TWEEDE BLAD Donderdag 30 Januari 1913 Buitenlanrïsch Overzicht O© Balkan-vulkaan. 't Antwoord van T u r k ij e O J) nota Zeker, liet antwoord van de Turksche legeering aan de mogendheden zal wol afwijzend zijn. Maar dit antwoord zal wel zoo steld zijn, dat er een nieuwe nota op volgen kan. Beslist „neen" zeggen kan een Turk rm eenmaal liet, even min als ,,ja". Hij houdt altoos een sla; om den arm. In alle Eurupeesche hoofdsteden is men overtuigd, dat de nieuwe Turk sche regeering al heel spoedig zal in zien, dat ondei welke voorwaarden ook de vrede moet worden gesloten. De correspondent van de „Vossische Zeitung" in konstantinopel vernam uit kringen van de Porte, dat het ant woord aan de groot© mogendheden zoo luiden zal, dat de concessies, dooi de Turksche onder handelaars in Lon den gedaan, gehandhaafd wórden, dat evenwel nieuwe concessies niet gedaan zullen werden. De Porte heeft besloten, voor hel geval dit antwoord «oor de .{alkan- bondgenooten verworpen wordt, een autonomie van Adrianopel toe te staan, maar te gelijkertijd te verkla ren, dat dan van geen enkel eiland af stand gedaan zal worden. Mocht ook dit laatste aarbod. Adrianopel 'letref- fende van de hand gewezen worden, dan zal de Turksche regeering den wapenstilstand opzeggen, alle man nen van 30- tot 45-jsrigen leeftijd onder de wapens roepen en een binnenland- sche gedwongen leening sluiten, die naar den vermogenstoestand per per soon 1 tot 6 Turksche ponden zal be dragen. In het leger moet volkomen eensge zindheid heerschen. De regeering acht den binnenlan>scheii toestand zooveel beter, dat zij de censuur, alleen be perkt heeft tot militaire berichten. De correspondent in Konstantinopel van de „Berliner Morgenpost" deelt evenwel mede, dat de stemming in het leger niet zoo goed is als zijn col lega wil doen voorkomen. Hij seinde Toch gelooven we nog niet, dat 3e •edesconferentie nu geheel is afge- loopen. Door bemiddeling van de mo gendheden zullen de gedelegeerden toch nog wel eerst hun oordeel zeggen over het Turksche antwoord op de Eluropeescho nota. En daarover kan dan weer onderhandeld worden, al is t dan ook niet op een officieel© vredes conferentie. Bulgarije gaal intusschen den oor log hervatten. Do wapenstilstand wordt opgezegd Bij besluit van den Bul- gaarschen ministerraad is aan het hoofdkwartier opgedragen om Donder dag— dus heden den wapen stilstand op to zeggen. De opperbevelhebber beeft een legor der uitgevaardigd, waarin hij zegt „Uit den loop der vredesonderhande lingen blijkt, dat de vijand (de Turkej) geen duimbreed wil afslaan /"an den w - grond, door onze zegevierende legers: van het staatkundig evenwicht tenge- veroverd. Zullen de Bulgaarscli© hel- vol ge van den oorlog, waardoor P.oe- re eischen van Roemenië, 3aar over 3e grensregeling reeds in beginsel was beslist in de vorige besprekingen. In die kringen acht men den eisch van Roemenië tot afstand van een nog grooter grondgebied, haast ongeloof lijk en is men overtuigd, dat geen en kele Bulgaarsche regeering en geen enkel Bulgaarsch parlement toestem ming zouden kunnen verleenen tot den door Roemenië verlangden af stand van gebied. In het protocol eischt Roemenië een grenslijn, lcopende van Toertookai (een piwit aan den Donau, ongeveer 20 K.M. bewesten Silistria) tot Baltsjik aan de Zwarte Zee, (omtrent 20 K.M. ten noorden van Varna) Roemenië verlangt tevens waarborgen voor de autonomie van de scholen en kerken der Koetzo-Walachen op Bulgaarsch grondgebied. Ter - verklaring wordt aangegeven, dat Roemenië deze eischen stelt rnct het oog op de belangrijke wijziging den die beleediging, het roemrijke le ger aangedaan, ongestraft laten Bereidt u dus voor op nieuwe over winningen en toont den vijand en de geheel© svereld door uw omveerstaan- baren moed, dat het Bulgaarsche «Ierland aanspraak mag maken op meer tegemoetkoming." De ambassadeurs conferentie. De ambassadeurs hebben gistermid dag weer vergaderd. Naar verzekerd w ordt, liepen de besprekingen over do meniö nadere waarborgen behoeft ter verzekering van verdere vriendschap pelijke betrekkingen tusschen dit land en Bulgarije. Het protocol deelt ook mede tot wel- a- ke concessies Bulgarije bereid is. an In de Roetneensche Kamer verklaar de de minister-president, dat de onder handelingen op vriendschappelijke wijze worden voortgezet en de minis ter-president hoopte de Kamer binnen kort volledig te kunnen inlichten orer den toestand, waarvoor de regeering de gehcele verantwoordelijkheid aan- Albaneesche quaestio en de financiec-' Vaardt. i !e en economische problemen, die zich j jj0 Kamer nam met algeineene stern- zullen voordoen in verband met den nien motie van vertrouwen in de afstand van grondgebied door lurkijo rege-ering aan. De liberalen namen evenwel geen deel aan deze stemming. Allerlei. De Franschen Marokko. Bii de inneming van Dar Anflous Sf,r°die~eJïï; manenden 72 ee- - - wond. aan de geallieerden tengevolge van den afloop van den oorlog. Zou er niets gezegd zijn over de af breking der vredesconferentie Een leening voor Turkije. De Porte ortvina een aanbod van een groep voor een mJllïoen Turksche ponden schatkistbons in voorschot te zullen nemen. De minister van financiën deelde dit, volgens de statuten, mede aan de Ot- tomaansche bank zij heelt het recht van voorkeur tegen dezelfde voor waarden. Do „Temps" verneemt uit Rome, dat de Italiaansche regeering aan de „Dette Ottoman©" heeft bericht, dat 50 millioen, bet aandeel van Tripolis in de openbare schuld, direct te harer beschikking zijn. De Turksche vloot. Uit Constanza werd aan liet „Berli- Tageblatt" geseind „In Jong- via Odassn. dat reeds Vrijdagavond in j Turksche kringen wordt medegedeeld, een moskee te Stamboel een vergilde-1 dut spoedig een nieuwe operatie van ring gehouden werd van conservatieve do Turksche vloot verwacht kan wor- en liberale partijen, waarin geprutes- den. De minister van marine is dade lijk na zijn benoeming naar de Darda- nellen vertrokken om de oorlogssche pen te inspecteeren. I-Iij .kwam in Kon stantinopel terug en diende bij den mi nisterraad een rapport in. Hij zal per- soonlijk aan de actie deelnemen, en trachten een beslissenden slag uit t© lokken voor de e i 1 ande n- qu ae st io met Griekenland. De oorlogstoebereid selen worden ook in Turkije voortgezet. De Turksche regimenten cavalerie, die onlangs te Konstantinopel aan kwamen, zijn Maandag naar Gallipoli vertrokken. De oorloistoebereidsclen worden met koortsige haast voc-rtgezct. Het Jong-Torksche comité zal over gaan tot het stichten van de comité's Can nationale defensie, met hot doel de volkomen souvereiniteit van Tur kije over Adrianopel en de eilanden to behouden. Tusschen Grieken en Turken. 't Gevecht bij Bizani in Epirus duurt nog voort eu is nog tot geen beslissing gekomen. D© Turken beweren, dat ze den Grie ken een nederlaag hebben toegebracht waarbij de Grieken tiüO man verloren. Zal Roemenië Bulgarije helpen? De Pester Lloyd komt met 't wel wat ïeerd werd tegen den moord op Na- zim-pasja. Tegelijkertijd hielden dertig officieren van de militaire liga een vergadering over het gevangen nemen van hun partijleider, den gewezen ko lonel Sadik. Zij besloten, wanneer het nocdig was, door terroristische maat regelen het comité tot aftreden te dwingen. In Sari Stefauo namen de officieren een gelijkluidend besluit. -Ontrent het gevecht in.het Tsjatald- ja-l .ger tusschen Jong- en Oud-Turken deelt deze correspondent mode, dat er 30 dooden en ireer dan 100 gewonden vielen. De geworden zijn in Konstauti- nopel aangekomen. Ook in de cadet ten school ontstond een gevecht tus schen