Be Europaesche Oorlog. TWEEDE BLAD. HAARLESJl'S DAGBLAD DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1914 Nog altijd duurt de groots en bloedige veldslag ii Noord-Frankrijk voort. Nemen ds Daitschers ln Frankrijk een verdedigende bonding aan om aan de Russische grens met meer troepen aanvallend te kunnen optreden? Aan welke ontberingen de soldates op de slagvelden bloot staan. Het was slechts één Daitsche onderzeeboot die een aanval deed op de drie Engeische kruisers en deze tot zinken bracht. Nog een succes van een Duitsehen onderzeeër. Zuid-Afrika en de oorlog. Op hei Westelijk Oorlogsveld .NOG ONBESLIST. Nog altijd duurt de gVooto veldslag man do Aisu© in Noord-Frankrijk voort. Men raakt gewend aan die koe le, korto berichten uit do hoofdkwar tieren over klein© voordoden h;ior, een klein© terug wijking daar. Ths- eehen de regels door is .©venwel veol té lezen. Men huivert soms bij de ge dachte aan wat daan' van do troepen wordt gevergd, aan. de bovenmensehe- lijke inspanning die zij zich van weerskanten getroosten, aan de ont beringen, die zij lijden, nu het koud is en regent. Men vraagt zich soms af, hoe hot mogelijk is, dat die honderd duizenden dat uithouden, dat zij ei ken nieuwen dag vveér moed en ijver hebben voor het afmattend werk. Er vloeit voel bloed, liet kort maar veiel zeggend bericht (via Maastricht aan de Telegraaf gezonden) luidde: Dc laatste dagen zijn ongeveer 50.000 gewonden van de slagvelden in Frankrijk via Luik naar Duifsch- "fliïd vervoerd. OFFICIEELE BERICHTEN. Tiet Franschc gezantschap te "s-Gra- venhage deelt omtrent de krijgsver richtingen het volgende mede Over het gehecle front, van de Oise t.oi Woëvre, hebben de Duitschers den 21sten een zekere bedrijvigheid aan den dag gelegd, zonder eenig re sultaat van belang te bereiken. 2o. Op onzen linkervleugel, op den. rechteroever van de Oise, heeft de vijand terrein, verloren door de aan vallen door do aanvallen van Fran sche zijden. Tusschen de Oise en de Aisiie is er geen verandering tin den toestand gekomen, daar de vijand, zich bepalend tot een langdurige be schieting uit zijn kanonnen, geen ornstigen aanval heeft gedaan. in deze streek liep ons front over Las- eigny, Ribecourt, Bailly, Foritenoy, Posly. 2o. In het centrum tusschen Reims en Souain Keelt de vijand een aan vallende beweging beproefd die afge slagen is; tusschen Souain en de Ai'gonne zijn wij iets gevorderd, tus schen Argonne en de Maas is de Loc- siand onveranderd; in Woëvre is de vijand hevig opgetreden <>n beeft. Gringrey genomen. Anderdeels heeft hij de hoogten van de Maas aange vallen, zonder er zich te kunnen nes telen. 3o. Op onzen rechtervleugel, in Lo tharingen, hebben de Duitschers op nieuw de grens overschreden en heb ben zij Nomeny en Dehne opnieuw bezet. Den 20cn en 2Ien hebben wij 20 appro viandeeringsautoinobielen buit gemaakt en talrijke gevangenen ge maakt. Volgens het officieel© Fronsche communiqué van Woensdagmiddag drie uur heeft de Fraiiisohe linkervleu gel na verwoed© gevechten op den rechtervleugel van de Oise in de streek van Lassigny vorderingen ge maakt. Op don linkeroever van de Oise en ten noorden van de Aisne is geen verandering ingetreden. Van Kunst en Kunstenaars. No. 84. De kunst is de taaiste weken wel zéér in verdrukking geraakt. De ge spannen belangstelling, naar éénc richting slechts gewend, scheen van kunst en kunstzaken geheel zich ver wijderd te hebben. Totdat de verwoes ting van Leuven en van zooveel an der,} schoonheid als het ware kwam herinneren dat er nog zoo iets als schoonheids-waarde bestaat, die, in baar hoogste uitingen het eigendom niet van een groep, een stad, een volk zelfs zijn kan, doch der