .wat maak ze zicli te.za^el. zeis toch na bed... getrouwd. En as je Poolman spreek C.a u maar, ga u maar, keef in 't gewone leven, is ie óók zoo'n ko- - -j Dientje. U hèt toch op óns niet te miek niet. Comedie is spel. omtrekken vergroot wachte. W'; zelle alleen ons bed well 'tls flauwe kul, zei vader, die of verkleind weergeeft. vinde... Izijn oogen niet kon openhouden. Bij de beeldhouw-machine is het een Nou, nou. berustigde moeder, Heb jij Poolman dan wel is ge- houten beitel, die, wanneer hij over het maak niet zoo'n herrie. En hoe was sproken vroeg Dientje. origineel bewogen wordt, een of meer; t Joop? ging zij voort, met een tee-1 Dikwijls, verklaarde Joop. Ik stalen beitels in beweging brengt die deren blik op haar lievelingskind. groet'm op straat zoo vamiljaar weg in de marmeren blikken de gewen'schte' Manjefiek, vertelde Joop, die 7-n bezjoer. Maar je mot bij een comedie vormveranderingen doen ontstaan Ais1".0, P ,zl]n ]as m *en b°ek °P den de personen vergeten, anders geniet vormveranaenngen aoen ontstaan. Als j ha<j gesmeten en grd&g aan tafel je niet. Vertel dan is hoe 'tstuk is? drong moeder aan. Ik zit en ik hoor niks. Wat is de Margriet Kootjéevoor bijv. cm dame haar trokken in manner zat, een boterham in zijn volle hana. vereeuwigen wil, gaat zij eenvoudigSnij 'm eerst, zei moeder, d'r leit naar den beeldhouwer, die de nieuweeen mes. En vertel dan is wat machine in bezit heeft. Zij gaat op een'gezien heit. gemakkelijken stoel zitten en een hoofd-) Slaat zóó twaalf, gromde va- houder noodzaakt haar dezelfde hou-'dftr' een dame? Niet veul bijzonders, een slecht mensch, maar ze hèt tering. En dan Ien spreken, zei langzaam, toomloos in mijmering. Joop. Nou. ga dan, ga dan. drong Dientje. Ze logeert Maashotel. Ga d'r je compliment maken. Wie weetwa'k doe, peinsde Joop. In zoo'n hevigen lach brak Dientje los, dat vader, die dutte, wakker schrok. Wat gebeurt me nou? Watover- komp me? morde hij. Vader, hoor is toe, vader, grin nikte Dientje, Joop wil naar Zara Ber naar. Joop wil Zara Bernaar decom- plimente gaan doen. Och, onzin, zei vader met dikke tong. Onzin As'k nou wil, riep Joop. 'nMooi gezich om naar Zaïa Bernaar te gaan lalde vader. Daar hèt me gezich niks mee f.e maken. 'nGezich... herhaalde vader. 'k Heb jou gezich! schreeuwde, bóós, Joop. Spot met je eige gezich. En as'k nou wil, dan gaan ik. En nou gddn ik 'kMot 'tzien éér ik het geloof, zei vader, zwaar geeuwend. Ken jij dan Frans genog vroeg Dientje. Ze spreekt óók Hollandsch. Ze is in Amsterdam geboren. Kan an de naam Zara wel hooren. berichtte Joop. Ik ga morgen an den dag. En wij gaan naar bed. besliste vader. Ga jij naar Zara Bernaar ding te bewaren De beeldhouwer neemtZal ee,n half.uur korter sla-verheft ze zich op een jongen en dan: laat je bij je neus nemen. Kom. en B ie uBwaraa. ue neeianouwer neemtnftn ripn „hektemmi.o'c nw.i» komp de vader er tusschen en dan nou is 't klokke één in den nacht. tegenover haar plaats en brengt een langen houten beitel, dien hij in de hand houdt, in zachte aanraking met haar gelaat. Langzaam en met bijna onmerkbare aanraking volgt hij met den beitel de gelaatstrekken en, terwijl het werktuig over het gezicht glijdt, be weegt zich in samenhang met den bei tel op een naast staand blok marmer een beitel, in vorm ongeveer gelijk aan de boor waarmee de tandarts de kiezen vooT plombeeren voorbereidt. Deze beitel snijdt het marmer langzaam maar met onfeilbare zekerheid en nauwkeu righeid in den vorm van het na te boot sen hoofd. Eerst verschijnt de neus, dan komen voorhoofd en kin aan de beurt enz., terwijl