uuuu quu^uu jjyj uuuquu u III (Juuhq u u u 11 u u jj u
karig met adverteeren was. Advententiëo
in kleine giften toegediend helpen niet.
Men schrijve een ruim gebruik voor
de werking kan niet uitblijven en zal
duurzaam blijken te zijn. Anderen we
der beweren, dat zij geen geld bezitten
om te adverteeren. Dat slaat gelijk mei
geen geld te bezitten tot het uitoefenen
van hun beroep. Welnu, laten zij het
dan ójigeven In een land waar men veel
courantóh léést, moet hij een aarts-botte-
rik zijn dié niet inziet, dat de krant de
welsprekends'e én luidste tong is, waar-,'
dooit mèii zich met. het publiek, dat hem
klanten moet zenden, kan onderhouden.
Man, geve ^ph-den schijn eener zaak e»J
de werkelijkheid zal spoedig daar zijn.
De, landman strooit het zaad en terwijl
hij slaapt, groeien zijn koren en zijn
aardappelen. Zoo is het ook met de ad-
vertentiên. Terwijl gij slaapt of eet of n
met uw klanten bezighoudt, spreekt uw j
advertentie in de courant met 100, met j
1000 personen, die u niet kennen, niets
van uw bedrijf wisten, er niets van vpr-^
•nèVnen zonden hebben als zij het niet
in de courant hadden gelezen
SoiAs i'aakt het publiek in gisting,
wanneer iVet ziet, hoe lieden als door
een tooverslag van niet tot iet komen,
ja, onmetelijke schatten verwerven.
Maar dïe goede mensehen bedenken nipt-,
dat voor leder dezelfde weg open-staat,
mits men hem wete te bewandelen.
Moed en vertrouwen zijn daartoe de al
lereerste verèischten. Moed, om duizen
den aan onzekere kansen bloot te stellen,
vertrouwen om zich de overtuiging te
schenken dat misschien eerst na ver
loop van geruimen tijd, maar toch on-|
feilbaar, een honderd- of duizendvoudige
oogst demgene zal beloon,en, die de voor-
deel en van het zwart op wit (d. w. z.
het adverteeren) zich weet ten nutte te
maken." (Export.)
Vroolijk strijken en blazen ze er|
op los. de reizende muzikanten, door
den gastheer ter opluistering van zijn
feest ge-noodigd.
,,Was muziek en zang er niet, het
leven had geen waarde" dat weten
ze en als 'thun maar niet aan een
vollen kan ontbreekt, zullen zij wel
voor de vervulling dier levensvoor
waarden van 't vroolijke menschdom
zorgen.
Vroolijke Muzikanten.
Zoolang de wijn maar in den wijn
kelder staat, treuren ze nog niet, de
vroolijke muzikanten.
En als morgen aan den dag 't feest
is afgeloopen, wel, dan trekken ze
met de paar verdiende goudstukken
heen, om hier of elders feestgasten
bij den dans te begeleiden of aan dien
disch een opgewekte stemming te
houden.
Zoo trekken ze voort, als vrool;:ke
trekvogels, overal neerstrijkend, waar
pret is en blijheid en zoolang er nog
pretmakers gevonden worden, uie
hun diensten verlangen, kennen ze
geen zorgen, de iriusiceerende vage
bonden. maar helaas hun tijd is lang
voorbij
Hoe men glas met een
schaar kan knippen.
Hoe meer een proef tegen de be
kende natuurwetten schijnt in te
druischen. met des te meer verwach
ting en aandacht zullen de toeschou
wers haar ten uitvoer zien brengen.
Dal men met een gewone schaar pa
pier, hout enz. kan knippen, schijnt
even natuurlijk als het ongeloofelijk
schijnt, daarmede glas te bewerken
Toch kan men gerust aannemen, de
mogelijkheid daarvan 1c bewijzen.
Men- gaat daartoe op de volgende
wijze te werk
De schaar, de handen en het ie
knippen glas moeten in een emmer
water geheel ondergedompeld wor
den. Het glas laat zich dan in alle
rechte of gebogen richtingen knip
pen. Menigeen zal ongeloovig het
hoofd schudden en de zaak om haar
eenvoudigheid voor een fopperij hou
den, toch zal men bij uitvoering van
de proef zien, dat dit geenszins net
geval is.
Zoodra echter slechts een gedeelte
van de schaar boven het water uit
komt, gelukt de proef niet meer.
Het is moge-lijk. dun glas, zonder
dit met de schaar en de handen on
der water te dompelen, te knippen.
Daartoe moet het glas geheel met
papier beplakt worden.
De proef gelukt echter steeds, het
best op de eerst beschreven wijze.