officieren en cadetten, waarbij twee dooden ea eerige gewonden vie len. Een Contra-revolutie? Aan de „Temps' wordt uit Londen geseind Volgens berichten uit Kon stantinopel is er een contro-revolu- tioiuiairc beweging guande, die geleid wordt door Achuess AJbcek. Deze zou aan liet hoofd van het éde legercorps uit Tsjataldja naar Konstantinopel zijn opgerukt. Hedeuav oud zal 't Turksche ant woord op de nota worden aangeboden. De nota dor Balkan staten aan Turkije. Woensdagmiddag is de reeds aange kondigde nota, van de gedelegeerden 1©r Vredesconferentie te Londen van de Balkansiaten, aan den l urkschen omvaarschijnlïjk-künkende bericht via gedelegeerde ter hand gesteld. "oenen, dat Bcemenié gerieigd zou „Daar de gevolmachtigden van de zijn Bulgarije onder zekere voorwaar- geaiiieerde staten sedert de schorsing den steun te verleenen tegen Turkije. van de werkzaamheden der eonfiren- n„n. tie gedurende drio weken terergeofs TUSSCÜCïï u06IH8flIB 611 Elli{]<li 1]8. hebben gewacht op een antwoord der in een bijeenkomst tusschen don Turksche gevelinachiigden op hun Rocmeensclien gezant en den Bulgaar- laatste vraag eu daar de jongste ge- schen diplomaat Danef, is te Londen beurtenissen te Konstantinopel, naar oen protocol opgesteld, waarin de we- het hun voorkomt, de hoop om tot durzijdscho op valling omtrent de door sluiting van de. vrede to geraken Roemenie gestelde eischen wordt weer- heeft verijdeld, zien zij zich tut hun 1 gegeven. Dit protocol zal aan beide re- diep leedwezen genoodzaakt te verkla- geeringeu worden toegezonden, ren, dat de vredesonderhau-. Naar men verzekert, zullen dezen de delingen, aangevangen op 16 De- te Londen aangevangen onderhande- cember 1312, afgebroken zij n." lingen te Sofia en te Boecharest voort- Men wh weten, dat de afbreking der zetten op den grondslag van dit pro- onderhandolingen vooral op aandrin-tocok gen van Bulgarije is geschied, dat 't In Bulgaarsche kringen heerscht talmen moede was. groot© verontwaardiging over de nade- Stadsnieuws Reae van Esfca. In d© groote zaal van h©t Bronge- bouw heeft Woensdagavond mej. Van der Vlies („Enka") gesproken vanwe ge de afdeeling Haarlem der soc.- dem. vrouwendub met het onder werp: „De Vrouw, de Godsdienst en het Socialisme". Na een openingswoord van de pre sidente der Soc.-Dem. Vrouwenclub, mej. Poppe, verkrijgt mej. v. d Vlies het woord. Do vrouw is, zegt zij, in deu loop der tijden als engel vereerd en als duivel gevloekt. Maar wij weten heel goed, dat wij te zwak zijn èn .voor duivel èn voor engel. Wij vrouwen staan critiseh tegen over elkander, maar wij kunnen ook eikaars wezen en leven indenken, wat do man ten onzen opzichte niet ikan. Waarin bestaat de vrouwe lijkheid, en waarin uit zij zich? De vrouwelijkheid is het verlangen der vrouw, om uit de liefde te leven. D.w.z.: baar verlangen om, met ver zwakking van het egocentrische iu haar. zich toe te wijden met haar go- heeio wezen aan iets buiten haar. Haar fijne gevoel voelt lichter den nood en het lijden vo.n ©en ander, en doet liaar al ter hu'lpe snellen als de man nog aarzelend daar staat wacht, De vrouw meet haar wezen uitleven omdat het haar wezen is zij kan niet anders! Uit de vrouw is alle nieuwgeboren leven, en zij heeft de taak dat jonge leven op te voeden in ue sfeer der liefde. Het gezin is de plaats, waar die het meest en liet best tot haar recht komt. En van dat gezin is de vrouw de ziel, het middelpunt. Toch op velerlei wijze kan de vrouwelijkheid zich uilen. Vooral de vrouw van onzen tijd vertoont zich in velerlei karakter. Haar leven is niet verarmd, want de vrouw kan vrouw blijver., in welke betrekking zij ook is, of zij het podium betreedt of den vaan des opstands zwaait... De maatschappelijke ontwikkeling gaal onverbiddelijk haar gang, en dat juist maakt het