geheele wereld behoort. Tentoonstellingen zijn afbesteld of werden, zoo zo begin Augustus reeds geopend waren, ternauwernood bezocht. Voor den verslaggever een lijd van rust, die hij benutten kan om zijn literatuur bij te houden. Groo- le- bijdragen worden van hem toch niet verwacht, daar d© courant al haar mooiste ruimte voor (iet oorlogs nieuws en den commentaar daarop, noodïg heeft. De kunsthandel is dood als een pier. Bezuiniging treft daar het eerst waar kunst als luxe be schouwd wordt. Ik mag het verkeerd© van die opvatting hier niet in het licht stellen liet zou trouwens den beruchten Moriaan geschuurd zijn Van onze buitenlandsche vrienden hooren wij niets meer. lloe zou het thans den ouden Odilon Redon te moede zijn, wiens eenig kind, Ari, tot. het corps der Fransche vliegeniers behoort 1 Taal noch teeken ontvingen wij sinds Juli van den beminnelijken Fra.nschen kunstenaar. Van een an deren vriend, die in Holland .bekend In het centrum, tusschen Reims dn do Maas, is den toestand niet noe men swaard ge w i j zi gd. In Woëvre, ten noordoosten van Veirdun en in do streek van Mouilly en Dompierre zijn aanvallen der Duit schers afgeslagen. In het zuiden van Woe ure houden de Durtschers de lijn Rielreeourt— Gironville bezet. In lx/thai'ingen en de Vogezen heb ben do DuitscTiers Nomeny (30 KM. ten noorden van Nancy) en Arracou'rt. (20 K.M. ten oosten van Nancy) ont ruimd." Het Dnitsche communiqué was he den nog niet verschenen. IIET DUITSCHE KRIJGSPLAN. Toongevende Italiaansolie militaire deskundigen verzekeren naar de Neue Zürcher Z-tg. schrijft dal de Duitschors niu voorloopig hun offen sieve kracht tegen Rusland zullen sa mentrekken en z,ich in Frankrijk hoofdzakelijk lot het defensief zullen bepalen. Dit besluit is o.a. een gevolg van de nederlaag van de Oostenrijkers in GaJieië. Is deze opvatting juist, dan is meent hét blad het voordeel dat de Duitschers bij Noyon hebben be haald van groote beteekenis; want indien de omtrekkende beweging van de Franschen gelukt ware, hadden de Duitschei-s uit hun zeer stérke verde digende stellingen verdreven kunnen worden en hadden zij huil defensief moeten opgeven. Nu echter hebben zij zich in hun stollingen gehand haafd en hun tegenstanders kan hen slechts rechtstreeks aanvallen. Eiken diag dat de Duitschers zich in hun van nature reeds buitengewo ne \oordeelige stellingen kunnen handhaven, is voor hen winst; want zij kunnen dan nog meer kunstmati ge versterkingen, opwerpc-n, een mo gelijkheid waarvan zij reeds in ruime mate partij hebben getrokken. Het is niet onmogelijk, dat de ver- oenigde Franschen en Engeledien in deze omstandigheden een tijdi lang van een offensief in liet oipen veld af zien, om eea-st d© verdere ontwik lie Ling van de zaken in liet Oosten af te wachten. Met deze verondeirsbelling zou een bericht van de Times kloppen. Do correspondent van öe Time® te St, Petersburg gicoft een overzicht van de sterkte der Duitech© legers tegenover het Russische front. 8 legerkoi-psen staan tegenover het Russische leger van generaal Ren- nenkampf, terwijl nog 14 legerkorp sen langs het oostelijk front zijn op gesteld. Men denkt, dat daarvan G korpsen, gelegerd zijn in het gebied van Polen en ia de vestingen van liet Wed cl Lralgebi eiterwijl er z'ich 8 zou den bevinden in de streek van Bres- lau of bij de Oostenrijkers. Van een totaal van 42' legerkorp sen. zou Duitscblnnd, volgens dezen correspondent, er 22 aan het ooste lijke en 18 aan liet westelijke front hebben; d© overigen 2 zouden in liet binnenland staan. DE SLAG AAN DE AISNE. De groote slag woedt met toenemen de woede zoo meldt een telegram werd, den Luikschen schilder Ar- ina.nd Rassenfosse, ge