de overvloedige steen als stof wegvalt. Misschien belangrijk nog dan dit werk der machine is een ander, dat betrekking heeft op vermenigvuldiging van bestaande kunstwerken. Reeds kun nen door de bestaande machine twee exemplaren van een voorwerp gelijk-1 •tijdig worden vervaardigd en een nieu we machine wordt vervaardigd voor vier of meer gelijktijdige reproducties. Het model wordt daartoe in een lood recht metalen naam vastgemaakt en op korten afstand daarvan worden blokken marmer of andere steen gesteld. Daar tegenover steken drie beitels uit de machine, die door middel van hydrauli sche kracht in iedere richting te bewe gen zijn door aanraking met de vingers. De beitel, die tegenover het model staat, is van hout en staat vast, terwijl de beitels over de blokken van staal zijn en zich zeer snel kunnen draaien en door een kleine wals gedreven worden. De beeldhouwer leidt, op de wijze, als boven reeds is aangegeven, den houten beitel langzaam over het model, waarbij hij begint bij het meest uitstekende punt Het marmer wordt dan door de draaiende stalen beitels gemakkelijk bewerkt en water, dat er voortdurend over stroomt, voorkomt warmljoopen. Een buste, voor welker vervaardiging anders1 2 3 maanden noodig zijn, wordt door de machine, die glyptograaf heet, in twee exemplaren op één dag •afgewerkt. De bediening der machine is door een Intel li genten werkman in een paar uren te ieer-en,. pen, riep schelstemmige Dientje. Toe, toe Wel ja, jij bederft altijd mensch z'n stemming als tie van waf, moois komp. Zeg dan. is op. wat hei je gezien? Laat Joop nou effen vertellen. Joop, zijn mond vol met brood, praatte met zijn donkere stem lang zaam. zeurig, gedachten-verzamelend voor een aanloopje Zara Bernaar is prachtig, is prachtig, moeder. Is 't niet Dientje Zou je zeggen, dat je een vrouw van zestig voor had? Nee. knikte Dientje. verzoend bij haar warm kopje zoete thee. Ik bezweer je, moeder, zei Joop, ze ziet er uit als twintig. Waar of niet, Dientje? Nou, twintig, twintig, 'k zou lie- vers zeggen vijftien, viel Dientje weer valsch uit. Ze is een vrouw op leef tijd, dat zie je zóó wel. Maar zou jij ze dan zestig ge ven? jsterft ze van tering... raffelde Dientje een in één haastigen toon door, - En wat verders informeerde moeder. Verders? Verders is 'tuit. As ze gestorven is, is ze dóód. Och, vertel jij liever, wendde moeder zich tot Joop. Je weet nou alles, zei deze, nij dig. Dientje hèt je in eens alles ver teld. Dientje lachte sarrend. Maar ze sterft prachtig. 0, ze sterft zoo prachtig, dreinde zij. Joop zat in gedachten. Moeder keek hem aan, verlangend. 'k Zie het nóg. fluisterde Joop, 'k zie het nog zóó voor me. 'k Zou het nog wel is willen zien. Reis ze na, wè ja. dat doen méér lieeren, gierde Dientje. Waar denk je over. jongen? vroeg, liefdevol, moeder. Hèt 'tstuk je zoo angepakt? Ik zou zoo'n vrouw best is wil- nou is 'twèl. Ontstemd scheidde de familie Va der omdat 'tzoo laat geworden was, moeder omdat ze niets gehoord had, Dientje omdat ze altijd na een come die uit haar doen was en Joop omdat niemand geloofde, dat ie gaan zou. Maar gd&n zou Joop dat stond vast. Hij ging naar Zara Bernaar. Uit. Joop stond' inderdaad, schoon ban gelijk. schoon met kloppend hart, dat hij bonsen voelde diep in zijn borst. Joop stond op den stoep van 'tMaas hotel. Intiemelijk hoopte hij dat ze niet thuis zou wezen, of dat hij plot seling zóó ziek zou worden, dat hij 't woord niet kon doen. Dan had hij een gegrond excuus tegen Dientje en va der. die niet geloofden aan zijn moed. Maar de portier had hem al gezien, de partier