vrouwenleven rijker. De vrouw ga^it 'haar eigen, zelfgekozen weg in plaats van het eeuwig steunen op anderen. En dat is geeb levensverarming dat is le vensverrijking! De vrouw moge zich op mesr gebie den thuis voelen dan vroeger zij is gebleven do vrouw, wier verlangen het is om uit de liefde te leven! IIo© slaat nu de vrouw tegenover deu godsdienst? Zoozeer als het in- nerlijkst wezen der vrouw immer een geheim voor den man blijft zoozeer is dat de godsdienst voor den niet- religieuzen mensch. Er is een godsdienst, die bestaat uit uiterlijkheden, uit religieuze manie ren, waarbij het innerlijke ontbreekt. Deze soort godsdienst heeft luttele waarde, en sprs. heeft haar kortelings tragi-komisch 'hooren verklaren in een gezin waar de oudste zoon pas geëngageerd was: Ja, wij bidden, en danken tegenwoordig maar weel bij 't eten, want bij Jan z'n meisje doen z© 'i óók! Over verschillende godsdiensten kunnen we veel spreken,, maar over religie ikunnen wij slechts stamelen, —Religie, zegt dr. De J-Iartog, is God beleven. En hij zegt. dat wèl. Wie het mysterie vnn de religie heeft er varen, die is zaJig, als Jezus Christus was... Zij, die de religie kennen, zien elkaar in de oogen eu begrijpen el kaar. De vrouw heet van oudsher gods- dienstiger dau de man. Misschien heeft de vreesachtigheid der vrouw haai* gedreven naar dat, waar ze bescherming zocht... Maar de vrouw, met haar verlangen om uit de liefde te leven, móest zich aangetrokken ge voelen tot den godsdienst waarvan de grondgedachte liefde is. Zij voelde in den godsdienst de golven van het aohterzienlijke over zich heenslaan, en zij voelde zich veilig t© midden dier golven, zij stond daar met opgeheven hoofd omdat God was met 'haar. In het vertrouwen op haar God hebben door de eeuwen heen tallooz© vrouwen een moeilijken weg afgelegd van zware zelfverloo chening en harde, eentonig© plicht. Door en in den godsdienst ook hebben zij groote dingen volbracht. Nog steeds keert zij zich met weerzin af van de plaats waar men haar den godsdienst tracht te ontnemen. Daar om keert zij zich af van het socialis me, waarvan men haar geleerd heeft dat het anti-christelijk is. liet kapitalisme, het stelsel van roof en uitbuiting ten kost© van de naasten, dat moet wel liet ethische wezen der vrouw ten ster leste prikke len tot weerstand. Eu waaneer zij dan ook dat kapitalisme begrijpt, zal zij heftiger veelal Etrijden dan do man. Maar zij slaat achter door haar mindere intellectualiteit, door haar gebrekkig© logica. D© vrouw handelt sterker in tuïtief dan de man, maar zij staat stil bij feiten die haar onrecht schij nen en; begrijpt den samenhang van het geheel niet. Zoore1-, vrouwen zijn aan .hersenarbeid niet gewend. En sprs.heeft' het bij de glasblazerssta- king te Schiedam gezien, dat bij de vrouwen de tucht der organisatie ont breekt,' dat zij veel minder inzicht hecff dan de man en dat haar liaat tegen den onderdrukker, tegen, den onderkruiper, wild en ongetemd is. Bij de mannen ook ontbreekt nog veel. Lauwheid en oh w© te n'. he id zijn er, en de ellendige verdeeldheid in socialistische sekten brengt nog zoo vaak de strijd op onze eig nenplaats, terwijl.die daarbuiten op het veld tegen de kapitalistische burcht moest worden gevoerd! (Ap plaus), Maar tusschen de vrouw en -het so cialisme staat overal de onwetend heid haar inzicht in den weg, om haar op te sluiten in engen kring. En van al wat deze dernon tot de vrouw spreekt is het schrikkelijk0te: lk leid haar liefde op dwaalwegen! Gij, mijne zusters, hebt gij dat niet tallooz© malen op uw huisbezoek bij Christelijke vrouwen ondervonden? Neen zegt de Christelijke vrouw ik kan dat socialisme niet aanvaar- den, om mijn zelfswil en om mijner ziele zaligheid. En dan komt men aan met citaten van Van der Goes, van Gorter, van anderen