kunt op den Kruisweg een kamer vol interessante leekeningeu thans van hem gaan zien, van hem weten wij althans, dat hij gespaard bleef, al bracht hij in zijn prachtig huis met het atelier hoog in de lucht, vlak bij de Citadel, angstige uren door. Vooruitzichten Och, waarom daarover te leuteren Want met alle voorspellingen en bespiegelingen komt men niet builen d© leutersf&ev, daar alles afhangt van de verdere ontwikkeling- der dingen en daarvan weet niemand iets af. Wat zeker schijnt, is dat die apa thie voor dingen van kunst en schoon heid niet duurzaam zijn kan. Men heeft er behoeft© aan, evenals men aan een bad, aan een wandeling, aan een gesprek regelmatig behoefte heeft. Laten de jonge kunstenaars daarom het hoofd niet laten hangen. Zij zullen hun plaatsje onder de zon behouden. Wat zeker schijnt echter ook, is dat onder den oeconomischen druk het spelen met, het speculeeren in kunst zaken tijdelijk zal worden vastge legd. De enorme prijzen zullen zee»- waarschijnlijk voorloopig achterwege blijven en hun jwgoochelenden invloed niet meer uitoefenen. Het kunstenaar zijn zal voorloopig een muider winst gevend bedrijf worden, en do kunst zal daar vermoedelijk wel bij varen. ITet is een eigenaardig verschijnsel, dat de oorlog als zoodanig weinig groote kunst geïnspireerd heeft. En dan nog alleen ddér, waar aan den afschuw voor, de verschrikking van den oorlog uiting gegeven kon wor den. uil, Bordeaux aan de „Times". „Daar de vijand begrijpt dat do bondgehoo- ten ïi'jet te verachten zijn neemt de vinnigheid van zijn tegenaanvallen tot wanhopigheid toe. Vooral langs het front, behalve in Woëvre, waar de legers met de grootste moeite in een doorweekt terrein opereeren, wer pen de bondgenooten zich op de ver dedigende stellingen van den vijand, niet met, den roekeloozen moed wel ke op dolzinnigheid lijkt, maar in overeenstemming met de koele eï- schen van liet puin, dat met, de kaart en het veldtochtplan is uitgewerkt. De vijand heeft, uil vrees voor her haling van de manoeuvre, die eindig de met de ramp van de Marne, zijn rechtervleugel versterkt, en vandaag (20 September) de bondgenooten ten Noorden van de Aisne stroomaf waarts van Soissons aangevallen. Een tijd lang bracht de verwoedheid van den aanval de Duitschers voor uit, maar voor donker hadden de bondgenooten hem weer hel verover de terrein ontnomen. In tusschen ont wikkelde zich een gevaarlijke bewe ging op den rechtervleugel van de Duitschers en op het einde van den dag had de omtrekkende beweging dor Franschen langs den rechteroe ver van de Oise zich verder ontwik keld. Over het algemeen gaat de strijd voort volgens het schema van don slag aan de Marnede bondge nooten werken zich om de flanken heen en de Duitschers trachten ten N. en O. van Reims door het centrum heen te breken. Die poging heeft niet meer succes dan zij te Vitry-le- Frangois heeft gehad. De algemeene toestand, vervolgt de correspondent van do „Times" is gunstig en het optimisme neemt toe op grond van de berichten, dat het transport en de proviaudeeriiig van den vijand gebrekkig is, wat blijkt uit brieven, die bij gevangen genomen Duitschers gevonden zijn. Die brieven zijn echter ook een merk waardige bijdrage voor dc volhar ding van den vijand. Dagen achtereen hebben de soldaten op groenten ge leefd; die zij uit het veld rukten en rauw vers'onden. Een van re solda-' ten vraagt: „Hoe lang zal die ellen de aanhouden? Sedert de oorlog be gon, hebben wij maar driemaal brood gezien." A'le brieven bevestigen de vreese'ijko verliezen ten volle, spre ken van compagnieën van 2ö0 man, die tot op 40 of 50 zijn geslonken en maken opmerkingen over het uitblij ven van versterkingen." 