Mevrouw is bezig, een nieuwen arm
band uit ie zoeken.
Toe, man raad mij eens, welken ik
nemen moet, zegt zij.
Ja, kindlief, antwoordt meneer
hier is elke goede raad duur.
OFFERVAARDIG.
Zeg, vrouw, als je met 't huishoud
geld niet toekomt, wi ik wel nu en dan
in een restaurant gaan eten.
Op weg naar school zegt Marletje tot
Fritsje Ja, als ik later met je trouwen
zal, moet ik eerst weten, wat je mee
krijgt.
Fritsje. Eiken dag twee boterham
men met kaas
GÜnsTluE TOESTAND.
Vriendin (tot eene andere). Geluk
kige Betsy. Haar man stottert zoo erg.
dat, als ze om een nieuwen hoed vraagt,
zo al met de kwitantie aan de -deur
staan, voordat hij „neen" heeft gezegd.
OOK EEN BEROEP.
Heer (tot landJooper)Heb jij niets te
doen, man niet in een of ander beroep
of bedrijf?
LandJooperJawel, mijnheerik ver
zamel zeldzame muntenhebt u een
kwartje van 1903 voor mij
ZEKER KENTEEKEN.
Dokter (tot bediende van apotheker).
Heeft men voor juffrouw Sukkel d-e m-u- I
dicijnen gehaald, die ik haar gister heb
voorgeschreven?
Bediende Jawel, mijnheer, en zij heeft
ze ingenomen ook, alle gordijnen zijn
neergelaten.
Een slimme coneertondernemer is van
plan een „ster" te laten zingen. Om het
publiek nu eens erg nieuwsgierig te ma
ken. begint hij in een paar der meest
gelezen kranten een week lang niets an
ders te plaatsen dan Zij komt.
Den achtsten dag zou hij dan den
naam der kunstenares noemen, maar
hoe stond h te kijken, toen hij den ze
venden dag in- dezelfde bladen las „Zij
is gekomen. De beste en goedkoopste
likdoornpomade ter wereld. Jacob Leep,
Vosstraat 11.'
Mevrouw Wij hebben voor 't diner
op u gerekend. U blijft dus?
I Gast. Met alle genoegen, mevrouw
maar wil-t u dan even deze lijst door-
zien... dat zijp de ge'réchtetf die mij door
mijn dokter verboden zijn
I
BRUTAAL.
Bedelaar(na e°n overvloedig maal)
Neem me niet kwalijk mevrouw, maar
ik merk nu eerst dat mijn honger van
daar straks eigenlijk dorst was I
LANDELIJK,
j Tourist. Ik zou morgen vroeg wel
I om vier uur gewekt willen worden I
I Waard. Goedik heb op 't oogen-
blik echter geen huisknecht, maar ik zal
de haan wel bij u in de kamer doen
BEREKENING.
OnderwijzerJan, wat is het vijfde
deel van: een geheel?
Jan Ik weet het niet. meester.
Onderwijzer: Niet? Luister dan goed.
Als er eens vijf vriendjes bij je kwa
men en je hadt maar één- appel voor hen
wat zou je dan doen?
JanWachten meester, tot zij weg
waren en dan den appel zelf opeten.
Jonge vrouw Ik heb al, een half uur
op mijn man' zitten wachten.
Oom GeorgeTroost je maarSommi
ge vrouwen moeten haar hèele leven op
een man wachten,
MODERNE DIENSTBODEN.
Ik sta versteld Anna. Stof je met de
sigarette in den mond de mubels af?
Maar, mevrouw, dit is immers de
rooksalon
Dat er niets nieuws is onder de van durf wordt geëxposeerd, het oude geschiedenis mot het tegetnvvoor- den werd. geen sprake kon zijn.
n hliikt wel uit bovenstaande re- ..looping the loop" per rijwiel of per dig vertoonde de rol wagentjes, Met dat al is toch ook hier weer
rïMrtVé v-an een Engelsche prentautomobiel, blijkt hier een zij 'twati toen voor den angstwekkenden loer j een bewijs te meer voor de waarheid
1846 Wat toch in den laatst en eenvoudiger, voorganger te hebben rond den cirkel gebruikt, haakten in van Salomo's ontboezeming, aan het
Xïïi in de erroote specialiteiten-theu gehad. de rails, zoodat van een neervallen, begin van dit stukje door ons aun-
taris der wereld als 't nieuwste snufje I Alleen en daarmee verschilt del als 'tdoode punt eens niet overschre-1 gehaald.
„Looping the loop" in vroeger tijd.
DE ZATERDAGAVOND.
Een bijeenkomst in New-York.
E'en mislukte
Kruistocht.
(Bij de platen.)