die nooit het wezen van den godsdienst hebben begrepen en daar over nooit hadden moeten schrijver:! Sprs. heeft do grootste achting en eerbied voor wat die menseden haar up ander terrein hebben geleerd, maar kan hen niet vergeren dat zij haat hebben gebracht tegen het socialism© bij zoo menig© vrouw 'haat, waar tegen nu gestreden moet worden. Het socialisme zegt de onwe tende vrouw rukt het gezin uiteen. En zij ziet niet dat andere, dat i.et gezin uiteenrukt: het kapitalisme. Juist In hel socialisme zal het gezins leven tot betere uiting komen dan nu, omdat de vrouw er zich beter en inniger in zal kunnen ontplooien. Maar ook de man 'heeft dikwijls schuld aan de on wetend ie :d dei- vrouw omdat hij thuis niet spreekt over hetgeen daar buiten gebeurt, niet tracht bij ie brengen en uit te leggen. Dan betoogt mej. Van der Vlies de noodzakelijkheid der meerdere kennis bij velé socialisten van den Bijbel, die geloof en waarheid en rechtvaardig heid predikt. De oude Profeten heb- bon getoornd juist tegen dat, wat het kapitalisme ons aandoet! Het is onze taak zegt sprs. om het leger der Christenvrouwen aan dat der socialistische toe te voegen. De proletarische sooiaal-democrate heeft te zijn een strijdster in de eer ste plaats en de Christenvrouw hoeft reeds geleerd, met 'haar God te gen den vijand op te trekken. In de wereld der Christelijke vrouwen «,n jonge meisjes is een kloek en rein idealisme, zooals ge wellicht in geen enkelen anderen kring vindt. En dol idealisme te winnen voor het socialis me is dat geen heerlijke taak? Daarom wij moeten den Christe- lijken vrouwen en jongen meisjes het kapitalisme schilderen in al zijn ver schrikking, en het socialisme in al zijn heerlijkheid... En gij, mijne hoorders, hebt uw kin deren te kweeken tot strijders en lij ders voor het socialisme en het ge loof. Heilig is uw roeping ea heiiïg uwe taak! De groote legerscharen trekken zich steeds meer te zamen tegen de trolsehe kasteelen van het kapitalisme. Als de strijd komt, dra gen wij de helm der Hoop op -het hoofd, het harnas der kennis aan het lichaam. Zoo gaan wij voort, on ze plaats innemende in het interna tionale leger van hen, die strijden voor het socialisme. Strijdt in de kracht des geloofs, en dan zullen de legerscharen des vijands u niet kun nen overweldigen! Sprs. eindigt onder daverend ap plaus 'hare rede. Debat. Eerste debater is de heer J o h. Vis se r, die begint met een woord van waardeering voor de gloedvolle wijze waarop mej. v. d. Vlies hare denkbeelden heeft verdedigd. Spr. meent evenwel dat de vrouw niet in alle opzichten zichzelve het best kan beoordeelen. Daarvoor staat zij te dicht ibij het onderwerp. De man kan over haar wezen en karakter beter oordeel hebben. Als de vrouw in de geschiedenis krachtig op den voorgrond treedt, dan bewezen die feiten een karakter- scbaarschte bij de mannen. Het ver schil in aanleg eri vermogen tusschen man en vrouw heeft sprs. nog niet genoeg op den voorgrond laten tre den. Het zal zic'i steeds laten gelden, en steeds bestaan. Het verzet van Christelijke zijde tegen het socialisme ligt niet in de •hoofdzaak aan onwetendheid. Er is een groo'ere en diepere oorzaak, betoogt spreker en hij brengt dat in verband met het groote ver schil of men Jezus Christus erkent -ils Gods Zoon of eenvoudig als een voor treffelijk mensch, wiens voorterid aa- voleing verdient. De klassenstrijd houdt de Christe lijk© vrouw van het socialism© af. Dat is waar. Maar die strijd is niet zoo eenvoudig, die bestaat in ver schillenden vorm. En -het is een be sliste omvaarr.eid, dat het voor den patroon het vooröeel'gst zou zijn om zooveel mogelijk de arbeiders uit te buiten '.gelach en rumoer Een Haarlemsen boe'sdrukkerspa- troon die vei© verbeteringen voor zijn personeel heeft ingevoerd, heeft zelf erkend