opende de glazen tusschen- deur e'n Joop moest nu wel binnen gaan. Wat hij. met loome voeten, deed. Een revolutie in de kunst der plastiek. Wij vinden de volgende aardige penschets door Henri M. Dekking in het „Rotterd. Nieuwsblad" Toen Joop en Dientje uit de kome die thuiskwamen, hadden vader en moeder 't avondboterhammetje al on Alls do volkeren reeds eeuwen ten on der gegaan zijn, dan getuigen vaak de steenen hunner stichtingen' nog voor hun grootheid .en al menig keer heeft een ontdekking van bouwfragmemten in, den bodem herinneringen terugge roepen die bij de meesten vervaagd waren. Inzonderheid! d.e Romeinen hebben door de gansche öude wereld monumen ten gesticht, welke nu eeuwen en eeuwen Sprekende Steenen. hun macht en kracht hooglijk manifes- teeren. Zoo is onlangs, bij 't sloopen ver onder d,en grond een brok van den ouden door de Romeinen gebouwden muur gevonden welke toen Londiniuno de hoofdstad was van hun verre kolonie Magna Brit- tannia de stad tegen de aanvallen der oorspronkelijke bewoners moest bescher men. Onze plaat laat duidelijk het enorme muurwerk zien, dat als alle Romeinsche bouwwerk van onverwoestelijke kwali teit is. Toch zal het worden opgeruimd tegen het protest der archeologen in •en alleen een aantal steenen in een mu seum zullen de herinnering er aan le vendig houden. Excuseer, meneer de portier, zei h: bedeesd, weet u ook of mevrouw thuis is Welke mevrouw vroeg de nor- tier onbeleefd. D'r benne hier zoo voel mevrouwe. Mevrouw Zara Bernaar. Uit Pa rijs. Ja, mevrouw Sarah Bernhardt is thuis. En wat wou u Och, wees u zoo beleefd) en zeg u haar maar. dat Joop de Bom haar even spreken zou. Zóó... aarzelde de portier, ik zal 'tprobeeren. maai' ik geloof niet, dat het gaan zal. Ik zal mevrouw maar éven sto ren, beloofde Joop. De portier slofte heen en liet Joop met zijn kloppend hart in de vesti bule. Maar twee minuten later was de portier terug, véél vriendelijker. Wil u maar meêkomen, meneer De Bom, mevrouw wacht u met ge noegen. Zie je wel. dacht Joop ze ont vangt me. En met -enoefen. Daar zullen vader en Dientje van opkijken. En weer twee minuten later stond Joop in den salon op de eerste ver dieping, alléén met de groote Sarah. Zij lag op een divan, krek zooals hij haar in Margaretha Gauthierhad zien liggen, met zachte, geborduurde kussens onder haar slank lichaam. Zii droeg een wit satijnen, soepele jurk, in breed gedrapeerde, plooien neerhangend op het tapijt. Haar laat blonk in een vriemdelijken glim lach. In de omlijsting van het krul lende goudblonde haar vond Joop dat gelaaf, aanbiddelijk èn artistiek. Een licht gesnuif, van den erond komend, leidde zijn getroffenheid even af, dóórheen en Joop zag een schirikschok doordaverde Joop Joop zag aan Sarah's voeten een zwaren koningstijger, lui-weelderig liggend als een verwende poes. En scherper kijkend nu het was in den schemer zag Joop op den rug van eeu divan twee leelijk-grijnzendc apen zitten en op Sarah's voeten ontdekte hij een snuivende Angorakat- Joop voelde zich matig op zijn gemak. Wees niet bang, zei de tragé dienne met haar liefsten glimlach en in 't zuiverst Hollandses mijn petite ménagerie is tam. Zet u neer op dien zetel daair. In al zijn blooheid1 en zijn onrust merkte Joop op, dat zij dit zei op denzelfden toon, waarmeê zii Armand Duval in de Kameliendame tot zitten had genood. Asseyez-vous, chèr Ar mand, mon amant. En hij ging zitten, verwonderd van zijn eigen moed. Als vader en Dienfie me zoo eens zagen, dacht hij. niet alleen bij Zara Bernaar, maar óók bij een koningstijger, een paar apen en nóg zoo'n diergaarde. Is