't FRANSCHE LEGER -MAN DEN RECHTERVLEUGEL. Omtrent de verrichtingen den uitersten rechtervleugel van het Fransche leger wordt weinig verno men. Alle aandacht, is in beslag ge nomen door de operaties van den lin kervleugel der bondgenooten. Thans echter bevat de „Times" een reeks uitvoerige telegrammen van een cor respondent. Deze teekent eerst de verslagenheid in Frankrijk veroorzaakt door de eer ste tegenslagen, :t terugtrekken der Fransche en Engeische troepen. Maur toen kwam 't oprukken van de ver honden legers en :t wijken van de Duitschers. „liet was het eerste werkelijke suc ces in den oor'og. Voor het eerst be gonnen de Fransehen het gevoel van angst kwijt te raken, dat bij hen was opgekomen sedert den terugtocht der verbonden troepen aan de Belgische In het. begin der negentiende eeuw levert Francesco do Goya in zijn „Verschrikkingen van den krijg" (Desastros delta Guerra) een serie felle prenten, die nu klassieke waarde hebben, en die de verschrikking sug- gereeren zooals die door een gevoelige kunstenaarsziel ondergaan is. Na 1870 is het in België, onder anderen, Ilenri de Groux, die analoog werk levert. Alleen de Napoleontische dera hoeft in Raffet en Charlet ware kunste naars, die een verheerlijking dei Grande Armée leveren en tegelijk werken scheppen, die, als kunst-uiting bezien, waardevol zijn. En dan nog.... hoeveel bitteren bijsmaak laten som- migo dier voorstellingen bij den be schouwer achter. Men denke maar eens aan die gewonde Grenadiers van Géricault 1 In het algemeen gesproken echter t zijn de meeste oorlogs- en veldslag- schilderingen van den nieuweron tijd besteld maakwerk, met meer of min der smaak en bekwaamheid uitge voerd, doch zonder vermogen het menschen-innerlijk te beroeren. Heeft Pieneman's Slag bij Waterloo in het Rijksmuseum u ooit ontroerd, u de verschrikking van den krijg werkelijk ooit doen voelen Neen immers. We stonden gebluft voor de enorme hoeveelheid arbeid, aan de reusachti ge lap gespendeerd, en keken er naar als naar een illustratie, die op meer dan levensgroot gebracht was. Maar de ontroering bleef uit. En datzelfde geschiedt bij andere artisten die zich naam a's veldslagsehilders mankten, in dezelfde mate. Edouard DetaiHe, ja zelfs Adolf Menzel interesseeren ons in hun grootste composities het minst. Wij zijn in zooverre vooruit gegaan, dat wij bij liet genieten van grens, na de slagen van Charleroi en Bergen. Zelfs «ie officieren te Dyon ondergingen den Invloed. Tot nu, hoewel ze vol vertrouwen spraken van een mogelijk succes, hadden ze eigenlijk zich alleen bezig gehouden, a'len gesproken over de wonderbare volmaaktheid van de Dnitsche orga nisatie. Dat was een nachtmerrie die ze niet kwijt konden raken. Die was nu plotseling verjaagd In een dag was het duidelijk geworden dat Frankrijk en Engeland even goed als de vijand- hun organisatie hadden, dat de strategie der verbondenen be teekenis had. En een hoopvol toeken vooral was de wijze waarop het goe de nieuws werd opgenomen. Men gedroeg zich beter dan menig En- gelschman deed in gelijke omstandig heden in vroeger dagen. Er was geen uitgelaten rumoer, geen hysterische opwinding, alleen een grootere vast beslotenheid om tot het einde door te gaan, een versterking van den na- I,ionalen geest van eenheid en een beter besef van de waarde en op rechtheid van het verbond met En geland en de uitnemende vechtquaü- teïten onzer troepen." Uit Belfast meldt de correspondent: Eerst reden we vele mijlen over de wijde vlakte ten oosten van Belfort, die door «Ie dubbele linie der forten wordt beheerscht Het bericht dat Belfort aangeva'lon is (het heette zelfs dat twee forten waren gevallen) is geheel onjuist. Naar