dat hij daarvan voordeel heeft gehad. Spreker vraagt zich rt, óf de S. D. A. P. met Enka niet het paard van Tro.e heeft binnengehaald (geld ch). Het historisch material-sine slaat te genover de beginre èn vaji het Chris tendom (geroep: Gelukkig wel!) I De heer Van Delden meent, dat alleen de Christen den arbeider uit zijn nooden kdn helpen. Kan maar net treurig© va.u het hedendaagsche Christendom is juist, dat de Chris tenen het uitleven in zichzelf en niet rnededeelen aan anderen. Ook ons Christelijk Ministerie van heden vol doet niet aan zijn roeping. Het laat de Vogel wet vóór de Bakkerswet gaan, het leed der dieren vóór dat der men schen! (applaus). Juist omdat de sociaal-democratie niet in God gelooft (geroep: N i et w a a r!) daarom kan juist zij de liefde niet prediken. Haar liefde is slechts tijdelijk... Onder gelach, gefluit en applau9 komt de lieer David Wijnkoop op het tooneel. De heer Nagtzaam verzoekt or de, In liet belang van een goed debat. De heer W ij n k o o p heeft nog nooit zoo. iels bijgewoond als van avond. Het is èl te bar, dat de ideeën van Enka in de S. D. A. P. verkon digd worden I Vroeger werd in de Ar beiderspartij een ander© vrouw toege juicht, nl. Roland Holst. Die ligt er jiu uit, en deze is er in. (gefluit n a p p 1 a u s). De lieer Wijnkoop: Schei uit daar mee, ik sta hier om mijn meening 'e zeggen. Laat dat fluiten ©n applaus! In de Hollandsche arbeiderspartij worden helaas de ideeën van Enka ingehaald! De geschiedenis toont dan toch maar aan, dat de dichters en de kunstenaars de vrouw minstens even goed b©grepen hebben als zij zelf! Maar spr. wil het niet over de vrouw hebben, 'hij zegt dit alleen om aa-n te teonen dat Enka zich vergist. Hij bestrijdt de stelling dat zij dl© niet godsdienstig zijn den godsdienst niet zouden mogen beoordeelen. Dat acht spr. onbeschaamd- Maar de ar beiders hebben zich voor andere din gen te interesseeren dan voor gods dienst en Bijbel, zegt spreker-als-so- ciaMst. Het is de groote klacht van d© Belgisch© partijgenooten, dat de gods dienst de vrouwen van het socialisme afhoudt. Dat is niet de sterkte dier vrouwen, dat is -hare zwakheid. Den wetenschappelijken socialisten kan het geen zier schelen of de dog ma's waar zijn. Dat laat -hen koud. D© lui y lor ie van hert Christendom is dat hij die door een afwijkend© rneening daarin tegen het kapitalis me opstond, werd verketterd. Het Christendom is een kapitalistisch stel sel, en mevrouw Enka is een uilzon dering. die niets te beteekenen heeft. Belachelijk achrt spr. hel, dat men om de Christelijke vrouwen te over tuigen voor het socialisme. Bijbelken nis moet bezitten. Weet je wat je moet kennen? het werk van Kauts- ky over den oorsprong van het Chris tendom! Enka heeft gesmaald op de secta- rische socialisten, dus op de S. D. P. Zij is zelf zoo sectarisch a s men maar iemand kan denken en spreker ontzegt 'haar het recht, zoo smalend te sproken over het grootste in hef socialisme: het Marxisme. Wij zijn niet de propagandisten van het Christendom, noch van 'het anti- Christendom. We zeggen tegon de arbeiders: het wezen der maatschap pij moet je kennen... 'het historisch matérialisme! Als ooit de S. D. A. P. bewezeu heeft, dat zij begint te worden reac tionair (beweging) dan is 't door dat optreden van Enka hier, van avond, als lid der S. D. A. P. Onder gejuich en applaus eindigt de heer Wijnkoop Repliek. M e j. v. d. Vlies kost het eeniga moeite, om na het vernietigende re quisitoir van Wijnkoop haar aan dacht bij de eerst© debaters te bepa len. Toch zal zij dat natuurlijk doen. De theologie heeft zich door de eeu wen 'heen h©t reent van wetenschap verworven. Daarvoor heeft sprs. de grootst© belangstellingen zij wil daar- I om met den heer Visser wel eens op een theologische debatingclub ver schillende