u nu Joop de Bom vroeg me vrouw Bernhardt vri'endeliik. Is u d:e vriend van Henri Poolman Pardon mevrouw, de vriend, de vriend... stotterde Joop. Meneer Pool man doet me de eer an me te groeten op straat. U 'hoeft niet zoo bescheiden te wezen, meneer De Bom. U merkt dat ik over u heb liooren spreken. U is een wóór kunstvriend en u hebt kijk op tooneel. O, mevrouw... Ja, ja, ik wéét het. koest beest dat was tot den koningstijger, die onhebbelijk gaapte ik heb van u gehoord dit was weer tot Joop en met heel veel lof. Gaaf u diruk naar de comédie Heel druk, mevrouw, antwoord de Joop timide. Ik heb van 't jaar al „Het Ezelsvel". Maria van Magdala", Toontje Solidair" en Margaretha Gauthier" gezien. Het laatste van u. En hoe vond u het? mevrouw, prachtig, prachtig. Verrukkelijk. Om nooit (e vergeten. Sarah Bernhardt bloosde van zóó veel lof. I-Iebt u zelf nooit roeping gevoeld voor de dramatische kunst? infor meerde zij, om de lovende aandacht van Joop af te wentelen. Roeping wel. mevrouw, hapte Joop toe, maar me vader wou 'fniet hebben. En ook me moeder was er tegen en Dientje me zuster. Jammer, peinsde Sarali. Of mis schien niet jammer. Het tooneel biedt zooveel teleurstelling. O, zooveel te leurstelling. herhaalde zij. den wijs vinger waarschuwend ten hemel ge strekt. Een fraai gebaar, vond Joop. Uw blastiek is toch zóó mooi viel Joop enthousiast uit. Och, u vleit me. zei Sarah, be scheiden. Joop voelde zich toch zoo knus huiselijk Wat was Zara intiem met 'm en hoe vrindelijk. Hij vergat de menagerie gansch en had alleen oo gen voor hóór, de groote vrouwe, die zoo vertrouwelijk met 'm sprak. U heeft veel gereisd onderstel de hij, deelnemend. O, ja. zeer veel. antwoordde zij. Ik heb gereisd de heele wereld door. Van de Russische grenzen tot aan den oever van de Stille Zuidzee en van Christianda tot Montevideo. Héél de wereld heb ik gezien... En heel de wereld heeft u ver good O, meneer De Bom. Vergóód, mevrouw, repeteerde Joop huiselijk. En waar is u 't liefst, als ik vragen mag? O, buiten kijf het liefst ben ik in Rotterdam Eerzuchtige Joop 'nam zich aan stonds voor die verklaring met ziin vollen naam en zijn adres ondei tee kend in het ,,Rotterdamsch Nieuwsbl." te publiceeren... Rotterdam is een kunststad, me ineer De Bom, een kunststad. Er zijn I weinig zulke steden op de wereld. Men begrijpt rne zóó en waardeert me zóó. Toen ik Maandag hier aankwam, stond het heele Beursplein vol men- schen om me te zien. Dat noem ik vrindelijk en vereerend. En waar is u nietgraag, inter viewde Joop voort. In Parijs, meneer De Bom. Ik speel niet graag in Parijs en daarom reis ik zooveel.. Parijs is een verdor ven stad. Volg mijn raad. Jqop en 'ga nooit alléén naar Parijs, Jooplicf Hoe mooi zei ze dat met haar gou den stem, de voix d'or van Sarah Joop, Jooplief. Hij voelde zijn bloed warmer, tintelender zijn lichaam door stroomen. Nu kon hij wel Zara zeg gen, dacht'ie: Zij voorkwam zijn wensch. En als je ooit gaat. Joo" kom dan bij mij, dat Zara je bescherme tegen de verleidingen van dat moder ne Babyion. Hü, met hoeveel vuur zei ze dat Joop was in extase. Hoolang is uwe al aan 'ttooneel? vroeg hij... Het antwoord bleef uit. Joop zag Sarah onrustig schuifelen in haar peignoir en hij dacht niet verstaan te zijn. Ik vroeg u hoe lang u altooneel- speelt? herhaalde hij. Ja, ja. 