mijn mcening zal. het zelfs nooit aangevallen wor den, De stelling is veel sterker dan die van Namen, dal geen andere be scherming had dan de forten, en zelfs Duïlsche roekeloosheid zal te rugschrikken voor het reusachtige verlies van menschenlevens, dat een poging tot aanval met zich moet, brengen, En deze verdedigingswerken en de bewakende troepen in en voor Bel fort zijn niet de ecnige hinderpalen, die overwonnen moeten worden voor een weg door dc Vogezen naar Frank rijk hier zal zijn gebaand. Daar zijn nog de Fransche voorposten in Duitschland zelf, ook die van Mon- treaux Vieux. Te Romagny. om te beginnen met het dorpje dat het verst van de Fran sche grens is gelegen, bevonden zich op den dag van den aanval slechts enkele dorpelingen en Duitsche on derdanen d'ie toevlucht, zochten in hun kelders. Er waven in het geheel geen Fransche - soldalen. Niettemin bombardeerden de Duitschers het dorp hevig, van een afstand van slechts 500 meter, en van huis na huis waren er de door de projectielen der veldkanonnen stukgeslagen da ken, muren. Vooral de kerk was een doel geweest en ik telde wel twaa'f plaatsen waar deze was getroffen, om niet te spreken van de honderden merken van geweerkogels hier en in andere gehouwen. Toen de naderende strijdmacht voldoende had geschoten, trok ze er binnen. Te Montreux Vieux echter hadden de Duitschers. toen zij het naderden, met wat. anders Ie doen. Het werd door Fransche soldaten verdedigd. Eenigen. tijd lang werd het door ar tillerievuur beschoten, dat in ve'e huizen duchfiige schade aanrichtte. Zij deden daarop een infanterie-aan- val, waarbij zij tot, op een afstand van 200 meter van hel station het ka naal naderden, dat de grens van het dorpje vormt. Verder kwamen ze niet. Voor zij de brug over het kanaal bereikten, snelde een sergeant, die in het hruggenwachtershuisje de wacht hield, toe en die haalde onder het vijandelijk vuur koelbloedig de brug omhoog. Duo dappere daad maakte feitelijk een eindè aan den aanvat De Duit schers waagden het niet'het kanna' over te trekken onder het hevig vuur uit station en dorp op hen gericht en ze trokken overhaast terug. Het resultaat van den aanval was slechts de beschadiging van verschillende huizen, de verwonding van 10 man, het sneuvelen van een jongen kapi tein en drie man. Ik zag hun graven, met de eenvou dige houten kruizen, op het kleine kerkhof. De Duitsche grond, waarin ze rusten, is nu in Fransche han den. En zal daarin we! blijven, denk ik De correspondent eindigt zijn uit voerig verhaal met de beschrijving van een k'einen verkenningstocht in den E'zas, twintig mijlen van de Fransche grens, een tocht die toonde kunst niet meer met het iilustratief- htleressante genoegen nemen, doch een dieper gaand ontroerd-worden eischen. En dat wel niet dloor do voor stelling als zoodanig doch door de wijze waarop de voorstelling, via den kunstenaar, tot ons komt. Het kan niet genoeg herhaald worden, dat techniek der kunst véél is, ja zelfs bijna onontbeerlijk geacht, moet wor den, dloch dat techniek alléén wel be wondering maar geen mede-voelen (en dat is kunst genieten) kan te weeg brengen, Techniek. Hoe knap in dat opzicht is bij.voorbeeld «ie Engeische. etser E. S Lumsden, die in Holland veel bewonderaars telt en over wien ik dezer dagen in 't altijd nog frissche en populaire tijdschrift ..The Studio" een stukje las en veel prentjes bekeek. I-Iet is de met prentkunst zeer ver- trouwde heer Malcolm Salaman die het schreef en het is natuurlijk in een eenigssins feestelijken toastvorm gehouden, Wat niet wegneemt dat hij het, misschien zijns ondanks, uitnemend karakteriseert het werk van Lumsden,'als hij zegt: het zijn: „pictorial