De Vereenigde Staten herbergen
heel wat gladde vogels, die aan ue
Beui's of elders hun medestervelingen
handig de duiten uit de zakken
kloppen.
Maar aan de beurs gaat het steeds
met risico gepaard en menige trust
koning heeft in den laatsten tijd zijn
gewonnen milli.oe.ilen weder belang
rijk zi:en dunnen.
Geen wonder, dat er gevonden wor
den, die 'tanders proheeren. endaar-
toe behooren in de allereerste plaats
de kwakzalvers, geneeskundigen,
maar ook godsdienstigen.
Tot deze laatsten behoort wel de
beroemde dr. Dowie een reïncar
natie- van den profeet Elia, naai hij
zelf beweert die van een welbe
spraakt maar fortuinloos predikant,
zich heeft weten op te praten tot be
zitter van een nieuw „Zion", een
stad, waarin zijn honderdduizenden
aanhangers leven en w,erken in zijn
belang.
Hij is dan ook reeds verscheidene
malen mülionnair.
Daarmee echter niet tevreden heeft
hij onlangs een grooter plain ont
worpen. Als moderne kruisvaarders
zouden hij en een deel van zijn me
de stadgenoo ten voor hun eigen
rekening natuurlijk naar New-
York trekken om dat bolwerk van
Satan voor 't geloof in dr. Dowie te
veroveren.
En enthousiast zijn de scharen
uitgetogenvelen, nadat ze eerst
hun schamel bezit hadden verpand
om de reiskosten te dekken.
Maar helaas, Ncw-York wilde niet
bekeerd worden. Wel stroomden dui
zenden en duizenden naar de mee
tings van den profeet, maar zijn
machtig woord- vermocht ze niet te
boeien en ondanks zijn bedreigingen
verwenschingen en vervloekingen
want daarin is dr. Dowie naar pro
feten trant zeer sterk verliepen de
bijeenkomsten te midden van helsch
lawaai.
Dr- Dowie zal dan ook spoedig te-
ru-gk peren naar zijn eigen stad en ae
New-Yorkers aan hun lot overlaten
ALLERLEI.
Hoe de Chineezen met hun
goden omgaan.
De Chineezen stellen zich hun goden
met dezelfde eigenschappen voor als zij
zelf hebben en door deze opvatting be
staat er een zekere gemeenschap mei
de godsdiensten van heidensche volken.
„Hoe? Zouden deze goddelijke wezens
ook niet een ontvankelijk gemoed hen-
ben. voor omkooperij en vleierij?" vraagt
de Chinees zich af en tracht de goden
te -bedriegen, zooals hij ook de men
seden graag doet. Zoo geeft de ee.n of
andere vrome zijn bijdrage tot herstel
van een tempel op de lijst mei 1000 ko
peren munten aan. terwijl hij in wer
kelijkheid slechts 200 offert. De aange
roepen god zal het Wel niet zoo nauw
keurig narekenen Gedurende den tijd,
dat de tempel gerestaureerd wordt, plakt
men de oogen van den god dicht, opdat
hij zich niet aan de heerschende wan
orde zal ergeren.
Het, treffendste voorbeeld hoe de Chi
neezen trachten hun god-en te bedrie
gen, geeft de bejegening van den keu
kengod, die op liet eind van het jaar
naar den hemel gaat, om zijn jaarlijkscn
verslag over de respectieve families te
geven. Opdat hij niets kwaads zal zeg
gen, besmeert men zijn lippen met honig.
Dikwijls wordt ook op de altaren valsch
geld, dat van zilverpapier gemaakt is
en er als zilverstaven uitziet, verbranu.
De desbetreffende god zal het wel als
baar geld aannemen. De Chineesclie zee
lieden geloov-en, zooals bekend is, nog
gist en verdwijnen, de booze ziekte met
zich nemend.
Een andere, misleiding is de volgende
Een man kruipt onder de tafel, waar
op de offers staan, en steekt zijn hoofd
door een tot dat doel i.n het midden aan
gebracht gat, Men tracht op deze wijze
d-en 'god1 voor te spiegelen, dat hem wer
kelijk e^n menschenhoofd geofferd
wordt. Na eeri zekeren tijd bevrijdt de
goede man zich weer uit zijn gedwongen
positie en is trotsch op zijn groote daad.
Ook is een geval bekend, dat een dis-
tricts-beambte een strijd tussc-hen een
priester en den Boeddha van- den tempel
te be-lechten had. De god werd voor het
gerecht gedaagd en moest voor den
rechts'r knielen een merkwaardig bevel
voor een houten figuur. Toen hij dit be
vel niet opvolgde, veroordeelde de rech
ter hem tot 500 slagen met een bamboe
riet, waardoor er spoedig niet veel meer
van hem heel was.