'k versta je wel. bromde Sarah, op wier vriendelijk gelaat de lach was verstorven. Joop schrök. Had hij iets ongepast' gevraagd Maar de vriendelijkheid was weer i'n Sarah's stem, want zij antwoordde, zachtkens Dat weet ik niet. m'n jongen. Is het dan al zoo lang geleden flapte Joop uit. Wéér kwam het antwoord niet da delijk Weer leek Sarah lichtelijk ont stemd. Joop begreep niet waarom. Had hij iets miszegd? Dan wilde hij haar liefst dadelijk weer in haar hu meur brengen. Zij was niet ontoegan kelijk voor een vriendelijk compliment, dat had hij al ervaren. Men zou 't u heusch niet aan zeggen. mevrouw, dat u al van 'tjaar veertig is... En nauw had Joop dót gezegd, of er geschiedde iets vreeselijks. De ran ke tragédiennegestalte vloog in haar witte kleed halverwege overeind en spichtige vingers van een gretig ge strekte hand grepen zijn neus. Joop voelde zijn hoofd met zijn als in een schroef geklemden neus heftig heen en weer schudden. De kamer en de meubelen en de grijnzende apen slierden langlijnig zijn verschrikte oogen voorbij. En in zijn ooren, in smadelijk uitgestoote. uitgesiste. uit gespuwde klanken, drongen grove ver- wenschingen Wel jou botmuil, jou imperti nente. onhebbelijke, ongelikte vraag al. van 'tjaar véértig. zeit ie. jij si- nistre, luguber, mauvais sujet, jijvle- ger. jij rakker, jij polisson, brute,béte, magot, oh, oh... en 'tbegon weer van voren aan: jij botmuil, jij impertinen te... van 'tjaar véértig. véértig! Joop. dood'elijk verschrikt, wilde zich verweren, zijn neus bevrijden, hij rukte, krijtend van angst... en struikelde. Struikelde... over den koningstijger. Het beest sprong grommend op. En wéér hoorde Joop die stem. die voix d'or: Pakse Jumbo, pakae... De tijger dook ineen, de kop op --'e gestrekte pooten. met zijn gloeiende oogen Joop doorfonkelend.zijn lichaam heupschuddend gereed ten sprong... Den volgenden morgen aan 'tontb1'1 was Joop bleekjes, met blauwe krin- en onder de oogen. Moeder vroeg of ie ziek was. Nee'. Joop was niet ziek. Joop had slecht geslapen. En wanneer ga je nou naar Zara Bernaar? vroeg aanhitserig Dientje. Och. onzin tóch. bromde vader. Ja, hij laat zich daar bij den neus nemen. Hij gaat ommers niet naar Zara Bernaar. En gisteravond zei die 'tplaag de Dientje. Gisteravond, gisteravond, zei Joop kregel. Gisteravond was gisteravond. Nou heb 'kgeen zin. Nou gaan ik niet naar Zara Bernaar Wat je gelijk heb, suste liefde volle moeder. Neem liever een bordje haver dep ap... Wat een Londensche mist kost Het is algemeen bekend, dat men tus schen November en Februari in Londen op mist verdacht kan zijn. De laatste jaren begonnen zij geregeld reeds in October en zefs waren er dit jaar in September al eenige mistige dagen. De mist, wordt verdeeld in klassen Wel-is-waar"Ts er geen mist, die aange naam is en niet schadelijk voor do ge zondheid, maar er zijn kwade en nog etrger kwade nevelen. Tot de eerste behoort de zwarte, tot do laatste de gele mist. Mist in het al gemeen is een kostbare klant, vooral voor de spoorwegdirecties. Om den ongenooden gast van station tot station aan te kondigen, worden er op de rails knalsignalen neergelegd; als de afstand waarover de mist zich uit strekt, lang is is dat voortdurend geknal ver van aangenaam voor de reizigers. Voor den machinist beduidt dit sig naai „voorzichtig" en „opletten", voor de directie beduidt iedere knal zes cents ongeveer. Dan komein hierbij nog over uren van hulp-arbeiders enz. Doch niet alleen de spoorwegen hebben extra-uit gaven. In ieder huis moet licht gebrand wor den, en alle straten moeten verlicht zijn alsof het avond is, zoodat de directies van verlichtings-materialen goede zaken maken. In het geheel worden de kosten van een Londenschen nevel, b.v. van circa acht uur, geschat op 900.000.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1903 | | pagina 8