impressions rendered with delicate selective vision and magic of etcher's art and printer's craft." In derdaad, het is een, met een fijn ge voel van keur-vermogen weergegeven kijk op schilderachtige gegevens. De tooverkunst van den etser en de vak kennis van den drukker d'oen de rest. Technisch volmaakt en bovendien a1- lercharmantst van voorkomen is het niets te verwonderen, dat die werkjes gretig gekocht en bewonderd wor den. Toch moeten ze een paar vee- ren 'aten als wij ze niet ln toast- stemming maar rustig kunstcritisch gaan bekijken en vergelijken met an- dat nergens Dnitsche troepen waren in voldoend aantal om een aanval op de Fransche troepen te wagen. 6-JeS bombardement van Reims. De „Daily Tel ©graph" heeft van. haar correspondent een uitvoerig© be schrijving, gedateerd Zondag, waar aan onderstaand door d© Telegraaf is ontleend: Tegen twee uur naderden wij Reims en van een klein© heuvel za gen wij de stad liggen gehuld in zwarte rookwolken, terwijl van liet Oosten en Zuid-Oosten voortdurend kanongebulder werd gehoord. Wij troffen honderden mannen, vrouwen en kinderen,, di© droevig hopeloos aan den weg zaten, he; gezicht in de han den verborgen. „Wat is daar geschied?" vroegen wij. Een oud© vrouw Jteek op en ant woordde: „O, mijnheer, sinds vanmorgen, bombardeeren de Duitschers onze stad. Onze woningen zijn verwoest en wij kunnen er niet meer heen gaan'. Wij daalden nu den heuvel af- sla ken een rivier over en traden de stad binnen; het was het gedeelte, dat hot. verat van do w uriin.ie verwijderd lag en daar waren ook de meeste inwoners bijeen, met den angst op 't. gelaat, ©n toch gaven zij er hun voldoening over te kennen, dat de Du i techérèi waren t eru ggtetrok ken. De straten waren vol Fransche troepen, infanten©, genie, wielrij ders in groote massa., allen overdekt met stof en modder en desniettemin vol vertrouwen. Toen wij verder de stad ingingen, vonden wij de straten weer verlaten, alleen renden de ca valeristen cr doorheen om orders te brengen naar Tiet front en nog ver derop gekomen zagen wiij d© ver woestingen, die door de kanonnen waren aangericht. Veel huizen lagen in puin en van het huisraad was niet veel meer over dan gebroken stuk ken. En de kathedraal?.,. D© zon nliet meer getemperd door eeuwenoude boogvensters, belicht vrijuit de ver woesting daar aangericht en ook daar omheen is geen huis do vernietiging ontkomen; het plaveisel op het plein is ii'iteengesdheurd en overdekt met. stukken, staal, metselwerk, glas en losse stoenen. Recht tegenover de kathedraal staat, gelijk bekend, het standbeeld van Jean d'Arc. Men heeft haar een driekleur in don uitgestrektcn arm gegeven. De groote granaten hebben alles om haar heen vernietigd, alleen 7.1 j en haar vlag zijn ongedeerd ge bleven, maar de buik en de pooten van haar paard zijn verbrokkeld, liet hotel „Lion d'Or', dat op 't plein stout, biedt een treurigen aan blik door de verwoesting, die twee bommen er hebben aangericht. Een. oude man vertelde ons, dot er in twee uur tijde meer dan 50 bom men tegen de kalheoraa! geworpen Waren. Maar dat d© oude, solide mu i-en nog vrij wat tegenstand geboden hodden, konden wij ook constats©ren, zij stonden er nog, al was er veel van liet buitenste sierwerk bescha digd.