quaesties bespreken. Spreekster ioterumpeeri zichzeit eenige malen, en roept dan dat zij nooit in -haar leven ook maar in het minst Wijnkoop in hel gevlei wil ko men. Nooit! (daverend ge juich). - Verder betoogt EDka, dat vrijzinnige eai rechtzinnige Christenen in zake e\ olutie en wedergeboorte naast elkaar kunnen I staan. Dat is haar pas gebleken ;n haar polemiek met dr. van den Berg van Eysinga, den vrijzinnigen Chris ten die evenals zij, rechtzinnige, aau i het socialisme vasthield. Dat hel voor den patroon voordee- lig is, om be'.ere arbeidsvoorwaarden Fe u i S1 f ti Daar hij een Elzasser van geboorte was, sprak hij vrouw llolinson in 't Duitsch aan, noemde haar naam en blijds een landsman, zoo ze meende, te ontmoeten, reikte zo hem dankbaar de hand en gevoelde zich door dio ontmoeting, ondanks 't leven en ge woel om zich heen, vrijwel op haar gemak. Een gereed staand rijtuig bracht haar in weinige minuten naar de wo ning van den heer Barron. Daar du advocaut de Duitsche taal niet verstond, moest de jonge Elzasser als tolk fungeeren. Nu, ge ziji een moedige vrouw, zei de lieer Barron tot haar, even moedig eu fier als uw zoon en 't ver heugt mij u hier te zien, ging hij voort, haar vriendelijk de hand reikende. Brengt ge goed nieuws mede? vroeg de advocaat met uitvorschenden blik. Vrouw Holmson baalde zonder een enkel woord te spreken hare papieren te voorscnijn eu stelde hem ooge.%. bükkeliik het wettig afschrift ter hand. Hij nam hiervan inzage en overhandigde het ter vertaling aan zijn tolk. Deze vertolkte 't stuk in T Frausch en de advocaat zat met de grootste inspanning te luisteren, opdat hem geen woord zou ontsnappen. Toen de toik met lezen geëindigd Was, zei de advocaat met een opge ruimd gelaat tot vrouw Holmson: Er is weder een steen weggeval len van den muur, die uw zoon om sluit. Wees maai- gerust, goede vrouw, 'k ben van de onschuld van uw zoon in mijn binnenste ten Volle overtuigd; 't komt er nu maar op aan, afdoende bewijzen te kunnen aanvoeren, opdal de rechtbank openlijk kan verklaren, dat hij onschuldig is; voor 't oogen blik ziet de zaak er nog donker uit, maar even goed ais er nu plotseling een belangrijk licht voor ons oog op gaat, hopen we door een nauwgezet onderzoek nog meer lichtstralen te ontdekken. Ik vind 't zeer lief van u, me neer. dat u mij moed inspreekt, ant woordde vrouw Holmson, terwijl ze door heete tranen lucht gaf aan haar verkropt gemoed. Maar zeg mij nu toch 6poedig, meneer «1e advocaat, ging ze in de vreeselijkstc overspan ning voort, zeg me nu toch. wat kan ik thans doen om mijn zoon te hel pen? Ge hebt reeds meer gedaan, dan ge weet, goede vrouw, om uw zoon te helpen, want dit stuk is inderdaad van groote waurde om zijn onschuld mede te hulpen bewijzen. Op dit oogenblik kunt ge verder niets doen, muur ook slechts voor dit oogenblik, want morgen kan wellicht uwe tegen woordigheid voor ons van 't hoogste belang zijn. Mag ik mijn zoon niet even zien, vroeg vrouw Holmson bevend, 'lc ver lang er toch zoo naar hem even aan mijn hart te drukken. Het spijt me, moedertje, maar dat is gedurende den tijd van preven tieve gevaiigenschaj) streng verbo den; niemand wordt toegelaten gedu- rendo de instructie, dan de verdedi ger en zij, welke tot do rechterlijke macht behooren. lleb dus nog eenige dagen geduld en spoedig hopen wo u, uw zoon in de armen te voeren. Met tranen in de oogen dankte vrouw Holmson den advocaat voor zijne bemoedigende woorden en zeide, haar hand op haar hart leggende: Ach, ge weet niet, meneer, hoe 'n pijn ik daar heb. Ja, goed© vrouw, brave moeder, 'k gevoel zeer goed, wat uw moeder hart onder dat alles geleden heeft en nog lijdt, maar met Gods hulp hopen we u spoedig van dat lijdeD te ver lossen, antwoordde de advocaat op harlelijken toon. Maar, ging