Bijna elk jaar brengt men den regen
god bijzondere offers, opdat hij het
land, dat anders in het geheel niet te
Dr. Dowie aan 't preeken.
iteeds, dat de gevreesde Tyfoon door
booze geesten veroorzaakt wordt.
Heeft de storm zijn hoogsten graad be
reikt, dan zet men, volgens een oud ge
bruik, een papieren schip, dat een ge
trouw beeld van een werkelijk vaartuig
is, op de golven, opdat de booze gees
ten zich hierop storten en het eigenlijke
aar tuig intusschen ontvluchten kan.
Breekt in China een epidemie uit, zoo
als cholera enz. dan begint, men spoe
dig midden in het jaar een nieuw jaar.
De god der pest zal dan tot het besef ko
men, dat hij zich in den tijd heeft ver
bebouwen is, vruchtbaar zal maken. Ge
ven deze offers in het geheel geen uit
komst, dan dragen de landbouwers den
god uit den tempel en zetten hem, daar.
waar de zon het heetst brandt, opdat hij
zelf eens op zijn eigen corpus de hitte
voelen zal.
I Het verdwijnen der Eskimo's
i
Aan het worden en vergaan op
aarde neemt niet alleen ieder mensch
individueel maar ook de mensch als
soort een zeker aandeel, en evenals
er uitstervende dieren, en planten
soorten zijn, kan men ook het ui (ster
ven van m/ensch enrasse-n corns ntee-
ren. Vele mensche-nr assen, van wel
ker bestaan nog zeer veel bev. ijzen
over zijn, zijn reeds verdwienen. bij
voorbeeld de Inca's in Peru va an
dere, als de Aztek-en van Mexico, zijn
nog maar weinige verte-gen woo re gers
in leven en nog andere gaan voort
durend hun einde tegemoet.
Tot de laatsten. behooren de Es
kimo's, wat jammer is, want di Es
kimo's zijn niet alleen een door ned-
aardigheid en gastvrijheid uitv i ko
ren, maar ook wetenschappelijk een
hoogst belangwekkend volk. dat in
het hooge Noorden door onvemif t id-e
werkzaamheid en geduld en mei zeer
sobere hulpmi ddelen een versclmkke-
lijke koude. vreeseBijke sneeuw tor-
men, geweldige overstroonrin-gen loor
de zet enorme verschuii vangen va i de
ij -massas en de afschuwelijke ven-
zaamheid der ijswoestijnen _ge rot-
secrd en den ongunstigen omstandig
heden de mogedijkh id, om in lie le
ven te blijven, ontwrongen heeft. Nu
echter schijnt do kracht der Eski' io's
uitgeput te zijn.
Peary, de beroemde Amerikaan che
Noordpoolonderzoeker, telde in 1897
aan den Smith Sont, het Noordelijkst
gebied op aarde dat. door mensehen
bewoond is. nog slechts 234 Eskimo's
terwïijl hun aantal, 12 jaren geleden,
nog 300 bedroeg. Thans zullen er c' aar
weinig meer dan 200 in leven zijn,
een naar verhouding snelle afname,
omdat onder ©enigszins draaglijke om
standigheden een zwakke toeneming
of minstens toch een stilstand" van
het aantal leden der bevolking ver
wacht kon worden. In Alaska worden
de Eskimo's n het gebied van den
Ranrow-top tot de Aleoeten op slechts
500 koppen geschat, terwijl de eerste
onderzoekers van dit kustgebied or
2 a 3000 aantroffen. Het geheelo Es
kimo-ras, waarvan het aantal, 20 ja
ren -geleden, op 30.000 werd gesebat,
is thans tot minstens op de helft ver
smolten en men moet er rekening mee
houden, dait zij binnen het komend
vierde deel eener eeuw geheel van
de oppervlakte der aarde verdwenen
kunnen zijn.
Waarschijnlijk is dit noodlot der
Eskimo's hoofdzakelijk, evenals bij
vele andere rassen, te zoeken in ver
zwakking van de gezondheid, waaruit
ziekten ontstaan. Alcohol, pokken en
tering hebben vree®elijk onder de
Eskimo's huisgehouden, bijna nog
meer moet de kuuising met avontu
riers, die ia hun gebied zwerven, r;o-
schaad hebben, maar vooral ofl
toenemend gebrek aan de belangrijk
ste. voor den Eskimo onontbeerlijke
voedingsmiddelen walvisscheen, rob
ben, ijsheeren. muskusossen, visschen,
vnrschlllendfi vogels, diie door de uit
Amerika en Europa komende onder
zoekers en jagers vervolgd en- in
groote massa's vernietigd zijn. Zoo