- „Mijnheer", zoo vertelde 01120 zegs man, „wij hebben 125 Duitsche ge wonden, in de kathedraal gebracht en de Roode Kruis-vlag gehe&chen, maar het hielp niet, het vuren hield niet op". W5j gingen nu de kathedraal bin nen; het Oostelijk gedeelte was vrij ongeschonden gebleven, alleen waren verscheiden© ruiten stuk, en ofschoon de venster® beschadigd waren, is dat deel toch niet heelemaal onherstel baar. In het midden, waar de groote z-uilen somber majestueus verrijzen, ligt het puin een duim dik, een oude candelabra, di© eeuwenlang van een stolen ketting van de hing, ligt .ver brijzeld op de steenhoopen. Op deze hoogte waren de vensters ook ver brijzeld en het glas versplinterd. In een anderen hoek zagen we de lijken van gedoode gewonden, vreemd doen de in hun sobere, grijze uniform te gen den statig-sornlieren- achtergrond van het eerbiedwaardig, half vernie tigd bouwwerk; ook gedood© Fran sche soldaten lagen daar nog en de ge neesheer en van Reims bewogen zich door het gebouw om nog te hel pen, waar nog hulp te verleenen viel.... en buiten donderden de ka nonnen, Wij begaven ons weer naar der werk. (Critiek is oordeelen, is voor het grootste doel is vergelijken) Want dan zien wij hoe de uiterlijke Vaardigheid te veel domineert en hoe deze bovendien een aangeleerde is zonder veel eigen toevoeging. Lums den b'ijkt dan uit de school van Whistier, zonder als een Cameron of een Penne'l een sterk uitgesproken eigen karakter tc hebben. Hij blijkt dan wel vaardig, handig, knap enz. te wezen maar zijn keur- vermogen blijkt sterker ontwikkeld dan 7,ijn individueel vindingsvermo gen. Ilij is dus noodzakelijkerwijze de zwakkere van de zooeven genoemde Engelse h-Am e r i kaansch e artisten. Toch zijn zijn eigenschappen groot genoeg om hem een succes te waar borgen en hem bij de prenttiefheb- ber.s geliefd te doen zijn. Lumsden was niet altijd beeldend kunstenaar. Evenals Méryon was hij oorspron kelijk bij de Marina Eerst si mis 1908 ongeveer is hij den artisten-weg gaan bewandelen, na in Reading onder Fletcher- en in Parijs aan de Aka- demie Julian gestudeerd te hebben. In Parijs moet Meryon's prentwerk wel invloed op hern gehad hebben; de laatst© jaren is hij gaan "reizen en bezocht hij vooral het Oosten: Japan, Chitna, Korea en Voor-Indië. Salaman vertelt ons, dat vooral de lectuur van Rudyard Kipling's boek „From sea to sea" hem naar Voor-Indiö gedreven heeft. Als wij nu zijn etsen van Be nares en de Ganges en de verdere Voor-Indische sujetten zien lijkt het niet buitengesloten, dat ook het werk van onzen MariusBauer aan Lumsden niet indruksloos voorbij gegaan is. buiten. Do wegen waren opgebroken en versperd door-barricaden van wa gons. zakken en meubelen. Wij ont moetten. den kolonel van een regi ment, die ons mededeelde, dol, wij onmogelijk verder konden gaan. Hij vertelde, hoe de Duitschers gestadig van dc Veste teruggedreven waren en hoe zij voor het laatste wanhopig stand hielden. Het gevecht was thans rtcchts een hev;g artillerie-duel tusschen de Duitsche houwitsers en «te Franecli© kanonnen. Toen de Fran selie nrliileri© zeer aggressief begon, op te treden, atwoordden de Duit- schors door dc kathedraal te beschie ten en terwijl wij daar stónd-én. barstten drie nieuwe granaten dicht bij los. Wij keerden daarna naar de kathe draal terug, waar wij onze auto had den achtergelaten. Het plein was ge heel verlaten. Een groote plas bloed laz op de treden van den hoofdin gang van die kathedraal. Onze auto was verdwenen ©n wij zochten den wagen door alle straten. Eindelijk vonden wij haar even buiten de'stad: do chauffeur was half krankzinnig van angst. Een granaat was in zijn onmiddellijk© nabijheid gesprongen. Niets kon hient meer besvegen naar de stad terug te kceren. Zoo keerden w ij le voet terug, om tc trachten er gon® onderdak te krijgen voor den nacht, Het begon donker te worden, doch dis kanonnen donderden met meer geweld dan ooit tevoren. Plotseling verscheen een Duitsche vliegmachine boven do stad. Zij vloog zeer hoog en da Fransche soldaten deden zelfs geen poging cm haar te beschieten. Na eenig© cirkels boven de