hij voort, 't zal u toch zeker groot genoegen doen, mejuffrouw Moseck te zien en te spreken? Bertha I Is Bertha hier? vroeg ze met de grootste verbazing. Is u dat niet bekend? vroeg de heer Barren, zich verwonderende,dat ze hiervan niets wist Neen, wc geloofden of dachten ook mot, dat ze te zamon gevlucht wa ren, ofschoon niemand wist, waaraan 't te moeten toeschrijven, dat ze juist beiden terzelfder tijd verdwenen wa ren. In zes maanden toch heb ik noch van mijn zoon, noch van Bertha iets De advocaat schudde 't hoofd en zat 'n oogenblik in gedachten. Eindelijk wendde hij zich tot den tolk en zeidu: Meneer Klister, u zult wel zoo goed willen zijn, vrouw Holmson naar me juffrouw Moseck te begeleiden un ver der te zorgen voor een goed, fatsoen lijk logies. Hierop nam vrouw Holmson af scheid van den voorkomenden advo caat en vergezeld van den jongen Duitscher richtte ze spoedig haar schreden naai- de Rue Joubert. NEGENDE HOOFDSTUK. Bertha was juist bezig aan een zeer moeilijk stopwerk, namelijk in een servet; een defect geworden kers, waaraan een museh pikte, tc herstel- Jen. Ze zag er zeer bleek en afge mat uit, om haar kleinen mond ver toonde zich een melancholieke trek, terwijl er een koortsachtige gejaagd heid op haar gelaat lag uitgedrukt, toen madame Colbran bij haar kwam en eene Duitsche dame aanmeldde, die Bertlia eenige oogenbhkken we.'iecluc te spreken. Eensklaiis hoorde ze met luider stemme roepen, „Bertha!" en vrouw Holmson, die in hare voortvarend heid madame Colbran reeds gevolgd was, stond voor baar. Moeder Holmson moeder Holm son! riep Bertha en vloog iiaar wee- nend te gemoet, terwijl snikkend in de armen viel der goede oude vrouw. Over vrouw Holmson's gelaal vloeiden geene tranen, hoewei er hon derden in haar oogen glinsterden. Bertha. vroeg ze op 'n zuchten en gevoelvollen toon, Bertha, mijn kind, zeg mij slechts, waarom zijtge heimelijk met Johannes gevlucht? Bertha was intusschen weer tot zichzelve gekomen en'schepte moed. Ze sloeg echter haar oogen neder, want ze kon den forscheri, scherpen blik van vrouw Holmson niet verdra gen. Ik wilde Johannes 's nachts niet alleen naar buiten laten gaan, her nam Bertha eenigszins bedeesd; ik wilde hem bijstaan als hem iets mocht overkomen: ik wist niet, dat hij de kust wilde verlaten; 'k weigerde dus heen te gaan; toen lichtte hij mij ten slotte in de boot; deze voer zee waarts in en zonder dat mij iets hiervan bewust was, ontvluchtte ik met hem. Dit is de waarachtige waar heid, moeder, voegde ze er snikkend bij. Ik geloof u, mijn kind, was 't eenige wat vrouw Iioimson hierop antwoordde. Maar, mijn lieve Bertha, er scheelt iets aan u, dat zie ik duide lijk, "t is niet alleen 't ongeluk van Johannes dat u drukt. neen, dat is 't niet alleen; ge ziet er zoo treurig, zoo bleek uit, dat men u niet kan aanzien, zonder diep medelijden met u te gevoelen; ge liet'den moed nooit spoedig zinken en nu staat moede loosheid op uw gelaat te lezen. Wat scheelt er toch aan, lief kind, wees openhartig; wat is u overkomen, hoe zijt ge zoo veranderd? Wilt ge nuj dat niet zeggen, ge hadt vroeger geen geheimen voor mij. Ze gaf zich moeite Bertha in de oogen te zien, doch deze bleef onbeweeglijk zitten; men kon 't haar aanzien dat ze een inwendigen strijd voerde. Eindelijk vermande ze zich en vrouw Holmson opnieuw om den hals vallende, her nam ze schreiend: Moeder Holm son, verg dat nu nog niet van mij; heb nog een paar dagen geduld, dan zult gij alles weten; voor u heb ik geen geheimen en 't is alleen aan God bekend, welken strijd ik in mijn bin nenste voer. Vrouw Holmson drukte 't meisje aan haar hart, terwijl een traan van innig medelijden en medegevoel langs hare vermagerde kaken biggelde. (Wordt vervoladi.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1913 | | pagina 5