kathedraal te hebben beschreven, verdween hei toestel weer naar de Duitschi© linies. Bij het station vonden wij een ho tel, waar wij ons spoedig ter ruste begaven, terwijl het bombardement met groote hevigheid voortduurde. DK KATHEDRAAL NIET GEHEEL VERWOEST. Do correspondent, van de Evening News en Daily Mad, heeft Dinsdag een tweede bezoek aan Reims ge bracht. Vele van de sclioone beelden, welke den westelijken gevel versie ren, zijn hoofdeloos. De klokketoren is ingevallen en do klokken zijn ver smolten. Het is echter voornamelijk het schip, dat geleden heeft, en lier- stel van het grootste gedeelte der be schadigde partijen schijnt mogelijk. DE SCHULD VOOR HET BOMBAR- DEMENT OP REIMS. Officieel wordt uit het Duitsche groote hoofdkwartier gemeld De Fransche regeenng beweerde, dat do beschieting der kathedraal van Reims geen miklaire noodzakelijk- beid zou zijn geweest. Daartegenover zij het volgende opgemerktNadat dc Franschen de stad Reims door sterke verschansingen tot het hoofdstand, puin van hun verdediging hadden ge maakt, dwongen zij zelfs ons tot den aanval op de stad met all© middelen. De kathedraal zou op last van het Duitsche leger commando gespaard worden, zoolang de vijand haar niet tot zijn voordeel gebruikte. Van 20 September af werd op de kathedraal de witte vlag geheschen en door ons geëerbiedigd. Niettemin konden wij op den toren een obser vatiepost waarnemen, die de goed© uitwerking der vijandelijk© artillerie tegen onze aanvallende infanterie verklaarde. Het was noodig dezen post te verwijderen. Dit geschiedde door shrnpnel-vuur uit de veldartille rie. I-Iet vuren door de zware artille rie werd ook thans nog niet toegela ten en het schieten gestaakt toen d© post was verwijderd. Naar wij kunnen waarnemen zijn de torens en de buitenbouw der ka thedraal niet verwoest. De dakstoel is in vlammen opgegaan. De aanvallen de troepen zijn slechts zoover gegaan als zij beslist gaan moesten. De ver antwoordelijkheid rust op den vijand, di© het eerwaardig bouw wérk onder dekking van de witte vlag trachtte te misbruiken. De opperbevelhebber, van do bij Reims strijdend© Duitsche troepen meldt aan het oppercommando van het leger nog het vólgende: „Nader is gebleken, dat op de Kathedraal van Reims ook een schot uit een mortier is gelost. Dat was echter noodig, daar het niet mogelijk was met het In d© verdceling van zijn blad echter houdt hij de WhïsUer'sche traditie, veel wit, weinig werk in den voor grond, do eigenlijke voorstelling dia gonaal afsnijden, vast. Waar hij zijn kader geheel voelt doet hij aan een anderen tijdgenoot denken, die ook i tegenwoordig zeer geliefd is, den Franschman A. Brouet. Zij behooren tot een groep artisten, die allen hoogst waardeerbare eigenschappen hebben, waarvan de meeste echter aan den buitenkant van hot werk liggen en dio misschien juist daarom bij het groote publiek het gemakkelijkst in slaan en waardeering vinden. Men behoeft deze kunst-soort vol strekt niet te kleineeren als men in ziet dat hot niet het belangrijkste is wat daarmee gepresteerd wovdt. Doch hel kunnen onderkennen, op prijs stollen en daardoor er van go- nieten van kunstwerken is niet -iets wat iede'reen zoo maar aanwaait, al denken velen dit vaak. Al is de een er vlugger voor gedisponeerd dan de ander, het wil geleerd zijn. Nu er misschien dezen winter wat minder concerten en tooneelvoorstel- lingen gegeven of bezocht zullen kun nen worden vindt men misschien eer der lust en tijd, zich aan die afdee- ling der zelfopvoeding to geven. ITet zal geen solui doen en men zal ér geen spijt van hebben. J. II. DE BOIS- 14 Sopt, 1014.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1914 | | pagina 5